Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - kullke

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 53
441
Förslagslådan / SV: Nytt forum
« skrivet: februari 11, 2012, 20:17:07  »
Vad har du druckit Frej  ??? jag ser inga pratbubblor  ;)
Men en konstig sak jag kom på är att det går att ändra 'Antal inlägg' jag lade till ett par ettor före i min profil så det blev 111678  ;) lade tre ettor först så det blev över miljonen men då visades inte siffrorna utan det stod
 'Antal inlägg: jag är en tönt!'

442
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Starts p.11)
« skrivet: februari 04, 2012, 12:53:12  »
Ser bra ut  :)

Är oversiktsbilden gammal eller har ni fortfarande grönt ute  ???

443
Elsystem / SV: Mått Volvo 360 mätarhus?
« skrivet: februari 03, 2012, 23:26:22  »
Är det så jävligt  ??? har minne av att jag sett mellanhylsor i plast, men om det var med desa wirar eller någon moppevajer minns jag ju inte  :-\

Jo det är så jävligt, men ska kolla om det går att ta ut hela wiren från höljet. Om det går så kanske man kan laga wiren och pilla tillbaka den i höljet igen. Men blir inte på några dagar åtminstone för det är lovat -24c fram till och med tisdag (är -31°C just nu) så är inte så sugen på att gå ut :-\
Nej fy fan nu ska man bara sitta inne och dricka öl och bara ligga och leka med penis  ;) fast jag är lovad -3°C och snö till måndag, tror vi har -26°C nu.

444
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 021111--
« skrivet: februari 03, 2012, 22:01:06  »
Hej Zyklon jag hoppas du inte glömmer bort oss på 300power nu när du startat/flyttat din projekttråd till rejsa.nu (http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78109&postdays=0&postorder=asc&start=0)

Har bara skrivit i den här tråden en gång tidigare men jag har följt den i tystnad i 2år.

Gillar ditt bygge, det har spårat ut riktigt ordentligt sen du startade 2007 med budget-turbo :D
Bra att ni visar på andra forum att 300 intresset finns, funderar jag också på att göra, alltså visa nästan färdigt utprovat bygge på annat forum så det ser bra ut och fler inser att det går att bygga 300, men jag tänker inte glömma att uppdatera på detta 300 forum också, dock finns inte mycke diskusioner om avanserade motorberäkningar mm här men det är på detta forum kunnskapen om 300 serien finns, blir det tal om 300 serien på annat forum är kunskapen om 300 lika stor som hos äldreboendets kökspärsonal  ;)

445
Projekt / SV: 500HK++ EtanolTurboBanracing 360... --bildUpdate 021111--
« skrivet: februari 03, 2012, 21:24:35  »
Kommer vi få se denna racebil rulla på banorna i sommar, körde långt för att hoppas få se den på gatebil i somras  :-[ hade inte tillgång till internett daga¨rna innan så jag visste ju inte att det fortfarande var problem då, hoppas den börjar fubgera som den ska nu, en sak jag funderat på är kommer dina triggerfel pga tändmissar eller tändmissar pga triggerfel, jag tror på det första.

446
Elsystem / SV: Mått Volvo 360 mätarhus?
« skrivet: februari 03, 2012, 21:14:50  »
Jo men tänkte mest på att det är olika storlekar på drivändarna på wiren, den är större vid navet än den är vid hastighetsmätaren.
Är det så jävligt  ??? har minne av att jag sett mellanhylsor i plast, men om det var med desa wirar eller någon moppevajer minns jag ju inte  :-\

447
Projekt / SV: BusRäsern 2012 (Bildupdate 11/11)
« skrivet: februari 03, 2012, 20:22:39  »
298mm tror jag det var =). Ni får se bromsoken sen när det är dags för det ;)
Har du någon bild på bromsarna monterade ?

448
Projekt / SV: Sugtrimmning av vinterbilen! Nu med film!
« skrivet: februari 03, 2012, 20:20:00  »
Dom är rena självmordsaxlarna dom där dummingarna med hål rakt i genom röret som gör att det rostar gott inifrån.
Brukar vara hål rakt i genom rör, annars skulle det inte vara rör  ;)
Men troligen glöms det ofta bort att rostskydda dessa på insidan när folk rostskyddsbehandlar bilen  :-\

449
Projekt / SV: Sugtrimmning av vinterbilen!
« skrivet: februari 03, 2012, 20:16:23  »
okej!

Någon som har koll på vad denna vaccumgivaren gör för något?
Hålet den sitter i är inte med på topp från insprutmodellen..
den sitter i vattenkanalen, men dess funktion är jag ute efter.. kan man skíppa den eller måste man ha den?
Har den inte något med EGR att göra?

450
Klotterplank / SV: Biltema Avgastempmätare?
« skrivet: februari 03, 2012, 20:03:51  »
Den var ju faktist billig också  :o
Undrar hur givaren ser ut, denna mätare är ju fan billigare än vad en avgastempsensor kostar annars  :o
Fan vad dessa ska bli populära bland snöskoteråkarn, de kommer ju ha en till var cylinder när de är så billiga, för de som inte haft skoter så kan jag tala om att en avgastämpmätare kan förhindra dyrt dyrt dyrt motorhaveri, syns direkt på avgastemp om t.ex en förgasare börjar frysa så ena cylindern börjar få för lite soppa vilket oftast betyder att en kolv ganska snart smälter = om det går som med min skoter, så smalt kolven först och allt gick i bitar = dyrt dyrt dyrt, hade man haft avgastempmätare hade man troligen noterat att något var galet, vad jag har fått förklarat upptäcker man ett pågående lagerras med avgastempmätare också,för i en 2T motor börjar bränslet förångas i vevhuset ifall att ett lager har fel och går varmt och då blir förbränningen snål = hög avgastemp.
Skål skål och skål, måste dricka så mycket jag hinner nu innan kärringen kommer hem ;D

451
Klotterplank / SV: FREDAG!!
« skrivet: februari 03, 2012, 19:44:40  »
Japp nu var det fredag och kallt som fan  - 26'C  :-[ har varit tvungen att va hemma från jobbet i två dar pga kylan, men har inte fått något gjort på 360in, för jag har haft en gubbe här som gjort garantireparationer på huset.
Men det är ju fredag nu så skål på er alla.

452
Elsystem / SV: Mått Volvo 360 mätarhus?
« skrivet: februari 03, 2012, 19:36:05  »
Du har möjligtvis inte provat den där universal?
Jag har bara testat på snöskotern, men bör fungera bra i en 300 också för vanligtvis är det ju inget fel på höljet  ;)

453
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85
« skrivet: februari 03, 2012, 16:22:24  »
Att dra 900kg husvagn ska inte vara några större problem, jag brukade dra en biltransporttrailer (trailer + en toyota + hjul mm = ca1400kg+) med min GLT på den tiden jag hade den som otrimmad bruksbil, var faktist riktigt bra dragbil, fanns många som hade stora terängbilar eller skåpbilar att dra trailer med, men de var alltid ivägen så man var tvungen att köra om dom i uppförsbackarna då de kröp fram i 60-70  :) var inga problem att hålla 100+ i långa uppförsbackar med 360in, och på rak väg gick det bra att hålla 130 eller mer, bara man hade rätt lastat = tunga verktyg mm i backluckan så gick den stadigt på vägen.
Men en husvagn är tyngre att dra än en trailer pga luftmotståndet, men viktigt att du lastar tungt i bilen, t.ex extra vatten, extra gasol, extra batteri, 100liter ÖL, verktyg, svärmor eller något annat tungt du vill ha med dej lastar du in bak i bilen så går den mycket stadigare efter vägen, men så är det med alla bilar jag dog min 1200kg husvagn + allt extra utemöbler, dator, tv, grill, verktyg, kläder mm med en olastad V70, det kändas ostadigt över 80 men efter ett besök på Ikea var bilen plötsligt full med tunga spånskivor och gick riktigt stadigt på vägen  :)

Det är kortare fjädrar fram original på GLT så den är lite lägre.
Plastbiten över luftintaget kallas Snowcap på Volvospråk.

454
Trimning / SV: Turbo konvertera 360 GLS Hjälp!
« skrivet: februari 02, 2012, 22:41:14  »
B230FT i 360-guiden säger något sådant ja.. men är det dubbelmassesvänghjul från 940 som används i den guiden!?

Ja 20.4mm är korrekt. Dock finns ju 20.6mm angivet ibland också men vet inte om det är felskrivet då eller inte eller om det är så lite att det inte spelar roll.
Men 20.4mm fungerar för det kör jag med!

Ja det är dubbelmassesvänghjul i den guiden, vanliga djupa (ej dubbelmasse) 940 svänghjulet med 60-2 kör jag med så det är inga problem.
Tror detta med splinesen kanske har att göra med hur man mäter  :-\

455
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 30, 2012, 22:36:45  »
Se till så att du har igång bilen till 9-10.6  8)

Planen är 1 maj, men det var det ifjol också..   :(

Har beställt en fjädrad 5puckad 228mm sinterlamell, får se när den dyker upp.
Jo men 9-10.6 ska den vara utprovad och körbar (hoppas jag hinner själv också  :-[ ).
Varifrån beställde du den ?

456
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 30, 2012, 16:31:03  »
Se till så att du har igång bilen till 9-10.6  8)

457
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 22, 2012, 22:17:54  »
Till Bergvik, jag har kört ofjädrad lamell nu, och funderar på att köra ofjädrad sinterlamell också för jag tror inte så mycket på fjädrar,för ska det vara fjädrat så ska fjädrarna vara tillräkligt hårda för det vrid man har i motorn, är fjädrarna anpassade för originalmotor och man har en motor med mycket maer vrid blir det ju som ett kraftigt ryck i drivlinan när fjädrarna bottnar.

Till Frej, När har det blivit brist på Volvo svänghjul  ;) är ju bara att plana av svänghjulet om det blir slitet, fast jag kör ju så lite så slitaget är inget större problem.
JO jag kör så snällt  ::)

458
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 22, 2012, 11:49:36  »
Bra jobbat med bruksbilen, hoppas det ger resultat!
Tack, jo hoppas det fungerar nu, jag skulle liksom inte ha tid med något bruksbilsmekande nu, är ju mycket roligare och viktigare att jag får den vita klar innan våren kommer.
Men framtidsdrömmen om en superbruks 360 finns kvar, det skulle vara en 5d med kanske 200 driftsäkra hp, fullutrustad med allt som ac, elspeglar, servo,kjolar osv + abs tc mm mm
Ska ju ha bytt till bättre koppling i den vita också, men har inte så hög budget för det nu så jag funderar på att testa med sinterlamell :-\

459
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 22, 2012, 00:46:10  »
Jaha du har en så ny bil ja, ursäkta mitt lilla påhopp på de tusen sjöarnas land då ;)

Vilken duktig besiktningsman haha, men då får du anledning att fixa det där hålet då  :)

Tusen  ??? vi har cirka 190000 sjöar  8) men tror ni har fler.
I torsdags var jag till en verkstad och skulle ta avgastest på den röda, fick det bra på tomgång men på förhöjt varvtal gick värdena upp, och justera vi så de var godkänt på 2000rpm blev lambdan och HC för högt på tomgång, men idag har jag bytt lambdan och felsökt,mätte fram att ett fel var att spjälllägesbrytaren inte gav signal för uppsläppt gaspedal, var bara att släppa gasvajern lite så fungera det, kontrollmätte också lmm och den var ok, ska testa göra nytt avgastest på måndag, om det inte går att få till det då ska jag testa byta lmm eller spänna fjädern, bilen går bättre och bättre för alla ändringar jag gör, men bara jag fått den besiktigad ska jag i allafall byta kamaxeln för detta är nog den lataste 300an jag haft  :-[

460
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 19, 2012, 22:55:40  »
Får nog lov å montera lös växellänkaget från lådan tror jag så jag kan dra hela drivlinan bakåt. Vill inte dra ner momentröret så spaken kommer neråt och riskera att böja änden av kardanstången. Eller kan man montera bort hela spaken på nåt vis?
Det går att ta bort stor del av växelspaken (förkromade delen), det sitter en sprint från sidan innanför damasken, då blir spaken så kort att det inte blir några problem, du behöver ju inte dra ner momentröret förrän du dragit drivlinan en bit bakåt (lägg i trean), och motorn brukar också luta sej lite bakåt när man tagit bort drivlinan, så risken att du böjer något finns inte om du är försiktig.
Men det går nog att ta ta loss spaken och länkaget också, ovanför momentröret sitter de monterat i gummikuddar med 2 M6skruvar, du slipper till att skruva bort dessa med en 10mm nyckel nedifrån (en på var sida om momentröret), går ju ett stödstag framåt också,som sitter fast med en pinne och låsning i spränkåpan, den där pinnen som ser ut att inte gå att demontera räcker det att du skjuter ut ett par cm för att staget ska gå att lyfta för ena hålet är uppskuret.
Ang bränslepump, så kör jag med biltemapump fast det känns fel :-[ vet ju inte om pumpen bara är på gränsen att räcka till eller om det finns marginal,så jag tror jag ska byta till en pålitligare pump nu, skulle vara bra att kunna logga trycket så man ser att den faktist räcker till när man ger full gas, och att montera två pumpar är kanske säkrare, men då kanske man inte vet om ifall att en plötsligt dör innan det är för sent och motorn är fördärvad. Två feltema pumpar är ju inte heller gratis så kanske lika bra att skaffa EN bra pump från början. Fast det är ju många som kört feltema pump och jag har inte hört om att någon haft problem.

461
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 18, 2012, 23:34:48  »
Växelstaget och spaken sitter på momentröret ja, ska du ha ned hela drivlinan i ett stycke? i såfall behöver du bara ta bort själva spaken och backspärren/backljusspärren inifrån så följer länkaget med drivlinan.
Motonet har Bosch 044 pump för 185€ http://www.motonet.fi/web/guest/muut

462
Projekt / SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« skrivet: januari 15, 2012, 19:57:44  »
Vet inte om det är märkning på samma ställe på de gamla blocken men så här sitter det på tidig B230 i allafall:
Nej finns 'tyvärr' ingen märkning på B19 och B23, att jag skrev tyvärr beror på att jag själv köpte en B23 en gång och det var en B19 när jag öppna den.

463
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 15, 2012, 19:48:45  »
Ännu en anledning att inte bo i Finland! Kan inte siffrorna men det där liknar ju gränsvärdena för nya bilar i Sverige  :o

Undrar också varför man inte får ha "snålt lambda". Borde väl vara grundat på något avgasreningstekniskt..

Bra att du inte bytte krängningshämmarstaget i onödan och trodde på dig själv och din känsla!

Skönt att de inte hittade rost eller annat jobbigt på den röda då!
Bara du hittar felet till den höga co-halten så är du ju i hamn sen  :)
Tror gränsvärdena är ganska samma i Sverige, min röda är en -90a så den måste ha fungerande katt.
Tror nya bilar får ha CO 0,2%
Nästa bruks 360 ska vara lite äldre så jag inte behöver ha katten fungerande.
En lustig sak är att min vita skulle klara kraven för kattalysatorbil fast den inte har katt.
Anatagligen är det så att när bilmodellen skulle intypas som lågemissionsbil gjordes mätningar när bilen kördes, så dessa tomgångsmätningar är bara för att testa så det inte är något fel, funkar det på tomgång gör det troligen det vid körning också, så antagligen därför lambda inte får va snålt, alltså man ska inte kunna ha den att gå snålt på tomgång för att få CO innom gränsvärdet, för då skulle den ju kanske i allafall ha för stora utsläpp under körning  :-\
Jo han hittade mitt rosthål som ingen besiktningsman tidigare gjort, jag har ett hål i hjulhuset nedanför vindrutetorkar motorn, jag har alltid satt dit en smutsig trasa inför besiktnig som ingen vill röra vid i onödan, så de inte skall se hålet, men besiktningsmannen stod länge och funderade vad det var han brukar kolla på denna bilmodell, och tillslut kom han på det och började skrapa bort snön ur hjulhuset och hitta mitt lilla hål, men jag behöver inte fixa det till ombesiktningen om jag inte vill utan det kommer att stå som reparationspåpekande i registerutdragetm, så får se om jag får lust att fixa det.

464
Projekt / SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« skrivet: januari 15, 2012, 00:22:46  »
Jaså? Vad jag förstått det så är B19 samma block som B21 och B23 är också samma block som B21. Den enda skillnade mig veterligen ska vara borret.
Blocken är lite olika men bara cylindrarna som är olika, om man tänker efter så varför skulle volvo ha slösat en massa gjutgods på extremt tjock cylinderväggar i B19, och skulle det vara samma gjutning skulle de ha varit tvugna att borra bort mycket när de gjorde en B23 :-\ så vist är borret olika men det togs i beaktande när blocken gjöts också.

465
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 15, 2012, 00:12:26  »
Ska du göra något på den röda 360?
Nej bara byta ett krängningshämmarstag och besikta den.

Smidigt!
Jag bytte inte krängningshämmarstaget för jag tyckte det var onödigt, fast det stod som reparationspåpekande i registerutdraget från ifjol att det skulle vara bytt före aprill 2011 så godkände besiktningsmannen staget nu :D däremot gick bilen (den röda alltså) inte igenom pga avgasutsläppen  :-[
Är ju svart på vitt när de tar avgastesten så det gick inte att tala bort felet som jag annars brukar göra  >:(

Tillåtet inom ()
CO% tomgång 0,55 (0,50), över 2000rpm 0,50 (0,30).
Lambda över 2000rpm 1,07 (0,97-1,03).
O2-halt tomgång 5,00 (5,00) över 2000rpm  1,76 (5,00)

O2 halten var ju godkänd men jag skrev ut den för besiktningsmannen påstod att när den är så onormalt låg som 1,76, beror det antagligen på hålen på avgasröret, är ju många hål på sista dämparen så det tar antagligen luft där.
Hög lambda förstår jag kan bero på hål i dämparen, men varför får man inte köra snålt och ha lambda över 1,03  :-\
Men CO kan ju knappast bli högre pga hålen på dämparen  ??? för i såfall skulle ju luften som sugs in och följer med avgaserna ut vara smutsigare än bilens avgaser :-\
Hur som ska jag byta dämpare, tändstift, kablar mm och åka till en värkstad och mäta avgasvärdena.

Gjorde en DP fläns idag, trodde jag hade köpt en från KLracing 2010 men hitta ingen i garaget så det blev att göra en.

SKÅÅL firar att jag försökt besiktiga den röda :)

466
Projekt / SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« skrivet: januari 14, 2012, 23:05:46  »
Tror tyvärr inte det är så bra att borra B19->B23=+7mm,så det blir inte mycket cylindervägg kvar då,för det är inte bara olika borrning i blocken det är ju lite olika gjutning i också.
Vill du renovera billigt (ifall cylindrarna är slitna i B23an) och någorlunda seriöst, tar du kolvarna från B23an och borrar ett B21block, monterar nya lager och kolvringar mm så får du en stabil botten i nästan motsvarande nyskick för nästan inga pengar ;)

467
Projekt / SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81
« skrivet: januari 14, 2012, 21:18:10  »
Nej din bil har inte samma krängningshämmarbalk som bilar med B14.
Den där dämparen satt på bilar med icke hydrauliska motorkuddarna (fanns sådan dämpare på min 340B19A-83a 345B19A -81 och 34xB19A-82), har funnits bilar som har en likadan dämpare bak,men jag har inte haft det på någon, men jag har ett difflock som har fästet för dämparen.
Extern laddningsrgulator satt på min -81a minns inte säkert men tror det var extern på -82an också.
Det går att byta till inbyggd regulator i din generator, bara att skruva bort kolhållaren och byta till en med inbyggd regulator.

Frej är nog bortskämd med att ha börjat med så 'ny' 300 att han inte känner till de äldre modellerna :-\ Jag har haft de flesta årsmodellerna från 81-90, som originalmotor i bruksbil föredrar jag B19A före B200K men B200E är min favorit.

468
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 10, 2012, 23:30:24  »
443cc räcker kanske nu, men kanske bäst du köper lite större än du behöver så de räcker till för kommande uppdateringar av motorn, för troligen kommer detta projekt spåra ur som alla andra  ;)
MotorNord har en billig högohmig spridare på 650cc för 395kr st http://www.motornord.se/system/webshop_showdetail.asp?HID=256&FID=313&HSID=3054&Kid=2326_2582&PID=121565
De jag kör med (727cc Siemens) kostar 59,71€ på Vems.hu http://shop.vems.hu/catalog/siemens-injector-727cc4bar-p-79.html

469
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 10, 2012, 00:23:41  »
Grenrörspackningen började läcka idag så det fick bli säsongens sista körning. Ska byta packningarna och samtidigt byta oljan och oljefiltret.
Sen blir det tvättning och vaxning så får jag ställa av den och köra in den i garaget för vintern.

Vinterns planer:

1. Förbättra motorfästet.
2. Byta till större spridare.
3. Försöka cleana upp lite i motorrummet.
4. Eventuellt se över varför kopplingen slirar ibland.
Gjort något? eller står den bara nyvaxad och fin i garaget :)

470
Dåligt med feedback här, men jag förstår er för som tur är finns det roligare projekttrådar att läsa i!
Bara jag och bilen överlever rosten så ska det bli roligare saker i denna tråden med.

Ikväll eller annan kväll kommer dock trevliga bilder på mina blanka spritt språngande nya innerskärmar.. eller skärm för än har det bara blivit en.

Over ´n out  :P
Känns som forumet har gått lite i ide :-\
Intressant att följa rostlagningen, kommer troligen bli mycket av det om några år när det blir svårare att hitta rostfria 300, så antagligen är du först med så mycket rostlagning på en 360 :)
Ska det göras lika mycket på andra sidan, jobbigt att det alltid ska vara två sidor på en bil, när  man har en sida klar finns det ofta en till.
Vi väntar på bilder då  :)

471
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 08, 2012, 23:32:46  »
Ska du göra något på den röda 360?
Nej bara byta ett krängningshämmarstag och besikta den.

472
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 08, 2012, 19:30:16  »
Haha, har du eget sågverk också?` ;)
Nej, finns en här i byn som har ett skitgammalt sågverk.
Har sågat ca900meter 32x100 jag ska ha som underslag till taket.
Men nu får byggandet vänta till våren, för nu ska det bara byggas på 360in :D fast fins ju lite tråkigt att göra på bruksbilarna också :-[

473
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 08, 2012, 10:44:41  »
Oj jag fattar ingenting av armeringen, nästan.
Men det ser väldigt starkt ut i allafall!!

Fint att du tänker till på vattenledningen!
Ser lättgrävt ut där utan sten, men med trädrötter istället. Fast du har ju nytta av skogen när du ska stötta gjutformen åtminstone  :D

Överdrivet starkt, han som gjorde hållfasthetsberäkningen tog nog i lite extra  :) och att fylla 8-16 kross med 45graders lutning går bra på papper men är omöjligt att utföra, och vid balken på mitten blev jag tvungen att först lägga isolering innan jag fyllde kross mot från sidorna och väntade hela tiden att det skulle rasa ihop men det gick bra.
Är bara där närmast kameran det finns lite rötter, var inte så noga med bottenröjningen där det ska bli lite gräsmatta, är 20meter mellan husen så det blir 8meter gräs och 12meter parkering, nedanför garaget ej synligt från vägen blir det en stor grusplan som jag ska fylla med bilar och annat skrot  8)
Gjutformen består också till stor del av bräder som jag sågat av stockarna jag huggit på tomten.

474
Köpes / SV: 17-20" hjul
« skrivet: januari 08, 2012, 00:38:11  »
100 eller 98 bultkrans?
Vad tänkte du 98 till för bil? monterar du 98 på en 300 kommer någon och ger dej stryk  ;)
Är ju livsfarligt att köra med krökta bultar.

475
Teknik / SV: k-jetronic erfarenhet sökes
« skrivet: januari 07, 2012, 23:51:23  »
Finns det inget reglemente som säger att du inte får så kör med något annat, jag vet inte mycke om K-jet och det är det inte många som kan idag så det är svårt att få hjälp, och du kan ju t.ex inte logga på samma vis som du kan med ett modärnare sprut, vilket jag tror är viktigt om du ska köra snålt.
Kör med t.ex Vems om du får, är det för dyrt med riktigt sprut kör med MS , då kan du iallafall logga och se var du kan spara soppa mm

476
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 07, 2012, 23:39:59  »
Intressant garagebygge du följer där Frej, ser att man tagit tillvara höjden med högre tak på mitten så det inte ser så högt ut på utsidan, blev föreslagen att göra likadant men jag vill ha full takhöjd (360cm) i hella garaget och ha vinden som lager.
För att hålla mej till tråden så jobba jag med att få bort gammla dpröret igår och sökte fram material att göra ny dpfläns av.
Idag har jag förstört dagen med att byta olja i V70in och byta reläna till extrljusena, har ett till var extraljus för minimalt spänningsfall men det ena hade brunnit ihop när jag kom till julträffen så jag rev ur kabeln då, belastades bara med 55w men det klara det inte  >:( samma fabrikat av relä som jag har till fläcktarna i min vita och de har jävlats de också  >:( så alla är nu utbytta.
Hitta en bild på armeringen , har två lager armeringsnäten som är 10mm kamstål och 15cmx15cm rutor, runtom i balkarna runtom är det 4st 16mm kamstål nedtill och 4x12mm upptill de bockade byglarna av 8mm kamstål har cc30, är likadant balken på mitten så jag har bockat till >150st.
Sista bilden så blev grävde jag ett 20m dike för elkabeln, men ville ha vatten i samma och de ska ju inte frysa, så jag tog så djupt jag slapp ner med traktorn först innan jag tog så djupt jag klara med spaden, så djupet blev kanske 120cm men gårdsplanen ska höjas nästan 1meter ännu + att jag satte ut isolering ovanför vattenledningen (därför det är bredar upptill) så de får fan inte frysa  ;) Skål men fan vad suddigt forumet har blivit  :P

477
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 06, 2012, 22:29:28  »
"Spännande" mark att bygga på.. landhöjningen är jämn eller? Dvs. inga problem med att ett hörn plötsligt står i luften på huset?
(Ta bort detta kullke om du tycker det är OT.)
Landhöjningen är inte bara på min tomt  ;)
Enligt bilden har jag 8-9mm landhöjning och du har 2mm.
Lite OT får man va ibland  :)

478
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 06, 2012, 16:28:53  »
När jag skulle bygga garage så räknade vi på ca 1000kr kvadratmetern för plattan, mitt kommer inte stå kvar när jorden går under fast jag tog i med tjocklek för billyft...... Det kommer garanterat ditt göra. Har du ansökt om bidrag från militären som ointaglig skyddsbunker :D ??
1000kr m2, min platta är 81m2 = 81000kr = ca8500€, pålningen gick på 4000€ så där är största skillnaden mot ditt.
Blir extra dyrt att bygga på dålig mark, är nästan 1meter bra i ytan men under det ned till 3meters djup lera och skit, men under det är det 9-10meter sand och sandmorän, stenarna som är på första bilden har kommit hit med material jag kört hit.
Men så är det att bygga på gammal sjöbotten, tomten är 2-3meter över havet så nästan in på 1800talet har det varit vatten här :-\ (vi har ca1cm i året landhöjning här).

479
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 06, 2012, 16:15:06  »
Ojojoj ja då förstår jag hela tänket!
Kul att ha bilder att se på om 30-40 år när garaget fortfarande står där och blänker ihop med en viss vit 360 ;)
Om 30-40år är det förhoppningsvis välanvändt och tillbyggt med en stor hall där det står 50st 300or 8)

480
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 06, 2012, 13:17:57  »
Dra åt skogen vilket jobb med grunden! Vad är limporna av sand till för, för att murbruket ska vara tunnare där och tjockt runt om? (Ser din fina installationskanal med avloppet där i mitten).

Jag kan inget om bygg så skäll inte på mig om jag säger dumma saker ;)
Dom där stålrören som syns i början, är det från pålningen?
Ja det är 90mm rör som är nedslagna till berget 12-13meter.
Fyllde med sand först för att spara in på 8-16mm krossgruset som jag har som kapillärbrytande material.
Kanalen i mitten är för att det ska bli som en balk där (är ju en pålrad på mitten också).
Golvet är 17cm medan balkarna runt är 60 cm höga.
Gålvet ska ju bara stå på de 12pålarna så därför måste det vara lite kraftigare än ett som ligger på hela ytan.
Blev tre gånger dyrare då jag blev tvungen att påla, för krävs mycket mer armering och betong, ska se om sambon har bilder på armeringen.
Gick ca18kg bindtråd 1,2mm 50cm långa, undrar hur många det blev :-\ hade räknat det skulle behövas 2000st men det blev fler, jag hann iallafall lära mej binda armering ;)
Grunden gick på >12000€  :-[

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... 53