Författare Ämne: Robins Räcer  (läst 116516 gånger)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #240 skrivet: mars 11, 2011, 08:53:40 »
Igår kväll var jag bort en sväng hos min bror så var hans kompis(förra ägaren av min bil) där och då lät jag han prova den :) han reaktion när han kom tillbaka var "Den luktar skit, den låter skit men då går så jäkla mycket bättre" lite rolig reaktion tycker ja :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #241 skrivet: mars 11, 2011, 09:31:29 »
Igår kväll var jag bort en sväng hos min bror så var hans kompis(förra ägaren av min bil) där och då lät jag han prova den :) han reaktion när han kom tillbaka var "Den luktar skit, den låter skit men då går så jäkla mycket bättre" lite rolig reaktion tycker ja :)

Haha ja..!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #242 skrivet: mars 24, 2011, 22:22:42 »
Ne nu börjar man bli fattig bilen har börjat dra redigt mycket bensin typ 7 liter på ca 4 mil :( ska försöka kolla lite om den läcker någon stans men någon som har förslag på vart det brukar läcka? det är en b200k motor i.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #243 skrivet: mars 24, 2011, 22:53:18 »
Ne nu börjar man bli fattig bilen har börjat dra redigt mycket bensin typ 7 liter på ca 4 mil :( ska försöka kolla lite om den läcker någon stans men någon som har förslag på vart det brukar läcka? det är en b200k motor i.

Vad drog den innan då? Lite kort sträcka för dig att mäta på men ändå..
Läcker den lär du nog känna det med näsan!

Jag har vant mig vid att min drar 1,7-2,2 liter milen  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ax

  • Medlem
  • Antal inlägg: 166
  • rost är lättare än kolfiber.
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #244 skrivet: mars 24, 2011, 22:59:51 »
Ne nu börjar man bli fattig bilen har börjat dra redigt mycket bensin typ 7 liter på ca 4 mil :( ska försöka kolla lite om den läcker någon stans men någon som har förslag på vart det brukar läcka? det är en b200k motor i.

Jag hade en läcka där påfyllningsröret kommer in i tanken! en slangklämma som rostat av!. En kompis 740 drog mycket bensin när hans LMM hade pajjat! vet dock inte om det blir liknande med våra bilar men värt att titta på kanske?

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #245 skrivet: mars 25, 2011, 07:48:17 »
frej: innan drog den lite under litern per mil.
ax: okej påfyllningsröret skall kollas men någon lmm har jag inte :)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #246 skrivet: mars 25, 2011, 10:53:51 »
nu har jag tagit bort luftfilter anslutningen och kollat hur choken och sådan rör sig och choken ville inte gå tillbaka helt men det e fixat nu tror ja. spjällen rörde sig fint verkar det som för det ena ska ju öppna lite före det andra och när det ena är nästan fullt öppet börjar det andra öppnas? skruvade även åt alla bränsleslangs anslutningar och dom satt lite löst allihopa tyckte jag men ingen som var fuktig... kollade även lite snabbt på vakum slangarna och ingen verkar vara direkt dålig men den som går bort till pulsaren verkar inte riktigt sitta så tajt som den ska så den kanske man får byta. aja kolla mera efter skolan idag tror ja :)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #247 skrivet: mars 28, 2011, 09:38:45 »
nu har jag sett att senast jag var ute och lekte så tryckte den ut sig en massa bensin ur tanknlocket :( finns det möjlighet att byta packningen till det eller?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #248 skrivet: mars 28, 2011, 20:10:26 »
nu har jag sett att senast jag var ute och lekte så tryckte den ut sig en massa bensin ur tanknlocket :( finns det möjlighet att byta packningen till det eller?

Kan där sitta en O-ring?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Malheus

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #249 skrivet: mars 28, 2011, 20:35:12 »
Kolla över slangarna, kanske en dålig klämma

Ja, det ska vara en o-ring runt tanklocket
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #250 skrivet: mars 29, 2011, 15:19:08 »
men o-ringen som sitter vid tanklocket där har ju en platt gummi kant som går in i en skåra på tanklocket? men den känns fräsch och så men jag funderar lite om det kan vara så att plast "snöret" eller vad man ska kalla det som håller fast locket när man tankar kan hamna i mellan och göra att det kan läcka där igenom? vad tror ni om min teori men jag tycket klämmorna där under är lite svåra att se men har ni något tipps hur man ser dom bättre? tack för att ni hjälper mig så mycket :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #251 skrivet: mars 29, 2011, 20:03:26 »
men o-ringen som sitter vid tanklocket där har ju en platt gummi kant som går in i en skåra på tanklocket? men den känns fräsch och så men jag funderar lite om det kan vara så att plast "snöret" eller vad man ska kalla det som håller fast locket när man tankar kan hamna i mellan och göra att det kan läcka där igenom? vad tror ni om min teori men jag tycket klämmorna där under är lite svåra att se men har ni något tipps hur man ser dom bättre? tack för att ni hjälper mig så mycket :)

Snöret ska ju tryckas in i sitt hål när man tankat klart. Men vill på min fastna i "uteläget" och då får man ju inte dit tanklocket ordentligt precis som du säger. Men jag har aldrig provat att stänga det så.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #252 skrivet: mars 29, 2011, 20:25:19 »
mitt snöre åker inte in alls utan det knölar in sig i hålet där man stoppar in pumpen typ  ??? så det kanske e fel men borde ju kunna åtgärdas genom att man tar bort snöret ?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #253 skrivet: mars 29, 2011, 21:02:45 »
mitt snöre åker inte in alls utan det knölar in sig i hålet där man stoppar in pumpen typ  ??? så det kanske e fel men borde ju kunna åtgärdas genom att man tar bort snöret ?

Bättre upp! Ta en platt/näbbtång och tvinga in snöret. Det har nog bara hakat sig i "längst-ut"läget så peta in det igen så kan du ju sladda brett och se om det kommer ut nån soppa sen  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #254 skrivet: mars 30, 2011, 12:59:42 »
jo får prova det nästa gång man har råd att tanka den så efter helgen :)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #255 skrivet: april 02, 2011, 13:56:26 »
den läcker fortfarande vid tanklocket snart blir jag galen och limmar igen skiten och kör med en reservdunk i bagaget... :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #256 skrivet: april 03, 2011, 20:37:40 »
den läcker fortfarande vid tanklocket snart blir jag galen och limmar igen skiten och kör med en reservdunk i bagaget... :(

Provade du att trycka in "snöret"  ???
Läcker det på utsidan av bilen, alltså kring själva locket? Eller rinner det inuti/under bilen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #257 skrivet: april 03, 2011, 22:54:02 »
Provade du att trycka in "snöret"  ???
Läcker det på utsidan av bilen, alltså kring själva locket? Eller rinner det inuti/under bilen?

ja jag provade att trycka in snöret och ja det läcker på utsidan av bilen rinner ner från påfyllningslocket

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #258 skrivet: april 03, 2011, 23:01:23 »
Provade du att trycka in "snöret"  ???
Läcker det på utsidan av bilen, alltså kring själva locket? Eller rinner det inuti/under bilen?

ja jag provade att trycka in snöret och ja det läcker på utsidan av bilen rinner ner från påfyllningslocket

Frågan är:
1: ska det komma upp bensin där när man kör eller är det onormalt? (Minns inte om det finns ett sånt där "backspjäll" som öppnas när man stoppar i slangmunstycket på macken men sen stänger med fjäderretur när man tankat klart?)

2: Är packningen/oringen bytesfärdig? Kolla med Volvo om dom fortfarande säljer.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #259 skrivet: april 03, 2011, 23:10:38 »
på fråga ett så kan jag ju säga att det verkar inte vara något i vägen i mitt påfyllningsrör i alla fall men det kanske det ska vara? får instalera om valdis och kollar har ju råkat sabba de  :-\
fråga två jo får prova med ett sånt där universal lock och se om det är själva locket som läcker kanske börjar bli störande

men börjar få större problem än att den läcker bränsle måste ha tag på en ny vattenpump för den jag har verkar läcka i lagret så det rinner ut vatten så fort man startar den :( får kolla på en ny vattenpump men funkar pumpen från vilken rödmotor som helst eller är det nåt speciell variant i 360:n?

annars verkar den vara riktigt tolerant mot värmen ändå kylfläcken går ju inte igång för röret där termostaten sitter blir ju inte varmt nog så den startar aldrig men ändå så klarar den av min agresiva körstil :) än så länge då men börjar bli panik snart

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #260 skrivet: april 04, 2011, 16:41:27 »
Gör ett pitstop i Huskvarna när du är ute och finåker så kan du få en hel B19
och andra delar som du beskriver inte fungerar så bra ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #261 skrivet: april 04, 2011, 18:15:25 »
Gör ett pitstop i Huskvarna när du är ute och finåker så kan du få en hel B19
och andra delar som du beskriver inte fungerar så bra ;D

mycket generöst av dig :) vill du bli av med det eller vad ? :)

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #262 skrivet: april 04, 2011, 18:19:29 »
grejerna är bara sparade tillfälligt och kommer slängas när mitt 360bygge är klart
skriv vad du behöver så ska jag gå ner i garaget och riva runt ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #263 skrivet: april 04, 2011, 18:36:08 »
ska kolla vad man kan tänkas behöva :) kanske skulle kunna hämta det i samband med elmia ?:) men till min förvånad idag så fyllde jag på med lite vatten till kylaren och det gick i lite mer än själva innehållet i expansionskärlet så jag börjar tro att det kanske är termostaten som inte öppnar så den inte får nån kylning? kan man prova tillfälligt utan en termostat monterad ? har i alla fall hittat en slang klämma som var dålig under bilen i dag i alla fall så byte den och satt en o.ring under packningen till soppa locket för att skapa extra tryck där drog med bort snöret det var bara jobbigt...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #264 skrivet: april 04, 2011, 19:54:49 »
kan man prova tillfälligt utan en termostat monterad?
Det ska väl gå bra, men blir ju superduperkylning och tar lång tid att köra motorn varm. Belasta inte i onödan innan den blir varm och blir den aldrig varm får du köra lugnt tills du konstaterat att det fungerar och sen sätta dit en ny termostat.
Bättre upp: Prova termostaten på spisen i kokande vatten.

Citera
har i alla fall hittat en slang klämma som var dålig under bilen i dag i alla fall så byte den och satt en o.ring under packningen till soppa locket för att skapa extra tryck där drog med bort snöret det var bara jobbigt...
Bra där, hoppas på att åtminstone slangklämma ELLER o-ring hjälper. Bäst om allt fungerar  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #265 skrivet: april 05, 2011, 07:01:47 »
den verkar inte läcka något med var ute och lekte någon timme igår och då försvan inte ens hälften så mycket som det brukar göra och inget fuktigt under tanklocket heller fastän man snurrade runt i 100 :) men tack för stödet och framför allt måste jag säga tack till att denna sida finns annars hade inte denna bil levt alls så länge som den har gjort nu tack vare er sköna snubbar :) men råkade knäcka av fönsterveven igår  :P aja men nu när man verkar slippa vattenpump blir det väl att försöka få ihop pengar till sotningssats fläckremmar och kamremspännare :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #266 skrivet: april 05, 2011, 20:12:37 »
den verkar inte läcka något med var ute och lekte någon timme igår och då försvan inte ens hälften så mycket som det brukar göra och inget fuktigt under tanklocket heller fastän man snurrade runt i 100 :) men tack för stödet och framför allt måste jag säga tack till att denna sida finns annars hade inte denna bil levt alls så länge som den har gjort nu tack vare er sköna snubbar :) men råkade knäcka av fönsterveven igår  :P aja men nu när man verkar slippa vattenpump blir det väl att försöka få ihop pengar till sotningssats fläckremmar och kamremspännare :)

Härligt att höra!
Både om dina framgångar och att forumet kan glädja ännu en 300-åkare till fortsatt billiv i en liten Volvo  :D

Vad har du för färg på fönsterveven? Kan ju lätt få en av mig eller annan 300 dåre som kommer till Jönköpingsträffen  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #267 skrivet: april 06, 2011, 13:00:38 »
grå är den men tror nog jag kan ha fått en av han jag köpte toppen av måste kolla men det är underbart hur snälla alla på detta forum är :) men idag har fläktremmarna börjat strejka totalt så blir att be min bror som bor i lkpg dra en sväng förbi biltema innan han åker hit i morgon :) ska med fixa avgassystemet snart mellandämparen läcker så den ska ersättas med rakt rör :) men behöver en avgasskarv till det :P

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #268 skrivet: april 07, 2011, 22:37:05 »
bytt generator remmarna idag med inget mer skrik från motorn=skööööönt :) i morgon kanske det blir att ta sig en koll på att bygga om avgassystemet lite mera seriöst nu har jag byggt in böjningar i skiten för att få det att inte hänga och slamra i backen och det är ju inte bra blir att försöka fixa det redigt med att svetsa det mesta som man ska :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #269 skrivet: april 07, 2011, 23:11:57 »
oh så skönt för dig att få bort både fläktremsljud och strulande avgas
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #270 skrivet: april 08, 2011, 07:41:15 »
tveksamt om det bli nått avgasmeck idag har så fruktansvärt ont i halsen hade det igår med kan knappt äta nånting lyckas trycka i mig lite glass i hopp om att det ska hjälpa...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #271 skrivet: april 08, 2011, 16:48:05 »
tveksamt om det bli nått avgasmeck idag har så fruktansvärt ont i halsen hade det igår med kan knappt äta nånting lyckas trycka i mig lite glass i hopp om att det ska hjälpa...

Krya på dig  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #272 skrivet: april 09, 2011, 06:39:45 »
tveksamt om det bli nått avgasmeck idag har så fruktansvärt ont i halsen hade det igår med kan knappt äta nånting lyckas trycka i mig lite glass i hopp om att det ska hjälpa...

Krya på dig  :-\

tackar frej men tror jag får åkta till farbror doktor snart har inte blivigt bättre sen i onsdags :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #273 skrivet: april 09, 2011, 12:19:43 »
tveksamt om det bli nått avgasmeck idag har så fruktansvärt ont i halsen hade det igår med kan knappt äta nånting lyckas trycka i mig lite glass i hopp om att det ska hjälpa...

Krya på dig  :-\

tackar frej men tror jag får åkta till farbror doktor snart har inte blivigt bättre sen i onsdags :(

Då skulle du åkt till farbror doktorn igår för nu sitter han väl hemma i läderfåtöljen och dricker fin whiskey  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #274 skrivet: april 09, 2011, 14:23:51 »
tveksamt om det bli nått avgasmeck idag har så fruktansvärt ont i halsen hade det igår med kan knappt äta nånting lyckas trycka i mig lite glass i hopp om att det ska hjälpa...

Krya på dig  :-\

tackar frej men tror jag får åkta till farbror doktor snart har inte blivigt bättre sen i onsdags :(

Då skulle du åkt till farbror doktorn igår för nu sitter han väl hemma i läderfåtöljen och dricker fin whiskey  :-\

jo blir att åka in på måndag om det är likadant så man kan fixa det där nedrans avgasröret någon gång ;)

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #275 skrivet: april 16, 2011, 17:56:20 »
i onsdags fixades avgasystemet till på bilen så nu läcker det inte=fin fin tomgång  ;D men tyvärr åkte ju mitten dämparen bort så den är lite mera högljud än önskvärt men ligger man och crusar i motorvägs fart är den ändå tystare än innan :) så både för och nackdelar med det men gött låter den hur som :) sommardäcken åkte på idag med och fy fan vilket grepp det vart mot gamla vinterdäck med knappt nått mönster kvar ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Robins Räcer
« Svar #276 skrivet: april 17, 2011, 17:15:53 »
Redo för sommar  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #277 skrivet: april 19, 2011, 13:24:36 »
jo börjar bli det men fick tydligen inte avgaset helt bra har börjat läcka i en skarv får kolla det någon dag :P

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #278 skrivet: april 19, 2011, 16:26:38 »
Provade du att trycka in "snöret"  ???
Läcker det på utsidan av bilen, alltså kring själva locket? Eller rinner det inuti/under bilen?

ja jag provade att trycka in snöret och ja det läcker på utsidan av bilen rinner ner från påfyllningslocket

Frågan är:
1: ska det komma upp bensin där när man kör eller är det onormalt? (Minns inte om det finns ett sånt där "backspjäll" som öppnas när man stoppar i slangmunstycket på macken men sen stänger med fjäderretur när man tankat klart?)

2: Är packningen/oringen bytesfärdig? Kolla med Volvo om dom fortfarande säljer.
1: Bara bilar med katalysator som har "backspjäll" så det inte ska gå att tanka blyad bensin (grövre rör på pistolen med blyad bensin eller diesel.

2: Jag hade samma problem tanklockspackningen var gammal och hård, så jag använder en motoroljelocksgummipackning till tankluckan, den ser ju inte alls likadan ut som tanklockspackningen som har Q-profil men den passar bra på tanklocket och är lite tjockare så det läcker garanterat inte.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Robins Räcer
« Svar #279 skrivet: april 20, 2011, 16:30:01 »
Provade du att trycka in "snöret"  ???
Läcker det på utsidan av bilen, alltså kring själva locket? Eller rinner det inuti/under bilen?

ja jag provade att trycka in snöret och ja det läcker på utsidan av bilen rinner ner från påfyllningslocket

Frågan är:
1: ska det komma upp bensin där när man kör eller är det onormalt? (Minns inte om det finns ett sånt där "backspjäll" som öppnas när man stoppar i slangmunstycket på macken men sen stänger med fjäderretur när man tankat klart?)

2: Är packningen/oringen bytesfärdig? Kolla med Volvo om dom fortfarande säljer.
1: Bara bilar med katalysator som har "backspjäll" så det inte ska gå att tanka blyad bensin (grövre rör på pistolen med blyad bensin eller diesel.

2: Jag hade samma problem tanklockspackningen var gammal och hård, så jag använder en motoroljelocksgummipackning till tankluckan, den ser ju inte alls likadan ut som tanklockspackningen som har Q-profil men den passar bra på tanklocket och är lite tjockare så det läcker garanterat inte.


tackar för tipset men jag löste det genom att sätta en o-ring bakom packningen som trycker ut den lite längre så den tätar :)