Författare Ämne: Skillnaden på 340-360?  (läst 8066 gånger)

Emil Pettersson

  • Gäst
Skillnaden på 340-360?
« skrivet: juli 27, 2018, 02:41:44 »
Tja funderar på att köpa en 340/360 som förstabil
Men då kommer funderingarna, Någon som kan förklara dem stora och små skillnaderna på dem?
Tack i förväg Emil

ERMR

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 194
    • Visa profil
SV: Skillnaden på 340-360?
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2018, 18:33:21 »
340 har oftast de svagare motorerna från Renault. Sena 340 kan ha Volvo motor.
360 har alltid motor från Volvo.

Utöver det så är det inte så stora skillnader. 340 med Renault motor har svagare drivlina än 360 och 340 med Volvo motor.

Ska du övningsköra eller bara förflytta dig från A till B så kan du köpa vilken som. Vill du köra med aktivt, trimma osv så är de med Volvo motor att föredra.

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Skillnaden på 340-360?
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2018, 20:26:02 »
Har mycket och göra med utrustning med.
340 har oftast inte varvräknare tex
360 brukar ha mer saker standard men som sagt inte jätte stor skillnad.

Som ERMR sa har 340 ofta renault motorn så den är ju lite bättre med bränsleekomomin :) medas dom med volvo motorn har mer trimm då det är en 2L variant av den motorn som sitter i 240-740-940 så det finns mycket delar men sen är den nästa lite törstig som en stor volvo me.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

Emil Pettersson

  • Gäst
SV: Skillnaden på 340-360?
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2018, 13:15:33 »
tack för svaren MVH Emil ska få upp en projekttråd när jag införskaffat mig en

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Skillnaden på 340-360?
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2018, 22:49:05 »
Lättat att se skillnad på är att [alla?] 340 har svarta, olackerade kofångare. Medan 360 (efter 1986) alltid har kofångare lackade i bilens färg.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.