Författare Ämne: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86  (läst 1087557 gånger)

Morbidio

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
  • Stockholm
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1720 skrivet: mars 14, 2008, 22:47:34 »
Tjatar jag med, skitsnyggt verkligen!!! Fronten är väl lite sådär men annars så! :-*
Volvo 360 GL -88

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1721 skrivet: mars 16, 2008, 09:36:20 »
Det här blir bara bättre och bättre  8)

Tyvärr har jag inte råd att komma förbi, ni säljer bara på mig en massa billjud  ;) ;D
(Tyvärr blir det lite för lång omväg, men tack för erbjudandet)

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1722 skrivet: mars 16, 2008, 23:27:36 »
Frej: Konstigt nog tröttnar jag inte på att slipa. Det är nästan den roligaste delen, då det är det som avgör hur slutresultatet blir, samt att formerna byggs upp. Däremot har händerna sagt ifrån ett par gånger, då pappret är tuffare än skinnet :)

Paq, NoIslam: Nästa tävling är i Borås i maj, men inget är bestämt ännu. Efter det blir det preliminärt Mantorp, Östhammar, Vallåkra och Älvsjö, samt förmodligen några mindre evenemang. Lägger ut en tävlingskalender så snart vi bokat upp oss.

Alla andra: Tackar :)

En liten uppdatering också. Högersidan är nu avklarad och nästa vecka ska samma procerdur tillägnas vänstersidan.
Inte så mycket nytt att visa med andra ord, men bilen har varit ute på städning idag, så jag passade på att ta några helbilder. :)

Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1723 skrivet: mars 17, 2008, 11:51:49 »
Oj oj oj vad en cossie vinge hade sett snyggt ut på den sista bilden !!!


Fantastiskt fint bygge!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1724 skrivet: mars 17, 2008, 12:44:49 »
Jag har blivit kär i dina kjolar!! ( hmm,, det lät nästan lite suspekt ::) ) Det första som slog mig var att om man kunde gjuta av dom och göra mallar att gjuta till fler.
Dom sitter verkligen som en fläskläpp  :P. Helt sjukt mycket jobb som är nedlagt men relutatet väntar ju inte på sig heller, obeskrivligt bra.
Bilden snett framifrån är den jag gillar allra mest, den bara beeer om en vulgär motor. Tänk att dra ut den på t ex, gatebil spela öronen av dom i depån sedan svänga ut den på banan ladda på några varv och lägga lite däckrök i Breisladd-svingen framför 35 000  personer i publiken  :P :P
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1725 skrivet: mars 17, 2008, 17:44:34 »
Frej: Konstigt nog tröttnar jag inte på att slipa. Det är nästan den roligaste delen, då det är det som avgör hur slutresultatet blir, samt att formerna byggs upp. Däremot har händerna sagt ifrån ett par gånger, då pappret är tuffare än skinnet :)

Jag förstår! Slutresultat är ju kul och vägen dit är kanske kul om man behärskar slipningen  ;)
Och känslan av att designa/bygga formerna vet jag hur den känns!  :P

Citera
En liten uppdatering också. Högersidan är nu avklarad och nästa vecka ska samma procerdur tillägnas vänstersidan.
Inte så mycket nytt att visa med andra ord, men bilen har varit ute på städning idag, så jag passade på att ta några helbilder. :)

Tack för helbilder!
Blev ju riktigt nice det här! Stylingen ser ut att matcha bra med dom olika delarna, och originalvingen har du ju fått en sportig och modern touch på, riktigt kul att du behöll den!

Sen att jag skulle vilja se kortare överhäng både fram och bak, i allafall under kofångarbalk, talar jag tyst om  :-X


Jo just det en seriös anmärkning med, skärmkanten på framhjulet är inte den lite långt in/hjulet lite långt ut? Hur går det när man fjädrar in?

Tungt att börja om med vänster sida och uppfinna hjulet en gång till? Fortsätt din grymma förvandling hursomhelst!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bjöffa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1726 skrivet: mars 18, 2008, 01:28:34 »
va skoj att läsa alla35  delsidorna om detta bygget

jag är MKT MKT IMPONERAD AV ERAT KUNNANDE OCH ER FINA ENVISHET VAD GÄLLER DETTA BYGGET..

  lycka till..  2,5 timmes läsning det va skoj  mera sänt tack

                                hasse

Baahhh... Jag har nu läst alla 44 sidorna :O det tog ett bra tag men det var det värt, fick lite ideér på saker man själv skulle vilja göra :)

Ska du bygga om bilen mer får du snart byta forum ;P
Här är det Volvo 3-serien som gäller ;D haha

Hoppas man stöter ihop med dig på vallåkra i år, vore ju skam om man skulle åka ditt i år också och missa dig igen
« Senast ändrad: mars 18, 2008, 01:32:35 av Bjöffa »

360grekbilen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
    • Fotogenicco
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1727 skrivet: mars 20, 2008, 08:33:56 »
Jäkel sicken förändring, nu var det ett tag sedan man var här och shit vad det händer grejer!

Ser mycket bra ut! WOW!  :o
Snart börjar ljudbygget, inget mera tryck ifrån skuffen!

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1728 skrivet: mars 21, 2008, 22:37:52 »
Jäkel sicken förändring, nu var det ett tag sedan man var här och shit vad det händer grejer!

Ser mycket bra ut! WOW!  :o

Tack och välkommen hem :)


Baahhh... Jag har nu läst alla 44 sidorna :O det tog ett bra tag men det var det värt, fick lite ideér på saker man själv skulle vilja göra :)

Ska du bygga om bilen mer får du snart byta forum ;P
Här är det Volvo 3-serien som gäller ;D haha

Hoppas man stöter ihop med dig på vallåkra i år, vore ju skam om man skulle åka ditt i år också och missa dig igen
Vallåkra finns med i planerna. Var inte där förra året, då tävlingen blev inställd. Imponerad att du orkade läsa allt :)


Citera
Sen att jag skulle vilja se kortare överhäng både fram och bak, i allafall under kofångarbalk, talar jag tyst om  :-X

Jo just det en seriös anmärkning med, skärmkanten på framhjulet är inte den lite långt in/hjulet lite långt ut? Hur går det när man fjädrar in?


Överhänget är ofrånkommligt. Testade med ett kortare bak från början, men det såg inte klokt ut ;)
Fjädringsvägen fram är inga problem. Det är c:a 3 cm mellan hjul och skärmkant och det fjädrar inte mer än hälften så mycket.
De största problemen har varit att få plats med hjulet när man svänger. Spacern flyttar ju svängaxeln en hel del, så hjulhusen är numera modifierade och så även framkanten av trösklarna.


Jag har blivit kär i dina kjolar!! ( hmm,, det lät nästan lite suspekt ::) ) Det första som slog mig var att om man kunde gjuta av dom och göra mallar att gjuta till fler.
Dom sitter verkligen som en fläskläpp  :P. Helt sjukt mycket jobb som är nedlagt men relutatet väntar ju inte på sig heller, obeskrivligt bra.
Bilden snett framifrån är den jag gillar allra mest, den bara beeer om en vulgär motor. Tänk att dra ut den på t ex, gatebil spela öronen av dom i depån sedan svänga ut den på banan ladda på några varv och lägga lite däckrök i Breisladd-svingen framför 35 000  personer i publiken  :P :P

Tackar :) Kjolarna är ganska lättillverkade. De finns att köpa i ett enklare utförande om man själv kan modda om dem så de passar på en 360. Tar ett par veckor ;)
Motor kommer.. Har redan kontaktat Peter och fått lite tips och råd :)
Oj oj oj vad en cossie vinge hade sett snyggt ut på den sista bilden !!!


Fantastiskt fint bygge!

Tack David.. Jag ska fundera på det.. Det är inte lätt att få till formerna på frihand vill jag lova.


I övrigt börjar sidokjolen och skärmakanterna på vänstersidan bli klara nu.
Även selenoider och fjärrstyrning är beställda, så i slutet av nästa vecka borde allt byggjobb vara klart.
Efter det beror allt på hur pedantisk jag orkar vara :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1729 skrivet: mars 21, 2008, 22:51:15 »
Ser jävligt bra ut  nu denna bil:)
Vad blir det för färg på bilen orignal eller?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1730 skrivet: mars 22, 2008, 13:50:19 »
Citera
Sen att jag skulle vilja se kortare överhäng både fram och bak, i allafall under kofångarbalk, talar jag tyst om  :-X

Jo just det en seriös anmärkning med, skärmkanten på framhjulet är inte den lite långt in/hjulet lite långt ut? Hur går det när man fjädrar in?


Fjädringsvägen fram är inga problem. Det är c:a 3 cm mellan hjul och skärmkant och det fjädrar inte mer än hälften så mycket.
De största problemen har varit att få plats med hjulet när man svänger. Spacern flyttar ju svängaxeln en hel del, så hjulhusen är numera modifierade och så även framkanten av trösklarna.

Vad har du för fjädrar? (har du säkert skrivit men mitt minne minns inte)
OJ ja det tänker man inte på när man slänger på spacers.. eller du gjorde det säkert men du är ju du  :)


Efter det beror allt på hur pedantisk jag orkar vara :)

Jag hoppas på mycket pedanteri! Bilen kommer väl granskas av många när den är klar och dessutom börjar besöka tävlingar  :P
Men är du nöjd så är vi nöjda  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1731 skrivet: mars 24, 2008, 07:18:39 »
Frej: Fjädrarna är orginal, kapade två varv och fastsatta i fjädertallriken med bockade plåtbitar.
Angående svängradien fanns det med i beräkningarna, men det räknades aldrig ut i förhand. Praktik fungerar bättre än teori :)

Kullke; En bild säger mer än tusen ord, så här kommer c:a 2000 ord då :)

Som synes är motorrummet numera lackerat. Ska lägga lite mer omsorg på det framöver, men i nuläget nöjer jag mig med att lackera plåten och lite lösa detaljer. Plasten och ventilkåpan är lackerade med en annan färg (spray) och klarlackde med matt klarlack. Detta för att det inte ska bli allt för enhetligt. Resten blir satinsvart med halvmatt klarlack.
För er med lackintresse så använde jag Sikikens Autocryl i nyansen Ford R3.
Sprutan är en Biltema Proffs med överliggande kopp. En av de bästa jag använt. Rekommenderas varmt :)
Annat som hänt: Vänstersidan är nästan helt klar, så nu blir det dörrarna framöver. Ska även passa på att lacka insidan av dem, samt dörrgångarna i veckan.
Det närmar sig lack... Riktigt kul :)
« Senast ändrad: mars 24, 2008, 07:21:08 av Aterfallet »
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1732 skrivet: mars 24, 2008, 09:08:17 »
Tusan vad lite färg gör mycket  :o vackert jobba på nu!
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1733 skrivet: mars 24, 2008, 13:43:11 »
ricktigt snyggt färg gör mycket....va är de för motor i pärlan föresten...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1734 skrivet: mars 24, 2008, 15:27:50 »
ren gissning är att det är en B200K.. =)
360 Hybrid MKII

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1735 skrivet: mars 24, 2008, 17:23:34 »
Djärvt färgval, på ventilkåpan! Är det gul med en nyans grön? Svårt att se på bilder, de kan lätt, ljuga lite. Är lite intresserad: Blästring? Grundfärg? Hur många lager färg? Tänker du använda motorn eller är den ett rent utställningsobjekt? :) /Max

Ps. inspirerande att se, ditt arbete! Antar att du slutat räkna timmarna! ;D /Ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1736 skrivet: mars 25, 2008, 02:32:19 »
Paq: Det är mycket riktigt en B 200 K. Vi får väl se vad det blir av den framöver :)

Max: Det är neongult på kåpan och en aning blekare på torpeden.
Förarbetet bestod av slipning med 400 papper, grundfärg (Sikkens multicolour) och två lager Autocryl.
Kåpan är slipad och grundad med Hagmans Filler och har sedan fått två lager färg och två lager klarlack.
Blästrar gör jag bara på rost och tursamt nog har jag inte hittat mycket av den varan.
Motorn kommer användas. Bilen ska rulla många hundra mil i sommar, så det är ingen trailerqueen :)

Antalet timmar innan denna ombyggnaden var c:a 400. Sen har det blivit c:a 900 timmar till efter det och då har vi inte ens börjat med stereon än :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


stuf

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1737 skrivet: mars 25, 2008, 13:32:34 »
Grymt snyggt som vanligt! :)
Kommer du att göra något åt det "grymt snygga" originaltanklocket? :-X

//Linus

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1738 skrivet: mars 25, 2008, 13:48:05 »
okej..då är den en förgasare va...isånna fall hade ju dubbla webrar eller nåt sånt suttit som en käft smäll...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1739 skrivet: mars 25, 2008, 16:45:03 »
Oj oj dina blanka ytor under huven nu gör att jag blir matt!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1740 skrivet: mars 30, 2008, 03:33:57 »
Kåpan är slipad och grundad med Hagmans Filler och har sedan fått två lager färg och två lager klarlack.

Tack! :) Om man inte använder filler, Har du ett bra tips på alu.primer?

Antalet timmar innan denna ombyggnaden var c:a 400. Sen har det blivit c:a 900 timmar till efter det och då har vi inte ens börjat med stereon än :)

Vilket är din gebit, om jag inte fått allt om bakfoten! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1741 skrivet: mars 30, 2008, 10:04:21 »
Bilen är så jäkla het!!  ;D sätt på en turbo med så älskar jag er mera!  ::)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1742 skrivet: mars 30, 2008, 11:50:46 »
jösses amalia :-* vulgärt färgval!! blir bilen svart eller neon gul på utsidan?
håll tempot uppe så blir den nog klar till nästa helg ;) 8)

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1743 skrivet: mars 30, 2008, 22:02:06 »
Då var det dags för en uppdatering igen då.. Dessvärre har det knappt hänt något pga sjukdom. Lite våldsslipande under helgen är allt som hunnits med, så nu ligger bygget efter igen.. inget ovanligt :)
Hann iaf få på grundfärgen på huv och front, så nu är de klara för lackering. Efter en snabb koll, verkar det som det inte är så dammigt i mitt lilla garage, så jag kanske lackerar här hemma.. dock inte hela bilen på en gång.


Stuf: Jodå, även tanklocket ska få sig en omgång. Inget flygplanslock, för det tycker jag är lite för uttjatat, men något i samma stil, fast hemmagjort blir det.

Paq: Kanske det.. Vi får se :)

Max: Den bästa aluprimern jag vet, är Sikkens Washprimer men har förmodligen även andra namn hos olika tillverkare. Den änvänds av flygplanstillverkare, så den är nog helt ok :) Läggs vått i vått, 100/100 i blandförhållande.
Stereon är huvudsyftet med bilen, det är alldeles rätt uppfattat.. Det som pågår nu, är bara ett sidoprojekt som tagit all fritid i fyra månader :)

Gozze: Vi får se vad som händer framåt sommaren. Turbo skulle vara kul, men samtidigt är jag lite feg.. Denna bilen lär ju synas sen och då finns risken att den kontrolleras lite hårdare.. Slipper helst ombesiktningar :)

Munken: Den blir huvudsakligen blekgul. Det neongula finns bara i inredning och vissa detaljer på motorn. Den kommer däremot få detaljer svartlackerade. Alla nät, fästen till backspeglar osv.
Om jag håller maxtempo och struntar i att bygga om dörrarna, kan jag nog fixa den till helgen.. Men jag ska nog försöka sova lite också :)

Har dessutom blivit billös idag, då jag hastigt och lustigt sålt min 9-3:a. Det innebär att det kommer bli "biljakt" framöver, då jag behöver en lite pålitligare bil än min 900 som passerat 37000 mil nyligen :)
Därför kan bygget bli ännu lite mer försenat om det blir många utflykter runt landet.. Vad det blir för bil? Inget som bör yttras på ett Volvoforum :)

Till sist en bild på grundfärgad bil. Den är gulnyanserad, för att topplacken ska täcka bättre sedan. På bilden är den inte slipad ännu, därav det halvblanka utseendet.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1744 skrivet: mars 30, 2008, 22:32:09 »
Kul med lack!!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1745 skrivet: mars 30, 2008, 22:59:46 »
här går det undan vill jag lova :o
du har ett tempo utan dess like hur orkar du!! är du sponsrad av gevalia eller redbull? ;)

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1746 skrivet: mars 30, 2008, 23:12:13 »
det kommer att bli ricktigt bra de där du  ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1747 skrivet: mars 31, 2008, 01:59:32 »
Munken: Nej, det billigare alternativet, för en billigare kille; Lidls Energidricka :)

Nu har lacken kommit på.

Tänkte visa lite hur det går till för er som inte har lackerat tidigare.. Sen är inte allt efter konstens regler, men väl anpassat till hemmabruk :)

Ingredienser:

Lackspruta med överliggande kopp och 1,2 mm munstycke.
Kompressor
Billack
Härdare Förtunning
Thinner (för rengöring av sprutan)
Färgsil
Klibbduk
Blandsticka
Lackoverall
Gasmask
Starka lampor



Maskeringen hoppar jag över, då den är ganska enkel.. Papper, plast, tejp.. Bara att se till att det man inte vill ha färg på är täckt. Tidningar fungerar, men man bör ta två lager, för har man otur kan det blöta igenom..
Förarbetet har också visats mer än en gång i denna tråden tidigare ;)

Steg 1; Färg. Först bör man röra om ordentligt för att inget bottenslam ska göra nyansen felaktig. Därefter silas fägen i en speciell engångssil för att ingen smuts ska hamna i sprutan.



Steg 2; Blanda.
Jag har använt Sikkens Autocryl, en solid lack. Denna blandas ihop med härdare och förtunning. Blandfärhållandet är 100/50/30, dvs 100% färg, 50% härdare och 30% förtunnig. För att få rätt mängd, använder jag en blandsticka som har markeringar för de olika delarna.





Steg 3; Rör om. Man kan välja själv hur tjock färg man vill ha, genom att variera mängden förtunning. Jag gillar att ha lite tjockare färg, så jag använder ungefär 10% istället för de rekommenderade 30%. En smaksak...


När allt är omrört kan man kolla viskositeten. Det är ett mått på hur tröglytande färgen är. Jag brukar doppa stickan och se hur länge det tar innan färgen slutar rinna och övergår till att droppa. Ungefär tre sekunder är lagom för min smak. Allt naturligtvis beroende på vad man ska lacka och tempraturen. I detta fallet fanns det lite knepiga buktningar och veck runt skopet, som gärna vill rinna iväg om man blandar för tunnt.





Steg 4: Dammtorka. Här använder jag en klibbduk. Den är lagom klibbig för att ta hand om damm och smust som ligger på ytan som ska lackas. Egentligen ska man också torka av ytan med prepsol innan, men det steget hoppade jag över, dels för att jag glömt köpa det, dels för att jag vet att jag inte fettat ner huven under slipningen :)
Man bör undvika att blåsa med tryckluft innan lack. Det gör att en massa damm virvlar runt och garanterat lägger sig i lacken sen. Då är det bättre att blåsa några timmar före, sen bara klibbtorka innan lacken. Man kan också vattna golvet, men jag anser att det funkar lika bra utan.
Det bästa är att röra sig minimalt i utrymmet före och efter lack.. Blanda i ett annat rum och samma sak med rengöring efteråt. Dammet rör sig inte om man inte rör på det ;)





Steg 5; Lackera. Detta är den trixiga biten. Här handlar det om sunt förnuft och till viss del erfarenhet. (Jag har dåligt av båda dessa) ;)
Några regler som man bör följa: Avståndet mellan sprutan och ytan ska vara ungefär 30 cm.
Kompressortrycket mellan 3,5 och 4 kg, beroende på färgfabrikat. Jag använde 3,5 kg.

Vid solid lack (alltså inte metallic) brukar två lager räcka för att få bra yta och täckning. Första lagret ska vara täckande, men inte allt för flödigt. En lite knottrig yta är helt ok, men inte spegelblankt. Nästa lager kan då lösa upp underlagret och då rinner det iväg.
Väntetid mellan lagren är c:a 10 minuter. Det ska vara lite klibbigt innan man lägger lager två. Lämpligen känner man efter på maskeringen vid sidan av lacken, för att slippa fingeravtryck :)




När det känns lagom, är det bara att gå på nästa lager. Nu gäller det att få lagom med färg för att få en fin yta, men samtidigt undvika rinn.
Nu ska det tilläggas att rinn inte är det värsta, för det går ganska lätt att polera bort. Det är värre med sk torrsprut. Det innebär att man får knottrig lack. Om det sker, finns det oftast inte tillräckligt med material för att polera upp en yta, så då får man lackera om.. Inte bra...
En annan sak som kan inträffa är sk "apelsinlack". Då blir ytan bulig och det beror oftast på för mycket färg som torkat för snabbt. För lite förtunning, eller för hög värme.. Lagom temp är c:a 18-20 grader.
Hur man lägger själva lacken är mycket individuellt. De flesta lackar en huv från mittens ovankant och ned från ena sidan och sen samma från andra sidan.
I mitt fall funkade det inte, eftersom det blev en hel del veck i skopet. Jag lackade därför alla veck och kanter först, sedan öste jag på de större ytorna. Man får dock hålla lite koll på var man lackat, så det inte blir dubbla lager.

För att se hur ytan blir, bör man ha bra ljus. Jag använder byggstrålkastare, denna gången placerad på taket. Man tittar egentligen inte på lacken, utan på lampans spegelbild när man lackerar. Ytan ska bli aningen apelsinskal direkt efter färgen lagts. Den drar sedan ut sig lite efter några sekunder och blir slät och blank.

När allt är klart bör man lämna området omedelbart. Att hänga över huven och leta damm, resulterar bara i mer damm.. Jag hade turen med mig och såg bara några få korn, vilket jag är mycket nöjd med efter omständigheterna :)




Nu får allt härda under natten. Om det har blivit några missar, så får jag vänta någon vecka och sedan polera.





Imorgon visar sig slutresultatet.. Om det inte blir bra, finns det alltid en utväg :)



(Blödig variant av paintball)

Färgen jag använt är thinnerspädbar. Alltså den "gamla" typen av lack. Numera används vattenspädbara färger pga miljön.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1748 skrivet: mars 31, 2008, 12:39:30 »
Tack för guiden, superb! ;D Den kan du kopiera, rakt av och lägga under Fakta/Guider! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1749 skrivet: mars 31, 2008, 14:10:33 »
grymmt fin uppdatering och kalas resultat!!=)
ska bli skoj och se helheten senare!! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1750 skrivet: mars 31, 2008, 15:10:33 »
ser ricktigt bra ut du.... :)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1751 skrivet: mars 31, 2008, 18:59:35 »
Typiskt Jon att få allt att se så enkelt ut, jag vill ju bara ut och börja lacka!

Bra jobbat!

mvh
Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1752 skrivet: april 01, 2008, 12:45:39 »
man får tacka för uppdaten :)
du har svarat på alla mina frågor och funderingar angående lack :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1753 skrivet: april 01, 2008, 19:48:42 »
En annan sak som kan inträffa är sk "apelsinlack". Då blir ytan bulig och det beror oftast på för mycket färg som torkat för snabbt. För lite förtunning, eller för hög värme.. Lagom temp är c:a 18-20 grader.

Var köper du din färg, blandsticka och klibbduk tex?

Angående Apelsinlacken, är det samma som man ser i "alla" serietillverkade bilar om man kollar noga i solen!?
(Grannen har röd Candy på raggarbilen och den är våtslipad och HELT slät alltså man kan se sin spegelbild i den exakt avbildad utan apelsinskalseffekten.

Underbara framsteg för projektet! Ska bli kul att se färgen ute i solljuset och hela bilen lackad  :P
Men ser ju KANON ut även så här långt!!
Fortsätt så!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1754 skrivet: april 05, 2008, 12:51:21 »
jag har en liten fråga...
ungeffär hur mycket lack går det åt till en hel bil om man ska ha ungeffär 3 lager

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1755 skrivet: april 06, 2008, 12:41:14 »
Tack för guiden, superb! ;D Den kan du kopiera, rakt av och lägga under Fakta/Guider! :) /M

Tackar. Ska se om jag kan göra en lite bättre guide i så fall. Det fattas nog en hel del detaljer.. man fuskar ju alltid lite när man gör det själv :)

En annan sak som kan inträffa är sk "apelsinlack". Då blir ytan bulig och det beror oftast på för mycket färg som torkat för snabbt. För lite förtunning, eller för hög värme.. Lagom temp är c:a 18-20 grader.

Var köper du din färg, blandsticka och klibbduk tex?

Angående Apelsinlacken, är det samma som man ser i "alla" serietillverkade bilar om man kollar noga i solen!?
(Grannen har röd Candy på raggarbilen och den är våtslipad och HELT slät alltså man kan se sin spegelbild i den exakt avbildad utan apelsinskalseffekten.

Underbara framsteg för projektet! Ska bli kul att se färgen ute i solljuset och hela bilen lackad  :P
Men ser ju KANON ut även så här långt!!
Fortsätt så!  :P

Blandstickor och andra lacktillbehör brukar finnas i välsorterade målarbutiker. En del biltillbehörskjedjor har dem också, fast man får oftast fråga om det, för det finns sällan i hyllorna.
Jag köpte allt på en utförsäljning i Vara hos Martinssons Billackering. Total kostnad: 1600:- (3 liter färg, 2 liter grund, härdare, förtunning och tillbehör)

Apelsinskalseffekten jag beskrev, är lite grövre än den som finns på de flesta bilar. När man råkar ut för detta fenomen, är ytan verkligen så grov att man ser det på flera meters avstånd :)

Typiskt Jon att få allt att se så enkelt ut, jag vill ju bara ut och börja lacka!

Bra jobbat!

mvh
Anders

Det är faktiskt inte svårare än så  :)

jag har en liten fråga...
ungeffär hur mycket lack går det åt till en hel bil om man ska ha ungeffär 3 lager

Omöjligt att svara på dessvärre.. Det beror på lackeraren. En normbil (typ Volvo 740) ska klara sig på c:a 2 liter outspädd färg. Då räknat på två lager.
En gissning är ungefär 2,5 liter om första lageret är täckande.

...fast svaret vet du ju numera :)


Alla andra: Tackar.. Det är alltid lika kul att ni tittar och skriver :)


Veckan har varit ganska lugn. Det händer en hel del annat i mitt liv just nu, (bilbyte, jobbyte, lack av annan bil) så 360:n har inte fått så mycket tid.
Jag har fått hem alla delar till "shaved door" kittet, så jag ska påbörja det i veckan. Har också slipat klart vänstersidan och lagt ett lager grundfärg, så det närmar sig lack.

Vi har nu börjat snegla lite på stereoanläggningen, somska börja byggas snart. Förstärkarna är färdigutvecklade och under montering. Dessa byggs helt av min sponsor (BAE) och blir vad jag vet det första helt svenska bilslutsteget. Det kommer arbeta helt i klass A och är i mono, så det går åt två stycken till varje kanal.
Inredningen kommer byggas om en del också.. Allt som nu är lackerat kommer ersättas med kolfiber. Vi ska också flytta om lite i panelerna och ändra en hel del av kabeldragningen.

En bild på förstärkaren. Vi kommer ha 5 st. 4 till ljud och ett till bas.
(Bilden är lite dataanimerad, eftersom det är en prototyp)

Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1756 skrivet: april 06, 2008, 19:21:32 »
Vi har nu börjat snegla lite på stereoanläggningen, somska börja byggas snart. Förstärkarna är färdigutvecklade och under montering. Dessa byggs helt av min sponsor (BAE) och blir vad jag vet det första helt svenska bilslutsteget. Det kommer arbeta helt i klass A och är i mono, så det går åt två stycken till varje kanal.
Inredningen kommer byggas om en del också.. Allt som nu är lackerat kommer ersättas med kolfiber. Vi ska också flytta om lite i panelerna och ändra en hel del av kabeldragningen.

En bild på förstärkaren. Vi kommer ha 5 st. 4 till ljud och ett till bas.
(Bilden är lite dataanimerad, eftersom det är en prototyp)

Coolt med egen förstärkare! Men vad innebär klass A?

Kolfiber?! innan jag ens hunnit prova glasfiber.. attans  ;)
Har du jobbat med det förr?

Tack för update!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1757 skrivet: april 06, 2008, 20:19:01 »
fan va najs med kolfiber det kommer bli ricktigt porrigt... ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1758 skrivet: april 06, 2008, 22:40:11 »
hur gör man med kolfiber penslar man det med polyester eller liknande? eller köper du inredningsfilm (imitation)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Bilstereoåterfallet - 360 GL -86
« Svar #1759 skrivet: april 06, 2008, 23:05:10 »
kolfiber är väl som glasfiber fast annan armering, såg att biltema börjat sälja sånt ;)