Munken: Nej, det billigare alternativet, för en billigare kille; Lidls Energidricka
Nu har lacken kommit på.
Tänkte visa lite hur det går till för er som inte har lackerat tidigare.. Sen är inte allt efter konstens regler, men väl anpassat till hemmabruk
Ingredienser:
Lackspruta med överliggande kopp och 1,2 mm munstycke.
Kompressor
Billack
Härdare Förtunning
Thinner (för rengöring av sprutan)
Färgsil
Klibbduk
Blandsticka
Lackoverall
Gasmask
Starka lampor
Maskeringen hoppar jag över, då den är ganska enkel.. Papper, plast, tejp.. Bara att se till att det man inte vill ha färg på är täckt. Tidningar fungerar, men man bör ta två lager, för har man otur kan det blöta igenom..
Förarbetet har också visats mer än en gång i denna tråden tidigare
Steg 1; Färg. Först bör man röra om ordentligt för att inget bottenslam ska göra nyansen felaktig. Därefter silas fägen i en speciell engångssil för att ingen smuts ska hamna i sprutan.
Steg 2; Blanda.
Jag har använt Sikkens Autocryl, en solid lack. Denna blandas ihop med härdare och förtunning. Blandfärhållandet är 100/50/30, dvs 100% färg, 50% härdare och 30% förtunnig. För att få rätt mängd, använder jag en blandsticka som har markeringar för de olika delarna.
Steg 3; Rör om. Man kan välja själv hur tjock färg man vill ha, genom att variera mängden förtunning. Jag gillar att ha lite tjockare färg, så jag använder ungefär 10% istället för de rekommenderade 30%. En smaksak...
När allt är omrört kan man kolla viskositeten. Det är ett mått på hur tröglytande färgen är. Jag brukar doppa stickan och se hur länge det tar innan färgen slutar rinna och övergår till att droppa. Ungefär tre sekunder är lagom för min smak. Allt naturligtvis beroende på vad man ska lacka och tempraturen. I detta fallet fanns det lite knepiga buktningar och veck runt skopet, som gärna vill rinna iväg om man blandar för tunnt.
Steg 4: Dammtorka. Här använder jag en klibbduk. Den är lagom klibbig för att ta hand om damm och smust som ligger på ytan som ska lackas. Egentligen ska man också torka av ytan med prepsol innan, men det steget hoppade jag över, dels för att jag glömt köpa det, dels för att jag vet att jag inte fettat ner huven under slipningen
Man bör undvika att blåsa med tryckluft innan lack. Det gör att en massa damm virvlar runt och garanterat lägger sig i lacken sen. Då är det bättre att blåsa några timmar före, sen bara klibbtorka innan lacken. Man kan också vattna golvet, men jag anser att det funkar lika bra utan.
Det bästa är att röra sig minimalt i utrymmet före och efter lack.. Blanda i ett annat rum och samma sak med rengöring efteråt. Dammet rör sig inte om man inte rör på det
Steg 5; Lackera. Detta är den trixiga biten. Här handlar det om sunt förnuft och till viss del erfarenhet. (Jag har dåligt av båda dessa)
Några regler som man bör följa: Avståndet mellan sprutan och ytan ska vara ungefär 30 cm.
Kompressortrycket mellan 3,5 och 4 kg, beroende på färgfabrikat. Jag använde 3,5 kg.
Vid solid lack (alltså inte metallic) brukar två lager räcka för att få bra yta och täckning. Första lagret ska vara täckande, men inte allt för flödigt. En lite knottrig yta är helt ok, men inte spegelblankt. Nästa lager kan då lösa upp underlagret och då rinner det iväg.
Väntetid mellan lagren är c:a 10 minuter. Det ska vara lite klibbigt innan man lägger lager två. Lämpligen känner man efter på maskeringen vid sidan av lacken, för att slippa fingeravtryck
När det känns lagom, är det bara att gå på nästa lager. Nu gäller det att få lagom med färg för att få en fin yta, men samtidigt undvika rinn.
Nu ska det tilläggas att rinn inte är det värsta, för det går ganska lätt att polera bort. Det är värre med sk torrsprut. Det innebär att man får knottrig lack. Om det sker, finns det oftast inte tillräckligt med material för att polera upp en yta, så då får man lackera om.. Inte bra...
En annan sak som kan inträffa är sk "apelsinlack". Då blir ytan bulig och det beror oftast på för mycket färg som torkat för snabbt. För lite förtunning, eller för hög värme.. Lagom temp är c:a 18-20 grader.
Hur man lägger själva lacken är mycket individuellt. De flesta lackar en huv från mittens ovankant och ned från ena sidan och sen samma från andra sidan.
I mitt fall funkade det inte, eftersom det blev en hel del veck i skopet. Jag lackade därför alla veck och kanter först, sedan öste jag på de större ytorna. Man får dock hålla lite koll på var man lackat, så det inte blir dubbla lager.
För att se hur ytan blir, bör man ha bra ljus. Jag använder byggstrålkastare, denna gången placerad på taket. Man tittar egentligen inte på lacken, utan på lampans spegelbild när man lackerar. Ytan ska bli aningen apelsinskal direkt efter färgen lagts. Den drar sedan ut sig lite efter några sekunder och blir slät och blank.
När allt är klart bör man lämna området omedelbart. Att hänga över huven och leta damm, resulterar bara i mer damm.. Jag hade turen med mig och såg bara några få korn, vilket jag är mycket nöjd med efter omständigheterna
Nu får allt härda under natten. Om det har blivit några missar, så får jag vänta någon vecka och sedan polera.
Imorgon visar sig slutresultatet.. Om det inte blir bra, finns det alltid en utväg
(Blödig variant av paintball)
Färgen jag använt är thinnerspädbar. Alltså den "gamla" typen av lack. Numera används vattenspädbara färger pga miljön.