Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - knotan

Sidor: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 [20]
761
Projekt / SV: nya 360in
« skrivet: juli 08, 2009, 16:25:25  »
det är bara 17" , inte såå stort mer lagom rejsigt stuk.

tanken är å köra på mantorp den 15de samt 23 augusti( förhioppningvis iallafall...)

762
Projekt / SV: nya 360in
« skrivet: juli 06, 2009, 21:47:22  »
inte för att det har nån större betydelse men har även installerat xenonljus på bilen  ;D :-*

763
Projekt / SV: nya 360in
« skrivet: juli 06, 2009, 21:44:46  »
såja nu sätter vi igång.

motorn är numera skuren i supran å sen är avställd å ska inte köras nått mer  ;D

volvon inställd i garaget å ska börjas med imorrn, var precis å köpte mej en nissan micra som bruksbil så jag kan ta mej till jobbet.


först ut så monterade jag i ett b230a tändsystem i bilen igår, iom dte är kompatibelt med MSet som ligger å väntar.

ett nytt insug med spridare ¨plus en D-kam var å hämtades hos polaren.

påbörjat bygge med catchtank idag på jobbet så den blir klar imorrn.

räknar med å starta den med sugmotor till helgen å testa mappa den lite utan ladd innan jag börjar skruva dit turbogrejjorna.

ska ringa imorrn å beställa en bur från finess.
sen blir det såklart å rensa ur all inredning, kommer sno sportstolar å bredbanslamda samt avgastemp från supran

764
Övrigt / SV: hastighetsrekord med vovlo 360???
« skrivet: juni 21, 2009, 23:14:09  »
jo fan min apolare är inne på samma spår å hetsar mej.

100k ska jag ha för upran annars blir det slaktning  :P

765
Projekt / SV: nya 360in
« skrivet: juni 21, 2009, 21:15:59  »
jo det är jag  :P

766
Övrigt / SV: hastighetsrekord med vovlo 360???
« skrivet: juni 21, 2009, 10:08:22  »
då "hoppas" vi att jag inte får supran sålt då  :P

767
Övrigt / hastighetsrekord med vovlo 360???
« skrivet: juni 20, 2009, 22:03:35  »
hur fort har ni kört som snabbast med era trimmade 360/340is???

nån som vet vad världsrekordet ligger på???

har en ide som har hållt mej vaken i ett par veckor nu, öär sugen på å ta världsrekord med min kärra...


försöker ju sälja supran som kanske vissa vet
men verjkar vara svårsålt  :-[

om jag inte blir av med supran innan hösten så lutar det åt att ta motorn ur den å sälja resten i delar..

har bestämmt mej för en t56 låda nu mer eller mindre ,
å har köpt en 244 87a som är tänkt som donator för fram å bakvagn å har fått tillstånd till å hållas på nya jobbet å bygga rörramschassie där det fins svetsar å cnc maskiner osv...

jag är rätt säjker på det sitter 3.5x axel på en 240 87a med m47, ???

toppat supran jag har idag till 338 km/h på 7500rpm på femman, å den bilen väger typ 1700 kilo.
med 360in så är jag helt säker på att den skulle orka varva ur 6an , det skule bli en toppfart på runt 360-380 km/h med 17" hjul å lite beroende på dimsension på däcken.

det måste vara nått typ av värdldsrekord isåfall va???

768
Projekt / SV: nya 360in
« skrivet: juni 17, 2009, 22:55:37  »
japp det dör den  ::)

jag skulle nog leta på skropten efter breddarna till en början  ;)
känns som det bör stå gott om sönderrostade 90 tals wv bilar där å ta dessa från  ;D

769
Övrigt / SV: bankörning med std 360
« skrivet: juni 15, 2009, 22:27:03  »
aaa men vid bankörning är det dessutom bra med ratt, det behövs ju inte på dragrace så då kan man ju sätta en fet amerikan ovanför bakaxeln å låta han gasa rakt fram, fränt som fan  ;D


770
Övrigt / SV: bankörning med std 360
« skrivet: juni 15, 2009, 21:09:27  »
låg vikt vinner ALLTID, det är rätt grundläggande fysik  ::) :o

om det ska spinna eller inte styr man bara med gasfoten,
på en tung bil så lär det släppa vare sej man vill eller inte i första kurvan, en lätt bil håller lätt samma fart å bara släpper gasen å svänger sej genom kurvan utan att vilja kana ut.

dessutom, när man sen vill få släpp (som man för det mesta villl, eller iallafall jag) så är den lättare bilen lättare att få spinn på iom den lägre vikten, dock blir det sämmre däckrök med en lättare bil vilket är en stoooor nackdel,
det får man kompensera med å ha högra hastighet (snabbare spinn) på däcken  8)

771
Projekt / SV: nya 360in
« skrivet: juni 15, 2009, 21:01:38  »
mycket riktigt så är det Wv, men osäker om det är golf eller jetta, (dem har lite olika utseende mot dörrlisten) dessa sittter som handen i handsken på volvon :o
man kunde nöästan tro dem va designade för volvon asså ,

installation å mappning av ms har jag gjort under 12 timmar förr (en hel lördag i garaget)
sen firar man med krogen på kvällken om det gick vägen, alt deppsuper på krogen om den inte ville starta  :P

funderar på om man ska köra med edis 4 eller om man ska håla det enkelt å köra med b230a tändning å dubbelverkande klocka,.   lutar å t det sista til en blörjan men bygga MSet med dubbla vb921 å vr ingång ändå.. det kostar ju nästan inget extra, sen finns det möjlighet att trimma vidare med mer ladd om man  sen vill....


772
Övrigt / SV: bankörning med std 360
« skrivet: juni 14, 2009, 23:26:13  »
jo håller man sej under 500 kusar så tror jag inte det är några bejkymmer alls med sånna däck på en så pass lätt bil...  :P


773
Projekt / SV: nya 360in
« skrivet: juni 14, 2009, 23:23:58  »
jo fälgarna var ju ett rejält lyft för utseendet på bilen faktiskt.

fan är gött sugen att börja bygga på denna bilen men den måse fungera som brukis tills vidare, men planerna att den ska gå med turbo på mantorp gatebilshelgen är ricktigt lockande...
är ju trots allt två veckor kvar så det är inte omöjligt...

börjar väll med å snickra insug för dubböa spridarrader så kan jag montera i MSet direkt när det kommer.

lutar åt å testa sätta en catchtank i motornutruymmet som fylls av mekaniska pumpen å sen en k-jet pump som matar två orginal fuelrails...


774
Övrigt / SV: bankörning med std 360
« skrivet: juni 14, 2009, 19:05:28  »
jag kör markgum evo1 på supran som driftdäck,
dem är faktiskt rätt bra greppa i ,
har testat å köra lite seiöst på bana med å på gata å ett av de bättre gatdäck jag testat.
helt klart prisvärda,

inte alls att jämnföra med rikitiga slicks, men fint å bra grepp i ändå så länge man inte lägger på för mycket effekt, då spinner dem hejdlöst som alla amndra gatgodkända däck., med slicksen kan man ju inte ens få spinn på supran knappt :P

775
Projekt / knotans 360, "såld
« skrivet: juni 14, 2009, 11:51:41  »
köpte denna för att den var så billig å jag hade kört min gamlöa bruksfård till skroten.

lite fick man ju börja med så den såg respektabel ut.

nybesiktad å skattad nu så var den ju helt klart värd 1800 kr.
dock kostade man ju på några kronor för fälgarna men dem kan ju inte räknas i bilens pris iofs,

lagom bögglig motorhuv, lite spacklade skärmkanter men det va väll igebntligen dem ända felen, etyt bra objekt att börja bygga på skulle jag vilja påstå, enda nackdelemn är att de saknas styrservo.
men ska kuckla lite med inställningarna på framvagnen så ska det nog funka bättre, lite mer toein å cambervinkel så ska dety nog blir mer lättstyrt,

har beställt ett MS nu så kanske hittar in en liten turbo vartefter med...

ALLA BILDERNA JAG HAR LIGGGER NUMERA PÅ DENNA LÄNKEN

http://www.projekteffekt.nu/media/?p=159

776
Övrigt / SV: bankörning med std 360
« skrivet: juni 14, 2009, 11:41:31  »
aaaa,
anledningen till 17" är att jag har slicks däck till 17" ligger som jag köpt till supran  :P
det är bättre begagnade stcc däck så dem är betydligt bättre än r-däcken ni rekomenderar (så länge det är ttorrt såklart  ::)   )

har just beställt ett MS så kastar nog in en luite snurrbo med först, den är ju pinsamt trött nu, går jun knappt att komma upp i 140 med hehe.

bromsarna får funka som dem är till en början,

OM jag börjar bygga mer serisöt så blir det nya större doningar.

jag letar som en galning efter en ny växelåda till min supra, hinner jag int6e få tag på nån blir det nog å piska 360in på mantorp gatebil i slutet på månaden


777
Övrigt / SV: bankörning med std 360
« skrivet: maj 29, 2009, 11:31:56  »
jag har ju som sagt en b200k, tror det är en 86a, kanke inte är varvstopp på den , går ju inte att dra längre än 5000 med orginalkammen ändå hehe.
får testa efter jag bytt kam bara, annars hade jag ett b230a låg det va därför jag funerade på det.

får det plats å sänka bilen även om man knökar dit 17" verkligen, känns som att man fylller ut hjulhusen rätt bra ändå  :-\

har nog ett gäng golf2 skärmbreddare man kunde smiska dit å kapa bort dem ändå rätt rostiga skärmkanterna i värsta fall iofs  :P

778
Övrigt / SV: bankörning med std 360
« skrivet: maj 28, 2009, 23:45:06  »
aaa skibra tips.
är ju lätt å kolla det då man har hjulen dän fär å spana bromsarna

fler tips??

svetsa stag mellan fram stötdämpartornen kanske påverkar stabilitetetn fram lite??
på typ 240 gör det ju rätt stor skilnad, men kanske styvare frot orginal på 360in??

779
Övrigt / bankörning med std 360
« skrivet: maj 28, 2009, 22:51:10  »
funderar på å dra ut nya högen en sväng på banan bara för å testa lite hur den känns ;D

17" hjul med vettiga däck,
i med en månen 7 kam å sen b230a tändsystem så man blir av med varvstoppet.
2.5" avgas.
std k-förgasare som jag bara justera lite på bränslet.
kollar igenom bromsar å i med ny vätska.
eventuelt hinner jag få i bur innan dess .
sen en aluvinge elle rnått liknande bara för utseenderts skull.

nån som har ideer på vad som borde ändras mer för det ska funka??
kopplingen å drivlinan känns fräsht som det är nu, sen hur länge det förblir så är ju en annan sak.

kylningen  är den vettig med orignalfläkten kvar???
slänger nog i en 80 graders termostat eller en 76 graders för säkerhets skull

780
Köpes / styrservo köpes
« skrivet: maj 24, 2009, 21:39:03  »
aaa om nån har en styrsrevo ligger så kontackta mej omgående på mobilen.
kommer å hämtar eller betalar frakt i förskott osv.
gärna i närheten av östergötland.
verkar vara svårt å hitta på skroten. ::)

är ju bara självaste styrväxeln som behövs, pump å sånt löser jag själv

niklas
0735 461153

781
Foto/Film / Re:min förra vinterbil
« skrivet: augusti 31, 2006, 23:08:47  »
ja var en b200 k fast utbytt till vanlig förgasare h-kamaxel sen bytt tändsystemet till ett "vanligt" så jag kunde vrida på tändningen rejält.
  8)

svetsdiffat ja  ;D

funka kalaskul hela vintern, men när snön smälte så blien så jävla trögstyrd. (nog för att alla 360 är trögstyrda utan styrservo men den va extrem)

är fortfarande lite inne på om man skulle bygga sej en 360 tic under vintern, har drygt 20k sen jag sålde min bruksbil,
står i valet eller kvalet om man ska använda pengarna till ett projekt eller om jag ska köpa mej en AC/DC svets  ???
så man kan jobba in lite pengar på alla bonnjävlar som inte klarar av å svetsa alu å RF själva  :P

782
Foto/Film / min förra vinterbil
« skrivet: augusti 30, 2006, 23:08:18  »
blev osäker om jag lagt upp länk här men i annat fall får ni njuta en gång till  ;D

lägg märke till fuggesmälllarna när man gläpper på tändningen  :P

H-KAMM IS THE SHIT  8)

http://film.projekteffekt.se/Sma/Volvo_360_The_last_burnout_LQ.wmv

783
MS / kopplingschema MEGASQUIRT&SPARK
« skrivet: augusti 30, 2006, 23:05:54  »
jag kommmer uppdatrea med text inom kort

http://www.projekteffekt.se/_upload/lassems_borjan3.jpg

784
Trimning / Re:kopplingschema MEGASQUIRT&SPARK
« skrivet: augusti 20, 2006, 13:10:25  »
jag köper av en kille som löder en egen variant av MS v2 med ytlödda komponenter å lite andra lösningar.
Lasse kallas han därav att korten kallas "lassekorten".
daniel renn heter han igentligen å pluggar nå elektrisk högskoleutbildning.

kan ju sätta i korten i valfri låda, eller om man har dem inne i kupeen så kan dem ligga öppna.


785
Trimning / kopplingschema MEGASQUIRT&SPARK
« skrivet: augusti 09, 2006, 23:26:59  »
ritade ett kopplingschema häromdan för megasquirt bränsle å tändning till 4cyl  motorer.
ser snarlikt ut för 6-8 cyl.

mappas i realtid med vanlig laptop via 12*12 bitars mappar,

priset på ett MS med relä/säkringskort för sprut/tändning är drygt 2500kr färdiglött å testat med simulator. 250Kpa mappsensor orginal (upp till 1.5bars ladd)
förutsatt att du har insprut innan så kostar installeringen i bilen ca 1000kr till.
all progvara osv finns gratis för nedladdning på nätet å 1000-tals användare bara i sverige medger bra support vid installation.

om nån är sugen å handla så är det bara att ni hör av er om ni behöver hjälp eller har funderingar :blabla:

//niklas


786
Drivlina/Växellåda / Re:Tips: Öka hållbarheten på 300ans diffhus
« skrivet: augusti 09, 2006, 23:23:32  »
skulle nog inte rekomendera att svetsa nått direkt i huset. alu slår sej å det blir nog inte tillräckligt bra hållbarhet i svetsningen av alut.
tänk på att gjutalu absorberar olja med åren så blir nog väldigt svårt å få fritt från porer.
svetsade en bmw växellåda från sent 90 tal senaste igår till min volvo.
VÄLDIGT svårt å få fritt från porer för å inte säga omöjligt. spricker lätt å missfromas med när man svetsar  >:(

däremot borde det gå å tillverka en konstruktion i fyrkantsprofiler som bultas fast i tex bakre locket å nånstans i framkant å på sidorna runt bulthålen för "drivaxelhållarna" för å minska risken för att huset ändrar form under belastning.

men va jag fattat som så är det väll oftare drivaxlarna går än att diffdreven gör det så kanske är onödigt arbete  ???

787
Drivlina/Växellåda / Re:åsikter å tips ang konvertering
« skrivet: augusti 08, 2006, 23:06:26  »
det blir ett v2 "lasse" edition.
har kört med det på ett par bilar nu å det funkar stabilt.
men blir nog bara soppan till å börja med.
det går lika bra å köra lågohmiga spridare oxå.
antingen seriekopplar man bara två eller så sätter man motstånd. kör med motstånd nu å har inte haft några problem.

jag använder kombin som bruks/gasbil
dvs den används som bruksbil så länge den rullar, men tack vare att jag kör rätt hårt så står den i garaget till å från.
tanken är att jag ska göra mej av med den till förmån för en bättre bruksbil å en renodlad busbil.

blir det av å slaffa en 360 så lovar jag å lägga upp en projekttråd.
 ;)


788
Drivlina/Växellåda / Re:åsikter å tips ang konvertering
« skrivet: augusti 06, 2006, 17:06:08  »
jag har fått för mej att en m45 bör få plats om man tar fram storsläggan,
m45an är inte speciellt mycket större än den kpåan som sitter där orginal på 360. inte bråkdelen av en m90 kan jag lova  :P

bör funka fint med 850/x70 fälgar med et:n
blir inte nå värre däck än ett par 205or eller så iallafall.

hade inte läst den Faq tråden men det är inte mycket av det som gäller för mej iallafall.
iom att det blir ett ms så funkar vilket sänghjul som helst, blir väll antagligen ett pottsvänghjul från nån b230 för jag har ett par std 740tic tryckplattor ligger å lameller som passar till m45 oxå!!

15k planerar jag å lägga på enbart bygget dvs bilen iräknas inte i den budgeten.

borde inte va några större bekymmer å hålla då jag inte kommer lägga några pengar på "godis" utan det blir så mycket grejjor som möjligt från skroten å vänner å bekanta,
det enda jag kommer behöva köpa nytt är ju mer eller mindre sprutet.

Har som vissa av er antagligen redan vet byggt ett stort antal motorer å har numera den mest utrustning som behövs för å bygga det mesta som kan tänkas behövas i konstruktionsväg.

tänkte jag skulle stå utanför skroten å hänga tills det dyker upp nån lämplig 244dl eller liknande som jag får köpa loss för skrotpremien å ta motor/växellåda/ bakaxel å diverse annat skit från så man slipper pröjjsa nått för den biten.

så om nån känner till nån som har ett lämpligt skrotobjek jag får köpa loss billigt så hojjta till.
samma gäller ett 940 grenrör.

789
Drivlina/Växellåda / Re:åsikter å tips ang konvertering
« skrivet: augusti 03, 2006, 23:00:36  »
lutar nog åt att bygga om för 240axel å m45 låda om det blir nå turbobygge.  >:(

lyckades ju bräcka orginaldiffen i min 360 vinterbil förra vintern utan turbo, svetsade den å då höll det väll nån månad innan det va nått annat som brast å då blev det ju skroten.

790
Drivlina/Växellåda / åsikter å tips ang konvertering
« skrivet: augusti 02, 2006, 23:23:54  »
håller på å smider planer vad som blir vinterns projekt.
har en budget på ca 20k å hålla å det lutar åt en 360turbo

planerna.
en 360 3dörrars, kravet är styrservo.
totalrensad på all onödig inredning, eventuellt halvbur.

b23 eller b21 et beroende på va jag hittar billigt.
sen MS som sprut å antagligen mekanisk tändning. siktar på drygt 250 häst för å hålla priset nere på motorfronten.

sen till frågan,

1........

kan man lita på orginal drivlina vid dem effekterna,
ska förståss bli svetsad diff så misstänker att drivaxlar/koppling å retsen inte gilar det.
hur pass mycket måste man hammra med storsläggan för å få plats med en m45/47låda direkt på motorn är det genomförbart??
240 eller 740bakaxel borde väll gå å få dit utan allt för astora bekymmer`??


2.....

hur funkar det med nmotorfästen om när man får dit turbogrenrör å turbo`?
passar orginalfästen eller är det konvertering till underliggande fästen som gäller? har sett en 360 turbo men minns inte hur det såg ut redigt,


hoppas på mycket roliga svar nu.

kan väll tillägga att jag har slängt ihop en å annan potent volvo tidigare(inte 360 dock  ;D ) så jag har INTE tummen mitt ihanden, men slipper helst bygga en sak två ggr.
dvs om inte drivlinan håller orginal så bygger jag helst stabilt med en gång!

791
Teknik / Re:kopplingsbyte 360
« skrivet: december 30, 2005, 11:04:32  »
usch vad jobbigt då. har ju lameller ligger å dräller överallt typ. men ingen sån.  >:(
hoppades det skulle va samma som till vanliga lådorna...
jaja, får se om jag orkar byta ändå då!tack för hjälpen så långt

792
Teknik / Re:kopplingsbyte 360
« skrivet: december 29, 2005, 17:28:47  »
ingen som vet

793
Teknik / Re:Snålställa?
« skrivet: december 29, 2005, 10:11:41  »
beror på vad du har för motor/förgasare

794
Teknik / Re:Kylarslang.
« skrivet: december 29, 2005, 10:11:08  »
den slangen är ju till värmepaketet, dvs dem två slangarna som går från toppen å vattenrör in till torpedväggen.
kan inteb tänka mej att det skulle va nått fel på biltemas slang.

personligen har jag aldrig köpt en ny kylarslang i hela mitt liv, enklare/billigare att knalla bort till skroten å hämta en som ser bra ut.
iofs har jag bara några meter till skroten från garaget men ändå...

795
Teknik / kopplingsbyte 360
« skrivet: december 28, 2005, 22:08:33  »
hur pass mycket jobb är det å byta kopppling på en sån? är den modellen med växelådan bak(kanske alla är iofs)
sitter kopplingen vid motorn ellerr?
sitter 215m eller 228mm koppling eller nån annan storlek?

796
Trimning / Re:Fråga om effekt
« skrivet: december 28, 2005, 22:05:35  »
skule tor att b200k har samma typ av kolv som b230k, dvs förbränningsrummet i kolven,,
dvs kompet kommer bli jättelågt,
bättre å porta på orginal toppen, annars byta till ett b23 block med 405an på

797
Teknik / Re:justar tändning. 360 b200k
« skrivet: december 21, 2005, 15:31:42  »
e85 drift på g så därför.
blir väll å hänga dit annat system då., tar ju iofs inte många minuter  :P

798
Teknik / justar tändning. 360 b200k
« skrivet: december 20, 2005, 10:57:06  »
har en 360 gl (tror det är 87a) med b200k motorn i.
går det att justera tändläget på den motorn eller??
ser ut att sitta en svänghjulsgivare, är det den som ställer tändpunkten eller?
sitter ju ingen vanlig tändspole heller.
liknar inget jag sett på volvo förut  ???

Sidor: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 [20]