Författare Ämne: Volvo 360 GLT -86  (läst 261267 gånger)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #200 skrivet: september 28, 2008, 00:05:59 »
Åt vilket håll går solenoiden/magnetventilen? Gör det någon nytta att trycka i lite tryckluft i inloppet samtidigt som man lägger på ström, eller är det fel håll och gör saken värre?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #201 skrivet: september 28, 2008, 00:08:54 »
Hmm, enligt denna så går den åt "fel" håll.



Så det får väl bli att hälla nå gugga i och låta det gona te sig :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #202 skrivet: september 29, 2008, 00:22:43 »
mmmm...ja nu vet ja inte riktigt hur jag ska förklara dhär men ja provar!

även om den går åt "fel" håll så jobbar den ju i vanliga fall med ett bränsletryck på 3 bar! så sålänge du inte överstiger det så är det ju ingen fara!
dock hjälper det nog mer om du blåser igenom tex lacknafta istället för luft(har gjort detta med mek spridare och thinner med gott resultat)
så om du på något sätt kan lägga dom i ett bad över natten först...och sedan montera tillbaka dom på fuelrailen för att sedan fylla den med lacknafta (och ev ha en slang innan fuelrail som är fylld med lacknafta) och slutligen blåsa med tryckluft o öppna en spridare i taget....och upprepa proceduren genom att fylla på rail/slang igen o köra igenom varje spridare tills den har en jämn o fin sprutbild (brukar synas med blotta ögat!!)

Hoppas jag gjorde mig förstådd o du har nytta av mina teorier 8)
lycka till ;)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #203 skrivet: september 30, 2008, 02:20:54 »
Har hittat en gammal tryckregulator, ska försöka bygga något arrangemang så det kommer lite trevlig luft lagom hårt i railen. Har fått "loss" en spridare, med rostlösare och milda knackningar.

Jag kollade nummren på spridarna från donatorbilarna (360, B200F -88 och 245 B230F -88), det var samma! Är inte det lite udda? Borde väl vara större på en B230. Sista tre siffrorna var i alla fall 734.

Har även pillat lite med tändsystemet från GLTn, jag tror jag håller på att bli knäpp, tycker det bara blir konstigare och konstigare.
Hallgivaren är i alla fall hel! Man var tvungen att ha ett motstånd ligga mellan signalutgången och matningen tydligen, och då visade det sig att det fungerar alldeles utmärkt. Tändmodulen som jag håller på med har nummer 139. Kopplade ihop hela härvan och matade på rätt ställen, muttrade lite över att det inte fungerade, men kom på att jag inte jordat stiftet. Nu gnistrade det fint när jag snurrade fördelaren...ett tag  >:(
Nu beter det sig väldans underligt, har +12v på både matningen och signalingången till hallgivaren, även utan den inkopplad. Mycket märkligt. Rotade runt bland mina grejer, visste att jag hade en till modul, och hör och häpna, det var en 124! Alltså samma pinkonf. Men med den får jag det inte att fungera alls. Hallgivaren fungerar fortfarande bra när jag mäter den, och tycker det verkar ganska otroligt att den andra tändmodulen ska ha gått sönder bara sådär. Det är ingenting som blir speciellt varmt vad jag märkt heller.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #204 skrivet: september 30, 2008, 21:38:15 »
Jag kollade nummren på spridarna från donatorbilarna (360, B200F -88 och 245 B230F -88), det var samma! Är inte det lite udda? Borde väl vara större på en B230. Sista tre siffrorna var i alla fall 734.
Hmm.. Volymen i en B230 är bara 15% större men bränsletrycket är 20% högre så då räcker samma storlek på spridare till mer än väl om man bara kollar på de parametrarna.. Fast flödet genom spridaren ökar väl inte linjärt med trycket känner jag på mig..

Citera
Har även pillat lite med tändsystemet från GLTn, jag tror jag håller på att bli knäpp, tycker det bara blir konstigare och konstigare.
Hallgivaren är i alla fall hel! Man var tvungen att ha ett motstånd ligga mellan signalutgången och matningen tydligen, och då visade det sig att det fungerar alldeles utmärkt. Tändmodulen som jag håller på med har nummer 139. Kopplade ihop hela härvan och matade på rätt ställen, muttrade lite över att det inte fungerade, men kom på att jag inte jordat stiftet. Nu gnistrade det fint när jag snurrade fördelaren...ett tag  >:(
Nu beter det sig väldans underligt, har +12v på både matningen och signalingången till hallgivaren, även utan den inkopplad. Mycket märkligt. Rotade runt bland mina grejer, visste att jag hade en till modul, och hör och häpna, det var en 124! Alltså samma pinkonf. Men med den får jag det inte att fungera alls. Hallgivaren fungerar fortfarande bra när jag mäter den, och tycker det verkar ganska otroligt att den andra tändmodulen ska ha gått sönder bara sådär. Det är ingenting som blir speciellt varmt vad jag märkt heller.

Enligt detta tidigare postat av mig i denna tråd så skiljer sig inkopplingen på 124- & 139-modulerna men det är inget jag kan svära på. Det som skiljer enligt de bilderna är att hallgivarens signal kopplas in på modulens pin 5 på 124 respektive pin 6 på 139.. förklarar kanske lite varför du inte får ordning på det..?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #205 skrivet: oktober 01, 2008, 00:35:21 »
Hmm.. Volymen i en B230 är bara 15% större men bränsletrycket är 20% högre så då räcker samma storlek på spridare till mer än väl om man bara kollar på de parametrarna.. Fast flödet genom spridaren ökar väl inte linjärt med trycket känner jag på mig..

Visst fasen, tänkte inte på trycket...

Enligt detta tidigare postat av mig i denna tråd så skiljer sig inkopplingen på 124- & 139-modulerna men det är inget jag kan svära på. Det som skiljer enligt de bilderna är att hallgivarens signal kopplas in på modulens pin 5 på 124 respektive pin 6 på 139.. förklarar kanske lite varför du inte får ordning på det..?

Hmm...skulle vara bra med en lite mer utförlig beskrivning på pinkonfen av modulerna, jag har bara skrivit ut den nedre bilden...och ser nu att jag är ju fan inte ens läskunnig  :-[
Jag har hela tiden läst "...124 also available as...139" inte 039 som det ju faktiskt står. Man ska aldrig upphöra att förvånas över sin egen dumhet  :P
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #206 skrivet: oktober 02, 2008, 01:35:02 »
En liten fundering bara, när man mäter lambdavärdet. 12v till förvärmningen, är det bara mäta spänningen över den tredje kabeln mot jord?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #207 skrivet: oktober 02, 2008, 11:26:04 »
En liten fundering bara, när man mäter lambdavärdet. 12v till förvärmningen, är det bara mäta spänningen över den tredje kabeln mot jord?
japp ;) bra om du jordar mot avgassystemet också brukar bli konstiga värden ibland när man tar jord nån annanstans?! :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #208 skrivet: oktober 02, 2008, 12:13:15 »
Då måste det väl gå väldigt bra haka på en jordkabel på en av pinbultarna till grenröret. Antingen skala av kabeln en bit eller låta den modifiera sig själv under gång ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #209 skrivet: oktober 02, 2008, 20:56:40 »
En liten fundering bara, när man mäter lambdavärdet. 12v till förvärmningen, är det bara mäta spänningen över den tredje kabeln mot jord?

japp, fast jag brukar ta säker jord på nån finare skruvskalle inne i bilen, det är väl ändå där du har multimetern?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #210 skrivet: oktober 02, 2008, 22:09:36 »
Är lite halvt avskräckt från K-jet nu, i alla fall den här gången.

Håller på (jag det är ett jävla tjat, jag vet) och hjälper en kompis hiva i en B230E i sin 740 (LH 2.2 original). Det är rent fantastiskt vad det plockar på med grejer! Motorn var byggd för att sitta i en 240, så när vi hade fått ut F-motorn var det bara att börja plocka grejer. Det är lite smått trångt med fördelaren på blocket och generatorn på samma sida :)
Det gick inte direkt snabbare när vi upptäckte att banjoskruven (om det nu heter så, tror det i alla fall) till soppareturen inte var dragen! Förmodligen går det mycket snabbare att skruva av insuget och dra åt den, men det är ju mera manligt att hålla på en hel evighet med insuget kvar  :P
Sen är det ju ett plus om man hittar alla signaler till div. lampor, men man brukar väl märka om man tappar oljetryck ändå  ::) Sen är det lite av ett mörker att  bygla bränslepumpsrelät, det går iväg och genom tusen olika saker. Så det blir till att slänga det åt sidan och köra på ett vanlig biltemarelä istället. Det skulle helst vara klart i tisdags...imorgon blir det förhoppnigsvis provstart  :D
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #211 skrivet: oktober 05, 2008, 02:08:21 »
Det vart provstart igår, första gången sköt det som tusan! Visade sig att en kommunikationsmiss hade gjort att tändkablarna inte ens satt nästan rätt :) Sen så var det ju det med remmen och drevet som är beskrivet i tråden om ställbara drev. För att ytterligare göra saken bättre har dom bytit ut original tändsystem (med hallgivare) till brytare  >:(
Det tog inte lång stund innan brytarna la ihop sig, jag kan ju i alla fall skylla på min ålder att jag inte har pysslat något med brytare, det kan inte bilens ägare  :P Hur som helst fick vi besök av hans svärfar dom hjälpte oss att ställa gapet. Den går dock fortfarande illa som fan. Hur blir det om kondensatorn är dålig? Den är ju där för att gnistan ska bli i stiften, inte i brytaren. Tänkte om den börjar bli dålig att den inte hinner motverka alla gånger. Som sagt, aldrig fifflat med spetsar tidigare, så om någon är kunnig därute så får den gärna komma med råd. Lutar dock lite åt att ta en räd på skroten och skaffa ett nytt brytarlöst :)

Angående mitt projekt går det väl inte undan direkt. Ska ta mig för och lacka om blocket någon dag i alla fall. Var lite glad ett tag, tänkte att det bara är nya ringar som saknas, sen har jag allt för att plocka ihop bottendelen. Men vid närmare eftertanke kan det vara bra att investera i en kompletteringssats också  8) Tyvärr får det nog bli en månad efter ringarna, inte bra  :-[
1+1+10=12=December och ingen värme i garaget=Kallt  :'(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #212 skrivet: oktober 17, 2008, 01:32:12 »
Jaha, jaha, långsamt går det.

Ska till biltema på måndag, bl.a. investera i en kompletteringssats. Sen har jag beställt denna boken också http://www.amazon.co.uk/Build-Modify-Power-Cylinder-Speedpro/dp/1903706769/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1224199884&sr=8-1 kanske blir lite terapi jobb i farsans garage i vinter (där finns det i alla fall värme).
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #213 skrivet: oktober 17, 2008, 15:54:10 »
Sen har jag beställt denna boken också http://www.amazon.co.uk/Build-Modify-Power-Cylinder-Speedpro/dp/1903706769/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1224199884&sr=8-1 kanske blir lite terapi jobb i farsans garage i vinter (där finns det i alla fall värme).

Nice, är boken speciellt skriven för en viss motortyp eller är det allmänt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
"don't buy it if you can build it!"

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #215 skrivet: oktober 17, 2008, 21:52:42 »
Sen har jag beställt denna boken också http://www.amazon.co.uk/Build-Modify-Power-Cylinder-Speedpro/dp/1903706769/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1224199884&sr=8-1 kanske blir lite terapi jobb i farsans garage i vinter (där finns det i alla fall värme).

Nice, är boken speciellt skriven för en viss motortyp eller är det allmänt?

Det står inget om specifik motortyp, så jag utgår ifrån att det är allmänt.

jag rek den här.



http://www.amazon.co.uk/Four-stroke-Performance-Tuning-Practical-Guide/dp/1844253147/ref=pd_sim_b_4/276-1755035-4324835

Var inne på den med, men enligt TPC ska det vara mer bilder och lite lättare läsning i den jag köpte. Funderar på att köpa "21st century tuning" när pengar finns, ska tydligen också vara bra. Absolut inte omöjligt att det blir 4-stroke perf. boken också, hur lätt är den skriven och på vilken kunskapsnivå ligger den på? Behöver något som inte börjar på allt för hög nivå :)

Blir bra med lite variation på muggen, biltema och haynes börjar bli slitna ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #216 skrivet: oktober 29, 2008, 11:35:47 »
"Building a flowbench is easy: Calculating the airflow and understanding whats happening is harder." :)
Mycket är allmänt, och dom exempel från verkligheten är europeiska bilar (engelska författare) tror Ford 351C var enda undantaget. Det är lite att läsa, men förhoppningsvis ger det resultat. Four-stroke performance är också beställd.
Skulle gärna se att det gick att köpa "Portningsbibel för volvo rödblock, eller vad händer när jag sätter slipstiftet här" skrivet av Peter Schmidt och/eller Erland Cox  ::)

Finns det någon vettig bok på svenska? Köpte den som finns på biltema, "Handbok för tuning", den var väl ok, inte just djupt i nånting, men lite matnyttigt fanns det i alla fall. Men den fan har ju upphört att existera!  >:( och jag är inte så sugen på att lägga ytterligare 300:- på den, nån måtta får det vara...


Vet inte om jag var i någon form av delerium när jag gick upp idag, men jag tyckte att solen lyste och det såg ut som en fin dag! Som gjort för att stå utomhus och gno med stålborste på blocket, följt av en lackning. När jag tittade ut lite senare var det mest bara grått och trist, och termometern visade på +2°C  :-\
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #217 skrivet: oktober 30, 2008, 00:39:24 »
Har köpit mig en våg nu också.

http://www.gbayshop.com/TRADERA/IMAGES/WEIGHT2000G.jpg

Det är väl näst intill så långt ifrån en riktig våg man kan komma, men den var ju billig  ::)
Plattan är alldeles för liten, men tänkte rita på linjer för att ställa kolvarna någorlunda likadant mellan varje mätning och göra en liten fixtur till vevstakarna. Får hoppas att repeterbarheten är någorlunda i alla fall...
Tittade lite efter riktiga vågar, men det börjar på tusenlappen och går uppåt...Tips på billiga vågar med tiondelsupplösning och platta i lagom storlek välkomnas!

Usch usch, det har varit så mycket handla nu så när verkligheten kommer ikapp en blir det nog inte roligt...  :-\
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #218 skrivet: oktober 30, 2008, 23:51:36 »
Tidig julklapp. Min fru har en sån där köksvåg så jag har lånat den när jag viktat kolvar och stakar  ;)
Nils Petter tror jag den heter.. Väldigt bra noggrannhet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #219 skrivet: oktober 31, 2008, 00:51:22 »
Vad var det för upplösning på den? Alla jag tittade på var 1g, inte för att jag tror att det är så stor precision i vågen jag köpt, men det känns bättre :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #220 skrivet: oktober 31, 2008, 14:50:48 »
Vad var det för upplösning på den? Alla jag tittade på var 1g, inte för att jag tror att det är så stor precision i vågen jag köpt, men det känns bättre :)

Jo det var 1g på den med.. räckte till min budgetmotor men om man var 100% inställd på att bygga en jättebäst motor så hade jag nog kunnat glädja mig åt 0,5 eller 0,1g elller så  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #221 skrivet: oktober 31, 2008, 16:35:18 »
Vad var det för upplösning på den? Alla jag tittade på var 1g, inte för att jag tror att det är så stor precision i vågen jag köpt, men det känns bättre :)

Jo det var 1g på den med.. räckte till min budgetmotor men om man var 100% inställd på att bygga en jättebäst motor så hade jag nog kunnat glädja mig åt 0,5 eller 0,1g elller så  8)

Jo, tanken med det här bygget är ju att spöa WRC bilarna, och då kan man inte ställa sig och vikta med en våg som har 1g upplösning  ::)

Köpte kompletteringssatsen på biltema för ett tag sedan, den ska även vara till B230E, så jag antar att många av kopparringarna ska vara till K-jets banjoskruvar, annars vette fasen vart alla dom ska sitta :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #222 skrivet: oktober 31, 2008, 21:09:38 »
Köpte kompletteringssatsen på biltema för ett tag sedan, den ska även vara till B230E, så jag antar att många av kopparringarna ska vara till K-jets banjoskruvar, annars vette fasen vart alla dom ska sitta :)

Aha, har med undrat  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #223 skrivet: november 04, 2008, 01:08:35 »
Nu har "Four-stroke performance" anlänt! Det är lite att läsa...drygt 470 sidor :)
Kan varmt rekomender Pick-A-Book. 3-5 dagars leverans i västra Europa, stämde ganska precis. Fick mail att paketet var skickat i tisdags(kväll) och det kom idag, måndag, alltså 4 dagar. Lagom tills man har lärt sig hela boken är det väl dags att bygga turbo, då kommer 470 sidor till att läsa i form av "Forced induction performance"  ::)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #224 skrivet: november 04, 2008, 09:41:51 »
Nu har "Four-stroke performance" anlänt! Det är lite att läsa...drygt 470 sidor :)
Kan varmt rekomender Pick-A-Book. 3-5 dagars leverans i västra Europa, stämde ganska precis. Fick mail att paketet var skickat i tisdags(kväll) och det kom idag, måndag, alltså 4 dagar. Lagom tills man har lärt sig hela boken är det väl dags att bygga turbo, då kommer 470 sidor till att läsa i form av "Forced induction performance"  ::)

Godis  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #225 skrivet: november 05, 2008, 17:14:02 »
Nu är blocket nymålat!


Biltemas stålborste att montera på vinkelslip, fungerade förvånansvärt bra! Använde också en stålborste med 6mm axel som drivs med tryckluftsslipen, och en vanlig hederlig handborste.



Före




Fick inte bort allt, men det mesta lösa i alla fall. Det är ju så jävla tråkigt! Mycket konstiga skrymslen och vrår som man inte kommer in i.




Tada! Biltemas motorlack på sprayburk. Om man vet vad man gör så kan man nog få en burk att precis räcka till en volvo motor. Jag däremot fick lite mycket (rinningar  >:() på en del ställen och aningens för lite på andra ställen. Men det är bättre än innan. Det vart aningens dimmigt inne i garaget  ;D Men man kan ju inte släppa in kylan och fukten utifrån  ::)
En blästrad topp och en högglanspolerad ventilkåpa skulle sitta fint! Är lite sugen att prova polera, www.poleringsguide.se, man har ju inte något gjutskägg och porer att slipa ner, så det borde väl gå ganska smärtfritt. Fast å andra sidan står det att man ska ha tålamod och inte stressa, så det kanske inte är så dumt med svart ändå ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #226 skrivet: november 06, 2008, 23:33:13 »
Snyggt block, håller med, skulle vara fint med lite krom till den. Finfin sida den där poleringsguiden!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #227 skrivet: november 13, 2008, 18:08:02 »
Har blivit förflyttad på jobbet, som det känns nu, tyvärr mestadels till det sämre :(
Men lite fördelar finns det, bl.a. en 40-tons el-hydraul press. Så nu är ventilstyrningarna lösta i alla fall, ska bara få råd att köpa nya. Sen hoppas jag även på att det räcker till att pressa ner bladfjädrarna  :D
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #228 skrivet: november 14, 2008, 19:54:27 »
Har blivit förflyttad på jobbet, som det känns nu, tyvärr mestadels till det sämre :(
Men lite fördelar finns det, bl.a. en 40-tons el-hydraul press. Så nu är ventilstyrningarna lösta i alla fall, ska bara få råd att köpa nya. Sen hoppas jag även på att det räcker till att pressa ner bladfjädrarna  :D

Haha gäller att se ljuspunkterna här i livet  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #229 skrivet: november 15, 2008, 01:18:50 »
Finns även en supportsvarv, första man ser, digitala skalor! Jippi!!! Men det visade sig att X var ur funktion  :'( Hade hellre sett att Z var ur funktion, känns som att man har mer nytta av X, och jag tror inte riktigt att mitt hemmapul är skäl nog att renovera ::)
Fanns även en pelarborr/fräs med skalor, fast nästan inga fräsar  >:(

Har kört synkringar till Volvo LV hela veckan, även kända som psykringar. Fast det ska tydligen vara hyfsat jobb ändå den fräsningen som jag gör. Maskintid på några minuter, när det var handladdning i svarven var det 40 sek på tempo 2  :P
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #230 skrivet: november 16, 2008, 01:52:58 »
Har provat svarven nu, fyfan vilken otäck sak! Spärren till spindelstarten är borta, så om man inte har slagit av strömmen (vilket jag i och för sig brukar göra, är ganska "feg") kan man med lite tur slå igång den medans man spänner/lossar chucken. Skulle tro att man blir lite förvånad om chucknyckeln går genom handen och ner i sliden :P
Ska byta packboxar på en Opel, så det vart en drivhylsa till dom. Men jag börjar undra hur fan jag mätte egentligen, tycker inte hylsan ser ut som jag vill minnas att det ska vara :)

Det vart även en provkörning av pressen :)


Ja, det var väl så här det såg ut från början.


Och här har vi min assistent ;)


Ena fjädern klar.


Båda två klara, skiljer ungefär två millimeter mellan dom, inte illa för att vara första gången.
Tog ner dom 35mm, ska mäta imorgon igen och se om dom har gått tillbaka något. Dom vart ungefär 20mm längre. Fick lov att ta bort mothållet i bordet, så det var ett hål större än pressdornet  :-\ Gick aldrig över 15ton på klockan, och var livrädd hela tiden! Men vad jag vet sitter jag inte fastspetsad på väggen ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #231 skrivet: november 16, 2008, 10:02:06 »
Tog ner dom 35mm, ska mäta imorgon igen och se om dom har gått tillbaka något. Dom vart ungefär 20mm längre. Fick lov att ta bort mothållet i bordet, så det var ett hål större än pressdornet  :-\ Gick aldrig över 15ton på klockan, och var livrädd hela tiden! Men vad jag vet sitter jag inte fastspetsad på väggen ;)

Fint jobb! Då vet vi vad som krävs (max ~15 ton).

Men var på fjädern rätade du, om jag får gissa från bilderna så tog du mest i mitten på det grövre området intill där fjädern möter bakaxeln!?

Tack för fin redovisning
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #232 skrivet: november 16, 2008, 13:00:57 »
Jag tryckte över hela vägen, vart 5-6 gånger per sida. Det var precis att man fick in fjädern så man kunde pressa nära mittfästet. Sen tog väggen i :)

Glömde ju skriva upp måttena. Hade fjädrarna låg som på första bilden, mätte från bänken till ovankant där pluppen är. 175mm original och 140mm nu :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #233 skrivet: november 16, 2008, 14:54:43 »
Jag tryckte över hela vägen, vart 5-6 gånger per sida. Det var precis att man fick in fjädern så man kunde pressa nära mittfästet. Sen tog väggen i :)

Glömde ju skriva upp måttena. Hade fjädrarna låg som på första bilden, mätte från bänken till ovankant där pluppen är. 175mm original och 140mm nu :)

Tack för den infon och måtten!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #234 skrivet: november 16, 2008, 20:38:37 »
Drog ju av en pinnbult i toppen på donatormotorn, och sen borrade jag snett när jag skulle knacka i urdragaren så jag var ut i aluminiumet och harvade :) Borrade ur resten av skruven och la i biltemas epoxyalu för någon vecka sedan. Kan säga att det inte luktar trevligt. Nu har jag borrat och gjort ny gänga, känns inte så stadigt. Det var ganska tydlig skillnad när man kom genom epoxyn och det var riktig aluminium att borra i. Tog ett gamalt grenrör jag hade låg och använde som mall. Men vem vet, det kanske håller ändå, fast man ska nog inte ha längsta dragskaftet när man drar dit bulten :)




Slipade ner överflödet med en liten tryckluftdriven bandslip, vart väl helt ok.
Har inga bilder när det är klart, men det ser ungefär likadant ut, sånär som på ett hål ::)

Gjorde ett kort ryck med den toppen jag håller på och portar också, men eftersom jag tydligen slarvat bort mina lamellslipstift vart det ganska kortvarigt :)
Kom gärna med tips och kommentarer, det är första gången, så det blir nog inte direkt proffskvalité, men man måste ju börja någonstans.






Har inte gjort så mycket än, mest försökt snygga till övergången från fräst yta till gjuten. Ska ritsa av packningen någon dag sen. Hade även tänkt göra ett verktyg för att ritsa "shrouding" kanten, dvs. det som ska putsas bort i förbränningsrummet runt ventilerna. Blir helt enkelt en pinne som man sätter i hålet för ventilstyrningen som har en arm med en vässad skruv på. Tänkte första ta en gammal ventil slakta, men kom på att jag har ju inga styrningar i, så det kan nog glappa en del ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #235 skrivet: november 16, 2008, 20:45:14 »
Spännande, portning är väl nåt alla skulle vilja göra men få vågar sig på och än färre som lyckas förmodligen.
Men sålänge man inte tar för mycket eller på helt fel ställe så blir det nog bara bättre än original
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #236 skrivet: november 16, 2008, 20:59:31 »
Skulle vilja ha ett ordentligt ställe att vara på, är väldigt sugen på att bygga en enkel flödesbänk. Inget avancerat med elektronik, bara nivårör med vatten. Det blir ju inga flashiga diagram med siffror att vifta med, men man kan ju i alla fall jämnföra med original.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #237 skrivet: november 16, 2008, 21:04:52 »
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5811&start=0
Det vore ju roligt med en lite mer ordentlig bänk, men det är inte riktigt ekonomiskt försvarbart i min situation. Sen är det ganska långt kvar till den nivån på kunnandet också :)

"funderar på en effekt vakt som koplar bort farsans värme då det behövs flödas toppar mer änn värma hans hus"
 8)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #238 skrivet: november 16, 2008, 22:42:59 »
Skulle vilja ha ett ordentligt ställe att vara på, är väldigt sugen på att bygga en enkel flödesbänk. Inget avancerat med elektronik, bara nivårör med vatten. Det blir ju inga flashiga diagram med siffror att vifta med, men man kan ju i alla fall jämnföra med original.

Usch nu blev jag sugen med, fastnade i savartråden du länkade, jag som skulle sova!  >:( ;)

En kille i slutet av tråden undrade om man inte kunde använda en LMM från en bil för att mäta flödet.. skulle vara intressant att testa noggrannheten. Mäta med multimeter tex för att få ut värdet.

Vore jätteskoj med en flödesbänk så man vet om man portar rätt. Annars portar man ju en gång, skruvar ihop och provkör. Blev det sämre slänger man toppen och låter en "riktig" portare porta nästa topp  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #239 skrivet: november 22, 2008, 01:59:26 »
Var med en kompis och skrotade hans O*el idag, när man tittade i deras elektroniska reservdelskatalog såg det ut som att det skulle kunna sitta fördelarlöst tändsystem på den. Givetvis hade man inte sån tur, och eftersom det var ganska trångt och jävligt skippade jag knackgivaren med. Men jag fick loss en TPS i alla fall, har inte mätt upp den, men den klickar inte, så hopp finns :) Tog även loss en lite bit insugsröret där en lufttempgivare sitter och elfläkten, man vet aldrig när det kan komma till pass :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.