Författare Ämne: Volvo 360 GLT -86  (läst 261245 gånger)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #40 skrivet: maj 11, 2008, 11:44:45 »


Man kan använda hora, eller så kan man ligga direkt på golvet :)
Dessvärre ser stolen i 740 nästan likadan ut nu, inte så bra när man åker med "civila" kläder. Får bli ett mekarskydd nästa gång man kommer ihåg det på biltema ;)



Hmm, undra om det är så att man har haft kortbyxor och strumpor  ;D
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #41 skrivet: maj 11, 2008, 12:00:06 »
hahaha tusan vilken skillnad det va mellan foten och benet :P nästan så man sku tro att foten är död  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #42 skrivet: maj 12, 2008, 21:01:26 »
snyggt så brukar jag oxå se ut efter en solig sommar :)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #43 skrivet: maj 12, 2008, 22:40:15 »
Har fått loss växellådsbalken nu. Knackade på 12mm hylsa på två av bultarna och fick slipa av dom andra. Vart förvånansvärt mycket material på bultarna efter man gått lös med slipen, inga problem att ta tång och skruva ur dom.

Svetsningen däremot, den gick katastrof dåligt!! Bara spotta och fräste och trasslade sig hela tiden! Hittade 0.8 tråd (sitter 0.6 i nu) ska köpa munstycke imorgon och se om det går bättre.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #44 skrivet: maj 12, 2008, 23:48:01 »
Har fått loss växellådsbalken nu. Knackade på 12mm hylsa på två av bultarna och fick slipa av dom andra. Vart förvånansvärt mycket material på bultarna efter man gått lös med slipen, inga problem att ta tång och skruva ur dom.

Svetsningen däremot, den gick katastrof dåligt!! Bara spotta och fräste och trasslade sig hela tiden! Hittade 0.8 tråd (sitter 0.6 i nu) ska köpa munstycke imorgon och se om det går bättre.

Skönt att du fick loss den!

Hoppas du får fart på svetsningen med, annars är det INGE KUL!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #45 skrivet: maj 13, 2008, 18:32:19 »
Det börjar tyvärr bli ganska mycket gräs att klippa där jag håller till med bilen, så det var bara till att rulla fram bästa Husqvarnan! Gick ungefär två meter, sen tvärstopp. Provade att plocka bort luftfiltret och spruta i lite startgas, ingen reaktion. Verkar inte riktigt vilja tända. Då var det bara att kela lite med bilen istället  ;D

Köpte nya munstycken och bytte tråd i svetsen. Jag trodde att jag var dålig på att svetsa, men sanningen är nog tyvärr att jag är i stort sett oduglig...  :'(
Det gick betydligt mycket bättre med grövre tråd, och nu trasslar det inte så fort det blir minsta lilla motstånd. Genom visiret ser man inte direkt så mycket som skulle vilja, och efter en stund med bara handsken som skydd ser man inte så mycket utan heller  ::) Får jämnare svetsar nu, men har fortfarande väldigt svårt att pricka rätt. Dom finaste strängarna ligger 5mm från skarven  8) Det är lite si och så med matningen, men när man varmkört den en stund så går det skapligt i alla fall. Skulle släcka lite brinnande asfaltsmatta (ja, jag skrapade lite dåligt), det resulterade i att det fastnade på handsken. Väldigt fort vart det jäävligt varmt  ;D

Plockade även ner rörbalken ("främre motorbalk"), gick rätt så smärtfritt. Blir nog en del tid i blästern i helgen.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #46 skrivet: maj 13, 2008, 18:51:09 »
Nu har jag tagit hem kameran, så nu blir det lite bilder.


Växellåda, momentrör och tank


Den blåa tonen är nog brandsläckar pulver  ;D


Någon som vet vad detta är?


Samma sak fast på andra sidan, ovanför påfyllningsslangen


Växellådsbalk, mer eller mindre nyskick  ::)


Svetsen som finns att tillgå


Någon som vet vad det är för inställning över matningen, till vänster?


Återigen, uppkapat golv. Får se om jag törs lägga ut bilder på svetsningarna sen...


Hittills detta som står för kö till blästern
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #47 skrivet: maj 13, 2008, 19:54:31 »
Jag såg på discovery; "A 4x4 is born", där hade de en alldeles utmärkt svetsskola. Summan av kardemumman var att du ska köra med så mycket ström att du får genombränning (If you aint got penetration, your not doing it right!). Min erfarenhet är att det krävs avsevärt mycket mer ström än man tror...
Matningshastigheten ska ställas in så att svetsandet låter som när du steker bacon, d.v.s. det ska fräsa jämt och fint, inte spotta och ha sig...
Om man har problem med att tråden trasslar sig när man matar lite fortare brukar det ofta kunna avhjälpas en aning genom att minska trycket på matarrullen; istället för att trassla ihop tråden när det går lite trögt så börjar matningen slira och tråden stannar... Mycket lättare att fixa än att behöva trassla ut ett skatbo av svetstråd!
Det var mina erfarenheter som svetsnybörjare; hoppas det hjälper!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #48 skrivet: maj 13, 2008, 20:20:05 »
Det där känner man igen, lider med dig, men det är kul att skruva tillbaka grejerna i betydligt finare skick än när dom togs bort!

För balkarna så skulle det sitta fint med ett forsforsyra/saltpetersyra i ett uttjänt badkar eller regnvattentunna i plast!  8)
Blästra är faktiskt inget kul även om det går hyfsat snabbt och är bra mycket bättre än att slipa/borsta bort rost och skit..

Kör så det ryker (dammar) !!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #49 skrivet: maj 14, 2008, 01:48:33 »
Den där växellådsbalken och hålet i golvet, känner man igen! :( Inställningen på svetsen är nog båglängden! Finare svetsar har denna möjlighet, ändrar induktansen i strömkretsen! Är själv inte helt bekant med denna funktion, någon annan får gärna komplettera! Är det rörtråd du använder? En automatisk svetshjälm underlättar! Kan rekommendera Julas billiga! Var det inte denna svets som saknade "styrkort"!? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #50 skrivet: maj 14, 2008, 15:06:30 »
Kemppi svetsen hos farsan saknar styrkort, det här är Luna svetsen som är skum i matningen :)

Rörtråd? Vet inte, det stod 0.8 istället för 0.6 på den  ;D
Kör med blandgas i alla fall.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #51 skrivet: maj 14, 2008, 18:28:57 »
Rörtråd? Vet inte, det stod 0.8 istället för 0.6 på den  ;D
Kör med blandgas i alla fall.

Var den dyr? Misstänker att du köpt rörtråd.. undrar hur det beter sig tillsammans med blandgas? Kanske funkar fint, alternativt blir skit!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #52 skrivet: maj 14, 2008, 20:39:19 »
angående hålet i golvet längst till vänster på förar sidan...
i dag när jag tvättade min beauty så vart det en pöl på golvet precis där jag nyligen rostlagat >:(

i alla fall så under huven så finns det ett hål som inte är till nån användning som regnvatten med mera rinner in igenom å gör stor skada (rost).

Ett riktigt fabrikations fel!!
ska täta mitt innan jag kan bada i bilen utan bekymmer ;)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #53 skrivet: maj 14, 2008, 21:00:50 »
Rörtråd? Vet inte, det stod 0.8 istället för 0.6 på den  ;D
Kör med blandgas i alla fall.

Var den dyr? Misstänker att du köpt rörtråd.. undrar hur det beter sig tillsammans med blandgas? Kanske funkar fint, alternativt blir skit!?

Har bara köpt munstycken, tråden låg i en kartong med många års damm på :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #54 skrivet: maj 14, 2008, 21:01:58 »
Har Renix någonting med sprutet att göra? Eller är det bara att byta tändning hur man vill?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #55 skrivet: maj 15, 2008, 00:35:07 »
Har Renix någonting med sprutet att göra? Eller är det bara att byta tändning hur man vill?

Varsågod, Renix och Jetronic har inget med varandra att göra förutom att Jetronic mäter varvtalet på en kabel från renix som går till tändspolen. Men det funkar ju så på "alla" tändsystem.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #56 skrivet: maj 19, 2008, 14:08:18 »
Det kanske bli bil av det här med, ska få ta över en 245:a med B230E mot att jag plockar bort bakaxeln :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #57 skrivet: maj 20, 2008, 01:29:09 »
Det kanske bli bil av det här med, ska få ta över en 245:a med B230E mot att jag plockar bort bakaxeln :)

Wow, 135hk original i dom godismotorerna! Starkaste B230-sugisen förutom 16-ventilarn?

Ska du köra med den som den är eller renovera och trimma?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #58 skrivet: maj 20, 2008, 14:10:49 »
Vet inte än. Hur mycket är det runt i kring om man ska ta motorn rakt av? Är väl inte nån databox på dom i alla fall, eller?

Ja jävlar. Jag har ju inte pluggat hålen på min 531 topp än, då kanske man ska behålla CI-sprutet ändå. Plana 531 toppen och sätta i annan kam. H, K elller om det blir en massa pengar över, en månen. Tycker än så länge det är lite väl mycket pengar med en KG-kam, även om det säkert ger mer effekt (om inte annat är den härdad)

Är lagrena på folkraceshop en hel sats eller lösa? Har inte någon som helst uppfattning om vad sådana prylar kostar.

"Glöm inte att hona ur cylindrarna, annars sliter inte kolven in sig rätt och du har snart dåligt komp igen". Är det om loppen är ovala? Och hur blir det om man gör det själv? En del säger att det blir sämre än innan.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #59 skrivet: maj 20, 2008, 23:24:20 »
Vet inte än. Hur mycket är det runt i kring om man ska ta motorn rakt av? Är väl inte nån databox på dom i alla fall, eller?

Ja jävlar. Jag har ju inte pluggat hålen på min 531 topp än, då kanske man ska behålla CI-sprutet ändå. Plana 531 toppen och sätta i annan kam. H, K elller om det blir en massa pengar över, en månen. Tycker än så länge det är lite väl mycket pengar med en KG-kam, även om det säkert ger mer effekt (om inte annat är den härdad)

Är lagrena på folkraceshop en hel sats eller lösa? Har inte någon som helst uppfattning om vad sådana prylar kostar.

"Glöm inte att hona ur cylindrarna, annars sliter inte kolven in sig rätt och du har snart dåligt komp igen". Är det om loppen är ovala? Och hur blir det om man gör det själv? En del säger att det blir sämre än innan.

Det är väl mekaniskt sprut på B230E? Inga boxar isåfall..

Kul om du trimmar lite extra  :P

Det är hel sats för lagrena.. 900-1000kr för ram & vevlager + nya kolvringar. Sen lär du ju köpa sotnings & kompletteringssats med om du river isär motorn, vilket säkert behövs.

Nej honingen görs för att kolvringarna ska slita in sig, men om det har med ovala lopp eller ej vet jag inte..
Jag gjorde ju själv men resultatet blev sådär, blev tigerränder med områden det tog mindre på. Bättrade på med grovt sandpapper innan jag stoppade i kolvarna. http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg46715#msg46715

På vilket sätt skulle det bli sämre? Det är väl om man har för fina stenar på brynet så att man slipar cylindern ännu jämnare och blankare, tanken är ju att få lagom grova repor som snirklar sig uppåt och ger oljan nåt att "hänga" på i loppet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #60 skrivet: maj 21, 2008, 19:52:05 »
Det jag har läst kanske var om man honade loppen för att dom var ovala, och att då är omöjligt att få dom runda med vanlig fjäderbelastad honings makapär.


Läste lite i Haynes om sprutet, var i och för sig i boken till 700-serien, men jag utgår från att det är samma lika. Sitter en pump i tanken som matar huvudpumpen, som går vidare till sprutet. hur mår huvudpumpen när den matas av pumpen som sitter original på 360? Antar att tankpumpen flödar ganska mycket, men inte trycker något, därför har man en "högtryckspump" lite senare. Ska man försöka sätta en pump vid tanken som klarar väldigt högt tryck och sedan en regulator innan sprutet? Eller ska man bara hiva i motorn och huvudpumpen och skicka på soppa från 360 pumpen?


Hur är tändningen på dom här? Är väl inga boxar där heller, bara spole, fördelare, tändmodul?
Vore lite tråkigt när man ska ha igång bilen att man måste till skroten och köpa massa delar som man själv har skrotat  >:(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #61 skrivet: maj 22, 2008, 19:53:56 »
Det jag har läst kanske var om man honade loppen för att dom var ovala, och att då är omöjligt att få dom runda med vanlig fjäderbelastad honings makapär.


Läste lite i Haynes om sprutet, var i och för sig i boken till 700-serien, men jag utgår från att det är samma lika. Sitter en pump i tanken som matar huvudpumpen, som går vidare till sprutet. hur mår huvudpumpen när den matas av pumpen som sitter original på 360? Antar att tankpumpen flödar ganska mycket, men inte trycker något, därför har man en "högtryckspump" lite senare. Ska man försöka sätta en pump vid tanken som klarar väldigt högt tryck och sedan en regulator innan sprutet? Eller ska man bara hiva i motorn och huvudpumpen och skicka på soppa från 360 pumpen?


Hur är tändningen på dom här? Är väl inga boxar där heller, bara spole, fördelare, tändmodul?
Vore lite tråkigt när man ska ha igång bilen att man måste till skroten och köpa massa delar som man själv har skrotat  >:(

Vet ej  :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #62 skrivet: juni 16, 2008, 15:10:26 »
Ja, här får man inte magsår direkt ;)

Ska förmodligen och hämta donatorbilen med B230E motorn senare idag, det är en HD åkare på jobbet som har den nu, så jag köpte med lite mutor åt honom i USA.

-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #63 skrivet: juni 16, 2008, 15:48:27 »
haha vilka mutor!  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #64 skrivet: juni 16, 2008, 16:49:16 »
Fanns även levergodis förpackat i HD förpackning. Det är ett fantastiskt land :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #65 skrivet: juni 17, 2008, 00:08:16 »
Nu står bilen hemma i farsans garage, var dock inte K-jet, utan LH i den :(
Antar att det är någon form av "datatändning" med svänghjulsgivare och inte ett "platt" svänghjul som går bra att byta in mot ett lättat på t.ex. www.folkraceshop.se ska undersöka det närmare imorgon.

Någon som har bra tips på vad som mer kan vara värt att spara på bilen? Tänkte ett tag spara bromsoken, kan vara bra att ha eftersom att jag ska försöka börja köra folkrace. Men då måste man ha släp igen när man ska köra bilen till skroten, lite vanskligt att bogsera med bara handbroms  ::) Och då försvann orken lite...

Nu ser planen lite annorlunda ut.

- Lyfta ur B230 motorn ur 245:an, och det ganska fort så far får bruka sitt garage han också :)
- Strippa rent den, byta lager och ringar
- Återuppta arbetet med 530 toppen som ligger och samlar damm. Snyggar till lite fula kanter och ska ev. försöka matchporta den mot insuget. Skulle det gå åt helvete så är det ju trots allt bara en 530 topp ;)
Anledningen till att det inte blir 531-toppen är att jag vart så glad att jag skulle slippa plugga den, och nu finns det ingen ork kvar att göra något åt saken. Det får bli ett senare bekymmer...
- Plocka ur B200 motorn ur bästa 360:n och bygga ihop en B230 med LE/LU eller vad det nu heter, det som sitter original i alla fall. Dock med K eller H kam och extraktor :)
- Plocka i allt igen, blunda och hoppas på att den startar  ;D

Ska spara insuget (med spridare) och lite sånt plock från 245:an, vore kul att prova MS+S, men det får vi se hur det blir med den saken. Finns lite annat att pyssla med ett tag, och ganska mycket att läsa om insprutssystem och sånt.
Vid tillfälle ska jag mig till biblioteket och låna denna
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1240&iItemId=79468
och se om det känns som att det ens är värt ett försök :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #66 skrivet: juni 17, 2008, 20:27:49 »
Nu står bilen hemma i farsans garage, var dock inte K-jet, utan LH i den :(
Antar att det är någon form av "datatändning" med svänghjulsgivare och inte ett "platt" svänghjul som går bra att byta in mot ett lättat på t.ex. www.folkraceshop.se ska undersöka det närmare imorgon.

Någon som har bra tips på vad som mer kan vara värt att spara på bilen? Tänkte ett tag spara bromsoken, kan vara bra att ha eftersom att jag ska försöka börja köra folkrace. Men då måste man ha släp igen när man ska köra bilen till skroten, lite vanskligt att bogsera med bara handbroms  ::) Och då försvann orken lite...

Nu ser planen lite annorlunda ut.

- Lyfta ur B230 motorn ur 245:an, och det ganska fort så far får bruka sitt garage han också :)
- Strippa rent den, byta lager och ringar
- Återuppta arbetet med 530 toppen som ligger och samlar damm. Snyggar till lite fula kanter och ska ev. försöka matchporta den mot insuget. Skulle det gå åt helvete så är det ju trots allt bara en 530 topp ;)
Anledningen till att det inte blir 531-toppen är att jag vart så glad att jag skulle slippa plugga den, och nu finns det ingen ork kvar att göra något åt saken. Det får bli ett senare bekymmer...
- Plocka ur B200 motorn ur bästa 360:n och bygga ihop en B230 med LE/LU eller vad det nu heter, det som sitter original i alla fall. Dock med K eller H kam och extraktor :)
- Plocka i allt igen, blunda och hoppas på att den startar  ;D

Ska spara insuget (med spridare) och lite sånt plock från 245:an, vore kul att prova MS+S, men det får vi se hur det blir med den saken. Finns lite annat att pyssla med ett tag, och ganska mycket att läsa om insprutssystem och sånt.
Vid tillfälle ska jag mig till biblioteket och låna denna
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1240&iItemId=79468
och se om det känns som att det ens är värt ett försök :)

Härligt, låter som att du funderat ut det där bra! 531 kan du alltid byta till senare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #67 skrivet: juni 17, 2008, 23:54:12 »
Har rivit lite i 245:an idag, växellådan och lite annat jox är borta, börjar närma sig att man ska låna hem motorlyft, fast det blir nog efter midsommar. Går skapligt, men vissa saker sitter ju så man näst intill skiter ner sig när man ska ta loss dom...

Ska försöka ta mig till jobbet på söndag och svarva till några brickor att ha i motorstativet. Antar att man sätter upp motorn i M10 hålen till sprängkåpan.



En del av det som blir över. Ingen som är intresserad av en M47 med missljud i? ;)
Hundgallret ska dock sparas, vet aldrig när det blir Volvo, vovve, villa. Det första är redan uppfyllt, det andra är inte omöjligt, det tredje känns i alla fall nu lite avlägset.


2.3l of finest Volvo engineering! Man skulle ju kunna hoppas på att det sitter en VX3, K, H eller GT-6 kam. Eller varför inte en enem, KG3. Men det är ju en B230F, så det kommer med största sannolikhet vara ett "M" som möter en när man tar veck kammen.


Någon med bra ögonmått som kan se om det är ett djupt svänghjul. Tycker det ser ganska tjockt ut :( Sitter ingen svänghjulsgivare dock.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #68 skrivet: juni 18, 2008, 18:44:26 »
Jepp, fet-tjockt svänghjul utan givare eller hål för givare  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #69 skrivet: juni 18, 2008, 19:43:10 »
Det fanns lite hopp om att det skulle vara rätt svänghjul i och med att det inte satt någon svänghjulsgivare (i alla fall för en lekman som jag) men så var det ju tydligen icke...

Sitter hallgivare i fördelaren, något som går att använda till MS? Kommer inte ihåg vad det är jag har, men fördelare eller tändmodul som passar, men något är det.



Nu bär det av ut i djupaste dala-skogarna för att fira midsommar!
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #70 skrivet: juni 18, 2008, 20:16:50 »
Det fanns lite hopp om att det skulle vara rätt svänghjul i och med att det inte satt någon svänghjulsgivare (i alla fall för en lekman som jag) men så var det ju tydligen icke...

Sitter hallgivare i fördelaren, något som går att använda till MS? Kommer inte ihåg vad det är jag har, men fördelare eller tändmodul som passar, men något är det.



Nu bär det av ut i djupaste dala-skogarna för att fira midsommar!

Både fördelaren med hallgivare (och utan slungvikter och vakumklocka) och tändmodulen + tändspole är perfekt till Megasquirt! Det är det jag kör med fast jag har en annan tändspole.

Glad Midsommar
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #71 skrivet: juni 18, 2008, 20:35:10 »
jasså ska du till Dalarna å fira midsommar?
Du ska möjligtvis inte till Leksand? 8)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #72 skrivet: juni 22, 2008, 18:08:52 »
jasså ska du till Dalarna å fira midsommar?
Du ska möjligtvis inte till Leksand? 8)

Men vafan!! Hjärnblödning totalt. Åkte genom leksand på väg till Insjön, hade inte en tanke på att stanna till för att hälsa på en 300p:are. Schemat var i och för sig ganska tight som det var, men man får ju prioritera lite. Påminn mig inför nästa midsommar, är förodmligen där då med (Dala-järna) om inte förr.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #73 skrivet: juni 22, 2008, 23:59:37 »
Nu har jag tillverkat lite distanser och brickor, motorn ska (det är i alla fall planerat så) lyftas ur imorgon. Bilder kommer förhoppnigsvis imorgon.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #74 skrivet: juni 24, 2008, 00:46:52 »
Nu sitter motorn i stativet, och kameran ligger kvar i garaget, så bilderna blir en annan dag :)
245:an blev väldans vacker utan motor, markfrigång så det heter duga  ;D

Tanken med mina distanser var att jag skulle kunna använda skruvarna till sprängkåpan för att sätta motorn i stativet. Fick tipset av en jobbarkompis att sätta dom på andra sidan armen för att flytta ut motorn lite från plattan, lättare att komma åt att byta packbox vid vevaxeln då. Det hade säkert gått skitbra om hålena som jag skulle använda var M10...
Borde ha tänkt på det när jag lossade växellådan, den sitter med 4st M10. två st längst ner och dom två som håller startmotorn. Resten är M12. Vet inte hur det är i era garage, men det kryllar inte av långa M12 i far mins garage i alla fall. Lyckades skrapa fram en, men det är en för lite. Och då ska man dessutom hitta M10 i samma längd eftersom att jag inte kunde använda mina distanser då. Fick åka ut på rövar-turné och nu sitter den med två M12 och två M10.

Det är lite ojämn kvalite på biltema grejerna, monterade ihop stativet idag, man ska inte vara ute i godare tid än absolut nödvändigt. Mittbalken är vriden, så ett av hjulen stod i luften, fick "shimsa" ner det 10mm  8)

Kan ge ett annat tips till er som ska lyfta ur motorer. Om man kör med den gamla modellen av biltemas verkstadskran e.d. med korta "ben" och en stå-platta baktill, använd gärna den plattan  ::)
Det säger sig självt när man tittar på grejerna (hade bommen längst ut) att tyngdpunkten är väl kanske inte riktigt mitt mellan axlarna, men då ska man tänka och inte försöka stressa så mycket det går för att man är sen  8)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #75 skrivet: juni 24, 2008, 22:01:30 »
Glömde givetvis den förbannade kameran i garaget idag också...

Har börjat väldigt smått att riva i motorn, var lite nyfiken på vad för kam det satt i, B230F = 530 topp och M-kam, men man vet ju aldrig ;)
Plockade bort brickan och putsade med lite papper, var väldigt svag märkning, men vart väldigt förvånad när jag tyckte mig se ett A stämplat!! Men säg den lycka som varar, när jag putsade lite mera kom det fram en till "vinkel", mycket riktigt, ett M  >:(
Går det att göra någonting med en M-kam? Dom som slipar om vill inte ta emot dom. Möjligtvis om det skulle gå att kapa bort fördelardrivningen på en och ha det som mall om man ska fräsa upp ett spår i en axel utan fördelardrivning.

BTR:en som sitter på fuel-railen borde väl rimligtvis vara på 3.0bar. I så fall skulle man kunna ta den och justera LMM lite :)
Ska försöka få bort lambdan från 245 grenröret, kan väl vara bra att ha lite kolla på blandningen om man ska mixtra, men det ska ju sitta så ända in i helvete! Biltemas bästa lambda hylsa är ganska glapp och kugga över. Kan ha blivit lite misshandlat sist jag skulle ha bort en sond och tog i så jag trodde motorn skulle släppa från fästena :)

Ska till biltema imorgon och shoppa, kommer nog att gå åt en hel del brääklen, motorn är duktigt slemmig :(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #76 skrivet: juni 25, 2008, 19:55:59 »
Glömde givetvis den förbannade kameran i garaget idag också...

Har börjat väldigt smått att riva i motorn, var lite nyfiken på vad för kam det satt i, B230F = 530 topp och M-kam, men man vet ju aldrig ;)
Plockade bort brickan och putsade med lite papper, var väldigt svag märkning, men vart väldigt förvånad när jag tyckte mig se ett A stämplat!! Men säg den lycka som varar, när jag putsade lite mera kom det fram en till "vinkel", mycket riktigt, ett M  >:(
Går det att göra någonting med en M-kam? Dom som slipar om vill inte ta emot dom. Möjligtvis om det skulle gå att kapa bort fördelardrivningen på en och ha det som mall om man ska fräsa upp ett spår i en axel utan fördelardrivning.

BTR:en som sitter på fuel-railen borde väl rimligtvis vara på 3.0bar. I så fall skulle man kunna ta den och justera LMM lite :)
Ska försöka få bort lambdan från 245 grenröret, kan väl vara bra att ha lite kolla på blandningen om man ska mixtra, men det ska ju sitta så ända in i helvete! Biltemas bästa lambda hylsa är ganska glapp och kugga över. Kan ha blivit lite misshandlat sist jag skulle ha bort en sond och tog i så jag trodde motorn skulle släppa från fästena :)

Ska till biltema imorgon och shoppa, kommer nog att gå åt en hel del brääklen, motorn är duktigt slemmig :(

Kul att du kommit igång med motormeckandet!
Det där med att se ett A på kammen har nog att göra med att man ser vad man vill se  ;D

Jepp där har du nog 3.0 bars bränsletryck. Lambda är ju VÄLDIGT bra att ha när man ska justera bränslet!

Ska du till biltema, köp en ringnyckel på 22mm så du kan lossa lambdan ordentligt! Bara att trä igenom kabeln till lambdan så får du på nyckeln! Lovar att det går bättre då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #77 skrivet: juni 25, 2008, 20:46:45 »
Var storshopping på tema idag :)

Var tur att jag mätte lambdan, hade för mig att det var 24, men som FREJ säger, 22 (Åkte direkt efter jobbet, innan jag han med och läsa här) och en ringnyckel är inhandlad. Köpte på mig brääklen, avfettning och motorlack, men nog fan glömde jag att ta med roterande stålborstar!! Men jag kom ihåg papegojtången. Köpte även deras svetshandbok för bilplåt, ska se om vi blir några som köper en ny svets i sommar, tror det skulle behövas.

Vart även en soda streamer inhandlad. Har gått från kolsyrat vatten vägrare till att i vissa lägen välja det över Cola, och det är ett stort steg på bara några år :)
Är även bra att ha för att vänja sig av med cola beroende, om det fräser lite i munnen känns det lite läsk-aktigt  ;D
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #78 skrivet: juni 25, 2008, 22:36:18 »
Finns det billiga lambda mätare att köpa? Dom som jag har hittat kostar många hundralappar. Har hittat bl.a. denna som jag funderar på att knåpa ihop om jag inte hittar någon billig färdig.

http://www.scirocco.org/tech/misc/afgauge/af.html

Vad är det som kostar i en lite flashigare fabrikstillverkad mätare? Vad jag fattar som ingår det inte en sond när man köper dom och en mätare för 0-1 V är väl inte direkt något högteknologiskt?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 GLT -86
« Svar #79 skrivet: juni 27, 2008, 00:14:35 »
Finns det billiga lambda mätare att köpa? Dom som jag har hittat kostar många hundralappar. Har hittat bl.a. denna som jag funderar på att knåpa ihop om jag inte hittar någon billig färdig.

http://www.scirocco.org/tech/misc/afgauge/af.html

Vad är det som kostar i en lite flashigare fabrikstillverkad mätare? Vad jag fattar som ingår det inte en sond när man köper dom och en mätare för 0-1 V är väl inte direkt något högteknologiskt?

Verkar vara ett fint bygge det där.. minns när jag byggde min: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg7632#msg7632


Jag tycker absolut att du ska bygga en egen, om du som sagt var inte hittar en tillräckligt billig färdig.
Min kostade nog ett par/tre hundra drygt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.