Funderar på om jag ska disconnecta originalventilationen från insuget och köra ut i PET-flaska där med för att se så inte motorn suger i sig av sin egen olja! Ska bara komma på vad den lilla slangen från vevhusventilationen är till, om jag minns rätt så går den till baksidan av spjället medan den stora går till framsidan.
Kan det vara så att den lilla är så klen för att det inte ska bli FÖR BRA sug i vevhusventen vid motorbromsning?
Oooh mitt första inlägg på hundra år!
Men vill dela med mig av vevhusventilations bekymmer jag har haft på en nyrenoverad v8 i båten.
Det var helt omöljlig att få ventilkåporna att hålla tätt från oljedropp trots öppen ventilation på båda topparna, så med mycket googlande kom jag fram till en lösning:
en backventil (pcv ventil)i ena ventilvåpan med en 10mm slang som går till pleniumet på insuget efter spjället och en grövre slang från andra kåpan till luftfiltret före spjället.
Det bör ju fungera med en sådan ventil på vilken motor som hellst då det är slanganslutningar i bägge ändar. Och min motor läcker inte en droppe olja mer och innan var det synbart på oljestickan och i motorrummet efter en dags båtåka. Köpte ventilen på hansenracing och är orginalpryl till cheva bland annat kostade runt en hundring
På låga varv ser ventilen till att inte för mycket luft sugs in i insuget, (tjuvluft) och när övertrycket ökar i vevhuset öppnar ventilen som har en riktigt slapp fjäder i sig mer och mer.
Och vid full gas eller där i krokarna är det undertryck även före spjället och då sugs även gaserna ur den grövre slangen.
Anledningen till att den grövre slangen ska in efter filtret känns självklar men jag kan ta den med.
På låga varv då kolvringarna håller gaserna kvar så suger ju fortfarande den tunna slangen i sig små mängder med luft eftersom du har direktvakuum där, som man måste tillföra någonstans, alltså kommer den grova slangen ha luftflöde in i vevhuset och där vill man ju inte ha damm och grus?
Frej, du får läsa igenom detta och om det känns helt grekiskt får du säga till eller ändra
Googla på pcv valve och ta bilder så kan det underlätta att se hur jag menar