Författare Ämne: Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T  (läst 341395 gånger)

Micke S

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #400 skrivet: juli 10, 2008, 14:43:47 »
Luft och vatten temp kostar 220kr /st nya
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #401 skrivet: juli 10, 2008, 22:40:21 »
spjällägesgivare fixad ;) kommer kanske imorn på posten om jag har tur :)
200:- fick jag tag på en på blocket, från 850 :)
Bara lufttempgivare kvar och där fick jag även tips om volvo 440-460 :) dom ska tydligen ha det. och sånna finns det några utav på skroten iallafall :)
Sen blir det nog till att göra ett eget 36-1 triggerhjul.
//Johan

Låter bra!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #402 skrivet: juli 15, 2008, 20:35:28 »
har knåpat ihop nått som kanske kan funka som triggerhjul :P
svarvade till en platta att fästa ett drev i remhjulet ;)
hoppas det funkar, annars får jag fräsa in kuggarna lite så dom blir "4kantiga" längst in. Men funkar det så blir jag jätteglad :D
det är ett 36kuggars drev som jag ska kapa av en kugg på, då borde det ju bli 36-1 och ganska bra fördelade kuggar? ;)

plattan:


plattan ipressad, ska borra dit lås-skruvar i skarven också :)


Drevet ditpressat med fin passform :), satt upp i svarven och det kastade ingenting :D bara att skuva fast i plattan sen när en kugg är bortslipad ;)


Återkommer med info om det funkar eller ej ;)

En liten update, och ett litet steg närmare Megaskvätt :D
har dock inte fått min spjällgivare :( kanske kommer imorn om man har tur  :-\

//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #403 skrivet: juli 15, 2008, 20:48:27 »
har knåpat ihop nått som kanske kan funka som triggerhjul :P
svarvade till en platta att fästa ett drev i remhjulet ;)
hoppas det funkar, annars får jag fräsa in kuggarna lite så dom blir "4kantiga" längst in. Men funkar det så blir jag jätteglad :D
det är ett 36kuggars drev som jag ska kapa av en kugg på, då borde det ju bli 36-1 och ganska bra fördelade kuggar? ;)

Nice!  Har du gjort drevet själv eller är det ett kedjedrev från moppe eller dylikt?

36-1 blir ju perfekt, den mest gångbara standarden för flera sprut inkl. MS!
Har du givare till det då?

Jag tror det kommer funka, beroende på hur givaren ser ut och fungerar.
Glöm inte göra rejält fäste till givaren, dra dit med gänglåsning och bygga skydd mot stensprut, snö och annan bröte som kan stöta till den!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #404 skrivet: juli 15, 2008, 20:55:22 »
har knåpat ihop nått som kanske kan funka som triggerhjul :P
svarvade till en platta att fästa ett drev i remhjulet ;)
hoppas det funkar, annars får jag fräsa in kuggarna lite så dom blir "4kantiga" längst in. Men funkar det så blir jag jätteglad :D
det är ett 36kuggars drev som jag ska kapa av en kugg på, då borde det ju bli 36-1 och ganska bra fördelade kuggar? ;)

Nice!  Har du gjort drevet själv eller är det ett kedjedrev från moppe eller dylikt?

36-1 blir ju perfekt, den mest gångbara standarden för flera sprut inkl. MS!
Har du givare till det då?

Jag tror det kommer funka, beroende på hur givaren ser ut och fungerar.
Glöm inte göra rejält fäste till givaren, dra dit med gänglåsning och bygga skydd mot stensprut, snö och annan bröte som kan stöta till den!

är nog ett crossdrev, så jag har inte gjort det själv :P
givare tänkte jag köra med antingen Elfas Honeywell Gt1... http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=9607.htm

eller något som finns på skroten :P 740 kanske? Har inte riktigt förstått skillnaden mellan VR och Hall? någon som kan förklara och kanske komma med förslag om en lämplig givare.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #405 skrivet: juli 15, 2008, 21:01:48 »
har knåpat ihop nått som kanske kan funka som triggerhjul :P
svarvade till en platta att fästa ett drev i remhjulet ;)
hoppas det funkar, annars får jag fräsa in kuggarna lite så dom blir "4kantiga" längst in. Men funkar det så blir jag jätteglad :D
det är ett 36kuggars drev som jag ska kapa av en kugg på, då borde det ju bli 36-1 och ganska bra fördelade kuggar? ;)

Nice!  Har du gjort drevet själv eller är det ett kedjedrev från moppe eller dylikt?

36-1 blir ju perfekt, den mest gångbara standarden för flera sprut inkl. MS!
Har du givare till det då?

Jag tror det kommer funka, beroende på hur givaren ser ut och fungerar.
Glöm inte göra rejält fäste till givaren, dra dit med gänglåsning och bygga skydd mot stensprut, snö och annan bröte som kan stöta till den!

är nog ett crossdrev, så jag har inte gjort det själv :P
givare tänkte jag köra med antingen Elfas Honeywell Gt1... http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=9607.htm

eller något som finns på skroten :P 740 kanske? Har inte riktigt förstått skillnaden mellan VR och Hall? någon som kan förklara och kanske komma med förslag om en lämplig givare.

Aha!
Här har du ju minimikraven för honeywell-givaren, vet inte om ditt drev möter kraven?
På bilden så mäter ju givaren in mot centrum men kanske går det sätta den riktad från kylaren och mot drevet?


Hallgivare (halleffekt) är ju när metallen i mätobjektet påverkar nåt magnet-tjosan i givaren som gör om magnetismen till en liten impuls som sedan förstärks och triggar MS.

VR kan jag inget om, men har för mig att man behöver en extra dosa mellan MS och VR-givaren om man ska köra med sådan, samma sak med induktiva givare (som B21ET har i sin fördelare tex), men jag kan ha fel.

LÄS på www.megasquirt.se eller www.msefi.com för säkrare svar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #406 skrivet: juli 15, 2008, 21:06:00 »
har knåpat ihop nått som kanske kan funka som triggerhjul :P
svarvade till en platta att fästa ett drev i remhjulet ;)
hoppas det funkar, annars får jag fräsa in kuggarna lite så dom blir "4kantiga" längst in. Men funkar det så blir jag jätteglad :D
det är ett 36kuggars drev som jag ska kapa av en kugg på, då borde det ju bli 36-1 och ganska bra fördelade kuggar? ;)

Nice!  Har du gjort drevet själv eller är det ett kedjedrev från moppe eller dylikt?

36-1 blir ju perfekt, den mest gångbara standarden för flera sprut inkl. MS!
Har du givare till det då?

Jag tror det kommer funka, beroende på hur givaren ser ut och fungerar.
Glöm inte göra rejält fäste till givaren, dra dit med gänglåsning och bygga skydd mot stensprut, snö och annan bröte som kan stöta till den!

är nog ett crossdrev, så jag har inte gjort det själv :P
givare tänkte jag köra med antingen Elfas Honeywell Gt1... http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=9607.htm

eller något som finns på skroten :P 740 kanske? Har inte riktigt förstått skillnaden mellan VR och Hall? någon som kan förklara och kanske komma med förslag om en lämplig givare.

Aha!
Här har du ju minimikraven för honeywell-givaren, vet inte om ditt drev möter kraven?
På bilden så mäter ju givaren in mot centrum men kanske går det sätta den riktad från kylaren och mot drevet?


Hallgivare (halleffekt) är ju när metallen i mätobjektet påverkar nåt magnet-tjosan i givaren som gör om magnetismen till en liten impuls som sedan förstärks och triggar MS.

VR kan jag inget om, men har för mig att man behöver en extra dosa mellan MS och VR-givaren om man ska köra med sådan, samma sak med induktiva givare (som B21ET har i sin fördelare tex), men jag kan ha fel.

LÄS på www.megasquirt.se eller www.msefi.com för säkrare svar!

måtten är lugnt det enda som jag är orolig för är om "rundningarna" längst in i kuggen har negativ inverkan, isåfall får jag fräsa bort dem så dem blir 4kantiga. ska nog prova först å se om jag får signal, så kan man svara för andra om det går också :) I MS, finns det typ nån logg som blir som ett orsiloscop så man kan se hur stark signal man får från givaren?
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #407 skrivet: juli 15, 2008, 21:12:27 »
måtten är lugnt det enda som jag är orolig för är om "rundningarna" längst in i kuggen har negativ inverkan, isåfall får jag fräsa bort dem så dem blir 4kantiga. ska nog prova först å se om jag får signal, så kan man svara för andra om det går också :) I MS, finns det typ nån logg som blir som ett orsiloscop så man kan se hur stark signal man får från givaren?

Okej, nja det jag kan tänka mig med rundade kuggar är att du måste gå närmare så att den får mer material att läsa på ifall det skulle bli för lite. Men kommer du inte så nära utan att det tar i så får du ju fräsa av kuggarna..

Nej det enda du ser i MS logg är varvtalet som en kurva. Inte själva trigger-signalen.. den måste du nog mäta med Oscilloscop  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #408 skrivet: juli 15, 2008, 22:24:16 »
nu har jag mätt lite ;)
och googlade fram en bild på ett drev som jag fyllt i mina mått på.
Det jag var orolig för är där pilen pekar (till vänster)
även där har jag ritat med gult hur jag tänkt man kan fräsa för att inte få problem med runda kuggbottnar.

Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #409 skrivet: juli 15, 2008, 22:35:25 »
nu har jag mätt lite ;)
och googlade fram en bild på ett drev som jag fyllt i mina mått på.
Det jag var orolig för är där pilen pekar (till vänster)
även där har jag ritat med gult hur jag tänkt man kan fräsa för att inte få problem med runda kuggbottnar.

Jag tror det funkar! Det du är orolig för tror jag inte spelar nån roll så länge givarens signal "faller" när den är mitt i mellan två tänder. Du verkar ha marginalerna på din sida ifall du ska använda honeywell-givaren!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #410 skrivet: juli 15, 2008, 22:55:23 »
nu har jag mätt lite ;)
och googlade fram en bild på ett drev som jag fyllt i mina mått på.
Det jag var orolig för är där pilen pekar (till vänster)
även där har jag ritat med gult hur jag tänkt man kan fräsa för att inte få problem med runda kuggbottnar.

Jag tror det funkar! Det du är orolig för tror jag inte spelar nån roll så länge givarens signal "faller" när den är mitt i mellan två tänder. Du verkar ha marginalerna på din sida ifall du ska använda honeywell-givaren!

okej :) ringa till jobbet å be dom ta hem en så man slipper momsen ::)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #411 skrivet: juli 16, 2008, 00:05:08 »
var å kikade på en ny turbo oxå ;)
tyckte den andra var lite liten så varför inte slå till på stort på en gång? :D

Haaha! vilket AS!!;D vad kan det vara? en turbin till vattenkraft eller dyl?
« Senast ändrad: juli 16, 2008, 00:10:30 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #412 skrivet: juli 16, 2008, 00:11:28 »
Jag har lekt med samma ide som du med ett drev som 36-1 krans... Väntar med spänning på en rapport om hur det funkar!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #413 skrivet: juli 16, 2008, 08:43:26 »
haha jag har en massa 36krassar till moped hema nu när jag tänker på det:P haha men måste säjja att det där var ganska smart johan!  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #414 skrivet: juli 16, 2008, 14:07:05 »
haha :D ibland får man till det ;)
har fått spjällägesgivaren nu :) ska upp på skroten och kika efter lufttempgivare, annars köper jag en ny från Åpel.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #415 skrivet: juli 20, 2008, 00:31:08 »
ajajaj...
tiden är knapp nu!
Nått jag ska tänka på när jag monterar allt?
Har fått honeywellgivaren nu :)
Kom på en sak, när jag beställde MS så sa jag till han att jag skulle köra med hall i fördelare, måste jag fixa nått då för att ha hall på triggerhjul?
eller är det bara nån bygel el. dyl han sätter dit antingen Hall eller VR?
En vecka på mig bara! v31 är jag i rättvik å då blire inge skruva ::)

//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #416 skrivet: juli 20, 2008, 08:33:55 »
ajajaj...
tiden är knapp nu!
Nått jag ska tänka på när jag monterar allt?
Har fått honeywellgivaren nu :)
Kom på en sak, när jag beställde MS så sa jag till han att jag skulle köra med hall i fördelare, måste jag fixa nått då för att ha hall på triggerhjul?
eller är det bara nån bygel el. dyl han sätter dit antingen Hall eller VR?
En vecka på mig bara! v31 är jag i rättvik å då blire inge skruva ::)

//Johan

Ojoj då får du skriva alla frågor här så ska jag försöka svara så bra och snabbt jag kan!

Vet inte vad som skiljer i triggerkretsen när man kör det ena eller andra, jag ändrade ingenting när jag bytte från att trigga på tändspolen direkt till att trigga på hallgivare i fördelaren.

Hallgivare som hallgivare ju! Det du behöver fixa med är ju triggerinställningarna i mjukvaran, men hårdvaran är nog inga problem. Fast du behöver ett pullupmotstånd på 1Kohm mellan signalledningen från hallen (pin24) till +12v (pin28) (Alltså jag hänvisar till MS DB37 kontakt här, motståndet kan ju lika gärna sitta ute vid hallgivaren tex. eller nånstans på vägen.

Ett pullupmotstånd används för att dra upp spänningen till full nivå då hallgivaren inte jordar. Sen när triggern passerar givaren jordar givaren ner signalen och då blir det 0 volt till MS. Men för att spänningen inte ska ligga och flyta då givaren inte jordar så används alltså en koppling till matningsspänningen, och det höga motståndet behövs ju för att reducera strömmen, annars skulle det ju bli kortslutning.

Kör hårt Jyllskar! Och fråga på allt du undrar över får vi se om jag har minnet i behåll och kan svara!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #417 skrivet: juli 20, 2008, 12:46:44 »
ajajaj...
tiden är knapp nu!
Nått jag ska tänka på när jag monterar allt?
Har fått honeywellgivaren nu :)
Kom på en sak, när jag beställde MS så sa jag till han att jag skulle köra med hall i fördelare, måste jag fixa nått då för att ha hall på triggerhjul?
eller är det bara nån bygel el. dyl han sätter dit antingen Hall eller VR?
En vecka på mig bara! v31 är jag i rättvik å då blire inge skruva ::)

//Johan

Ojoj då får du skriva alla frågor här så ska jag försöka svara så bra och snabbt jag kan!

Vet inte vad som skiljer i triggerkretsen när man kör det ena eller andra, jag ändrade ingenting när jag bytte från att trigga på tändspolen direkt till att trigga på hallgivare i fördelaren.

Hallgivare som hallgivare ju! Det du behöver fixa med är ju triggerinställningarna i mjukvaran, men hårdvaran är nog inga problem. Fast du behöver ett pullupmotstånd på 1Kohm mellan signalledningen från hallen (pin24) till +12v (pin28) (Alltså jag hänvisar till MS DB37 kontakt här, motståndet kan ju lika gärna sitta ute vid hallgivaren tex. eller nånstans på vägen.

Ett pullupmotstånd används för att dra upp spänningen till full nivå då hallgivaren inte jordar. Sen när triggern passerar givaren jordar givaren ner signalen och då blir det 0 volt till MS. Men för att spänningen inte ska ligga och flyta då givaren inte jordar så används alltså en koppling till matningsspänningen, och det höga motståndet behövs ju för att reducera strömmen, annars skulle det ju bli kortslutning.

Kör hårt Jyllskar! Och fråga på allt du undrar över får vi se om jag har minnet i behåll och kan svara!

hummm, nu ska vi se om jag föstått rätt ;), här har vi givaren:

då ska jag sätta 1kOhm mellan Röd (+) och vit (0) då?
Ska smida ihop en hållare för givaren nu :)
//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #418 skrivet: juli 20, 2008, 12:49:53 »
hummm, nu ska vi se om jag föstått rätt ;),

då ska jag sätta 1kOhm mellan Röd (+) och vit (0) då?
Ska smida ihop en hållare för givaren nu :)

Bra du har fattat rätt  :)

Var inte för noga med hållaren, ifall du måste justera/bygga om den senare  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Solex grillen ;)
« Svar #419 skrivet: juli 22, 2008, 11:05:49 »
ojoj, har inte blivit nått MS än :(
Började fundera på fästet till hallgivaren, sen kom jag på att en grill måste vi ha till rättvik.. Så igårkväll knåpade vi ihop en sån, ett riktigt spektalel :D

En liten tunna med tillbehör, det är inte grillen som är stor, det är svarven som är liten :D



En kamal hultaforskniv fick ett nytt liv som gasreglage och ett spjällhus från 240 turbo får skönta syretillförseln



Fina grill ytor!


Ett rör för att fördela luften jämnt under glöden


En halvsliten kamkedja från Åpel har fått nytt liv som både handtag, luckstopp och hållare för att inte tunnan rullar iväg ;)


Ska eldas ur å se om det blir en tjusigare färg på det hela då:D

Tyvärr ingen MS update men aja lite offtopic får man väl gå? ;)
« Senast ändrad: juli 22, 2008, 11:10:57 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #420 skrivet: juli 22, 2008, 11:17:48 »
Ska bli fint att slänga upp en 1kg OxFile på den där sen  ;)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #421 skrivet: juli 22, 2008, 13:35:48 »
Haha snyggt Jyllskar, det bästa tycker jag var spjällhuset!  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
DOH!!!
« Svar #422 skrivet: juli 23, 2008, 01:06:18 »
Hmm..
Efter ha eldat ur grillen och fixat framrutan på husvagnen så skulle jag hemmåt.
Kom 200m sedan börjar bilen (360) dumma sig...
Trodde det var soppatorsk, fixade en reservdunk med bensin och spillde i. Ingen större skillnad, går som om det är soppatorsk...
Tror min soppapump gett upp :'( FREJ, jag tror du hade rätt ang. soppatryck.
Körde på 3.5-4bar grundtryck och sedan linjär regulator. Verkar som att orginalpumpen från -87 sett sina sista liter E85 :(


Men inte nog med det, det mest förnedrande utav allt!
Jag lära bli bogserad! UTAV EN BMW!!!!!! Med turbo!  :-[ ska det behöva vara så? nu ska jag trösta mig med en ÖL!

---edit---
en tanke slog mig, kan det vara soppafiltret som satt igen sig tro?, ska kika imorn om pumpen låter frisk..
---/edit---

Aja grillen funkade klockrent iallafall! ;)
Lite bilder neranför, grillen gick att häckta på cykelhållaren! :D fanns inge bättre sätt att slippa ha den i bilen ;)

Natti!
« Senast ändrad: juli 23, 2008, 02:05:25 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #423 skrivet: juli 23, 2008, 02:46:36 »
ååh gud vad jag börjar länkta efter Rättvik! :P haha
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #424 skrivet: juli 23, 2008, 08:13:52 »
Snyggt ekipage  ;D

Lyssna du på pumpen, annars är det väl idee att byta filtret..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #425 skrivet: juli 23, 2008, 16:17:12 »
En liten fråga bara.. Har du en kamaxel med kamdrev som ben till grillen eller ser jag fel?  :D

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #426 skrivet: juli 23, 2008, 17:55:17 »
En liten fråga bara.. Har du en kamaxel med kamdrev som ben till grillen eller ser jag fel?  :D

Hehe, stämmer bra det ;) Nissan primera tror jag har donerat en utav kammarna ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #427 skrivet: juli 26, 2008, 00:31:44 »
suck!
har nu försökt att få pumpen att gå, ingen säkring är trasig vad jag ser, vart sitter soppapumps-säkringen? Reläet är det som sitter brevid batteriet på hållaren till Lmm va? Vilka kontakter är lämpliga att bygla för att tjuvkoppla pumpen? Har provat mellan alla stift tror jag men ingen reaktion.
Hur var det ? skulle Bmw M5 pump passa?
Mvh/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #428 skrivet: juli 26, 2008, 01:00:16 »
suck!
har nu försökt att få pumpen att gå, ingen säkring är trasig vad jag ser, vart sitter soppapumps-säkringen? Reläet är det som sitter brevid batteriet på hållaren till Lmm va? Vilka kontakter är lämpliga att bygla för att tjuvkoppla pumpen? Har provat mellan alla stift tror jag men ingen reaktion.
Hur var det ? skulle Bmw M5 pump passa?
Mvh/Johan

Soppapumpssäkringen sitter under ett svart lock med mutter på som sitter på innerskärmen precis bakom batteriet (om du har batteriet på vänster sida sett från föraren.

Jepp det är bränslepumpsreläet. Bygla stift 30 & 87b i sockeln så ska pumpen gå. Titta på reläets layout för att se vilka stift som är vilka i sockeln.

BMWpumpstråd: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3672.0
Tror man kom fram till att samma artikelnummer kunde ge olika pumpar, en som passar och en som inte passar. Lottodragning!  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #429 skrivet: augusti 02, 2008, 23:36:07 »
Det blir ingen Bmw pump..
Hittade en annons om en Walbro pump:
http://www.raidopower.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=54
den ska bara ha gårr 2.5timme så den ska nog vara som ny :)
och med 255l/timme så lär inte pumpen vara det första som sätter stopp ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #430 skrivet: augusti 03, 2008, 16:02:01 »
jag har varit i rättvik till och från hela veckan men har inte sett nån tokig jävel som stoppat mig å prata lite forum snack ;)

men jag måste säga att den där grillen slår det mesta 8) funktionellt och fått med viktiga detaljer som spjällhus med mera (vill ha)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #431 skrivet: augusti 03, 2008, 19:09:30 »
jag har varit i rättvik till och från hela veckan men har inte sett nån tokig jävel som stoppat mig å prata lite forum snack ;)

men jag måste säga att den där grillen slår det mesta 8) funktionellt och fått med viktiga detaljer som spjällhus med mera (vill ha)

Jag har inte själv sett dig, bara hört, har kollat efter dig men utan resultat :(

jag lovar, har inte grillat med en bättre grill! Monterade på en "turbo" också så det var perfekt grillglöd på 5 minuter ;) Vi provade lite olika grillmetoder som smoker mm :D funka kalas och riktigt gott blev det med :)
Ska försöka fixa lite bilder till datorn så ni får ta del utav steken ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #432 skrivet: augusti 03, 2008, 19:43:31 »
turbo... seriöst ;D den instalationen vill jag se

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #433 skrivet: augusti 03, 2008, 19:54:09 »
grilla en biff skär den i 2delar och scanna in den så får vi se hur bra den är ;)  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #434 skrivet: augusti 08, 2008, 23:32:19 »
Här kommer lite bilder på den turbokonverterade grillen iaf ;)

Nytänd ;)


Sen har jag fixat rattnav och ratt :) svarvade till centrumkåpan för det hade jag ingen :P Tjuuusigt :P


/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #435 skrivet: augusti 09, 2008, 22:06:46 »
Här kommer lite bilder på den turbokonverterade grillen iaf ;)

Sen har jag fixat rattnav och ratt :) svarvade till centrumkåpan för det hade jag ingen :P Tjuuusigt :P

Det var den snyggaste grillen jag sett  ;)

Och ärligt snyggaste navkåpan! Kanske skulle ha ett volvo V på den i svart? Eller låt bli och stay clean  8)
« Senast ändrad: augusti 11, 2008, 09:53:02 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
Update :D
« Svar #436 skrivet: augusti 11, 2008, 09:45:54 »
Nu ni!
har köpt många saker nu :)
Eller ja inte många men både STORA å små ;)

Igår var jag till Falun och köpte soppapumpen, Walbro 255l/timme :)
Sen i förra veckan skrev jag på papper på ett hus :)
Ett kedjehus, 4 rum och 2 garage:) Så nu blir det skruva av! :D
Beställt lite röriga saker med  ::)
Blir flytt i mitten av september :D ska bli så skönt å slippa lägenheten och tjatet från grannarna att man tar upp 4st parkeringar  ::)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #437 skrivet: augusti 11, 2008, 09:52:17 »
Här kommer lite bilder på den turbokonverterade grillen iaf ;)

Sen har jag fixat rattnav och ratt :) svarvade till centrumkåpan för det hade jag ingen :P Tjuuusigt :P

Det var den snyggaste grillen jag sett  ;)

Och ärligt snyggaste navkåpan! Kanske skulle ha ett volvo V på den i svart? Eller låt bli och stay clean  8)

hehe hemmsmide ;)
Funderade på att få 300ögonen infrästa typ 0.2mm ner eller nått, har en kompis som utbildat sig till cnc "ingenjör" så det borde inte vara nån omöjlighet tycker jag :P får se om han känner sig manad
« Senast ändrad: augusti 11, 2008, 09:54:10 av FREJ »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360GL/T(?)
« Svar #438 skrivet: augusti 11, 2008, 09:55:11 »

Och ärligt snyggaste navkåpan! Kanske skulle ha ett volvo V på den i svart? Eller låt bli och stay clean  8)

hehe hemmsmide ;)
Funderade på att få 300ögonen infrästa typ 0.2mm ner eller nått, har en kompis som utbildat sig till cnc "ingenjör" så det borde inte vara nån omöjlighet tycker jag :P får se om han känner sig manad

Det var ännu bättre! Vore coolt ifall du kunde fräsa ned ögonen. Annars går det ju lacka dem med en schablon
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Jyllskar's Volvo 360GL-T
« Svar #439 skrivet: augusti 13, 2008, 21:24:48 »
Någon som vet vad man ska ha för storlek på Dekal i framrutan? Tänkte köpa en 300power ;)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga