Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - NoLooseEnds

Sidor: [1]
1
Framvagn/Bakvagn / Hjälp med bromsservo/huvudbromscylinder *Löst*
« skrivet: juli 25, 2013, 22:01:02  »
Hej,
Jag har fått lite problem när jag bytt lite grejer på min 360 GL -88. Och kollar om ni har några bra tips eller ideer =)

Symptom: Pedalen tar i botten, liten till ingen bromsverkan.

Genomfört: - Alla bromsrör är nya
                  - Nya ok fram
                 - Nya skivor, belägg och backar
                 - Ny huvudbromscylinder.

Allt är bytt av en polare som har verkstad. Han säger nu att det är bromsservot (den stora svarta pucken) Jag har hämtat två bättre beggade på skroten, dom funkar inte heller.

Vad gör jag nu?

Min vän säger att han vet inget yttliggare vi kan göra.

Det har luftats flertalet gånger, försiktigt och ordentligt

Ha det gott

Mvh/M


2
Teknik / Rattproblem *Löst*
« skrivet: januari 28, 2013, 22:48:19  »
Tjena Gubbs,
Har inte varit inne på ett tag (bara för att alla era tips har fått pärlan att gå som en klocka =) )

Nu är det så här att skiten har träffat fläkten.

Vad jag har: Volvo 360 -88

Vad hände: Jag åkte till gymmet för att träna och allt var helt normalt. Parkerade bilen utanför, gick in och tränade i en timme.
När jag kommer ut så ska jag starta bilen och då händer följande:

1: Jag kan inte vrida nyckeln...alls det är helt stumt

2: Jag ruckar lite på ratten för att lirka med rattlåset, ratten känns konstigt trög och rattlåset är inte i.

3: Jag ruckar lite till och rattlåset går i. Men det känns konstigt. Ratten är helt centrerad och går att jucka mellan två lägen men den känns "lös" (inte som att det vanliga rattlåset är i)

4. Jag våldar ratten lite fram och tillbaka och den känns konstig som fan.

5. Jag öppnar kåpan under och tittar men inget syns eller känns fel.

6. Jag har provat alla vinklar med nyckeln, trycka in och ut osv.

Vad har hänt?

Nu blev det långt att gå hem och långt till jobbet imorgon.

Vi har haft 3 plus grader och den har aldrig kärvat förrut.

Om någon har några ideer så emot tages dom tacksamt

Mvh/Magnus

3
Elsystem / Varningslampa bromsar, blinkar!/Backlljus samt Incident #FIXAT#
« skrivet: november 08, 2012, 21:03:28  »
Hej,
Då var det dags igen, och inför stundande besiktning höjs pulsen avsevärt.

Jag har två el relaterade fel samt en incident.

Jag börjar med "incidenten" (hur jag nu kan ha valt att kalla den det?)

Jag hade bokat besiktning den 6 Nov och kvällen innan kollade jag jag alla ljus och lykt funktioner. Allt fungerade utom backljuset.
Så jag åkte till mekonomen, ställde mig på parkeringen och tog ut dom berörda lamporna, och dom var hela. Så jag hade dom utanför sin plats i bakljuset så att säga, och dom "hände löst" i sitt kablage för att jag skulle se inifrån kupen om dom lös?

Vilket gjorde att när jag startade bilen kunde jag inte stänga av den med tändningen, endast med ljusknappen (men då var all belysning på!)
Jag begav mig genast mot hemmet i tron om att allvarliga fel var förestående.
Väl hemma på parkeringen så gjorde jag många prov starter och tillslut fungerade den som den skulle! Men bara sporadiskt
Jag gick upp och avbokade besiktningen och insåg att jag inte satt tillbaka lamporna, vilket jag gjorde och såg skenan som gick i bakljuset och tänkte att det kunde vara problemet.
Sen dess har det aldrig inträffat.

Fråga 1: Var det orsaken tror ni, att lampan var ute som det blev så konstigt med start och stopp?


Varningslampa Bromsar: (visst är det den med ! i?)

Symptom: Blinkar till och från, lyser ibland (mellan 2-10 sek), blinkar inte alltid med starkt ljus utan flackar en hel del.
Ibland tycker jag mig att den går igång efter "stötigt" underlag, men ibland på rak väg.
Är detta ett jordfel.

Fråga 2: Hur felsöker jag lämpligen detta problem?

Fråga 3: Hur felsöker jag att backljuset inte fungerar, trots att lamporna är hela?


Övrig uppdatering: Inte bara negativa saker jag har med eran hjälp även löst många problem.

*Rotor/tändstift/fördelar lock-Byt med eran hjälp
*Hjullager fram hö/vä byta-på verkstad men efter fel identifiering här. (1600kr för båda med mtrl)
*Byt glykol (tömt och fyllt)-Med eran hjälp

Hade krockat mycket lätt med bilen för ett år sedan så hela stötfångaren hängde på sniskan (Uppseendeväckande mycket)

*Åkt till skroten monterat av stötfångare fram plus ett bärjärn v fram samt blinkers fram (min var lite demolerad efter krocken)
Byt allt detta med framgångsrikt resultat =)

*Köpt en Haynes bok för volvo 340-360 -Trots nogran läsning så har den inte hjälpt mig så mycket än, för jag saknar vissa bas kunskaper för att identifiera olika ting.

Så åter igen stort tack till alla som hjälp till, ni ser att det funkar.

Tack på för hand

Mvh/Magnus

4
Stereo/Styling / Att spela eller att icke spela...
« skrivet: oktober 24, 2012, 10:45:45  »
Hej,
Jag har några stereo spörsmål jag skulle behöva dryfta på detta eminenta forum.

Bakgrund: Har en Volvo 360 GL-88 , det satt ingen stereo i när jag köpte den och det finns inga högtalare alls, inte ens hålen.
I ett försök att få musik i bilen så lät jag en kille jag känner installera en cd spelare, som högtalare la jag två vanliga stereo högtalare i baksätet.

Det vart sådär, instrumenten började bete sig konstigt och mycket i elväg svajade,klockan stannade osv. Så jag tog ut stereo och kollade, många avklippta kablar lösa tåtar oss , han hade klippt rakt av massor med kablar och inte återställt. Så jag tog en sockerbit och satte ihop färg mot färg och allt återgick till det normala.
Den gamla stereo kontakten finns således inte kvar för den är bortklippt.

Men nu är jag sugen på att poppa igen så jag har börjat försöka reda i det.
Jag förstår att jag behöver högtalare, så jag har kollat runt lite och genast börjar det dyka upp grejer jag inte riktigt är med på, 6*9, 5,25 diskant mellan register slutsteg?

Hur många högtalare behöver jag? 4? 2 fram 2 bak? Vilken storlek är lämplig var?
Ska man ha en baslåda?
Behöver jag ett slutsteg? (Vad gör ett slutsteg?)

Vilken stereo är bra? (Prisvärd?) Såg att biltema hade en för 400 nånting, medan netonnet hade en JVC för 500nånting.
Enda kravet jag har är att man ska kunna spela Kasset och stoppa in en usb sticka ...ehmm Cd menar jag :)

Hur kopplar man in stereon (jag har kvar en sån ISO? kontakt från förra stereon)
Vart monterar man högtalarna?

Jag förstår att det hänger på prisbilden, men säg: jag vill kunna spela ljud, gärna utan skorr, med en respektabel insida...typ.

Många frågor..men jag har inte riktigt koll på detta ämne, kanske någon kan pointa mig i rätt direction.

Tack på förhand gubbar,

Bifogar några bilder

Mvh/Magnus

5
Teknik / Kylarvätska-fylla,byta, tömma? #Fixat#
« skrivet: oktober 23, 2012, 20:10:42  »
Hej,
Stärkt efter dagens insatser med tändsystemet går jag på nästa projekt. Kylarvätska, känner mig lite smått handikappad, för fyllt på den har jag gjort men aldrig bytt den.

Så min nivå börjar bli låg, ligger på min strecket (har läckt lite vid slangkopplingen så jag får sätta en ny klämma där)

Kylar vätskan ser lite solkig ut, och då är min fundering, bara att fylla på eller är det dags att byta?

Hur gör man när man byter? När man kollat runt lite talas det om total tömning, köra igenom med vatten osv..Låter svårt

Är det genomförbart?

Mvh/Magnus

6
Teknik / Startproblem, Ibland 360 -88 #Fixat#
« skrivet: oktober 22, 2012, 15:38:33  »
Hej,
Efter att ha fått bra hjälp ända fram till lösning av flera medlemar i min helljus tråd, ska jag prova om jag kan lösa detta även detta  :)

Problematik:

För drygt en och en halv månad sedan började jag få problem att starta min bil, kall. Jag har aldrig haft det problemet tidigare och den har startat snällt sommar som vinter.
Problemet artar sig så att vrider om nyckeln, startmotorn tuggar, jag håller på så i 5-10min, sen börjar den "hosta" (som ett kraftigt start ryck) ett par gånger, sen startar han försiktigt, ligger runt 1000 varv men låter som han ska dö.

Efter idogt gasande, rycker han till slut igång (känns som något släpper) och han går normalt.

Att sedan starta bilen under dagen, är inga som helst problem, men står han en dag eller två så börjar det igen.

Vid ett tillfälle har han stannat under färd, långsamt blubbande (som att något pluggat igen den) till den dog, då startade den endast efter igång rullning, men har aldrig upplevt problem när han är "varm", har pendlat 50mil i veckan utan problem, endast vid starten.

Fakta(Som jag tror): 1:Batteriet är ok, det bara kör och kör på (polarna på jobbet är mäkta imponerade av detta biltemabatteri, efter varje veckas start sessioner.

2: Det luktar bensin i samband med denna typ av start försök.

Min bakgrund: Är relativt allmänteknisk och kan förstå och genomföra instruktioner, men har mindre insikt i bilar då jag pysslat väldigt lite med detta (har svårt för delars namn samt var saker och ting sitter, men jag lär mig)

Måste fixa detta själv då jag är ur fattig.

Någon som har några ideer?

Tack på förhand

/Magnus 360-88 i Skövde




7
Säljes / Relä Bortskänkes
« skrivet: oktober 22, 2012, 15:04:26  »
Köpte fel relä när jag fixade med mitt helljus problem. Om någon behöver detta så skänker jag det gärna.

Wehle 20 210 006, litet svart som sitter på andra sidan mot ljusreläet.

Jag bjuder på frakten

Mvh/Magnus

8
Elsystem / Helljus problem #FIXAT#
« skrivet: oktober 15, 2012, 14:53:21  »
Hej,
Tack för ett bra forum =) finns ju massa matnyttigt här för en 360 ägare.

Nu är det så att jag har problem med mitt helljus. Det lyser om du håller inne spaken, reläet klickar, har provat med ett nytt relä men samma problematik.

Några förslag på vad det kan vara?

Mvh/Magnus

Sidor: [1]