Så då börjar projektdagboken. (Äntligen, har lovat det ett tag nu...)
Kommer inte skriva varje dag utan bara om det händer något av intresse.
Tyvärr så har jag ingen digitalkamera så det kommer bli sparsamt med bilder.
Målet med bygget är 350-400 driftsäkra hästar. Driftsäkra = Hela bilen ska klara det utan att man behöver meka mer än en gång i månaden om man använder den dagligen. Det är därför jag har överdimensionerat det mesta.
Det som är tänkt att bli är följande:
1. B230FT/FK med oljekylda kolvar. Kommer byta till marinvev, SPM stakar och Venolia kolvar.
2. 16 ventilers topp från B234 anpassad för turbo. En polare är bra kompis med TTR så tror att det blir dom som får grotta i toppen (är en pris fråga).
3. Vill ha tag på en Getrag M51 som är anpassad för Volvo, men har inte riktigt pengar till det nu.
4. Bakaxeln ska förstärkas med nylonbussningar, dubbla reaktionsstag, sänkas mm. Även en diffbroms eller AGA-diff kommer att fixas.
5. Kan kanske också bli ett litet lustgassystem. Stort grupptryck på det nu när fyra av mina närmaste kompisar har skaffat. Men det är ju roligt att köra ifrån dom utan
6. Servo vill jag ha, men det får vänta tills man börjar rota i framvagnen.
Det är målen för tillfället. Kommer med största sannolikhet bli mer men man får ta bygget i etapper efter som man inte är gjord av pengar (synd)
Motorn ska byggas först i ett motorstativ (från biltema). Vill ha ett eftermarknads tänd- och bränslesystem.
Vissa saker kommer att göras på bilen också under tiden beroende på pengatillgång och tid.
Besiktigade bilen idag och det blev blankt papper
Så nu behöver man inte besiktiga den fören sista september 2005. Det ger lite tid åt modifieringar.
Har kollat på en B230FT -97 som jag troligtvis kommer att köpa i veckan.
Ska ringa honom imorron och bestämma när jag ska hämta motorn.
Har skaffat en lmm från en Porsche. 86.7mm invändigt, borde räcka för att få bra flöde.
Har funderingar på att bygga motorn för etanol men vet inte om jag kan tillräckligt mycket om det för att det ska vara lönt. OBS: Ser det just nu bara som en kul grej så med största sannolikhet så blir det inte de.
Någon som vet vad som händer om man kör på etanol och använder lustgas?
Motorn ska i alla fall gå på vanlig 98 oktan (E85), vill inte hålla på med race soppa mm. Bilen ska alltid gå lika bra!
Har snackat med ”therealpinto” på rejsa.nu och eftersom jag har katalysator på min bil original så kan jag inte regga den med B230FT/FK som ombyggt fordon. Så det blir att köra olagligt, tyvärr. Det är därför jag nu tänker satsa på 16 ventiler och annat lullull.
Skriver igen imorron och berättar vad han sa om motorn.