Författare Ämne: EGO, den mosige 360 -85  (läst 28782 gånger)

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #40 skrivet: juli 13, 2017, 22:48:37 »
HÄJ HÄJ


Nämen, se där. Undersidan 360n. Så oväntat och spännande. Det är nästan provocerande.


Urk, det är så jag känner spysmaken i munnen när jag ser bilderna. Här trillar alltså bakaxeln ner av en slump.


Heja! Det här är nog i linje med alla arbetsskyddsförordningar.
Jag sparar på allas tålamod och plockar ut ett fåtal av bilderna jag tagit, man är ju lika fotografkåt som skökorna på fajsbååk. Är det nåt nån funderar på kan man fråga, jag kan ha bild på hur jag gjort.

Kanske borde klargöra att jag har försökt få ur och byta bakhjulslagren, följ för resultat (ett kapitalt misslyckande).

Beställde en avdragare så jag fick vänta ett slag. Hann att pilla en del på 531-toppen jag köpte:



Visste inte att insugkanalen såg så ut på 531, tänker på den strömlinjeformade knölen före ventilstyrningen.


Drog av tre pinnskruvar på avgassidan... suck. Två fick jag loss genom att svetsa fast muttrar, men den tredje var för kort/långt in.







Så, man tager en dremel med smalt diamantstift, lämplig borr och en rejäl dos tålamod.
Borrar sig genom skruven, klyver den med dremelen och pillar ut resterna. Gängorna som finns kvar i hålet räcker gott till pinnskruv.

Jag hoppar över en miljard bilder på rengöring av toppen och alla dess delar. Smetar dock in lite bilder på ventilerna då jag blev ooooooooooootroliigt nöjd. Det är knappt jag behöver nåt mer i livet nu. Skjut mig.

Den som fattig är, får polera sina ventiler själv. Förslagsvis inlindade i lite fint slippapper och fästa i en borrmaskin som kör i lägsta hastigheten.

Blev lite svåra att ta kort på.

Om jag inte minns fel körde jag 240->600->1200->2000 slippapper, då vått de tre finare.

Sen blir det experiment. För ungefär så där i runda slängar tusen år sedan läste jag en kommentar från en anonym person på ett anonymt forum på detta anonyma internet där han påstod att man skulle kunna använda innerfjädrarna från Golf mk2 toppar till 530/531. Jag har inte lyckats hitta detta påstående igen. MEEEEEEEEEEEEEN när jag ändå skulle skrota en golf och 2 tillhörande toppar till för ett antal år sedan tog jag så klart undan fjädrarna och retainers.
Nu ska det testas.

Volvo-grejer till vänster och Golf till höger, förutom innerfjädern som är i mitten.

Bottenbrickan, höger ser vi Volvos bricka, i mitten en från Golf och vänster ser vi en från Golf som jag slipat bort kanten för stora fjädern.
Volvo fjädern är större än Golf yttrefjäder så den ligger på kanten om jag inte tar ner den. Vill använda denna bricka för att få styrningen på innerfjädern. Brickan är lika stor som Volvos.



Allt verkar få plats, på sista bilden kan man se ett litet glapp mellan innerfjädern och övre brickan (Volvo), detta pressar man dock ändå ihop när knastren ska på plats.

Satte fast vinkelslipen och tog ner kanten på de andra sju brickorna (tacka fan för att det är 8v).

Sen plötsligt kom dock avdragarn!

Den sög.
Jag tappade humöret gradvis.

En bild på min bäste vän.

En bild på besvikelse.

Segerns sötma blodar min tand.
För att förtydliga skruvade jag på muttern och sen så att säga gick-jag-till-stan (english: went-to-town) på den där förbannade jävla skrot-pinnen med hammarn tills den jäveln kom ur lagret/navet.

På andra sidan fegade jag inte ett skit, det var jävligt nära en invasion av holland ett tag där.

Usch, jag blir rent av arg att titta på bilderna och skriva om det.

En på miljonen-bild:

Lyckades pricka mitt i med den skeva Jula-borren.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #41 skrivet: juli 13, 2017, 22:50:09 »

Det roliga är inte över! på långa vägar...
För att få ut lagren ska distansringen bort, kom inte på annat än att slipa ett spår i dom med dremelen för att kunna knacka ihop dom, det är en oring klämd mellan ringen och lagerhuset.



Sen mätte jag lagren för att kunna beställa nya:



För den som inte har behövt kika på baklager till 300-serien kan jag fylla i med att det finns tre varianter. Två av dessa går att få tag i, medans den tredje inte går att få tag i.
GISSA SJU GÅNGER VA FAN JAG HAR.
*harkel* ursäkta mig, det här har tärt på mig.
68x34x37 lager finns inte längre. Nånstans. I hela världen.
Det närmaste jag hittat är 64x34x37. Alltså stämmer innerringen och bredden, men det fattas 4mm på yttreringens diameter.
Jag har köpt såna, universal lager för trailers så de är vattenbeständiga och så. Tänkte försöka få tag i rör som jag pressar på de nya lagren med 2mm väggar så det bygger vad som fattas.


Men! Längre än tankar och köpta grejer kom jag inte innan jag blev tvungen ut med bilen från föräldrarnas garage då det tog slut på ved, och de har vedluckan inne i garaget.
Och jag lyckas inte att få ut de gamla lagren från lagerhusen. Har provat lite grejer.


Det där gick ju bra... 4mm plåt, ja, det är de där förlängarna jag hade till bärarmarna från den tiden jag hade lite chamber.

Provade borra upp på stoppsidan av lagerhuset för att kunna knacka med dorn och hammar. Rörde sig inte nånting.

Tänkte att som sista utväg plocka isär lagren och såga ett spår i yttre lagerbanan. Har ingen bild på lagerbanan då jag inte lyckades göra nåt som helst märke med tigersågen.

Så.

Vad gör man?

Jag beaktar den tidspress som nu vilar över mig.

Jag beaktar delarna jag har framför mig och verktygen som står till mitt förfogande.

Jag beaktar min tveksamma och desperata natur.

Jag köpte en ny tub hjullagerfett på lokala macken och rengjorde alla lagerdelar, hurra för kamikaze-lagningar!




Aså, det låter ju åtminstone inte illa när jag provsnurrar på dom. Sakta. Och med radion på hög volym.

Heja!



Jag sa ju att nån gång skulle jag fixa bromslangfästet bättre än med ett buntband:


Sen har jag inte mer bilder ang bakaxeln, den hivades på plats, bromsar luftades och jag gjorde en provsväng utan bekymmer. Har gått ett par veckor nu utan missöden.
Tycker fortfarande det låter dock, precis lika. Brorsan tror det är däckljud, jag är paranoid. Jag vet inte riktigt. Åker mycket 240 just nu.
Har en massa bilder på lagning av dörr (gick inte öppna utifrån plötsligt) och lagning av radioantennfäste, men det hoppar jag över.

Bjuder istället på mer topplock.



Ventilerna inslipade och monterade. VX3-kammen blev ok efter rengöring så jag fegar och börjar med den, gick fint att dra runt.



Fixade till så stålflänsen jag tänkt svetsa insug för mc-förgasarna i går fritt, knackade gängorna en bit in för att skruven skulle stoppa nu utan skallen.
Gängorna är insmetade med flytande packning.

Sen har det inte blivit nåt mer 360 på ett tag. Farsan och jag håller på med garageplattan allt vi orkar största del av dagarna.
Och nu är *gulp* semestern slut med denna vecka, så det kommer väl inte hända jättemycket framöver med nån bil är jag rädd mellan jobbet och garaget.

j_nilsson

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #42 skrivet: juli 28, 2017, 20:47:38 »
Heja,

Har pillat bort växelspaken en sväng:

Byte till bättre begagnade bussningar och en ny o-ring.
Fick nåt ryck och förlängde spaken 8cm.

Meningen var så klart att göra shortshift också. Men jag kom fram till efter ett par timmar att det inte går att få loss hållaren för spaken (för att förlänga lika mycket) utan att ta loss momentröret.
Och det frestade inte.
1a:

2a:

Vet väl inte om det var så nödvändigt, men jag gjorde mer onödiga saker när jag ändå låg under.

Auspuffen:

Dubbelpuffen:



Varför? Jag vet inte riktigt... roligt att svetsa ihop skrot. Roligare än att armera.

Beställde en ny hastighetsgivarvajer som kom idag också från Skandix:

Smith-varianten.
Själva vajern passade i respektive ände, men plasthylsan som ska låsa vajern i mätarhuset stämde inte alls. Vet inte om jag lyckats köpa fel, finns liksom bara VDO eller Smith.
Löste det med våld och en slangklämma, ungefär som vanligt med andra ord.
Nu är mätarnålen stadig, inte längre svänger den mellan 40-60 när man kör 50.

För övrigt ska jag prova att lägga ut bilen på Blocket ikväll. Har en "ny" bil på gång så det blir trångt.
Får se om det är sista inlägget, tackar för visat intresse ifall så är!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: EGO, den mosige 360 -85
« Svar #43 skrivet: juli 29, 2017, 00:55:33 »
Nyfiken på ljudupplevelsen med dubbelpuffen!?

Lycka till med allt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.