Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1833560 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #640 skrivet: januari 17, 2008, 01:57:07 »
Jo men borde ju finnas gott om friska 360 länkarmar, jag har många så skulle du bo närmare skulle du få en av mej.
Jag har aldrig sett en ''sjuk'' länkarm kan du ta bild??

Ska bli, inte mycket att se men nu när den böjde sig sprack yttersa lagret rost ungefär som när du bockar ett plattjärn.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #641 skrivet: januari 17, 2008, 07:23:27 »
Jo men borde ju finnas gott om friska 360 länkarmar, jag har många så skulle du bo närmare skulle du få en av mej.
Jag har aldrig sett en ''sjuk'' länkarm kan du ta bild??

Ska bli, inte mycket att se men nu när den böjde sig sprack yttersa lagret rost ungefär som när du bockar ett plattjärn.

Hört med peter schmidt om han har en liggandes? Tror inte han behöver dom som satt på den breeeeda han bygger.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #642 skrivet: januari 17, 2008, 17:06:06 »
okej skäms på mig var alldeles för trot när ja läste men teo skulle la bygga om mer i fram vagnen eller har ja fel...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #643 skrivet: januari 17, 2008, 20:12:33 »
okej skäms på mig var alldeles för trot när ja läste men teo skulle la bygga om mer i fram vagnen eller har ja fel...

Vet inte.. jo han skulle nog ha 740:ns fjäderben med om jag inte missminner mig, men det projektet verkar ha stannat/pausat  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #644 skrivet: januari 23, 2008, 21:33:56 »
Inför stundande besiktning är jag tvungen att få dit katten igen. Var inte sugen på att lägga tid på en konvertering till 2.5" "fullflödes" kat just nu.
Dessutom har min lambdasond inte visat ordentliga värden sen jag monterade extraktorgrenröret.
Var lite sugen att testa med original ifall det är så att sonden blir för kall med extraktorn. Så verkar det lyckligtvis inte vara. Sonden måste dött då jag skiftade grenrör första gången för nu när jag åter kör originalrör så fungerar inte sonden heller. Får se om jag köper en ny eller lånar en av brorsan så länge. Bredbandare vore ju inte fel heller.

En till sak som talade för att ta bort extraktorn en stund är att det börjat angripas av den hemska sjukdomen rost. Röret måste ytbehandlas så att det inte försvinner nu när jag äntligen fått ett!

Jag har läst mycket på nätet om olika metoder att rostskydda grenrör och ett av de billigaste och smidigaste och kanske bäst till pengen är "spissvärta". Finns på tub & sprayburk och är till för att måla gamla gjutjärnsspisar. Jag köpte det hos vår bästa färghandlare som dessutom sa att det är svårt att få tag på det här. Sen hittade jag samma märke på ICA  8)
Ska smeka in mitt rör i detta medel så får vi se om det håller rosten stången.

Obs, extraktorn är ju lackad vid leverans men precis som dyra grenrörsfärgen på Mekonomen etc. så håller det inte!
« Senast ändrad: januari 23, 2008, 21:38:38 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #645 skrivet: januari 23, 2008, 23:40:39 »
Nu har vinterdäcken åkt på..... för första gången denna vintern!  :o
Jag har haft vinterdäck innan oxå men dubbrensade och slitna. Nu när jag tog av dem var de inte ens 1.6mm i mönsterdjup tror jag.

Ska bli kul att åka ut på det vita som just nu faller ned och täcker gatorna  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #646 skrivet: januari 26, 2008, 20:32:38 »
Dessutom har min lambdasond inte visat ordentliga värden sen jag monterade extraktorgrenröret.
Var lite sugen att testa med original ifall det är så att sonden blir för kall med extraktorn. Så verkar det lyckligtvis inte vara. Sonden måste dött då jag skiftade grenrör första gången för nu när jag åter kör originalrör så fungerar inte sonden heller.

Fel av mig, sonden fungerar när jag kör original grenrör.. mycket konstigt. Jag antar att det kan vara på två sätt eller en kombination av båda.

1. Rörets tunna väggar mm. gör att avkylningen blir så stor att sonden inte får rätt arbetstemperatur.
2. Sondens förvärmning verkar kass eller dålig för den har alltid tagit tid på sig att komma till arbetsläget efter avkylning. Men att den aldrig skulle fungera med extraktorn verkar ju konstigt. Alla sonder har ju inte förvärmning.. och då borde väl även min sond fungera fast ta längre tid på sig att bli varm..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #647 skrivet: januari 26, 2008, 23:08:18 »
Köp en ny lambda på biltema för 399 och testa.  Köpte mig en denna månad och montera på min cittra, funkade kanon.
Det finns tre varianter 2,3 och fyra sladdar.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #648 skrivet: januari 28, 2008, 20:21:50 »
Idag har jag besiktat bilen. Det var precis att jag tog mig därifrån, trodde jag aldrig.

Värst var:

- Rostig framaxelbalk (den under motorn som länkarmarna sitter fast i).

Sen var det även:

- Hjullager HB. Glappt.
- Bromsslang VF. Bubbla.

Så det får väl räknas som lindrigt då jag förra året åkte på att byta tröskel och lite annat smått.
Framaxelbalken är ju inte kul men mycket smidigare än tröskel då man kan ta bort den och laga på den.

Sökte på bildelsbasen och de hade EN balk till 340 för 500:- men den passar ju inte 360 ändå.. eller?

Fick lova att köra lugnt hem och inte köra mer med bilen innan reparation av framvagnsbalken, hade en snäll besiktningsman  8)

Han undrade även om jag inte skulle byta motor i den till typ 740-turbo...... men då får du ta bort turbon innan du kommer hit sa han  ;)
Sen sa han "men B230F går ju bra". Kul med den sortens besiktningsmän! Har haft honom tidigare och han ger alltid massa tips på var man ska se över rosten och vad man bör göra till nästa år och var man bara behöver rostskydda osv.
« Senast ändrad: januari 29, 2008, 00:46:50 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #649 skrivet: januari 28, 2008, 21:30:49 »
Fick lova att köra lugnt hem och inte köra mer med bilen innan reparation av framvagnsbalken, hade en snäll besiktningsman  8)

Var det, nästan körförbud, pga balken? /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #650 skrivet: januari 28, 2008, 21:42:20 »
Fick lova att köra lugnt hem och inte köra mer med bilen innan reparation av framvagnsbalken, hade en snäll besiktningsman  8)

Var det, nästan körförbud, pga balken? /Max

Det var det, hade "tur" som fick köra hem den..

Den har rostat så den är lövtunn på viktiga ställen och har spruckit nära där den siter infäst mot karossen (och även länkarmen sitter ju nära där).
Skulle den gå av där viker ju hjulen ut sig så man får värsta negativa cambern  ;)

Bilder kommer upp snarast!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #651 skrivet: januari 28, 2008, 21:53:29 »
Det kan tyvärr vara ganska jobbigt att byta framvagnsbalk :-[
Bultarna är lite extra långa så de kan va rostiga i de extra gängorna inne i rambalken, så det kan va ide att försöka olja bultarna på insidan innan du försöker släppa dessa. Lillebror drog av en bult när han skulle byta balken på en 360, var ett jävla jobb att borra bort bulten och få på en mutter på nya bulten inne i balken :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #652 skrivet: januari 28, 2008, 22:15:57 »
Det kan tyvärr vara ganska jobbigt att byta framvagnsbalk :-[
Bultarna är lite extra långa så de kan va rostiga i de extra gängorna inne i rambalken, så det kan va ide att försöka olja bultarna på insidan innan du försöker släppa dessa. Lillebror drog av en bult när han skulle byta balken på en 360, var ett jävla jobb att borra bort bulten och få på en mutter på nya bulten inne i balken :)

Tack för tipset Kullke, det uppskattas!

Ska dock inte byta balk utan laga den jag har, eller försöka. Men ska ju ändå ha loss den och sen dit den igen, helst.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #653 skrivet: januari 28, 2008, 22:40:02 »
om du skall laga den måste du göra de snyggt så de inte syns för annars kommer dom garanterat att klaga på de besikningen brukar va så när man gör någonting lite halvdant är de inte 100 % gjort går de inte igenom iallafall inte på om bes men första gången kan mycket skit gå igenom... :D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #654 skrivet: januari 29, 2008, 00:45:17 »
om du skall laga den måste du göra de snyggt så de inte syns för annars kommer dom garanterat att klaga på de besikningen brukar va så när man gör någonting lite halvdant är de inte 100 % gjort går de inte igenom iallafall inte på om bes men första gången kan mycket skit gå igenom... :D

Skall tänka på det, dock sa besiktningsmannen inget om det när jag sa att jag skulle laga till den.

Här kommer lite första bilder.

Hissade upp bilen och la däck under balkarna i golvet. (Lite inspirerad av Bekkis).
Detta gillade dock inte min bil som böjde sig som en banan. Märkte detta då jag öppnade förardörren. Kändes lite konstigt så jag provade att stänga igen och upptäckte att det inte gick. Inte utan att först trycka ner dörren i bakkant.
Blev lite bestört och hissade snabbt upp framändan med domkraften placerad under balken som k-hämmaren sitter fäst i. Då blev bilen "rak" igen  :)

Har fått loss 3 av 4 bult som håller framaxelbalken i bilen. Den 4e vill nog bli rund så jag vågar inte dra på den. Blir nog så att jag lossar de övriga 3 helt och sen sliter bort balken utan att lossa den 4e bulten som då kommer sitta kvar. Balken är så pass rostig där så det blir nog inga problem. Sen blir det lite lättare att få bort 4e bulten. Får ev. slipa ner en 17-hylsa så att försänkningen på den försvinner och man får mer yta att dra på på bulten.

Styrväxeln var inge kul att lossa, de övre bultarna + muttrarna är ganska eländiga att komma åt.

Och håll med om att framaxelbalken var ganska kexig ute vid rambenen  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #655 skrivet: januari 29, 2008, 02:41:33 »
Ibland kan man fundera på vad som hållerihop bilarna. Undras hur min balk ser ut, under skiten och underedsmassan. ;) Skall bli intressant att se hur du lagar den. Lycka till! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #656 skrivet: januari 29, 2008, 04:09:01 »
Oj, det var inte så kul. Tur att du fått öva med svetsen lite :)
Litar blint på att du fixar detta lika snyggt som de tidigare ingrepen.
Lycka till :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #657 skrivet: januari 29, 2008, 11:46:50 »
inte kul sånt, hadde samma problem med min svärmors 360 men det lösste sig med en smörjgrop och mycket svetsande

men kom ihåg att det får inte synas på bilprovningen att du varit där och svetsat så slipa ner svetssömmarna noga ;)
Bra, bättre, bredast

peyote

  • Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #658 skrivet: januari 29, 2008, 14:34:41 »
Idag har jag besiktat bilen. Det var precis att jag tog mig därifrån, trodde jag aldrig.

Värst var:

- Rostig framaxelbalk (den under motorn som länkarmarna sitter fast i).

Sen var det även:

- Hjullager HB. Glappt.
- Bromsslang VF. Bubbla.

Så det får väl räknas som lindrigt då jag förra året åkte på att byta tröskel och lite annat smått.
Framaxelbalken är ju inte kul men mycket smidigare än tröskel då man kan ta bort den och laga på den.

Sökte på bildelsbasen och de hade EN balk till 340 för 500:- men den passar ju inte 360 ändå.. eller?

Fick lova att köra lugnt hem och inte köra mer med bilen innan reparation av framvagnsbalken, hade en snäll besiktningsman  8)

Han undrade även om jag inte skulle byta motor i den till typ 740-turbo...... men då får du ta bort turbon innan du kommer hit sa han  ;)
Sen sa han "men B230F går ju bra". Kul med den sortens besiktningsmän! Har haft honom tidigare och han ger alltid massa tips på var man ska se över rosten och vad man bör göra till nästa år och var man bara behöver rostskydda osv.


Hehe och jag som fick blankt papper :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #659 skrivet: januari 29, 2008, 20:23:29 »
inte kul sånt, hadde samma problem med min svärmors 360 men det lösste sig med en smörjgrop och mycket svetsande

men kom ihåg att det får inte synas på bilprovningen att du varit där och svetsat så slipa ner svetssömmarna noga ;)

Det konstiga var att (den snälla och pratsamma och tipsande) besiktningsmannen inte sa ett dugg om att jag inte fick svetsa i balken. Jag sa att jag får väl titta om de har nån på skroten annars får jag svetsa upp min trasiga balk. Och han sa ingenting om att jag inte fick det.

Men men, jag ska försöka göra det snyggt jag lovar  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #660 skrivet: januari 29, 2008, 20:24:03 »
Hehe och jag som fick blankt papper :)

Lyckost, hade jag haft blankt nu hade jag varit i färd med att förbereda motorbyte!  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #661 skrivet: januari 29, 2008, 20:50:57 »
Inge kul med nedslag på besiktningen... :( Ännu mindre roligt när det är allvarlig rost... Det är en av fördelarna med att ha en Gotlandskörd bil med grova oljeläckage; den har inte blivit utsatt för vägsalt under större delen av sitt liv, dessutom får den automatiskt ett skyddande lager spill(d) olja utsmetat under hela chassiet... Skämt å sido, du har ju börjat få kläm på det där med att svetsa rost nu, så det blir ju ordentligt och bra till slut... Trist att hålla på och åla under bilen bara, jag har själv varit där och bråkat för att få loss oljetråget; -5 på ett ouppvärmt garagegolv när man liggandes i hjulhuset försöker få loss styrväxeln är inte roligt... Hoppas ditt garage är varmare!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #662 skrivet: januari 29, 2008, 20:51:56 »
Ursäkta om jag inte hunnit med   ;)  Men vad för motor är det tänkt att stoppa i när tid finnes.turbo,kompressor, 2,5lit ,16v,  :D  8) eller
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #663 skrivet: januari 29, 2008, 21:34:48 »
Inge kul med nedslag på besiktningen... :( Ännu mindre roligt när det är allvarlig rost... Det är en av fördelarna med att ha en Gotlandskörd bil med grova oljeläckage; den har inte blivit utsatt för vägsalt under större delen av sitt liv, dessutom får den automatiskt ett skyddande lager spill(d) olja utsmetat under hela chassiet... Skämt å sido, du har ju börjat få kläm på det där med att svetsa rost nu, så det blir ju ordentligt och bra till slut... Trist att hålla på och åla under bilen bara, jag har själv varit där och bråkat för att få loss oljetråget; -5 på ett ouppvärmt garagegolv när man liggandes i hjulhuset försöker få loss styrväxeln är inte roligt... Hoppas ditt garage är varmare!

Tack för medlidandet! Mitt garage är i allafall ~17° varmt. Perfekt jobbartemp.
Men styrväxeln är en oxe att få bort. Ska ner nu och köra hårt med den.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #664 skrivet: januari 29, 2008, 21:40:40 »
Ursäkta om jag inte hunnit med   ;)  Men vad för motor är det tänkt att stoppa i när tid finnes.turbo,kompressor, 2,5lit ,16v,  :D  8) eller

Fel fel fel fel... tyvär får jag väl säga. Men inte för min egen skull, jag har självmant valt 2.3 liter B230A bottendel toppat med dålig 530 8-ventilstopp.

Motorn har jag fått som tack för en tjänst, mitt enda krav är 2.3 liter. Först kastar jag i den som den är, dock pyntad med extraktor, 4kg svänghjul och B21ET tryckplatta. Självklart är det insprutningen och tändningen som jag har nu som skall styra den "nya" motorn oxå.

När tid finnes fler gånger blir det maxplaning för 98-oktan, vassare kamaxel och ställbart drev. Portning vore inte fel men kostar flis. Är sugen på att bygga 4 separata insug med men det är ju projekt ala Peter-klass  ;)

Så ligger landet nu, får se hur kul det blir. Jag skulle förstås fnissa högt om jag fick en 2.5-liters räsermaskin direkt men jag njuter av att utföra, testa och dokumentera varje trimsteg för sig oxå. Man får ju oftast känna på hela skillnaden en gång per år (till och från SBP) ändå  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #665 skrivet: januari 29, 2008, 21:48:04 »
Hm slog lite på miniräknaren och du ökar cyl volymen med nästan 16%  :D
En planing av topp+ lite mer kam skulle såklart sitta fint.Om du behöver
hjälp att plana toppen så vet jag en kille som gör det mycket billigt till
300 power medlemmar  ;)
"don't buy it if you can build it!"

Dubbe

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #666 skrivet: januari 29, 2008, 21:56:48 »
Trist med rosten! Keep it up Frej!  :)
Live Long and Prosper.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #667 skrivet: januari 30, 2008, 00:58:12 »
Hm slog lite på miniräknaren och du ökar cyl volymen med nästan 16%  :D
En planing av topp+ lite mer kam skulle såklart sitta fint.Om du behöver
hjälp att plana toppen så vet jag en kille som gör det mycket billigt till
300 power medlemmar  ;)

Härliga fakta, 16% är inte kattskit i min värld!

Planar toppen gör jag på jobbet för lite fikabröd men tack i allafall!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #668 skrivet: januari 30, 2008, 01:58:13 »
Trist med rosten! Keep it up Frej!  :)

Det kommer, tack för uppmuntran!

Ikväll fick jag äntligen loss balken. Den lossnade inte frivilligt.

Styrväxeln är en riktig odåga till att sitta trångt med bultarna. Gick lite bättre när jag kom på att jag kunde sticka upp en 13-nyckel i skåran mitt på undersidan av balken. Rätt verktyg till insexskruvarna framifrån underlättade med.

De 4 bultarna som höll balken mot bilen lossade smidigt med mutterdragaren. Visst gick det trögt men inte så jättefarligt. Var ju Volvos blåa låsvätska på dem med.

Bromsslangarna och hastighetsmätarwiren går igenom hål i balken. Dessa kapade jag bort utan större eftertanke. Idiotiskt, bättre att jag gör smidigare lösningar på fastsättningen av dem.

Jag har kvar länkarmarna på balken än, var smidigast att lossa spindelled och reaktionsstag från länkarmarna och sen kan jag lättare lossa länkarmarna från framaxelbalken när jag får upp balken i skruvstädet.

I morgon börjar jakten/förintelsen av rosten...


Nån som vet om Volvo har länkarmsbussningarna?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #669 skrivet: januari 30, 2008, 10:49:36 »
är det inte bättre att byta den istället för att laga den nu när den är borta
Bra, bättre, bredast

peyote

  • Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #670 skrivet: januari 30, 2008, 16:44:00 »
Hehe och jag som fick blankt papper :)

Lyckost, hade jag haft blankt nu hade jag varit i färd med att förbereda motorbyte!  :-\

Hehe det har jag inte tid/råd/ork med.
Ska nog köpa en ny bil till sommaren och då blir denna en fullräcer.

2stolar i och bur och eventuellt trim..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #671 skrivet: januari 30, 2008, 17:58:47 »
är det inte bättre att byta den istället för att laga den nu när den är borta

Jo men var hittar man en  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #672 skrivet: januari 30, 2008, 20:14:18 »
Jo men var hittar man en  ???

Om du tröttnar på att svetsa! ;) Vimmerby är väl, i närheten? :) /Max

Lagernumret är: W92783 (Kallar den motorbalk) 700 kr.

Deras hemsida: http://www.vimmerbybildemontering.se/

Kunde inte bifoga en direkt länk. Url-en innehöll hakparenteser, vår forum-motor tolkar dessa som styrkoder! :( :) /ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #673 skrivet: januari 30, 2008, 21:06:35 »
Jo men var hittar man en  ???

Om du tröttnar på att svetsa! ;) Vimmerby är väl, i närheten? :) /Max

Lagernumret är: W92783 (Kallar den motorbalk) 700 kr.

Deras hemsida: http://www.vimmerbybildemontering.se/

Kunde inte bifoga en direkt länk. Url-en innehöll hakparenteser, vår forum-motor tolkar dessa som styrkoder! :( :) /ds

Du hittade väl inte den via bildelsbasen hoppas jag? Annars har jag gjort nåt fel..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #674 skrivet: januari 31, 2008, 00:15:46 »
Jo men var hittar man en  ???

Om du tröttnar på att svetsa! ;) Vimmerby är väl, i närheten? :) /Max

Lagernumret är: W92783 (Kallar den motorbalk) 700 kr.

Deras hemsida: http://www.vimmerbybildemontering.se/

Kunde inte bifoga en direkt länk. Url-en innehöll hakparenteser, vår forum-motor tolkar dessa som styrkoder! :( :) /ds

Du hittade väl inte den via bildelsbasen hoppas jag? Annars har jag gjort nåt fel..

Jag hade fel.. sökte väl på fel benämning.
Hittade den du menade. 700kr ink bärarmar... men vete 17 om jag inte lagar upp min egen istället. Har slipat av rosten nu och tittat på omfattningen. Blir ju en del plåt utbytt men kommer inte försöka få det exakt som original förutom passformen och måtten mellan alla fästpunkter.

Här är bilder från kvällen:

Förresten vad är de 6st hålen till som sitter i två trekanter på varsin sida om det avlånga hålet i mitten av balken? Ni ser dessa på bild 1 eller bäst på bild 2. Är det om man har B14 så att motorfästena sitter skruvat där i? Funderar nämligen på att ta bort dem och bara behålla den delen av plåten som är till styrväxelns infästning.
« Senast ändrad: januari 31, 2008, 00:26:07 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #675 skrivet: januari 31, 2008, 00:38:37 »
Den är ju riktigt rostfri, på vissa ställen! ;) :) /Max

Ps. jag gillar också känslan, att man "gjort allt själv". Gärna på ett nytt, klurigt sätt! ;D /ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #676 skrivet: januari 31, 2008, 10:58:54 »
ser inte kul ut att laga den  :P men som jag sa var nogran så det inte syns att du varit där och härjat
Bra, bättre, bredast

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #677 skrivet: januari 31, 2008, 15:28:48 »
fan klart du ska laga själv när du ska skryta om bilen sen runt fika bordet så ka du ju säga att du har gjort allt själv.. ;D sen när den är rost fri skall du ju lätt lacka den i blå hammarlack eller nåt....fint då vågar nog inte bes gubben slå nåt på den..en polare till mig hade lackat hela sin bil över undereds massan (han är lackerar) för de va några små rost hål som han fusk laga innan besiktingen och bes gubben våga inte en röra bilen under ... ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #678 skrivet: januari 31, 2008, 23:53:49 »
ser inte kul ut att laga den  :P men som jag sa var nogran så det inte syns att du varit där och härjat

Svetsning pågår! Blir ganska likt original, än så länge i allafall.

men det tar tid!! Har hållt på hela kvällen nästan med en U-formad plåt som passar i hålet jag kapat upp där länkarmen sitter fast..

bilder kommer kanske lite senare..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #679 skrivet: februari 01, 2008, 01:09:19 »
Nu har jag svetsat färdigt första plåtbiten.. och slipat ner alla svetsar jag kommer åt med vinkelslip med kap eller puts på.
Ska ta mer med dremel eller roterande tryckluftsslip med.

Det var en härlig känsla att svetsa ihop 2st 2mm plåtar, inte behöva vara rädd att bränna hål hela tiden som man är när man svetsar rost i karossen 0.7mm och underredsmassa och skit som bara fräser till rätt som det är.

Svetsarna jag la på framaxelbalken nu blev kanon, la strängar som smälte in jättefint och svetsarna blev jämna och homogena, inget att klaga på där med rörtråden. (Köpt på Jem & Fix bygghandel).

Skulle lagt upp bilder men kameran strejkar, helt svart och vill inte starta med friska batterier heller. Skit oxå. Dessutom har nåt hänt med min laptop som jag mappar med, den funkar på batteri men säter man i laddsladden så blinkar batteri/laddlampan bara till jättesnabbt och slocknar igen och sen är det svart. Gillar inte när allt ska härja med mig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.