Idag blev det en ordentlig sväng ner till garaget; vinterdäcken skulle på och Renaultmotorn skulle skruvas isär. Vinterdäcken tänker jag inte orda så mycket om, det är samma skrot som förra året...
Första steget i motorrivningen bestod i att få ut motorn ur bakluckan, inget jag kände för att göra själv idag... Därför demonterade jag allt utvändigt på motorn, motorfästen, svänghjul; kort sagt allt som kunde tas bort utan att det började rinna ut olja i bakluckan. Efter det var det inga större problem att få ner motorn på marken...
Väl på marken började jag skruva isär resten; oljetråg, oljepump, kamkedja + drev och så slutligen kolvar, stakar och veven. Det var nu den spännande delen började, hur skulle lagren se ut? Skulle jag behöva skaffa ännu en ny motor eller skulle jag kunna använda delarna?
Såhär såg det mest slitna lagret ut efter en snabb rengöring:
Vevstakslager...
Vevaxel
Kolvar och stakar
Foder och kamföljare(?, cam followers på engelska har jag för mig...), kam och några lagerhalvor
Det tomma blocket, det enda som sitter kvar är röret till oljestickan som inte ville samarbeta...
Inte en helt optimal arbetsmiljö, men det var i vart fall plusgrader och nästan inget regn...
Om man åker R5 har man det förspänt... Oljeretur i tråget i original, även på bilar utan turbo! Tyvärr på fel sida om man åker Volvo...
R5 och Twingo svänghjul bredvid varandra, Twingo hjulet är utfräst på sidan mot motorn och därmed betydligt lättare. I övrigt är de väldigt lika, förutom tandningen till VR-givaren - R5 har 44-2-2 och Twingo har 60-2.
Det var vad jag pysslade med i garaget idag, håll till godo! Det finns en massa fler bilder på motordelar på min hemsida, bara klicka på någon av bilderna och navigera därifrån!