Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 978445 gånger)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #640 skrivet: augusti 31, 2009, 16:41:28 »
Bara för att jag är skadad av mitt arbete så måste jag säga AJAJAJ, Tejp och elektronik är inte bra vänner.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #641 skrivet: augusti 31, 2009, 17:21:49 »
Jag vet, aja baja... Det ska fixas en fin låda till den, så snart jag får lust!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #642 skrivet: september 01, 2009, 17:01:40 »
Det är bra :) annars kan jag sponsra med en antistatpåse som du i sin tur kan tejpa upp :P

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #643 skrivet: september 01, 2009, 20:47:32 »
Jag har funderat på antistatpåse, lite jobbigt att koppla in seriekabeln då bara... Dessutom blir det lite väl permanent, finns en klar risk att jag inte orkar ta tag i det då...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #644 skrivet: september 01, 2009, 23:33:37 »
Jag har funderat på antistatpåse, lite jobbigt att koppla in seriekabeln då bara... Dessutom blir det lite väl permanent, finns en klar risk att jag inte orkar ta tag i det då...

Haha låter bekant, been there done that  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #645 skrivet: september 15, 2009, 21:52:24 »
Idag har jag hunnit lägga lite tid på bilrelaterat arbete, förutom garagestädningen i helgen... Jag har suttit och kompilerat ihop en lista på vilka motordelar som verkar finnas tillgängliga från olika leverantörer, och vad de kostar inför min B14 renovering i vinter.

Listan innehåller i nuläget främst delar man kan tänkas behöva vid en motorrenovering, typ kolvringar, lager och packningar. Motordelar som inte finns representerade är saker som tillhör bränsle- och tändsystemet samt till viss del kylsystemet. Dock är vattenpumpar med i listan.
Tanken är att uppdatera listan vartefter jag behöver fler prylar och kommer i kontakt med fler potentiella leverantörer; härnäst ska jag försöka fixa lite pris och tillgänglighetsuppgifter från Volvo...

Om någon behöver ta reda på billigaste stället att köpa en packningssats till en B14 eller liknande så finns listan här!
Framförallt priserna från Bildelsnetto var klart intressanta!

För tillfället finns följande leverantörer representerade:
Autoexperten
Bildelsnetto
Meca
Mekonomen
Misab
« Senast ändrad: maj 01, 2014, 14:01:59 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #646 skrivet: september 21, 2009, 07:49:17 »
Nu har jag varit på Träffpunkt 80 med bilen igen; det innebär ju naturligtvis att jag har tvättat den till oigenkännlighet. Här kommer lite bilder!










Nog med idolbilder på min bil; vill ni se fler bilder på den eller på någon av de andra bilarna på träffen, titta här eller här!

Jag lyckades dessutom göra ett litet fynd; en ny skärmkant till vänster bakskärm för 150kr. På Meca kostar samma del 400kr... Jag köpte även tre 340/360 affisher innan pengarna tog slut! Jag ska försöka slänga upp bilder på dem någon gång...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:53:18 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #647 skrivet: september 25, 2009, 19:40:32 »
Jag vill ju inte vara sämre än Zyklon och de stora pojkarna, så jag tänkte att jag skulle pröva att ladda upp lite film på YouTube... Mina tidigare försök att lägga filmerna på min egen hemsida har ju inte fungerat så bra då filmerna var lite för stora för min internetuppkoppling - det här kanske fungerar bättre!

Det första är en liten snutt på mitt senaste projekt, min digitala extramätare... Föga upphetsande för tillfället, men det är en början! Än så länge visar den bara texten ABCDE samt en "mätare" som så sakteliga stiger mot max för att sedan börja om, men det syns inte riktigt i filmen... Tittar man noggrant så ser man dock en röd Led som blinkar lite och indikerar att den gör något i vart fall...
http://www.youtube.com/watch?v=diAyGs6HTeo

Nästa klipp är lite roligare - det är från första uppstarten efter att turbobygget dragit igång! Vid det tillfället var allt utom turbo, downpipe och luftfilter monterat och vi provstartade med 740 spridarna och BMW spjällhuset för första gången. Mappen var naturligtvis helt åt skogen och spjällhuset är i största laget, men den startade snällt! Och ljudet var inte helt fel heller...  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=ZB9dFds1n_c
« Senast ändrad: september 25, 2009, 23:44:28 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #648 skrivet: september 25, 2009, 19:49:03 »
länkarna funkar tyvärr inte:(

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #649 skrivet: september 25, 2009, 20:04:15 »
Nu ska de göra det!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #650 skrivet: september 26, 2009, 00:09:27 »
Tack för filmer, grymt elektronikprojekt du har på gång där! Kul att äntligen få se "some action" ;)

Men din B14 lät väldigt mycket fiskebåt, har du nån film när den är mer injusterad samt överladdad?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #651 skrivet: september 26, 2009, 20:24:38 »
Men din B14 lät väldigt mycket fiskebåt, har du nån film när den är mer injusterad samt överladdad?

Onekligen lite fiskebåtsstuk! Charmigt, inte sant? :) Den gick bara en smula fett vid det tillfället... Tyvärr verkar jag inte ha lyckats fånga någon video under den tid den var överladdad, jag lyckades ju rasa grejerna ganska effektivt... Eventuellt att någon annan lyckades filma en snutt när vi var på Moholmsstrippen med den, men jag har inte sett eller hört något... Tyvärr! Desto mer att se fram emot framåt våren!

Nu har jag dessutom lyckats slänga upp en bild på hur min lilla LCD faktiskt ser ut när man ser vad det står på den:
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:54:07 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #652 skrivet: september 26, 2009, 23:18:39 »
En bil med en motor att dregla lite över... R5 Gr. 2 rallybil, överdimensionskolvar och foder för 1550ccm, dubbla weber DCOEr, stora ventiler och vass kam, hög komp o.s.v... 165hk sugmotor, så gott som bolt on i en 340... En sådan kanske man skulle ha!
http://www.renault5alpine.com
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #653 skrivet: september 27, 2009, 19:40:59 »
Men din B14 lät väldigt mycket fiskebåt, har du nån film när den är mer injusterad samt överladdad?
Onekligen lite fiskebåtsstuk! Charmigt, inte sant? :) Den gick bara en smula fett vid det tillfället... Tyvärr verkar jag inte ha lyckats fånga någon video under den tid den var överladdad, jag lyckades ju rasa grejerna ganska effektivt... Eventuellt att någon annan lyckades filma en snutt när vi var på Moholmsstrippen med den, men jag har inte sett eller hört något... Tyvärr! Desto mer att se fram emot framåt våren!
Charmigt, oh ja, men inte direkt vad man hade väntat sig från en bil  ;)


Citera
Nu har jag dessutom lyckats slänga upp en bild på hur min lilla LCD faktiskt ser ut när man ser vad det står på den:
Nice, hur programmerar du den?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #654 skrivet: september 27, 2009, 20:51:37 »
Charmigt, oh ja, men inte direkt vad man hade väntat sig från en bil  ;)

Nja, inte riktigt den ljudupplevelse jag strävar efter i min bil... ::)

Nice, hur programmerar du den?

Det lilla bruna kretskortet med den färglada bandkabeln är min lilla, hembyggda programmerare. Den tog väl ca. 30 min att slänga ihop av delar jag hade hemma men fungerar perfekt! Den klarar att programmera de flesta apparater med seriellt programmeringsgränssnitt, typ min ATtiny, Pic-processorer, EEpromminnen och mycket annat. Läs mer här: http://www.lancos.com/siprogsch.html
Det jag saknar från programmerarna vi använder i skolan (@ 4500kr/st) är möjligheten att använda On-Chip debug, d.v.s. kunna provköra koden i processorn med all hårdvara runt omkring och samtidigt kunna använda en dator för att se vad som händer i koden. Det klarar man sig dock bra utan om man bara tänker till lite...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #655 skrivet: september 27, 2009, 21:07:15 »
Nice, hur programmerar du den?

Det lilla bruna kretskortet med den färglada bandkabeln är min lilla, hembyggda programmerare. Den tog väl ca. 30 min att slänga ihop av delar jag hade hemma men fungerar perfekt! Den klarar att programmera de flesta apparater med seriellt programmeringsgränssnitt, typ min ATtiny, Pic-processorer, EEpromminnen och mycket annat. Läs mer här: http://www.lancos.com/siprogsch.html
Det jag saknar från programmerarna vi använder i skolan (@ 4500kr/st) är möjligheten att använda On-Chip debug, d.v.s. kunna provköra koden i processorn med all hårdvara runt omkring och samtidigt kunna använda en dator för att se vad som händer i koden. Det klarar man sig dock bra utan om man bara tänker till lite...

Det där gjorde mig inte klokare än att jag förstår att man behöver en programmerare. Tänkte om du kopplade den till en pc eller dylikt.
Hur går det till rent praktiskt när du programmerar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #656 skrivet: september 27, 2009, 21:26:32 »
Minst sagt intressant projekt med displayen. Vad kommer huvudfunktionen för den att vara?

Härlig Renault där också  :)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #657 skrivet: september 27, 2009, 21:54:04 »
Hmm... Hemmablind, tänkte inte på att alla inte programmerat mikroprocessorer i skolan...
Programmeringen går till som så:
Ladda ner AVR studio från tillverkarens hemsida
Ladda ner AVR GCC, open-source C-kompiler till AVR Studio, gör så att man kan programmera C-kod istället för assembler, det blir lättare så...

Sedan sätter man sig vis sin dator och knappar den kod man behöver, kompilerar den till en .hex fil som man sedan laddar över till mikroprocessorn via PonyProg och den lilla programmeringsdongeln... Lätt som en plätt! Det kluriga är att lista ut vad man ska skriva för kod för att få processorn att göra som man vill...

Huvudfunktionen hos displayen kommer vara att agera färddator/extramätare - samtliga mätvärden man kommer åt i Megatune ska gå att visa i displayen, dessutom ska jag koppla in lite extra givare till den så att jag kan se aktuell hastighet, oljetemp m.m. Förhoppningsvis blir det tillräckligt med plats över i processorn för att kunna implementera en farthållare i den också, annars får jag flytta ut den funktionen till en annan processor - det är relativt lätt gjort när man väl har en fungerande kommunikationsbus att koppla ihop alla enheter med...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #658 skrivet: september 27, 2009, 22:02:04 »
Hmm... Hemmablind, tänkte inte på att alla inte programmerat mikroprocessorer i skolan...
Programmeringen går till som så:
Ladda ner AVR studio från tillverkarens hemsida
Ladda ner AVR GCC, open-source C-kompiler till AVR Studio, gör så att man kan programmera C-kod istället för assembler, det blir lättare så...

Sedan sätter man sig vis sin dator och knappar den kod man behöver, kompilerar den till en .hex fil som man sedan laddar över till mikroprocessorn via PonyProg och den lilla programmeringsdongeln... Lätt som en plätt! Det kluriga är att lista ut vad man ska skriva för kod för att få processorn att göra som man vill...
Tack för en "for newbies/dumbies" förklaring  ;D
Inget jag kommer praktisera det inser jag. Men mer smutt att ha en lcd istället för alla dessa mätare i kupén på sin sleeper!!


Citera
Huvudfunktionen hos displayen kommer vara att agera färddator/extramätare - samtliga mätvärden man kommer åt i Megatune ska gå att visa i displayen, dessutom ska jag koppla in lite extra givare till den så att jag kan se aktuell hastighet, oljetemp m.m. Förhoppningsvis blir det tillräckligt med plats över i processorn för att kunna implementera en farthållare i den också, annars får jag flytta ut den funktionen till en annan processor - det är relativt lätt gjort när man väl har en fungerande kommunikationsbus att koppla ihop alla enheter med...
Smaskens! Är det Can-bus du tänker använda? (=Processorn hämtar värdena från MS och visar dem på LCD:n?)
Är detta vinterns lilla projekt eller ligger det längre fram i tid?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #659 skrivet: september 27, 2009, 22:11:25 »
JAg tänkte köra CAN-bussen mellan displayen och MS, om jag ska koppla in fler enheter blir det nog I2C bussen på processorn till displayen istället; hårdvara som klarar CAN-bussen är dyrare... Jag började så smått på det här projektet redan förra vintern, men det är ganska lågprioriterat så det tar sin lilla tid... Förhoppningsvis ska jag väl få ihop något som åtminstone har grundläggande funktioner under vinter, men att få ihop en ny motor är viktigare...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #660 skrivet: september 27, 2009, 23:31:43 »
JAg tänkte köra CAN-bussen mellan displayen och MS, om jag ska koppla in fler enheter blir det nog I2C bussen på processorn till displayen istället; hårdvara som klarar CAN-bussen är dyrare... Jag började så smått på det här projektet redan förra vintern, men det är ganska lågprioriterat så det tar sin lilla tid... Förhoppningsvis ska jag väl få ihop något som åtminstone har grundläggande funktioner under vinter, men att få ihop en ny motor är viktigare...
Okej så spännande!

Jo först och främst måste man ju ha motor i bilen.. annars blir ju farthållaren lite överflödig  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #661 skrivet: oktober 08, 2009, 22:37:27 »
Nu är jag i Stockholm igen för en snabb mekhelg... På vägen dit svängde jag förbi Hool från forumet och köpte en diff, den kommer förhoppningsvis till användning framöver... Väl framme i Stockholm drog vi fram donatorbilen ur carporten där den stått i dvala de senaste åren. Efter lite milt våld släppte rosten sitt grepp om bromsarna och bilen gick att rulla över till Jespers uppfart där den ska övertalas att donera en motor till min bil - förhoppningsvis väntar inte allt för många obehagliga överaskningar under mossan och dammet...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #662 skrivet: oktober 08, 2009, 22:47:03 »
Låter spännande. Blir det turbo på nya motorn också?  :) Lycka till med donatorbilen.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #663 skrivet: oktober 08, 2009, 23:16:10 »
hoppas den vill hoppa över till din räser smidigt =).. den förra lät inge kry =/  ;D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #664 skrivet: oktober 08, 2009, 23:19:00 »
Jo, med lite tur så hoppar den över utan allt för högljudda protester... Det ska naturligtvis hamna turbo på den här med, men det lär dröja ett tag... Först måste den nya snurran gås igenom ordentligt och komma på plats i bilen, sedan ska den köras in en smula innan det blir dags för en ny turbo. Sedan återstår ju problemet med att den gamla turbon blev skrot också...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #665 skrivet: oktober 09, 2009, 13:51:58 »
Nu har jag spenderat förmiddagen med att slakta R5a... Det var förvånansvärt lätt att få loss allt med tanke på hur rostiga delar av bilen är... Nu återstår bara att lyfta ur motorn, det blir så snart Jesper kommer hem från jobbet och kan hjälpa till att lyfta!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #666 skrivet: oktober 09, 2009, 17:32:46 »
Härligt att du redan är på G med ny motor!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #667 skrivet: oktober 09, 2009, 17:59:05 »
Nu är motorn inlastad i bakluckan på 340an; vid första anblick ser den bra ut, inget onormalt slitage upptäckt än så länge... Förhoppningsvis håller det i sig när jag fortsätter plocka ner motorn!

Jag kan dessutom meddela att det går att lyfta ur en B14 på en person även om man inte är någon muskelknutte, i vart fall om man inte behöver vara rädd om lacken... Det hjälper en smula om man plockat av toppen och all kringutrustning också - trevlig med små motorer ibland...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #668 skrivet: oktober 09, 2009, 18:43:50 »
Nu är motorn inlastad i bakluckan på 340an; vid första anblick ser den bra ut, inget onormalt slitage upptäckt än så länge... Förhoppningsvis håller det i sig när jag fortsätter plocka ner motorn!

Jag kan dessutom meddela att det går att lyfta ur en B14 på en person även om man inte är någon muskelknutte, i vart fall om man inte behöver vara rädd om lacken... Det hjälper en smula om man plockat av toppen och all kringutrustning också - trevlig med små motorer ibland...

Hehe ja ett rödblock hanterar man inte så där smidigt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #669 skrivet: oktober 13, 2009, 08:36:55 »
Här kommer lite bilder från Renaultens sista dagar:


Såhär såg pärlan ut!


Undrar vad som har hänt med den här oljan... Enligt bilens ägare har det sett ut sådär sedan han bytte olja första gången; han var då typ tredje ägaren någon gång i början av 90-talet... Vi får hoppas att inga oljekanaler varit igensatta!


Såhär fina var cylindrarna; de djupaste honingsreporna finns fortfarande kvar. Dessutom är alla burkar lika fina, till skillnad från min gamla motor...


Inlastad i bakluckan; även R5 har tydligen ett litet lätt svänghjul, precis som Twingo svänghjulet jag släpade hem för något år sedan...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:55:04 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #670 skrivet: oktober 13, 2009, 21:02:48 »
Trevligt med donation.

Svänghjulet passar inte mot Volvo tryckplatta antar jag..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #671 skrivet: oktober 13, 2009, 21:33:47 »
Nej, men det går nog att ordna hoppas jag... Vi har ju haft en liten svänghjulsdiskussion i den här tråden tidigare; Twingo svänghjulet ser ut att ha ungefär samma mått som R5 svänghjulet... Fördelen med R5 hjulet är att jag har matchande startmotor till det , så förhoppningsvis är det lite mindre jobb nu! Annars får Peter lätta ett B14 svänghjul åt mig i vinter...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #672 skrivet: oktober 14, 2009, 15:18:21 »
Idag skulle jag till Linköping och hämta flickvännens kamera från verkstaden, då passade jag på att justera MS lite... Det viktigaste var väl att jag tog mig för att justera öppningstiden för spridarna, den hade jag inte ändrat sedan jag bytte till 740 TIC spridare... Det visade sig att 740 spridarna var något snabbare än R5 spridaren, 0.7ms mot 0.8ms... Ingen jätteskillnad, men det märks en smula vid tomgång i vart fall!
Dessutom pulade jag lite med kallstarten, den är inte nådig att få igång med etanol i tanken vid 0oC... Förhoppningsvis blev det lite bättre...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #673 skrivet: oktober 14, 2009, 19:44:47 »
Kallstart och Etanol inge kul. Rapportera om du gör fler justeringar/framsteg.
Edit: Har du god nytta av bredbandarn vid sådana här tillfällen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #674 skrivet: oktober 14, 2009, 21:53:51 »
Nja, BBLen hinner inte bli varm innan bilen är igång, så den gör inte mycket nytta vid kallstarter...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #675 skrivet: oktober 15, 2009, 19:53:00 »
Nja, BBLen hinner inte bli varm innan bilen är igång, så den gör inte mycket nytta vid kallstarter...

Om man står med tändningen på då, då värmer den väl upp sig?
Fast jag har läst att om man får fet (kall) blandning på en varm sond så kan den gå sönder/tappa livslängd..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #676 skrivet: oktober 15, 2009, 21:00:21 »
Nej, inte så som min är kopplad... Den går över bränslepumpsrelät så den värmer bara när motorn snurrar. Jag har funderat på om jag ska ändra det, men det känns samtidigt lite dumt med tanke på att värmaren drar en del ström. Det är ju lite tråkigt att ladda ur batteriet bara för att man vill kunna justera något i MS utan att ha motorn igång... Lite samma problem som med lamporna, men de kan man ju fuska lite med för att stänga av!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #677 skrivet: oktober 15, 2009, 22:51:29 »
Nej, inte så som min är kopplad... Den går över bränslepumpsrelät så den värmer bara när motorn snurrar. Jag har funderat på om jag ska ändra det, men det känns samtidigt lite dumt med tanke på att värmaren drar en del ström. Det är ju lite tråkigt att ladda ur batteriet bara för att man vill kunna justera något i MS utan att ha motorn igång... Lite samma problem som med lamporna, men de kan man ju fuska lite med för att stänga av!

Okej, jag tycker det saknas ett hack i tändningslåset.. eller ett par kanske  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #678 skrivet: oktober 17, 2009, 18:09:02 »
Idag blev det en ordentlig sväng ner till garaget; vinterdäcken skulle på och Renaultmotorn skulle skruvas isär. Vinterdäcken tänker jag inte orda så mycket om, det är samma skrot som förra året...

Första steget i motorrivningen bestod i att få ut motorn ur bakluckan, inget jag kände för att göra själv idag... Därför demonterade jag allt utvändigt på motorn, motorfästen, svänghjul; kort sagt allt som kunde tas bort utan att det började rinna ut olja i bakluckan. Efter det var det inga större problem att få ner motorn på marken...
Väl på marken började jag skruva isär resten; oljetråg, oljepump, kamkedja + drev och så slutligen kolvar, stakar och veven. Det var nu den spännande delen började, hur skulle lagren se ut? Skulle jag behöva skaffa ännu en ny motor eller skulle jag kunna använda delarna?

Såhär såg det mest slitna lagret ut efter en snabb rengöring:

Vevstakslager...


Vevaxel


Kolvar och stakar


Foder och kamföljare(?, cam followers på engelska har jag för mig...), kam och några lagerhalvor


Det tomma blocket, det enda som sitter kvar är röret till oljestickan som inte ville samarbeta...


Inte en helt optimal arbetsmiljö, men det var i vart fall plusgrader och nästan inget regn...


Om man åker R5 har man det förspänt... Oljeretur i tråget i original, även på bilar utan turbo! Tyvärr på fel sida om man åker Volvo...


R5 och Twingo svänghjul bredvid varandra, Twingo hjulet är utfräst på sidan mot motorn och därmed betydligt lättare. I övrigt är de väldigt lika, förutom tandningen till VR-givaren - R5 har 44-2-2 och Twingo har 60-2.

Det var vad jag pysslade med i garaget idag, håll till godo! Det finns en massa fler bilder på motordelar på min hemsida, bara klicka på någon av bilderna och navigera därifrån!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:56:04 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #679 skrivet: oktober 17, 2009, 18:17:12 »
Några bonusbilder när jag ändå var nere i garaget:


Diffen jag köpte av Hool här på forumet; 3.64 utväxling.


Det är inte bara Elleshar som kan köra sönder turbos; gissa vem som vann när min nya fina turbin mötte en M8 mutter i hög fart... >:(
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:57:00 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82