Författare Ämne: Flintys 340 turbo  (läst 162637 gånger)

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #120 skrivet: juni 14, 2006, 20:29:20 »
Har alla el-scheman i mina service böcker men jag har ingen scanner  :(
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #121 skrivet: juni 14, 2006, 21:08:38 »
Men du , kunde du fixa elschema till elsystemet? Tänkte använda så mycket som möjligt av original kabelstam, bara ta bort boxen och koppla in Hestec där och bara komplettera med några extra givare.

Har haft inscannat från Haynes men hittar inte det nu och har ingen skanner till datorn för tillfället..

har dock min inkoppling för Megasquirt väldokumenterad, där i står vilka stift (och vilka kablar med färger) som används på LU-Jetronic 8)

Bifogar ett exel-ark
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #122 skrivet: juni 14, 2006, 22:47:09 »


Har haft inscannat från Haynes men hittar inte det nu och har ingen skanner till datorn för tillfället..

har dock min inkoppling för Megasquirt väldokumenterad, där i står vilka stift (och vilka kablar med färger) som används på LU-Jetronic 8)

Bifogar ett exel-ark
Citera

Super,, :) såg även att det bara finns en signal till spridarna. Blir att dra lite extrakablar  ;)  
Kanon, ska försöka tvinga igång min stackars skrivare så jag får med det till garaget.  ;D
Tack så mycket , friskt kopplat ,, hälften brunnet  ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #123 skrivet: juni 15, 2006, 22:19:02 »
exakt.. själv har jag dragit två extra kontakter till spridarna ( har bara 2 kanaler på sprutet så 2 går via originalhärvan och 2 via nya härvan) som jag kopplat in till sprutet via min "korskopplingslåda" som förbinder sprutet och nya härvan med gamla härvan via original kontakt till sprutet..

1 bild säger mer än 1000 ord:



det svarta ovanpå lådan är en kontakt från en skrotad jetronic som originalhärvan passar i, kabel med 25 polig kontakt är till sprutet och på baksidan (som inte syns) finns det snabbkontakter till nya härvan
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #124 skrivet: juni 15, 2006, 23:08:45 »
Sådär ja, nu är alla kablar dragna och kopplade i kontaktstycken, är bara att montera givarna och koppla in tändning och spridare. Får se om jag hinner starta imorrn för jag har lovat hjälpa en kompis som bygger Bmwturbo, en liten best på 3,2l med stoor turbo och Nira-sprut,, :P

Frej. Ja ja funderade på att göra nåt liknande och använda original boxens anslutningar,, men jag kom fram till att jag kommer aldrig att använda original igen så det blev att klippa kablarna vid kontaktstycket. Och hade jag inte haft ditt kopplings schema hade jag nog blivit galen.
Ja då är vi två stycken på 300power som "mappar gammal volvo med PC"   ;D du var först och jag apar efter, ;) hoppas det blir fler.  


edit stavfel
« Senast ändrad: juni 15, 2006, 23:09:29 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #125 skrivet: juni 16, 2006, 18:22:42 »
Ja då är vi två stycken på 300power som "mappar gammal volvo med PC"   ;D du var först och jag apar efter, ;) hoppas det blir fler.  

*Host* Har kört MS sen i höstas *host*  ;) ;D

Sen är Performance hyffsat nära provstart med MS hoppas vi.

Vad har Hestec-sprutet för funktioner?

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #126 skrivet: juni 17, 2006, 01:02:59 »
Ja då är vi två stycken på 300power som "mappar gammal volvo med PC"   ;D du var först och jag apar efter, ;) hoppas det blir fler.  

*Host* Har kört MS sen i höstas *host*  ;) ;D

Sen är Performance hyffsat nära provstart med MS hoppas vi.

Vad har Hestec-sprutet för funktioner?

Ooops  :-[ :-[
Dåligt av mig att jag inte vet bättre,, sorry.  Får skylla på att jag har för mycket att göra så jag inte hinner att uppdatera mig på forumet ;).

Hestec ja, ja det har väl det mesta utom att det inte är sekventiellt, annars finns det mesta , antilag, datalogg, launchkontroll, styrning av lustgas,  vattensprut , laddtrycksstyrning, etc
Jag kommer att köra wastefire också så jag kör utan fördelare.

http://home.swipnet.se/halvarssonracing/hestec.htm
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #127 skrivet: juni 18, 2006, 16:55:17 »
antilag, det är ett annat ord för responssystem va?

Alltså det dom kör med i rally, låter tändningen inträffa i grenröret för att hålla fart på turbon!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #128 skrivet: juni 18, 2006, 20:40:57 »
antilag, det är ett annat ord för responssystem va?

Alltså det dom kör med i rally, låter tändningen inträffa i grenröret för att hålla fart på turbon!?

 Anti-lag system ALS , responssystem, osv,, javisst är det så, helt rätt.
Man ställer in så att när du släpper gasen och motorn är över ett visst varv så backar det tändningen upp till 40 grader, + att det fetar på blandningen så att det blir ofullständig förbränning i cylindern och en stor mängd bränsle antänds i grenröret, därav alla härliga knallar i avgasröret,, :) Men det sliter oerhört på materialet, plågar det mesta i motorn, turbo, ventiler, grenrör, kolvar osv.

Försökte även att starta idag,, men se den gubben gick inte  >:( Efter en halvdags felsökning kom jag fram till att en av mina hallgivare har gett upp  :'(  meningen var att jag skulle satt en extra i fördelaren och även använt den hallgivaren som sitter där original men det ville heller inte funka. Suck, så jag får åka till Jan och köpa en ny givare och bygga om helt enkelt.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #129 skrivet: juni 27, 2006, 21:29:17 »
Ja efter en stenhård helg där jag hela söndagen tillbringade att lova mig själv att aldrig aldrig aldrig mera någonsin ta en endaste droppe alkohol något mera så lyckades jag på måndagen att start på min vita fara. :)

Så idag har jag varit ute och plågat så mycket jag orkat för att kunna mappa bilen och det var lite spännande i hällregn,, då fick man än en gång känna känslan att nästan skita på mig.
Satte varstoppen på 7200rpm och jag tror att jag redan har bottnat spridarna på 0,9bar,,  :(  men jag kan lova att det skjuter iväg nåt fruktansvärt efter ca 5900rpm och ändå till 7200rpm. Jag har inte hunnit med att mappa klart bränslet så tändningsmappen är väldigt tam, så den är lite trög att få igång men det blir bättre.
Testade lite på lägre varv och den vill redan börja ladda lite på 3000, ca 0,2-0,3.

Fast jag tror att jag ska köpa en ny lambdasond, litar inte helt 100% på den här.

Hmm, tror att jag ska ta mig en kall öl innan jag lägger mig,,  ;) ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #130 skrivet: juni 27, 2006, 21:47:40 »
Låter som om du haft kul senaste dagarna  ;)

Kör du B200-block nu  ???

Vad är det för spridare, bottnar dom med bensin eller E85 i tanken?

Har du smalbandslambda och mappar efter?

Kul!
/Frej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #131 skrivet: juni 27, 2006, 21:54:11 »
Låter som om du haft kul senaste dagarna  ;)

Kör du B200-block nu  ???

Vad är det för spridare, bottnar dom med bensin eller E85 i tanken?

Har du smalbandslambda och mappar efter?

Kul!
/Frej

Jag kör med,, håll i er nu,, B230 med dom smala stakarna  ::) väntar på att skjuta den till månen. Gör jag det får jag panikbyta till en B23ET som sitter i 760:in jag köpte. Eller om man skulle fixa till B200, det blir ju mindre vrid.

Spridarna är från en Saab 9000 turbo, och jag kör på bensin bf98 och lambdan som jag har är en vanlig original som nog suttit i min bil sen den blev byggd.   8)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #132 skrivet: juni 27, 2006, 22:20:44 »
Kul att höra att den går!  :)
Ska du köra den i bromsbänk och finjustera mappen där? Se till att filma i så fall!
Förare TEAM EGON RACING

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #133 skrivet: juni 27, 2006, 22:54:30 »
Kul att höra att den går!  :)
Ska du köra den i bromsbänk och finjustera mappen där? Se till att filma i så fall!

Skulle kunna  köra den på rullande landsväg isf, Halvarsson Racing ligger inte mer än några mi bort för mig :D ,  men då får det bli med en annan motor, den som sitter i nu tror jag inte ens kommer att hålla genom mappningen ens.
Och en kamera ja,, hmm, får nog ta och skaffa mig en egen så jag kan lägga upp lite filmer.
Men blir det bromsning så ska det filmas,, :)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #134 skrivet: juni 30, 2006, 00:01:02 »
Jaha,, då var den motorn sprängd då,,,  :'(  gjorde det så ordentligt att det blev till och med olja in i bilen,,  :o är nog rejäl härdsmälta på minst två kolvar.
Blev nåt skit med 3:ans växel också, så ni kan stryka mig från listan på Rudskogen iaf.  Känner att jag inte har nån lust att lägga energi och pengar på den just nu så en kompis har lovat hjälpa mig med det andra motorbygget så det blir klart inom ca två månader.

Känns mer lockande att bygga en 500hk motor istället,,
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #135 skrivet: juni 30, 2006, 00:46:56 »
 :'( jaja...du får ta det igjen til neste år;)

Eller så slenger du i b23et motoren;)

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #136 skrivet: juni 30, 2006, 00:51:18 »
:'( jaja...du får ta det igjen til neste år;)

Eller så slenger du i b23et motoren;)

Klart att jag kan montera i den men det känns som att det bara blir som förra året,, åker dit efter att ha skruvat ihjäl sig och sen spränger den motorn också,,  måste även ha tag på en ny växellåda med,,, blää
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #137 skrivet: juni 30, 2006, 01:03:05 »
:'( jaja...du får ta det igjen til neste år;)

Eller så slenger du i b23et motoren;)

Klart att jag kan montera i den men det känns som att det bara blir som förra året,, åker dit efter att ha skruvat ihjäl sig och sen spränger den motorn också,,  måste även ha tag på en ny växellåda med,,, blää

De tåler jo dobbelt så mye effekt da  :P Nesten iaf ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #138 skrivet: juli 01, 2006, 21:19:11 »
Det var tråkigt att höra med motorn..

..men denna tråden blir aldrig tråkig i sig  ;)

Får vi höra, hur lyckades du skicka oljan in i bilen?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #139 skrivet: juli 02, 2006, 21:12:50 »
Det var tråkigt att höra med motorn..

..men denna tråden blir aldrig tråkig i sig  ;)

Får vi höra, hur lyckades du skicka oljan in i bilen?  :P

Jo när jag blåste kolvarna så åkte allt tryck ut i vevhuset så det sköt allt som hette packningar, packboxar, oljesticka osv,, och där kabelhärvan till motorn går in till boxen blåste det lös gummitätningen som jag nog inte satt dit helt ordentligt så det sprutade in olja där.
Det sitter ett lock bak på toppen där fördelaren sitter på en del och det var där som det sprutade värst, fan va olja det är överallt,,

Och nu står jag i valet och kvalet hur jag ska göra,, om jag orkar byta motor och fixa till den och köra på Rudskogen eller om jag ska lägga dom pengarna på ford/saab motorn. Kostar ju som sagt 1500kr bara i avgifter för att köra där hela helgen + bensin, mat däck. Så det blir ju snabbt pengar ,,  :-\
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #140 skrivet: juli 02, 2006, 23:56:38 »
Men det er morro å kjøre fra Andreas Vaa med supraen, og diverse andre unggutter med japsebiler da..! :D Vise hva en 300 er god for!
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #141 skrivet: juli 03, 2006, 14:01:50 »
Men det er morro å kjøre fra Andreas Vaa med supraen, og diverse andre unggutter med japsebiler da..! :D Vise hva en 300 er god for!

Ja självklart röstar vi på att bygga i starkare motor i 360:n  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #142 skrivet: januari 31, 2007, 15:41:35 »
Tänkte uppdatera hans tråd lite här.
Va bort å fick lite tips och råd om min bil och passade på att ta lite kort.

Här kommer en mängd bilder.

Här har vi turbon på 360n


Här har vi anledningen till varför volvon inte är högsta prio.. =(


Och här har vi mannen legenden.



Flera bilder finns på
http://redhead85.com/Bilder/bilar/Flinty
360 Hybrid MKII

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #143 skrivet: januari 31, 2007, 22:53:30 »

Va bort å fick lite tips och råd om min bil och passade på att ta lite kort.
Här kommer en mängd bilder.
Och här har vi mannen legenden.




Jaja, senaste tiden har jag jobbat så förbannat mycket att jag inte haft någon ork kvar att göra något överhuvudtaget i garaget, just nu har vi byggt timmerrede på en ny lastbil som vi hämtade för två veckor sedan, så det har varit långa dagar och sena kvällar. Och därav den förfärliga röra som är i verkstaden nu  :'(
Så brukar det inte se ut, jag hatar när det är oordning men imorgon så är den klar och då ska det städas och sedan fortsätta med mina projekt.  :D
« Senast ändrad: mars 28, 2007, 17:06:05 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #144 skrivet: mars 28, 2007, 16:16:57 »
Nya bilder från flinty. även den lilla olycka som en lastbil ställde till med i vinter.







« Senast ändrad: mars 28, 2007, 16:18:27 av Redhead85 »
360 Hybrid MKII

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Re:Flintys 340 turbo
« Svar #145 skrivet: april 25, 2007, 14:45:37 »
Tänkte uppdatera hans tråd lite här.
Va bort å fick lite tips och råd om min bil och passade på att ta lite kort.

Här kommer en mängd bilder.

Här har vi turbon på 360n


Här har vi anledningen till varför volvon inte är högsta prio.. =(


Och här har vi mannen legenden.



Flera bilder finns på
http://redhead85.com/Bilder/bilar/Flinty

har ju hört talas om att man ska kyla turbon men detta är ju löjligt ;D
Bra, bättre, bredast

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Re:Flintys 340 turbo
« Svar #146 skrivet: september 01, 2007, 01:44:34 »
Citat från: Bekkis
[/quote

har ju hört talas om att man ska kyla turbon men detta är ju löjligt ;D

Haha, ja jag har ju inte vattenkylt aggregat så en karl tar vad han har och kör snökylt  ;D

Nu jäklar i norra ishavet och torskar i helvetet har den äntligen återuppstått ur sin längre tids dvala, under påtryck av min omutbart envisa omgivning har jag tvingats till att göra ett motorbyte då den andra motorn inte kom överens med mig och helt sonika talade om att: -Nä nu skiter vi vad han tycker och vill, vi smälter kolven på fyrans cylinder så var det själva fan om vi inte ska få vara i fred ett tag. Så det var ett fint hål i kolven och cylindern skulle vara avundsjuk om man gämförde den med en form till tennsoldater.
En gammal B23 har fått hamna i fräsen hos mig när Redhead var hos mig på praktik i garaget, fick ju ändå passa på fixa mitt block också när vi O-ringade hans block. Så nu ska vi se om jag ändå inte kan få ha kvar toppackningen lite bättre än förut.

Men bara för att det mekaniska var färdigt så ska ni väl ändå inte tro att det skulle vara smärtfritt att börja mappa den,, onej nej nej. Hade ju i min inbillning fått för mig att det skulle bara vara att kasta i 1600cc spridare och koppla upp datorn, mappa ner den och köra,, jojo,,,, tjenare  ::)

Här är en bild som visar hur en dator kan se ut som inte funkar tillfredsställande ,, ;D



Får kanske även att berätta bakgrunden till att det blev på detta lilla vis, jag har ju Hestec-insprutning på 340 och det mappas genom ett MS/Dos-baserat program. Efter att ha provat åtta datorer utan att lyckas få kontakt med den satans boxen och bara ha lust att elda upp hela bilen, pissa på resterna och sätta sig sedan i ett hörn och skära sig i handlederna. Då liksom råkade det visst bli så att jag brusade upp lite.   8)

Men tillslut,  :D ur den mörkaste natt kom sedan en strimma ljus av hopp, lyckades jag lösa problemet efter att ha snackat med Jan på Halvarsson Racing där jag köpte sprutet. Jag hade använt en för ny dator, eller ja, för nytt program inlagt helt enkelt.
Hestec ballar ur om det är nyare än första version av Windows 98, är det version 2 ja då vill det sig inte. Alla jag provat hade nyare program förutom det som så oförklarligt gick sönder  ;) .
Så jag lyckades få tag på en 200Mhz superduper dator på den lokala datorbutiken, dom tittade lite konstigt på mig när jag sa att jag ville ha den äldsta laptop dom hade. Efter att ha varit försvunnen ett tag så dök han upp tillbaka med högprestanda-burken. 200kr fick jag ge, då fick jag med väska, adapter och manual  :-*
Blir jag riktigt idiotförklarad om jag talar om att jag även beställt batteri från USA till den,,   ;D

Så inatt har jag och erikkihl provat att mappa inför dragracet i Råda den 8-9 september då vi lånbyter spridare, han har mina 1600 och jag tog hans 1000, men fick ge upp efter bara två repor då min TPS lämnat in till dom sälla jaktmarkerna. Förbaskat också,, nu när den började röra på sig ordentligt så ska det stupa på ett skitfel. Ska byta ut den till en ny imorgon hade jag tänkt.

Min turbo är även så slut att dimman i Lützen skulle vara som klar sikt gämfört med vad den här släpper ut men den får gå så länge det håller.

erikkihl har byggt en BMW med M5 3,8 och turbo http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4083&postdays=0&postorder=asc&start=0
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #147 skrivet: september 01, 2007, 12:09:49 »
Hej Fliny, kul att du är på gång igen!

datortrubbel kan man ju få nog av hemma, om det dessutom drabbar bilen/mappningen är det inte kul, det vet jag  :P

En fråga, har du räknat ut att du behöver 1600cc eller varför så stora spridare? Antar att du ska köra på etanol då eller?

Tuff gammal bmw han har din polare! Det blir nåt att tävla mot då med 340:n!?  8)

Åter igen, "välkommen tillbaka"!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #148 skrivet: september 01, 2007, 21:09:57 »
Hej Fliny, kul att du är på gång igen!

datortrubbel kan man ju få nog av hemma, om det dessutom drabbar bilen/mappningen är det inte kul, det vet jag  :P

Ja det kan man ju få hjärnblödning av

En fråga, har du räknat ut att du behöver 1600cc eller varför så stora spridare? Antar att du ska köra på etanol då eller?

Jag och en polare köpte varin uppsättning bosch 1600cc spridare till våra projekt, jag skulle ha till min ford/saab-motor och han till sin merca-turbo. Ingen av oss hade ju fått igång våra motorer och erik behövde andra spridare då en av hans 1000cc hade skurit eller nåt, så att det var uträknat till 340 var det absolut inte,  :)

Jag hade ju bestämt mig att köra min ford/saab-motor på etanol och då skulle inte 1000cc räcka till mer än ca 500hk så det var därför jag skaffade 1600, köpte dom för ett bra pris på Ebay.

Tuff gammal bmw han har din polare! Det blir nåt att tävla mot då med 340:n!?  8)



 Ja den är helrå,, fy fan vilket monster :o måste få skryta med att jag fått äran att köra den  :D herrejävlar säger jag bara,,,, låg på 100km/h på fyrans växel och klämde plattan i mattan och sen började det spinna, spann ända upp till 200km/h sen släppte jag,, helvete va långa svarta lakritsremmar det råkade bli  ;D
Kan lugnt säga att det måste nog upp i i Peters klass om man ska börja konkurrera med den bilen.  8)

Åter igen, "välkommen tillbaka"!


Tack så mycket,, har varit en del på forumet men jag skriver aldrig mycket, men nu får man ju inte hålla igen när den äntligen hoppat igång
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #149 skrivet: september 01, 2007, 23:05:17 »


 Ja den är helrå,, fy fan vilket monster :o måste få skryta med att jag fått äran att köra den  :D herrejävlar säger jag bara,,,, låg på 100km/h på fyrans växel och klämde plattan i mattan och sen började det spinna, spann ända upp till 200km/h sen släppte jag,, helvete va långa svarta lakritsremmar det råkade bli  ;D
Kan lugnt säga att det måste nog upp i i Peters klass om man ska börja konkurrera med den bilen.  8)

Tack så mycket,, har varit en del på forumet men jag skriver aldrig mycket, men nu får man ju inte hålla igen när den äntligen hoppat igång

Ojojoj lite mos i den då. Hjulspinn i 200 är ju vad en annan bara drömmer MARdrömmar om  :(

Nej håll inte igen för allt i världen!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #150 skrivet: september 09, 2007, 20:58:53 »
Ja sådär,, nu har jag varit i Råda på dragrace så nu är jag sur,,, nä förresten jag är inte sur, jag är skitförbannad  >:( Har aldrig varit på en tävling och fått så dålig tid. Visserligen så klantade jag mig rejält då jag i nervositeten satte varvstoppen på 5500rpm istället för start-launchen  :-[

Hade heller inte hunnit mappa riktigt ordentligt innan jag kom dit när det som vanligt var tidsbrist nar jag ska göra nåt, så bilen gick som en hink med skit. Turbotrycket kom inte riktigt förrän jag fått i trean och då var det ju nästan slut på dom 201 metrarna som vi var tillsagda att åka så fort vi kunde.

Så nu har jag bestämt mig, nu jävlar ska här byggas ordentligt!!! Nästa tävling kommer jag bara att byta turbo till  HX55 och mappa om skiten, men sen i vinter kommer det att byggas en rejäl bakvagn med antingen 4-link eller stegar.
stegar är ju lättare att handskas med men jag tror att det bästa är en rejäl 4-link för nu är jag trött på det här. Känns som att jag vill ha samma halvskabbiga utseende på den som den är nu fast när man öppnar huven eller tittar in i den så ska den vara i tip top  :o.
Ett par rejäla dragslicks på en fet bakaxel med Detroit-locker eller nåt, supra-lådan och en skrämd motor. Vette fasen om jag ska ta ford/saaben och trycka i sen i vinter, den står ju trots allt ihopskruvad.

Det enda i bildväg jag kan bjuda på är en jag tog själv när jag stod i lineup-kön

Fan va skamfilad den börjar att bli nu alltså  :( den som var ett hyfsat skick för några år sen.
« Senast ändrad: september 09, 2007, 21:02:14 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #151 skrivet: september 12, 2007, 20:49:25 »
Jaha ja,, då sitter dennya turbon monterad då. Satan va slut den gamla va, när jag startade uppden rörde den sig över 3 mm  :o tog man tag i impellern så slog den i godset. Den är inte allt för bra för spoolup´en, herregud det tog ju ett halv sekel att få upp nå tryck i helgen.
Men jag lånade HX55 från ford/saab-motorn, den gick med på det för den morrade iaf inte åt mig när jag skruvade bort den.  ;D
För det första så var 55:an större än den gamla så jag började lite lätt med en liten hammare att bereda plats, hmm,, det slutade visst med storsläggan  8) kan inte förstå att höger sida blir mer och mer bucklig  ;D.
Då det kändes alldeles förlösande att ha fått utlopp för en del aggression från gångna helgen så flöt jobbet på fint, en ny avgasfläns från turbon skulle fixas till så jag svarvade till den gamla. Efter en hel dels letande så lyckades jag få fatt i ett 3,5" avgasrör, det var en liten stump med en liten böj på. Perfekt satt som en fläskläpp, sågade till en liten övergång till resterande avgasör som var 3".
Passade på att kontrollera funktionen i wastegate 1 och 2, spände även upp fjädrarna lite då jag tänkt koppla in laddtrycksstyrningen senare.

Nån gång den här veckan ska jag och erikkihl låna flygplatsen och mappa våra bilar, visserligen skulle jag behöva ett rejält luftfilter först för jag vette fasen om det jag har i papp från en mindre lastbil är i så bra kondition. En polare har haft ett riktigt K&N-filter men 105mm anslutning på men det har tydligen fått fötter  :(.

Nya turbon HX55 med en liten bit 3,5" rör iaf  ;D         notera även en konstig vinkel på skruvkanten på skärmen   ::)


Fan, den blev till att se lite elakare ut när han är enögd
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #152 skrivet: september 12, 2007, 22:29:17 »
Gøy å se at du er på gang igjen.

HX 55...hehe, burde kunne blåse den motoren i fillebiter. Får satse på at det holder 201 m iaf ;)

Sånn den blir når den står ute hele året vet du ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #153 skrivet: september 13, 2007, 19:56:00 »
Herrejösses, blir kul i fortsättningen med din 360 "återupplivad!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #154 skrivet: september 13, 2007, 20:26:24 »
Gøy å se at du er på gang igjen.

HX 55...hehe, burde kunne blåse den motoren i fillebiter. Får satse på at det holder 201 m iaf ;)

Sånn den blir når den står ute hele året vet du ;)

Hehe,, ja nog ska jag ha möjlighet att spränga motorn om jag vill, den här snigeln tvekar inte en sekund för att ladda 2,5 bar flera mil i sträck  8)

Herrejösses, blir kul i fortsättningen med din 360 "återupplivad!  8)

Ja jag hoppas att det kommer att bli trevligt, :) Jag har ju lite värre planer för den nu så det ska hända en hel del i vinter är det tänkt.

Lite uppdatering ska jag även komma med, slog en signal till Halvarsson racing och hörde om han hade nån kamaxel som låg och tog upp plats på hyllan, svaret var positivt så nu är jag en lycklig ägare till en en H-kam. Bra pris var det med så jag kunde inte tveka.

Monterade den och slapp till och med att shimsa in ventilspelet, startade upp den för att kolla lite hur den verkade i gången och respons, efter lite varmkörning så började det låta lite väl illa från kopplingen och när jag varvade upp sista gången så slog det gnistor från sprängkåpan, bövlar också,,,, då hade urtrampningslagret skurit, så den planerade körningen på flygfältet imorgon blev ju inställd.

Så nu har jag iaf helgen räddad då jag vet vad jag ska göra,  ;D riva hela drivlinan för att byta lagret och kanske även tryckplattan om den är för dålig.
Hoppas bara den håller en, alltså bara en enda gång till för planen är ju som sagt att köra i Karlstad, sen i vinter så åker den nog i soporna och en Tilton 7,25" 3-skivig koppling inhandlas.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #155 skrivet: september 13, 2007, 20:41:33 »
Ja den vintern ser vi fram emot då, och även tidigare uppdateringar  ;)

Hur kollar du tryckplattans kondition? Mäter fjädertrycket?  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #156 skrivet: september 13, 2007, 20:59:05 »
Ja den vintern ser vi fram emot då, och även tidigare uppdateringar  ;)

Hur kollar du tryckplattans kondition? Mäter fjädertrycket?  :P

Ja man kan mäta upp hur mycket den klämmer men det tror jag inte ska vara nån fara för den har aldrig slirat, men det är värre med solfjädrarna som urtrampningslagret ligger emot, står lagret stilla och kopplingen snurrar så,,,   :-\

Men jag gör en hårfin bedömning, lite scrap-head challange över det, håller det en tävling till i Karlstad så får det bära eller brista  ;D
"If you gonna die, die with your boots on"   8) 8) (citat Iron Maiden)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #157 skrivet: september 13, 2007, 21:04:23 »
Jag har hört något om en kompressor också?????
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #158 skrivet: september 13, 2007, 21:24:11 »
Jag har hört något om en kompressor också?????

Hehe,, ja du, det är ju så att viss övertalningsteknik haglar över mig från en viss nybliven kompressor-ägare som befinner sig på detta forum, kan tilläggas att han är en jäkel att ta bilder med.  8)

Men jag vet inte än ska jag säga om jag är helt ärlig, värre motor, värre drivlina, värre upphängning, ja det blir det iaf. Hur det blir värre effekt, ja det blir bara att vänta och se  ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #159 skrivet: september 18, 2007, 22:22:01 »
Kattpiss och jävelskap säger jag bara  :-X
Kom upp idag och såg att en av katterna hade pinkat brevid lådan i nån sorts protest så en sko låg och flöt stinkande i ett hav av piss, ja dagen börjar ju bra iaf. Men efter att ha torkat upp med stora problem att inte kräka tarmarna och ena lungan ur mig så fortsatte iaf dagen med lite frukost, dock lite senare av nån konstig anledning  ::).
Planen var ju att byta urtrampningslagret som jag visste var apslut senare på dagen då det inte kom förrän kl 13,  så det var en halvdag i kåken som kanske av den "pissiga" starten på morgonen flöt på fint.   ;D

Jag och polaren Tobbe (som förövrigt håller på att bygga en Nissan Micra Turbo :-*) drog iväg och började riva bilen, då började problemen  :'( en av de två bultarna till växellådsinfästningen drogs av sedan höll vi knappt att få ur ingående axel, efter att ha våldat rejält så gick det motvilligt med på att skilja sig från lamellen.
Anledningen till besväret var att stödhylsan som urtrampningslagret glider på hade lossnat och börjat svarva på lamellen och splinesen. När jag skruvade av tryckplattan och drog ur lamellen så ramlade det ur kulor och traschade småsaker från stödlagret till ingående axel som sitter i vevaxeln.

Var bara att svetsa ur resten av lagret och klämma i ett från den gamla sprängda motorn, sedan försökte jag i två timmar att få ur den s%&#ns j¤%/(a fö%&¤#=e bulten som blev avdragen, slutade med att jag svetsade ut en "tut" på den, klämde upp lådan och svetsade fast en mutter så den ska stanna kvar. Seriöst? Nej, men nöden har ingen lag tänkte jag och den ska bara gå en tävling till så då får det gå hur det vill. ;D

Men nu, äntligen, är den redo inför mappningen på fredag. Fan va gönn*,, nu ska jag berömma mig med en kall folköl.
Glömde kameran hemma givetvis så då la jag resterna i en låda som jag skulle ta med och fota sen men då glömde jag den i garaget,, herregud jag har nog senil cement eller vad det hette tror jag bestämt.





* gönn, gönnster= skönt  :)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!