Författare Ämne: Balansering av vevparti, priser?  (läst 12717 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Balansering av vevparti, priser?
« skrivet: mars 13, 2007, 20:59:06 »
Jag skall bygga en B230 till våren/sommaren.

På denna skall ett skelettsvänghjul på 4kg sitta.

Mailade en lokal motorrenoveringsfirma för prisuppgift på balansering:

Balansering av vevaxel.svänghjul och tryckplatta kostar 1990,00kr inkl. moms
Balansering av bara svänghjulet kostar  1115,00kr inkl. moms

Tittade sedan över internet efter billigare priser och såg att detta inte är så väldigt prisvärt. Särskillt inte om man jämför med lite mindre firmor/privatpersoner. Då kan en total balansering av vevpartiet hamna en bra bit under 1000-lappen.

Har ni några bra kontakter med fina priser på balansering?

Någon som kan tycka till om vad man ska och inte ska kosta på att balansera när man bygger en "gratismotor" som inte kostas på någonting egentligen förutom lättat svänghjul och annan kamaxel.
Vikting av kolvar och stakar utför jag själv. Dock skulle jag behöva info om hur man balanserar stakarna för att få rätt vikt i vardera ände..

Nu blev det massa skrivet här men hoppas att nån orkar läsa igenom det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2007, 20:47:22 »
Vill bara tillägga att det rör sig om dynamisk balansering från firman jag fick uppgifterna från enligt ovan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2007, 19:56:36 »
Snackade med killen jag köpte svänghjulet genom.

Han sade att i folkrace balanserar man inte, tydligen gör inte heller rallykillarna som köper svänghjulet det.

Det blir n o g  att jag kör utan balansering jag med, om jag inte hittar nån med väldigt bra pris på balanseringen.

Dock ska sprängkåpa byggas så att jag inte blir benlös om svänghjulet sprängs sedan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #3 skrivet: mars 17, 2007, 00:00:07 »
Snackade med killen jag köpte svänghjulet genom.

Han sade att i folkrace balanserar man inte, tydligen gör inte heller rallykillarna som köper svänghjulet det.

Det blir n o g  att jag kör utan balansering jag med, om jag inte hittar nån med väldigt bra pris på balanseringen.

Dock ska sprängkåpa byggas så att jag inte blir benlös om svänghjulet sprängs sedan.

Om du nu vill varva den stackars rödblockaren du har i bilen så ska man balansera motorn, det räcker inte med att bara balansera svänghjulet.
Volvos röda motorer från 1985 o framåt har väldigt höga toleranser vad det gäller viktskillnad på kolvar o stakar.
Tittar man på motorspecen mellan B18 motorerna i 400an o 2-900 seriens motorer vad det gäller inbalansering av motordetaljer blir man nästan mörkrädd när man tittar på Volvos rödblockare.

Ska man varva rödblockare är balansering ett måste!
« Senast ändrad: mars 17, 2007, 00:01:07 av Dan.P »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2007, 08:44:39 »
Snackade med killen jag köpte svänghjulet genom.

Han sade att i folkrace balanserar man inte, tydligen gör inte heller rallykillarna som köper svänghjulet det.

Det blir n o g  att jag kör utan balansering jag med, om jag inte hittar nån med väldigt bra pris på balanseringen.

Dock ska sprängkåpa byggas så att jag inte blir benlös om svänghjulet sprängs sedan.

Om du nu vill varva den stackars rödblockaren du har i bilen så ska man balansera motorn, det räcker inte med att bara balansera svänghjulet.
Volvos röda motorer från 1985 o framåt har väldigt höga toleranser vad det gäller viktskillnad på kolvar o stakar.
Tittar man på motorspecen mellan B18 motorerna i 400an o 2-900 seriens motorer vad det gäller inbalansering av motordetaljer blir man nästan mörkrädd när man tittar på Volvos rödblockare.

Ska man varva rödblockare är balansering ett måste!

Jag ska inte varva den, har inte fallit för höga varvtal (än). Varvar max vad den tål i sitt nuvarande skick. Dock ska jag självklart vikta kolvar & stakar nu när jag har dem ute ur motorn. Det kostar ju ingenting.

Svänghjulet är ju viktigast vid balansering av min motor pga. att det är lättat till 4kg så det är rejält bearbetat.

Givetvis vill jag ha en komplett balanserad motor i total balans som går som en symaskin och är rapp som en vessla och kan varva 8500rpm utan att skjutas till månen men det är inte ekonomiskt försvarbart i denna motorn eller i min ekonomi just nu.

Tack för svaret Dan!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #5 skrivet: mars 17, 2007, 16:00:01 »
Angående balansering och lättade svänghjul. Jag tänkte också att jag skulle försöka få mitt svänghjul lättat. Men hur många kg skulle vara passligt att ta bort? och vad väger det originalt på en b200f? Hur stor är risken att ett lättat svänghjul går sönder och skjuter benen av mej?

//nybörjaren inom bilmotorer  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #6 skrivet: mars 17, 2007, 16:42:35 »
Angående balansering och lättade svänghjul. Jag tänkte också att jag skulle försöka få mitt svänghjul lättat. Men hur många kg skulle vara passligt att ta bort? och vad väger det originalt på en b200f? Hur stor är risken att ett lättat svänghjul går sönder och skjuter benen av mej?

//nybörjaren inom bilmotorer  :)

Det svänghjulet på 13kg (såkallat pottsvänghjul eller det djupa) är inte lönt att lätta om man kan använda sig av det plana svänghjulet på 9kg som redan original väger som ett lättat djupt svänghjul ungefär. Mitt skelettsvänghjul i avataren är på 4kg, alltså lättat 5kg! Då börjar det bli mer hål än svänghjul, och övervarvar man eller har otur med materialet så kan det "explodera" och då sitter ingen säker som är i vägen. Därför skall jag svetsa ett skydd 360° runt kopplingskåpan på ca 3-6mm godstjockleg i svartstål! Alternativt köpa en sprängfilt som är godtjänd för uppgiften men det verkar svårt. Det är mest till växellådor de sprängfiltarna används.

Varför vill du ha lättat?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #7 skrivet: mars 17, 2007, 23:04:22 »
Snackade med killen jag köpte svänghjulet genom.

Han sade att i folkrace balanserar man inte, tydligen gör inte heller rallykillarna som köper svänghjulet det.

Det blir n o g  att jag kör utan balansering jag med, om jag inte hittar nån med väldigt bra pris på balanseringen.

Dock ska sprängkåpa byggas så att jag inte blir benlös om svänghjulet sprängs sedan.

Om du nu vill varva den stackars rödblockaren du har i bilen så ska man balansera motorn, det räcker inte med att bara balansera svänghjulet.
Volvos röda motorer från 1985 o framåt har väldigt höga toleranser vad det gäller viktskillnad på kolvar o stakar.
Tittar man på motorspecen mellan B18 motorerna i 400an o 2-900 seriens motorer vad det gäller inbalansering av motordetaljer blir man nästan mörkrädd när man tittar på Volvos rödblockare.

Ska man varva rödblockare är balansering ett måste!

Jag ska inte varva den, har inte fallit för höga varvtal (än). Varvar max vad den tål i sitt nuvarande skick. Dock ska jag självklart vikta kolvar & stakar nu när jag har dem ute ur motorn. Det kostar ju ingenting.

Svänghjulet är ju viktigast vid balansering av min motor pga. att det är lättat till 4kg så det är rejält bearbetat.

Givetvis vill jag ha en komplett balanserad motor i total balans som går som en symaskin och är rapp som en vessla och kan varva 8500rpm utan att skjutas till månen men det är inte ekonomiskt försvarbart i denna motorn eller i min ekonomi just nu.

Tack för svaret Dan!

Har en B230FB om Dremlad till B200 ;) den har gått ~8000mil och i vår(om ekonomin tillåter) ska in till Unitek ST för balansering.
Men jag kommer nog inte att lätta svänghjulet lika mycket som ditt, kul att kunna smyga iväg också ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #8 skrivet: mars 18, 2007, 09:21:23 »
Har en B230FB om Dremlad till B200 ;) den har gått ~8000mil och i vår(om ekonomin tillåter) ska in till Unitek ST för balansering.
Men jag kommer nog inte att lätta svänghjulet lika mycket som ditt, kul att kunna smyga iväg också ;)

Trevligt, du har ingen bild på dremlingen, planerar ett sånt ingrepp själv i det närmaste?!

Jag har aldrig kört en trimmad Volvomotor, än mindre med skelettsvänghjul så det blir spännande att se vad man tycker om det, får väl byta igen om det inte funkar på en till/från jobbetbil  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #9 skrivet: mars 19, 2007, 01:35:28 »
Har en B230FB om Dremlad till B200 ;) den har gått ~8000mil och i vår(om ekonomin tillåter) ska in till Unitek ST för balansering.
Men jag kommer nog inte att lätta svänghjulet lika mycket som ditt, kul att kunna smyga iväg också ;)

Trevligt, du har ingen bild på dremlingen, planerar ett sånt ingrepp själv i det närmaste?!

Jag har aldrig kört en trimmad Volvomotor, än mindre med skelettsvänghjul så det blir spännande att se vad man tycker om det, får väl byta igen om det inte funkar på en till/från jobbetbil  :)

Har motorn i Överkalix så en bild kan jag ta vid påsk om jag kommer ihåg det.
Jag slipade bort mitten strecket på 3an, borrade lite små försänkningar i öppningen på 3an o limmade dit en liten bit bankad ståltråd med epoxy.
Efter jag la färg på det så ser det bra ut, inget som man kan se om man inte vet om att det är omgjort.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #10 skrivet: mars 19, 2007, 16:15:54 »
Har motorn i Överkalix så en bild kan jag ta vid påsk om jag kommer ihåg det.
Jag slipade bort mitten strecket på 3an, borrade lite små försänkningar i öppningen på 3an o limmade dit en liten bit bankad ståltråd med epoxy.
Efter jag la färg på det så ser det bra ut, inget som man kan se om man inte vet om att det är omgjort.

Tack för tipset, jag hade tänkt gjuta upp en nolla men man måste ju inte krångla till det  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #11 skrivet: mars 19, 2007, 18:55:12 »
Kg-trimning har balansering för 1500kr tror jag. komplett vevparti.

Sen så har halvarson Racing samma pris.
Frakten tillkommer dock om man inte lämnar in det själv. därför väljer jag halvarsson. dom tar även 700kr för effektmätning.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #12 skrivet: mars 19, 2007, 19:18:27 »
Kg-trimning har balansering för 1500kr tror jag. komplett vevparti.

Sen så har halvarson Racing samma pris.
Frakten tillkommer dock om man inte lämnar in det själv. därför väljer jag halvarsson. dom tar även 700kr för effektmätning.

Jo det verkar vara ett rätt vanligt pris, 1500 och lite uppåt.

Effektmätning? Är det bänkkörning eller körning på rullar eller flödesmätning av toppar de menar med det?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #13 skrivet: mars 19, 2007, 19:40:03 »
rullar. sen mappar han oxh effektmäter för 1500kr.

tror han har en flödesbänk oxå. men flinty är bättre på sådant
360 Hybrid MKII

jimzon

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:Balansering av vevparti, priser?
« Svar #14 skrivet: mars 28, 2007, 16:42:10 »
Snackade med killen jag köpte svänghjulet genom.

Han sade att i folkrace balanserar man inte, tydligen gör inte heller rallykillarna som köper svänghjulet det.

Det blir n o g  att jag kör utan balansering jag med, om jag inte hittar nån med väldigt bra pris på balanseringen.

Dock ska sprängkåpa byggas så att jag inte blir benlös om svänghjulet sprängs sedan.


gå in på http://www.marty.nu/nyronen/index.php?node_id=6 han säljer lättade svänghjul i inbyte, balancerade. ring han å fåga om han kan tänka sig att bara balancera ditt svänghjul. borde inte vara helt omöjligt
gasa tills det rasar