Författare Ämne: Dyno test av Volvo B230 motor  (läst 8191 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Dyno test av Volvo B230 motor
« skrivet: februari 27, 2008, 16:36:44 »
578 hp, ganska bra! Eller? :-\ /Max

http://www.youtube.com/watch?v=jJYCd_MXl0k
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Dyno test av Volvo B230 motor
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2008, 17:25:43 »
578 hp, ganska bra! Eller? :-\ /Max

http://www.youtube.com/watch?v=jJYCd_MXl0k

Volvo B230 block, 96.3mm borr, 2.5l, 360° axiallager
O-ringat med topplockspackning i 1,5mm koppar, ej betongfyllt
Marinvevaxel med 86mm slag, 55mm ramlager
Nedre kamdrev i stål
12.9 topplocksbultar
SPM H-profil vevstakar
Venolia kolvar från SPM
Kompressionsförhållande 8,5:1
Högvolym oljepump från nyare B230
Oljekylare och oljetermostat
Eget oljetråg med skvalpplåtar och klaffar
Duckhams motorolja
Volvo 16V topplock med std. ventiler, egen portning
Egensvarvade fasta lättvikts ventiltryckare
Kamaxlar slipade av SPM
Dubbla ventilfjädrar med egna ventilfjäderbrickor i dur-aluminium
Egna ställbara kamdrev
Egen special vevhusventilation med mellanväggar och nät, retur till tråget
Garret GT40 lastbilsturbo
Eaton M62 kompressor
Eget system med ”wastegate” och backventiler för reglering av luften mellan turbo och kompressor
Egensvarvade remskivor
Eget grenrör i rostfritt stål, ø50x2mm
Egen Wastegate med 50mm ventil
Egen dumpventil
Eget insug med fullradietrattar
Eget spjällhus av slidtyp med separata 46mm spjäll = helt frilagda kanaler vid fullgas
Egen plenumkammare
4st 1600cc spridare
Hemborrad fuelrail
NGK BP7ES tändstift
Autronic SMC motorstyrning och Autronic CDI tändning
4st Mercury marine F1 tändspolar
Egen dubbel intercooler med cellpaket från Volvo F16
Egen dubbel vattenkylare med cellpaket Volvos tropikkylare
3st Spal kylfläktar
3” rostfria polerade tryckrör
3” tums rostfritt polerat avgassystem med en enkel Ferrita ljuddämpare
Egen bränsletank i aluminium med klaffar och mellanväggar
1st Bosch 044 och 1st Bosch 953 bränslepump
3 bars grund bränsletryck
Laddtryck 0,8-1,85 bar
95-oktanig bensin

Effekt:
Max. 578Hk vid 6300rpm och 1,7bar
558Hk vid 7700rpm och 1,5 bar
Över 500Hk från 5200 till 7700rpm

Vrid:
Max. 706Nm vid 4900rpm och 1,85 bar
över 600Nm från 4300 till 6600rpm
Bromsad hos VM-performance



Den motorn har jag sett live!

Det är ju Hilmerssons Manta! Dock har han sålt den nu  :'(

Hela bygget och andra galna byggen syns här: http://www.hilmersson-racing.com/

Kolla in filmerna, en del goa busfilmer finns det i filmavdelningen!

Nu hoppas vi på ett nytt bygge från Mr Hilmersson!

För övrigt är det ju en sån spis Redhead85 bygger! Fast Redhead har större kompressor  8)

Och angående bromsningen Max, det är inte mycket effekt för ett 16v rödblock, inte för 8v heller.. men mer än tillräckligt för mig  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Dyno test av Volvo B230 motor
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2008, 22:05:22 »
min lösning är mer hightech som jag använder för att koppla bort kompressorn.

men hans finish är imponerande!
360 Hybrid MKII

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Dyno test av Volvo B230 motor
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2008, 22:21:33 »
den bilen är så jävla råå va och grymm finish på allt.  ;D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Bollebus

  • Medlem
  • Antal inlägg: 119
    • Visa profil
SV: Dyno test av Volvo B230 motor
« Svar #4 skrivet: februari 27, 2008, 23:10:49 »
tjena

nån som vet hur man får i hop en b230 med opels vx låda eller med volvos låda  hur man då får ihop kadan

frågar pga  at jag har ett projekt i huvet en ascona b med en b230ET + massa godis till    Projekt busbil

//Bolle