Författare Ämne: Munkens 360GL  (läst 210354 gånger)

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #320 skrivet: juli 27, 2008, 00:17:57 »
ja så va det fredag i går och vad ser man på instrumentpanelen när man är på väg hem... jo baterilampan lyser :-\

då va den här helgen räddad ;)

i alla fall, så mätte jag mig fram med multimeter och kom fram till att det va generatorn..
 så ner med den och plocka isär kolla felet, va ett kol som kärvade och hade svarvat lite på rotorn

på med lite färg och ihop med den, såg bättre ut än nånsin 8)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #321 skrivet: juli 31, 2008, 00:54:57 »
Haloj!
Var du till rättvik igår/förrgår?
Hörde nånting om en stylad blå 360 som snurrade runt där så då tänkte jag på dig ;) Såg aldrig bilen själv så därför frågar jag :P
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #322 skrivet: augusti 01, 2008, 11:33:59 »
det var nog jag bor ju i leksand så... 
hur länge stannar du i rättvik?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #323 skrivet: augusti 01, 2008, 15:06:44 »
det var nog jag bor ju i leksand så... 
hur länge stannar du i rättvik?


Okej! :)
är hemma nu igen, men ska upp imorn å kika på marknan hade jag tänkt :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #324 skrivet: augusti 02, 2008, 17:02:37 »
men det va väll ett jävla väder har jobbat å slitit hela veckan å när det äntligen blir helg så regnar det :'(

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #325 skrivet: augusti 02, 2008, 17:30:37 »
det som har hänt på bilen det senaste är att jag bytt kol i generatorn men laddningslampan lyser fortfarande till och från :(

jag har krängt på nya däck på mina feting fälgar ;) och det va dom krångligaste fälgar å däck jag har hållt på med anledningen till det är att fälgbanan är på 7 cm och jag ville inte ha några klistervikter på fälgbanan...

sen var dom gamla däckena så jäkla styva i sidorna så man va genomsvett när man va klar...

motorn som jag hjälper farssan att renovera här hemma som han gav 4500:- för hade råkat ut för ett lager ras, och den suddiga bilden med en svart liten sak på är troligtvis delar av lagren som jag hitta i sumpen kändes som aluninium folie när man böjde på dom >:(
låg ungeffär 10 st 3cm långa lite här och var i sumpen och blocket

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #326 skrivet: augusti 03, 2008, 16:18:33 »
jaja nu har man hafft tråkigt igen och resultatet blev en riktigt porrig kontors stol ;D den snyggaste jag gjort ;)

sen när jag var ute i Rättvik i fredags började bilen låta mer och mer för varje kilometer så på lördagen va jag tvungen att svetsa ihop japsdämparen som hade spruckit i en fog :(

sen så har jag och far fått isär volvo 5:an som vi lagt upp snyggt och prydligt på ett bord (bra med ordning och reda)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Munkens 360GL
« Svar #327 skrivet: augusti 03, 2008, 21:15:43 »
Gillar kontorsstolen  8)

Är det svårt att skruva vitmotor?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #328 skrivet: augusti 03, 2008, 22:24:33 »
nja det får man nog säga är lite robustare gjort med mera men det största problemet är att hitta färgmärkningarna för lagren... (tog nästan en hel dag å bara hitta abc märkningarna både på blocket och veven

sen skadade vi oljepumpen vid demonteringen, stod ingen ting i haynes hur man skulle undvika detta :(

men men nu sitter man här å njuter i den bästa kontors stol som går att göra ;)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #329 skrivet: augusti 04, 2008, 00:27:36 »
men det va väll ett jävla väder har jobbat å slitit hela veckan å när det äntligen blir helg så regnar det :'(

jo ett jävla skit väder blev det på helgen, men annars var det KANON väder :) Var inte änn fullsatt på marknan, brukar ju vara överfullt med försäljare överallt :P
Man kanske ska ta sig en sväng till Leksand med pärlan när jag fixat iordning den så den går igen :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #330 skrivet: augusti 04, 2008, 14:06:28 »
vore trevligt men jag hänger för det mesta i rättvik :)

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #331 skrivet: augusti 05, 2008, 19:43:34 »
jag var uppe i rättvik hela veckan jag såg din blå räser hejade men jag gjorde det nog för sent för jag tror inte att du han se mig men jag måste säga att du har lyckets bra med lacken
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #332 skrivet: augusti 05, 2008, 20:24:51 »
den ser förbannat bra ut i mörker å när man bara rullar förbi ;) men om man går nära så ser man alla ojämnheter :-[ men jag hade bråttom mot slutet hade ju körkort men ingen bil!!

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #333 skrivet: augusti 17, 2008, 21:17:44 »
nu har jag inte orkat lägga in nån uppdatering på länge men här kommer den :D

var till nallen och hämtade min 7" skärm som hade beställts från usa 900.- med frakt inräknat, ett välldigt bra pris tycker jag :)

sen har jag börjat plasta in en diskant i a-stolpen (lite pilligt)

har också börjat plocka ihop farsans 850 motor, rent å fint ;D
vevaxeln är i men har inte det på bild men visst ser det fint ut med nya lager?

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #334 skrivet: augusti 18, 2008, 18:45:10 »
har spacklat och lackat A-stolpen i dag va lite små drygt men när under arbetet va klart å 2 lager lack och 1 lager klarlack så vart tom jag nöjd :)

får avmaskera i mörå eller sent i kväll så får man se om det är lika fint på platts

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Munkens 360GL
« Svar #335 skrivet: augusti 18, 2008, 18:53:07 »
Oj det blir blå inredning med  :)
Snyggt jobbat

Edit: Vad blir det för ljudgrejor då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #336 skrivet: augusti 18, 2008, 19:07:54 »
billjudet är som det är har en cd/dvd spelare som har kukat ur totalt :(
fel på lågnivåutgångarna.. men det får bli nya dörr högtalare sen ska jag nog plasta en smidig baslåda i skuffen 8)

det jag är mest orolig för nu är vxl. lådan som har börjat skrapa även på 2:an måste ha tag på en gubbkörd reservdels bil mycket snart (innan sommarlovs pengarna går till en kompressor eller svets) ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Munkens 360GL
« Svar #337 skrivet: augusti 22, 2008, 14:09:22 »
jag har också lite problem...
när jag kör av gården på mornarna brukar jag köra på ungeffär halv gas och när varvräknaren står på precis 2000 RPM så känns det som om nått "bromsar" i accelerationen :-\

vad kan detta vara? och har du/ nånannan samma problem?

Av nån anledning så stryps väl bränslet just då..
men du kör Bosch Jetronic eller har jag missat nåt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #338 skrivet: augusti 31, 2008, 17:35:39 »
än så länge kör jag orginal :)

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #339 skrivet: augusti 31, 2008, 17:53:18 »
då var det dags för en liten uppdejt :)
har köpt en ny stereo till bilen med dvd och 3,2 v på lågnivå :D
blev ett jävla bra tryck på basen även om jag bara har en fungerande 12" 8) provmonterade skärmen också verkade rätt ok för å va det billigaste man kunde få tag på :)

och nu nått helt annat... va nere i mantorp i helgen med en citroen som vi hade rensar från inredning svetsat bur i å bytt ut glaset i rutorna mot plast :D inget märkvardigt i sig men vi började med den på tisdagen och rejsade med den på lördan i 12h :o
vi kom 11 av 21 startande med våran trötta diesel kombi ;D

anledningen till skyllten är att huvudsponsorn är Eljas motor, kul med humor ;) vi använde den när det va dags för förarbyte :)

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #340 skrivet: september 07, 2008, 17:03:16 »
perfect väder i går för lite rondell drifting ;D
va ute å kände på vägarna å det va riktigt kul å något upphetsande ;)hehe

det som hänt förutom körningen ar att jag har kapat lite i durkplåten som jag fått å det blir nog riktigt bra :) här är bilder

det ni ser på bild 2 är bara nedslipning av uppbuktningar, så att det inte blir en springa på 2mm vid kanten...

bulten på bild 3 är min lösning på värmen i cupén drar man blir det varmt trycker man blir det kallt :)
 får se om jag gör nått åt riktningen av luften eller om jag bara spärrar den mot rutan..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Munkens 360GL
« Svar #341 skrivet: september 07, 2008, 20:52:20 »
Uppfinningsrikedom  :D
Ser bra ut!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #342 skrivet: september 07, 2008, 21:28:35 »
skruvade fasst plattan i dag så nu sitter den där :)
ska bara fundera ut hur jag ska få fast skärmen utan att behöva limma...

sen ska jag tyvärr vara sparsam med detaljer pga stöldrisk 8) om någon skulle vilja ha min budget skärm dvs ;D

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #343 skrivet: september 10, 2008, 19:52:45 »
ja då sitter skärmen där å min hempuls lösning till värrme reglage funkar fint å ser förbannat bra ut 8)
 så nu är det bara att spela fina musikvideor med mycke hud ;D

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #344 skrivet: september 14, 2008, 18:22:39 »
jaha!! tänkte man i fredags vid 12 tiden på kvällen där man satt mitt ute i skogen i ett dike :'( (kul med grusvägar om man inte ska testa nya med skymd sikt)

men bilen klarade sig hyffsat ändå behöver bara byta styrväxel, för den nedre länkarmen va det bara att böja tillbaks :D

blev en liten spricka i kjolen när skärmen låsnade, men annars inga märkbara grejor som tur va :)

den dåliga nyheten är dock att jag har besiktnings tid den 24:e å då har man definitivt inte tid med nånting helt plötsligt :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Munkens 360GL
« Svar #345 skrivet: september 14, 2008, 18:34:55 »
Kul att du använder grejerna, men sen får man ju bita i sura äpplet ibland..
Men det där fixar du ju snabbt.
Skönt att det gick hyfsat bra!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #346 skrivet: september 14, 2008, 18:56:30 »
Jag tippar på att du hinner fixa bilen tills den 24de. och att du hinner göra om kjolen och lacka den och allt  ;)

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #347 skrivet: september 15, 2008, 20:28:44 »
sen har ja lamp fel på dim ljus bak och laddnings lampan lyser :-\

som man kör får man meka eller som det egentligen heter (som man bäddar får man ligga)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #348 skrivet: september 15, 2008, 20:45:39 »
Eller: Som man mekar får man köra  ;)

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #349 skrivet: september 17, 2008, 20:58:47 »
hehe 8)

har funderat lite på varför folket här inne som köper extraktor grenrör får dåligt lambda värde...

för om man ska sätta lambda sonden längre ner så måste man förlänga kablarna och då blir det högre motstånd i ledningarna som antagligen gör att förvärmningen får för lite ström ???
men det här är bara en liten teori jag har så... kan nån kunnig säga om det här är rimligt och om man i så fall måste leta efter lambda sond med längre kablar

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #350 skrivet: september 17, 2008, 21:50:53 »
Man borde mäta upp motståndet i kablarna original, och sen förlänga så långt det behövs och sedan mäta motståndet igenn.

Dock tror jag inte att förvärmningen blir sämre, men att själva lambda-värdet kan bli annorlunda om motståndet i kablarna ändras tillräckligt. Sen har jag också en teori på att: Om man förlänger lambda-kabeln med en tillräckligt grov kabel, och ser till att det är tillräckligt bra kontakt i skarvarna och så borde det gå att få samma motstånd i kablarna.

Fast vad vet jag, jag är inte utbildad inom ämnen (ännu)  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Munkens 360GL
« Svar #351 skrivet: september 17, 2008, 22:01:57 »
hehe 8)

har funderat lite på varför folket här inne som köper extraktor grenrör får dåligt lambda värde...

för om man ska sätta lambda sonden längre ner så måste man förlänga kablarna och då blir det högre motstånd i ledningarna som antagligen gör att förvärmningen får för lite ström ???
men det här är bara en liten teori jag har så... kan nån kunnig säga om det här är rimligt och om man i så fall måste leta efter lambda sond med längre kablar

Jag hade ju dåligt värde i början, och det är väl jag som slagit hårdast på trumman. Men efter/samtidigt som jag bytte sonden med en från min brors 360 så hoppade det igång igen. Nu funkar det klanderfritt.
Jag förlängde kablarna i bilens härva med vanlig 1,5-kvadrats FK (Sån fåtrådig man har i hus). Tog det som fanns närmast. Annars är ju mångtrådig (RK) att rekommendera i bilen.

Hur som helst så påverkar en meter hit eller dit väldigt lite eller inget allt när det gäller motståndet.
Med min "nya" sond så är förvärmningen mycket snabbare med så det var nog min gamla sond som var för trött helt enkelt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #352 skrivet: september 18, 2008, 17:51:18 »
ok tack för svar :)
tänkte nämligen lite på det här när jag hjälpte en kompis med neon-stav som inte lyser när han förlängde kabeln å när man kortar ner förlängda kabeln till 3-4 dm så lyser staven halv vägs...

har också fått min nya (bättre begagnade) styrväxel idag :)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #353 skrivet: september 18, 2008, 18:10:08 »
har också fått min nya (bättre begagnade) styrväxel idag :)

servo? :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #354 skrivet: september 29, 2008, 19:42:12 »
nej jag ville ha en med känsla i så det blev en vanlig utan servo :) dessutom är en servo 2000kr dyrare!!

har desiktar bilen å den gick igenom med extraktor grenrör och huv-scoop med mera så jag är glad å nöjd :)
fick dock en 2:a på dåligt rostlagad balk men men går ju fort å göra seriöst :)

det som va lite kul å se va besiktningsmännens miner när dom tänkte sätta dit avgas-slangen ;D dom struntade i det, hehe

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #355 skrivet: oktober 08, 2008, 18:37:06 »
ja nu var det länge sedan jag uppdaterat...
har fixat 2:orna men inte åkt in till bes. än :)

nu lommer något dom flesta har tänkt å fynderat på att göra men har inte riktigt fått tummen ur röven ;)

hur man sätter dit vindrutetorkare från en v50 på en 360 8)

här kommer en guide:
steg 1: ta bort kopan som sitter i mitten med en radio mejsel.

steg 2: avlägsna röret som syns genom att böja ut sidorna med en tång, (eller annan önskad metod) böj tillbaks sidorna.

steg 3: fila upp plastbiten som sittter på dom gamla torkarna i skåran så man får igenom en 4mm tunn bult utan problem (grön prick).
tryck också upp sidorna (röda punkterna) mot varandra så man får lite höjd.

steg 4: nu är det upp till dej om du ska få på den ;)

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #356 skrivet: oktober 08, 2008, 18:49:00 »
här är en liten tilläggs guide, för ni trodde väll inte att det va så enkelt ;)

man lär ju korta ner torkarna och skaffa starkare fjädrar till torkar-armarna.

1: kapa av torkarna i önskad längd (med en plåt-sax).
2: pilla sedan bort ändarna (valfri metod).
3: kapa sedan bort ca13mm av ytter höljet (bild 1)
4: limma dit ändarna med Epoxy eller dyl.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Munkens 360GL
« Svar #357 skrivet: oktober 08, 2008, 20:14:04 »
Bra jobbat Munken!

Men du glömde att säga varifrån du tog starkare fjädrar!? Varför behövs det?

Och varför vill man ha V50-torkare, jag ser att det är såna där svindyra mjuka torkare som inte har stålskelett som dom man är van vid men är dom mycket bättre eller? (tror jag har såna på min Vectra -05.)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #358 skrivet: oktober 08, 2008, 20:33:45 »
jag har inte satt dit starkare fjädrar än men jag såg att det behövdes :)blev en liten glipa på mitten.
anledningen till att det blev just v50 är att jag jobbar på volvoverkstad och v50 är mindre än v70 ;) och dom var halvslut dvs gratis ;D

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Munkens 360GL
« Svar #359 skrivet: oktober 13, 2008, 19:40:09 »
det har inte hänt så mycket med bilen på sistone pga farsans bil, jag lägger upp lite bilder ifall att nån är intresserad :)

så har jag fått en ny praktikplats :)
 hos Tony Rickardsson "så jag är inte bitter" ;)