Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - simlar

Sidor: [1]
1
Fakta/Guider / Fakta: Stadigare koppling som passar
« skrivet: augusti 27, 2021, 06:25:00  »
Tänkte jag lägger upp en tråd här med artikelnummer på lamell och tryckplatta som passar och håller för mer effekt än original.
Dessa passar då alltså på det djupa svänghjulet/pottsvänghjulet.

Kört min 360 med B230 och GT30 på 1,2bar med dessa delar.

Lamell:
VW Transporter 3 2.0
OEM-artnr: 029 141 031 D, 029 141 031 G, 025 141 031 D, 025 141 031 N, 025 141 031 K
Meyle artnr:117 158 1437
228mm organisk lamell för 20,4mm axel med 24 splines.

Tryckplatta:
Volvo 240/740/940 Turbo
Sachs artnr 3082 204 033
OEM-artnr:1209589 , 1209874 , 3520552 , 3520553 , 6814583 , 6814689

Krävs även shims under tryckplattan pga VW lamellem är tjockare än original.
Billigast är 6st M8 brickor och lägga en bricka under varje skruvhål.

2
Här finns mallar på fästena jag byggt till min röda 360 GLT.
Med dessa kan man montera 740-motorkudde och använda 740-fästen på motorn.
Bolt-on tilll samtliga 340/360 med rödblock.
Rekommenderar att bygga i minst 3mm tjockt stål.

Totalt 6st bitar, enda bitar som jag inte gjort mall av är 2st triangelbitar för sidorna av "tungan" på vänster motorfäste.
Streckade linjen på "tungan" till höger motorfäste är där det ska bockas, rekommenderar att kapa genom ca halva plåtens tjocklek för att enklare få en snygg böj.
Bitarna till basplattan är den samma på vänster och höger sida, behöver bara vända plåtarna åt rätt håll.
Ryms på två A4-ark, skriv ut i original-storlek så blir måtten korrekt.
Laddas ner via pdf-fil jag bifogat i inlägget.

Använd mallarna väl alla 300power-medlemmar :D

3
Projekt / Sixlar's Volvo 360GLT -83
« skrivet: juli 20, 2017, 23:07:18  »
Projekttrådsintroduktion
Detta är då lillbrorsans 360 GLT från 1983.
Den är utrustad med lilla GLT-vingen, B19E på 115hk, M47R-låda, 3-dörrars kaross med öppningsbara bakrutor

Jag (simlar) fick bilen gratis mot avhämtning då den varit stulen och vandaliserad därför är bakrutorna krossade, rattlåset sönderslaget, torkarspaken avbruten, bucklor på tak, krockad i front och bränslepumpen bortsliten.

Planer
Fixa iordning bilen så den går genom besiktning och skriva över den på brorsan då han fyllt 18.


1Det jag vet måste fixas än så länge är:
Byta rattlås då det är helt sönderslaget
Byta torkarspaken då den är helt bortsliten
Rikta till rattstångsfästet och blinkers/torkarspakfästet
Byta till en okrokig ratt
Byta sidorutor bak
Montera en bränslepump
Laga slangnippeln på bränsletanken
Laga rost i trösklar och golv
Fixa avgassytemet, sista ljuddämparen har rostat av
Ljudisolera
Fixa ny dörrsida höger dörr
Byta till 81ans front
Byta till en hel instrumentbräda
Montera ett mätarhus
Montera stolar och baksäte
Byta hjullager höger bak



Tidsplaneringen
Tidsplanen är att bilen ska vara klar då brorsan (sixlar) tagit körkort, förmodligen i Augusti 2019.

4
Köpes / Strålkastare eller strålkastarglas köpes
« skrivet: juli 03, 2017, 21:17:05  »
Strålkastare eller endast strålkastarglas båda sidor köpes. Ska passa min 88as 360 så passar från 82 och uppåt om jag inte minns fel.
Även en reflektor till höger sida i dåligt skick är av intresse.

Det enda kravet jag har är att strålkastarglasen är hela.

5
Projekt / Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juni 14, 2017, 20:10:52  »
Projekttrådsintroduktion
Ja nu var det dags, ny bil, nya planer, ny ork, motivation och bättre ekonomi :D Tyvärr lite sämre med tid, men man har ju helger av en anledning ;)

Fick denna bil för det otroliga priset av 0kr, kostade dock diesel i A6an för att köra Kalix-Jokkmokk tur och retur och bensin i 360in Jokkmokk -> Kalix så tekniskt sett kostade bilen mig ca 1000kr.

Bilen är då en röd Volvo 360 GLT av årsmodell 1988 med 112hk B200E.
Den började livet som en Diplomat/Turist-bil enligt dekalen på bakrutan och dokument som följde med tillsammans med instruktionsboken.
Fått fram ägarhistorik från 2004 och uppåt och under den tiden har bilen ägts av äldre kvinnor runtomkring Jokkmokk.

Bilen  har standard GLT-utrustning samt taklucka, econ-mätare, yttertempmätare och dragkrok.

Framtidsplaner
Tanken med bilen är att ta kunskaperna från 345-bygget men med tankesättet att inte komplicera saker i onödan (främst då det är dags för stadigare drivlina).
Har ej heller tänkt ha bråttom med detta projekt utan det får ta den tid det tar.
Även en tanke med bilen är att göra så mycket som möjligt bolt-on så bilen går att återställa till så gott som original om jag skulle vilja det i framtiden.
Bilen är tänkt att bli en sleeper. Den ska se ut så gott som en original 360 GLT förutom mindre detaljer som t.ex fälgar och toning.

Förklaringar till textformat:
Gjort
Ändringar

Vad har jag då för planer?
Ja först och främst är det att fixa alla fel på bilen och få den besiktad.
Sen efter det förbättra väghållningen, komforten och prestandan i bilen.
Inte förrän B200-motorn eller kraftöverföringen inte längre håller ihop blir det att byta motor och bygga om till stadigare saker.
Ändrade planer, kommer spara alla original-delar innan dom körs sönder och bygga om till stadigare drivlina först

Blev ändrade planer igen, råkade bygga en unik Volvo 360 ::)

Det jag vet måste fixas än så länge är:
Byta hjullager vä fram
Byta reflektor vä fram
Byta ytter styrled höger
Byta styrväxeldamask vänster
Laga rattlåset
Byta tätningslist taklucka
Laga dörrhandtagen i samtliga dörrar förutom höger bakdörr.
Få öppnat vänster bakdörr, gått i baklås men handtaget är åtminstone helt.
*Avklarat 2017*


Ombyggnationer

Kaross/Drivlina/Hjulupphängning:
Nya stolsfästen och E46-framstolar
BMW E36 318 styrväxel
BMW E36 framnav och coilovers
BMW E36 framvagn
Volvo 240-bakvagn komplett
W203 C200Kompressor 6-växlad manuell låda


Motor:
B230 -91, renoverad med nya lager, kolvringar, packboxar och packningar
530-topp, väldigt lätt bearbetad av mig själv
Hårdare ventilfjädrar
940-turbogrenrör planfräst och portad till T3-fläns
Kina-turbo, beskrivs som 430hp uppgraderingsturbo till Nissan RB20/RB25
1190cc flödesmatchade spridare
Intercooler från Opel Frontera B
*Färdigbyggd Sommaren 2018*

Ny Motor:
OM604.910 från Mercedes C220D
Dieselmeken OM601-pump
GT30-kinaturbo
Opel Frontera B intercooler
Målet är 200hk+ och 400Nm+

6
Säljes / 19T-turbo, 465cc spridare m.m [Finns i Kalix]
« skrivet: oktober 02, 2015, 23:56:43  »
Eftersom jag lagt ner mitt Volvo 345 projekt så tänkte försöka sälja bort lite grejjer till att göra plats och sponsra ett inköp av ny projektbil.

Det jag har är:
1st TD04-19T, 6ans vinklade avgashus och justerbar wastegate. Renoverad för ett år/max 500mil sedan. Medföljer ett 940-turbogrenrör som är portat på turbosidan så den passar bättre mot avgashuset.
4000kr *SÅLD*

1st B230F-insug med Bosch -968or (465cc@3,8bar högohm), matchportat mot insugspackning och BTR ihopklämd till just under 4bar. Körts med E85.
1000kr *SÅLD*

Komplett drivlina från Volvo 300 med rödblock.
Komplett bakaxel, 4st drivaxlar, transaxel, 1st M47R och 1st M45R, motorfästen till rödblock både de i karossen och de på motorn, sprängkåpa med spakställ.
1500kr

2st Lastbilsintercooler. Finns läckage någonstans, har dock inte provtryckt så vet ej var.
500kr för båda.

1st 60L Fuelcell. Körts med E85, inbyggd nivågivare, borttaget skum. Samma modell som t.ex KL-racing säljer.
Medföljer en oanvänd Autogauge tankmätare som jag tror funkar till tanken, dock ej provat.
1000kr

1st Suzuki TS50 med 140cc fiddy-motor. Går bra, stark och toppfart på ca 100km/h, lyse fungerar ej pga trasig laddningsregulator.
Medföljer 110cc fiddy med trasig svänghjulsgivarfäste (tändplattan måste bytas) och 3ans växel är trasig.
Medföljer även en 26mm mikuni-kopia.
2000kr

Allt finns i Kalix.
Priserna är inte huggna i sten utan ge ett bud om ni inte anser att jag satt ett vettigt pris.
Skickas helst inte med tanke på vikt och storlek på grejjerna.
Första inlägget uppdateras vid såld vara.

Bilder på det som är till salu finns i Dropbox-länken:
https://www.dropbox.com/sh/5drdqmwle3yh ... S7cea?dl=0

7
MS / Varvtalssignal, ojämn - varför? *LÖST*
« skrivet: augusti 29, 2014, 19:42:10  »
Ja bilen vill inte gå som den ska, misständer utav bara fan.

Se bifogad datalogg.

All hjälp uppskattas :)


Misstänker starkt att vevaxelgivaren är felet då givaren är okänd och kontakten på givaren är en kontakt från en vattentempgivare från en saab om jag inte minns fel när jag sökte på bosch-nummret.
Så ska försöka hitta en givare som redan har bosch-kontakt, frågan är då vilka bilar som har en VR-givare som passar till MS?

8
Framvagn/Bakvagn / Styrvinkel
« skrivet: maj 24, 2014, 17:14:15  »
Tänkte att här kan vi snacka om modifikationer för ökad styrvinkel och gärna jämförelse mellan 340 och 360 då 360 ska ha mindre styrvinkel original och även mellan 340 med B14 och 340 med B19/200 ifall det är någon skillnad där.

Frågan är då även om det är styrväxeln som skiljer mellan 340 och 360 eller om det är längden på fjäderbenens styrarmar som skiljer.

Lägger upp två bilder som visar max rattutslag åt vänster på min -81as 345 med B19A original.
Inga modifikationer för ökad styrvinkel, original styrväxel och nya styrleder av originalmodell, 4,5varv på ratten från fullt höger till fullt vänster.

9
Framvagn/Bakvagn / Volvo 240 fjäderben
« skrivet: januari 15, 2014, 15:53:57  »
Är det någon på forumet som provmonterat Volvo 240-fjäderben?

Har kollat bilder på google och det verkar finnas möjlighet att 240-fjäderben skulle passa ifall man byter fjäderskålar och stötdämpare till 340/360 och eventuellt korta fjäderbensrören.
Det som förmodligen avgör mest är ifall framvagnsgeometrin blir oförändrad eller till det bättre och om det ens passar på spindelled och styrled.

Vore ju väldigt intressant om det skulle gå att få dit utan att bygga om varken fjädertorn eller bärarmar då det skulle öppna upp ett större utbud av skivor, ok och belägg (och även ett stort utbud av volvo-fälgar).

10
Köpes / Spolarmunstycken till gamla fläktpaketet sökes!
« skrivet: november 23, 2013, 21:22:46  »
Jag är alltså ute efter spolarmunstycken till gamla fläktpaketet.

Blir tokig på mina munstycken som fladdrar omkring, vill därför köpa två st av den nyare modellen.

Bild1: Spolarmunstycke

Bild2: Fläktpaket det ska passa på

11
Köpes / Snowcap till gamla huven (-76-81)
« skrivet: februari 05, 2013, 09:22:03  »
Som rubriken säger så vill jag köpa en Snowcap till gamla (MK1) motorhuven som satt på 300-serien från -76 till och med -81.

Jag blir tokig på att luftintagsgallret fylls med snö och is så skulle vara underbart att ha en snowcap.

Kan tänka mig att betala upp till 300kr + frakt ifall det är en riktigt fräsch snowcap.

12
Framvagn/Bakvagn / Vad för något är monterat i framvagnsbalken?
« skrivet: januari 17, 2013, 23:03:06  »
Började fundera lite idag om vilka komponenter som är monterade i framvagnsbalken.
Har för mig det bara är styrväxeln, bärarmarna och reaktionsstagen som är monterade i balken, stämmer det?

Och visst är det bara att skruva loss "styrpucken", fjäderbenen och krängingshämmaren för att sedan bara skruva loss och plocka ner hela framvagnsbalken?

Jag har tänkt ta ner både framvagn och bakvagn för att sedan slipa bort till ren metall (eller lämna in på blästring) för att sedan boxa bärarmarna och framvagnsbalken och svetsa fästen för ett reaktionsstag till vänster sida bak för att sedan lackera allt med epoxiprimer och sedan blå 2k-polyuretanlack som topplager, sen ska det väl hålla sig fräscht i många år framåt :) (Har tänkt göra på samma sätt på resten av bilen där det är rost, även på de ställena där det bara är ytrost).

13
Fakta/Guider / Guide: Byta olja i växellåda och diff
« skrivet: november 28, 2012, 00:15:47  »
För att byta olja växellådan och diffen behöver DU:
Transmissionsolja SAE90 API GL-5
Motorolja 5W-50 (jag rekommenderar helsyntetisk då oljan håller ungefär samma viskositet oavsett temperatur, dvs växlarna går i lätt även vid -30°C)
En handpump
Genomskinlig slang som passar på pumpen

Volymen olja som behövs:
Automatväxellåda:
Primärlåda 0,55 liter.
Sekundärlåda 1,0 liter.

Manuell växellåda (total):
Fyrväxlad:
Fram till 1984 2,1 liter.
Fr o m. 1984 2,35 liter.

Femväxlad:
Plugg baktill 2,7 liter.

Plugg framtill:
Fram till 1985 3,5 liter.
1985 till 1989 3,0 liter.
Fr o m. 1989 2,8 liter.

Slutväxel:
B14:
Fram till 1982 1,45 liter.
Fr o m. 1982 1,35 liter.
B172 1,35 liter.
B19 & B200:
Fyrväxlad 1,5 liter.
Femväxlad 1,35 liter.

Tillvägagångssättet lyder:
  • Hissa upp bilen lika mycket runt om så bilen står plant OBS! Använd pallbockar, jag vill inte att någon blir klämd till döds under bilen
  • Lossa påfyllnings/nivåpluggen
  • Lägg ett oljeuppsamlingskärl under växellåda/diff
  • Lossa avtappningspluggen och vänta på att oljan har tömts ut
  • Skruva tillbaka avtappningspluggen
  • Ta fram oljeflaskan/orna
  • Ta fram handpumpen med slang påtryckt
  • Tryck i ena änden av slangen i påfyllningshålet
  • Sätt ner andra änden av slangen i oljebehållaren OBS! Se till att pilen på pumpen pekar i riktning mot växellådan
  • PUMPA!!
  • När det börjar rinna ur olja ur påfyllningshålet ta ut slangen och skruva tillbaka pluggen
  • Gör sedan steg 1-11 för diffen
  • Ta bort pallbockarna och hissa ner bilen
  • Grattis! Nu är det bara att tuta och köra :D

Över till bilder:

14
Ja kom på en tanke att om det kanske skulle gå att regga in bilen med B23/230 om man samtidigt registrerar med eftermarknadssprut (t.ex MS) och E85?

Eftersom ifall man registrerar med eftermarknadssprut och E85 så behöver man inte ha någon avgascertifiering på motorn men man behöver ett bänkningspapper på motoreffekten och godkända E85-slangar.

Det jag tänkte då är att det borde väl då gå att regga in med B23/230 samtidigt om man har bänkningspapper på att motorn inte ger ut mer effekt och vrid än bilen är godkänd för.

T.ex man mappar B23an så man får ut runt 100hk och 170Nm så överstiger man varken max tillåten effektökning eller max tillåtet vridmoment, vad jag hittat så är 300-serien godkänd för 140HK och 170Nm.

Men då är frågan om det går att göra så, har bara hittat när jag googlat där dem reggat med utbytt och/eller turbokonverterad motor och E85 i samband med reggning som ombyggt fordon och har då gått på max 15kW/100kg. (inte 300-serien utan de flesta verkar vara 80-tals BMW)


Det jag vill göra är att endast regga in med B23, MS och E85 utan att behöva bygga om så det går att regga som ombyggt fordon.


Finns det någon här på forumet som har några erfarenheter om det här? Skulle ju vara riktigt kul om det går att regga in med B23/230 så man inte behöver oroa sig vid varje besikting ifall de märker att det sitter en motor med lite större motorvolym än original.

15
Elsystem / Passar Volvo 740 80A generator på 340/360?
« skrivet: september 17, 2012, 19:49:46  »
Ja jag undrar nu ifall en 740-generator på 80A skulle passa på min 345a?

Verkar som att min generator är slut då den mest troligt kört slut på kolen på endast 300mil (laddar som mest 13,55V). Och då tänkte jag att ifall man nu måste byta generator så är det ju ingen idé att byta till en "klen" 55A utan om det går så skulle jag gärna montera en 80A generator från en 740.

Orsaken till en 80A generator från just en 740?
Det bör gå att få tag i en fräsch på skroten till en vettig peng (runt 500kr).
80A är ju lite mer lagom när man krämar på extraljus och stereo, vill ju inte överbelasta generatorn så den rasar.

För det finns nog risk att det är just att överbelasta som jag gjort och det är därför den redan laddar dåligt. Har ju trots allt 200W extraljus, totalt 600W ljudanläggning (400W bas och 200W mellanregister), sen bilens elektronik på det i form av kupéfläkt, baklysen, framlysen, el till mätarna, el till tändspolen och sånt. Gissar på att det kanske är runt 800-900W totalt och det blir 67-75A och det gillar nog inte lill-generatorn på 55A.


Så passar 740 generatorn på originalfästena vid oljefiltret? 740 har ju generatorn monterad ovanför servopumpen (iaf 740 med 80A generator).

16
Fakta/Guider / Guide: Byta drivknutsdamask/er
« skrivet: september 16, 2012, 21:28:15  »
Här kommer då en guide på hur man byter drivknutsdamasker på sin Volvo 300-serie:

1. Lossa bultarna till däcket/däckena (beror på om du ska byta på båda sidorna eller bara på ena sidan)

2. Hissa upp bilen och sätt pallbockar under.

3. Ta en stålborste och en liten plattmejsel och ta bort smutsen på drivknutarna och i insexskallarna på skruvarna som håller drivknutarna.

3. Leta reda på en insexbitsl i rätt storlek (tror det var storlek 6 eller 8 på skallen), en 1/4" förlängare och en 1/4" spärrskaft (1/2" spärrksaft är lite för stort, i alla fall mitt så om jag tog med det så drog jag snett för spärrskaften slog i drivaxeln).

4. Ta fram en liten gasolbrännare eller något annat lämpligt att värma med. (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbrannare/Minibrannare-Gourmet-17612/ jag använde en sådan för vi hade en liggandes i garaget)

5. Knacka i insexbitset i insexskruven så långt det går.

6. Lägg i handbromsen om du inte redan gjort det.

7. Värm med brännaren så mycket du kan (Runt 2-3min på första bulten, sen räcker det med ca1min på resten för då är redan ganska varmt)

8. Tryck ditt förlängare och spärrskaft på hylsan och dra loss bulten, det kommer gå lite halvtrögt med loss kommer det om du värmt tillräckligt.

9. Släpp handbromsen och rotera hjulet så du kommer åt nästa skruv.

10. Repetera steg 5-9 ända tills alla drivknutar du vill ha loss är lösa.

11. Om du tagit loss hela drivaxeln så ta den till arbetsbänken och dra fast den i skruvstädet.

12. Ta fram en massa papper för det kommer behövas.

13. Ta lossa damasken från drivknuten, dvs stora änden på damasken och torka rent drivknutarna från så mycket fett du kan.

14. Nu när fettet är borttorkat så kommer du se att det sitter en låsring som håller fast drivknuten på axeln. Ta loss denna låsring, går med en plattmejsel eller en låsringstång. Låsringen är ett så kallat C-clips så det finns inga öron att ta tag i, knepet jag använder är att jag försöker få upp ena kanten utan för spåret och sen drar jag med en plattmejsel på undersidan av clipset tills det lossnar. Det kan vara bra att ha en trasa eller något överdrivknuten för när låsringen lossnar så sprättar den iväg med en jävla fart.

15. Ta en plasthammare och slå loss drivknuten från axeln. Man får slå ganska hårt och man kan vrida på axeln och slå som runt hela. Obs! Slå inte på ytterdelen av drivknuten utan endast på den inre delen som sitter på axeln!

16. Då var det dags att torka bort resten av fettet, man behöver inte få bort allt men så mycket du bara kan.

17. Ta bort den gamla damasken helt från axeln. Ta bort eventuellt smuts/rost/grus vad som helst som kan vara där.

18. Är det en universaldamask så testa så den går på på drivaxeln och prova även trycka den mot drivknuten och se var den ska skäras av. Ta sedan och skär av damasken i rätt längd.

19. Tryck på damasken på drivaxeln.

20. Tryck i nytt fett i drivknuten, det brukar följa med i damasksatsen. Tryck i allt fett ifrån påsen som följer med och försök fylla alla skrymslen av drivknuten.

21. Tryck på drivknuten så långt det går och ta sedan plasthammaren och slå dit den igen. Även här ska du endast slå på den inre delen som är närmast axeln.

22. Stoppa dit låsringen.

23. Tryck på damasken på drivknuten och sätt fast den med klammrena som följer med. Dessa brukar vara ett helvete att få på eftersom man är fet om händerna och man måste trycka ihop dem tillräckligt mycket och trycka ner klackarna i hålet på klammrena. (Om det är första gången du byter drivknutsdamasken så kolla på klammrena så du förstår hur man ska göra med dem).

24. Repetera steg 11-23 för resten av drivknutarna (Om du nu inte bara ska byta ena damasken, fortsätt isf till nästa steg)
Frej påpekade i en tråd som jag ursprungligen skrev den här guiden i att man bör kunna byta damasken på andra sidan drivaxeln också genom att bara lossa ena drivknuten och sedan trä på den nya damasken på drivknuten som redan sitter fast. (http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7730.msg99892#msg99892) Vi är inte säker på om det går men om någon har testat så får ni gärna säga till :)

25. Stoppa tillbaka skruvarna i sina hål och glöm inte brickorna som sammanlänkar 2st skruvar med varandra. Om du vill kan du byta till nya skruvar, finns på biltema i Cr-Mo (http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Insexskruv-19010/) M8x60 som du sedan får kapa av 10mm då original är M8x50.

26. Dra på gänglåsning på alla skruvarna.

27. Stoppa tillbaka drivaxeln, skruva först fast alla skruvarna för hand så hårt du kan och skruva sedan fast med spärrskaftet och insexhylsa, ingen aning om vilket moment dem ska dras med men jag drog så hårt jag kunde med lilla spärrskaftet.

28. Skruva tillbaka däcket/däcken, ta bort pallbockarna och sänk ner bilen.

29. Nu är du klar, far ut och tok-kör det har du förtjänat ;D


De två bifogade bilderna visar hur det ser ut när det är bytt, har tyvärr inte några fler bilder på ett drivknutsdamask-byte. Så om någon har bilder skicka ett pm så för jag in dem i guiden eller så gör ni ett eget inlägg där ni bifogar bilderna.

Tack för mig och lycka till med damask-bytet ;)

Tilläggsinformation
Fyller på information från Bergvik och Kullke ifrån denna tråden:
300-serien från -85 och nyare har M8-bultar med 10mm 6-kantskalle istället för insex.
Insprutarbilana har kanske grövre drivaxlar, det är inte konfirmerat men Bergvik skrev att "...bilarna med insprutning borde ha grövre drivaxlar".

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2554.msg41692#msg41692
300-serien med B200E och B200F motor har grövre axlar, dessa är 26,5mm grova och har 24st splines.
Yttermåttet och bultmönstret på drivknutarna har alltid varit samma så axlar från bilar med B200E/F-motor passar på resterande bilar i 300-serien.

Om någon har mer information och/eller bilder så skicka ett PM till mig så infogar jag det i detta inlägg eller om ni gör ett eget inlägg i denna guide.



17
Klotterplank / 0-100km/h och 50-150km/h | Lägg upp era tider här
« skrivet: augusti 30, 2012, 11:36:16  »
Jag tänkte att en tråd med lite accelerationstider skulle vara intressant så vi kan jämföra effekten i våra bilar (kanske inte så exakt, men ger ett hum om hur trimmad bilen är).

Inläggen ska se ut så här:
Vad för bil och motor?

0-100 = sek
50-150 = sek

Beskrivning av väglag och väder, uppför, nerför, plant, blött, torrt, ösregn osv?

Uppskattad effekt på bilen = ca hk

Eventuell film om ni har det.


Jag kan börja:

Volvo 345 -81
B23A

0-100 = Har tyvärr ingen tid, får komplettera senare.
50-150 = 16sek

Torrt, svagt nedför, ca 15°C

Ca 120hk


18
Klotterplank / När togs Din bil i trafik för första gången i Sverige?
« skrivet: juli 02, 2012, 22:41:29  »
Kom att tänka på en sak här på kvällen och det är att det vore kul att se när era olika bilar är tagna i trafik för första gången i Sverige.

Det behöver inte vara en 300-serie utan det kan vara vilken bil som helst så länge det är Du som äger den, skriv även vad det är för bil och om ni vill kan ni även skriva någon tanke om eran bil som har med datumet att göra.

Det går att kolla genom att söka på regnummer på denna sida:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx



Min Volvo 345 DLS togs i trafik för första gången i Sverige:
1981-01-22
(Jag tror det är en av de första 300-bilarna med B19 och manuell-låda 8), med tanke på att B19 inte fanns som alternativ förrän år 1981)

19
Övrigt / Till vad är dessa bussningar?
« skrivet: juni 17, 2012, 15:50:42  »
Jag kollade på softbildelar efter saker jag ska beställa till veckan och hittade då några bussningar som jag blev fundersam över till vad det är.

De jag undrar över är dessa:
http://www.softbildelar.se/bushing-39.html
http://www.softbildelar.se/bussning-56.html
http://www.softbildelar.se/bussning-57.html

Hoppas någon vet vad dessa bussningar är till :)

20
Ja nu är det så här att jag kan få tag i en M47R-diff från en 360 på ena skroten här i samhället och på den andra skroten kan jag få tag i en M47R från en 340 med B14 och eftersom B14 har högre utväxling i diffen så tänkte jag då köpa M47R från ena skroten och diff från andra skroten och sen montera ihop dem.

Men då undrar jag ifall det är några packningar eller packboxar som man måste byta när man parar ihop låda och diff?

21
Ja då har jag en fråga här:
Är det samma fjäderbenslager på alla årsmodeller av 340/360?

Orsaken till att jag frågar är att eftersom det inte verkar gå att få tag i nya kompletta fjäderbenslager så funderar jag på att köpa begagnade fjäderbenslager på den lokala skroten där det står en 340 med B14 av nyare årsmodell (nya fronten, nya inredningen, VDO-mätare).

Hoppas någon kan svara på frågan. Möjligtvis om någon har en bild på ett fjäderbenslager från nyare 300 att visa så har jag åtminstone en bild att jämföra med.

22
Etanol / Kom precis på ett sätt att lösa kallstarter
« skrivet: juni 02, 2012, 16:29:58  »
Jag satt och funderade lite hur man skulle kunna göra med kallstart av sin etanol-konverterade bil.
Det jag kom på var att man skulle kunna ha en extra tank på kanske 10L i bagaget/reservhjulsbaljan. Sen har man en pump till varje tank och för att inte spä ut etanolen med bensin så kan man montera en catch-tank på någon liter.

Det man gör då är:
Originaltanken har man till E85 och på utgående ledning har man en bränslepump.
En extra tank i bagaget på ca 10L med BF95/98, även där har man en bränslepump på utgående ledning.
Sen har man en catch-tank på någon liter som både E85-pumpen och BF95/98-pumpen matar bränsle till.
Sen på utgående ledning från catchtanken har man även där en bränslepump och det är denna pump som matar bränslet fram till insprut/förgasare (vad man nu kör med).
Returen från bränsletrycksregulatorn går tillbaka till catchtanken för att inte blanda E85 med BF95/98 och vice versa.

Och min tanke här är att eftersom det endast är till motorn kommit upp till en viss temperatur som man behöver köra på den mer lättantändliga bensinen så monterar man en temperatursensor i insuget och när insugstempen kommit upp i kanske ca 30°C så bryter den strömmen till BF95/98-pumpen och skickar strömmen till E85-pumpen.
Det kommer ta ett litet tag innan man kör helt på E85 eftersom det fortfarande är kvar BF95/98 det precis bytts pump.

De problem jag kommer på just nu är att:
Om man kör längre sträckor är det nog stor risk att catchtanken blir full eftersom man använder inte alla 196L/h eller vad nu pumpen ger ut.
Jag tror inte denna setup skulle uppskattas av bilprovningen.
Om man har optimerat kompförhållandet för E85 så kommer det antagligen spika på BF95/98.



Funderade lite om man skulle kunna skippa catchtanken och kom på ett sätt.
Det man skulle kunna göra är att ha 2st bränsletrycksregulatorer, eftersom det är en retur på varje regulator så har man en regulator för E85 och en för BF95/98 och returen går tillbaka till bränsletanken bränslet kommer ifrån till att börja med.

Sen får man fixa 2st inlopp på fuelrail/flottörhus beroende på om man har insprutning eller förgasare. Då kan man även ha två olika bränsletryck beroende på vilket bränsle man kör på.


Kom med kritik och egna idéer jag delar bara med mig av mina tankar och jag garanterar inte att något av det här faktiskt skulle fungera i praktiken.

Edit:
Bifogar bilder jag gjort i Paint för att illustrera hur jag menar.

23
Framvagn/Bakvagn / Var köpa komplett fjäderbenslager?
« skrivet: maj 26, 2012, 22:29:51  »
Okej, det jag vill veta är var det går att köpa nya fjäderbenslager/topplager. Jag är less på att min bil knarrar när man svänger.

Mitt problem är att jag inte har hittat någonstans där man kan köpa nya fjäderbenslager, hittat på softbildelar men där är det bara själva lagren men vill byta ut hela delen dem sitter i eftersom eftersom gummit i toppen är sprucket.
Annars hittar jag bara begagnade, men känns ovärt ifall det går att få tag i nya.

Hoppas någon kan hjälpa mig med mitt problem :)

24
Köpes / M47R komplett med diff och dragkrok från 300a med rödblock
« skrivet: april 25, 2012, 19:37:48  »
Har ni en dragkrok och en M47R komplett med diff så är jag intresserad.

Jag är villig att betala runt 300kr +frakt för dragkrok och runt 700kr +frakt för komplett M47R med diff.


Även turbogrejjer kan vara av intresse som t.ex grenrör, turbo m.m inför ett kommande förgasarturbo-bygge.

25
Drivlina/Växellåda / Andra drivaxlar på 300 äldre än -82?
« skrivet: april 11, 2012, 15:36:21  »
Var på skroten och skaffade mig en drivaxel i onsdags som säljaren sa skulle vara till 340. Men det visade sig att den var ca2-3cm längre än min axel och ca 4-5mm grövre.

Min drivaxel är 21mm i diameter och den från skroten var 25-26mm i diameter.

Så jag lämnade tillbaka drivaxeln igår och han på skroten skulle kolla upp ifall Volvo uppdaterat drivaxlarna någon gång.

Sen idag fick jag veta av han att 1982 så monterade Volvo andra drivaxlar. Men jag tror inte riktigt på han så skulle vilja få lite information av er här på forumet ifall det stämmer eller inte.

26
Etanol / Enkel etanolkonverterings-guide Stromberg-förgasare
« skrivet: mars 23, 2012, 17:28:51  »
Konverterade min bil lite enkelt genom att knacka ner munstycket i förgasaren. Var tvungen att knacka ner munstycket 2mm för att bilen ska gå perfekt på E50, för att den ska gå perfekt på E85 måste munstycket knackas ner lite till.
Men det kan skilja från motor till motor hur mycket man måste knacka ner munstycket. Bilen jag konverterat är en Volvo 345 DLS -81 med B19A.


Börja med att ta loss thorttellocket och throtteln och därefter letade reda på en hammare/gummiklubba/plasthammare och en hylsa som passar på munstycket, ett skjutmått är också att rekommendera för att kolla hur långt munstycket är nedpressat. Hittade en hammare och en lång 6mm hylsa + förlängare. 6mm hylsan passade så gott som perfekt på munstycket.

Original var munstycket nerpressat 2.7mm, jag var tvungen att knacka ner det 2,0mm till 4,7mm nedpressning för att den skulle gå lika bra som med BF95, knackade (först bara ner det 1,5mm men då blev den lite segstartad vid 0°C och ville tveka när man accelerarade innan motorn kommit upp i arbetstemp). Kommer bli tvungen att knacka ner munstycket lite till när jag har E85 i tanken, men det var riktigt simpelt. Tog ca 15min från det att jag öppnade huven till det att jag kunde provköra.
Märkte att man måste slå ganska hårt för att munstycket skulle pressas ner.



Skruva loss throttellocket och ta ut throtteln.

Mina "professionella" verktyg för att slå ner munstycket  ::)

Mäta, mäta och mäta. Mätte efter varje slag med hammaren för att se hur mycket munstycket åkte ner.

Munstycket i mitten om ni inte visste det 8)

Det var allt jag kunde komma med om man vill göra en ful-konvertering till etanol ifall man har en Stromberg 175-CD.
Hoppas någon har nytta av denna informationen  ;)

27
Nu är det såhär att jag tänker göra en intressekoll så jag vet att det finns intresse av 345 dekorstriper innan jag kontaktar dekaltrim.nu och frågar vad det skulle kosta.


Dekorstripen jag pratar om.

Skriv ett inlägg om ni är intresserade :)

28
Frågan är då om jag får tona den stora framrutan i min bil? Tänkte eftersom jag har två rutor, den lilla rutan ser man backspeglarna genom och den stora rutan ser man ut genom sidan. Har hört att på 140 får man tona dem stora rutorna i framdörrarna men inte de små.


Den ruta jag kluddat med svart på, får jag tona den?

Orsaken till att jag vill tona är att jag vill hålla ute värmen på sommaren. Hittade en solfilm som stängde ute 80% av värmestrålningen och 15% ljusgenomsläpp på biltema.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Solfilm-39776/

29
Teknik / B19A bluddrar och smäller och har ingen tomgång när den är kall
« skrivet: januari 28, 2012, 18:18:23  »
Ja nu är det så här att min 345a med B19A bluddrar och smäller och har ingen tomgång när den är kall. Den är jävligt tjurig att få igång när den är kall, pilla med choken och pumpa som fan på gasen innan den hostar igång och går som ett arsel.
När den blivit varm så går den fint förutom att tomgången ligger lågt och går inte att sjustera med tomgångsskruven på insuget.

Varför bluddrar och smäller den när den är kall?

Man hör att den smäller till vid 0.26 i filmklippet här. Dålig kvalité pga att jag filmat med min ZTE Blade.
http://www.youtube.com/watch?v=wsKZvpqJVBw

30
Jag tänkte att det skulle vara bra med en tråd där man kan diskutera och presentera sina erfarenheter av kallstart med E85/E75.

Jag är väldigt intresserad av hur kallt det går att starta utan motorvärmare då jag har planer på etanolkonvertering, men när man bor i norr och har ganska ofta -20°C på vintern + en trasig motorvärmare på det.

För att hålla era erfarenheter av kallstart med etanol så ska den informationen presenteras:
Ute-temperatur:
Använt motorvärmare:
Hur länge motorvärmaren varit igång:
Hur segstartad du upplevde att bilen var:
Hur bilen blivit etanolkonverterad:

T.ex
Ute-temperatur: 0°C
Använt motorvärmare: Ja
Hur länge motorvärmaren varit igång: 20min
Hur segstartad du upplevde att bilen var: Var inte segstartat alls
Hur bilen blivit etanolkonverterad: Slipat om nålen i förgasaren så den är 30% mindre.
Detta är bara exempel, jag har inga erfarenheter med e75/e85 i tanken.


En film på kallstarten är alltid intressant, så får vi alla en egen uppfattning om hur segt vi tycker det verkar vara.

31
Elsystem / Motor/blockvärmaren utlöser jordfelsbrytaren
« skrivet: december 19, 2011, 20:19:03  »
Hejsan nu så är det som så att jag bytte motorvärmare till en bättre begagnad från en B23 i lördags, men upptäckte idag att den funkar bara med stickproppen i väggen åt ena hållet, vänder man den 180° så utlöser jordefelsbrytaren. (den gamla motorvärmaren utlöste jordfelsbrytaren hur jag än hade stickproppen i väggen.)

Har testat att koppla ur och koppla i kablarna och det enda som löser ut jordfelsbrytaren är när jag kopplar i motorvärmaren och har vänt stickproppen i väggen 180° från fungerande läget.
 
Har också testat att rengöra alla kontakter med oxide clean men det hjälpte ingenting.

Så vad tror ni? Kommer jag bli tvungen att köpa en ny/bättre begagnad motorvärmare och byta igen?  :-[

32
Teknik / Motorvärmare fräser/pyser? löst efter lite googlande
« skrivet: december 18, 2011, 16:07:44  »
Hej nu är det så att jag bytt motorvärmare i min bil för min gamla var trasig. Men märkte när jag kopplade i motorvärmaren så kom det ett fräsande/pysande ljud (svårt att förklara) så jag tänkte om det ska vara så/är nåt att oroa sig över?
Det läker ingenstans men det som fräser/pyser någonstans inifrån motorn när jag har motorvärmaren inkopplad.

Edit:
Har googlat lite nu och kommit fram till att det är helt normalt att det fräser från motorvärmaren när den är inkopplad.

33
Elsystem / Mått Volvo 360 mätarhus?
« skrivet: november 29, 2011, 21:01:58  »
Osäker om det är rätt plats att ställa frågan.

Jag skulle vilja veta måtten på Volvo 360 mätarhus. dvs Bredd höjd och djup. Orsaken till att jag vill veta är för att mäta om det passar i min instrumentpanel. Alternativt att VDO-mätaren från 360 passar i mitt smith-mätarhus.

Varför jag vill bygga om till VDO? Det är för att jag vill få fungerande hastighetsmätare, är ju omöjligt att få tag i hastighetsmätarwire till smith-mätaren  :'(

34
Köpes / Köpes Hastighetmätarwire av märket Smith
« skrivet: november 09, 2011, 20:36:19  »
Hej jag skulle verkligen behöva en smith-hastighetsmätarwire. Den går inte att köpa på Mekonomen, dem hänvisar till Volvo och på Volvo har den utgått i januari 2010  >:(

Så om nån sitter på en Smith-wire så säg till vad ni vill ha för den så kan vi säkert lösa det  :)

Bilder på hur Smith-wire ser ut:



Extra sökord:
hastighetsmätarvajer köpes köpa pengar kronor riksdaler

35
Teknik / Hur mycket olja rymmer B19A? Behöver svar snabbt!!
« skrivet: november 06, 2011, 21:27:15  »
Hej nu är det så att jag ska till Luleå på Biltema imorgon och köpa motorolja och oljefilter till min 345a.

Det jag vill veta är hur mycket olja rymmer en B19A? Tänkte om det räcker med 4L motorolja eller om jag måste köpa mer?

Behöver svar snabbt för jag ska som sagt fara imorgon.

36
Projekt / SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Projektet nerlagt :'(
« skrivet: oktober 23, 2011, 13:25:20  »
Volvo 345 DLS -81

Innehållsförteckning:
Sida 1: Projektstart 2011-10-23 | Fix inför besiktning
Sida 3: Fortsatt pill och planer på motorbyte till B23
Sida 4: Elfläktsmontage
Sida 5: E85-experimenterande
Sida 5: Fortsatt uppfräschande
Sida 7: 2,5"avgas-bygge + fortsatt uppfräschning
Sida 9: Rostlagning av reservhjulsbalja
Sida 10: Motorbyte till B23A
Sida 11: Byte till M47R
Sida 16: Byte till K-kam
Sida 17: Löst kallstartsproblemen på E85
Sida 19: Byte av stötdämpare fram och montering av 245-husvagnsfjädrar
Sida 19: Ordna så backljuset fungerar
Sida 20: Renovering av TD04H-13C
Sida 21: MS1 V3 inköpt
Sida 23: Kylarbyte och provpolering
Sida 24-27: Sommar 2013, rostlagning
Sida 28: Byte blockpackning
Sida 36: Renovering av 531-topp
Sida 37: Ombyggnation av avgassystem
Sida 37-42: Sommar 2014, rostlagning, turbokonvertering m.m


[¤] = klart
[/] = påbörjat
[$] = kommer i framtiden
[?] = osäkert/ej bestämt

Motor:

Steg 0
Helt original med höfläkt och allt. [¤]
Ca 95hk

Steg 1
B19A                [¤]
Elektrisk kylfläkt  [¤]
E85                  [¤]
Ca 100hk

Steg 2
B23A                [¤]
E85                  [¤]
2,5" avgas       [¤]
K-kam              [¤]
Ca 120-125hk

Steg 3
B23A                [¤]
K-kam              [¤]
Tillsnyggad 531-topp [¤]
E85                  [¤]
MS1 V3             [¤]
Bosch -968or   [¤]


Ca 130-135hk

Steg 4
B23                      [¤]
K-kam                  [¤]
Tillsnyggad 531-topp [¤]
E85                      [¤]
MS1 V3                 [¤]
Bosch -968or        [¤]
TD04-19T             [¤]
940-turbogrenrör [¤]
3" downpipe        [¤]
0,5bar ladd, ca 170hk och över 300Nm. Kan ej ladda mer pga för dålig självrinn på oljereturen och ingen intercooler.

Steg 5
Preppad B230        [$] (eventuellt strokad till 2,75L)
Portad 531-topp     [$]
Eftermarknadskam [$]
MS1V3                  [?]
BMW E36 bakvagn  [/]
BMW E36 framvagn [/]
Omsvetsad ZF-låda [$]
Helbur                    [$]
Regga som ombyggt fordon.
Relativt liten turbo vid reggning för att sedan bytas ut till en Super HX40 med effektmål på 600hk.




Väghållning steg1

245-husvgansfjädrar fram [¤]
Boxade bärarmar               [¤]
Boxad framvagnsbalk        [¤]
Bakflyttat batteri               [¤]



Väghållning steg2

BMW E36 framvagn [/]
BMW E36 bakvagn  [/]
Bakflyttat batteri    [¤]



Filmer

Nyaste filmen längst ner

Volvo 345 smäller från grenröret

Första provkörningen Volvo 345 DLS -81

Volvo 345 DLS -81 Lite smått gasande

Kallstart, -3°C ca E70/E75 Volvo 345 DLS -81

Volvo 345 DLS -81 med borttagen sista ljuddämpare

2,5" avgas Volvo 345 DLS -81

2,5" avgas, halvklart Volvo 345 DLS -81

Provkörning med 2,5" avgas. Volvo 345 DLS -81

Kör igenom växlarna med Volvo 345 DLS -81

Kör lite lungt med Volvo 345 DLS -81 (HD)

Volvo 345 DLS -81 B23A K-kam E85 (HD)

Volvo 345 DLS -81 B23A K-kam E85 #2 (HD)

Volvo 345 DLS -81 Sladdar i första snön

Volvo 345 DLS -81 Sladdar i första snön #2

Volvo 345 DLS -81 Vackert väder

Kallstart Volvo 345 DLS -81, E75 i bränsletanken

Sladdar på snö med Volvo 345 DLS -81

Mera sladdande på snö med Volvo 345 DLS -81

Ännu mera sladdande på snö med Volvo 345 DLS -81

Ännu lite mera sladdande med Volvo 345 DLS -81

Kallstart Volvo 345 DLS -81, E75 i bränsletanken

-22°C Kallstart Volvo 345 -81 E75

Volvo 345 - Rasslar när jag släpper upp kopplingen i friläge

Uppstart av H4 Bi-xenon 3000K

Uppstart av H4 Bi-xenon efter det legat i frysen ca en timme

Volvo 345, körning i lite blaskig snö +1°C

Volvo 345 -81 Projektupdatevideo #1

Volvo 345 DLS -81 Uppstart med MegaSquirt och 19T-turbo

Volvo 345 Turbo

37
Elsystem / Passar facelift baklyktor på gammal 345 DLS -81?
« skrivet: oktober 20, 2011, 19:15:16  »
Hej nu är det så att jag har köpt en 345 DLS -81 i förrgår, men behöver lampglas vänsterbak (det vita som sitter närmast nummerplåten).
Men nu är det så att på skroten hade dem bara dem nya facelift baklamporna.

Min fråga är om det går att köpa en sån och sedan är det bara att koppla i och köra? Eller måste man börja koppla om i elsystemet för att få dem att funka?
Alternativt om någon har vänsterbaklykta av gamla modellen att sälja för en billig peng.

Bild på min baklykta:


Sen är det även så att jag behöver en vänster skärmblinkers så jag vill även veta om det passar skärmblinkers från någon annan bil? Alternativt att nån kan sälja billigt.

Sidor: [1]