Här kommer då en guide på hur man byter drivknutsdamasker på sin Volvo 300-serie:
1. Lossa bultarna till däcket/däckena (beror på om du ska byta på båda sidorna eller bara på ena sidan)
2. Hissa upp bilen och sätt pallbockar under.
3. Ta en stålborste och en liten plattmejsel och ta bort smutsen på drivknutarna och i insexskallarna på skruvarna som håller drivknutarna.
3. Leta reda på en insexbitsl i rätt storlek (tror det var storlek 6 eller 8 på skallen), en 1/4" förlängare och en 1/4" spärrskaft (1/2" spärrksaft är lite för stort, i alla fall mitt så om jag tog med det så drog jag snett för spärrskaften slog i drivaxeln).
4. Ta fram en liten gasolbrännare eller något annat lämpligt att värma med. (
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbrannare/Minibrannare-Gourmet-17612/ jag använde en sådan för vi hade en liggandes i garaget)
5. Knacka i insexbitset i insexskruven så långt det går.
6. Lägg i handbromsen om du inte redan gjort det.
7. Värm med brännaren så mycket du kan (Runt 2-3min på första bulten, sen räcker det med ca1min på resten för då är redan ganska varmt)
8. Tryck ditt förlängare och spärrskaft på hylsan och dra loss bulten, det kommer gå lite halvtrögt med loss kommer det om du värmt tillräckligt.
9. Släpp handbromsen och rotera hjulet så du kommer åt nästa skruv.
10. Repetera steg 5-9 ända tills alla drivknutar du vill ha loss är lösa.
11. Om du tagit loss hela drivaxeln så ta den till arbetsbänken och dra fast den i skruvstädet.
12. Ta fram en massa papper för det kommer behövas.
13. Ta lossa damasken från drivknuten, dvs stora änden på damasken och torka rent drivknutarna från så mycket fett du kan.
14. Nu när fettet är borttorkat så kommer du se att det sitter en låsring som håller fast drivknuten på axeln. Ta loss denna låsring, går med en plattmejsel eller en låsringstång. Låsringen är ett så kallat C-clips så det finns inga öron att ta tag i, knepet jag använder är att jag försöker få upp ena kanten utan för spåret och sen drar jag med en plattmejsel på undersidan av clipset tills det lossnar. Det kan vara bra att ha en trasa eller något överdrivknuten för när låsringen lossnar så sprättar den iväg med en jävla fart.
15. Ta en plasthammare och slå loss drivknuten från axeln. Man får slå ganska hårt och man kan vrida på axeln och slå som runt hela. Obs! Slå inte på ytterdelen av drivknuten utan endast på den inre delen som sitter på axeln!
16. Då var det dags att torka bort resten av fettet, man behöver inte få bort allt men så mycket du bara kan.
17. Ta bort den gamla damasken helt från axeln. Ta bort eventuellt smuts/rost/grus vad som helst som kan vara där.
18. Är det en universaldamask så testa så den går på på drivaxeln och prova även trycka den mot drivknuten och se var den ska skäras av. Ta sedan och skär av damasken i rätt längd.
19. Tryck på damasken på drivaxeln.
20. Tryck i nytt fett i drivknuten, det brukar följa med i damasksatsen. Tryck i allt fett ifrån påsen som följer med och försök fylla alla skrymslen av drivknuten.
21. Tryck på drivknuten så långt det går och ta sedan plasthammaren och slå dit den igen. Även här ska du endast slå på den inre delen som är närmast axeln.
22. Stoppa dit låsringen.
23. Tryck på damasken på drivknuten och sätt fast den med klammrena som följer med. Dessa brukar vara ett helvete att få på eftersom man är fet om händerna och man måste trycka ihop dem tillräckligt mycket och trycka ner klackarna i hålet på klammrena. (Om det är första gången du byter drivknutsdamasken så kolla på klammrena så du förstår hur man ska göra med dem).
24. Repetera steg 11-23 för resten av drivknutarna (Om du nu inte bara ska byta ena damasken, fortsätt isf till nästa steg)
Frej påpekade i en tråd som jag ursprungligen skrev den här guiden i att man bör kunna byta damasken på andra sidan drivaxeln också genom att bara lossa ena drivknuten och sedan trä på den nya damasken på drivknuten som redan sitter fast. (
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7730.msg99892#msg99892) Vi är inte säker på om det går men om någon har testat så får ni gärna säga till
25. Stoppa tillbaka skruvarna i sina hål och glöm inte brickorna som sammanlänkar 2st skruvar med varandra. Om du vill kan du byta till nya skruvar, finns på biltema i Cr-Mo (
http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Insexskruv-19010/) M8x60 som du sedan får kapa av 10mm då original är M8x50.
26. Dra på gänglåsning på alla skruvarna.
27. Stoppa tillbaka drivaxeln, skruva först fast alla skruvarna för hand så hårt du kan och skruva sedan fast med spärrskaftet och insexhylsa, ingen aning om vilket moment dem ska dras med men jag drog så hårt jag kunde med lilla spärrskaftet.
28. Skruva tillbaka däcket/däcken, ta bort pallbockarna och sänk ner bilen.
29. Nu är du klar, far ut och tok-kör det har du förtjänat
De två bifogade bilderna visar hur det ser ut när det är bytt, har tyvärr inte några fler bilder på ett drivknutsdamask-byte. Så om någon har bilder skicka ett pm så för jag in dem i guiden eller så gör ni ett eget inlägg där ni bifogar bilderna.
Tack för mig och lycka till med damask-bytet
TilläggsinformationFyller på information från Bergvik och Kullke ifrån
denna tråden:
300-serien från -85 och nyare har M8-bultar med 10mm 6-kantskalle istället för insex.
Insprutarbilana har kanske grövre drivaxlar, det är inte konfirmerat men Bergvik skrev att "...bilarna med insprutning borde ha grövre drivaxlar".
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2554.msg41692#msg41692300-serien med B200E och B200F motor har grövre axlar, dessa är 26,5mm grova och har 24st splines.
Yttermåttet och bultmönstret på drivknutarna har alltid varit samma så axlar från bilar med B200E/F-motor passar på resterande bilar i 300-serien.
Om någon har mer information och/eller bilder så skicka ett PM till mig så infogar jag det i detta inlägg eller om ni gör ett eget inlägg i denna guide.