Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1830215 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1200 skrivet: juni 26, 2008, 21:09:59 »
I PalmLog kan du ju enkelt se vad för värden lambdan spottar ur sig; då torde det bli ganska tydligt huruvida den funkar eller ej... Du kan ju se vad hur mycket MS har korrigerat för lambda också; ligger MS på full korrigering är det ju bara att pröva att ändra ReqFuel till dess korrigeringen pendlar runt 100% där du vet att den borde gå stökiometriskt. Om inte det går är nog lambdan död...

Ja nu har jag sett den "nya" lambdan spotta ur sig värden i allafall. Den fungerade exakt likadant som den jag hade från början. Så båda fungerar lika bra/dåligt, kanske att den "nya" blir varm lite fortare. Men det kan inte testas just nu för nu är allt upp och ned.
I morse kom jag på att MAP (Trycket/undetrycket i insuget) aldrig gick under 77kPa. Vid fullgas eller när motorn ej är igång så är det ~95kPa, vid tomgång ska det vara 40-60kPa beroende på motor och vid motorbroms 20kPa som minst.
Men jag fick alltså felinformation från mapsensorn att bilen gick på halvt gaspådrag hela tiden. Därför har bilen gått så fett! Och därför har den varit så rapp  :'(

Provade, när jag kommit till jobbets parkering, att ta bort vakumslangen som går till MS från motorutrymmet och suga/blåsa i den, samtidigt som jag tittade på Palm:en som stod på instrumentpanelen. Då fick jag inte ned MAP under 77kPa när jag sög som en galning och blåste jag max fick jag upp det i strax över 100kPa kommer inte ihåg exakt.

Men när jag körde hem från jobbet så gick plötsligt bilen ojämt konstigt och typ som den gick i closed loop, fast sprutet fortfarande gick i "warmup" och då ska closed loop inte tillåtas enligt mina inställningar. skumt.
Har ingen tomgång eller rättare sagt JÄTTEojämn tomgång från 0rpm upp till kanske 2000rpm!
Men drar jag bort vakumanslutningen till MS så går den ungefär som den gjort hela tiden efter motorbytet. Med något enstaka undantag.
Alltså har jag lagat nån vakumläcka nu eftersom bilen plötsligt ändrat beteende. Ska ut nu och testa lite och se vad den säger för MAP-värde nu, och kanske korrigera "ReqFuel" om jag hinner, batteriet är på upphällningen i Palm:en.

Borde fattat att nåt inte stod rätt till när bilen inte stängde av bränslet vid motorbroms. Det såg jag ju på lysdioden för spridarpulserna på MS-chassiet. Men jag tänkte att den funktionen har jag väl stängt av och sen glömt bort det. Nu fattar jag att den aldrig gick ned så lågt i vakumet att den triggade motorbroms/"overrun fuelcut"-funktionen.  :-\

To be continued later..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1201 skrivet: juni 26, 2008, 22:24:43 »
To be continued later..

Nu går bilen bättre!
Hittade boven i vakumdramat! Det var en T-korsning i metall med snabbanslutningar som läckte, ersatte den med ett vanligt T-kors i plast från biltema istället. Borde jag gjort för länge sedan.

När vakumet nu är fixat så är motorn inte lika rapp frikopplad längre, det beror på att den får för lite soppa när man trycker snabbt på gasen  :'(
Det är inte helt enkelt att ge den mer soppa utan att den får för mycket soppa när man trycker snabbt på gasen när bilen körs under belastning.

Fast det är ändå stor skillnad nu mot med original svänghjul. Hårdvaran fixad, bara mjukvaran kvar  ::)

Gjorde som Kurre sa och tittade på lambdasondens värden. Den började gå i closed loop direkt när vakumläckan fixats och ReqFuel justerats en del och tillåter även större arbetsområde för lambdasonden att korrigera på nu. 30% istället för 10%.
ReqFuel blev först ~8ms istället för tidigare 7.5ms. Men efter lite fullgastester så är jag uppe på 10ms. Detta för att mappen förmodligen är snålställd på högre varvtal (under stor belastning). Jag hann/orkade inte mappa något på mappen utan höjde ReqFuel istället. Då blir hela mappen fetare rakt över istället. Lite för fett på låga varv och obelastat men det får jag korrigera senare. Huvudsaken just nu är att det går att gasa utan problem. Fast det är fortfarande lite konstigt efter nästan 4000rpm. Men det är bara bra så jag inte lockas att varva mer!

Kunde inte låta bli att känna på motorn nu när jag fick den att gå ordentligt på full last. MYCKET mer kraft nu när man kan gasa på fullt!
Startar med lätt hjulspinn på ettan och sen ger full gas, snabb shortshift-växling till tvåan och SKÖN kraft skjuter på direkt!  8)

Var inne på en liten grusväg och vände med, kul med rapp motor som svarar direkt och sprutar grus så fort man närmar sig gaspedalen  :P

Nu är jag lite gladare än jag var i morse, då trodde jag att det kanske var trasig map-sensor och att inte lambdasonden skulle funka med extraktorgrenröret! Nu vet jag bättre!  :D

Nu blir det lite mer inkörning, mycket mer mappning och sen nån go drift/burn/grussladdfilm  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1202 skrivet: juni 26, 2008, 22:29:42 »
Glömde skriva att tomgången fortfarande är väldigt orolig, pendlar mellan ca 800-1600rpm  :o
Kanske kan vara lambdan som reglerar för hårt men kändes inte så. Får kolla på det i morgon bitti. Nu ska jag och Palm:en laddas  ;D Han är min nya kompis nu, fast saknar en fungerande laptop nåt oerhört..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1203 skrivet: juni 26, 2008, 23:47:00 »
Laptop är ovärderligt när man ska mappa i större utsträckning; Palmen duger mest till nödjusteringar... Kul i vart fall att du fått lite ordning på grejerna, nu gäller det bara att mappa för glatta livet!

För att få stabilare tomgång kan du ju pröva att sätta tändning samt bränsle till samma värde i de fyra mappunkterna som omger den önskade tomgången, samt stänga av lambdareglerinigen vid så låga varv. Då borde den bli tvärstabil, annars är det dags att börja felsöka igen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1204 skrivet: juni 26, 2008, 23:55:06 »
Laptop är ovärderligt när man ska mappa i större utsträckning; Palmen duger mest till nödjusteringar... Kul i vart fall att du fått lite ordning på grejerna, nu gäller det bara att mappa för glatta livet!

För att få stabilare tomgång kan du ju pröva att sätta tändning samt bränsle till samma värde i de fyra mappunkterna som omger den önskade tomgången, samt stänga av lambdareglerinigen vid så låga varv. Då borde den bli tvärstabil, annars är det dags att börja felsöka igen...

Mm, laptop och bredbandslambda hade suttit fint men båda kostar en del pengar. Men ska man investera kan man lika gärna göra det nu, egentligen.. se det som en investering! Undvika onödiga soppakostnader vid långsam/utdragen mappning liksom..  ::)

Lambdaregleringen är bara på över 1100rpm.. men tror inte det är den eftersom motorn gjorde likadant innan den blev uppvärmd.. får kolla mappen i morgon och justera vid behov. Kör inte mycket på tomgång så problemet är inte så stort men väl irriterande  ;)


Hur lång tid laddas en Palm V, och "säger den till" när den är fulladdad på nåt sätt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1205 skrivet: juni 27, 2008, 06:53:58 »
Jag vet inte riktigt hur lång laddtiden är för en Palm V, men du har ju en batteriindikator högst upp på skärmen om du stänger ner PalmLog.

Igår gav jag mig in på ett litet sidoprojekt...
Om man vill använda sin Palm VX som extramätare i bilen så är det ju bra om batteriet inte tar slut... Tyvärr medföljde ju inte någon laddare för 12V, och laddarna för vägguttaget kräver minst 50V för att arbeta, så vad göra?
Jo, en snabb googlesökning gav svaret: http://www.xs4all.nl/~lous/palmpower/palmvpower.htm.
En sådan liten, enkel krets borde gå snabbt att smälla ihop, sedan är det bara att koppla in den till Palmen... Sagt och gjort, kretsen byggdes, mättes, justerades och kopplades in... Jag var lite konservativ när jag ställde in utspänningen från kretsen, den ger något under 4.04V, så min håller Palmen på en konstant nivå runt 3.95V eller 80% batterikapacitet. Dessutom la jag till några dioder som skydd mot för höga utspänningar, 6st 1n4001 dioder i serie ger en spärr på ungefär 4.2V, om allt skulle gå åt pipan.

Här kommer en bild på hur det hela ser ut:

Till vänster kopplar man in upp till 40V AC eller DC, på 3.5mm kontakten till höger kommer 3.95V ut till Palmen. Jag har tagit lite inspiration från Frejs godisburk, här är det en före detta gemburk som fått ett bättre liv!
Ett par varningens ord bara:
  • Både Palmen och MS använder samma jord till både RS-232 signalerna och matningsspänningen, så om man använder det hela som jag tänk gäller det att inte koppla in jord till spänningsomvandlaren utan låta allt hämta sin jord via seriekabeln till MS. Annars riskerar man stora, fula jordslingor!
  • 3.5mm propen får absolut inte kopplas i/ur med Palmen stående i dockningsstationen, det riskerar att kortsluta den!

En bild på allt ihopkopplat:


Det tar inte lång stund att slänga ihop; sedan behöver du aldrig oroa dig för att få slut på batteri! En liten ändring i kretsen ovan är dock på sin plats, 100 Ohms strömbegränsningsmotståndet är för stort. Jag ämnar gå ner till 50 Ohm, som det är nu laddar den ur Palmen så sakteliga om man låter den jobba för hårt (t.ex. logga med PalmLog eller köra bakgrundsbelysningen...). När jag väl kommit mig för att skaffa motståndet återkommer jag med en uppdatering!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1206 skrivet: juni 27, 2008, 13:37:19 »
Jag vet inte riktigt hur lång laddtiden är för en Palm V, men du har ju en batteriindikator högst upp på skärmen om du stänger ner PalmLog.

Batteriindikatorn visar ju bara att den är ansluten till laddaren då man laddar så den och inte hur laddat det är eller när det är klart.
Men det är världsligt problem som Karlsson säger  :)

Mm den där anläggningen var ju fin, hade glömt bort den. Men jag tror jag klarar mig, verkar ha ganska bra batteri i Palmen, men har ju inte börjat logga med den än förstås..

Angående min oroliga tomgång så är det nog inte lambdan som är boven, tvärt om. När motorn är kall och inte går closed loop är den jätteorolig men när den blir varm och lambdakorrigerar så blir tomgången jämn, om man håller den på det varvtalet (1100rpm+) som nedre gränsen för closed loop ligger på.
Får nog justera mappen som du sa Kurre.

Skriver mer när jag fått nån ordning på det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1207 skrivet: juni 27, 2008, 18:05:39 »
Jag har ladda ned ett program som heter PDA Check till min Palm, där kan man se precis vilken spänning batteriet håller, samt hur många procent av fullladdat Palmen bedömer att det är. Det är ganska smidigt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1208 skrivet: juni 28, 2008, 00:33:14 »
Citera
skriv vilka bilar du drar vid rödljusen ;)

Jo är det nån som vill rejsa med min sleeper och jag skördar skalper så kommer jag skriva det  ;)

Ikväll har gänget på jobbet haft "kickoff" för semestern. Jag och flera med mig har semester nästa vecka.
Jag drack inget pga. förväntad nedkomst på måndag så jag skjutsade hem lite folk efteråt.

Sen drog jag ner på stan och kollade in motståndet  ;D
Längesen man rullade i raggarstråket, Deja Vu!
Det var några golfar, en 240, en bmw compakt med jättevulgofälgar som inte fick plats.
Sen var det en Nissan 200SX tror jag det var, med jättegrovt avgassystem typ 3,5" under hela bilen. Såg ut som om det gick i backen men gnistrade aldrig..
I allafall så hängde jag på honom och gasade lite bakom och han nappade, han hade mer effekt det märktes, och eftersom jag bara varvar max 3500rpm så kommer jag inte upp i maxeffekt heller. Men han kunde inte dra ifrån mig i allafall.
Det var nära att han klippte en hare i fronten, bara nån meter ifrån. Men han fortsatte gasa en stund till. Till slut gav han upp, släppte av och svängde åt sidan för att släppa förbi mig  8)

Sen tröttnade jag på att kränga runt på asfalten med spinnande innerhjul så jag attackerade en grusväg istället. Roligt roligt när det svarar bra, synd bara att man inte kan/får varva ur än.

Senare på asfalt igen bromsade jag upp bilen vid en stopplikt, släppte mjukt och fint på båda och gled i sidled med baken samtidit som jag försökte hålla med bromsen men det känns att det är mer vrid/pulver nu! Lagom mjuka vinterdäck kletar fint på asfalten med  :P



För att återkomma till vardagen, försökte mappa till tomgången enligt Kurres inrådan att göra mappen jämn i kringområdet där tomgången ligger, blev lite bättre men tomgången svajar fortfarande.
Har dock kommit på att det är MAP-värdet som svajar värst! Tändförställningen är blick stilla.
Jag har även noterat att jag fått lägre MAP vid motorbroms och på tomgång nu än jag hade innan jag bytte motor.. nu kan det ligga så lågt som ~30kPa på tomgång när tomgången är låg, sen när det svänger så är MAP plötsligt uppe på 60-70kPa..
När jag motorbromsar nu så ligger det på 10-20kPa nånting, tidigare har det ALDRIG gått under 20kPa! Undrar om jag haft en lättare vakumläcka hela tiden?  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1209 skrivet: juli 02, 2008, 22:10:49 »
försökte mappa till tomgången enligt Kurres inrådan att göra mappen jämn i kringområdet där tomgången ligger, blev lite bättre men tomgången svajar fortfarande.
Har dock kommit på att det är MAP-värdet som svajar värst! Tändförställningen är blick stilla.

Efter lite mer pillande med Palm:en så verkar det som om lambdaregleringens inställningar inte ändras som de skall, eller de ändras det ser jag ju i Palm:en men känns inte som det påverkar sprutet.. tror nu som Kurre att det är lambdaregleringen som är hela boven i dramat med svajande tomgången..
Ska försöka slita med mig boxen in nån dag och plugga in den i den här stationära datorn för att se med hjälp av Megatune ifall det är så illa att Palm:en inte ändrar på rätt grejer i sprutet. Såg på www.msefi.com att man haft det problemet tidigare men det var inte med den sista versionen som även jag använder.

Annars är det lugnt, pillar inget med bilen i övrigt nu.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1210 skrivet: juli 05, 2008, 15:05:31 »
1
Ska försöka slita med mig boxen in nån dag och plugga in den i den här stationära datorn för att se med hjälp av Megatune ifall det är så illa att Palm:en inte ändrar på rätt grejer i sprutet. Såg på www.msefi.com att man haft det problemet tidigare men det var inte med den sista versionen som även jag använder.

Igår kväll monterade jag ett 9-voltsbatteri på mitt Megasquirt och kopplade upp mig mot hemdatorn.
En liten stund hade jag kontakt sen vet jag inte vad som hände för det pep till konstigt i datorn, snabbt pc-speakerljud i ett par olika toner. Hoppas jag inte kortslöt nångting och brände com-porten i datorn. Efter det har jag inte fått kontakt mera med datorn.

Men Palmen kunde gå online på boxen efter det, men nu går inte det heller. Blev rädd och satte i boxen i bilen och provstartade, där funkade allt som vanligt och Palmen fick kontakt så förmodligen räckte inte mitt 9V-batteri till. Får köpa nytt eller köra på bilbatteri men då vill jag ha säkring i mellan. Smidigare med 9V. Har lött på en snabbanslutning för 9V-batteri nu på Megasquirt via mitt experimentkort.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1211 skrivet: juli 05, 2008, 22:52:55 »
9voltaren kan nog ha lite svårt då jag tror mset vill ha lite för mycket ström för det lilla. men ett 12volts batteri från skruvdragaren och en hängsäkring mellan borde vä funka? :P (smidigare än bilbatteri som ska läka syra över tangbordet :P)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1212 skrivet: juli 06, 2008, 14:39:27 »
9voltaren kan nog ha lite svårt då jag tror mset vill ha lite för mycket ström för det lilla. men ett 12volts batteri från skruvdragaren och en hängsäkring mellan borde vä funka? :P (smidigare än bilbatteri som ska läka syra över tangbordet :P)

Grejen är ju att det finns en smart liten pryl som på MS-språk kallas för Stimulatorn, det är ett litet kretskort som man pluggar direkt i porten på ms.
På stimulatorn sitter just ett 9v batteri för matning av hela kalaset samt dioder och rattar för visning och simulering av vad som händer och sker med givare mm.
Nu har jag snålat in på stimulatorn därför får jag strömförsörja MS på annat sätt utanför bilen.
Men det jag ville ha sagt var att det ska räcka med ett 9V batteri.
Under 7V så säger Megatune ifrån att det blir osäker överföring om man försöker "bränna" till MS eprom. Men så länge spänningen är över 7V så säger den inte ifrån.


har kikat på www.billigadatorer.se idag och de har beg laptops till billig penning. Blir nog en sådan om jag inte hittar en hemmavid snart.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1213 skrivet: juli 06, 2008, 15:36:52 »
Okey, hmm då borde det juh funka med ett vanligt 9voltsbatteri också. Har dukollat om comporten klarat sig än?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1214 skrivet: juli 06, 2008, 21:19:46 »
Okey, hmm då borde det juh funka med ett vanligt 9voltsbatteri också. Har dukollat om comporten klarat sig än?

Jepp, com-porten klarade att snacka med min Palm i allafall. Får se när jag testar med bättre strömkälla till MS.
I morgon börjar allvaret igen, ska jobba en vecka nu. Sen är det semester igen  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1215 skrivet: juli 09, 2008, 22:17:59 »
Nu är det kört! Har gjort den andra stora tabben i min Megasquirtade historia!  :'(

Jag har ju försökt strömförsörja MS utanför bilen med 9V batteri, när det inte gick trots test med färskt batteri ikväll så tänkte jag släpa fram bilbatteriet, men gjorde som Loffe sa och tog borrmaskinens 12V-batteri istället.

Ordentlig som jag är så använde jag en snabb 400mA säkring i kretsen. Den brann upp..
Konstigt tyckte jag men tänkte att det kanske krävdes större, fick tag i en snabb 1A. Den brann upp med.
Då fattade jag misstankar och dubbelkollade kopplingarna, inget konstigt där.
Kollade med kretsschemat över MS. Där och då fattade jag att jag gjort ett otroligt misstag!

Jag hade kopplat in 12V på punkten som heter VCC. Jag fick för mig att VCC var det samma som 12V+ men tyvärr var det 5V+.
Så nu har jag bränt nån komponent på kortet för bilen startar inte, spridarna får ingen puls. Gröna lysdioden blinkar inte när man kör på startmotorn... fast dioden funkar för den blinkar till när man slår på tändningen. Och bränslepumpen går sina x antal sekunder oxå så helt dött är det inte. Och jag har mätt upp 5V+ så den voltregulatorn är hel. Därför kan jag även gå online med min Palm. Dock ser en del värden konstiga ut, tex TPS ligger på 254 Raw. Den brukar ligga på ~40 när man inte gasar och ~150 när man gasar fullt.

så HJÄÄÄÄÄÄÄLP mig att hitta den/de trasiga komponenten/komponenterna så att jag kan använda bilen igen  :'(

Skulle ju kunna bygga om till Jetronic så länge men Renix funkar ju inte med mitt lätta svänghjul och har ingen lust att bygga om tändsystemet igen. Möjligtvis då slänga på en fördelare med brytarspetsar i. Men en sån har jag inte.

Nu mår jag skit, det gör jag alltid när datorn eller bilen är nere för räkning  >:(  >:(  >:(
« Senast ändrad: juli 10, 2008, 00:51:28 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1216 skrivet: juli 09, 2008, 22:31:27 »
bilen startar inte, spridarna får ingen puls. Gula lysdioden blinkar inte när man kör på startmotorn... fast dioden funkar för den blinkar till när man slår på tändningen. .....

......Dock ser en del värden konstiga ut, tex TPS ligger på 295 Raw. Den brukar ligga på ~40 när man inte gasar och ~150 när man gasar fullt.

Kom nu på att det kan vara så att eftersom MS verkar tro att jag gasar fullt så stänger den ju av spridarna! (flood clear mode / "rensa ur sur motor-läget")
Hoppas det inte är ingången på processorn som är trasig  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1217 skrivet: juli 09, 2008, 23:35:12 »
bilen startar inte, spridarna får ingen puls. Gula lysdioden blinkar inte när man kör på startmotorn... fast dioden funkar för den blinkar till när man slår på tändningen. .....

......Dock ser en del värden konstiga ut, tex TPS ligger på 295 Raw. Den brukar ligga på ~40 när man inte gasar och ~150 när man gasar fullt.

Kom nu på att det kan vara så att eftersom MS verkar tro att jag gasar fullt så stänger den ju av spridarna! (flood clear mode / "rensa ur sur motor-läget")
Hoppas det inte är ingången på processorn som är trasig  :'(

Händer ingenting på värdena om du gasar heller? :( annars "M" på MS forumet höll väll på med reparationer också? han kanske har nån aning om vad det kan vara? :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1218 skrivet: juli 09, 2008, 23:39:55 »
Syns det inget bränt eller svart eller luktar nånstans på kortet?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1219 skrivet: juli 09, 2008, 23:41:43 »
Inte kul :-[
Om jag förstått rätt så har du har alltså satt 12v på en 5v utgång? Och voltregulatorn är hel för den ger ut 5v?
Ger denna voltregulatorn 5v till något annat i boxen så har det fått 12v nu, t.ex tps jobbar med 5v om jag inte minns fel.
Du ser säkert på schemat vad voltregulatorn ger 5v till.
Om du vill ha igång bilen snabbt nu  och det är krångligt och tar tid att hitta felet så kanske det går fortast om du hittar ett nytt likadant MS som du har nu.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1220 skrivet: juli 09, 2008, 23:48:21 »
bilen startar inte, spridarna får ingen puls. Gula lysdioden blinkar inte när man kör på startmotorn... fast dioden funkar för den blinkar till när man slår på tändningen. .....

......Dock ser en del värden konstiga ut, tex TPS ligger på 295 Raw. Den brukar ligga på ~40 när man inte gasar och ~150 när man gasar fullt.

Kom nu på att det kan vara så att eftersom MS verkar tro att jag gasar fullt så stänger den ju av spridarna! (flood clear mode / "rensa ur sur motor-läget")
Hoppas det inte är ingången på processorn som är trasig  :'(

Händer ingenting på värdena om du gasar heller? :( annars "M" på MS forumet höll väll på med reparationer också? han kanske har nån aning om vad det kan vara? :)

Nej den reagerar inte när jag gasar eller inte gasar, samma värde hela tiden..

Syns det inget bränt eller svart eller luktar nånstans på kortet?

Nej.. lät eller syntes ingenting när jag gjorde fel heller.. förutom att alla 3 dioder lös tills säkringen gick..


Inte kul :-[
Om jag förstått rätt så har du har alltså satt 12v på en 5v utgång? Och voltregulatorn är hel för den ger ut 5v?
Ger denna voltregulatorn 5v till något annat i boxen så har det fått 12v nu, t.ex tps jobbar med 5v om jag inte minns fel.
Du ser säkert på schemat vad voltregulatorn ger 5v till.
Om du vill ha igång bilen snabbt nu  och det är krångligt och tar tid att hitta felet så kanske det går fortast om du hittar ett nytt likadant MS som du har nu.

Korrekt! Jag anslöt 12v till 5volten, har fortfarande 5 volt på VCC som är 5-volten ut från regulatorn. Men sen efter lite komponenter så heter den Vref istället och där är tex. TPS inkopplad.

Jo men jag har ingen lust att punga ut med pengar för ett nytt MS heller.. även om man säkert kan sälja vidare det sen. Då sätter jag dessutom snabbare i Jetronic samt Fördelare med brytare i så jag slipper bygga om hallgivar & tändmodulkablaget.

Håller på och kollar på www.msefi.com för där finns mycket hjälp att få.
« Senast ändrad: juli 09, 2008, 23:53:13 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1221 skrivet: juli 10, 2008, 00:07:39 »
Lät inget kul det där. 

Skriv på savarturbos forum och hoppas på svar från backeliten. han är visst jävligt kunning på dom där.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1222 skrivet: juli 10, 2008, 00:50:43 »
Ger denna voltregulatorn 5v till något annat i boxen så har det fått 12v nu, t.ex tps jobbar med 5v om jag inte minns fel.
Du ser säkert på schemat vad voltregulatorn ger 5v till.

VCC går in på processorn oxå  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Micke S

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 259
  • Brett är bra ... ännu bredare är bättre ..
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1223 skrivet: juli 10, 2008, 07:53:21 »
Prova att maila han som jag köpte min box av...
Det är han som heter "m" på megasquirt.se.

Jätte trevlig va han.

Jag har hans mobilnummer om det krisar.

Mofid.
mofidgorgis@hotmail.com

/MickeS
-----------------------------
Micke S
360 Turbo 4x4 [vit]

360 Coupé [blå]
B230F
530 topp
ENEM V16 kam
Insprutning

Svetsad diff
Dubbla bladisar bak
Ställbara fjäderben fram

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1224 skrivet: juli 10, 2008, 20:43:15 »
Prova att maila han som jag köpte min box av...
Det är han som heter "m" på megasquirt.se.

Jätte trevlig va han.

Jag har hans mobilnummer om det krisar.

Mofid.
mofidgorgis@hotmail.com

/MickeS

Tack! Han har faktiskt redan hjälpt mig, inatt skrev jag en tråd på www.megasquirt.se http://forum.megasquirt.se/viewtopic.php?f=1&t=3817&p=21477#p21477
Och den första och enda som svarade var m  :D

Han bad mig att först prova flasha om processorn innan jag gör nån mer felsökning.
Flasha betyder ladda/bränna in firmware:n. Typ som operativsystemet i en dator.

Glädjen var stor idag när en kompis dök upp med en ny mappdator till mig! En fin gammal IBM Thinkpad, precis som jag hade tidigare fast denna gång en P3a på 1Ghz istället för min 166Mhz som jag hade tidigare!
Håller på och lägger in XP på den samtidigt som jag monterar upp min förra stationära dator i garaget, hinner inte vänta på laptopen  ;)

Gud va lycklig jag skulle bli om det räckte med att flasha om processorn.. gör det inte det så tror jag att det är själva processorn som är knäckt. Mätte i natt på motorn och hade 5 volt ut till både tempgivare och TPS så om det är annat hårdvarufel än processorn så ligger det mellan TPS:ens ingång och själva processorns anslutningsben för den signalen. Men ALLA värden är ju uppochner nästan så tror inte det är nåt annat än processorrelaterat, mjuk eller hårdvara. Krona eller klave...

uppdaterar senare när jag blivit lite visare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1225 skrivet: juli 10, 2008, 21:15:01 »
Håller på och lägger in XP på den samtidigt som jag monterar upp min förra stationära dator i garaget, hinner inte vänta på laptopen  ;)

uppdaterar senare när jag blivit lite visare.

ÅHHH! Får igång stationära i garaget lite före laptopen blir klar med XP-installationen.
Startar Megatune på stationära, spännande! Vad händer? Jo XP tvärlåser och visar svart skärm och reagerar inte på nåt så fort jag startar Megatune! Det är ju typiskt!
Och så hittar jag inte min cd-skiva med allt Megasquirt-material på! Ligger säkert i cd-sloten i den döda datorn, går det slita upp en sån slot? Vi testar... eller bränner en ny disk.
Med frisk aptit på nästa skit som svärfar brukar säga  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1226 skrivet: juli 10, 2008, 21:16:51 »
stoppa in valfritt verktyg i hålet på fronten av cdn brukar vara ett 1mm hål på fram sidan. då ska släden hoppa ut. slit ut ström sladden och tryck några ggr på powerknappen innan så datorn är ur laddad.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1227 skrivet: juli 10, 2008, 22:35:50 »
stoppa in valfritt verktyg i hålet på fronten av cdn brukar vara ett 1mm hål på fram sidan. då ska släden hoppa ut. slit ut ström sladden och tryck några ggr på powerknappen innan så datorn är ur laddad.

Tack för tipset, men jag gjorde en ny cd istället. Ska dock testa tipset vid rätt tillfälle.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1228 skrivet: juli 10, 2008, 22:38:05 »
Gud va lycklig jag skulle bli om det räckte med att flasha om processorn.. gör det inte det så tror jag att det är själva processorn som är knäckt. Mätte i natt på motorn och hade 5 volt ut till både tempgivare och TPS så om det är annat hårdvarufel än processorn så ligger det mellan TPS:ens ingång och själva processorns anslutningsben för den signalen. Men ALLA värden är ju uppochner nästan så tror inte det är nåt annat än processorrelaterat, mjuk eller hårdvara. Krona eller klave...

uppdaterar senare när jag blivit lite visare.

Aldrig får man vara lyckig.. det hjälpte INTE att ladda ner firmwaren till processorn på nytt!
Ser likadant ut allting, dock gick nedladdningen bra förutom att downloadern klagade på att batterispänningen låg på 29volt, men den sa i nästa andetag att spänningen var för låg...  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1229 skrivet: juli 11, 2008, 01:47:08 »
finns det ingen master reset på dom där pjäserna? typ som att slita ut batteriet från moderkortet på datorn så man får börja om från scratch fast utan att behöva programmera om hela processorn.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1230 skrivet: juli 11, 2008, 11:47:24 »
finns det ingen master reset på dom där pjäserna? typ som att slita ut batteriet från moderkortet på datorn så man får börja om från scratch fast utan att behöva programmera om hela processorn.

Nej.. och det är ju det man gör typ när man flashar, programmerar om hela processorn.. tror jag..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1231 skrivet: juli 11, 2008, 22:12:24 »
finns det ingen master reset på dom där pjäserna? typ som att slita ut batteriet från moderkortet på datorn så man får börja om från scratch fast utan att behöva programmera om hela processorn.

Nu har jag fått smäll på fingrarna igen, jo det finns en "master reset" men då måste man ha en programmerare vilket jag inte har. Men enligt folk på www.megasquirt.se så är det nog ganska säkert kört för min processor.

Så jag har lite betänketid nu över helgen men blir säkert så att jag tjackar upp mig på en MSII-processor i nästa vecka. MS1an var så dyr i jämförelse så det blir det inte igen. Har ju ändå suktat efter MSII typ sen den kom ut för nåt år sedan....  :)

Inget ont som inte för nåt gott med sig  :P

Ska bli kul att mappa igen sedan, ny processor och "ny" laptop! Fast med MSII kan ju boxen mappa sig själv när man är ute och kör.. UTAN laptop!  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1232 skrivet: juli 12, 2008, 00:25:09 »
inget ont som inte har något gott med sig som sagt!! =) hoppas att du inte tappar suget nu, utan att du får fart på grejjerna igen!!  :D
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1233 skrivet: juli 12, 2008, 13:32:54 »
inget ont som inte har något gott med sig som sagt!! =) hoppas att du inte tappar suget nu, utan att du får fart på grejjerna igen!!  :D

Nej jag blev inte glad när jag pajade grejerna men jag har inte deppat ned mig för det. Behöver inte bilen så mycket just nu.

Blev erbjuden att skicka iväg hela boxen för gratis reparation av en snubbe "W113" på www.megasquirt.se men jag vet inte om jag vågar.
Köper MSII-processorn och testar med den, funkar det inte ändå och jag inte löser det själv så får jag väl skicka iväg hela boxen i allafall. Men känns som om det kan räcka med att byta processor faktiskt.. eventuellt kan en FET-driver "U7" pajat och då funkar inte FET-kretsarna som driver spridarna. Men då är det nog lätt avhjälpt med lite nya kretsar och lite lödning faktiskt.

Tur att man har satsat på Megasquirt, så det finns snällt folk som kan hjälpa en, grejer att få tag i, samt att man kan lösa mycket själv!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1234 skrivet: juli 12, 2008, 13:46:28 »
Kan verka ganska självklart, men jag säger det ändå: Kontrollmät spänningarna på processorsockeln innan du stoppar i din nya processor, inte kul om den också skulle dö!

Trist om det nu gått så illa att gamla processorn är bränd, men inget ont som inte för något gått med sig; nu får du ju din efterlängtade MS2 processor!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1235 skrivet: juli 12, 2008, 18:39:09 »
Kan verka ganska självklart, men jag säger det ändå: Kontrollmät spänningarna på processorsockeln innan du stoppar i din nya processor, inte kul om den också skulle dö!

Trist om det nu gått så illa att gamla processorn är bränd, men inget ont som inte för något gått med sig; nu får du ju din efterlängtade MS2 processor!

Jag ska kontrollmäta alla pins till processorn innan jag stoppar i, och bränner en ny processor för 750kr!!

Nu har jag kommit till det stadiet att jag tycker att det är skönt om det är processorn som är bränd. Annars sitter jag med 2 fungerande processorer sen. Och JA, det blir inte dumt med en MSII:a, tänk bara EAE! Och Autotune utan dator!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1236 skrivet: juli 12, 2008, 19:30:51 »
Vad hade du tänkt köra för firmware till din MSII? Blir det MS2-extra eller B&G standardkod? MS2-Extra har ju EAE, B&G har X-tau istället; dessutom finns det betydligt fler extrafunktioner i MS2-Extra. Det mesta av dem är väl dock sådant som man inte använder...
Vill man använda Autotune utan dator är det B&G som gäller, den funktionen finns inte i MS2-Extra. Behöver man Renix 44-2-2 möjligheter är MS2-Extra bäst, även om det nog går att lösa med B&G koden...

Jag kör ju MS2-Extra just för att kunna använda 44-2-2 svänhjulet utan bekymmer, andra funktioner jag uppskattar är temperaturberoende varvstopp, EAE och Overrun Fuel Cut som slår av bränslet helt vid motorbroms. Det jag saknar mest är Autotune utan dator möjligheten; dock vet jag inte riktigt hur väl den kan tänkas funka, Megatunes Autotune funktion är ju sådär, VE-Analyser i MLV är bättre men fortfarande inte perfekt. Jag har försökt sätta mig in i koden för Autotune i B&G MS2-firmware, och vad jag kan se så är det något mellanting mellan de två tidigare nämnda. Förhoppningsvis är det fullt tillräckligt, vi får väl kanske veta med säkerhet snart!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1237 skrivet: juli 12, 2008, 21:46:23 »
Vad hade du tänkt köra för firmware till din MSII? Blir det MS2-extra eller B&G standardkod? MS2-Extra har ju EAE, B&G har X-tau istället; dessutom finns det betydligt fler extrafunktioner i MS2-Extra. Det mesta av dem är väl dock sådant som man inte använder...
Vill man använda Autotune utan dator är det B&G som gäller, den funktionen finns inte i MS2-Extra. Behöver man Renix 44-2-2 möjligheter är MS2-Extra bäst, även om det nog går att lösa med B&G koden...

Jag kör ju MS2-Extra just för att kunna använda 44-2-2 svänhjulet utan bekymmer, andra funktioner jag uppskattar är temperaturberoende varvstopp, EAE och Overrun Fuel Cut som slår av bränslet helt vid motorbroms. Det jag saknar mest är Autotune utan dator möjligheten; dock vet jag inte riktigt hur väl den kan tänkas funka, Megatunes Autotune funktion är ju sådär, VE-Analyser i MLV är bättre men fortfarande inte perfekt. Jag har försökt sätta mig in i koden för Autotune i B&G MS2-firmware, och vad jag kan se så är det något mellanting mellan de två tidigare nämnda. Förhoppningsvis är det fullt tillräckligt, vi får väl kanske veta med säkerhet snart!

Ojojoj dags att plugga, kan ju bli sittande med ett fungerande MSII om några dagar och det där hade jag ingen aning om... det var ju inge bra att man inte kan få hela kakan! Jag trodde jag skulle köra vidare med Extrakoden men det vart ju inte ett självklart val nu.. TACK för informationen Kurre!

Hursomhelst så är ju MSII ett enkelt val..  :)
Tack B&G för Megasquirt  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1238 skrivet: juli 13, 2008, 21:58:09 »
Idag har jag betalt 750kr för en MSII-processor ink. frakt. Har jag tur kan jag testa den redan på tisdag!
Så här ser processorn ut:


Den sitter på ett såkallat dotterkort som passar direkt i sockeln där den gamla processorn sitter idag!
Dotterkort med processorn på:


Här ser man att dotterkortet ersätter originalprocessorn:
« Senast ändrad: juli 14, 2008, 20:13:30 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #1239 skrivet: juli 15, 2008, 14:27:44 »
Processorn är här! Härliga tider!
Inte dåligt att få en ny son och en ny MS2-processor till MS på samma dag  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.