Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1830210 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #720 skrivet: februari 24, 2008, 10:33:06 »
Ursäkta, läste inte ordentligt! Det finns mikrometrar att mäta med (i cylindrar). Man skall sträva efter att få diagonala revor, när cylindern slipas. Tror att cylindern kan bli oval med åren! Har själv bara honat mindre motorer. Men dessa har haft stora skador efter ringbrott och "skärningar". Bla har, aluminiumet i kolvarna, en förmåga att kleta på cylinderväggen! Har fungerat bra efteråt. De diagonala revor, som uppkommer vid honingen, är inget negativt. "De hjälper till att smörja" och blir med tiden bortslipade av ringarna! Är cylindern oval måste den borras och överdimensionerade kolvar användas! :) /Max

Japp mikrometrar kan jag låna på jobbet.

Det jag visste om honing innan var att det skulle bli diagonala revor för att sedan hålla oljan kvar på väggarna. Det fanns revor kvar sen original men kanske inte överallt. Mina nya revor blir inte lika snygga, djupa och glesa som original dock.

Det jag nu är orolig för är "tiger-ränderna" som syns i de tre översta cylindrarna på bild 2 ovan. Jag får väl mäta upp diametern där och i angränsande områden där färgen talar om att brynet har tagit.

Om man kör för länge med brynet riskerar cylindern att bli för stor då eller är brynet så fint att det skulle ta 100 år att hona bort 0.1mm?

Tack för snabbt svar Max!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #721 skrivet: februari 24, 2008, 21:54:57 »
Om man kör för länge med brynet riskerar cylindern att bli för stor då eller är brynet så fint att det skulle ta 100 år att hona bort 0.1mm?

Enligt Kg-trimning. katalog, sid 17. Överdimensioner i steg om 3/10 mm. /Max
http://www.kgtrimning.com/KGTRIMNING162005web.pdf


Citera
3-stenars bryunen för borrmaskin är bra. Ja om man vill att cylindrarna ska bli trekantiga, för det blir de då brynena ofelbart kalvar när inte borrmaskinsaxeln sammanfaller EXAKT med cylinderaxeln.

Men ok, för att bara rugga upp ytan funkar dessa stenar som ren raggarrenovering, och min erfarenhet är att olja är för mesigt att använda, det tar så dåligt. Använd T-sprit istället.

Rutmönstren skall ha en vinkel av 30 grader i spetsigaste vinkeln (den horisontella) för bästa oljefäste. M.a.o 60 grader vertikalt.

Kör relativt sakta med borrmaskinen och mata på duktigt fram och åter. Du SER mönstret i slammet som bildas när du har rätt hastighet och matning.
Det kräver lite träning så om du kan låna en skrotmotor/cylinder att träna på är det bra.
Fega inte och kör tills hela cylinderytan blir sidenmatt av detta mönster.
Kör INTE ut så stenarna vickar i respektive ände, då blir cylindern ofelbart trattformad/konisk och förstörd.
http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-101732.html


På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #722 skrivet: februari 26, 2008, 21:31:26 »
Nu har jag fixat det sista inför besiktningen på fredag.

Ny bromsslang V.F.
Den gamla släppte fint från oket, fick till o med bort den rostiga luftnippeln.
Däremot ville inte farbror slangen släppa sin kompis bromsrörsnippeln.

Jag övertalade slangen med vinkelslipen och en kapskiva. Råkade ta lite i nippelns gänga med men det var inga problem ändå, gick att få dit samt höll tätt.

Nu hoppas vi bara på blankt papper utan problem pga. svetsad framaxelbalk..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #723 skrivet: februari 28, 2008, 01:52:19 »
Förresten så rev jag isär en B230 här i veckan å det första jag tänkte när jag plockade loss överfallen var: dom här skulle Frej haft i sin motor..... med tanke på bilderna tidigare i tråden. Dom här lagren såg bra mycket bättre ut. Vill du ha dom är dom dina, alldeles gratis. PM:a adress bara...Om du inte tänkte köpa nya då alltså.

Zlobban, är dina lager mycket bättre än de jag har på bild nedan?
(De slitna områdena är INTE kopparfärgade utan en annan stålgrå nyans bara..)

Börjar bli dags att skruva ihop motorn nu..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #724 skrivet: februari 28, 2008, 18:22:31 »
http://folkraceshop.se/webshop/motorlager_volvo

så dyrt är det faktist inte med nya lager. :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #725 skrivet: februari 28, 2008, 20:32:52 »
http://folkraceshop.se/webshop/motorlager_volvo

så dyrt är det faktist inte med nya lager. :)

Nej det var det visst inte.. men som jag sagt tidigare så är detta en ren budgetmotor. Hade den inte varit det så hade jag kostat på mer..
nu känns det sådär efter att jag kom på att cylinderloppen inte är helt jämna som framkom vid honingen.

Får väl ha denna motor som "lev och lär"-motor och bygga nåt annat sen när man kännt efter vad man vill ha och lärt sig lite mer.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #726 skrivet: februari 28, 2008, 23:31:03 »
I morgon är sista datum för ombesiktning...

..så ikväll skulle jag lufta bromsarna efter bromsslangsbytet. Det gick bra, knappt nån luft men...

..så såg jag att jag glömt skruva av mina balla bonnkonverteringar till styv kränghämmare..

..så skruvade av på höger sida, gick fint. Men på vänster gick det snett eller vad man ska säga, var lite oförsiktig med domkraften när jag skulle sänka ned bilen med pallbock under kränghämmaren för att avlasta infästningen. Lyckades nästan klämma av pekfingret samt lyckades böja stabstaget REJÄLT! Bilen la sig på domkraften..

Fingret värker lite men inga bestående men på det.
Staget har jag riktat, hoppas det är rakt tills jag hunnit till bilprovningen i allafall  :)

Se bilder för stag före och efter riktning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #727 skrivet: februari 29, 2008, 00:05:29 »
Fingret värker lite men inga bestående men på det.
Staget har jag riktat, hoppas det är rakt tills jag hunnit till bilprovningen i allafall  :)

Se bilder för stag före och efter riktning.

Bra att fingret,  inte liknar staget! :) Det är för klent, som jag skrev någon annanstans! ;) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #728 skrivet: februari 29, 2008, 14:04:56 »
hoppas att de inte viker sig på besikningen bara...men de är la ingen två på de när ja besikta min sa han bara du de glappar lite här du borde kanske byta de...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #729 skrivet: februari 29, 2008, 14:53:26 »
hoppas att de inte viker sig på besikningen bara...men de är la ingen två på de när ja besikta min sa han bara du de glappar lite här du borde kanske byta de...

Det gick igenom  8)

Nu får jag hårdköra ett tag för att se om det håller.. vingligt är det i allafall nu med original hårdhet på kränghämmaren..
Känns som bilen välter en liten bit när man svänger tvärare än svensson.
Men väldigt skönt att den styr lätt igen. Känns som om man fått en snäll servo.

Måste hitta på en bättre lösning på kränghämmningen, alternativt köpa ett Whiteline stag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #730 skrivet: februari 29, 2008, 15:09:25 »
Zlobban, är dina lager mycket bättre än de jag har på bild nedan?
(De slitna områdena är INTE kopparfärgade utan en annan stålgrå nyans bara..)

Börjar bli dags att skruva ihop motorn nu..

Nä dom ser nog ut ungefär så där. Lite "gråflammiga" liksom. Hade för mig att jag sett en bild tidigare i tråden där det var mycket koppar framme, men det kanske var en synvilla.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #731 skrivet: februari 29, 2008, 15:24:40 »
Zlobban, är dina lager mycket bättre än de jag har på bild nedan?
(De slitna områdena är INTE kopparfärgade utan en annan stålgrå nyans bara..)

Börjar bli dags att skruva ihop motorn nu..

Nä dom ser nog ut ungefär så där. Lite "gråflammiga" liksom. Hade för mig att jag sett en bild tidigare i tråden där det var mycket koppar framme, men det kanske var en synvilla.

Nej det stämmer, de med koppar på hör till den motorn jag skall använda (B230A)
De jag ska köra med istället kommer från en B230K
Ska man räkna lagren som nya och köra in dem som dessa när man inte använder samma stakar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #732 skrivet: februari 29, 2008, 17:19:01 »
Kommenterade SBP ditt Extraktorgrenrör? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #733 skrivet: februari 29, 2008, 17:33:49 »
Kommenterade SBP ditt Extraktorgrenrör? :) /Max

Hade inte det på tyvärr! Tog av det för att kunna montera katten igen, och för att jag inte visste vad SBP skulle säga men mest för att det har blivit fult så jag har blästrat det och skall behandla det med spispasta.

Dom sa inget om min svetsade framvagnsbalk, tittade bara på det på håll och hade inte ens framme rosthammaren. Såg väl att det var svart och fint och ingen rost.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #734 skrivet: mars 01, 2008, 20:58:25 »
Ska man räkna lagren som nya och köra in dem som dessa när man inte använder samma stakar?

Nä det är bara å skruva ihop å köra, oavsett om dom är nya eller begagnade. Lagren behöver inte köras in, dom är tillverkade för att passa perfekt direkt från fabrik å om dom inte gör det kommer dom att skära förr eller senare oavsett hur du kör. Men det kan ju va en bra idé att ta det lite lungt dom första milen ändå, då har du större chans att upptäcka eventuella fel innan det blir totalras. Kolvringarna behöver däremot köras in då du honat loppen, men det är ju gjort på en eftermiddag. Har du kollat kolvringsgapet? Ibland kan det ha blivit ganska stort på gamla ringar å på nya brukar man få fila upp det lite.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #735 skrivet: mars 01, 2008, 22:16:49 »
Nu har jag fått tummen ur och honat ur cylindrarna i min B230A-block som skall bli stommen i min nya motor.

Har aldrig gjort detta innan så vet inte om jag gör rätt men det blir ränder i vissa cylindrar, områden där cyl.diametern är större än på övriga ställen så att slipstenarna missar den biten. Nån som kan detta?

4 bilder säger mer än 4000 ord..

Svårt att se på bilderna hur nötta cylindrarna är men vad jag kan se är de inte så farligt mycket slitage utan bara väl inkört ::)
Jag tycker du ska använda sandpapper för att få diagonala revor i hela cylinderloppen.
Med 'nya' lager och kolvringar och ditt lättade svänghjul får du ju då en ganska bra botten att bygga vidare på i framtiden.
Har du en bra motorbotten i bilen kan/behöver du ju bara byta topp och kam enligt hur mycket effekt du vill ha i motorn.
B230 block + MS + extraktor + lättat svänghjul + lagom kam och en portad topp borde ju bli en ganska billig och riktigt bra sugmotor på ca 200hk ;)
Ang lagren så behöver du nya för att få lite mindre glapp så kolvarna svänger aningen tidigare så att kolvringarna inte kan slå emot vändkanterna i cylindrarna.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #736 skrivet: mars 01, 2008, 22:34:07 »
Ska man räkna lagren som nya och köra in dem som dessa när man inte använder samma stakar?

Nä det är bara å skruva ihop å köra, oavsett om dom är nya eller begagnade. Lagren behöver inte köras in, dom är tillverkade för att passa perfekt direkt från fabrik å om dom inte gör det kommer dom att skära förr eller senare oavsett hur du kör. Men det kan ju va en bra idé att ta det lite lungt dom första milen ändå, då har du större chans att upptäcka eventuella fel innan det blir totalras. Kolvringarna behöver däremot köras in då du honat loppen, men det är ju gjort på en eftermiddag. Har du kollat kolvringsgapet? Ibland kan det ha blivit ganska stort på gamla ringar å på nya brukar man få fila upp det lite.

Okej tack för info! Ska kolla på ringarna..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #737 skrivet: mars 02, 2008, 00:30:07 »
Okej tack för info! Ska kolla på ringarna..

Gör det. Stort ringgap skitar ner oljan mycket + att man förlorar lite effekt. På en sugmotor är väl 0,3 - 0,6mm ok, beroende på borr. På en turbomotor kan det behövas lite mer. Om man köper nya ringar brukar dom vara avfasade upptill så dom inte ska ta i eventuell vändkant. & dina lager var väl bättre än dom som satt i motorn innan? Alltså knappast nå problem......

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #738 skrivet: mars 02, 2008, 19:50:38 »
Nu har jag fått tummen ur och honat ur cylindrarna i min B230A-block som skall bli stommen i min nya motor.

Har aldrig gjort detta innan så vet inte om jag gör rätt men det blir ränder i vissa cylindrar, områden där cyl.diametern är större än på övriga ställen så att slipstenarna missar den biten. Nån som kan detta?

4 bilder säger mer än 4000 ord..

Svårt att se på bilderna hur nötta cylindrarna är men vad jag kan se är de inte så farligt mycket slitage utan bara väl inkört ::)
Jag tycker du ska använda sandpapper för att få diagonala revor i hela cylinderloppen.
Med 'nya' lager och kolvringar och ditt lättade svänghjul får du ju då en ganska bra botten att bygga vidare på i framtiden.
Har du en bra motorbotten i bilen kan/behöver du ju bara byta topp och kam enligt hur mycket effekt du vill ha i motorn.
B230 block + MS + extraktor + lättat svänghjul + lagom kam och en portad topp borde ju bli en ganska billig och riktigt bra sugmotor på ca 200hk ;)
Ang lagren så behöver du nya för att få lite mindre glapp så kolvarna svänger aningen tidigare så att kolvringarna inte kan slå emot vändkanterna i cylindrarna.


Nej de såg ju inte nötta ut innan jag började med honingen, men den visade ju på ojämn diameter. Har inte mätt diametern än.

Jo jag hade tänkt ta med smärjelduk för att få revor även där slipstenarna inte kom åt under honingen.

Enda felet med en botten jag tänkt bygga på är väl de klenare lagren och stakarna men eftersom jag "aldrig" kommer över 2-250hk så gör det ju ingenting. Då är det ju bättre istället ifall det nu är mindre friktion i de motorerna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #739 skrivet: mars 02, 2008, 19:58:43 »
Enda felet med en botten jag tänkt bygga på är väl de klenare lagren och stakarna men eftersom jag "aldrig" kommer över 2-250hk så gör det ju ingenting. Då är det ju bättre istället ifall det nu är mindre friktion i de motorerna.

Intressant! Det där om klen botten. Menar du att B230 är klenare än B23? Pga lågfriktions utförandet! Stakarna går väl att åtgärda? :-\ :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #740 skrivet: mars 02, 2008, 20:17:42 »
Enda felet med en botten jag tänkt bygga på är väl de klenare lagren och stakarna men eftersom jag "aldrig" kommer över 2-250hk så gör det ju ingenting. Då är det ju bättre istället ifall det nu är mindre friktion i de motorerna.

Intressant! Det där om klen botten. Menar du att B230 är klenare än B23? Pga lågfriktions utförandet! Stakarna går väl att åtgärda? :-\ :) /Max

Tidiga B230 är klenare än B23 på vissa områden, för mer info skapade jag en tråd:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3838.msg47185#msg47185
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #741 skrivet: mars 04, 2008, 03:51:03 »
Tidiga B230 är klenare än B23 på vissa områden, för mer info skapade jag en tråd:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3838.msg47185#msg47185

Tack för tråden, den är informativ! :)

Tycker nog att du skall kolla vevaxelns lagerspel, då du ändå har den av. Det går ganska enkelt att göra med en vaxtråd, se länk. Har hört att Mekonomen säljer den (osäker källa). Annars kan nog din lokala speedshop fixa det! Går även att köpa från tillverkaren! :) /Max

http://www.plastigauge.co.uk/howitworks.htm

Ps. enligt ett annat forum lär www.autoexperten.se kunna ta hem "vaxtråden"! /ds
« Senast ändrad: mars 04, 2008, 04:05:08 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #742 skrivet: mars 04, 2008, 06:15:55 »
Tidiga B230 är klenare än B23 på vissa områden, för mer info skapade jag en tråd:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3838.msg47185#msg47185

Tack för tråden, den är informativ! :)

Tycker nog att du skall kolla vevaxelns lagerspel, då du ändå har den av. Det går ganska enkelt att göra med en vaxtråd, se länk. Har hört att Mekonomen säljer den (osäker källa). Annars kan nog din lokala speedshop fixa det! Går även att köpa från tillverkaren! :) /Max

http://www.plastigauge.co.uk/howitworks.htm

Ps. enligt ett annat forum lär www.autoexperten.se kunna ta hem "vaxtråden"! /ds

Jasså det där har jag inte snubblat över innan, är det en exakt vetenskap? Hur mäter man annars, måste väl finnas ett annat sätt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #743 skrivet: mars 04, 2008, 06:37:50 »
Jasså det där har jag inte snubblat över innan, är det en exakt vetenskap? Hur mäter man annars, måste väl finnas ett annat sätt?

Metoden är vanlig, beskrivs bla i "Haynes Volvo 240". Är nog tillräckligt exakt för bilmotorer. Annars används dyra mikrometrar! Tycker den är underbart enkel... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #744 skrivet: mars 04, 2008, 22:56:24 »
Här kommer bild på hur extraktorgrenröret blev när det sandblästrats. Nästa steg är att smeka in det i Ugn-svärta.
Bilder kommer på det när jobbet är gjort.

Gammal bild för att påminna om hur det såg ut innan blästringen:



Fler bilder i org. inlägget: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg45215#msg45215
« Senast ändrad: mars 16, 2008, 21:27:36 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #745 skrivet: mars 05, 2008, 09:37:53 »
Som nytt! Blir intressant att se "svart spisklet"! ;D :) /Max


Finns på Jula, klicka på bilden! ;)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #746 skrivet: mars 05, 2008, 17:01:10 »
Som nytt! Blir intressant att se "svart spisklet"! ;D :) /Max

Finns på Jula

Japp, får se när jag har tid att kladda  :)

Det finns på min lokala ICA-affär (samt färghandeln), men tack för tipset  ;)
« Senast ändrad: mars 05, 2008, 22:59:21 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #747 skrivet: mars 05, 2008, 23:12:05 »
Igår eftermiddag var jag ute med grabben hos en gammal kompis och hämtade en tryckplatta från en B21ET som tidigare suttit i en småbusig 240  :P

Nu har jag allt utom själva kopplingslamellen för att få min B230 i bilen! Tack Andy!  :-*

Passade på att göra lite roliga vetenskapliga undersökningar igår kväll!  :D

La på ett vattenpass över tryckplattans kopplingssida, mätte med skjutmått vilket minsta värdet för lamelltjockleken är innan tryckplattan slutar trycka på lamellen. Kom fram till ca 4,3mm! Nån som vet tjockleken på en ny volvolamell?

Vikter:
Mitt skelett-lättade B21-svänghjul väger 4kg.
Tryckplattan från B21 väger 5,5kg. Det blir totalt 9.5kg utan lamell!

Ett original B200 svänghjul väger 12,1kg.
Tryckplattan till B200 väger 5,5kg (trots att den är kortare!?)
Totalt blir det 17,6kg utan lamell!

Alltså väger min svänghjulsinstallation 8,1kg/46% mindre med B21-grejerna  8)

Synd bara att man inte har lättad vev, lättad tryckplatta osv. som Kullke en gång hade!  :-[

Tror jag gillar rappa motorer (har inte provat nån riktigt rapp än)  ;)

Bilder:

« Senast ändrad: mars 05, 2008, 23:25:48 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #748 skrivet: mars 11, 2008, 23:09:18 »
Nu är mitt Index klart på Sida 1 i den här tråden!
Där kan man läsa om vad varje sida innehåller för kul händelser och trycka på en länk för att komma direkt till rätt sida. Dessutom är varje sidnummer datumstämplat för att få en historisk översikt.

Indexering började efter inspiration av Återfallets eminenta projekttråd!

Det är något fler borde anamma som har projekttrådar på fler än säg 5 sidor. Så blir det mer överskådligt och lätt att hitta tillbaka när man letar efter något och man bara minns tex. vilken tid det man letar efter hände.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #749 skrivet: mars 11, 2008, 23:12:13 »
Nu har jag fått hem en Opellamell jag hoppas skall funka till mitt B21 svänghjul och B21ET tryckplatta.

Mer info om lamellen finns här i tråden Lameller som passar...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #750 skrivet: mars 11, 2008, 23:27:11 »
Snyggt index, med länkar! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #751 skrivet: mars 11, 2008, 23:32:53 »
Snyggt index, med länkar! :) /Max

Tack, det är så jobbigt att nå sidan "i mitten" av tråden då det bara länkas till sidan 1,2,3......17,18,19 tex. när man står på sid 1 eller 19! Därför la jag in länkarna.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #752 skrivet: mars 16, 2008, 21:37:09 »
Här kommer bild på hur extraktorgrenröret blev när det sandblästrats. Nästa steg är att smeka in det i Ugn-svärta.
Bilder kommer på det när jobbet är gjort.

Gammal bild för att påminna om hur det såg ut innan blästringen:

http://www.300power.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=574.0;attach=9407;image

Fler bilder i org. inlägget: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg45215#msg45215

Idag har jag trots blå-svart lilltå dragit mig upp till jobbet för att ännu än gång blästra extraktorgrenröret. Denna gång blev det bara lite snabba svep för att få bort oxiden/rosten som börjat komma igen. Detta trots att röret legat i min torra sköna verkstad i källaren på huset.

Sen la jag på Ugns-svärta med en genomfuktad disktrasa. Det är verkligen lättjobbat, och drygt dessutom! Det är ungefär som att stryka på solkräm på en tjej  8)
Sen torkar det fort! Går att tvätta sig med vatten bara för att bli ren om fingrarna igen. Dock så går det inte tvätta av grenröret med vatten, det börjar bli lite smetigt i ytan om man försöker men det blir inte ren metall under.

Jag förresten gjorde ett test när jag fortfarande hade röret monterat i bilen. Jag la på Ugns-svärta på ett begränsat område, sen la jag en droppe saltvatten på området och en droppe utanför området. Det kom rost direkt på området utan Ugns-svärtan men på området hände inget!

Ska bli spännande att se hur ytan på röret håller sig sedan när det får sitta på bilen i regn och rusk år efter år. Man kanske får efter/ombehandla då och då på utsatta ställen. Tänker montera hasplåten igen för att minska saltstänket. Har inte haft hasplåt sedan jag meckade bort den då jag köpte bilen 2003.

Bifogar några bilder: (På första bilden ser färgen ojämnt pålagd ut på sina ställen men det är bara lite skillnad i ytan, svärtan täcker överallt.)
« Senast ändrad: mars 16, 2008, 21:39:13 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #753 skrivet: mars 16, 2008, 21:44:58 »
Fint mattsvart blir det! ;D Undrar vad svärtan innehåller? Fett och kolpulver (kimrök), tror du det härdar? Återigen, härligt mattsvart! ;D :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #754 skrivet: mars 16, 2008, 23:07:34 »
Fint mattsvart blir det! ;D Undrar vad svärtan innehåller? Fett och kolpulver (kimrök), tror du det härdar? Återigen, härligt mattsvart! ;D :) /Max

Jepp, mycket mer sleeper än blank avgasrörsfärg. Passar min stil  :)

Vet inte vad den innehåller, finns ingen innehållsförteckning på tuben eller kartonen.

Vet inte om man kan kalla det härda, mer torka och bita kanske. Men har inte pillat så mycket med det efter torkning.

Glömde säga i föregående inlägg att det går att polera så att det blir blanksvart/halvblankt om man vill. Kan varit därför det skiftade lite i ytan på bilderna, pga. att jag fingrat och "polerat" det ovetandes.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #755 skrivet: mars 16, 2008, 23:15:19 »
Idag när jag var ute och åkte en sväng så stannade bilen hipp som happ två gånger! Den tvärdog som om jag stängt av tändningen. Andra gången noterade jag att bränslepumpen bara klickade istället för att surra och pumpa när jag vred på tändningen..
Sen körde jag lika lång sträcka till men då stannade den inte nån gång.

Har kollat över kontakterna till bränslepumpsreläet idag samt till Megasquirt men inte hittat nåt konstigt där.

Eftersom bränslepumpen inte gick så kan det ju vara nåt med pumpen eller med styrningen dvs. Megasquirt.
Det kan ju inte vara själva bränslepumpsrelät (som dessutom är ett dumt relä, inte ett med varvtalsövervakning som på B200F original) eller säkringen till bränslepumpen eftersom det klickar i pumpen. Måste varit den jag hörde för kan väl omöjligt höra ett relä som klickar under huven när jag lyssnar med öppen dörr från förarplats.

Jag antar att jag får svar på om den går nu eller ej i morgon antingen till jobbet eller från jobb via dagis till hemmet.
Hoppas den går *suck*.
Har varit förskonad från sånt här tills nu. Om man bortser från när jag körde lågohmiga spridare utan hårdvarustöd eller när MS stängde av bränslepumpsrelät efter en viss tid när man startat.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #756 skrivet: mars 17, 2008, 12:28:49 »
Idag när jag var ute och åkte en sväng så stannade bilen hipp som happ två gånger! Den tvärdog som om jag stängt av tändningen. Andra gången noterade jag att bränslepumpen bara klickade istället för att surra och pumpa när jag vred på tändningen..

Usch, såna fel som plötsligt dyker upp och sedan lagar sig själv är det värsta som finns,   :(  man kan bli gråhårig för mindre.
Är ett rent helsike att försöka felsöka när det bara är fel ibland.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #757 skrivet: mars 17, 2008, 17:06:57 »
Idag när jag var ute och åkte en sväng så stannade bilen hipp som happ två gånger! Den tvärdog som om jag stängt av tändningen. Andra gången noterade jag att bränslepumpen bara klickade istället för att surra och pumpa när jag vred på tändningen..

Usch, såna fel som plötsligt dyker upp och sedan lagar sig själv är det värsta som finns,   :(  man kan bli gråhårig för mindre.
Är ett rent helsike att försöka felsöka när det bara är fel ibland.

Ja visst är det jobbigt!
Nu har jag kört till och från jobbet idag och via dagis på hemvägen så den har gått "långt" sen felet inträffade sen sist, mellan första och andra (sista) felet var det bara ~500m..

Men jag har laddat upp med original bränslepumpsrelä, elritningar och en rulle eltejp så jag är förberedd på nästa stopp utifall att det bara är styrningen av bränslepumpen som strular.  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #758 skrivet: mars 17, 2008, 17:13:38 »
Men jag har laddat upp med original bränslepumpsrelä, elritningar och en rulle eltejp så jag är förberedd på nästa stopp utifall att det bara är styrningen av bränslepumpen som strular.  :)

Kanske en tvåledars med kabelskor och stora krokodilklämmor, i andra ändan. Så kan du koppla pumpen direkt till batteriet och ta dig hem! :) /Max

Ps. vet föresten inte vart, pumpen tar jord. Det räcker kanske med en enkelledare! /Ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #759 skrivet: mars 17, 2008, 17:49:33 »
Men jag har laddat upp med original bränslepumpsrelä, elritningar och en rulle eltejp så jag är förberedd på nästa stopp utifall att det bara är styrningen av bränslepumpen som strular.  :)

Kanske en tvåledars med kabelskor och stora krokodilklämmor, i andra ändan. Så kan du koppla pumpen direkt till batteriet och ta dig hem! :) /Max

Ps. vet föresten inte vart, pumpen tar jord. Det räcker kanske med en enkelledare! /Ds

Vet inte heller vart pumpen tar jord, men det är nog någonstans där bak, har för mig att det är två trådar upp i kontakten i bagagen i allafall eller har jag fel någon?

Eftersom jag har byggt vidare på original bränslepumpreläs sockel så kan jag bara slita ur mina kablar med kabelskor som sitter där i och trycka i original bränslepumpsrelä så ska det funka. Dock med den lilla nackdelen att MS inte får ström när inte pumpen går eftersom jag har valt att hämta ström till MS via bränslepumpsrelät precis som Bosch original.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.