Igår eftermiddag var jag ute med grabben hos en gammal kompis och hämtade en tryckplatta från en B21ET som tidigare suttit i en småbusig 240
Nu har jag allt utom själva kopplingslamellen för att få min B230 i bilen! Tack Andy!
Passade på att göra lite roliga vetenskapliga undersökningar igår kväll!
La på ett vattenpass över tryckplattans kopplingssida, mätte med skjutmått vilket minsta värdet för lamelltjockleken är innan tryckplattan slutar trycka på lamellen. Kom fram till ca 4,3mm! Nån som vet tjockleken på en ny volvolamell?
Vikter:Mitt skelett-lättade B21-svänghjul väger
4kg.
Tryckplattan från B21 väger 5,5kg. Det blir totalt
9.5kg utan lamell!
Ett original B200 svänghjul väger
12,1kg.
Tryckplattan till B200 väger 5,5kg (trots att den är kortare!?)
Totalt blir det
17,6kg utan lamell!
Alltså väger min svänghjulsinstallation
8,1kg/46% mindre med B21-grejerna
Synd bara att man inte har lättad vev, lättad tryckplatta osv. som Kullke en gång hade!
Tror
jag gillar rappa motorer (har inte provat nån riktigt rapp än)
Bilder: