Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1830168 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #920 skrivet: april 26, 2008, 23:56:19 »
Hur är det med ögonen idag? :) Antar att det blir helsvetsat. Vad är det man är rädd för skall lossna och flyga i väg? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #921 skrivet: april 27, 2008, 00:02:33 »
Skelett-lättade svänghjul blir mindre stabila än solida, har man otur kan dom "explodera" och då vill man inte ha benen i vägen för flygande delar. Tycker det borde vara större risk att ett obalanserat svänghjul smäller än ett som är balanserat, men det är bara vad jag tror.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #922 skrivet: april 27, 2008, 00:06:31 »
Skelett-lättade svänghjul blir mindre stabila än solida, har man otur kan dom "explodera"

Där har vi svaret! :) Tänkte inte på att FREJ, karvat på svänghjulet! ;) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #923 skrivet: april 27, 2008, 00:07:51 »
Hur är det med ögonen idag? :) Antar att det blir helsvetsat. Vad är det man är rädd för skall lossna och flyga i väg? :) /Max

Jotack ögonen funkar fint som tur är!

Håller på och svetsar det sista och har även borrat och gängat de flesta hålen till fästen och de två skarvarna mellan halvorna.

Jepp det blir helsvetsat så bra jag bara kan! Fast helsvetsar med finsvetsen på jobbet istället för min med fluss hemma! Därav punkterna ni ser på bilderna.

Vet inte faktiskt hur svänghjulet beter sig när det delar på sig. En variant är att startkransen spricker och lossnar tror jag, men är den värmd på våra svänghjul eller är hela svänghjulet homogent?

>>> Stormen, jo så ska det väl vara att har man balanserat svänghjulet är det inte så stor risk men jag har ju maxlättat+obalanserat så då vill det till att säkra så bra man kan!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #924 skrivet: april 27, 2008, 00:09:41 »
Vill minnas att jag läst i Haynes att det är lös krans.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #925 skrivet: april 27, 2008, 20:18:00 »
Nu ska jag ner och svetsa fast sista lilla biten på sprängkåpan!

Sen bär det av till jobbet för helsvetsning och tillsnyggning.

Håll till godo med 3 bilder från inatt/idag så länge!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #926 skrivet: april 28, 2008, 02:01:22 »
KLAR!  :D

Tog dryga 1,5 timmen att helsvetsa alla skarvar, fick iofs. slipa en del oxå för att jag inte hunnit med/kommit ihåg att V-forma alla kanter på bitarna före ihoppunkting.
Sen efter har jag slipat ner alla svetsar som är i vägen, typ 90% av svetssträngarna >:(

MEN NU ÄR DEN KLAR, ÄNTLIGEN! Hoppas bara den inte slagit sig för mycket och passar fortfarande. Det får vi veta i morgon.

Här kommer bilder på färdiga delar samt ihopmonterade. De är tre till antalet. 14 M10-bult håller ihop konstruktionen som sen bultas i fästet för momentröret.

Bilderna på den ihopmonterade skapelsen blev så dåliga att jag inte vill visa dem men den bästa får ni se i allafall. Fler följer en annan dag.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #927 skrivet: april 28, 2008, 05:53:07 »
Vill minnas att jag läst i Haynes att det är lös krans.

den är lös dvs påvärmd så de är perfekt om den är sliten att bara vända på den ;) passade på att gör det på mitt svänghjul när jag ändå tog bort den när den skulle upp i svarven :)
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #928 skrivet: april 28, 2008, 20:33:17 »
Vill minnas att jag läst i Haynes att det är lös krans.

den är lös dvs påvärmd så de är perfekt om den är sliten att bara vända på den ;) passade på att gör det på mitt svänghjul när jag ändå tog bort den när den skulle upp i svarven :)
/Johan

Aha smart! Mitt gamla svänghjul var slitet men inte det nya tror jag, ska kolla. Problemet är väl att startmotordrevet är slitet oxå.. och det ser inte ut att vara smidigt att vända på..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #929 skrivet: april 28, 2008, 20:55:18 »
Bilderna på den ihopmonterade skapelsen blev så dåliga att jag inte vill visa dem men den bästa får ni se i allafall. Fler följer en annan dag.

Äkta "homemade" är alltid lika skoj! :) Köpa komponenter och skruva dit, kan vem som helst. Är bara en fråga om pengar! Att själv fundera ut och fabricera, är något helt annat! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #930 skrivet: april 28, 2008, 23:23:43 »
Bilderna på den ihopmonterade skapelsen blev så dåliga att jag inte vill visa dem men den bästa får ni se i allafall. Fler följer en annan dag.

Äkta "homemade" är alltid lika skoj! :) Köpa komponenter och skruva dit, kan vem som helst. Är bara en fråga om pengar! Att själv fundera ut och fabricera, är något helt annat! :) /M

Just ikväll känns det inte alls skoj, tvärt om. Hade gärna bultat dit vad som helst just nu, vad som helst med passform!  >:(

Snacka om antiklimax, här har man kämpat kväll för kväll och putsat på sina stålbitar till perfektion tills igår då allt fallit på plats och endast helsvetsningen återstod.
Pga. för få timmar på dygnet igår skulle jag provmontera och bekräfta passformen på motorn ikväll..
Det visade sig att hela konstruktionen krympt, eller i allafall ändrat form här och där så att det känns som om omkretsen minskat med en dryg centimeter!! När jag bultat ihop den på ena sidan så är det med en M10-bults bredd i felmarginal helt omöjligt att få ihop det på andra sidan  >:(

Jag har försökt att forma om den med klubba, slägga, spett och svordomar men den är imponerande stabil när man ska försöka bocka om den här och där. Har fått den lite bättre men långt ifrån bra.

Det sista alternativet återstår, att kapa sönder den igen på väl utvalda ställen och sen svetsa ihop den så att den passar än en gång och till sist helsvetsa FÖRSIKTIGT!

Det var väl det felet jag gjorde igår, brände på med svetsen för fullt i 1½ timme, dock med pauser i vattenbadet.
Hade jag svetsat den med måtta och lagt lite svets här och lite där och dessutom kylt mer och ännu oftare så hade det tagit många timmar!

Just nu har jag 0 motivation att börja kapa och svetsa på det igen, får hoppas att jag har motivation till en fortsättning i morgon kväll. Usch känner mig som en gnällig kärring, det är ju bara att kapa sönder och svetsa ihop igen, inget svårt alls!

På återseende med bättre humör och resultat!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #931 skrivet: april 28, 2008, 23:40:31 »
Ja, det är svårt att exakt, beräkna krympningen vid svetsning. Ge inte upp! Vila några dagar så blir det nog roligt igen! :) :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #932 skrivet: april 28, 2008, 23:52:27 »
Ja, det är svårt att exakt, beräkna krympningen vid svetsning. Ge inte upp! Vila några dagar så blir det nog roligt igen! :) :) /M

Så hela "stålbiten" krymper?

Nej jag ger inte upp, vill få i motorn snart, och då med lätt svänghjul + ofrånkomlig sprängkåpa!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #933 skrivet: april 29, 2008, 00:55:34 »
Ja, det är svårt att exakt, beräkna krympningen vid svetsning. Ge inte upp! Vila några dagar så blir det nog roligt igen! :) :) /M

Så hela "stålbiten" krymper?

Nej, har du biten fritt upplagd, krymper den bara i närheten av svetsdiket. Dvs den metall som upphettas till smältpunkten ca:1300-1400 oC, krymper med 0,011 mm/m och grad! Ex. ett 4 mm brett svetsområde krymper: 4/1000 * 0,011 * 1300= ca 0,06 mm. Kan tyckas lite, men gör sitt! Du har även krympning i svetsens längdriktning. Detta fenomen bucklar plåten (fartygsdäck)! Ej så märkbar för tunnplåt! Man måste nog göra ett prov, för att veta exakt. I ditt fall, måste du nog fått en vinkelförändring, som du sedan fixat med en slägga. En krokig plåt är kortare än en rak, av samma längd! :) /M
« Senast ändrad: april 29, 2008, 03:24:23 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #934 skrivet: april 29, 2008, 20:28:14 »
Ja, det är svårt att exakt, beräkna krympningen vid svetsning. Ge inte upp! Vila några dagar så blir det nog roligt igen! :) :) /M

Så hela "stålbiten" krymper?

Nej, har du biten fritt upplagd, krymper den bara i närheten av svetsdiket. Dvs den metall som upphettas till smältpunkten ca:1300-1400 oC, krymper med 0,011 mm/m och grad! Ex. ett 4 mm brett svetsområde krymper: 4/1000 * 0,011 * 1300= ca 0,06 mm. Kan tyckas lite, men gör sitt! Du har även krympning i svetsens längdriktning. Detta fenomen bucklar plåten (fartygsdäck)! Ej så märkbar för tunnplåt! Man måste nog göra ett prov, för att veta exakt. I ditt fall, måste du nog fått en vinkelförändring, som du sedan fixat med en slägga. En krokig plåt är kortare än en rak, av samma längd! :) /M

Okej! Ska se vad jag kan göra för att få ordning på det nu ikväll, blir nog kapa och svetsa.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #935 skrivet: april 29, 2008, 21:23:26 »
det är jobbigt när saker jävlas och inte vill passa men de är bara å bita i hop och fixa skiten,,, ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #936 skrivet: april 29, 2008, 22:10:11 »
det är jobbigt när saker jävlas och inte vill passa men de är bara å bita i hop och fixa skiten,,, ;)

Jepp, gjorde ett första ryck nu ikväll, kapade ett snitt på rätt ställe så jag orkade bocka plåten där och då passar det nästan 100%, kan räcka att borra upp några hål till överdimension så slipper jag nog bygga om nåt mer sen. Men mer om det i morgon. Nu ska jag sova tidigt för en gångs skull  :)

Idag köpte jag stödlagret i veven och ett fint oljefilter på Volvo. Måste beställa urtrampningslager med bara.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #937 skrivet: april 29, 2008, 23:28:26 »
ser bra ut frej riktig racing anda 8)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #938 skrivet: april 30, 2008, 03:30:30 »
Jepp, gjorde ett första ryck nu ikväll, kapade ett snitt på rätt ställe så jag orkade bocka plåten där och då passar det nästan 100%, kan räcka att borra upp några hål till överdimension så slipper jag nog bygga om nåt mer sen. Men mer om det i morgon. Nu ska jag sova tidigt för en gångs skull  :)

Bra att det ordnar sig, med smidet! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #939 skrivet: april 30, 2008, 19:02:04 »
Jepp, gjorde ett första ryck nu ikväll, kapade ett snitt på rätt ställe så jag orkade bocka plåten där och då passar det nästan 100%, kan räcka att borra upp några hål till överdimension så slipper jag nog bygga om nåt mer sen. Men mer om det i morgon. Nu ska jag sova tidigt för en gångs skull  :)

Bra att det ordnar sig, med smidet! :) /M

Jo, det är ju inget som är omöjligt men 5mm stålplåt som dessutom är vinklad lite är inte smidig att ha att göra med  ;)

Ikväll ska jag göra klart förhoppningsvis, frugan ska kolla på förlossningskliniken, barnmorskorna och riskförlossningar..  ::)
Då blir det garagekväll med mig, en öl och en bångstyrig bit plåt  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #940 skrivet: april 30, 2008, 23:10:36 »
Nu sitter sprängkåpan på plats och är nästan färdigsvetsad!

Kapade den på ett ställe och svetsade ihop igen. Blev ett dike på ~4mm men det gick att svetsa det oxå. Körde med flussen hemma ikväll och fick riktigt bra fart på den. Annars hade jag ställt in mig på att få åka till jobbet och svetsa igen.

I morgon kan jag efter en sista svets + slip måla plåten och därefter är den klar för slutmontaget tillsammans med motor och allt annat skoj runt ikring.

Godnatt alla kvällsugglor!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #941 skrivet: maj 01, 2008, 16:53:45 »
I morgon kan jag efter en sista svets + slip måla plåten och därefter är den klar för slutmontaget tillsammans med motor och allt annat skoj runt ikring.

Här går det undan! ;D :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #942 skrivet: maj 01, 2008, 21:12:54 »
I morgon kan jag efter en sista svets + slip måla plåten och därefter är den klar för slutmontaget tillsammans med motor och allt annat skoj runt ikring.

Här går det undan! ;D :) /M

Ja, har fått in ett lagom tempo nu. Jobbar nästan mer än jag sitter här och knapprar och har lyckats gå och lägga mig i tid så jag har inte fått några bakslag pga. utebliven sömn!  ;)

Nu är i allafall spränkåpan ÄNTLIGEN färdig! Nu passar den med sugpassning, förlängningen jag gjorde blev i tightaste laget, även att jag tog till nån millimeter extra..
Nu håller jag på och lackar och rostskyddar den.

Har inte fixat urtrampningslager än, skulle kunna åka till Autoexperten och köpa ett men de har den inte i lager står det på hemsidan. Får ringa i morgon och dubbelkolla. Om jag inte får tag på det i helgen så får jag mer tid på mig för rostlagning mm.
Men nån gång i nästa vecka lär jag börja hinka i spisen igen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #943 skrivet: maj 01, 2008, 21:31:52 »
gött att kåpan är klar snart dax att lyfta i motorn nu då... ???
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #944 skrivet: maj 01, 2008, 21:36:59 »
gött att kåpan är klar snart dax att lyfta i motorn nu då... ???

Jepp det här var den största prövningen utöver själva motorbytet. Måste svetsa hållaren till växelspaken med då den gått sönder. Får se om jag orkar ta bort transaxeln eller ej.. tar jag bort den blir det övergång av rost i tunneln med.

Nån gång i nästa vecka borde jag kunna börja hinka i nya spisen.. bra sugen på att få prova den nu!

Edit: Jag klarade att få bort och dit växelspakens hållare utan att ta bort transaxeln. Så ingen rostlagning i tunneln alltså.
« Senast ändrad: juni 13, 2008, 00:39:26 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #945 skrivet: maj 01, 2008, 22:26:04 »
förstår det 8)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #946 skrivet: maj 02, 2008, 02:59:26 »
Jäkla härligt utseende på kåpan! :) Både futuristisk och gammaldags, i en skön symbios. Bäst av allt, den klarar säkert sin uppgift samt en och annan landmina, om det skulle behövas! ;) :) Bra jobbat, snabbt gick det också... /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #947 skrivet: maj 02, 2008, 04:02:50 »
Jäkla härligt utseende på kåpan! :) Både futuristisk och gammaldags, i en skön symbios. Bäst av allt, den klarar säkert sin uppgift samt en och annan landmina, om det skulle behövas! ;) :) Bra jobbat, snabbt gick det också... /M

Hehe tackar. Har inte reflekterat över utseendet mer än att det ser ut att göra sitt jobb.
Har ju fått känna på hur styv den är oxå. Otroligt mycket stryk tål den utan att böja sig eller än värre spricka i svetsen!




Nu har sprängkåpan fått zinkfärg i 2 lager samt hitills ett lager tjockflytande rostskydd.
Plåten i motorutrymmet har fått en omgång med roterande stålborste samt två lager av Biltemas Rostätare. Det är ytrost och värre rost ÖVERALLT! Särskillt i regionen under kofångaren+kylaren..

Får knäppa bilder på det i morgon. Nu är det sovdags, med råge! Men inte så farligt trött trots flera timmars penslande!!

Edit: Här kommer exempelbilder på hur det ser ut i fronten. Just detta området svetsade jag och lackade ju i vintras, se här hur fint det var då: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg43583#msg43583
Nu har det rostat igenom zinkfärgen. Men nu blir det Biltemas rostätare för hela slanten. Får vi se hur bra det håller. Ska ju laga vidare här i fronten nån gång  ::)
Som synes så blir det vitare när man målar Rostätare på zinkade ytor och på rost blir det SVART.
« Senast ändrad: juni 13, 2008, 00:50:30 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #948 skrivet: maj 02, 2008, 09:34:24 »
Får knäppa bilder på det i morgon. Nu är det sovdags, med råge! Men inte så farligt trött trots flera timmars penslande!!

Nu har jag fått 4,5 timmar sömn! Dags att stövla ut i regnet och sprida ut MPK (Gräsmattegödsel)  ;D

Sen ska jag kolla hur färgen tagit sig på bil och sprängkåpa  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #949 skrivet: maj 02, 2008, 19:50:23 »
Får knäppa bilder på det i morgon. Nu är det sovdags, med råge! Men inte så farligt trött trots flera timmars penslande!!

Nu har jag fått 4,5 timmar sömn! Dags att stövla ut i regnet och sprida ut MPK (Gräsmattegödsel)  ;D

Sen ska jag kolla hur färgen tagit sig på bil och sprängkåpa  :P
Göda gräsmattan :o
Har du ny fin åkgräsklippar som du vill köra mycket med i sommar när du börjat göda gräsmattan ;)
Blir det ny färg på motorblocket nu också hoppas jag  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #950 skrivet: maj 02, 2008, 22:22:20 »
Får knäppa bilder på det i morgon. Nu är det sovdags, med råge! Men inte så farligt trött trots flera timmars penslande!!

Nu har jag fått 4,5 timmar sömn! Dags att stövla ut i regnet och sprida ut MPK (Gräsmattegödsel)  ;D

Sen ska jag kolla hur färgen tagit sig på bil och sprängkåpa  :P
Göda gräsmattan :o
Har du ny fin åkgräsklippar som du vill köra mycket med i sommar när du börjat göda gräsmattan ;)
Blir det ny färg på motorblocket nu också hoppas jag  :)

Nej och nej..

Har bara 700 kvadrat minus huset så det går bra med vanlig bakhjulsdriven springklippare  :P

Och på min sleeper blir det ingen ny blank lack på motorn, tyvärr.  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #951 skrivet: maj 04, 2008, 22:02:05 »
Nu har jag beställt urtrampningslager!
Något sent men det är en sån detalj jag inte tänkte på i förväg..

Dyrt blev det oxå:

Till varukorgen (1 rader, totalt 1 artiklar)
1 C URTRAMPNINGSLAG
465.00 kr/C


Till kassan
Netto:   372.00
Frakt:   63.20
postförskott:   40.00
Moms:   118.80
Att betala:   594.00


Annars inget eller lite gjort i helgen inomhus. I väntan på urtrampningslagret kommer jag fixa lite mer rostfläckar, putsa upp extraktorgrenröret igen efter viss svetspåverkan samt laga hållaren för växelspaken.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #952 skrivet: maj 05, 2008, 00:43:40 »
Bild på spränkåpan i det utförandet som den skall monteras i
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #953 skrivet: maj 06, 2008, 20:26:51 »
Bild på spränkåpan i det utförandet som den skall monteras i

Där försvann det retro-futuristiska utseendet! ;) Har föresten kommit på vad det kallas; "steampunk"! :) Hur som, ser bra ut och håller säkert rosten borta! /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #954 skrivet: maj 06, 2008, 20:41:12 »
haha ser ut som ett tortyr redskap ::) nä vart snyggt med färg på hoppas bara att inte svänghjulet kommer ut flygandes sen bara  :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #955 skrivet: maj 06, 2008, 22:20:58 »
haha ser ut som ett tortyr redskap ::)

Isf ett småländskt tortyrredskap! ;D :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #956 skrivet: maj 06, 2008, 22:53:29 »
Bild på spränkåpan i det utförandet som den skall monteras i

Där försvann det retro-futuristiska utseendet! ;) Har föresten kommit på vad det kallas; "steampunk"! :) Hur som, ser bra ut och håller säkert rosten borta! /Max

haha ser ut som ett tortyr redskap ::) nä vart snyggt med färg på hoppas bara att inte svänghjulet kommer ut flygandes sen bara  :P

Haha ja det skulle varit kul om det hållt med bara klarlack på.

Nej vi får hoppas att jag aldrig får tillfälle att prova brottstyrkan på det, men det vore trevligt ifall det klarade ett sånt test!  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #957 skrivet: maj 06, 2008, 23:21:05 »
Inatt hittade jag äntligen citronsyra i vårt överbefolkade kryddskåp  :D

Har aldrig tidigare testat citronsyra vs rostiga delar, nu var det dags!

Det gick sådär kan jag säga, vet inte om jag gjort nåt fel. Måste läsa på recepten som finns på internet!
Delarna låg i ungefär 20 timmar.

Se bilder (har tyvärr ingen bild på delarna innan jag badade dem men tror inte det behövs för skillnaden är typ lika med noll!  >:( )
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #958 skrivet: maj 07, 2008, 02:05:23 »
Ikväll har jag gjort en ny häxbryggd med citronsyran, denna gången med varmt vatten. Skall tydligen vara det för att den ska lösa sig.. får se i morgon om det gett resultat.

Inatt har jag svetsat ihop staget som håller växellspakens fäste på momentröret. Se bifogade bilder..

Och jag har svetsat shortshift.. förlängde växelspaken 20mm under kulan. SYND BARA att jag tänkte fel när jag svetsade ihop skiten och fick spaken fel, spaken är vinklad mot föraren men jag trodde att allt skulle ligga i linje! Svetsade på jobbet och hade inte kameran med mig så jag kunde kolla hur det skulle se ut. Gör om gör rätt men det blir i morgon det! Samma sak med bilderna. Hinner inte gå igenom dem nu för min kropp behöver sömn!

God natt
« Senast ändrad: juni 21, 2008, 00:26:24 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #959 skrivet: maj 07, 2008, 06:46:33 »
du tror inte det skulle funka ännu bättre om du stoppar ner batteriladdaren i det dära också?