Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1830196 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #960 skrivet: maj 07, 2008, 19:52:06 »
du tror inte det skulle funka ännu bättre om du stoppar ner batteriladdaren i det dära också?
Det är möjligt, läste om ett sånt projekt igår.
Men så långt har inte jag kommit än.

jag har svetsat shortshift.. förlängde växelspaken 20mm under kulan

Se bilder:
« Senast ändrad: juni 21, 2008, 00:40:13 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #961 skrivet: maj 07, 2008, 19:55:53 »
Och jag har svetsat shortshift.. förlängde växelspaken 20mm under kulan. SYND BARA att jag tänkte fel när jag svetsade ihop skiten och fick spaken fel, spaken är vinklad mot föraren men jag trodde att allt skulle ligga i linje! Svetsade på jobbet och hade inte kameran med mig så jag kunde kolla hur det skulle se ut. Gör om gör rätt men det blir i morgon det!

Nu är växelspaken rätt vinklad!

Idag fick jag mitt urtrampningslager på posten från www.bildelar.nu så nu är det inget som hindrar mig från att göra klart för att stoppa i motorn!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #962 skrivet: maj 07, 2008, 20:02:12 »
Köp saltsyra eller fosforsyra från färgaffären! Rosten försvinner på studs!

Lite tester med fosforsyra:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=22604
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #963 skrivet: maj 07, 2008, 20:03:36 »
Köp saltsyra eller fosforsyra från färgaffären! Rosten försvinner på studs!

Lite tester med fosforsyra:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=22604

Tack! Får se när och om jag utforskar dessa syror..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #964 skrivet: maj 07, 2008, 20:07:39 »
Köpte 1L 30% saltsyra från bauhaus  för 50 spänn. Funkar jättebra på rostiga muttrar och skruvar.


Fosforsyra ska du nog använda efter ha läst denna tråd:
http://www.typ2-klubben.com/forum/common.asp?id=41405&forum_show=expanded
« Senast ändrad: maj 07, 2008, 20:16:32 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #965 skrivet: maj 07, 2008, 23:30:24 »
Ikväll har jag putsat och målat stagen till växelspaken samt själva växelspaken. Dessutom målat den sista rosten med rostätare i bilens framvagn, usch vad det kommer rost i alla skarvar och vrår  >:( Ni får inga bilder på sånt tråkigt.
« Senast ändrad: juli 07, 2008, 20:36:01 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #966 skrivet: maj 08, 2008, 00:36:54 »
Tack! Får se när och om jag utforskar dessa syror..

Minns du mitt syrliga experiment! ;D Tycker det blev ganska bra... :) /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3378.msg41180#msg41180
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #967 skrivet: maj 08, 2008, 17:22:30 »
Tack! Får se när och om jag utforskar dessa syror..

Minns du mitt syrliga experiment! ;D Tycker det blev ganska bra... :) /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3378.msg41180#msg41180

Nej det hade jag ju glömt! Tack Max! Såg ut att bli fint, jag får nog överge citronsyran om jag ska ha bråttom även i fortsättningen  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #968 skrivet: maj 09, 2008, 01:09:36 »
Update:

Citronsyran jobbar på, typ halvvägs nu efter.. hm är det 2 dygn?

Ikväll har jag målat klart delarna till växelspak med kompisar.

Blocket fick sig en omgång med smärjelduk på ytan som toppackningen ligger på. Vill ha bra fäste för packningen när 3mm planad topp åker på och kompet stiger drastiskt.

Sen började jag förbereda tråget och flänsarna på blockets gavlar för montage med nya packningar. Nya o-ringar i flänsarna såklart.
Kopplingshuset fick sig en rengöring med, var ganska oljigt där i. Stenskott har jag fått oxå, riktiga märken lite här och var, har inte haft gummilocket på i stora hålet som vätter ner mot backen, har nog kommit in en och annan grävling där....  ;)
« Senast ändrad: juli 07, 2008, 20:19:36 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #969 skrivet: maj 09, 2008, 08:01:16 »
hehe, inte bara jag som insett hur svårt det är att få dit det dära jäkal locket alltså. :)

var det inte nån på det här forumet som hade gjort ett bad med batteriladdare har letat på forumet men hittar det inte. hittade dock på andra forum.

http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=26503&sid=85c6687d925b511626e15fff5409bc90

http://www.e28.se/mektips/mektips_10.php

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #970 skrivet: maj 09, 2008, 12:41:40 »
Jag gjorde ett experiment med elektrolys någon gång under gymnasiet; jag blandade en elektrolyt av salt och vatten, stoppade ner en bit magnesium och väntade... Tog inte ens en dag innan allt hade oxiderats bort... Därefter tog jag en bit magnesium, kopplade til lminuspolen på ett vanligt 1.5V batteri, till pluspolen kopplade jag en bit koppartråd... Därefter sänktes både magnesium och koppar ner i elektrolyten... Ett dygn senare hade kopparn helt oxiderat bort, men magnesiumbiten var fortfarande fin; om än lite grön av kopparn! Lite roligt att kunna använda en ädel metall som koppar som skydd för en oädlare metall (magnesium).
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #971 skrivet: maj 09, 2008, 14:05:50 »
Jag gjorde ett experiment med elektrolys någon gång under gymnasiet; jag blandade en elektrolyt av salt och vatten, stoppade ner en bit magnesium och väntade... Tog inte ens en dag innan allt hade oxiderats bort... Därefter tog jag en bit magnesium, kopplade til lminuspolen på ett vanligt 1.5V batteri, till pluspolen kopplade jag en bit koppartråd... Därefter sänktes både magnesium och koppar ner i elektrolyten... Ett dygn senare hade kopparn helt oxiderat bort, men magnesiumbiten var fortfarande fin; om än lite grön av kopparn! Lite roligt att kunna använda en ädel metall som koppar som skydd för en oädlare metall (magnesium).

Coolt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #972 skrivet: maj 09, 2008, 23:33:50 »
Nu sitter gavlarna på plats på blocket tillsammans med de nya packboxarna, var lite pilligt att få i packboxarna men gick bra tillslut. Lyckades dock stuka en av de mindre lite litegrann men får hoppas att den håller ändå!
Har bytt lilla lagret i veven oxå.


Tittade på mitt lättade svänghjul och insåg att jag behöver vända på startkransen då den är lite äten på två ställen. Hur gör man för att värma så att man kan ta av och på ringen?  >:(
Tack jyllskar för tipset:
den är lös dvs påvärmd så de är perfekt om den är sliten att bara vända på den ;) passade på att gör det på mitt svänghjul när jag ändå tog bort den när den skulle upp i svarven :)
/Johan

Aha smart! Mitt gamla svänghjul var slitet men inte det nya tror jag, ska kolla.


Nu ska jag sätta oljepump och tråg på plats.
« Senast ändrad: maj 10, 2008, 00:07:11 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #973 skrivet: maj 10, 2008, 01:48:47 »
Värm enbart kransen och försök hålla svänghjulet så svalt som möjligt, bör gå att bryta/lirka loss det då. När det ska dit kan du lägga kransen i ugnen och hjulet i frysen :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #974 skrivet: maj 10, 2008, 16:03:50 »
Värm enbart kransen och försök hålla svänghjulet så svalt som möjligt, bör gå att bryta/lirka loss det då. När det ska dit kan du lägga kransen i ugnen och hjulet i frysen :)

Tack för tips men jag har redan fixat det.

Ringde en jobbarkompis som skrämde upp mig med att det där är jättesvårt, att jag skulle behöva kylpasta osv.
Men det var lättare än jag trodde:

Jag satte upp svänghjulet i en JÄTTESTOR tre-armad mekanisk avdragare och satte lite lätt spänn på den.

Jag värmde kransen med en stor gassvets, jämt och fint för att inte det skulle bli för varmt på nån punkt så att härdningen släpper i kuggarna.

Kylde med tryckluft på själva svänghjulet.

Efter ett tag sa det klick och så släppte ringen lite, då hade den släppt mer där de tre armarna från avdragarn satt, då värmde jag lite mer och slog lite lätt på områdena där den inte släppt, klick/pang sa det igen och så lossnade den helt!

Därefter fick jag kyla svänghjulet som oxå blivit varmt och värmde ringen igen, inte mycket alls fast den gassvetsen är ganska rejäl kräm i.

Sen la jag bara på ringen och knackade lite så den skulle vara dikt an hela vägen runt.

Klart!

Enklare än jag trodde men det gick ju åt..

.. stoor avdragare
gassvets
tryckluft

Hade kunnat funka bra i pressen med men jag orkade inte valsa en plåtring att ha som mothåll mot ringen.
Hade jag kunnat hantera svarven hade jag ju kunnat svarva en ring men det hade nog gått smidigare att valsa en.
Men jag orkade inte så jag provade med avdragaren först och även om det var lite pill att få den att sitta på svänghjulet så gick det väldigt smidigt.

Statusen på motorn är att kamremmen monteras i detta nu men den vill inte spåra på remhjulen så jag får kolla lite på spännrullen och schimsa den i värsta fall.

Sen börjar det närma sig luftfärd för motorn igen. Ska ha dit växellänkaget och spaken men sen så!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #975 skrivet: maj 10, 2008, 17:14:18 »
Då är det inte långt kvar innan den blå skönheten gör gatorna osäkra igen! Kul!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #976 skrivet: maj 10, 2008, 18:27:39 »
kamremmen monteras i detta nu men den vill inte spåra på remhjulen så jag får kolla lite på spännrullen och schimsa den i värsta fall.

Det var nog oxid på toppen bakom spännrullen som gjorde att jag inte fick dit den riktigt. Nu spårar remmen igen!

Så kul det är att bulta ihop en motor med nya packnigar, packboxar mm. överallt! Hoppas att allt fungerar sen bara  ;)
Första gången jag sätter ihop en volvomotor om vi bortser de gångerna jag hjälpt lillebror GustavT med sina budgetbyggen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #977 skrivet: maj 10, 2008, 18:29:05 »
Då är det inte långt kvar innan den blå skönheten gör gatorna osäkra igen! Kul!

Kul, spännande och skönt!

Spännande att se ifall den fungerar som den ska, inte läcker nånstans osv.

Kul om den fungerar och går "som ett skott"!

Skönt att slippa cykla till och från jobb och dagis, börjar bli skönt på mornarna men efter jobbet är det alldeles för varmt så som vädret är nu!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #978 skrivet: maj 11, 2008, 21:18:52 »
Så kul det är att bulta ihop en motor med nya packnigar, packboxar mm. överallt! Hoppas att allt fungerar sen bara  ;)

Går den sen igång, på första kirrningen, blir det ännu roligare! ;D Hur blev det med motornumret? Roligt att det går så bra, du verkar bli klar långt innan midsommar! Verkligen inspirerande läsning för oss andra! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #979 skrivet: maj 11, 2008, 21:36:10 »
Citat från: FREJ link=topic=574.msg51178#msg51178
Tack för tips men jag har redan fixat det.

Ringde en jobbarkompis som skrämde upp mig med att det där är jättesvårt, att jag skulle behöva kylpasta osv.
Men det var lättare än jag trodde:

Jag satte upp svänghjulet i en JÄTTESTOR tre-armad mekanisk avdragare och satte lite lätt spänn på den.

Jag värmde kransen med en stor gassvets, jämt och fint för att inte det skulle bli för varmt på nån punkt så att härdningen släpper i kuggarna.

Kylde med tryckluft på själva svänghjulet.

Efter ett tag sa det klick och så släppte ringen lite, då hade den släppt mer där de tre armarna från avdragarn satt, då värmde jag lite mer och slog lite lätt på områdena där den inte släppt, klick/pang sa det igen och så lossnade den helt!

Därefter fick jag kyla svänghjulet som oxå blivit varmt och värmde ringen igen, inte mycket alls fast den gassvetsen är ganska rejäl kräm i.

Sen la jag bara på ringen och knackade lite så den skulle vara dikt an hela vägen runt.

Klart!

Enklare än jag trodde men det gick ju åt..

.. stoor avdragare
gassvets
tryckluft

Hade kunnat funka bra i pressen med men jag orkade inte valsa en plåtring att ha som mothåll mot ringen.
Hade jag kunnat hantera svarven hade jag ju kunnat svarva en ring men det hade nog gått smidigare att valsa en.
Men jag orkade inte så jag provade med avdragaren först och även om det var lite pill att få den att sitta på svänghjulet så gick det väldigt smidigt.

kanon! jag hade enbart gassvets och ett kilstål (sånt man gör krysskilar av) och värmde och bankade av det, kilstålet är mjukare än kransen så det blir inga skador då men perfekt att det löste sig smärtfritt för dig med :) ett tips för andra som kanske inte har avdragare? går nog säkert med gasol också men lite mer bråttom att få värmen rätt då.
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #980 skrivet: maj 11, 2008, 22:47:27 »
Citat från: FREJ link=topic=574.msg51178#msg51178
Tack för tips men jag har redan fixat det.

Ringde en jobbarkompis som skrämde upp mig med att det där är jättesvårt, att jag skulle behöva kylpasta osv.
Men det var lättare än jag trodde:

Jag satte upp svänghjulet i en JÄTTESTOR tre-armad mekanisk avdragare och satte lite lätt spänn på den.

Jag värmde kransen med en stor gassvets, jämt och fint för att inte det skulle bli för varmt på nån punkt så att härdningen släpper i kuggarna.

Kylde med tryckluft på själva svänghjulet.

Efter ett tag sa det klick och så släppte ringen lite, då hade den släppt mer där de tre armarna från avdragarn satt, då värmde jag lite mer och slog lite lätt på områdena där den inte släppt, klick/pang sa det igen och så lossnade den helt!

Därefter fick jag kyla svänghjulet som oxå blivit varmt och värmde ringen igen, inte mycket alls fast den gassvetsen är ganska rejäl kräm i.

Sen la jag bara på ringen och knackade lite så den skulle vara dikt an hela vägen runt.

Klart!

Enklare än jag trodde men det gick ju åt..

.. stoor avdragare
gassvets
tryckluft

Hade kunnat funka bra i pressen med men jag orkade inte valsa en plåtring att ha som mothåll mot ringen.
Hade jag kunnat hantera svarven hade jag ju kunnat svarva en ring men det hade nog gått smidigare att valsa en.
Men jag orkade inte så jag provade med avdragaren först och även om det var lite pill att få den att sitta på svänghjulet så gick det väldigt smidigt.

kanon! jag hade enbart gassvets och ett kilstål (sånt man gör krysskilar av) och värmde och bankade av det, kilstålet är mjukare än kransen så det blir inga skador då men perfekt att det löste sig smärtfritt för dig med :) ett tips för andra som kanske inte har avdragare? går nog säkert med gasol också men lite mer bråttom att få värmen rätt då.
/Johan

Ok! Skönt att höra att det funkar med lite enklare medel med! Det är ju inte alla som har tillgång till jordens största avdragare  ;)

Skönt att få ringen vänd i allafall då den på det lättade svänghjulet jag nu ska köra med är lika sliten som det gamla svänghjulet var och det har låtit illa ofta..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #981 skrivet: maj 11, 2008, 22:49:40 »
Så kul det är att bulta ihop en motor med nya packnigar, packboxar mm. överallt! Hoppas att allt fungerar sen bara  ;)

Går den sen igång, på första kirrningen, blir det ännu roligare! ;D Hur blev det med motornumret? Roligt att det går så bra, du verkar bli klar långt innan midsommar! Verkligen inspirerande läsning för oss andra! :) /Max

Motornumret hoppar jag över, är ju inte omöjligt att göra det med motorn i. Ska tex. lyfta toppen snart igen då byte till maxplanad 531 sker.

Hade önskat få igång bilen före torsdag. Får se hur det går men kommer nog spränga den förhoppningen misstänker jag  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #982 skrivet: maj 12, 2008, 01:34:20 »
Kvällens/nattens blogg-update:

Satt nu i sista sekund och räknade ut vilken storlek på shims som skulle behövas för att få rätt inspänningsdjup på tryckplattan.
Hade kommit fram till 1,5mm och plockat fram vanliga M8 brickor som var ~1,4mm. Close enough..

Sen funderade jag lite när jag skulle skruva åt och kom på tanken att mäta hur mycket lamellen pressades ihop..

Det slutade med att jag inte behövde några shims alls! Detta tack vare Opellamellen som är tunnare än Volvos dito original.

Vidare så har jag plockat ihop växelspaken delvis och fettat in kulan ordentligt.
Ska förbi Volvo imorgon och se om de har plastbussningarna som sitter på leden under kulan, leden som  förbinder växelspak med växelförarstång. Hoppas Volvo har och har hemma ("sure bettan", säkert bettan på svenska) för de bussningarna var slitna och glappade som 17! Synd att allt ska se i sista sekund annars hade jag kanske fått nåt svarvat på jobbet i lagerbrons.. det borde hålla mer än 20 000 mil till..

Inga bilder pga. för lite tid för mycket att göra ni vet.. men kommer lägga in bilder här i efterhand sen när det lugnat ner sig.
Berättar mer av vad som händer i morgon.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #983 skrivet: maj 12, 2008, 20:13:21 »
Ska förbi Volvo imorgon och se om de har plastbussningarna som sitter på leden under kulan, leden som  förbinder växelspak med växelförarstång. Hoppas Volvo har och har hemma ("sure bettan", säkert bettan på svenska) för de bussningarna var slitna och glappade som 17! Synd att allt ska se i sista sekund annars hade jag kanske fått nåt svarvat på jobbet i lagerbrons.. det borde hålla mer än 20 000 mil till..

Volvo hade bussningarna hemma!  :o

De påstod att det var samma som på Volvo 240. De jag fick var helt runda, de jag har på bilen är runda men med ett öra på varje som verkar hindra bussningen från att rotera med axeln men det spelar nog liten eller ingen roll.
Dock fick jag med en O-ring för det skulle det visst sitta klämd mellan för att det inte skulle rassla om spaken vid eventuellt glapp.

Nu ska jag ner och försöka montera växelhistorien på bilen  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #984 skrivet: maj 12, 2008, 22:40:59 »
Fantastiskt! Något som inte lyckats utgå till våra bilar! Nu är det bara för hela klubben att springa ner och köpa en uppsättning bussningar... Vad kostade det? Var det bara bussningarna framme vid spaken?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #985 skrivet: maj 12, 2008, 23:36:43 »
Fantastiskt! Något som inte lyckats utgå till våra bilar! Nu är det bara för hela klubben att springa ner och köpa en uppsättning bussningar... Vad kostade det? Var det bara bussningarna framme vid spaken?

Japp bara bussningarna i kontakten mellan spak och växelförare eller vad staget kallas som går från spakens undre spets bak till växellådan. Sen finns det ju undre och övre bussning på kulan på själva spaken men de glömde jag fråga efter, hade redan monterat och fettat in mina gamla och de var inte glappa så..

De små bussningarna kostade 28,25kr/st alltså 56,50kr för en komplett uppsättning. Då fick jag med två oringar oxå men tror inte jag fick betala för dem, det var min granne som bekänade mig, bussningarna låg på disken när jag kom in, hade ringt innan så det var bara att slanta upp. O-ringarna var universal som han handplockat på lagret, den rätta fanns inte hemma men den tjockare av dessa jag fick med blev perfekt, inget glapp nånstans!! Innan kändes det som om spaken var av  ;)
« Senast ändrad: juli 07, 2008, 20:47:23 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #986 skrivet: maj 12, 2008, 23:46:14 »
Mitt i kvällen update:

Monterade nytt urtrampningslager och själva kopplingsarmen, satte i nya bussningar i växelspaken och fick spaken + staget/hållaren på plats. Då kommer bakslaget: TVÅ CENTIMETER SHORTSHIFT FÅR INTE PLATS!! Växelspaken gick så långt ned att det tog i momentröret!  :'(
Tänkte ett ögonblick att jaha, bara att riva ur spaken och fara till jobbet för att kapa och svetsa spaken kortare igen. Men den tanken trängde vi snart undan!
Det problemet löser jag genom att svetsa på längre öron på spakens fäste som bultas i momentröret via gummikuddar. Då kommer spaken upp från momentröret och spaken går fri. NÄSTA PROBLEM! Nu när jag har sprängkåpan runt kopplingskåpan så måste jag höja motorn lite för att det ska gå fritt från framaxelbalken och DÅ TAR VÄXELSPAKENS HÅLLARE I KARDANTUNNELN  :'(
Lösning: Kapa upp kardantunneln samt misshandla nyrenoverade motorbalken + köra med stumma motorfästen :-\

En gång hade jag en filosofi om att allt trim och alla modifieringar skulle vara bolt on, bolt off så att bilen gick att återställa till originalskick. Den filosofin har jag fått slänga i den djupaste brunnen i stan! Nu är det "funktion före form" och "allt går" som gäller som filosofier  :)

Nehej efter två mackor och en risifrutti (ICAS egna är krämigare och godare än originalet) så bär det av ner i bilen för att börja modda plats för shortshiften och sprängkåpan! Aldrig får det gå smidigt!

Edit: Bilder på shortshift som inte får plats, misstänker att förlänger man spaken det minsta, så måste hållaren höjas, och då måste plats göras i kardantunneln så att hållaren kan titta upp i kupen. (På bilden är inte momentröret i sin rätta position därför ser det ut som det är gott om plats för växelspakens hållare.)
Undrar förresten om gummibussningarna på bild 2 finns att köpa på Volvo..
« Senast ändrad: juli 07, 2008, 21:02:46 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #987 skrivet: maj 13, 2008, 01:28:40 »
nu så bär det av ner i bilen för att börja modda plats för shortshiften och sprängkåpan! Aldrig får det gå smidigt!

Gillar inte misshandel men idag var jag tvungen, höll emot framaxelbalken undertill med domkraften och slog på ovansidan med träbit och slägga. Fick ned den några millimiter eller rättare sagt den blev några millimeter smalare. Det blir fin frigång för motorn att röra sig på sen  ;)

Har även kapat av hållaren till växelspaken och höjer den lika mycket som jag förlängde växelspakens underdel dvs. 20mm. Då kommer växelspaken gå fri från momentröret + att jag inte behöver höja 20cm av kardantunneln för att få plats med växelspak+hållare. Nu räcker det med att böja upp hålet lite alternativt snitta på nåt ställe och flika upp plåten och kanske svetsa i springorna igen för att inte försämra hållbarheten.

Inte kul att svetsa i nyrostskyddade fina grejer, brinner och ryker hej vilt!  :'(

Har ju i allfall fått prova att sprängkåpan går att montera med motorn på plats idag, eller i allafall kopplingshuset på plats i bilen.

Edit: Bilder på den ombyggda växelspakshållaren inlagda, kommer även en egen Guide i ämnet i framtiden.
« Senast ändrad: juli 07, 2008, 21:36:55 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #988 skrivet: maj 13, 2008, 08:34:19 »
Trist att behöva misshandla nyrenoverade delar... Men vill man vara fin får man lida pin, eller i ditt fall, får bilen lida pin. Förhoppningsvis blir det väl bra i slutändan; jag är säker på att det är fler än jag som ser fram emot utförliga tester av slutresultatet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: kamrem
« Svar #989 skrivet: maj 13, 2008, 13:27:39 »
Kom och tänka på en sak FREJ.
Har du monterat på toppen du planat 4mm?
Hur blir det med kamremmen då? Räcker spännaren till?
Har hört om folk som får använda någon ford (8v) kamrem som är någon kugg kortare, men vet inte hur mycket man kan plana innan remmen blir för kort..
Bara en tanke..
/Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #990 skrivet: maj 13, 2008, 17:41:51 »
Trist att behöva misshandla nyrenoverade delar... Men vill man vara fin får man lida pin, eller i ditt fall, får bilen lida pin. Förhoppningsvis blir det väl bra i slutändan; jag är säker på att det är fler än jag som ser fram emot utförliga tester av slutresultatet!

Jepp så fick det bli. Ikväll blir det till att göra hålet för växelspaken större i kardantunneln.
Hoppas växlingen fungerar bra sedan, spaken kommer ju 20mm högre upp nu i kupén men när jag provade i luften kändes det bra. Blir den för lång kommer jag försöka korta den delen av spaken som du ser i bilen. Men det gäller att jag kan modda backspärren då jag vill ha den kvar!

Edit: Två bilder till på den ombyggda växelspakshållaren, på sista bilden syns den raka plåten jag svetsade i mitten där jag tidigare delat hållaren på två delar och höjt delen som håller spaken 20mm.
« Senast ändrad: juli 07, 2008, 21:38:42 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: kamrem
« Svar #991 skrivet: maj 13, 2008, 17:48:18 »
Kom och tänka på en sak FREJ.
Har du monterat på toppen du planat 4mm?
Hur blir det med kamremmen då? Räcker spännaren till?
Har hört om folk som får använda någon ford (8v) kamrem som är någon kugg kortare, men vet inte hur mycket man kan plana innan remmen blir för kort..
Bara en tanke..
/Johan

Tack jyllskar men jag ska inte montera den toppen ännu. Har inte köpt den än, sitter på brorsans bil http://www.300power.com/forum/index.php?topic=404.msg30298#msg30298

Minndes fel, 3mm är den planad, lite mesigt men då kanske det går att köra på bensin vid behov  ;)

Har för mig att det blir väl spännt med 3mm planing + 122-kuggars remmen.. Kanske provar med originalrem först och ser om spännaren räcker till. Men det går med kortare remmen men väl sträckt och svårt att få på..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #992 skrivet: maj 13, 2008, 20:25:32 »
Hej frej!
Fan vad du mekar på!!
önskar man kunde hjälpa till men du ringer aldrig och jag har inte tid ändå!
Planar man 4,7 mm så är det perfekt med en ford 8v kam och planar man över 2 mm så är det nästan ett måste har jag hört men det sitter j-vligt tight med 3mm planat så jag undrar jag...

Grattis iaf
Låter som du ska få skiten att funka
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #993 skrivet: maj 13, 2008, 20:37:37 »
Hej frej!
Fan vad du mekar på!!
önskar man kunde hjälpa till men du ringer aldrig och jag har inte tid ändå!
Planar man 4,7 mm så är det perfekt med en ford 8v kam och planar man över 2 mm så är det nästan ett måste har jag hört men det sitter j-vligt tight med 3mm planat så jag undrar jag...

Grattis iaf
Låter som du ska få skiten att funka

Haha här mekas det i det tysta! Jo det ska nog bli bil av bilen igen, ganska snart!

Här är "facit" skrivet av Error på etanol.nu:

Om man planar mer än ca: 2.6 mm så räcker inte remspännarens justermån till, då kan man istället använda en rem som är en kugg kortare (d.v.s. 122 kugg, det är en Ford-rem, finns att köpa hos KG-trimmning) men då räcker inte justermånen till åt andra hållet, därför måste man plana minst 3.1 mm om man använder den kortare remmen.
Varje kugg på remmen är 9.3 mm det leder till att om man planar 4,65 mm och använder den kortare remmen så behöver man inget ställbart drev.
Det är 9.3 mm/kugg på kamdrevet och 42 tänder = 391 mm. 391 mm/360 grader =1.085. Det betyder att det är 1.085 mm (planing)/grad på kamaxeln, det är lika med att 1.00 mm planing ger 1.84 vevaxelgrads förkjutning av kamaxelinställningen. (Man får ju själv bestämma hur mycket det får fela, innan man använder ett ställbart drev).
Så här lång tär motorerna lika.
Det som jag vet och har provat med 230 F är :
Det fungerar att plana 3.0 mm.
Kortare rem är nödvändigt (122 kugg).
Kompressionsförhållandet stiger från 9.8:1 till 12.0:1, kompressionstrycket stiger från ca: 13.6 till 16.8 (enligt min dassiga mätare).
Det går till nöds att köra på E30 utan att det spikar (i alla fall när det är 0-gradigt).
Det enklaste sättet att kolla hur mycket det går att plana är ju att ta av toppen och lägga lite modellera på ventiltallrikarna, montera tillbaka toppen med den gamla packningen (dra bara bultarna lätt). Drag runt motorn 2 hela varv, montera av toppen, kontrollera tjockleken på den ihoppressade modelleran. Plana 1 mm mindre än detta mått, förutsatt att kompressionförhållandet inte blir högre än 14.0:1 (gränsen vid E85 brukar ligga vid ca: 15.0:1).


Hela tråden: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=366
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #994 skrivet: maj 13, 2008, 23:16:55 »
Nu har jag svetsat klart växelspakshållaren och måttat den mot hålet så nu ska tigersågen få smaka kardantunnel!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #995 skrivet: maj 14, 2008, 02:00:15 »
Nu har jag svetsat klart växelspakshållaren och måttat den mot hålet så nu ska tigersågen få smaka kardantunnel!

Kapat och klart! Nu passar växelspakshållaren i hålet i kardantunneln med några millimeters rörelsemarginal.
Har gjort större hål i hållaren så att det går att höja spaken mer från momentröret då 20mm omsvetsning av hållaren räckte precis... INTE.

Nu har jag provat shortshift!!
  8)
Det blev exakta och sköna lägen med en "sekvensiell" känsla! Dock bidrar nog ljudet lite nu när man hör växellådans klick.
Spaken är nu högre upp och således närmare föraren vilket passar mig perfekt som är lång och sitter längst bak.

En konstig sak: När jag provväxlade så hittade jag en växel före 2an alltså rakt under backväxeln. Hur kan det bli så? Får se om den finns kvar sen när allt är fast monterat och även plåten för backspärren sitter där.

I morgon monterar jag spaken för sista gången på ett bra tag hoppas jag!

Edit: Den "extra växeln" finns inte kvar sen allt återmonterats ink. backspärr!
« Senast ändrad: juni 27, 2008, 00:30:49 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #996 skrivet: maj 14, 2008, 20:21:39 »
gött att du löste allt strul med växelspaken...kom ihåg ingen ting är omöjligt. ;D. föresten vet du hur mycker man kan förlänga spaken innan den tar i ???
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #997 skrivet: maj 14, 2008, 21:09:28 »
jösses amalia vilken planing!! 3mm det blir nått att sikta på...

skriv vilka bilar du drar vid rödljusen ;)
P.s du får lägga in lite bilder, motor porr är tillåtet här ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #998 skrivet: maj 15, 2008, 00:20:19 »
gött att du löste allt strul med växelspaken...kom ihåg ingen ting är omöjligt. ;D. föresten vet du hur mycker man kan förlänga spaken innan den tar i ???

Nej jag vet inte exakt men jag gissar på NOLL millimeter.. jag förlängde min 20mm sen kom jag på att det inte funkade så då höjde jag upp hela hållaren 20mm men ändå nosade det på momentröret när jag växlade så jag har gjort längre hål till hållaren så att den går att trycka upp lite när man drar åt. Så nu ska det inte ta i nånstans. Bilder kommer i massor senare, tänkte göra en FAQ om växelspaken och även shortshiften då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B200F
« Svar #999 skrivet: maj 15, 2008, 00:22:57 »
jösses amalia vilken planing!! 3mm det blir nått att sikta på...

skriv vilka bilar du drar vid rödljusen ;)
P.s du får lägga in lite bilder, motor porr är tillåtet här ;)

Nja 3mm är ju lite mesigt men det passar mesiga mig som inte vågar göra mig helt oberoende av bensin utifall att nånting händer.. massa skatt på etanolen eller vad som helst.

Jo är det nån som vill rejsa med min sleeper och jag skördar skalper så kommer jag skriva det  ;)

Ska fylla på med bilder när cirkusen är över. Har inte tid nu och vill inte kasta in oredigerade bilder. Bättre att göra det ordentligt sen. Men håller med dig, SKITTRÅKIGT utan bilder under projektets gång  :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.