Värm enbart kransen och försök hålla svänghjulet så svalt som möjligt, bör gå att bryta/lirka loss det då. När det ska dit kan du lägga kransen i ugnen och hjulet i frysen
Tack för tips men jag har redan fixat det.
Ringde en jobbarkompis som skrämde upp mig med att det där är jättesvårt, att jag skulle behöva kylpasta osv.
Men det var lättare än jag trodde:
Jag satte upp svänghjulet i en JÄTTESTOR tre-armad mekanisk avdragare och satte lite lätt spänn på den.
Jag värmde kransen med en stor gassvets, jämt och fint för att inte det skulle bli för varmt på nån punkt så att härdningen släpper i kuggarna.
Kylde med tryckluft på själva svänghjulet.
Efter ett tag sa det klick och så släppte ringen lite, då hade den släppt mer där de tre armarna från avdragarn satt, då värmde jag lite mer och slog lite lätt på områdena där den inte släppt, klick/pang sa det igen och så lossnade den helt!
Därefter fick jag kyla svänghjulet som oxå blivit varmt och värmde ringen igen, inte mycket alls fast den gassvetsen är ganska rejäl kräm i.
Sen la jag bara på ringen och knackade lite så den skulle vara dikt an hela vägen runt.
Klart!
Enklare än jag trodde men det gick ju åt..
.. stoor avdragare
gassvets
tryckluft
Hade kunnat funka bra i pressen med men jag orkade inte valsa en plåtring att ha som mothåll mot ringen.
Hade jag kunnat hantera svarven hade jag ju kunnat svarva en ring men det hade nog gått smidigare att valsa en.
Men jag orkade inte så jag provade med avdragaren först och även om det var lite pill att få den att sitta på svänghjulet så gick det väldigt smidigt.
Statusen på motorn är att kamremmen monteras i detta nu men den vill inte spåra på remhjulen så jag får kolla lite på spännrullen och schimsa den i värsta fall.
Sen börjar det närma sig luftfärd för motorn igen. Ska ha dit växellänkaget och spaken men sen så!