Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Perka

Sidor: [1]
1
Projekt / Volvo 360 GLE -84 - Min första 300a :)
« skrivet: februari 26, 2014, 23:44:18  »
Japp, detta är min första 300a och jag har alltid gillat dom men nu blev det affär till slut!

Bilder på den finns i garaget tråden : http://www.garaget.org/?car=351592

Volvo 360 GLE -84
B19E och 5-vxl
29.000mil (norrlandsbil, gått i jämtland)
Jag är fjärde ägaren på bilen.

Åkte från Sundsvall till strax utanför Östersund för att köpa denna pärla för 1500kr :) Ska laga lite rost och fixa förarbältet och sen besikta den. Den blev ju veteranbil i år så det känns extra kul.

Har även "lagat" fläktmotståndet så jag fick fläkten att gå på 1 och 2a läget och det funka kanon.

satt ett par gamla hella fyrkants extraljus fram på den som inte lyste så jag tog och slängde in xenonljus i dom haha rätt udda men funkar kanon! hade ballaster och lampor liggandes, dock bara 35w men dom lyser på bra.

Ja jag fortsätter väl uppdatera här allt eftersom.

2
Elsystem / SV: Byta belysnings lampor på instrumentbrädan
« skrivet: februari 26, 2014, 23:35:21  »
Knappen och fläktutblåsen sitter dom bara clipsade? inga skruvar som måste bort?


jag vill ha så det lyser på instrumentbrädan :D

3
Elsystem / Byta belysnings lampor på instrumentbrädan
« skrivet: februari 25, 2014, 23:11:59  »

Nån som vet hur man går till väga för att byta belysningslampor till ventilations/fläkt regalaget och till ljus vredet?

Vad för sorts lampor är det?

4
Stereo/Styling / Dimljus 360 -84
« skrivet: februari 25, 2014, 23:08:51  »
Vet nån om det går att köpa nya dimljus nånstans till 83-85 årsmodell?

Finns det några andra ljus nånstans som passar att sätta dit?

5
Stereo/Styling / R-sport klädsel?
« skrivet: februari 25, 2014, 23:07:17  »
Finns eller fanns det R-sport klädsel till 300an??

Är det samma stolar i 360GL som i GLE/GLT?

6
Säljes / SV: Volvo 360 -87 b200k delar
« skrivet: februari 24, 2014, 21:43:40  »
Möjligtvis inget bälte över till förarplatsen?

7
Trimning / Kamaxel till B200F Turbo?
« skrivet: maj 24, 2012, 23:30:19  »

Om man planerar ett turbo konvertering av b200f och inte vill åka med m-kam, vad ska man då satsa på för kamaxel?

A-kam? VX3-kam? K-kam?

8
Drivlina/Växellåda / Svänghjul platt/tunnt på B2xx?
« skrivet: maj 24, 2012, 23:09:16  »
Passar ett platt/tunnt svänghjul på B200/230?

Ska byta tändningen mot B230A tändning.

9
Drivlina/Växellåda / SV: Lameller som passar...
« skrivet: maj 24, 2012, 22:21:31  »
Just det jag skulle ju skriva till dig FREJ när jag fick min splitt nya original Volvo 360 Lamell!
Har du jämfört Opel-lamellen du fått då? Min nya Volvo-lamell var 9.3 mm tjock iallafall.
/Johan


Aha, min nya opel-lamell var 8.8mm med mitt digitala skjutmått. Men säljaren sa 9mm.

ja det borde väl funka?
Vad var det till för opel? har den samma diameter eller är den större?
/Johan

Ja det verkar stämma kanon! Diametern är samma, 215mm. Finns såklart större oxå, nästa steg är nog 228mm.
Den uppgift jag fick var Opel Ascona & Kadett, 2,0 1982-86.

Det jag läst mig till här är att Astra GTE 8v 1,8 & 2,0 1984-1991 ska ha 215mm med rätt splines.
samt att Astra GSI 16v, Kadett GSI 16v & Calibra 16v 1988-1992 ska ha 228mm med rätt splines.

När jag som före detta saab nörd läser detta så hade ju saab 9000 också 215, 228 och 240mm lameller på sina motorer. Saabs kort motor 94- ska ju passa på en del opel lådor så då kanske saab också har samma splines på sina lameller? Saab och Opel va ju då GM kompanjoner så dom delade nog många grejer.

Sen snacka ju nån om saab tryckplatta på volvo sänghjul så innan det är färdigt kanske en kopplingssats till en saab turbo passar? 215/228 satt ju i 900ng och dom 2.0T är ju 185HK orginal och ca 230NM och dom kopplingarna brukar ju hänga med chippade bilar upp till 250hk sträcket i alla fall.

10
Drivlina/Växellåda / SV: Koppling?
« skrivet: maj 24, 2012, 22:00:22  »

Haha precis samma fråga som jag undrar :) Jag får vänta på svar också då :P

11
Trimning / SV: Sugtrimma B200f Lite frågor
« skrivet: maj 24, 2012, 21:56:22  »
Inte för att de här va ett snabbt svar men JA det kommer göra skillnad :D

Bättre sent än aldrig :)

Ett tips hade ju varit att plana toppen litegrann innan han slängde dit den... men den kanske är ihop plockad redan?

12
Trimning / SV: B200f turbo, linjär eller progressiv btr?
« skrivet: maj 24, 2012, 21:44:15  »
Hur mycket flödar orginal spridarna då?? Antar att dom orkar med detta?

Hur skulle setupen bli om man valde etanol då?

13
Trimning / SV: Bonn trimma B200F
« skrivet: mars 01, 2010, 18:48:27  »
Nån som kan komma med nåt billigt bonntrimm till en B200 då??

14
Trimning / SV: Bonn trimma B200F
« skrivet: februari 28, 2010, 13:34:56  »
Öppet filter och ta bort katten då?? kan det göra nåt??

15
Trimning / SV: Bonn trimma B200F
« skrivet: februari 28, 2010, 13:33:43  »

Ok, så det finns inget roligt alls att göra med dessa motorer på ett enkelt sätt?? Utan en komplicerad operation...

"Billigt" sug koncept

B23 block
405/531 topp
K-kam
2-ports weber alt. dubbla weber(dyrt) alt. insprutning

Lär väl hamna på runt 130-160HK beroende på bränslematning då.

Men detta är inte värt på denna bilen, sen är det ju inte min bil heller :P Bara "rådgivare" åt min polare

16
Trimning / SV: Bonn trimma B200F
« skrivet: februari 28, 2010, 12:03:57  »
Ok, då skruvar vi inget där, bra att veta.

Jo K-kam har jag funderat på och fördelar byte är bara för att få bort varvspärren.... sen om det går nå bättre spelar ingen roll bara det inte är nå spärrar 8)

Fast A-kam är väl inte så dum heller va?? 

17
Trimning / Bonn trimma B200F
« skrivet: februari 28, 2010, 10:51:28  »
Ja en polare har en 360 -88 med B200F motor och den bilen ska nog inte besiktas på ett tag nu om jag känner honom rätt. Går det att bonntrimma den motorn nånting? Vad sitter det för kamaxel orginal i B200F??

Tänkte stoppa i en fördelare från en B23A med brytare så man kan varva det som går, sedan kan man ju ställa tändningen på gammal hederligt vis :) Klämma BTRen lite kan man väl också göra och skruva lite på LMMs co-skruv men sen kammen borde väl kunna bytas också till nåt roligare??

Billigt ska det vara för det är inte en bil som ska kostas på nåt tyvärr, om ingen här är sugen på att köpa så??

18
Gruppköp / SV: Kalender?
« skrivet: december 22, 2008, 00:34:46  »
Här är mina röster

7, 15, 27

19
Motor / SV: B14.?
« skrivet: maj 19, 2007, 18:09:03  »

fortsätter väl i denna tråd jag då efetrsom den hade passande rubrik till mina frågor :)

B14, är det verkligen en så tråkig och dålig motor?? den kommer ju trots allt från renault.... Jag har en känsla om att den motorn bara är negativ, har jag rätt då??

Vad sitter det för förgasare på dom motorerna??
Fanns dom med insprutning??
Vad är det för effekt på dom??
Vad är det som pajjar/slits mest på dom??
Är dom lätta att skruva med??

340=Renault motor
360=Volvo motor

det stämmer va??

20
Motor / Motorbyte å andra frågor
« skrivet: maj 19, 2007, 18:05:24  »

Ni som har utfört motorbyte från B19 till B23, hur har ni upplevt effekt ökningen?? På vilket sätt går bilen bättre sen??

B19A vad är det för effekt på en sån?? Dom är väl som en strypt B21a och har väl A-kam och 160/398 topp eller hur??

Har hört att vattenpumpen ska vara annan på 340/360 på volvo motorerna, stämmer det??

Nån här som åker med en trimmad förgasar 23a i sin 340/360 2 dörrars??

21
Köpes / K: Volvo 360GLT -85
« skrivet: februari 27, 2007, 04:37:37  »
Har någon en 360GLT framtill -85 att sälja?? besiktad ska den vara också och inte så dyr. B19E/B200E motor och drivlinan ska fungera OK.

Finns den nära västernorrland så är det ett plus men allt är intressant.


22
Övrigt / Re:Topp fundering
« skrivet: januari 23, 2007, 17:15:58  »

Undrar om det håller med kemisk metall eller om det släpper pga av temperaturen och temperatur skillnader??

Finns ingen hög temp variant av det?? Nåt industri material kanske??

23
Övrigt / Re:Köp av 360 GL -89
« skrivet: januari 23, 2007, 17:14:10  »

Ok :) ja liknande bilar är väl gamla Toyota Starlet och Mazda 323 som också va bakhjulsdrivna, även gamla Datsun och Nissan men dom bilarna är ju så ovanliga idag, finns ju betydligt fler 300or.

BMW 3-serien E21 är väl också rätt små och roliga men dom börjar också bli ovanliga.

Finns ju många att välja på men för an annan en som är Volvo frälst så är det ju en 300 som står överst :)

24
Övrigt / Re:Köp av 360 GL -89
« skrivet: januari 23, 2007, 14:56:58  »

Ok, låter som att man skulle ta å pröva en liten Volvo :) är samtidigt sugen på en 480 Turbo men vi får se vad det blir.

360GLT -85 har dom B200E motor?? Sitter det V eller A kam i dessa motorer??

25
Övrigt / Re:Köp av 360 GL -89
« skrivet: januari 22, 2007, 02:43:30  »

Forstsätter på den här tråden då. Jag är också lite små sugen på en 300 men har lite frågor.

1. Vilka motorer satt i vilka modeller och årsmodeller och vad va beteckningarna??

2. Den här axeln mellan motor och växellåda, går den ofta sönder?? Är den krånglig att byta?? Vad är det som går sönder egentligen??

3. Har sett många som varit rostskadade i framvagn, är det nåt man kan byta ut eller är det svetsning som gäller??

4. Hur mycket bränsle drar dom?? både förgasare, mek insprut och el insprut.

5. Vilka sorters insprutning hade dom och vad va beteckningarna?? Gärna vad dom hade för tändsystem också och dess beteckning.

6. Brukar det vara mycket el problem med dom?? vad brukar gå sönder mest??

7. Var rostar dom mest?? Ytrost kan man ju se det mesta av men under?

8. Hur mycket kostar dom att skatta och försäkra??

9. Hur är det med reservdelar?? det är ju trots allt en volvo jag vet men ändå.

10. är dom billigare att åka och äga en en 240 med förgasare?? eller är dom rätt lika??

var några frågor där som man har klurat på länge, hoppas ni här kan svara på dom :)

Är utan bruksbil nu och arbetslös också så det skulle ju vara kul med en sån här liten bakhjulsdriven volvo :)

26
Övrigt / Re:Topp fundering
« skrivet: januari 22, 2007, 02:35:21  »

Du kan ta såna här små brons 50-öringar att täta med också. Lägg dit dom med lite tätningsmassa för högatemperaturer och fäst dom med samma som du fäster puls-air med, alltså dom där små byglarna med mutter.

27
Säljes / Re:S: volvo 343 -87
« skrivet: januari 22, 2007, 02:08:46  »

vart finns bilen då?? Hur mycket billigare kan du göra den?? Hur är det rostmässigt på den??

Sidor: [1]