Författare Ämne: 360 GL -88  (läst 49401 gånger)

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #40 skrivet: september 27, 2007, 20:52:50 »
Vad är det för bränsletryck orginal i 360?

För skall jag ladda mer så skall jag nog hålla mig till att höja trycket lite med en BTR och sen när den laddar mer så kommer en tryckvakt aktivera extrasprut. Tänker endå inte tokladda på denna motorn.

Skall skaffa en annan motor som skall ses över under vintern som skall renoveras och sånt.. O där skall det lekas med.. ;)


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -88
« Svar #41 skrivet: september 27, 2007, 21:22:33 »
Vad är det för bränsletryck orginal i 360?

För skall jag ladda mer så skall jag nog hålla mig till att höja trycket lite med en BTR och sen när den laddar mer så kommer en tryckvakt aktivera extrasprut. Tänker endå inte tokladda på denna motorn.

Skall skaffa en annan motor som skall ses över under vintern som skall renoveras och sånt.. O där skall det lekas med.. ;)
Det är 2.5 bar original bränsletryck. 3 bar på en B230.
Trycker du ihop original ca 1 mm så ger den 3 bar efter det. Se guide av mig under FAQ här på forumet.

Tycker inte du ska behöva tilläggssprut om du laddar på moderat laddtryck.


Kul med ny motor under vinterns flitiga timmar  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #42 skrivet: september 28, 2007, 18:13:52 »
Det är 2.5 bar original bränsletryck. 3 bar på en B230.
Trycker du ihop original ca 1 mm så ger den 3 bar efter det. Se guide av mig under FAQ här på forumet.

Tycker inte du ska behöva tilläggssprut om du laddar på moderat laddtryck.


Kul med ny motor under vinterns flitiga timmar  :P

Okej.
Tack för info.

Jag har varit ute o kört idag... Dyrt.. Körde 5 mil.. Drog bensin för 150kr.. Heheh.. Skall nog ta o ställa lite på bilen.

Har endå flyttat fjädern på LMM snart ett varv. Iofs börjar den gå bättre nu. Fast skall det behövas så mycket?

Tror mina spridare är mycket förstora. Skall testa o tanka i Etanol istället o hoppas på att det hjälper mig lite. Skall mäta Lambda imorgon med..

Sen så efter jag kört lite så tänkte jag.. Jag skall nog fan ta o se vad som händer om jag tar bort slangen till WG.. Då så laddar den max ju och det går o bestämma med gasen hur mycket den skall ladda ungefär..

Körde iväg utan den slangen o pressade plattan i mattan.

1:an från tomgång till ungefär 3k-rpm, hände inte så jättemycket.. Efter detta så började det putta på ordentligt.
Efter 4000 rpm slog varvmätaren i botten och bilen spann hejdlöst. Slänger i 2:an och den fortsätter på samma vis.. Fullt hjulspinn och varvmätaren i botten. Slänger i 3:an o samma fenomen visar sig.. Börjar dock fega ur och släpper efter... Detta var det "VÄRSTA" jag någonsin varit med om på länge.

Bilen laddade ungefär 0.8 och detta var med mina 225/40/16 bak och iofs våt vägbana.. Dock skrämmande..

Sen skulle jag göra en ny start och då smäller det till.. PANIK.. O ner med kopplingen o in till sidan med bilen.. TUSEN tankar flyger runt i skallen.. Kollar varvmätaren. Motorn är fortfarande igång. Det ryker som fan.. O så öppnar jag motorhuven.. Kollar snabbt vad som kan vara fel. Visar sig att en av tryckröret hoppat av precis vid dumpen.. Pustar ut o bestämmer mig för att sätta tillbaka slangen så den laddar 0.2 som jag satt..

Hehe.. detta visa mig dock att det finns lite mer kräm att hämta ur motorn.

Har även talat med en som har dyno här i närheten o skall köra bilen i den när jag är hyffsat nöjd för att få på papper vad bilen ger..

O bilen uppför sig mycket bra... Fast vid full gas så dör den fortfarande.. Dock mycket bättre sen jag spände upp lmm.. Fast funderar på att spänna ltie till..

Det som är problem just nu är att oljematningen till turbon är förklen.. Slangen har gått sönder 2 gånger under denna resa.. Tur att den var lite förlång.. Så den skall bytas mot en lite grövre. Fungerar inte detta så blir det ett rör istället..

Mvh.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -88
« Svar #43 skrivet: september 28, 2007, 20:03:32 »
Tror mina spridare är mycket förstora. Skall testa o tanka i Etanol istället o hoppas på att det hjälper mig lite. Skall mäta Lambda imorgon med..

Det hjälper ju till att få ner bränsleblandningen med ca 30-40%! Och så tål ju motorn mer ladd med etanol  8)

Citera
Sen så efter jag kört lite så tänkte jag.. Jag skall nog fan ta o se vad som händer om jag tar bort slangen till WG.. Då så laddar den max ju och det går o bestämma med gasen hur mycket den skall ladda ungefär..

Körde iväg utan den slangen o pressade plattan i mattan.

1:an från tomgång till ungefär 3k-rpm, hände inte så jättemycket.. Efter detta så började det putta på ordentligt.
Efter 4000 rpm slog varvmätaren i botten och bilen spann hejdlöst. Slänger i 2:an och den fortsätter på samma vis.. Fullt hjulspinn och varvmätaren i botten. Slänger i 3:an o samma fenomen visar sig.. Börjar dock fega ur och släpper efter... Detta var det "VÄRSTA" jag någonsin varit med om på länge.

Bilen laddade ungefär 0.8 och detta var med mina 225/40/16 bak och iofs våt vägbana.. Dock skrämmande..
Vojne vojne! Jag hade velat sitta i ditt baksäte under din härliga stund på varvstoppet  :P

Citera
Sen skulle jag göra en ny start och då smäller det till.. PANIK.. O ner med kopplingen o in till sidan med bilen.. TUSEN tankar flyger runt i skallen.. Kollar varvmätaren. Motorn är fortfarande igång. Det ryker som fan.. O så öppnar jag motorhuven.. Kollar snabbt vad som kan vara fel. Visar sig att en av tryckröret hoppat av precis vid dumpen.. Pustar ut o bestämmer mig för att sätta tillbaka slangen så den laddar 0.2 som jag satt..
Svetsa en kant så inte slangen kan glida av..

Citera
Det som är problem just nu är att oljematningen till turbon är förklen.. Slangen har gått sönder 2 gånger under denna resa.. Tur att den var lite förlång.. Så den skall bytas mot en lite grövre. Fungerar inte detta så blir det ett rör istället..
Varför/var går den sönder?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #44 skrivet: september 28, 2007, 20:39:22 »
Verkar som slangen jag användt inte klarar trycket eller så är det för att den blivit skadad på något sätt..

Första gången hade slangen sprukit upp ca 4cm efter slangklämman.. Andra gången gick det ett litet hål på slangen som det stod en stråle ur..

Så jag har skaffat en slang med lite grövre diameter som jag skall testa.
Den slangen som gått sönder är endå en riktig slang för olja/bensin och är gjord för 20bar..

Så det måste vara som den varit skadad på något sätt innan eftersom den inte gått sönder eller ramlat av från slangklämmorna..

Ja det var lite magiskt.. Skall ladda min filmkamera o så skall det filmas lite när "kakan" åker runt i rondeller. ;)

Mvh.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -88
« Svar #45 skrivet: september 28, 2007, 21:28:09 »
Verkar som slangen jag användt inte klarar trycket eller så är det för att den blivit skadad på något sätt..

Första gången hade slangen sprukit upp ca 4cm efter slangklämman.. Andra gången gick det ett litet hål på slangen som det stod en stråle ur..

Så jag har skaffat en slang med lite grövre diameter som jag skall testa.
Den slangen som gått sönder är endå en riktig slang för olja/bensin och är gjord för 20bar..

Så det måste vara som den varit skadad på något sätt innan eftersom den inte gått sönder eller ramlat av från slangklämmorna..

Ja det var lite magiskt.. Skall ladda min filmkamera o så skall det filmas lite när "kakan" åker runt i rondeller. ;)

Tänkte först skriva att du har för dålig slang men sen läste jag oljetålig och 20bar så jag håller med, den måste varit felaktig eller skadad.

Film på kakan vore magiskt   ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 GL -88
« Svar #46 skrivet: september 29, 2007, 10:25:37 »
kul bygge detta!! =)

kör själv på 0.8bar just nu, och det är som du säger..sjuuukt roligt o de flyttar hejdlöst på sig =)

får du inte ordning på oljematningen rekomenderar jag att dra hydralrör.. har jag gjort och inte haft en enda liten oljedroppe som spillts sen jag byggde skiten =)

såg att du undrade om spridare där oxå.. jag kör med T5 spridare ...orange 310cc.. funkar fint både till bensin och E85..

FilmFilmFilm
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #47 skrivet: september 30, 2007, 14:19:07 »
Okej.. .)

Jag har en liten fundering. Verkar som att den turbon jag fått tag i är fabriksinställd på 0.55 bar, Lätt-tryckare från Saab.

Hjälper det o skruva in staget lite eller måste jag pysventila?

Sen har jag äntligen fått hem min IC. Den är ganska mycket större än den som jag tänkt från början.. ;)

Det har dock regnat massa o det försvårar arbetet lite när man har en vild 2åring.. ;) Fast dom älskar regn o slask.. ;) Dock gör inte pappa det.. Hahaha..

Well..

Ang. oljematningen så skall jag byta slangen först till en lite grövre. Fungerar inte detta så kommer jag byta den till ett rör. Blir tvungen o göra det idag eftersom den gamla gått sönder så många gånger så vågar jag inte köra me bilen när min son e med.. Han blir nog inte impad om vi måste stanna på vägen o mecka..

Har även spännt upp LMM mer än ett varv.. Sjukt... Fast nu börjar den gå bättre o fått ner lambdan till 0.500 v typ på svensson körning o på tomgång. Skall försöka få ner den lite till.. Märks skillnad iaf på bensinförbrukningen, betydligt lägre än när jag körde första milen.. ;)

Mvh.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 GL -88
« Svar #48 skrivet: september 30, 2007, 16:12:19 »
okok =) nice de!

men spännt LMM ett helt varv alltså??  fick du ner lambdan då? för kör oxå med ganska högt lambda värde!.. kanske ska ta o spänna min lite mer då?

hoppas du får ordning på oljemtaningen!..
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #49 skrivet: september 30, 2007, 21:33:59 »
okok =) nice de!

men spännt LMM ett helt varv alltså??  fick du ner lambdan då? för kör oxå med ganska högt lambda värde!.. kanske ska ta o spänna min lite mer då?

hoppas du får ordning på oljemtaningen!..

Ja ett helt varv. Och lite mer. Behöver ha ner lambdan lite till. Fast skall köra såhär tills jag börjat ladda på för fullt..

Kör du på BF95/98 eller E85?

En annan sak som jag ordnade till idag var oljematningen. Grövre slang o verkar fungera nu.. Sen gjorde jag även lite vid dumpen så att den inte "låter" så mycket mer o så fixade jag till tomgången.. :)

Visst skall turbobilar höras tycker jag. Men i mitt fall behöver det inte höras. Vill inte att det skall höras ifall det skulle vara så att man blir tagen i någon kontroll.. Försålänge man inte gasar så turbon laddar hörs det inget att den sitter där nästan.. ;)

Ja men det kommer bli svårt att gömma med IC:n som kommer på snart.. Usch. Ja vi får hoppas att det inte blir någon kontakt med fabror blå.. ;)

Mvh

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 GL -88
« Svar #50 skrivet: september 30, 2007, 23:43:23 »
okok.. kanske får ta till lite mer på LMM då =)

jag kör 50% bensin/E85... vad kör du?

skönta att du fick till oljan o de du!..

ang. ljudet. min dumpar något kopiöst, vilket jag tycker är skoj skoj iof =) men man får se upp me farbrorblå bara.. antar att du inte heller kommer besiktiga?? (går inte få igenom om man inte bygger om drivlinan totalt, ink. vxllåda, bromsystem osv..)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #51 skrivet: oktober 01, 2007, 07:21:50 »
okok.. kanske får ta till lite mer på LMM då =)

jag kör 50% bensin/E85... vad kör du?

skönta att du fick till oljan o de du!..

ang. ljudet. min dumpar något kopiöst, vilket jag tycker är skoj skoj iof =) men man får se upp me farbrorblå bara.. antar att du inte heller kommer besiktiga?? (går inte få igenom om man inte bygger om drivlinan totalt, ink. vxllåda, bromsystem osv..)



Ja prova o spänn upp den lite till..

Jag har kört bara med BF95 änsålänge. Laddar bara 0.2 tills jag fått på intercooler.

Nej, har inte tänkt o bes. med turbon på. Fast min är nybes. så jag kan köra ett tag till. Men det blir lite jobb vid varje bes. men det är det värt. Dock så tycker jag att turbo bilar skall dumpa, men jag vill inte dra uppmärksamheten till mig i onödan. E redan "lite" omtyckt av polisen här av div. anledningar.. ;)

Längre fram har jag tänkt köpa en Volvo 142 o bygga om till ombyggt fordon med turbo o sånt.. Billigt med skattebefriat och veteranförsäkring och bara bes. vartannat år.. :)

Skall tanka lite E85 idag med då o testa.. Sen om vädert tillåter så skall intercoolern fixas med..
Fast redan nu på 0.2 går det bra. :)

Var ute o gled lite igår o fick ett ryck att göra lite ringar.. DAMN säger jag bara.. Det gick o snurra runt ordentligt. Folk kolla lite konstigt att den gamla skitta 360 kunde göra något sånt. O sen när den piskar ordentligt vid rödljusen.. O går på ställ genom rondellerna.. Fast.. Det är roligt som fan tycker jag.. ;)

Får passa på när sonen är hos mamman, skulle aldrig ens våga gasa på lite mer eller köra 2km för snabbt med honom i bilen. Men det är ju en självklar sak för dom som flesta.

Nog predikat..

Mvh.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 GL -88
« Svar #52 skrivet: oktober 01, 2007, 11:01:57 »
hehe sounds great! ;)

tänk bara på att om du ska börja tanka e85 så måste du ställa in bränsletryck och Lmm så att det passar bränslablandningen..

därför tankar jag alltid 15L bensin och 15L E85 så blandningen blir helt ok varjegång.. provade oxå rent e85. men tyckte jag tappade lite effekt då. det är en smaksak så prova lite olika innan du kör på för fullt =)

ang. besiktingen där så gjorde jag exakt likadant.. började bygga dagen efter besiktningen =)

har du tänkt att svetsa diffen eller nått?  för det är lite läbbigt när jag fick skrutten att börja spinna på 4ans växel när jag segdrog iväg från 90km/h igår..iof på fuktig mark men..  han spann som en idiot ända upp till 150km/h!! =) kan bli lite läbbigt som sagt när snön kommer sen! så ska nog ta fram svetsen o lägga på lite så man får lite mer grepp i backen;)

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -88
« Svar #53 skrivet: oktober 01, 2007, 20:16:58 »
hehe sounds great! ;)

tänk bara på att om du ska börja tanka e85 så måste du ställa in bränsletryck och Lmm så att det passar bränslablandningen..

därför tankar jag alltid 15L bensin och 15L E85 så blandningen blir helt ok varjegång.. provade oxå rent e85. men tyckte jag tappade lite effekt då. det är en smaksak så prova lite olika innan du kör på för fullt =)

ang. besiktingen där så gjorde jag exakt likadant.. började bygga dagen efter besiktningen =)

har du tänkt att svetsa diffen eller nått?  för det är lite läbbigt när jag fick skrutten att börja spinna på 4ans växel när jag segdrog iväg från 90km/h igår..iof på fuktig mark men..  han spann som en idiot ända upp till 150km/h!! =) kan bli lite läbbigt som sagt när snön kommer sen! så ska nog ta fram svetsen o lägga på lite så man får lite mer grepp i backen;)

Låter som ni två har kul i era bilar  :D

Med svetsdiff blir det ju inte lättare att köra på halt väglag precis, men det spinner ju inte så lätt när det alltid driver på 2. Och det sladdar mer kontrollerat. Man vet vad man har och vad man får när man pressar på tills baken släpper  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #54 skrivet: oktober 01, 2007, 20:47:54 »


har du tänkt att svetsa diffen eller nått?  för det är lite läbbigt när jag fick skrutten att börja spinna på 4ans växel när jag segdrog iväg från 90km/h igår..iof på fuktig mark men..  han spann som en idiot ända upp till 150km/h!! =) kan bli lite läbbigt som sagt när snön kommer sen! så ska nog ta fram svetsen o lägga på lite så man får lite mer grepp i backen;)



Nej, jag har haft en 740 tic innan med svetsad diff.. Värsta skiten.. Fast det gick lätt o göra ringar. Dock drygt att det alltid kränger o har sig när man kör sakta o sliter som fan på däcken..

Hade en Audi V8 med samma fast det är så orginal på deras. Dock hade min diff låst sig i 100% o det var drygt o köra me den med..

Så jag låter bli o svetsa tillsvidare iaf.. :) Enhjulabörn e coolt! ;)

Frej: Klart vi har roligt, Tills det rasar.. ;)


Satte på en elektrisk fläkt idag eftersom när jag var o körde lite i byn så började bilen koka o det har hänt många gånger den varit uppe på det röda. Speciellt nu när jag satt på kofångaren och sånt igen så verkar det som den får lite mindre luftflöde. Så jag tog en elektrisk fläkt o satte på samma brytare som kupèfläkten och det verkar fungera. :)

Skall även köpa lite tryckrör imorgon hade jag tänkt o montera min IC fram på kofångaren tillsvidare, Den är ganska stor så jag vet inte riktigt hur jag skall få plats med den bakom alltihopa.. Möjligtvis gjuta in den i någon form av kofångarhistoria senare. Fast nu tillbörja med blir det "bonnameck" ;)

Kör föresten på 50/50 E85 o BF95 o den går KLART bättre o "renare" på något vis.. Får inte ner lambdan mer än till typ 0.480-0.550 volt på tomgång och alltid över 0.600 vid fullt gaspådrag.

Mvh.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -88
« Svar #55 skrivet: oktober 01, 2007, 21:55:19 »
Får inte ner lambdan mer än till typ 0.480-0.550 volt på tomgång och alltid över 0.600 vid fullt gaspådrag.

Det är bra att lambdan stannar ovanför 0.600 vid fullgas  8)

Men när du kör svensson och kanske på tomgång med så ska ju värdet pendla mellan cirka 0.0v och 0.5v, gör den inte det? Alltså när motor och lambdasond är uppvärmda.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #56 skrivet: oktober 01, 2007, 22:08:49 »
Nej.. Den ligger över 0.5v hela tiden.. Aldrig varit under det..

Kanske skall spänna LMM lite till.. För den har några millimeter kvar till "stoppet" som den ligger emot när motorn är av när motorn är på tomgång.. (Lite dåligt förklarat)

Allså.. Finns det 10 steg är den på steg 2 på tomgång. Borde kanske spänna så den ligger på steg 1 istället på tomgång.

Därför den e lite dyr o köra lugnt med än?

Mvh.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -88
« Svar #57 skrivet: oktober 01, 2007, 22:16:37 »
Därför den e lite dyr o köra lugnt med än?

Förmodligen.
När den går i closed loop som det kallas när boxen reglerar efter lambdasignalen och sprutar in mer>mindre>mer>mindre hela tiden för att pendla kring 0.5 volt så fungerar katalysatorn som bäst. Det är därför boxen inte jobbar med en stabil signal som tex är mer bränslesnålt eller mer effektivt.
I open loop när motorn är för kall eller sonden inte nått arbetstemperatur eller när man kör hårt=fullgas eller nästan fullgas så styrs bränslet jämt och fint från inmatade värden i insprutningsboxen. Därför fladdrar inte lambdavärdet under open loop.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #58 skrivet: oktober 01, 2007, 22:22:43 »

Förmodligen.
När den går i closed loop som det kallas när boxen reglerar efter lambdasignalen och sprutar in mer>mindre>mer>mindre hela tiden för att pendla kring 0.5 volt så fungerar katalysatorn som bäst. Det är därför boxen inte jobbar med en stabil signal som tex är mer bränslesnålt eller mer effektivt.
I open loop när motorn är för kall eller sonden inte nått arbetstemperatur eller när man kör hårt=fullgas eller nästan fullgas så styrs bränslet jämt och fint från inmatade värden i insprutningsboxen. Därför fladdrar inte lambdavärdet under open loop.

Okej. Då skall jag ta o ställa mer på fjädern o se hur den reagerar då..
Tack för all info o hjälp. Uppskattar verkligen detta forumet. Har hjälpt mig massvis och det är mycker rolig läsning från andra projekt med.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -88
« Svar #59 skrivet: oktober 01, 2007, 22:33:38 »
Okej. Då skall jag ta o ställa mer på fjädern o se hur den reagerar då..
Tack för all info o hjälp. Uppskattar verkligen detta forumet. Har hjälpt mig massvis och det är mycker rolig läsning från andra projekt med.

Kan verkligen hålla med! Älskar detta forum!

Angående bränsleblandningen kan du ju testa med mer etanol med. Kan bli lite jobbigt när det snart blir kallt och svårt att starta när du ska hämta barnen på dagis/skola.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 GL -88
« Svar #60 skrivet: oktober 01, 2007, 22:43:56 »
haha skönt att de inte barar är jag som har lambda problem ;) hehe

men tror nästan jag har mer probs än du.. för min ligger ganska stabilt på 0.6-0.7 vid svensson körning.. o den rör sig ta mig fan inte ett dugg vid fullt pådrag heller..

så kanske får ta o pillla ett par extra varv på den där LMM ändå om du tycker de blir bättre? =)

ang. E85 så fungerar min absolut bäst vid 50/50, Kan ju tänkas att din reagerar olika???



hmm har du en "halvkass" kylare kanske?? min värmenål har aldrig gått över normal med original fläken? hur mycket man än plågar den..


Frey: klart vi har skoj me våra små monster ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 GL -88
« Svar #61 skrivet: oktober 01, 2007, 22:47:27 »
ps: min drar typ 2.5L milen..  ::)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #62 skrivet: oktober 01, 2007, 23:09:47 »
ps: min drar typ 2.5L milen..  ::)

Ooooo det har jag inte något intresse i o ha.. ,)

Ja min verkar gå jättebra vid 50% etanolblanding.

Jag har inte orginal kylare. Bytat till en mindre från en 440 för att min andra tänkta intercooler skulle få plats. Men det gjorde den inte endå så funderar på att byta tillbaka till orginal igen.

Skall pilla lite till på Lmm imorgon o sen montera IC o ladda lite så man kan få leka lite. ;)

Kan verkligen hålla med! Älskar detta forum!

Angående bränsleblandningen kan du ju testa med mer etanol med. Kan bli lite jobbigt när det snart blir kallt och svårt att starta när du ska hämta barnen på dagis/skola.

Ja. Jag bör ju inte göra något så den inte går o starta eller inte går o köra.. Heheh.. Testat med 50% etanol o den gick inte ner speciellt mycket.. Utan stanna på samma fast bilen gick bättre o kändes som om den gick lite piggare.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 GL -88
« Svar #63 skrivet: oktober 01, 2007, 23:53:33 »
ahh okok =) kanske kan va bra att hiva dit original kylen då!..
om du inte får plats med ICn så kan jag tippsa om en Intercooler från en saab 9000 från 96 och framåt.. kan du hitta för en 500ing..

den monterar du med anslutningarna neråt framför originalkylen.. sågar två hål i bottenplåten för anslutningarna.. och sedan 2st 75graders gubbiböjar upp under kanten...
det sitter så jäkla perfa så det finns inte!! ;)  kan visa bilder om du vill..



Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #64 skrivet: oktober 02, 2007, 10:36:53 »
Jag har köpt 2st redan. Denna sista från en Skoda octavia RS skall väl passa på något sätt o kyla bra... Vägrar o köpa någon annan.. ;)

Skall nog ta o kolla närmare på MS med.. För det blir nog svårt att få bilen o gå "billigt o bra" med orginal sprut.

Fast det handlar som sagt om ganska mycket pengar på en gång så det blir till o spara lite. :)

Tur med vädert idag iaf. Skall käka nu först o sen skall jag ut o mecka ner hela fronten o se var man kan få plats med ic o lite rör.. :)

Var köper man billigast "muffar" till tryckrören?

Har tjocka rör i plast som jag använder som tryckrör utom där dumpen sitter. Där sitter ett rör från en saab. O sen skall jag ordna till vevhusventilationen med så den går in innan turbon så den blir sluten som allt skall vara.. :)

Mvh.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 GL -88
« Svar #65 skrivet: oktober 02, 2007, 12:18:08 »
nice nice =) gummibälgar kan va ett tips att använda från kylarslangar på lastbilar! =) håller för ett jävla tryck o e perfa =) billiga oxå!..

du får ta o fixa fram lite bilder på bygget nu jue!!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #66 skrivet: oktober 02, 2007, 18:49:17 »
Får ta o skaffa sånna då.

Jag har satt upp laddtrycket 0.6 idag o jag kan bara säga.. HELVETE!

Satte även bara på intercoolern snabbt idag o kolla om det blir stor skillnad med eller utan.. Allså effektmässigt..

Klart det blir skillnad, kan ju ladda mer med intercoolern. Men frågan e hur jag skall få plats med den. Just nu sitter den utanför kofångaren. Men skall se om den ger märkbar skillnad på 0.6 ladd.

Skall nog ta o bygga in den annars bakom kylare o allt sånt.. Gör det mycket att den sitter "bakom" vattenkylaren? Allså effektmässigt?

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 GL -88
« Svar #67 skrivet: oktober 02, 2007, 22:40:04 »
Jag har satt upp laddtrycket 0.6 idag o jag kan bara säga.. HELVETE!
hehe vet vad du menar ;)

hmm hur stor e ICn egentligen?? finns ju rätt bra med plats framför kylaren?? om du tar av fronten o så?? ..

adda Filip_akeson@hotmail.com så kan jag visa lite bilder på hur jag gjorde.. =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #68 skrivet: oktober 03, 2007, 08:50:03 »
Den är ganska så avlång

Större än dom fästena till kofångaren.. Blir går nog in om man flyttar in vattenkylaren närmare motorn på insidan istället för utsidan.. Sen så har jag ju satt på elektriskfläkt så den höfläkten som sitter på motorn orginal är inget hinder.. Skall kolla upp det närmare till helgen. Har ganska fullt just för tillfället..

Men skall ta lite bilder som visar o lägga upp sen till er.

Mvh.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -88
« Svar #69 skrivet: oktober 03, 2007, 19:58:24 »
Men skall ta lite bilder som visar o lägga upp sen till er.

Trevligt!

Angående IC:n ska den väl sitta framför kylen men bakom fläkten om du förstår vad jag menar, 1 fläkt, 2 IC, 3 Kyl.

Varför vet jag inte men det är ju så det brukar vara.

Edit, kom på att det måste vara för att kylaren är varmare än IC:n och då blåser fläkten/fartvinden in varm luft i IC:n om den sitter efter kylen.. så måste det vara.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #70 skrivet: oktober 03, 2007, 21:17:55 »
Ja jag förstår vad du menar.. Jag skall ta o flytta in vattenkylaren lite till o sen skall jag modifiera den andra intercoolern som jag har för den andra är helt förstor. Fast den kan användas i annat projekt eller längre fram kanske.. :)

Kommer en samlingsbild här från min brors "påbörjade hemsideprojekt"..

Jag e bilnörd, Han datornörd.. :)


zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 GL -88
« Svar #71 skrivet: oktober 03, 2007, 23:25:48 »
nicenice!! =)

du måste definitivt montera dom i den ordningen frej sa.. annars får du ingen hjälp av Icn ;) hehe..

kul me d bilder! mermermer!
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -88
« Svar #72 skrivet: oktober 04, 2007, 00:16:42 »
Ja det var en stor intercooler!  :o

Den där hemsidan och speciellt bilderna vill vi se mer av!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #73 skrivet: oktober 04, 2007, 19:35:08 »
Tjenare.

Polvände givaren på svänghjulet som tydligen skulle ge 3 graders förtändning.
Märkte ingen skillnad mer än att jag förlorade 0.2bar i laddtryck på fullgas..

Kan detta stämma eller det är något annat som gjort att det trycket försvann?

Mvh.

Edit:

Satte tillbax den som på orginal. Fick tillbax allt trycket igen och mycket skönare gång på motorn och det där... "ÖSET" som infinner sig efter 5k rpm.. Synd att det inte går o varva längre än 6.5k annars hade man kunnat varva till all oändlighet känns det som.. Hugger bra när varvtalsregulatorn hoppar in o man axxar.. ;)

Mvh.
« Senast ändrad: oktober 04, 2007, 21:50:12 av patrikthedon »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -88
« Svar #74 skrivet: oktober 04, 2007, 22:48:41 »
Polvände givaren på svänghjulet som tydligen skulle ge 3 graders förtändning.
Märkte ingen skillnad mer än att jag förlorade 0.2bar i laddtryck på fullgas..

Satte tillbax den som på orginal. Fick tillbax allt trycket igen och mycket skönare gång på motorn och det där... "ÖSET" som infinner sig efter 5k rpm..

Intressant! Att polvända givaren ska ju rimligen ge lite mer effekt men det kanske ger ändrad karaktär oxå som du märkt? Blev draget bättre på lägre när det blev sämre på högre varv?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #75 skrivet: oktober 05, 2007, 08:02:06 »
Intressant! Att polvända givaren ska ju rimligen ge lite mer effekt men det kanske ger ändrad karaktär oxå som du märkt? Blev draget bättre på lägre när det blev sämre på högre varv?

Ja precis så var det.. Den var liksom piggare på det lägre registert. Men sen över 4.5k rpm där turbon laddar för fullt blev det liksom ingen sån KICK som det brukar bil.. Sen ändrade jag tillbax o då kom kicken igen fast segare på lågvarv.. Allså det händer nästan ingenting under 4.5k rpm.. Dock inte så att den e slö men allt kommer som värsta ketchup effekten.. Kan kanske vara för att jag kör bara på e85 sålänge..

Mvh.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 GL -88
« Svar #76 skrivet: oktober 05, 2007, 15:01:27 »
hehe nästan så du får fixa snabbfäste till givarn.. om man vill ha lågtrycksturbo/fullturbo ;)

hur går de me intercooler byggnationen?
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #77 skrivet: oktober 05, 2007, 18:06:20 »
hehe nästan så du får fixa snabbfäste till givarn.. om man vill ha lågtrycksturbo/fullturbo ;)

hur går de me intercooler byggnationen?

Hehe.. Ja man skulle kunna bygga in det i kupên.. Fast så som jag kör e det lika bra med fulltryck direkt.. ;)

Joo jag har lagt det lite åt sidan o börjat intressera mig för utsidan igen. Folk glor lite för den är i många olika färger o har spackel o glasfiber o sånt lite överallt. Så nu har mina bröder... Skumt nog. Börjat med fronten så den kan bli det nya hemmet till intercoolern.. O jag håller på med o slipar o spacklar det sista på dörrar o sidor.. O så målat med röd rostskyddsfärg o sen hade jag tänkt längre fram o lackera den i rött då..

Sen hade jag en liten incident med motorhuven.. Glömde stänga den o har inte satt fast den i sina fästen. Så den åkte rakt upp i luften o som tur var kom det ingen bakom för den åkte med ena sidan först ner i asfalten o gick lite sönder.. Så det var fram med hammaren o så var den läxan lärd.. :)

Sen skall slutstegen sättas fast riktigt och har kopplat in remote så jag slipper dra av o sätta på sladden varje gång jag skall köra..
Skall även fixa ett riktigt framsystem för just nu kommer allt ljud bakifrån o jag vill ha ljudet framifrån som det är "tänkt"..

Skall även dra sladdarna lite bättre o fixa så lampan inne i bilen fungerar och sätta en läslampa till min son som han kan ha på kvällarna..

Det var väl vad som hänt sedan sist jag uppdaterade...

Har även kommit fram till att bilen går fruktansvärt snabbt o bromsarna inte är fruktansvärt bra... ;)

Fast det skall väl byggas på med. Dock är jag inte intresserad av topphastighet utan mer av axx o omkörningsegenskaper.

Mvh.

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: 360 GL -88
« Svar #78 skrivet: oktober 06, 2007, 08:32:11 »
Satt o funderade på en sak igår..

Hur många hästkrafter gissar ni på det är i motorn nu?

Det som är gjort är.

Större spridare för o matcha laddtrycket.
Etanol.
0.7 bars laddtryck.
100% e85.
Borttagen "orginal höfläkt"
Rensad kat.
orginal avgassystem.
Lmm uppspänd ett och ett halvt varv.

Inget är gjort inne i motorn eller med topplock eller liknande. Utan det är en helt orginal B200 som jag laddar på helt enkelt.

Mvh.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GL -88
« Svar #79 skrivet: oktober 06, 2007, 16:15:27 »
Satt o funderade på en sak igår..

Hur många hästkrafter gissar ni på det är i motorn nu?

Det som är gjort är.

Större spridare för o matcha laddtrycket.
Etanol.
0.7 bars laddtryck.
100% e85.
Borttagen "orginal höfläkt"
Rensad kat.
orginal avgassystem.
Lmm uppspänd ett och ett halvt varv.

Inget är gjort inne i motorn eller med topplock eller liknande. Utan det är en helt orginal B200 som jag laddar på helt enkelt.

Mvh.

Spontan gissning, mellan 106 och 200hk, närmare 200 än 106 i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.