Författare Ämne: 360 den seriösa busbilen.  (läst 115281 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #160 skrivet: november 19, 2007, 21:45:55 »
hittar inte felet,glappet i drivlinana så nu har jag bestämt mig för å riva ner hela skiten.   
det som kommer göras är som fäljer:

*göra rent allt så de blir trevligare å skruva av de igen i framtiden.
*byta till nylon byssningar överallt.
*byta koppling
*mäta upp vart de glappar å byta den kassa delen, förhoppningsvis bara en del i drivlinan.

Ev även, montera extra reaktionsstag och panhard. iaf kolla vart de passar bäst ått placera dem.


toppen ska jag hämta från bussgodset imorn
bilder kommer nog då :)

Ok är nog ett bra beslut, hoppas det är glapp på ett ställe som du säger.. på min är det ju lite glapp överallt.

För extra reaktionsstag. Kolla bilder och info i min projekttråd om du missat det.
Panhard? Har aldig hört att nån satt dit det på en de-dion axel, behövs det tror du?

Toppenkul i morgon då  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #161 skrivet: november 19, 2007, 22:14:25 »
hittar inte felet,glappet i drivlinana så nu har jag bestämt mig för å riva ner hela skiten.   
det som kommer göras är som fäljer:

*göra rent allt så de blir trevligare å skruva av de igen i framtiden.
*byta till nylon byssningar överallt.
*byta koppling
*mäta upp vart de glappar å byta den kassa delen, förhoppningsvis bara en del i drivlinan.

Ev även, montera extra reaktionsstag och panhard. iaf kolla vart de passar bäst ått placera dem.


toppen ska jag hämta från bussgodset imorn
bilder kommer nog då :)

Ok är nog ett bra beslut, hoppas det är glapp på ett ställe som du säger.. på min är det ju lite glapp överallt.

För extra reaktionsstag. Kolla bilder och info i min projekttråd om du missat det.
Panhard? Har aldig hört att nån satt dit det på en de-dion axel, behövs det tror du?

Toppenkul i morgon då  :)

jko får hoppas jag hittar nått som är prdenltigt fel när jag river,

ang panharstag så är de ju en "bond" variant av wattlink som de sitter på många de dion. håller ju axeln så att den inte åker i sidled.

ja imorn ska de bli interesant å kika in toppen :)

mvh
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #162 skrivet: november 20, 2007, 18:45:24 »
Angående panharstag så är de ju en "bond" variant av wattlink som de sitter på många de dion. håller ju axeln så att den inte åker i sidled.

Mm det har du rätt i. Frågan är när det behövs!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #163 skrivet: november 20, 2007, 20:27:52 »
nu har jag hämtat mitt nyaste tillskott.

här är lite bilder:













toppen är en 530 som gått i gruppH
portad i avgas å insug.
bortagna styrnngar i avgassidan
Vformade styrningar på insugssidan
upptagna förbränningsrum
planad
utan kam
VAr bänkad till 180 hk innan

mvh


----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #164 skrivet: november 20, 2007, 22:59:44 »
jäklans du!.. underbart skönt om du får ut uppemot 180sug hästar!! =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #165 skrivet: november 20, 2007, 23:02:46 »
nu har jag hämtat mitt nyaste tillskott.

toppen är en 530 som gått i gruppH
portad i avgas å insug.
bortagna styrnngar i avgassidan
Vformade styrningar på insugssidan
upptagna förbränningsrum
planad
utan kam
VAr bänkad till 180 hk innan

Gott mos! Är det original ventiler?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #166 skrivet: november 21, 2007, 00:13:15 »
japp det är orginalventiler, behövs inte större på denna motorn.

den var bänkad med 180 hk på en 2,3a så jag hoppas kunna landa på 160 170 hk iaf med en rolig kam.
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #167 skrivet: november 21, 2007, 12:46:11 »
sweet sweet =)..

finns de nått bra prog. för o räkna ut effekt om man har bilvikt o 402tider osv...???
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #168 skrivet: november 21, 2007, 13:51:58 »
sweet sweet =)..

finns de nått bra prog. för o räkna ut effekt om man har bilvikt o 402tider osv...???

http://robrobinette.com/et.htm

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #169 skrivet: november 21, 2007, 21:56:38 »
thx!

men car weight måste va i Lbs va?.. annars e de grymma tider för våra original tillome ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #170 skrivet: november 21, 2007, 22:24:46 »
ja måste var nått sånt för 10or på strippen går den inte iaf :P haha

idag har jag fixat lite mer nylon till bussningarna, hoppas kunna hinna börja riva nu i helgen..
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #171 skrivet: november 21, 2007, 22:55:18 »
hehe ah...
va kan våran kärra väga i lbs då??
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #173 skrivet: november 30, 2007, 20:15:52 »
så nu har rivandet börja. hissade upp den för att lokalisera glappet. lyssnade fört til mig att de låt fram vid kopplinen, öppande lucka å såg att splinesen rörde sin ca 3 mm, nått skummt med kopplinen,

så nu ska den rivas ner, passar samtidigt på att byta till hårdare bussningar överallt.

hur får man bort de undre stötdämparbussnigarna?

mvh
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #174 skrivet: november 30, 2007, 21:12:58 »
så nu har rivandet börja. hissade upp den för att lokalisera glappet. lyssnade fört til mig att de låt fram vid kopplinen, öppande lucka å såg att splinesen rörde sin ca 3 mm, nått skummt med kopplinen,

så nu ska den rivas ner, passar samtidigt på att byta till hårdare bussningar överallt.

hur får man bort de undre stötdämparbussnigarna?

mvh

AHA!  Härligt! Då får jag en försmak av vad jag ska hitta i mitt kopplingshus!!
Lyfter du motorn eller dumpar bakaxeln för att komma åt?

Nya hårda bussningar, svarvar du själv eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #175 skrivet: november 30, 2007, 21:35:46 »
jag tar ner låda å allt så jag kna byta alla bussningar samtidigt, svarvar dem själv i verkstan.

----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #176 skrivet: november 30, 2007, 23:16:23 »
är kanske dom där fjädrarna i lamellen som späkar? borde väl kunna gå att stumma dessa?

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #177 skrivet: november 30, 2007, 23:40:32 »
jo känns inte som att splines kan glappa så mycket den riterade ju 3-4mm, skulle spinens vara så glappa så skulle de ju inte gå att köra utan att spines sa gonatt för gått. anrar å hoppas att de är nogg med lamellcentrum som gett sig...

vi får se när jag fått ner skiten =)
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #178 skrivet: december 01, 2007, 00:08:01 »
Da er det sinterlamell som gjelder da vet du ;)

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #179 skrivet: december 01, 2007, 00:12:47 »
finns ju inget å få tag på?  hittar ingens satns man kan köpa valig lammel och b23et tryckplatta var för sig heller?
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #180 skrivet: december 01, 2007, 00:15:41 »
volvo säljer väl styckvis?

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #181 skrivet: december 01, 2007, 00:38:03 »
jo volvo säljer men tänkte om de finns nån som säljer pirat var för sig, brukar bara vara hela kopplingssatser.. ??
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #182 skrivet: december 01, 2007, 09:27:14 »
finns ju inget å få tag på?  hittar ingens satns man kan köpa valig lammel och b23et tryckplatta var för sig heller?

Turbotrykkplater dukker opp på TPC med jevne mellomrom. Jeg fikk sinterlamell spesiallaget av et firma, de brukte 360 lamellsentrum (splinesen) i en sinterlamell. Ellers kan du jo eksprimentere med Golf lamell. En på et norsk forum tror jeg monterete det, kan høre med han hvordan det har fungert.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #183 skrivet: december 01, 2007, 09:29:28 »
jo volvo säljer men tänkte om de finns nån som säljer pirat var för sig, brukar bara vara hela kopplingssatser.. ??

Skulle jag oxå vilja ha..

Sinterlamell blir kanske onödigt ryckigt. Du klarar nog dig med stöddigare tryckplatta än original tillsammans med originallamell.

Nej jag tror inte heller splinesen glappar så mycket. Måste vara fjädrar och diverse mellan själva lamellen och splineshylsan.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #184 skrivet: december 01, 2007, 12:09:24 »
jo måste va nått med lamelcentrumfjädrinen som fått fnatt.

nån som vet vart man kan köpa endast 360 lamell?


mvh
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #185 skrivet: december 01, 2007, 13:50:51 »
jo måste va nått med lamelcentrumfjädrinen som fått fnatt.

nån som vet vart man kan köpa endast 360 lamell?


mvh

Letade efter lite andra delar, passade på att kolla kopplingslamell. Hade i bakhuvudet att du söker en sådan. Vet inte om det är den rätta. Kolla länken. /Max :)

http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=136&ModelID=943&CarReference_ID=979&CategoryID=14&CategoryType_ID=1
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #186 skrivet: december 02, 2007, 14:24:35 »
tack max :),  verkar baea vara sats dom säljer med, KG säljer ju sats flr 1300, me nskulle va fint å hitta bara lamell nånstans
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #187 skrivet: december 02, 2007, 16:22:42 »
Sendte pm til en på volvoforum.no som har prøvd VW Golf lamell på sin 360. Det fungerte :)

EDIT: Diameter på lamellen er for liten.
« Senast ändrad: december 13, 2007, 18:50:14 av Haak »

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #188 skrivet: december 05, 2007, 22:33:43 »



nån som har nån topp ligger som kan mäta detta måttet eller nån som redan vet de, vill e hur mkt min topp är planad, vet ej de exakt.

eller ta mått på annat vis , kanske finns ett bättre sätt, typ mäta djupet i förbränningsrummet el nå.?

mvh
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #189 skrivet: december 06, 2007, 15:02:23 »
Borde väl gå att mäta på en topp som sitter på blocket också?
Kan försöka mäta på min senare när jag ska ner till garaget.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #190 skrivet: december 06, 2007, 22:30:33 »
imorn kommer paket från KG :D woohoo
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #191 skrivet: december 06, 2007, 22:42:30 »
Jag mätte från insugskanalen ner till botten, 49mm på min som är planad 1mm. Men nu kom jag på att din topp är portad..

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #192 skrivet: december 07, 2007, 00:00:11 »
tacka så mkt grider ska mäta imorn på toppen.
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #193 skrivet: december 08, 2007, 23:04:05 »
idag åkte kopplingen ner,




den var hur glapp som hällst i lamellcentrumet... helt galet



man ser att den har vibrerat å tagit ogämt.


så nu hoppas jag lokaliserat felet, en stor del av de iaf :D


----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #194 skrivet: december 09, 2007, 09:08:55 »
idag åkte kopplingen ner,

den var hur glapp som hällst i lamellcentrumet... helt galet

man ser att den har vibrerat å tagit ogämt.

så nu hoppas jag lokaliserat felet, en stor del av de iaf :D

Bra Fille! Men var exakt (mellan vilka delar) fanns glappet? Var det alltså inte i splinesen utan mellan lamellcentrum och lamell? Nitarna då eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #195 skrivet: december 09, 2007, 15:24:20 »
lamellcentrumet är det väl glapp i orginal? fjädrarna dära?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #196 skrivet: december 09, 2007, 16:17:14 »
lamellcentrumet är det väl glapp i orginal? fjädrarna dära?

Nej det är stumt, tills man belastar med ganska många NM.. borde egentligen ta och mäta upp det där.
Men med en simpel polygrip gick det inte att få fjädrarna att fjädra vill jag minnas.

Glappt är det absolut inte.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #197 skrivet: december 09, 2007, 20:11:31 »
har plockat isär lamellen idag, glomde tyvär kamerna i verkstan så kommer upp bilder imorn..
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

fille

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Borta bra men i garaget bäst!
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #198 skrivet: december 10, 2007, 20:49:01 »
nu kommer lite bilder från igår.







glappet mellan kuggarna på sista bilden är antagligen orsaken lamellcuntrum kunde man röra ganka mkt i sidled



Började även med att fixa om växellådsupphängningen..



De gamla bussnignarna var helt slut., man kunde ligga under bilen och lyfta upp diffen/lådan 2 cm med handen :S haha





börjar svarava nya. mer kommer sen om hur de blev.

mvh
----------------------------------------------------
Bygger ny tävlingsbil

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 den seriösa busbilen.
« Svar #199 skrivet: december 10, 2007, 21:24:21 »
Ja det var detta glapp i lamellcentrum jag tala om i glapp i drivlina tråden, men jag hade inte möjlighet att ta bild på alla delar från lamellen pga att jag  använt splinesdelen till 940 lamellen.
Det var bra att du fixa bilder så alla ser hur det ser ut på denna typ av lamell, denna lamell har nog haft lite glapp när den var ny också, så de som vet att de har glapp i lamellen behöver inte va oroliga för den kommer inte gå sönder pga glappet.