Författare Ämne: *360 gl(tic) dk-racing *  (läst 89075 gånger)

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
*360 gl(tic) dk-racing *
« skrivet: september 29, 2008, 12:31:43 »
Nu har det hela börjatt... Men har fortfarande inte en aning om vad jag e inriktad på  :P
köpte 360n i torsdes av min flickvänns morfar då han ville SKROTA den :o
Och redan sen min förra 360i har ja funderat på turbo eftersom jag varigt sugen på o turbokonvertera en bil lääääänge... Men vi får se var det hela landar ;)

nessie :)


Började lite smått igår då med bla stumma vxllådsfästen och lite måttning på extra stötdämpare i bak från en golf (som är det ja skruvar i vanliga fall)
Det enda ja har kommigt fram till att projektet ska leda till e att bilen ska bli skottsäker, är väldigt trött på bilar som går sönder för min lite glada högerfot.... så därför var ett par stumma fästen rätt själv klart.

är inte en jävel på o svetsa snyggt, men lyckas iallf få det till att hålla :P


någon som har ett bra tips på något grenrör (turbo) som passar där man slipper modda motorfästet för att få plats me turbo/wastegate?
är inte sugen på o svetsa ett sj då jag inte har tålamod till detta.. men om där inte finns någon annat sätt får det bli så.
andra tipps är även väldigt välkomna tex ic:s som passar utan kapning av fronten.. vill inte ändra för mycket då den är i väldigt fint skick som den är :)
och har inga planer på en 400hk monster 360, bara en liten visslandes 740 retare :P
« Senast ändrad: december 15, 2008, 17:25:52 av dreamworld »

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #1 skrivet: september 29, 2008, 13:24:16 »
Tjenare! Gött med Turbo haha tror du får ta och kapa lite i orginal fästet så du får dit turbon :-\ men det är inte mycket :) Skumma igenom några trådar så får du Ider och tipps! Lycka till!
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #2 skrivet: september 29, 2008, 15:26:31 »
Blir det mycket vibrationer med stumma fästen?

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #3 skrivet: september 29, 2008, 16:22:36 »
Blir det mycket vibrationer med stumma fästen?
inte jätte mycket, där e juh en del men det är juh sånt man kan leva med. just vid 1800 varv så vibrerar den en del.. och det blir juh lite mer resonans om lådan e lite sliten skulle ja tro.
är just nu avplockade igen i väntan på en lite piggare motor då ja tyckte de va lite överkurs när den e org :P

där e ingen nere i skåneland som har ett grenrör o sälja?
vart runt på de flesta skrotar här nu, ente ett skit :o

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #4 skrivet: september 29, 2008, 20:50:47 »
Nu har det hela börjatt... Men har fortfarande inte en aning om vad jag e inriktad på  :P
köpte 360n i torsdes av min flickvänns morfar då han ville SKROTA den :o
Och redan sen min förra 360i har ja funderat på turbo eftersom jag varigt sugen på o turbokonvertera en bil lääääänge... Men vi får se var det hela landar ;)
Klokt beslut att rädda finbilen från skroten!

Citera
nessie :)
= Loch Ness  ???

Citera
Det enda ja har kommigt fram till att projektet ska leda till e att bilen ska bli skottsäker, är väldigt trött på bilar som går sönder för min lite glada högerfot.... så därför var ett par stumma fästen rätt själv klart
.
Då är det en fördel om du inte trimmar för hårt / kör för hårt för annars vill diff, växellåda och drivknutar gärna fara åt skogen till slut. Själv har jag dödat en diff och en drivknut hitills.. och det utan överladdning.. dock hård körning dagligen  ;)

Citera
är inte en jävel på o svetsa snyggt, men lyckas iallf få det till att hålla :P
Skit i hur det ser ut, bara det funkar  :)
Smart & snabb lösning som jag måste ge beröm för!

Citera
någon som har ett bra tips på något grenrör (turbo) som passar där man slipper modda motorfästet för att få plats me turbo/wastegate?
är inte sugen på o svetsa ett sj då jag inte har tålamod till detta.. men om där inte finns någon annat sätt får det bli så.
Hmm är inte turbokunnig men finns det inte nån kombination som går fri från motorfästet!? Lämnar frågan vidare..
Annars så är ju det inte så svårt/tidskrävande att svetsa ihop nåt skrot som håller uppe motorn  :D

Citera
andra tipps är även väldigt välkomna tex ic:s som passar utan kapning av fronten.. vill inte ändra för mycket då den är i väldigt fint skick som den är :)
och har inga planer på en 400hk monster 360, bara en liten visslandes 740 retare :P
Skippa intercooler och dra direkt till insuget! På en moderat trimmad turbomotor måste det väl ända vara överkurs?
Min 245 Turbo hade ingen IC original. Dock var den bara på 155hk men ändå! Finns flera 360 turbos som körts och funkat utan IC.

Kul projekt! Bra att du tar hand om (och är rädd om) pärlan :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #5 skrivet: september 29, 2008, 22:27:46 »
vettifan hur man får in citaten så snyggt som dig frej.. menmen

nessie dök bara upp i huvet när jag såg reg nr.. vet inte varför men passade bra så nu får hon heta så  ;)

jag har också för mig att ja läst mig till en sån lösning på forumet men var är en bra fråga... :(
sen ic vill ja helst köra med.. tycker det ser så dumt ut me bara ett rör från turbo till insug.
funderar på en audi 100 ic då dom e små o lätta att stoppa undan :P

men de e satan va problem me att hitta ett grenrör alltså.. har hittat två nu, som dom ska ha 500 kr för  :o ja menar shit... har även hittat ett som är en bit bort, ett extraktor rör som dom ska ha 200 för.. kan va värt o köra den biten om man inte hittar något bättre ::)
« Senast ändrad: februari 15, 2009, 12:40:22 av dreamworld »

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #6 skrivet: september 29, 2008, 23:02:10 »
det där med grenröret är ju ett ständigt problem  :-\
men finns ju lite olika varianter, antingen kan man ju ta 4st 90' (=2x180') böjar från orginalgrenröret och dra till turbon eller göra en adapter på lämpligt sätt :)
men det går ju åt minst 1st 90' böj och ett turbogrenrör. och några flänsar som man kan kapa ur med rondell om man inte har tillgång till fräs :)

kan ge ett exempel här som jag gjort med 2st 90' böjar och 2st hemmagjorda flänsar.. finns även med hur jag gjorde flänsarna lite längre ner/upp ;)
Men det finns fler exempel bland alla turbonissar här på forumet ;) alla sett är bra om dom funkar :)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3720.msg47545#msg47545
« Senast ändrad: september 29, 2008, 23:04:36 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #7 skrivet: september 30, 2008, 00:34:50 »
det där med grenröret är ju ett ständigt problem  :-\
men finns ju lite olika varianter, antingen kan man ju ta 4st 90' (=2x180') böjar från orginalgrenröret och dra till turbon eller göra en adapter på lämpligt sätt :)
men det går ju åt minst 1st 90' böj och ett turbogrenrör. och några flänsar som man kan kapa ur med rondell om man inte har tillgång till fräs :)

kan ge ett exempel här som jag gjort med 2st 90' böjar och 2st hemmagjorda flänsar.. finns även med hur jag gjorde flänsarna lite längre ner/upp ;)
Men det finns fler exempel bland alla turbonissar här på forumet ;) alla sett är bra om dom funkar :)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3720.msg47545#msg47545

tack för tipset, men vad är det för grenrör du byggt på?

ahberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #8 skrivet: september 30, 2008, 01:06:16 »
titta i min tråd så ser du har jag har gjort ett nytt motorfäste....tog väl hela 15min o göra:)

sen passade 940 grenröret med snurra perfekt

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #9 skrivet: september 30, 2008, 01:51:31 »
titta i min tråd så ser du har jag har gjort ett nytt motorfäste....tog väl hela 15min o göra:)

sen passade 940 grenröret med snurra perfekt

ja så hade man nog kunnat göra de på 5 min osse... men då ja tänkt att denna bilen ska rulla ett bra tag framöver så vill jag inte kapa/svetsa i själva bilen pga den kommer bli org inför besiktning.. men tack endå:)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #10 skrivet: september 30, 2008, 10:59:49 »
det där med grenröret är ju ett ständigt problem  :-\
men finns ju lite olika varianter, antingen kan man ju ta 4st 90' (=2x180') böjar från orginalgrenröret och dra till turbon eller göra en adapter på lämpligt sätt :)
men det går ju åt minst 1st 90' böj och ett turbogrenrör. och några flänsar som man kan kapa ur med rondell om man inte har tillgång till fräs :)

kan ge ett exempel här som jag gjort med 2st 90' böjar och 2st hemmagjorda flänsar.. finns även med hur jag gjorde flänsarna lite längre ner/upp ;)
Men det finns fler exempel bland alla turbonissar här på forumet ;) alla sett är bra om dom funkar :)
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3720.msg47545#msg47545

tack för tipset, men vad är det för grenrör du byggt på?

oj glömde nämna det :P
ett 740/240 turbogrenrör. går ju även att plana ner "pyramidtätningen" på grenröret för att göra allt enklare :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #11 skrivet: september 30, 2008, 11:48:27 »
titta i min tråd så ser du har jag har gjort ett nytt motorfäste....tog väl hela 15min o göra:)

sen passade 940 grenröret med snurra perfekt

ja så hade man nog kunnat göra de på 5 min osse... men då ja tänkt att denna bilen ska rulla ett bra tag framöver så vill jag inte kapa/svetsa i själva bilen pga den kommer bli org inför besiktning.. men tack endå:)

Går det inte att göra en konsoll som passar mot original bulthål? 

-----
      |
      |----
      |


Typ något sådant? Alternativt om du gör Peter varianten, men istället för att svetsa fast fästet kapar du ur ett hål i balken och svetsar dit en mutterfläns.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #12 skrivet: september 30, 2008, 15:22:07 »
Jo det går att få dit tubo utan att bygga om själva bilen!!

vet inte om det syns egentligen hur själva motorfästet ser ut på min bil men titta i min tråd i första inlägget!
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4389.0
på min bil är motorkudden utbytt mot en fyrkantsprofil som står på högkant och har en gängstav i sig som är skruvad i orginalfästena!
då får orginalturbogrenrör plats!
sedan kapade jag ur ett hörn på motorfästet för oljereturens skull men det hade gått o lösa endå om man inte hade så bråttom  ;)

lycka till!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #13 skrivet: september 30, 2008, 17:01:55 »
nu har det införskaffats saker... 940grenrör 940 downpipe och en saab 9000 turbo som va fel :o så den får bytas.... suck!! ::)

men de går frammåt iallf :P

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #14 skrivet: oktober 01, 2008, 00:06:25 »
då har det meekats en del ikväll.. har mest klyddat med downpipen och börjatt släppa på org grenrör, någon som vet ett lätt sätt att dela 4-2 delningen? försökt från alla möjliga vinklar...


grenrör :)



när ska man börja bry sig om sprickor ???
har även en liten i avgashuset på turbon.. men kan man komma från det på en beg turbo?


dp :D



en snurrbo ;D
någon me tips på vattenkylningen på dom här aggregaten? asså om man ska bry sig om att dra ledningar o klydda eller bara plugga dom?


sen som ja skrev innan neewbie på turbo, men vad är den lilla slangnippel som sitter vid trycksidan av kompressorn?
(inringad)

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #15 skrivet: oktober 01, 2008, 18:58:54 »
Alla sprickor bör egentligen svetsas innan du monterar allt- det kan läcka o försvinna mer effekt än vad man tror!

Vattenkylningen kom till pga att turbon skulle kylas ner fortare efter användning och innan "svensson" stängde av bilen tvärt efter tokkörning:P
Så om du bara låter turbon kyla ner sig efter du har lekt ordentligt så kan du hoppa över vattnet!

Svårt o se slangnippeln på den bilden men sitter den på kompressorhuset så är det den som ska styra Wastgateklockan -alltså bara en kort slang ner till den(runda tryckklockan med ett stag på som sitter under turbon;)

Vet inte vad du syftade på när du skriver att turbon vart fel o måste bytas, men ingen äldre saabturbo passar på volvos grenrör-dock går det att slipa ner den runda stosen på grenröret om man är lite försiktig och försöker få det så plant som möjligt! då kan man tillsammans med saabs orginalpackning använda den turbon du har nu!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #16 skrivet: oktober 01, 2008, 20:25:02 »
okok tack för svaret :) men sprickan är inte mer än cirka 2 cm lång och kanske 0,5 mm djup så får hoppas de klarar sig..

den var felmärkt så därför fick den bytas, var igentligen en nissan turbo som dom skrivet saab 9000 på.. men nu e de rätt nästan. asså, de här jävla motorfästet har hållt på i typ 2 timmar me bara detta nu föörsökt me allt möjligt fyrkantsprofil som ja fick som tips gör att vinkla upp motorn.. funka inte då motorn kommer ta i huven ist. försökt måtta på en annan SKRUVBAR lösning.. inge svetsande i karrosen. e där någon som har en BRA skiss/bild på en smart lösning blir jag jätte glad.

vart även på skroten i dag med o fick ta i lite tryckrör i diverse böjjar och längder, en liten ic och en volvo 940 turbo spridar brygga.. sitter dock turkosa spridare i den, är dom hög ellr lågohmiga?

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #17 skrivet: oktober 01, 2008, 21:17:18 »
Hur skulle det fungera med ett egettilverkat motorfäste som ser ut såhär:

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #18 skrivet: oktober 01, 2008, 21:18:59 »
Jag är världssämst på paint men hoppas du förstår hur jag menar  :D

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #19 skrivet: oktober 01, 2008, 21:48:27 »
ok, det är så jag gått o tänkt på men tro fan motorn kommer för högt upp :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #20 skrivet: oktober 01, 2008, 21:55:12 »
ok, det är så jag gått o tänkt på men tro fan motorn kommer för högt upp :-\

Nej nej! Du bygger fästet så motorn ligger i originalhöjd! Eller måste du vinkla upp motorn för att turbon inte ska ta i innerskärmen/rambenet?

Turkosa spridarna på 337cc jag har är från 740 turbo och är på 4 ohm = LÅGohmiga! Sätt dit spridarmotstånd som oxå finns på 740 turbo så funkar det!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #21 skrivet: oktober 01, 2008, 22:13:24 »
ja den tar i innerskärmen...  :( ok, var hittar ja motstånden? för de verka ente som dom satt i spridar bryggan iallaf?

R_H_D_F

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #22 skrivet: oktober 01, 2008, 23:30:40 »
så här har jag byggt motor fästet på min 360 turbo.
har bilder i min tråd på hur det ser ut irl.
men det är lite dåliga bilder.
Turbo = Real Power

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #23 skrivet: oktober 02, 2008, 00:28:21 »
den lösningens var juh ente helt jävla dum.. :) lite mer jobb men de skadar juh ente, har du hängt han i gummi i karrosen eller bara en distans?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #24 skrivet: oktober 02, 2008, 00:30:34 »
då har det meekats en del ikväll.. har mest klyddat med downpipen och börjatt släppa på org grenrör, någon som vet ett lätt sätt att dela 4-2 delningen? försökt från alla möjliga vinklar...

har du fått isär främre röret? annars flera förlängare på ett spärrskaft underifrån ska gå, om man inte har has-plasten där då ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #25 skrivet: oktober 02, 2008, 00:39:37 »
då har det meekats en del ikväll.. har mest klyddat med downpipen och börjatt släppa på org grenrör, någon som vet ett lätt sätt att dela 4-2 delningen? försökt från alla möjliga vinklar...

har du fått isär främre röret? annars flera förlängare på ett spärrskaft underifrån ska gå, om man inte har has-plasten där då ;)

den där plasten, är ett minne blott ;D mycket våldsamt betende hela dagen sluta med att den flög sin väg.. den var för den delen bara strappsad dit ::) men allt e provmonterat iallf, har dock inte fotat något då de regnat som fan (volvon får stå under ett partytält då garaget e fullt) så saker kvar
*bygga motorfäste (!)
*få dit en anslutning i tråget till oljeretur
*bygga avgas
*fixa o trixa me tryckrören
*FÅ FART på hon

ic:n kommer troligtvis att monteras när ja fått de mesta att funka
finns dock en fundering kvar.. i min nya spridarbrygga sitter juh 940i turbo tryckregulator kommer denna hänga med eller ska ja försöka få tag på en ställbar? budjeten börjar bli tajt nu :'(

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #26 skrivet: oktober 02, 2008, 01:01:28 »
då har det meekats en del ikväll.. har mest klyddat med downpipen och börjatt släppa på org grenrör, någon som vet ett lätt sätt att dela 4-2 delningen? försökt från alla möjliga vinklar...

har du fått isär främre röret? annars flera förlängare på ett spärrskaft underifrån ska gå, om man inte har has-plasten där då ;)

den där plasten, är ett minne blott ;D mycket våldsamt betende hela dagen sluta med att den flög sin väg.. den var för den delen bara strappsad dit ::) men allt e provmonterat iallf, har dock inte fotat något då de regnat som fan (volvon får stå under ett partytält då garaget e fullt) så saker kvar
*bygga motorfäste (!)
*få dit en anslutning i tråget till oljeretur
*bygga avgas
*fixa o trixa me tryckrören
*FÅ FART på hon

ic:n kommer troligtvis att monteras när ja fått de mesta att funka
finns dock en fundering kvar.. i min nya spridarbrygga sitter juh 940i turbo tryckregulator kommer denna hänga med eller ska ja försöka få tag på en ställbar? budjeten börjar bli tajt nu :'(

det borde väl räcka en liten bit? jag körde länge innan jag köpte mig en ställbar, bara du inte laddar för mycket eller håller koll på lambdavärdet/kollar på stiften ofta så den inte går snålt.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #27 skrivet: oktober 02, 2008, 10:23:22 »
har bar planer på att ladda max 0,5 vilket fall som helst :)
har kommet fram till att de e fan inte själva turbokonverteringen som kostar.. de e allt runt omkring som blir dyrt. :o har gett 1200 för själva motor konverteringen, sen fick man plocka ihop 500 på biltema igår på laddmätare  förgrening till oljetryck (som för den delen blev fel) och slangar osv.. sen en btr går juh på 600 till så då har "småsakerna" kostat lika mycke som turbo biten :P

ska iallf iväg o köpa rätt t-kors i dag och försöka leta upp ett par spridarmotstånd alt. högohm spridare..

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #28 skrivet: oktober 02, 2008, 11:23:55 »
har bar planer på att ladda max 0,5 vilket fall som helst :)
har kommet fram till att de e fan inte själva turbokonverteringen som kostar.. de e allt runt omkring som blir dyrt. :o har gett 1200 för själva motor konverteringen, sen fick man plocka ihop 500 på biltema igår på laddmätare  förgrening till oljetryck (som för den delen blev fel) och slangar osv.. sen en btr går juh på 600 till så då har "småsakerna" kostat lika mycke som turbo biten :P

ska iallf iväg o köpa rätt t-kors i dag och försöka leta upp ett par spridarmotstånd alt. högohm spridare..
det kostar att ligga på topp ;)
spridarmotstånd finns på 740turbo där sitter dom på vänster framskärm (höger sett framifrån) åvanför batteriet.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

R_H_D_F

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #29 skrivet: oktober 02, 2008, 12:05:48 »
den lösningens var juh ente helt jävla dum.. :) lite mer jobb men de skadar juh ente, har du hängt han i gummi i karrosen eller bara en distans?

skrotade en gammal stötdämpare som jag tog det nedre fästet ifrån det är som en gummi bussning. så att det inte ska bli helt stumt. ska försöka att ta ett foto på mitt fäste idag.
Turbo = Real Power

R_H_D_F

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #30 skrivet: oktober 02, 2008, 15:38:19 »
här är lite bilder på mitt motorfäste.
Turbo = Real Power

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #31 skrivet: oktober 02, 2008, 20:48:06 »
nytt prob ::)

vilken av trådarna från lamdan är dett ja ska koppla in mätinstrument för att se så den ente går magert?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #32 skrivet: oktober 02, 2008, 21:05:24 »
nytt prob ::)

vilken av trådarna från lamdan är dett ja ska koppla in mätinstrument för att se så den ente går magert?

Plus på multimetern till den ensamma kabeln från sonden som är skarvad med flatstift inne i en gummihätta. Skarven hittar du ju på torpedväggen bakom/ovan ventilkåpan.
Minus på multimetern till en bra jordpunkt var som helst i bilen.

När du kör och håller fullgas ska du aldrig få lägre spänning än ~0,5 volt för då går det för snålt. Oftast visar den ett och samma värde typ 0,6-0,8 volt vid fet blandning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #33 skrivet: oktober 02, 2008, 23:20:03 »
ok tack för svaret så det är volt ja ska mäta:P kunde gett mig fan på att de va ohm

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #34 skrivet: oktober 02, 2008, 23:21:40 »
sen lmm, när man "släpper" på den =ge mer bränsle, är det med eller moturs den ska snurras då? den svarta lilla skivan menar ja då.. e ja rätt på de föresten? :P

R_H_D_F

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #35 skrivet: oktober 02, 2008, 23:42:34 »
sen lmm, när man "släpper" på den =ge mer bränsle, är det med eller moturs den ska snurras då? den svarta lilla skivan menar ja då.. e ja rätt på de föresten? :P


jag har vridit min moturs plus att jag har höjt bränsle trycket.
jodå du är rätt. :P
Turbo = Real Power

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #36 skrivet: oktober 03, 2008, 01:18:20 »
sen lmm, när man "släpper" på den =ge mer bränsle, är det med eller moturs den ska snurras då? den svarta lilla skivan menar ja då.. e ja rätt på de föresten? :P


jag har vridit min moturs plus att jag har höjt bränsle trycket.
jodå du är rätt. :P

ok då vet jag :)


Nu börjar de fan likna något iallafall. blev ett fyrkantsprofilrör som motorfäste tills vidare, som dock får göras om då ja gjort en meeeega tabbe. Har måttat utan wastegate :-\ så nu fick den inte plats :( får kolla närmre på de imorgon.

misstänker att ja f år köpa nytt tråg o göra om oljereturen osse. känns som den blev lite konstigt vinklad ::)
finns de nån "max vinkel" på returledningen? vet att den inte får va böjd eller svänga för mycke..

pics:



moddad 940i dp ;)



nån mer än jag som tycker där är tråååångt:O får fixas imorgon, hoppas på bra väder då mitt fina garagetält flög sin väg igår natt :'(

R_H_D_F

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #37 skrivet: oktober 03, 2008, 03:28:17 »
vad är det för turbo du använder dig av? det såg ut att vara lite litet kompresor hus på den?
va kommer det ifrån för bil?
Turbo = Real Power

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #38 skrivet: oktober 03, 2008, 10:16:50 »
vad är det för turbo du använder dig av? det såg ut att vara lite litet kompresor hus på den?
va kommer det ifrån för bil?

saab 9k

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: 360 gl goes -> ??
« Svar #39 skrivet: oktober 03, 2008, 18:38:38 »
whooa :o precis provstartad men misstänker ett fett fel... den laddar 0,5 på tomgång och 0,8 fullgas.. ska den verkligen ladda direkt på 1000 varv?
sen va där juh andra småfel som ETT oljeläckage. blev helt förvånad över att det bara var ett,, brukar ha sån otur så de pissar olje överallt när ja skruvat på något.. sen kom ja fram till att min dump har "skuret" e trög som fan o hackar upp så de får bli en ny :(