Ja inte sjutton kunde jag väl gå en vinter utan att köpa en 340/360.
Blev en 343 DL med B14 och 4 Petad låda , förgasare mm
bilen gick skit när jag köpte den. Killen som hade den innan hade bytt allt i tändningsväg, renoverat förgasaren helt och försökt få fart på den.
Så fort bilen gick på tomgång så tjöt den och lät illa som fan, motorn hostade och spottade som när en kärring dricker brännvin. Blev något bättre när man gasade lite , men stadskörning var inge kul kan jag säga!
väldigt enkelt fel iallafall. Jag förstod direkt att det var reningssystemet som dess bilar är utrustade med och som slutat funka för 20 år sen.
Tog bort alla slangar och anslutningar som gick från insug/luftburk/förgasare till reningsystemet.
- Och nästa gång jag startade bilen,gick den som en klocka! Svarar direkt på gasen och motorn går så lugnt att man nästan kan ställa en ölburk på den.
Karossen verkar vara i hyffsat skick. undertill är den faktiskt suverän för att vara en 340 från -84 (?) .. Skärmarna i fram är dock slut. Från början ( i förrgår
) så tänkte jag inte göra något åt bilen alls.
- Meeen så blev det inte, nya skärmar är pågång och alla befintlig rost i dörrar och bakåt är slipat, grundat , lackat och klart! .. Sen blir det en vända till biltema idag för att handla diverse detaljer!