Författare Ämne: 360 projekt vinterbil  (läst 8432 gånger)

HBSS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
360 projekt vinterbil
« skrivet: april 17, 2009, 13:27:31 »
Tjackat mej en 360 som ska bli vinterbil till nästa vinter.
Den ska se rättså original ut. förutom fälgar.
Ett turbokitt som sitter i en annan bil just nu ska dit så småning om.

här kommer en bild på 360n och finaste 142n i bakgrunden ;)


En 14" fälg som jag har centrumvänt. svartmålad nu men osäker på färgvalet. vill ju ha lite sleeperstuk. tycker det är snyggt med vita fälgar annars men nu är ju hela biljäveln vit. har ett par 240 snobbringar som kanske ska på också  :D


en bild på turbo kittet

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #1 skrivet: april 19, 2009, 01:11:12 »
Är det Opelfälgar du centrumvänt???

HBSS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2009, 16:14:15 »
det är volvo 460 plåtisar.

Nu kommer en liten uppdate. centrumvända gamla rostiga plåtisar visade sej inte va särskildt lätt. blev lite vinda så dom får sitta i bak ;D i fram tog jag ett par 13" som jag breddade till min gamla renault 5. turbokittet ligger däremot undanlagt till efter besiktningen i höst.
ska på med spacers i fram nu bara. vad tycks sålänge?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2009, 22:13:42 »
BALLT  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

HBSS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2009, 15:28:39 »
Nu händer det grejer här. bakdäcken som jag fick tag i var förmodligen av nåt förhistoriskt material, 360n är rena driftern när det regnar ;D Besiktningstid är bokad på tisdag. Förhoppningsvis inga problem. Sen blir det turbo-konvertering  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2009, 18:58:44 »
Nu händer det grejer här. bakdäcken som jag fick tag i var förmodligen av nåt förhistoriskt material, 360n är rena driftern när det regnar ;D Besiktningstid är bokad på tisdag. Förhoppningsvis inga problem. Sen blir det turbo-konvertering  :)

Härligt, då håller vi tummarna på tisdag!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

HBSS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2009, 12:49:36 »
Gick igenom besiktningen utan problem, trots fälgarna ;) turbo-konverteringen är i full gång, men jäklar vad motorn sitter långt fram! bilder kommer ikväll.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2009, 23:49:36 »
Gick igenom besiktningen utan problem, trots fälgarna ;) turbo-konverteringen är i full gång, men jäklar vad motorn sitter långt fram! bilder kommer ikväll.

Grattis!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

HBSS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2009, 17:26:55 »
här kommer då en bild på turbon


Har vart ute och provkört lite men har lite problem med spikningar. kör med en hemmagjord ställbar btr men har ingen bredbandslambda just nu att prova med. Har hört nåt om att man kan meka med luftmängdsmätaren för att få mer soppa. Kan nån vara så snäll att förklara hur man går till väga?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2009, 18:20:54 »
Snyggt! Vad är det för grenrör? Ser ut som ett standard i gjutjärn men med annorlunda placering av turbon?

Spikningar kan ju komma av lite för hög förtändning... men du har väl Renix?

Annars är det ju bara ställa på bränslet tills det slutar spika, eller ladda mindre. Vad laddar du nu?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

HBSS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #10 skrivet: augusti 08, 2009, 10:51:41 »
tändningen kan man väl inte bråka med? laddade 0,3 då spikade den. böt till en wg från 940 ltt då laddade den 0,2 och inga spikningar på 98 oktan. Ska vänta tills jag får tillgång till bredbandslambda och ställa in btr. Men finns det ingen tråd om hur man gör med lmm för att få mer soppa?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #11 skrivet: augusti 08, 2009, 18:47:02 »
tändningen kan man väl inte bråka med?
Nja, man kan flytta givaren som läser av svänghjulet men tror inte man kan flytta den nåt alls om man inte borrar upp hålen i givarens plåt..

Citera
laddade 0,3 då spikade den. böt till en wg från 940 ltt då laddade den 0,2 och inga spikningar på 98 oktan. Ska vänta tills jag får tillgång till bredbandslambda och ställa in btr. Men finns det ingen tråd om hur man gör med lmm för att få mer soppa?

0,3 ska den väl klara utan problem  :o
Har du förresten kollat tändläget med tändinställningslampa?

Står nog i nån tråd hur man gör med LMM. Sök på "LMM" och "kugg" eller kanske "fjäder" får du se vad du hittar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

HBSS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #12 skrivet: augusti 09, 2009, 20:57:18 »
Blir mer uppdates på det här senare. nu rasade lådan på 142an så har lite att göra med den först :)

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2009, 21:38:25 »
Tändläget kan man påverka genom att byta plats på kablarna till tändlägesgivaren. (+3grader sägs det)

Sen kan man fila hålen och flytta den mer föståss.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #14 skrivet: augusti 10, 2009, 20:20:17 »
Borde stå i zyklons tråd hur du gör med LMM men är ju bättre att öka bränsletrycket. Annars så öppnar du locket på LMM och vrider det svarta kugghjulet för att ändra blandningen, har för mig att man ska släppa fjädern för att få en fetare blandning. Någon måste rätta mig eller verifera då jag inte alls är jättesäker.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #15 skrivet: augusti 10, 2009, 21:00:53 »
Tändläget kan man påverka genom att byta plats på kablarna till tändlägesgivaren. (+3grader sägs det)

Sen kan man fila hålen och flytta den mer föståss.

Jag skrev inte det då det blir åt fel håll i hans fall  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #16 skrivet: augusti 10, 2009, 21:04:03 »
Tändläget kan man påverka genom att byta plats på kablarna till tändlägesgivaren. (+3grader sägs det)

Sen kan man fila hålen och flytta den mer föståss.

Jag skrev inte det då det blir åt fel håll i hans fall  :-[

Ja, jag tänkte inte på att han vill sänka tändningen men jag skrev ju som tur var hur tändningen ändrar.  :)

HBSS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #17 skrivet: augusti 23, 2009, 21:14:00 »
Tack för tipsen. tyvärr laddade aldrig 360n mer än 0,3. Jag blev erbjuden en lagom slant för bilen så den såldes iväg. :-\
En sak är klart, det kommer garanterat byggas en ny nån gång. ;) Roligare bil att sladda med har jag aldrig haft.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 projekt vinterbil
« Svar #18 skrivet: augusti 23, 2009, 21:41:20 »
Då flyttar vi denna tråden till avdelningen avstannade projekt då?  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.