Författare Ämne: 360 Rostlagning av vinterbilen  (läst 36877 gånger)

prokidn1

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: 360 Rostlagning av vinterbilen HJÄLP, lös bakaxel ?
« Svar #80 skrivet: oktober 20, 2011, 12:08:08 »
HJÄLP, lös bakaxel eller något ????

Jo, igår va jag ute och sladdade med 360:in. Det gick kanonbra, tills jag på en parkering sladdade runt och runt och snurrade i hög fart. Det blev höga påfrestningar kände jag och däcken greppade bra av någon anledning. Iallafall, efter detta, så kände jag att något inte stog rätt till i bakvagnen.
Det lät lite konstigt när jag backade en gång, men jag hade svårt att framkalla ljudet.
Men när jag låste bakhjulen med kryckan så hördes ett skrapande ljud liksom.

Men idag har jag kollat till bilen, det ända som jag hittar är det här.

Infästningen till det här staget ser ut att ha vikit sig :




Svårt att se på bilderna, men i verkligheten ser det ganska snett ut.

Sedan ser det ut som att den här ligger och skaver mot något:


Jag kände även att drivaxlarna glappar in i hjulen. Jag kan snurra bromstrumman en halv cm innan drivaxeln rör sig. Kommer ej ihåg hur mycket det glappade förut. Hur mycket brukar dessa glappa ?

Förövrigt kan jag säga att växellådsfästena ser OK ut, även växellådsbalkens infästningar i karossen osv.

EDIT: Okej, jag har varit ute och mätt upp bakaxeln. Och jag kan inte se att den har förflyttat sig varken i sidled eller på längden.
Men däremot så är diffen väldigt seg eller vad man ska säga. Det går att snurra ett hjul om det är upphissat, och det andra står i marken, men det går väldigt trögt. Och när jag testkörde, så låser den hjulen även på 1:an. Inte som en svetsdiff, men om man kopplingshugger, eller vad man nu gör. Men det är ju inte låst hela tiden.

Så jag antar att diffen är påväg att dö, och att den ropar efter hjälp. Kan jag hindra den från att dö ? Hur länge kommer den hålla ?
Kommer den ta extra mycket stryk i vinter ?

Vad kan ha orsakat detta, kan drivaxlarna ha orsakat detta?

Sedan får jag väl uppdatera er på bilen, jag har byggt ett nytt avgassystem och monterat extraljus. Ja det va väl det ända :P
Hmm, måste fixa så att alla lampor lyser med samma färg, förutom blinkersena:


Senare samma kväll som jag monterade dom och ett rådjur senare :






Men nu är det fixat :


Iallafall så är jag tacksam för all hjälp jag kan få då jag inte riktigt vet vart jag ska kolla eller fixa härifrån...

« Senast ändrad: oktober 20, 2011, 14:07:52 av prokidn1 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 Rostlagning av vinterbilen HJÄLP, lös bakaxel ?
« Svar #81 skrivet: oktober 27, 2011, 20:33:16 »
HJÄLP, lös bakaxel eller något ????

Jo, igår va jag ute och sladdade med 360:in. Det gick kanonbra, tills jag på en parkering sladdade runt och runt och snurrade i hög fart. Det blev höga påfrestningar kände jag och däcken greppade bra av någon anledning. Iallafall, efter detta, så kände jag att något inte stog rätt till i bakvagnen.
Det lät lite konstigt när jag backade en gång, men jag hade svårt att framkalla ljudet.
Men när jag låste bakhjulen med kryckan så hördes ett skrapande ljud liksom.

Men idag har jag kollat till bilen, det ända som jag hittar är det här.

Infästningen till det här staget ser ut att ha vikit sig :

Att staget vikt sig om det nu har det, borde inte framkalla några problem eller ljud tycker jag.



Citera
Sedan ser det ut som att den här ligger och skaver mot något:
Det är ju lite konstigare, ser du inte var medbringaren skulle kunna ta i? Kanske bara ligger sten och skit under den?

Citera
Jag kände även att drivaxlarna glappar in i hjulen. Jag kan snurra bromstrumman en halv cm innan drivaxeln rör sig. Kommer ej ihåg hur mycket det glappade förut. Hur mycket brukar dessa glappa ?
Låter lite mycket.. OM det bara är glappet i drivaxeln/drivknuten du mäter.
Men om du bara hissar upp ett hjul och snurrar på det så alla glapp ända i från motor och koppling genom växellåda och bakaxel summeras då är det inte farligt eller ovanligt.


Citera
diffen är väldigt seg eller vad man ska säga. Det går att snurra ett hjul om det är upphissat, och det andra står i marken, men det går väldigt trögt. Och när jag testkörde, så låser den hjulen även på 1:an. Inte som en svetsdiff, men om man kopplingshugger, eller vad man nu gör. Men det är ju inte låst hela tiden.

Så jag antar att diffen är påväg att dö, och att den ropar efter hjälp. Kan jag hindra den från att dö ? Hur länge kommer den hålla ?
Kommer den ta extra mycket stryk i vinter ?
Där har du rätt. Diffen håller på att dö, eller rättare sagt svetsdiffa sig själv. Skulle den rasa kan du svetsa den och köra vidare med äkta svetsdiff. Om du tycker det är skoj.

Citera
Vad kan ha orsakat detta, kan drivaxlarna ha orsakat detta?
Det som orsakar sånt här förutom normalt slitage är om man står och bränner gummi eller sladdar med väldigt mycket hjulspinn på bara ett hjul. Det är ju då själva differentialen (de små dreven inuti själva diffhuset) får jobba. Kör man bara rakt fram/bak så är det bara pinjongdrev och krondrev som jobbar och dom och deras lager håller ju hur länge som helst men det är dom ju gjorda för.

Så fortsätter du och börna på ett hjul så kommer det nog hända tråkiga saker där bak i diffen mycket fortare än om du skulle köra som en tant.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 360 Rostlagning av vinterbilen
« Svar #82 skrivet: oktober 27, 2011, 20:36:50 »
Om du snurrar på bromstrumman utan fälg fastspänd så glappar trumman lite på bultarna också.