Har suttit och läst igenom tråden nu och det har varit intressant. Har några frågor bara, är de redan besvarade får du ursäkta mig och min trötthet som kan komma under söndags-kvällar.
Hur gör du vid besiktning nu när du bytt motor?
Du nämnde att du klarade dig utan ras vid blackracet. Vad använder du då för bakaxel?
Självklart har jag inget emot lite frågor, blir bara enformigt om det bara är jag som skriver i den.
Angående besiktningen så var den besiktad för ett ungefär 8 månader framöver när jag lyfte in motorn så nu är det besiktningsdags igen.
Min första tanke var att plocka grenrör och avgassystem från B200:an som satt standard, men det går rätt igenom oljefiltret eftersom det är en turbomotor. Då tänkte jag sätta oljefiltret på samma ställe som på B200:an istället, men för att göra det behövs en gängad hylsa att skruva fast filtret i. Då jag saknade en sådan gjorde jag en fuling och har svetsat ihop 2 st 90 graders böjar. En som har T3 fläns i ena änden och en kona passande downpipen i andra änden. Den sitter alltså på turbogrenröret och har i princip samma mått som avgashuset på orginalturbon. Den andra böjen sitter istället för kompressorhuset.
Det är alltså samma saker under huven som i somras bortsett från att turbon inte sitter där nu. Har inte hunnit besikta den än (bakaxelböjen måste svetsas och jag ska kolla upp lite saker i framvagnen som jag fick anmärkning på i fjol). Jag chansar och hoppas på att besiktningsmannen antingen är blind eller väldigt snäll.
Bakaxeln som satt i vid Blackracet var plockad från en 360 med B200K/M47R. Såvitt jag vet en standardaxel. Hur den kan ha hållit kan jag inte förklara, det måste vara rätt så ojämn kvalité på bakaxlarna. Visserligen har jag inte AGA-diffat den axeln men både diffen och utväxlingen är fortfarande fräscha, vilket åtminstonde jag tycker är förvånande. Det var helt enkelt bara tur att det höll.
Funderar du på ett liknande bygge själv? Isåfall kan du kolla in guiden jag skrev i somras
http://www.300power.com/forum/index.php?board=36;action=display;threadid=914 eller hojta till över MSN. Mycket har jag nog glömt men jag tror jag ska minnas det viktigaste