Haha taack Topfuel! =)
det fattas en tand på triggerhjulet för att givaren till "tändningen" i sprutet ska veta när den ska skicka gnistan till resp. stift.
en enkel förklaring:
vi ställer motorn i top dead center (1an cyl i toppläge), då har jag min nollmarkering på mitt remhjul klockan 12. vi sätter triggergivaren kl 3. Om man tex. då väljer en "trigger angle" på 90*. så sätter man triggerhjulet så "missing tooth" är kl 9, alltså 180* grader innan givaren (veven snurrar ju 2varv på en hel cykel/ kammen ett varv. 90x2=180*)
på så vis vet sprutet att när han räknar tänderna på hjulet och det helt plötsligt saknas en tand, så är det 90x2=180* tills han ska skjuta en gnista. Samtidigt kontrollerar han om kamtriggern har fått någon signal (kamtriggern sitter några grader innan 1 ans cyl/nollningen). Har den fått signal om att det är ettans cyl. som kommer att komma i tändläge så skjuter han en gnista på 1a cyl och skjuter sedan i tändordningen 1,3,4,2 för att sedan börja om när "missing tooth" kommer igen.
Hängde ni med eller krångla jag till det?