Författare Ämne: 360 Gl eller GLT :? insprutning eller förgasare  (läst 4166 gånger)

kingkosa

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
360 Gl eller GLT :? insprutning eller förgasare
« skrivet: oktober 08, 2004, 05:46:22 »
tja jag har en volvo 360 -88 tror det är en GL men alla skriver om sinna GLT :? vad är skillnaden min har 4 dörrar och sen det där me insprutningen alla snackar om att insprutning komm till -88 ans modell men min har förgasare tror ajg den har auto choke sånna fall  den har lampan på instrument panelen, varför börjar batteri lampan lyssa när jag varvar mer än 5000 varv :? slutar den ladda då :?

Thomas K

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:360 Gl eller GLT :? insprutning eller förgasare
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2004, 18:31:35 »
hej, det verkar iallafall som om att du har insprutning.. alla förgasarmotorer har en manuell choke. Om ja inte mins fel så hette toppmodellen GLT till typ -85 och sen bytte namn till GL. Detdär med laddlampan låter onekligen mystiskt så de har jag ingen aning om vad det kan va

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:360 Gl eller GLT :? insprutning eller förgasare
« Svar #2 skrivet: oktober 11, 2004, 09:59:39 »
Det kom nya avgasregler -88 som bl a kräver katalysator, vilket kräver mycket nogrannare reglering av bränsle-luft blandningen. Det går inte att få med förgasare utan "kräver" insprutning och lambda sond. Dvs alla 360 som är sålda i sverige har kat och insprutning. Dessa har Bosch LU-Jetronic styrsystem.

Det fanns insprutning innan också, t ex i GLT modellerna som fanns till -87 (tror jag) och vissa GLS (vet inte om alla...?). Dessa hade inte katalysator eller lambda och var utrustade med Bosch LE-Jetronic.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

360Erik

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Re:360 Gl eller GLT :? insprutning eller förgasare
« Svar #3 skrivet: oktober 11, 2004, 22:21:47 »
Jag tror att man från 1987 kunde välja om man ville ha katalysator eller inte på insprutningsmodellerna. De såldes med och utan.
Det fanns även förgasarmodeller.


Mortlin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • mortlin.najt.nu
Re:360 Gl eller GLT :? insprutning eller förgasare
« Svar #4 skrivet: oktober 11, 2004, 23:47:24 »
Jag har en 360 GL från 87 och den har katalysator... Jag har tror iaf att man fick välja till det på den modellen för under mitt 360 emblem sitter en lite katalysator skylt för att flasha lite med att man hade katalysator.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:360 Gl eller GLT :? insprutning eller förgasare
« Svar #5 skrivet: oktober 12, 2004, 09:25:17 »
Kan mycket väl stämma, jag tror att man fick nån rabatt på skatten eller liknande, som miljöklass 1 bilar idag. Men från -88 var det krav...

Men har man kat har man alltid insprutning. Men har man insprutning har man inte alltid kat...
« Senast ändrad: oktober 12, 2004, 09:26:25 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Mortlin

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • mortlin.najt.nu
Re:360 Gl eller GLT :? insprutning eller förgasare
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2004, 16:10:48 »
Hur mycket sänker katalysatorn motornshästkrafter med?
Jag hade en kompis som påstod att man kunde får upp till 20hk till bara av att plocka av katalysatorn.
Fast nu kom jag på att det funkar väl bara på turbo motorer?
Lär säkert ha fel :) Men det va en tanke för turbon använder väl motorns avgaser för att funka.
Om bilen inte har nån katalysator blir det bäl mer avgaser och därmed mer turbo?
Va bara en tanke :) Jag är inte så tokigt haj på bilar men jag försöker lära mig :)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:360 Gl eller GLT :? insprutning eller förgasare
« Svar #7 skrivet: oktober 15, 2004, 19:35:11 »
Ja katalysatorn tar några hk, vet inte hur många det är på en 300 bara.

Du får allitd ler hk efter att du plockat bort katen. Det ger mer på turbomotorer bara.

Det blir inte mer avgaser till turbon om man kör utan kat, turbon sitter innan katen så det blir exakt sanna mängd. Fördelen med en utan kat är att man får högre avgashastighet efter turbon och då kan den snurra snabbare=högre laddtryck=fler hk.