Författare Ämne: Projekt KUJen  (läst 92037 gånger)

360grekbilen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
    • Fotogenicco
Re:Projekt KUJen
« Svar #80 skrivet: mars 24, 2007, 10:07:48 »
Ok..
Jag har inte tummen mitt i handen jag heller, men jag är lite feg för att pilla för mkt i motor, el o dyl, kan jag ge mig på för jag har hållt på mkt med sånt, så det drar jag mig inte för. Och nu när jag har fått ett sånt fint exemplar så vågar jag inte pilla sönder det.

Det bästa hade ju vart att ha en liten extrabil en likadan som är fullt körbar, testa allt man vill prova på den först och se hur det går, för då kan man ju lösa många problem tills det händer på riktigt i den fina bilen.
Det jobbiga för mig är att jag har inget garage eller nåt, så det blir ju problematiskt att ex. byta motor.

Men viljan finns här, behöver bara lite mer plats, riktiga verktyg samt nåt o öva på!
Snart börjar ljudbygget, inget mera tryck ifrån skuffen!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:Projekt KUJen
« Svar #81 skrivet: mars 30, 2007, 20:00:07 »
Hur går det loffe?Hopps det händer saker och ting 8)
"don't buy it if you can build it!"

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Projekt KUJen
« Svar #82 skrivet: april 01, 2007, 15:29:17 »
Hur går det loffe?Hopps det händer saker och ting 8)

Går sakta hade väl tänkte hinna skruva lite i bilen i helgen men då är flickan hemma från umeå och jag träffar hon inte så ofta sen fick jag kamremeshaveri på A-Ö bilen så den har fått gå i första hand. har iaf fåt tag på nå flänsar till adaptern mellan grenrör och turbo jag ska göra.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Projekt KUJen
« Svar #83 skrivet: april 17, 2007, 11:04:52 »
så där ja, då har man hunnit med att skruva lite ihelgen. går sakta men säkert framåt.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Projekt KUJen
« Svar #84 skrivet: april 17, 2007, 11:08:18 »
har även börjat kapa plåt för att rmma icn och även borrat ett stort fint hål i oljetråget där jag förhoppningsvis ska kunna få till nån fin anslutning för oljereturen.

har även kommit fram till att slang är sjukt dyrt.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Projekt KUJen
« Svar #85 skrivet: april 17, 2007, 11:40:16 »
Kul att det går frammåt!!!
detta är ett bygge lite mer i min prisklass så jag följer tråden noga :D
Lycklig igen i min 360gl sedan

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
Re:Projekt KUJen
« Svar #86 skrivet: april 17, 2007, 12:22:35 »
Det var en hög placering på turbon? Finns det fördelar med att ha den där, eller är det platsbrist som avgör?
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Projekt KUJen
« Svar #87 skrivet: april 17, 2007, 16:08:19 »
hög placering vet jag väl inte satte den där det var enklast, måste bara lista ut vars expansionskärlet och spolarvätskan ska rymmas nu :)

Blir väl att att bygga eget fint grenrör då ekonomin tillåter. nu har jag bara svetsat en värdelös adapter från ett turbogrenrör som jag hade liggandes av nån dum anledning.

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
Re:Projekt KUJen
« Svar #88 skrivet: april 17, 2007, 16:29:27 »
har även kommit fram till att slang är sjukt dyrt.

Slangarna till oljan eller luften? Tryckrören kan man skarva med kylarslang från lastbilar, dom är skitbilliga om du köper dom ur skrotbingen hos en lastbilsverkstad. Oljereturen går ju att ta vilken slang som helst, bara den tål olja & är tillräckligt grov. För olja till turbon kan du använda bromsrör & några lämpliga nipplar.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Projekt KUJen
« Svar #89 skrivet: april 17, 2007, 17:11:54 »
joda, smart där får kolla hos nån lastbilsverkstad. det var till tryckrör jag menade. även andra slangar är dyra. mitt valspråk. "allt som inte är gratis, kostar."
« Senast ändrad: april 17, 2007, 17:14:55 av loffe »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Projekt KUJen
« Svar #90 skrivet: april 17, 2007, 22:32:10 »
silikonslang är idiotdyrt, särskillt fulblå eller fulröd sådan
(smaken är som baken)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #91 skrivet: april 21, 2007, 18:07:17 »
nu far man ner till umeå och jobbar så nu kommer det gå ännu saktare med projektet (om det nu går).

börjar få icn på plats och även oljereturen. kom gärna med tips och kritik innan allt är ihopskruvat. har aldrig gjort sådant här förut så jag tar emot all kritik med glädje.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt KUJen
« Svar #92 skrivet: april 21, 2007, 20:32:55 »
Ser bra ut! Hoppas du hinner jobba lite på bilen ibland trots jobb  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #93 skrivet: april 21, 2007, 23:25:38 »
Ser bra ut! Hoppas du hinner jobba lite på bilen ibland trots jobb  :-\
joda förhoppnignsvis kommer jag gå mycket skift så det är mycket ledigt känns lite mört att köra 20mil enkel väg för att skruva i volvon.

360grekbilen

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
    • Fotogenicco
SV: Projekt KUJen
« Svar #94 skrivet: maj 17, 2007, 01:25:58 »
jasså, vad händer här då? hade vart kul o se hur projektet fortskrider sig.
var ett tag sen du uppdaterade...
!
Snart börjar ljudbygget, inget mera tryck ifrån skuffen!

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #95 skrivet: maj 17, 2007, 15:47:37 »
jo, finns inget att uppgradera det jag gjort sen sist är införskaffat lite tryckslang och även en oljekylare. Eftersom jag jobbar i umeå och är det hela tiden hinner jag inte skruva nå i bilen, dock skulle jag var intresserad av en garageplats där nere som någon vet av något garage får dom gärna säga till, hade dock försökt hinna göra lite i helgen. ska iväg ikväll och skära till lite flänsar till oljeanslutningarna på turbon.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #96 skrivet: juni 10, 2007, 00:53:36 »
äntligen har mna fått tid till min älskling.

på förmiddagen var jag på en dag på strippen och införskaffade lite inspiration sedan hem till älsklingen. flickan är i lycksele så jag har alla frihet jag bara kan ha :)

I onsdags passade jag på att böja till lite rör till oljetryck och oljeretur som jag nu svetsat fast på flänsar och prov monterat.

den andra bilden är bara för att visa alla vad för stömmel det är som skruvar i bilen :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt KUJen
« Svar #97 skrivet: juni 10, 2007, 20:14:15 »
äntligen har mna fått tid till min älskling.

på förmiddagen var jag på en dag på strippen och införskaffade lite inspiration sedan hem till älsklingen. flickan är i lycksele så jag har alla frihet jag bara kan ha :)

I onsdags passade jag på att böja till lite rör till oljetryck och oljeretur som jag nu svetsat fast på flänsar och prov monterat.

den andra bilden är bara för att visa alla vad för stömmel det är som skruvar i bilen :)

Gott mos, häftig placering av turbon! Skulle du ha IC?

Snygg T-shirt  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #98 skrivet: juni 10, 2007, 22:30:02 »
joda icn har fått sin placering om du scrollar upp lite grann så finns bild på den. :)

T-shirten är klockren skulle dock ha velat haft en till minst. :)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #99 skrivet: juli 01, 2007, 11:06:14 »
nu helgen har faktist besten startad.. fick dock inget oljetryck på mätaren så antingen är mätaren död eller så hann det inte pumpas upp ordentligt med olja i systemet innna grannen klagade på oljudet. får lägga upp en film då jag fått till det.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt KUJen
« Svar #100 skrivet: juli 03, 2007, 20:03:58 »
nu helgen har faktist besten startad.. fick dock inget oljetryck på mätaren så antingen är mätaren död eller så hann det inte pumpas upp ordentligt med olja i systemet innna grannen klagade på oljudet. får lägga upp en film då jag fått till det.

Härligt, snart är vägarna farliga igen, hälsa grannen  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Aterfallet

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
SV: Projekt KUJen
« Svar #101 skrivet: juli 04, 2007, 02:58:21 »
Oljudet?
Du måste mena välljudet?  :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt


loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #102 skrivet: juli 20, 2007, 10:49:03 »
Oljudet?
Du måste mena välljudet?  :)

haha, joda. tyckte inte dom ska klaga eftersom dom hade fest och dom spelade samma jävla låt natten lång så då jag väl startade min bil så lät det så vackert så vackert.

"Ska vi dansa hela natten lång..." gahhh blir tokig. :)

kan även meddela att jag tackade nej till garage plats här i umeå igår. för dyrt sen fick man inte hålla på efter 12 och skruva och ska jag betala en massa pengar ska jag ha fri tillgång till garaget.

men bilen ska nog försöka hinna bli "klar" så småningom ändå.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #103 skrivet: september 01, 2007, 09:56:03 »
nu är ja hemma i piteå ska bara upp på affärn och hämta ut lite paket, bland annat från elfa med min blivande lambda mätare ;) och även lite mer lullull. sen jäklar ska jag bygga avgassystem. får se hur mycket man hinner sista helgen innan vintern jag har en liten chans att skruva. ska på dop klockan 15 så tiden är knapp men förhoppningsvis ska jag väl kunna köra den idag :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt KUJen
« Svar #104 skrivet: september 01, 2007, 12:11:19 »
nu är ja hemma i piteå ska bara upp på affärn och hämta ut lite paket, bland annat från elfa med min blivande lambda mätare ;) och även lite mer lullull. sen jäklar ska jag bygga avgassystem. får se hur mycket man hinner sista helgen innan vintern jag har en liten chans att skruva. ska på dop klockan 15 så tiden är knapp men förhoppningsvis ska jag väl kunna köra den idag :)

Lycka till, jag vet hur det är att skruva i ett pressat schema = inte kul.
Man skulle behöva ett liv på jobbet, ett hemma... osså ett i garaget såklart! Synd att man inte kan leva 3 liv på en gång  :-\
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #105 skrivet: september 02, 2007, 09:14:21 »
REGN!! jag hatar det. tar fram mitt party tält snart. fick inte bilen att gå rent igår vet inte om det är med tändningen eller med bränsle/Luft som tjorvar. Blir dock tokig. Hur svårt kan det vara tycker man, tänk om det ändå stod nå vettigt om min motor i haynes :(

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt KUJen
« Svar #106 skrivet: september 02, 2007, 13:37:22 »
REGN!! jag hatar det. tar fram mitt party tält snart. fick inte bilen att gå rent igår vet inte om det är med tändningen eller med bränsle/Luft som tjorvar. Blir dock tokig. Hur svårt kan det vara tycker man, tänk om det ändå stod nå vettigt om min motor i haynes :(

Synd om dig.. var när hur går den orent då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #107 skrivet: september 02, 2007, 15:01:48 »
den går ojämt hela tiden det är som om den bara går på 3cylindrar. ska gå ut sen och rycka lös tändkabel efter tändkabel med motorn igång och se vad den säger. :)
Har dock varit ute och kört med den och den kändes pigg fick dock inte upp nå laddtryck men det blev iaf mindre vaccum medans jag acca och inte mer.

kanske läcka i systemet? hmm. jaja den som lever får se.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt KUJen
« Svar #108 skrivet: september 02, 2007, 15:34:05 »
Har du haft borta tändkablarna eller dylikt och fått dit dem fel, eller nåt annat (kamrem, hallgivare typ)  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #109 skrivet: september 02, 2007, 16:55:01 »
joda jag har haftbrto dem några ggr och haft problem varjegång jag ska tillbaka med dom. men den går för bra för att jag ska ha växlat på två kablar tycker jag. om hallgivaren är paj borde den juh inte gå alls. allting fungerade juh innan jag satte på turbon men nu ska fara och hyra ett släp så jag kan transportera bort besten eftersom jag inte kommer kunna skruva nå i vinter så får den gå i dvala.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt KUJen
« Svar #110 skrivet: september 02, 2007, 20:04:34 »
joda jag har haftbrto dem några ggr och haft problem varjegång jag ska tillbaka med dom. men den går för bra för att jag ska ha växlat på två kablar tycker jag. om hallgivaren är paj borde den juh inte gå alls. allting fungerade juh innan jag satte på turbon men nu ska fara och hyra ett släp så jag kan transportera bort besten eftersom jag inte kommer kunna skruva nå i vinter så får den gå i dvala.

Menade inte att hallgivaren skulle vara paj utan att du ställt fördelaren fel. Men du kanske ställt med tändlampa?
Kolla tändföljden för säkerhets skull!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #111 skrivet: september 03, 2007, 20:17:17 »
ne då jag har ställt på en höft sen har jag vridit den lite fram och tillbaka :)  fick inte till det dock men körde den till vintervilan iaf.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Projekt KUJen
« Svar #112 skrivet: september 06, 2007, 21:45:35 »
du loffe.. det där med att den går orent som fasen?? det gör min oxå när den är kall.. sjukt dålig gång på motorn.. men så fort den får upp arbetstemperatur så går den som en klocka!
låtit den bli riktigt varm??? kanske kan ha liknande problem som jag??

vet dock inte vad det är för fel =( vore gott att bli av med det..

Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Projekt KUJen
« Svar #113 skrivet: september 07, 2007, 15:35:59 »
en redigt trimmad bil ska gå ojämt 8)
Bra, bättre, bredast

patrikthedon

  • Medlem
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #114 skrivet: september 16, 2007, 08:45:24 »
När man tar av tråget.. vad händer med packningen?

Och måste jag ta av något för att få av det när motorn är i?

Skall montera en oljeretur från turbon.. O det verkar som om att sätta den i tråget är enda möjligheten..

Mvh.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #115 skrivet: september 16, 2007, 11:46:36 »
en redigt trimmad bil ska gå ojämt 8)

joda ojämt får den gå men den ska inte dö på tomgång och ska gärna kunna gå att köra med.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #116 skrivet: september 16, 2007, 11:51:38 »
När man tar av tråget.. vad händer med packningen?

Och måste jag ta av något för att få av det när motorn är i?

Skall montera en oljeretur från turbon.. O det verkar som om att sätta den i tråget är enda möjligheten..

Mvh.

inga problem att taner tårget med motorn i bilen det du måste bort med är främremotorbalken elelr vad den heter den som sitter i framkant på motorn så att säga och som krängningshämmaren är fastskruvad i. enklast är att ta lös den helt men det räöck nog med att bara låssa dom 4 bultarna mot balkarna och låta den sitta kvar i krägningshämmaren. det som händer med packningen är att den går sönder. så den köper man ny och monterar dit. går juh borra i blocket i i en oljekanal detta ska tydligen vara bättre för sätter man returen får lågt i tråger som jag misstänker att jag har gjort så kommmer det bli mottryck i oljereturen och turbon far illa. Sätt så högt upp du kan i tråget det är enklast. det knepigaste med ta lös tråger är skruvaran längst mak sitter en skyddskåpa mot svänghjulet som måste lös också, denna sitter fastskruvad med samma skruvar som tråget sitter i, knepigt komma åt men går med ett liiiitet späärskaft och lite förlängare.

lycka till :)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #117 skrivet: maj 19, 2008, 23:20:23 »
Äntligen som gert brukar säga.

Snön är borta och jag jobbar på att övertala morsfars om att få ha bilen hos dom i sommar(håll tummarna). Har kommit till insikt att k-jet och turbo är inget man ska fundera nå mer på. Har skaffat ett insug som jag har blästrat upp och gjort fint med nya tätningar till spridarna. Har även skaffat ett volvo turbo orginal grenrör av peter (enklast så).

Styrning har jag ännu inte bestämt mig för men antingen så är det juh vems eller ms som gäller. Fördelen jag ser med ms är väl att man kan köpet det enkelt sen bygga vidare på det då ekonomin tillåter medans vems redan har allt man kan tänka sig inbyggt men då ligger priset därefter. Till att börja med vore enklast att bara styra bränsle med och se vad orginal tändningen till k-jet säger.

« Senast ändrad: maj 19, 2008, 23:24:34 av loffe »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Projekt KUJen
« Svar #118 skrivet: maj 20, 2008, 00:10:12 »
Vilket lyft!  :o

(är inte mycket för mekaniska sprut eller förgasare)  ::)

Kul att du uppdaterar Loffe  :D

Håller tummarna för morfar
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Projekt KUJen
« Svar #119 skrivet: maj 20, 2008, 06:59:23 »
Vilket lyft!  :o

(är inte mycket för mekaniska sprut eller förgasare)  ::)

Kul att du uppdaterar Loffe  :D

Håller tummarna för morfar

morsfarshehe ihopskrivet mor och far :P

jo kommer väl inte gå fort då bilen fortfarande kommer vara 20 mil bort, men vill inte att det bara ska stå helt still man kan juh inte klara sig så länge utan att skruva i en 300 ;)

Har väl även tänkt att försöka få lite mer finish på prylarna jag stoppar i också, nu då tillgång på mekansikverkstad är större. :)