Trist det där med motorn! Hur skulle man kunnat undvika det, kollat gjutnummer, eller!? /M
Vet vi, här på forumet, något om gjutnummer? Finns det något, över huvud taget?
Detta var kanske lite OT. Om Kullke vill eller det blir stor reaktion, flyttar jag frågan!
Nja att det inte är kolvkylning är ju inte så farligt, det går att fixa
men att den jäveln hade påbörjat en renovering och avslutat det och skruvat ihop motorn igen utan att tala om för mej när jag köpte den att han honat upp cylindrarna på tok för mycket till ca 96,25 - 96,30
Nej inte behöver du flytta frågan. Årtal och månad när blocket är gjutet finns innanför högra motorfästet, så man måste demontera det för att se årtalet. På toppen finns årtalet längst bak på avgassidan. På motorer med oljekylning är det tre bulor ovanför oljekanalen på högra sidan av blocket så de syns tydligt (syns ingen bula för oljemunstycket till ettans cylinder för den är bredvid oljeklockan och oljefiltret så där finns ändå utrymme för munstycket men för de andra 3 munstyckena är det bulor på utsidan.
Dessa bulor finns också på FT motorn jag köpte så jag trodde det satt munstycken där
men tydligen är det gjutet för munstyckena på motorer som inte har oljekylning också. Men på äldre B230-block och B23 finns inte dessa bulor.