Författare Ämne: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - "TORStEN"!  (läst 1832270 gånger)

zlobban

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1800 skrivet: september 26, 2009, 01:20:03 »
Vad vill du ha för dem+frakt?

Tja... vi får väl göra upp en avbetalningsplan... Vad sägs om noll kronor nu och noll kronor / månad i några år.....
Hoppas du får användning för dom.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1801 skrivet: september 26, 2009, 11:23:36 »

Lite jobbigt faktiskt.. skönt bara att jag hunnit med lite seriösa inlägg bland alla dessa tiotusentals skrivna. Tänker främst på gruppköpstråden för extraktorgrenrör som förmodligen gick till historien som världens längsta gruppköp.. samt lite kortare seriösa trådar som 300 Power Calendar och diverse Guider.

För att snabbt byta ämne så mekade jag lite i går kväll. Följande brister har min bil nu förutom massiv rost:
- Vänster blinkersspak - brusten infästning (igen).
- Mittre växelspak - lös kula

Tänkte fixat lite av ovanstående ikväll men fastnade vid det här rackarns tangentbordet som vanligt.

Nu kanske det är jag som är dum, men mittre växelspak? På alla 300 jag har ägt så har jag bara haft en växelspak ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1802 skrivet: september 26, 2009, 11:46:42 »
Vad vill du ha för dem+frakt?

Tja... vi får väl göra upp en avbetalningsplan... Vad sägs om noll kronor nu och noll kronor / månad i några år.....
Hoppas du får användning för dom.
Haha den planen slår till och med Mediamarkt:s  ;)
Men allvarligt, jag vill åtminstone ersätta dig för portot och om du haft några kostnader när du kommit över gummitätningarna! Jag tycker att du är jättesnäll även om jag får betala för mig!!  :-*

Och självklart sätter jag dit dem i kontakten nu när jag fått dem! Blir ju tätt och bra då!


Följande brister har min bil nu förutom massiv rost:
- Vänster blinkersspak - brusten infästning (igen).
- Mittre växelspak - lös kula

Nu kanske det är jag som är dum, men mittre växelspak? På alla 300 jag har ägt så har jag bara haft en växelspak ;)

Haha får man inte vara lite rolig en fredagkväll?  ;)
Såg så så bra ut i texten ovan så jag kunde inte låta bli..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1803 skrivet: september 26, 2009, 20:28:31 »
Är det den stora "kulledskulan" som glappar i fästet? De bussningarna är ju lätta att byta i sådana fall, bara man kan få tag på nya; annars får man väl leta upp en lågmilad volvo på skroten att låna ifrån, det ser ju likadant ut på typ alla modeller någonsin...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1804 skrivet: september 26, 2009, 23:13:11 »
Är det den stora "kulledskulan" som glappar i fästet? De bussningarna är ju lätta att byta i sådana fall, bara man kan få tag på nya; annars får man väl leta upp en lågmilad volvo på skroten att låna ifrån, det ser ju likadant ut på typ alla modeller någonsin...

Det är kulledskulan men den glappar inte i fästet.. den GLIDER på växelspaken.. ska fota/filma så snart jag hinner!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1805 skrivet: september 26, 2009, 23:24:02 »
Intressant problem! Lättlöst dock, bara ta en ny spak från vilken 240-340-360-740 som helst och bulta dit, synd på din shortshift bara... Annars kanske man kan sätta en svetsloppa vid kulan och låsa fast den; då kan man kanske slippa demontera spaken ens!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1806 skrivet: september 27, 2009, 08:31:53 »
Intressant problem! Lättlöst dock, bara ta en ny spak från vilken 240-340-360-740 som helst och bulta dit, synd på din shortshift bara... Annars kanske man kan sätta en svetsloppa vid kulan och låsa fast den; då kan man kanske slippa demontera spaken ens!

Precis så går mina tankegångar, fast jag tänkte att det kanske går med locktite..? Men det är mycket fett på sylen där nere....
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1807 skrivet: september 27, 2009, 10:00:21 »
Det är ju inget oöverkomligt problem i vart fall... Lite trist att behöva plocka isär det igen bara efter allt jobb du lagt där...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1808 skrivet: september 27, 2009, 12:06:01 »
Det är ju inget oöverkomligt problem i vart fall... Lite trist att behöva plocka isär det igen bara efter allt jobb du lagt där...

Hehe nej det är ju inte rymdteknik precis men jobbigt att behöva demontera avgaset och typ sänka ner motor/drivlina för att komma åt att lossa spaken från staget till växellådan  :o

Inga problem att köra med det som det är nu heller men lite störande när man vet om det. När man ligger på trean eller femman kan växelspaken åka upp ibland. Sen kan man trycka ned den igen. 5cm cirka. Alltså när den är i "övre läge" så är det super-shortshift då kulan hamnar så långt ned den kan  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1809 skrivet: september 27, 2009, 12:15:33 »
Hehe nej det är ju inte rymdteknik precis men jobbigt att behöva demontera avgaset och typ sänka ner motor/drivlina för att komma åt att lossa spaken från staget till växellådan  :o
Du behöver kanske inte demontera något för att komma åt att lossa staget ;) jag hade loss staget och bytte de vita bussningarna på min röda 360 utan att demontera något annat än staget, det gick att komma åt insexskruven när jag hade i femman, det var trångt men bättre än att demontera en massa annat.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1810 skrivet: september 27, 2009, 17:55:16 »
Hehe nej det är ju inte rymdteknik precis men jobbigt att behöva demontera avgaset och typ sänka ner motor/drivlina för att komma åt att lossa spaken från staget till växellådan  :o
Du behöver kanske inte demontera något för att komma åt att lossa staget ;) jag hade loss staget och bytte de vita bussningarna på min röda 360 utan att demontera något annat än staget, det gick att komma åt insexskruven när jag hade i femman, det var trångt men bättre än att demontera en massa annat.

Jasså? Jo nu minns jag att jag försökte utan att ta ner nånting men att den då satt så in i norden hårt så det gick inte. Men nu med välsmorda grejer kanske det går bättre! :D
Tack för upplysningen kullke!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1811 skrivet: september 30, 2009, 00:50:17 »
Är det den stora "kulledskulan" som glappar i fästet? De bussningarna är ju lätta att byta i sådana fall, bara man kan få tag på nya; annars får man väl leta upp en lågmilad volvo på skroten att låna ifrån, det ser ju likadant ut på typ alla modeller någonsin...

Det är kulledskulan men den glappar inte i fästet.. den GLIDER på växelspaken.. ska fota/filma så snart jag hinner!

Här kommer utlovade bilder på lösa växelspakskulan.. blir nog för fett för gänglåsning att bita på det där. Funderar på att skada ytan lite och sen trycka ner spaken igen och hoppas att det sitter sen. Alternativt svetsa men det känns som om det kan gå åt skogen på flera sätt..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Robin Israelsson

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 498
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1812 skrivet: september 30, 2009, 08:35:33 »
blir nog bäst att repa ytan och sen trycka ner den presis som du sa annars kan nog bromsrengöring få det till räkligt rent för locktite eller något

Danne

  • Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 687
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1813 skrivet: september 30, 2009, 17:09:59 »
För att snabbt byta ämne så mekade jag lite i går kväll. Följande brister har min bil nu förutom massiv rost:
- Vänster blinkersspak - brusten infästning (igen).
- Mittre växelspak - lös kula

Tänkte fixat lite av ovanstående ikväll men fastnade vid det här rackarns tangentbordet som vanligt.

Mittre växelspak? Har du flera? :P

EDIT: Lite efter.. Tryckte på Citat-knappen innan jag orkade läsa denna sida där någon redan kommenterat samma sak..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1814 skrivet: oktober 06, 2009, 21:46:33 »
Hittade de här feta breddade Opel-hjulen hos min älskade lillebror som har allt kul som storebror inte har  ;)

Tog och lånade dem lite, de är 13x5,5 + 7cm breddning vilket blir 8,3 tum breda om jag inte räknat helt galet.
Däcken är några gamla puckar på 235x50R13
Tänkte att nu får jag värsta greppet men det uteblev. Trots att jag jämför med gamla 175-70R13 vinterdäck!
Det spinner till och med rakt fram på plan mark när man drar iväg på ettan på torr jämn asfalt, som med alla däck jag provat sen jag fick i min B230 Supericketurbospecial 8)

Tyvärr är fälgarnas ET 37 original. Precis som volvofälgar. Och med fläskig breddning på det så blir resultatet för bra för 360ns bakre hjulhus. (Har inte testat fram men lär väl vara ännu värre där.)
Med en förflyttning av centrum skulle de sitta som en fläskläpp.. men jag tror jag breddar en uppsättning 14 eller 15" istället..

Nu de utlovade bilderna, tyvärr blev det inget fotat i dagsljus som jag lovade men försökte hålla kameran still ikväll istället. Tråkigt bara med ett smutsigt och rostigt objekt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1815 skrivet: oktober 06, 2009, 21:47:04 »
Fläskigt ET
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1816 skrivet: oktober 06, 2009, 22:31:25 »
Åh! Det är ju snyggt!! Har inte lillebrorsan din 2 till som du kan smacka på fram?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1817 skrivet: oktober 07, 2009, 18:18:14 »
Åh! Det är ju snyggt!! Har inte lillebrorsan din 2 till som du kan smacka på fram?

Jo han har kvar 2 men dom är original"breda" dvs. 5,5"  >:(


Från chatten:
(22:13:51) FimpeN: Närå dom satt fint på bilen tycker jag, fast det är vad jag tycker :P
(22:19:56) FREJ: Jo ser maxat ut i hjulhusen men det är för att de inte får plats.. På en GLT så går det upp i skärmkanten så det smäller om det
(22:58:27) kullke: Varför skulle de gå upp i skärmkanten på en GLT ??

Jo dessa satt på brorsans svarta GLT en stund förra våren eller om det var förrförra.. och när vi körde med den så tog det i skärmkanterna. GLT:n är väl typ 25mm lägre i ridehight än en GLT pga. kortare framfjädrar samt lägre bladfjädrar.
Syns ganska tydligt att GLT:n är lägre. Om man jämför med min höjdare med samma fälgar från gårdagens bilder.
Här är bilder på GLT:n:


« Senast ändrad: oktober 07, 2009, 18:20:15 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1818 skrivet: oktober 07, 2009, 22:04:58 »
Jo han har kvar 2 men dom är original"breda" dvs. 5,5"  >:(

På me dom bara! Tror det skulle se bra ut.  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1819 skrivet: oktober 07, 2009, 22:11:09 »
Jag har ju själv en GLT, vet att den var lägre fram från början också, men är de lägre bak också :-\ är det inte samma bladisar bak på GLTn som på alla andra 300 ???

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1820 skrivet: oktober 07, 2009, 22:37:47 »
Dom är lägre bak också ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1821 skrivet: oktober 07, 2009, 22:54:13 »
Dom är lägre bak också ;)
När jag tänker efter så är det nog så att det är andra bladfjädrar på GLT :-\

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1822 skrivet: oktober 07, 2009, 23:20:07 »
Kan ut och mäta någon dag, då ja både har gl och glt ;)
 Men skillnad är det iallafall. Och har för den delen satt dit mina gl fjädrar fram på glt:n.....
Ser inte riktigt klogt ut, är hög som ett hus :o hade kunnat extraknäcka som jeep 8)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1823 skrivet: oktober 07, 2009, 23:25:39 »
Kan ut och mäta någon dag, då ja både har gl och glt ;)
 
Jag har också både gl och glt 8) så jag kan mäta jag också.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1824 skrivet: oktober 07, 2009, 23:33:56 »
fräckt ;) men nu får vi sluta trådkapa....

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1825 skrivet: oktober 08, 2009, 00:59:22 »
Idag hämtade jag och betalade lambdakontaktens hona på VW-handlaren vid namn Atteviks Personvagnar.

Nu har jag allt material klart för hela installationen, förutom lådan till kretskortet då som jag inte hann pilla nåt med i helgen som jag hoppats.

För nån vecka sen tillverkade jag delar till en låda att sätta JAW i på jobbet. Materialet blev plexiglas, mest pga. att det inte leder ström men även för att det är snyggt och att det är genomskinligt vilket är praktiskt när man ska glutta på kretskort.

Ikväll satte jag så igång med att sätta ihop byggbitarna till nåt som börjar likna en låda.
Hade sedan tidigare fräst spår för själva kretskortet att sitta fast i samt ett spår där kablarna går in till plinten.
Ikväll borrade/slipade/filade jag upp hål till de två portar/kontakter som finns. Samt borrade ett litet hål för resetknappen.

Nu sitter 2 gavlar och 2 sidor ihop tack vare försänkta insexskruv gängat direkt i plexiglaset. Ser lite kul ut då man ser gängan utifrån.

Kvar att göra är att montera topp och botten. Topp ska få en 60mm datafläkt på sig för kylning av den stora kylflänsen.
Botten ska jag göra om så att den sticker ut utanför själva lådan så jag har nåt att borra fästhål i att fästa upp lådan med sen. Förmodligen bakom handskfacket.

Bilder på framgången så här långt:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kirre

  • Medlem
  • Antal inlägg: 170
  • No Turbo Shit Just Real Powers
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1826 skrivet: oktober 08, 2009, 01:58:16 »
ser att du har problem med växelspaken. finns nya plast delar att köpa på volvo. Ska själv svarva i något annat material  8)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1827 skrivet: oktober 08, 2009, 10:15:50 »
Tjusig låda! Nästan så att man blev lite inspirerad att försöka få ihop en låda till mitt JAW...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1828 skrivet: oktober 08, 2009, 20:08:57 »
ser att du har problem med växelspaken. finns nya plast delar att köpa på volvo. Ska själv svarva i något annat material  8)

Är inte plastdelarna det är fel på, utan kulan som sitter i plastdelarna, den har släppt från spaken så att spaken löper fritt inuti kulan  >:(

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1829 skrivet: oktober 08, 2009, 20:10:13 »
Tjusig låda! Nästan så att man blev lite inspirerad att försöka få ihop en låda till mitt JAW...

Tack, jo jag hoppades på att inspirera någon till en egen låda  ;)

Idag tog jag den till jobbet och putsade till alla kanter så den blev slät och fin och mjuk och go. Samt klippte till en ny botten med plats för fästskruvar samt nån form av dragavlastning till kommande kablar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1830 skrivet: oktober 08, 2009, 21:01:06 »
Snygg låda! Ja nog blir man inspirerad å bygga en egen nog  :)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1831 skrivet: oktober 08, 2009, 22:18:20 »
Tack, jo jag hoppades på att inspirera någon till en egen låda  ;)
Jo nog blir man lite inspirerad, men man skulle ju behöva ha något att ha i lådan då också :-\
Idag tog jag den till jobbet och putsade till alla kanter så den blev slät och fin och mjuk och go. Samt klippte till en ny botten med plats för fästskruvar samt nån form av dragavlastning till kommande kablar.
BILDER tack ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1832 skrivet: oktober 08, 2009, 22:43:55 »
Tack, jo jag hoppades på att inspirera någon till en egen låda  ;)
Jo nog blir man lite inspirerad, men man skulle ju behöva ha något att ha i lådan då också :-\
Idag tog jag den till jobbet och putsade till alla kanter så den blev slät och fin och mjuk och go. Samt klippte till en ny botten med plats för fästskruvar samt nån form av dragavlastning till kommande kablar.
BILDER tack ;)

Inga bilder än. Spenderade eftermiddagen/kvällen med att skrota ned en 360. Nu återstår bara en kaross med 4 dörrar, säten, bakre kofångare+dragkrok. I princip allt annat är bortplockat. Vilken 360 jag pratar om får ni se snart..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1833 skrivet: oktober 08, 2009, 22:47:52 »
Inga bilder än. Spenderade eftermiddagen/kvällen med att skrota ned en 360. Nu återstår bara en kaross med 4 dörrar, säten, bakre kofångare+dragkrok. I princip allt annat är bortplockat. Vilken 360 jag pratar om får ni se snart..

Bara det inte är din så...  ;)

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1834 skrivet: oktober 08, 2009, 23:00:09 »
Nu återstår bara en kaross med 4 dörrar, säten, bakre kofångare+dragkrok. I princip allt annat är bortplockat. Vilken 360 jag pratar om får ni se snart..
Om det är den blåa högre upp på denna sida, är dörrarna inte värda att demonteras och sparas, för de är nog de rostigaste 360 dörrarna jag sett ;)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1835 skrivet: oktober 08, 2009, 23:21:02 »
Ouch...  ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1836 skrivet: oktober 09, 2009, 14:00:04 »
Inga bilder än. Spenderade eftermiddagen/kvällen med att skrota ned en 360. Nu återstår bara en kaross med 4 dörrar, säten, bakre kofångare+dragkrok. I princip allt annat är bortplockat. Vilken 360 jag pratar om får ni se snart..

Bara det inte är din så...  ;)

Nej inte min! Till förmån för min  :)


Nu återstår bara en kaross med 4 dörrar, säten, bakre kofångare+dragkrok. I princip allt annat är bortplockat. Vilken 360 jag pratar om får ni se snart..
Om det är den blåa högre upp på denna sida, är dörrarna inte värda att demonteras och sparas, för de är nog de rostigaste 360 dörrarna jag sett ;)
Haha faktiskt så är det värre dörrar än på min blåa. Dom du tänker på ska lagas 3 av 4 samt bytas en.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1837 skrivet: oktober 13, 2009, 01:14:33 »
Ikväll kom säsongens första snö.. blir inte så mycket på backen men bilen samlade upp en del.

Skyndade mig att röja garaget så att bilen fick plats. Synd att låta den stå ute i sånt rusk  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dahlan144

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 729
  • Old Volvo's never die, they only go faster!"
    • Visa profil
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1838 skrivet: oktober 13, 2009, 04:22:36 »
uch då redan snö dags att ta fram vinter däcken då :P å ställa in 360n i gagaret kan ju rosta om den står ute i snön ;D
Old Volvo's never die, they only go faster!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« Svar #1839 skrivet: november 26, 2009, 22:27:24 »
Igår kväll fick jag en minut över till bilen tro´t eller ej!  :o

Ska byta till Bosch xxx xxx 124 tändmodul istället för 139 som nu sitter i. Detta för att kunna ge MS kontrollen över styrningen av dwell (spolens uppladdningstid) och förhoppningsvis få starkare gnista samt slippa misständningar med kall motor samt varm motor på högre varv.
Lödde om i kontakten för tändmodulen pga. att triggern in i 139:an ligger på stift 6 men i 124an ska den ligga på stift 5.
När jag öppnade och skulle löda om kom jag på att jag kunde ta en ledig tråd i min skärmade triggerkabel så att jag inifrån bilen smidigt kan koppla om mellan 124/139 när man byter modul. Så man slipper öppna härvan och löda varje gång.
Nästa steg är att ansluta andra änden på kabeln. Sen kan jag byta tändmodul och testa med mer dwell  :P

Nån anledning till att krångla till det vid inställning av dwell?

Börja på 2,5ms som verkar vara ett bra startvärde och sen köra och känna på spolen+modulen så att de inte blir varma. Sen höja succesivt tills det blir för varmt och sen sänka värdet lite tills en hälsosam temp uppstår på komponenterna.
Fattar ju att för mycket dwell inte leder till nåt bra men med denna metoden hittar man ju högsta möjliga värde samt har ändå koll på att man inte eldar upp någonting!
Kommentarer.. kurre?.. någon annan?
« Senast ändrad: augusti 24, 2010, 01:43:55 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.