Igår kväll fick jag en minut över till bilen tro´t eller ej!
Ska byta till Bosch xxx xxx 124 tändmodul istället för 139 som nu sitter i. Detta för att kunna ge MS kontrollen över styrningen av dwell (spolens uppladdningstid) och förhoppningsvis få starkare gnista samt slippa misständningar med kall motor samt varm motor på högre varv.
Lödde om i kontakten för tändmodulen pga. att triggern in i 139:an ligger på stift 6 men i 124an ska den ligga på stift 5.
När jag öppnade och skulle löda om kom jag på att jag kunde ta en ledig tråd i min skärmade triggerkabel så att jag inifrån bilen smidigt kan koppla om mellan 124/139 när man byter modul. Så man slipper öppna härvan och löda varje gång.
Nästa steg är att ansluta andra änden på kabeln. Sen kan jag byta tändmodul och testa med mer dwell
Nån anledning till att krångla till det vid inställning av dwell?
Börja på 2,5ms som verkar vara ett bra startvärde och sen köra och känna på spolen+modulen så att de inte blir varma. Sen höja succesivt tills det blir
för varmt och sen sänka värdet lite tills en hälsosam temp uppstår på komponenterna.
Fattar ju att för mycket dwell inte leder till nåt bra men med denna metoden hittar man ju högsta möjliga värde samt har ändå koll på att man inte eldar upp någonting!
Kommentarer.. kurre?.. någon annan?