Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - OlleR

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7
1
Övrigt / SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« skrivet: januari 13, 2016, 19:26:10  »
Såg att det var en rätt gammal tråd, men det finns själ i den.

Ska vara ärlig och medge att 340-360 inte var min favoritbil inte direkt var min absoluta drömbil förut, kändes som att den hamnade i samma fack som 460-480
Helt plötsligt hade jag köpt mig en 360 folkracebil med en 16v i.
Första heatet hatade jag bilen nåt enormt och undrade vad jag hade gett mig in på, den var brytig i ingång i kurvorna och sladdrig i utgång och för att inte tala om utväxlingen på bakaxeln som gjorde att den trots sina 155 hk och 185nm kändes ganska trött.
Vid det här läget skrattade folk friskt bakom ryggen på mig, speciellt eftersom det var motorras i sista heatet
Men jag gav det en chans till, och efter att ha bytt lite stötdämpare och annat så blev den hyffsat hanterbar, förvisso svårkörd men nu med lite bättre placeringar.
Med samma koncept och en hel del körträning börjar det lossna , åkt någon form av final de sista 3 tävlingarna och skratten har gått över till suckar om attt de måste ha med mig på startplattan.
Men fortfarande efter c:a 20 tävlingar så har det inte vart ett enda bud på den, så de får gärna skratta vidare.
Nu äger jag inte mindre än 8st och det lär inte bli färre. (2 reserv, 2 brukisar, 4 folkräsers)

sammanlagd kostnad i inköp för 8st 4500:-....så skratta på =)

Tyvärr är de skapligt värdelösa med svetsad diff men funkar din bil som en originalare att det gäller att vika in den i kurvan till man har sikte dit man ska och sedan mjukt lägga på ordentligt med effekt så suger den fast bakändan? :D

Jag har kört en rallysträcka med en original 345 DLS (2 liters) och en Volvo 240 VOC där det visade sig att 345an var snabbare

2
Övrigt / SV: Utskrattad av folk för att du åker volvo 340/360?
« skrivet: december 06, 2015, 10:44:55  »
Jag jobbade på ett företag som håller evenemang och körde Audi TT, R8, TTRS, A3 3,2 quattro etc dagligen. Det var så jäkla skönt att sätta sig i 340n sen, inget som blinkade, inget tjutande, bara en rå basic körupplevelse.

Sen skrattar folk lagomt när laddtrycket kommer ;) 340n har fått ett uppsving här nu och börjar vara riktigt populär

3
Stereo/Styling / SV: Kjolpaket
« skrivet: juli 01, 2014, 15:33:47  »
Om man då ändå inte blivit med fru och barn :P Kollat med britterna om de kan vara intresserade av något gruppköp?

4
Trimning / SV: laddtryck
« skrivet: maj 04, 2014, 10:30:57  »
600nm är 1,8-1,9 bar laddtryck på en 2,3 liter :)

När man ökar effekten med varvtal så stegras påfrestningen på de rörliga delarna i kvadrat, dvs från 4000 varv till 8000 varv är det 400% högre belastning

Med laddtryck så ökar belastningen ca 28% med 1 bar och nästan bara i den riktningen som kolv och stake är stark, men det finns andra problem (tex värme) som stegras med laddtrycket istället

Därför, om man vill ta ut max ur en motor som våra som är "feldimensionerade" från fabrik så är den gyllene vägen en kombination av de två! Det som är "säker" trimning är att utforma flödet till och från motorn så optimalt som möjligt. På en standardmotor är det ganska grovt och inexakt, särskilt gammspisar som våra, de har inte råd att göra dem "rätt" från fabrik eftersom det tar för mycket tid och kräver mer avancerade processer. Portarna är inte riktigt bra i utformningen men de är katastrof i utförandet från fabrik, så där har man lite att ta igen, samma på grenrör och insug iaf på förgasarmotorerna.

Första jobbiga strypningen (där det börjar kosta pengar) är storleken på ventilerna som räcker till ca 5600 varv, så jag har satt det som "konstanten" för min trimning av motorn. Väljer man att behålla originalventilerna så är portarna helt OK på 530-toppen förutsatt att man snyggar till dem :) Då funkar också originalkammarna, A för en körbar motor med mycke ladd, V för en körbar motor med lite ladd och tidig spool, K och H för "screamers". Med de kammarna kommer man inte varva ihjäl motorn, så det som återstår är laddtrycket :) Drivlinan är känslig för höga vridmomentsiffror och mindre känsligt för hästkrafter så därför valde jag att gå vass kam - lågt laddtryck :)

5
Trimning / SV: laddtryck
« skrivet: maj 01, 2014, 22:33:30  »
Det går säkert köra 2 bar under en kortare stund :) Min kusin körde två repor på strippen med en helt original 240 och +200hk med NOS, tredje repan blev det direktverkande luftkylning på kolvarna dock ;)

Jag tror säkert det går ta ut 500 hk med original-botten dock, men det lär vara ganska kort livslängd på den... ~330hk ger motorn på 1,2 bar med H-kammen, går man på nåt ännu vassare och större ventiler så behöver man int mycket laddtryck för att komma upp i 500 hk :)

*Edit, Sen bör man vara medveten om att 2 bar med en vass kam kan vara mindre effektivt laddtryck i kammaren än 1,5 bar om man har en kam som släpper genom mycket ut i grenröret (mycket overlap), det kan alltså gå bra på 2 bar med en kam och skita sig totalt med en annan

6
Trimning / SV: laddtryck
« skrivet: maj 01, 2014, 14:30:18  »
En liten lathund på vad jag upplevt/sett/läst om:

0,4 bar - "Säker" gräns för original-kompression. Högsta som är vettigt att gå utan intercooler. Lite av en gräns för original-insprut. SAAB/Volvo original-turbos jobbar oftast som bäst mellan 0,4 och 0,6 bar

0,8 bar - Helt ok med original-turbo´s och original turbo-motor. Smärtgräns för ej-turbo-original-motor med sänkt komp. Lite av en smärtgräns för 340/360n´s drivlina. Smärtgräns för original-insprutning (FT/FK) utan modifikationer

1,2 bar - Gränsen för vad original-botten orkar med på ett säkert sätt (FT/FK-botten). Behöver "eftermarknadsturbos" (eller mer high end som S60R eller största SAAB-aggen). Rekommenderar eftermarknadsgrenrör.

1,5 - 1,7 bar - Härifrån stegrar kostnaden ganska rejält.

När jag väljer bygga mina grejor så väljer jag att hålla mig på säkra sidan och göra det bästa av det man har. På 0,8 bar kan man få ut ganska bra med effekt om man portar och väljer kammar och ser till att prylarna är fräscha. Är det något man kör sönder så är det botten och toppen så  vill man göra det billigt för sig att mixtra så mixtrar man med allt annat och försöker hålla sig i ramen för vad man vet att botten klarar av! Räknar man då fel nånstans så finns det nya på skroten för en liten slant. Byta 4 st 2000kr stakar och en ny topp för 10 000kr när man gissat fel är int särskilt fränt för de flesta av oss som kör 340 ;)

7
Trimning / SV: laddtryck
« skrivet: maj 01, 2014, 14:16:57  »
När man säger original så är det ganska öppet för tolkning

Original för mig är att man kladdar dit ett grenrör, en turbo, btr och tryckrör

I det fallet bör man inte gå över 0,4 bar, då kommer man få problem

Vad original botten håller för däremot, det är någonstans runt 1,2 bar som man kan lita på från vad jag har kunnat läsa mig till! Men innan man är där så har man byggt om ganska mycket...

8
Trimning / SV: 531 topp hur många häst mer?
« skrivet: april 12, 2014, 15:29:50  »
Jag skulle säga att lätt portad (dvs justera det fabriken fuckat upp) och V-kam eller VX3-kam är rätt väg att gå för billig effekt! Extraktor-rör mjeh, e svårt hitta nåt och de e rätt mycke bök bygga eget...

Turbo e enklare än riktig sugtrimning ;) Men ska det bli bra måst man ändå porta och byta kammar...

9
Foto/Film / SV: 345 och 344(360) parkerade på isen
« skrivet: februari 27, 2014, 21:48:00  »
Vars finns denna isbana? Ska kanske upp till skellefteå på lördag så vore ju trevligt att få ta sig en sväng =)

Ring mig om du ska upp hit nåt, det finns gott om banor här :) denna är en mil söder om skellefteå men jag jobbar på skellefte drive center så vi har banor på fastmark också ;)

070 3898049

10
Övrigt / SV: tjuvkoppla 360gl -88
« skrivet: november 11, 2013, 21:28:58  »
Klipp inte kablarna, dra bara ur dem, därför jag tycker du ska sätta knappar, då slipper du klippa sönder eller förstöra nånting :) vanliga flatstift bara :)

Jag bor i Skellefteå jag så den e int långt borta ;)

11
Övrigt / SV: tjuvkoppla 360gl -88
« skrivet: november 11, 2013, 20:46:02  »
Sätt två strömbrytare

Ena kopplar du till tändning och ena till startmotorkabeln och båda till pluskabeln

Om jag minns rätt är gul plus, blågul startmotor, vitgrön och blå tändningslås

12
Foto/Film / Prova-på-dag drifting i Skellefteå :)
« skrivet: september 17, 2013, 22:50:02  »
Ja he va ba sväng å gaas

http://www.youtube.com/watch?v=Z9m9zcpolOI

13
Fakta/Guider / Olles Guide till motortrim/turbo B230
« skrivet: juli 28, 2013, 20:29:23  »
Detta blir ett work in progress, satt å räknade ut lite ikväll och tänkte att jag skulle sammanställa data på ett och samma ställe. Jag ska fylla på mer när jag sätter mig vid datorn hemma där jag har fler uträkningar.

Allmänna råd vid/ang trimning:

Den som konstruerat motorn från början är antagligen mer påläst än du och de flesta på internet, det finns en anledning till varför det är gjort på ett sätt och inte ett annat. Ibland är den anledningen att spara pengar och tid, där finns det utrymme för oss vebod-trimmare att tjäna effekt, i övrigt så gör man bäst i att låta bli om man inte verkligen vet vad man gör.

Motortrimning handlar oftast om att ändra karaktär på motorn och det är alltid ett givande och ett tagande. Du kommer nästan alltid att tappa effekt för att vinna effekt, eller tappa i bränsleförbrukning, hållbarhet eller körbarhet för att vinna effekt. Du gör nästan alltid ett utbyte.

Använd smörjmedel när du bearbetar aluminium, det gör att aluminiumet inte sätter igen verktygen

Effekt är en produkt av vrid och varvtal, du kan ha 1000nm vrid i motorn men står den still händer inget. Med vridstark motor menar man en motor med mycket effekt på låga varvtal. Vridmomentet kan vara lika på en lika stor motor som ger 100hk likväl en som ger 300hk, den senare varvar bara mer. Vridmoment vill vi alltid ha så mycket av som möjligt, om vi inte får problem med drivlinan dvs (högt vridmoment är vad som dödar växellådor och diffar)

Kamaxlar

Kamaxeldata:

VX3 11.37/10.65 5 55 47 3 245,4/236,2

V 11,37 11,37 245 15bt-49ab 245 53bb-11at overlap23 centerline107 lobe111 
K 11,95 11,95 253 22bt-50ab 250 61bb-9at 31,5 104 116
VX 11,37 10,65 245 12bt-52ab 236 50bb-6at 18,5 110 112 
M 9,5 10,5 232 0bt-52ab 230 44bb-6at 6 116 109
H 12 11,5 258 27bt-51ab 254 57bb-17at 44 102 110 
A 10,5 10,5 241 14bt-45ab 240 50bb-10at 27 104 110

Personliga kommentarer på olika kammar:

A-kam: Slöaste kammen man bör använda. Bygger bra botten men planar ut för tidigt för att utnyttja motorns potential. Fin kam för dagligt bruk med turbo då turbon förlänger registret lite
V-kam: Den bäst avvägda kammen för originalventiler, passar bra till utväxlingen på 340/360. Drar starkt från 3000 till 5700 varv
VX3-kam: Mellanting mellan A och V, också bra allround kam
K-kam: För vass för originalventiler, höjer effekten på höga varv men dödar mellanregistret. Behöver minst ett snäpp större ventiler för att inte agera strypning.
H-kam: Ännu vassare än K, slutar dra strax över 7000 varv. Ger väldigt svag motor under 3000 varv och vaknar till ordentligt efter 4000 varv.

T, M osv tar jag inte ens upp då jag inte finner nån nytta med dem

Motordata

Det här har jag pluggat in i pipemax för V-kammen på en 230:

Stroke: 80 mm = 3.14960632
Bore: 96 mm = 3.779527584
Con rod length: 152mm = 5.984252008
Valve head intake = 1,732283476
Valve head exhaust = 1,377952765
Cam lift = 0,44763779823
Valve stem = 7 mm = 0,275590553
Center lobe 111
Centerline 107

Här kommer flöden på olika varvtal för att mäta på kompressorkartor:

Volvo B230 på 1 bar laddtryck

liter (2,3) x rpm (7000) x VE (85) x PR (2) / 5660 = CFM (480)

CFM / 14,27 = lb/min
CFM x 0.000472 = m3/s

2000 varv = 140cfm = 10 lb/min =  0,065 m3/s
2500 varv = 170cfm = 12 lb/min = 0,08 m3/s
3000 varv = 210cfm = 14,5 lb/min = 0,10 m3/s
3500 varv = 240cfm = 17 lb/min = 0,11 m3/s
4000 varv = 275cfm = 19 lb/min = 0,13 m3/s
4500 varv = 310cfm = 22 lb/min = 0,145 m3/s
5000 varv = 345cfm = 24 lb/min = 0,16 m3/s
5500 varv = 380cfm = 26,5 lb/min = 0,18 m3/s
6000 varv = 415cfm = 29 lb/min = 0,195 m3/s
6500 varv = 450cfm = 31,5 lb/min = 0,21 m3/s
7000 varv = 480cfm = 34 lb/min = 0,22 m3/s

Turboagg och kommentarer (baserat på B230 med H-kam, dvs 7000 varv på topp):

GT28RS = Bra effektivitet under större delen av registret, tappar på sista 1000 varv
TD04H-18T = Läs ovan
GT35 = Tröttare på bygga ladd på låga varv men bra effektivitet mot toppen av registret
T25 (saab turbo) = Gillar ladd som bäst på 0,6 bar, är alldeles för liten för ovanstående motor. Räcker med till 4500 varv på 0,6 bar, dvs ok om man kör tex en A-kam och vill ha bra botten

Länkar:

Kanonbra sida ang turbo´s: http://www.900aero.com/main/tech_main_turbo.htm

14
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: juni 30, 2013, 23:13:56  »
Den gick jättebra tills vi fick för oss att dra wastegateslangen. Det såg ut som om den bottnade på 0,8 bar, men det gjorde den inte när den fick soppa ordentligt... 1,5 bar och en topplockspackning mindre :P Men volvon som försökte köra om i rondellen blev rätt långt efter :P

15
Projekt / SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« skrivet: juni 30, 2013, 23:12:05  »
Nej det vet jag inte!

Den lever om lite ibland när man ska iväg och den är väl inte direkt följsam men det är int så att man kör motorstopp iaf :)

16
Projekt / SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« skrivet: juni 30, 2013, 14:01:53  »
Jag kör med B21ET-tryckplatta och 6 puck sinter och det spinner på hakka black före kopplingen på 0,4 bar ladd :) Kostade mig 2300kr med sinterkoppling!

17
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: juni 30, 2013, 12:15:04  »
Lite mer bilder från gårdagens bonn-meck:










18
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: juni 30, 2013, 06:47:34  »
Uppdaterar bara lite snabbt me bilder, har ikväll stoppat ner en liten turbo i raketen :)

Bild på färdiga installationen (för testkörning) och downpipen som är första 10 cm omsvetsat från en saab och resten konat till 3-tum och sedan lindat med biltemas finest

19
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: maj 14, 2013, 18:20:56  »
Såhär ser turbotryckplatta och turboförgasare ut

20
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: maj 12, 2013, 18:02:19  »
Man måste också komma ihåg att om man kortar fjädrarna ändrar man deras fjäderkonstant också! Det innebär att när bilen går i kurva så kommer den pusha mer fram. En mittmonterad bil brukar pusha lite fram och vända relativt fort om man väl får sladd bak (mindre vinkel)

Korta fjädrarna fram borde innebära att: Den bromsar hårdare men tappar i acceleration, den svänger in bättre (även pga ändrad styrgeometri) men pushar mer (än tidigare) fram mitt i kurvan och man behöver mer gas för att hålla samma vinkel i sladd

21
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: maj 11, 2013, 11:14:26  »
Körde en liten sänkning fram igår på raketen. Tog ett varv på fjädern, karate style. Bilen beter sig mycket bättre nu, svänger in betydligt bättre och balansen blev mer mot hur en mittmonterad bil brukar kännas, rekommenderas starkt! Dock vill kanske inte alla ha samma stuk som jag med hög röv ;) Kapade fjädern på plats och lappade igen såren som blev i talriken med svetsen bara :)

22
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: maj 10, 2013, 16:28:09  »
Faktiskt så kan jag inte göra det :/ Ljuddämparen blev för lång och om jag kortar övergången så kommer den börja strypa...

23
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: maj 03, 2013, 12:31:57  »
Första provturen med 3" avgas igår. Blev lite justering av vinklar å sånt idag samt lackering av avgassystemet



Det dök upp en sinterkoppling härom dagen också, här ligger även 360 svänghjulet brevid 343ans:



Och såhär ser motorn ut:


24
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: maj 01, 2013, 17:50:48  »
Det blir original tryckplatta tills jag får tag i något bättre, vi börjar på 140 hk och sen försöker vi få snurrbon att funka på typ 0,2 bar, därefter blir det att luska ut hur man ska få sakerna att hålla :P

Den dagen den sorgen ;) Jag vet inte riktigt än hur jag ska lösa det, men vi börjar me att få det att fungera! Kan bli nån fräck skoterförknasare eller nåt i slutändan :P

Var på biltema och tänkte hitta mig ett 3" slutrör, men eftersom allt dem hade var för klent så blev det två st 2,5" istället, sen tiggade jag ihop en förgrening och tiggade fast dem. Bifogar en bild på hur man kan göra om man är för lat för att göra en mellanbit när det blir för stor glepa (denna va typ 10mm)

25
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 29, 2013, 22:46:24  »
Måste ändå i med en ny koppling, men den torde dyka upp på torsdag, blev en 6 puck sinter :)

Det blir en GT25 från en SAAB till att börja med, sen kommer jag över en GT28RS billigt så åker den ner direkt :) Saab-turbon kommer inte orka hela vägen men jag har en annan 2,3 saabmotor med en likadan som levererar 260hk så det är inte alltför långt ifrån :)

26
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 29, 2013, 22:36:22  »
Det blir den motorn som ska överladdas sen, en 230f med H-kam och portad B19-topp (398)

Jao det var det som var tanken, få ihop den å åka dit!

27
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 29, 2013, 22:08:04  »
Tack min herre! :D

Igår gjorde farsan klart en bil-lyft som han byggt på ett tag, en gammal övergiven truck som fick sätta livet till :) Sen kom jag över ett 940 turbogrenrör som jag tänkte modifiera lite för att få dit en snurra på kärran.

Och idag så gick hon prickfritt igenom besiktningen, hur det nu gick till det vet jag inte men jag tror jag charmade tjejen som besiktade ;) Så då åkte vi raka vägen och köpte ett nytt 3" avgassystem för hela 700 kr.

Byggde ett fäste och börja tigga ihop det ikväll, få se om man får det klart imorrn eller om det blir först på torsdag. Hade ev tänkt hinna få ner nymotorn i biln innan helgen (utan turbo)

28
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 25, 2013, 10:44:43  »
Oj var det så enkelt att konvertera förknasarn! Visste jag det så hade jag ju kunnat göra det själv :P Men men den är på ingående snart så! Tänkte prova ett turbogrenrör från en 940  innan jag ställer mig och svetsar ihop ett eget rör, hitta åt ett för en femhundring :)

Tack tack min herre! Jag ska byta gummi fram så ser det vettigare ut men tills vidare så får det vara såhär, jag tycker inte de upplevs så jättestora på riktigt, men oranga är dem :P Går inte riktigt få med färgen på bild, de lurar kameran ganska mycket ;/

Det blir original drivlina var det tänkt, hade tänkt uppa effekten till just under 300hk men genom att bara ladda 0,9 så håller jag ner vridmomentet så att drivlinan KANSKE klarar sig :P Har ett par drivlinor till liggandes så det är väl inte katastrof om det ger sig. Om matten stämmer så ska den ge 330hk på 1 bar med denna H-kam, dvs 300 hk på 0,9 men sku tippa att man håller ner den lite till i laddtryck iaf till en början :) Dessutom kommer nog inte GT25an hänga med så långt

Såhär ser returen ut från turbon för oljan

29
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 24, 2013, 10:18:21  »
Det är otroligt seriöst ;) Det roliga är att den spelar både bra och högt, no finns det många som åker runt med sämre dunk helt klart! :D

Jag vet faktiskt inte vad det är för något jag väntar på än :P Det är en original turboförgasare iaf, som satt på volvo en gång i tiden! Lutar åt att beställa ett grenrör istället för att ställa sig och svetsa det själv, är ändå rätt mycket tid innan de e klart, sen blire en 6 puck sinterlamell :)

30
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 23, 2013, 21:16:57  »
Jajjemen!

Såhär ser baslådan ut, och idag slipade jag ner kompet lite i toppen. Igår hämtade jag en GT25 turbo och intercooler och sen sitter jag och väntar på turboförgasaren :)

31
Drivlina/Växellåda / SV: starkare koppling till 300 b200
« skrivet: april 22, 2013, 21:50:39  »
Awesome :D

32
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 21, 2013, 16:37:16  »
Justja, lite dunkadunka satte vi in också. Fick med en baslåda (12") till ett hemmabio jag köpte som int fungerade, men montar man ett slutsteg bakpå så gick det bra. 5500kr kostade den tydligen :P Det matchar vi med biltema´s 400kr stereo och original Volvo Sound frontare! Kabeldragningen för pluskabeln gjorde vi i balken, det ska ju vara seriöst.. ;)

33
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 21, 2013, 16:26:43  »
...och just som jag skulle sätta ihop motorn som jag hade planerat skulle se ut standard så dyker en gammal vän upp med en H-kam och hårdare fjädrar samt lov-ord om en turboförgasare...

34
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 21, 2013, 16:25:20  »
Var lite rost på dörrarna också så jag körde lite färg på dem. Måste dock göra om det, blev superstressigt att hinna och fick problem både med grunden och sedan vatten i systemet när jag sprutade den. Sen lyckades jag lägga för lite blå på undersidan av dörrarna så det blir att slipa ner och köra allt ordentligt nästa gång. Då blir det en lätt touch av orange flake i den också så att den glimmar orange i sol-ljuset

35
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 21, 2013, 16:19:43  »
Sen gick vi över på rostlagningen, hade ett hål i sparklådan som behövde läggas igen. skar ut, måtta, och banka till en liten plåt sen punktade jag fast med migen och la igen det med tigen

36
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 21, 2013, 16:18:08  »
När jag lix var igång så lackade jag upp motorn lite också. Mörkrosa metallic på motorblocket och guld med guldflakes på ventilkåpan

37
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 21, 2013, 16:16:53  »
Eftersom jag hade upp ventilerna så var jag så dum att jag lyste in där med en ficklampa. Sådär får det ju int vara, så jag portade den också. Upptäckte också att insuget var kraftigt missmatchat med 34mm till 40mm portning, så det var vi tvungen fixa också...

38
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 21, 2013, 16:15:08  »
Kopplingen började slira och då tänkte jag att när jag lix ska ut med motorn så kan jag bygga en ny. Råkade ligga en 230f i lagret så jag rev den och renoverade den samt plockade ihop det jag behövde från en annan B19 jag hade liggandes. Polerade upp kolvtopparna och kontrollvägde prylarna. Polerade upp ventilerna också då jag lix var igång, åsså gjorde jag en dildo åt min tjejkompis eftersom hon int hade nån kille på alla hjärtans dag. (rostfritt rör som jag tiggat igen)

39
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 21, 2013, 16:10:56  »
17" 215/40 tyckte jag inte stod ut nog mycket på en 343a, så jag tog och lackade om dem med en florucerande orange @ 2500 kr litern:

40
Projekt / SV: Olle´s fjortismagnet
« skrivet: april 21, 2013, 16:08:59  »
...sen råkade jag komma över ett par fälgar, dock 4x108, men det var snabbt fixat i borrmaskin! 400 kr gav jag för dem med däck på, inte särskilt bra men dugliga... En provmontering följde

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7