Författare Ämne: Bruksbil 340 b14 "gubbaräsern"  (läst 7117 gånger)

RemJoel

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Bruksbil 340 b14 "gubbaräsern"
« skrivet: maj 20, 2020, 03:06:12 »
Har nu haft 340n i ett par månader och vistats en del på forumet, så jag tänkte dra igång en projekttråd. Kanske finns en och annan intresserad, om inte för egen bokföring.

83as 343 med b14.4s och m45 gäller det. Få ägare och 11.000mil i skrivande stund, för några veckors dålig lön. Fördelen med 300 vs mer eftertraktade modeller 8)

Planen var och är fortfarande mycket enkel; jag vill ha en gammal bil som jag kan bränna runt med på 70vägarna på landet. Skiter i effekt och lyxtilläg som radio, kul att köra och inget mer än så.

Sedan inköp har jag bytt batteri, renoverat startmotorn som var död, och köpt lite bredare sommardäck på opelfälg. Köpt med nybess men fick värma startmotorkolet med kupéfläkt i timmar inför varje åk, inte världens bekvämaste...Påbörjat rostarbete i skärmkanter börjar gå mot sitt slut. Vänster fram är illa men resterande var endast ytrost som jag tillsammans med  trösklarna lackat med såndär gummifärg. Tänkte behålla det så tillsvidare med lite two tone stuk i blå och svart. Det väl gjort så är han funktionellt i schysst skick.

Framtida planer är inte så många de heller, plugga egr som jag läst om här  ;) samt köpa land rover dämpare till bak för väghållning. Kanske förgasarfilter eller kamaxel långt fram samt lappa det kapade avgassystemet som förra ägaren med sina 3 veckor av ägande likförbannat hann sätta vinkelslipen i.. om jag tröttnar på baktändning tillslut, går faktiskt att köra tyst om man föröker!

Det är allt jag har att säga, lär uppdatera allt eftersom med framtida problem osv, är det inte nåt... ja då är det nåt annat som far min säger.

RemJoel

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Bruksbil 340 b14 "gubbaräsern"
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2020, 14:58:08 »

Planen var och är fortfarande mycket enkel; jag vill ha en gammal bil som jag kan bränna runt med på 70vägarna på landet. Skiter i effekt och lyxtilläg som radio, kul att köra och inget mer än så.

RemJoel

Välkommen till forumet! Din plan låter helt lysande!!  ;D  Längtar själv emellanåt till ett sånt projekt som du påbörjat. Du kommer nog att ha mycket kul på 70 vägarna i sommar. Lycka till och projektet kommer att följas.  ;)

RemJoel

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Bruksbil 340 b14 "gubbaräsern"
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2020, 18:59:53 »
Tackar, otroligt med resurser häromkring. Sneglade på äldre mg, fiat, 205 och golf av just samma anledning men åkte på en närliggande annons. Otroligt nöjd med köpet och fått riktigt tycke för 300an. Ska bli kul!

RemJoel

RemJoel

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Bruksbil 340 b14 "gubbaräsern"
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2020, 23:12:36 »
Hej igen, hänt en del sedan sisst. Skruvat lite småpyssel såsom askkopp, rutvevar och bältfästen. Totalrekondat med grovdammsugarn också.

Vidare påbörjade jag reparation av ljuddämparn som medföljde köpet i skuffen; men det vart inget bra eftersom svetsen är hos en bakant och iom corona vart det inte av helt enkelt. Lappade provosoriskt med klämmor men den tog i karossen och väsnades något otroligt i kupén. Inväntar istället ett nytt avgasrör från tradera för hela 105 riksdaler plus frakt.

Därefter rensade jag motorrummet litegrann, framförallt nytt luftfilter och tog bort dendär varmluftshalsen. Detta väl gjort så kan han klättra själv i backe på tomgång! Tog mig genom skogsväg på 2ans växel i 10 minuter i stäck utan minsta gaspådrag  :) Bränsleförbrukning verkar gått ner dessutom. Allt som allt mycket nöjd.

Lite mer problematiskt däremot ät de sänkblock jag installerat och oinstallerat satt säga. Mekade ihop ett par 60x60mm själv med en rejäl stålbalk lackerad samt lösbultar 8st. Började oturligt nog med förarsidan vilket vart gjort på någon timme. En dag senare på passagerarsidan märkte jag efter installation av staget som finns där, och hur det omöjliggjorde att blocket på passagerarsidan satt korrekt. Påbörjade därefter att flytta staget och borra hål längre in i ramen men vågade mig inte på det. Blev att ta bort alltihop och återställa.. Om någon har tips eller hänvisning gällande detta vore det uppskattat...

Inväntar f.ö lite krimskrams som 2st borschlysen fram och en 300powerdekal till bak. Tänkte montera dämparen när den anlänt och köpa landrover stötdämpare bak om jag inte listat ut detdär staget innan sommaren är över och gett ut på blocken. De väl utlistade tänkte jag köpa hem ett par framfjädrar från classicswede.

F.ö anlänt på landstället nu och skogsvägarna här är mycket bättre än förvöntat med denna bilen, inte särskiljt dåliga vägegenskaper från fabrik ändå. Brände en halvtank första kvällen  ;D
RemJoel

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Bruksbil 340 b14 "gubbaräsern"
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2020, 07:57:57 »
Därefter Brände en halvtank första kvällen  ;D
RemJoel

 ;D ;D