Författare Ämne: MS och Hallgivaren  (läst 20118 gånger)

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
MS och Hallgivaren
« skrivet: oktober 31, 2005, 23:56:20 »
Tjo, nu börjar MS-installationen att röra på sig...

Har stumsvetsat fördelaren och tagit bort vakumklockan. Blir att köra MSnS-Extra med orginal Bosch tändmodul. Jag har förstått hur modulen ska kopplas in men hur tar jag ut tändsignalen från fördelaren?

Det är en fördelare med hall och 4st "triggers". Det är 3st anslutningar

+, 0 och - ... Hur ska dessa kopplas in? Är medveten om att pullup är nödvändig men hur ska det kopplas in?


MVH David

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #1 skrivet: november 01, 2005, 16:45:47 »
jaadu David.. jag har ju MS men ännu inte fått tummen ur för att konvertera tändningen oxå..

Dock har jag en fördelare med hallgivare i samt tändmodul slutnr 139 liggandes för ändamålet så jag behöver oxå informationen. Har den kanske i burken, ska kolla.
Har den inte i skallen i allafall  :)

En fråga, vad har du för slutnr på din boschmodul?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #2 skrivet: november 01, 2005, 17:08:06 »
Hittade två alternativa sätt att ansluta hallgivaren,
bifogar kopplingsschema:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #3 skrivet: november 01, 2005, 17:08:27 »
schema nr 2:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #4 skrivet: november 01, 2005, 17:10:28 »
citat från www.megasquirt.info:

Hall effect crankshaft position sensors typically have three terminals:

    * one for current feed,
    * one for ground, and
    * one for the output signal.



In some cases, the Hall sensor doesn't produce a voltage signal, instead it pulls a voltage low. In these cases, you will need to attach a pull-up voltage and current limiting resistor to the signal line. You do this with a 5 or 12 Volt source (MegaSquirt will work with either voltage, check your sensor specs to see which it expects).
« Senast ändrad: november 01, 2005, 17:11:20 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #5 skrivet: november 01, 2005, 17:22:05 »

+, 0 och - ... Hur ska dessa kopplas in? Är medveten om att pullup är nödvändig men hur ska det kopplas in?

+ till tändning 12v+
- till jord
0 till den anslutning på megasquirt du väljer enligt ritningarna jag skickade, antingen ingång 24 eller 25.

pullup enligt samma schema.

Klarnar det?
« Senast ändrad: november 01, 2005, 17:22:39 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #6 skrivet: november 01, 2005, 21:57:46 »
Jodå det har börjat klarna en smula, men det är babysteps som gäller för att jag ska hänga med  ;D
Som tur är så har jag en kompis som har betydligt bättre koll än mig och har donat med MS tidigare.

Jag kommer inte ihåg slutnumret på tändmodulen, har det uppskrivet någonstans men om jag inte hittar den lappen ska jag försöka komma ihåg att skriva av det imorrn.

343TIC

  • Medlem
  • Antal inlägg: 182
  • Quasimodo
    • Visa profil
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #7 skrivet: juli 22, 2006, 22:01:04 »
På vilka motorer sitter den fördelaren som krävs? Modell och beteckning? Blockplacerad modell alltså.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2006, 21:16:26 »
På vilka motorer sitter den fördelaren som krävs? Modell och beteckning? Blockplacerad modell alltså.

Volvo 240 GLT ca 1984 tog jag min fördelare och tändmodul ifrån.

Bosch.nr. på fördelare: 0 237 024 015[b/]

Bosch.nr. på tändmodul: 0 227 100 139[b/]

(Det viktiga är att det är hallgivare i fördelaren samt att tändmodulen har slutnr. 137/139)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2006, 12:21:12 »
Sitter även på B19E fast du får låsa all förtändning.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #10 skrivet: juli 31, 2006, 16:12:03 »
Sitter även på B19E fast du får låsa all förtändning.
Jo det får man ju göra med alla!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2006, 18:28:15 »
Sitter även på B19E fast du får låsa all förtändning.
Jo det får man ju göra med alla!

Japp, på alla som har förtändning i fördelaren. Jag bytte till en annan fördelare då hallgivaren i min original gav upp och denna är helt stum ifrån fabrik.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #12 skrivet: augusti 03, 2006, 21:16:48 »
[quote author=gronsaken

Japp, på alla som har förtändning i fördelaren. Jag bytte till en annan fördelare då hallgivaren i min original gav upp och denna är helt stum ifrån fabrik.
Citera

Satte du i hallgivare i den nya då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #13 skrivet: augusti 05, 2006, 14:23:42 »
[quote author=gronsaken

Japp, på alla som har förtändning i fördelaren. Jag bytte till en annan fördelare då hallgivaren i min original gav upp och denna är helt stum ifrån fabrik.
Citera

Satte du i hallgivare i den nya då?

Det satt hallgivare i den från början. Vet tyvärr inte ifrån vilken motor denna fördelare kom då den är "MS-vänlig" ifrån fabrik men det lär väl gå att ta reda på om man vill.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #14 skrivet: augusti 06, 2006, 09:36:32 »
[quote author=gronsaken

Japp, på alla som har förtändning i fördelaren. Jag bytte till en annan fördelare då hallgivaren i min original gav upp och denna är helt stum ifrån fabrik.
Citera

Satte du i hallgivare i den nya då?

Det satt hallgivare i den från början. Vet tyvärr inte ifrån vilken motor denna fördelare kom då den är "MS-vänlig" ifrån fabrik men det lär väl gå att ta reda på om man vill.

Jag är bara nyfiken, visste inte att det fanns sådana stumma med hall i original!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:MS och Hallgivaren
« Svar #15 skrivet: augusti 06, 2006, 10:00:21 »
[quote author=gronsaken

Japp, på alla som har förtändning i fördelaren. Jag bytte till en annan fördelare då hallgivaren i min original gav upp och denna är helt stum ifrån fabrik.
Citera

Satte du i hallgivare i den nya då?

Det satt hallgivare i den från början. Vet tyvärr inte ifrån vilken motor denna fördelare kom då den är "MS-vänlig" ifrån fabrik men det lär väl gå att ta reda på om man vill.

Jag är bara nyfiken, visste inte att det fanns sådana stumma med hall i original!  :o

Det visste inte jag heller, ska försöka ta reda på vad den kom ifrån för bil/motor. Det är ju inte alltför mycket jobb att stumsvetsa en fördelare men smidigt att slippa  :)