Författare Ämne: Volvo 360 e230 gle  (läst 129790 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #80 skrivet: augusti 24, 2005, 16:01:53 »
ja, men även om det dras med rätt moment skulle jag aldrig plocka stiftet...

Man får väl göra en riskanalys och ta ställning till om det är värt det  :P

Ja med tanke på att ett ställbart kostar 200kr lokalt här så är det inte mycket att snacka om. Kan nog till och med be nån på jobbet fräsa upp ett spår för en bullkrans eller så..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #81 skrivet: augusti 24, 2005, 19:14:14 »
En grej jag sett folk göra är att borra nya egna hål (max två/kamhjul extra) med lite olika grader +/-, bara köpa några kamdrev billigt på skroten och sätta upp dom i en fin pelarborrmaskin och borra lite olika värden. Vet man hur mycket man ska ändra så räcker det ju att borra ett hål. Så har man möjlighet att låna ett ställbartkamdrev och gradplatta så man vet hur man ska ställa kamdrevet så är det ju bara borra om original drevet. Billigare blir det inte.
« Senast ändrad: augusti 24, 2005, 19:15:06 av T08R »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #82 skrivet: augusti 24, 2005, 19:16:16 »
En grej jag sett folk göra är att borra nya egna hål (max två/kamhjul extra) med lite olika grader +/-, bara köpa några kamdrev billigt på skroten och sätta upp dom i en fin pelarborrmaskin och borra lite olika värden. Vet man hur mycket man ska ändra så räcker det ju att borra ett hål. Så har man möjlighet att låna ett ställbartkamdrev och gradplatta så man vet hur man ska ställa kamdrevet så är det ju bara borra om original drevet. Billigare blir det inte.
Det är ju ett alternativ, men om man kan fräsa ett spår så har man ju alla inställningar möjliga i ett drev sen..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #83 skrivet: augusti 24, 2005, 19:21:55 »
Ju fast har man hål så kan det inte ändras något när man drar fast, lossar mm. Det kan inte vibrera till annat läge med tiden mm. Även om det inte ska kunna det. Fast det ska det ju inte om man tar bort styrstiftet heller... Så det beror på hur stor säkerhets marginal man vill ha.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #84 skrivet: augusti 24, 2005, 19:25:22 »
Ju fast har man hål så kan det inte ändras något när man drar fast, lossar mm. Det kan inte vibrera till annat läge med tiden mm. Även om det inte ska kunna det. Fast det ska det ju inte om man tar bort styrstiftet heller... Så det beror på hur stor säkerhets marginal man vill ha.
Ja precis, men om man fräser ett spår så man kan justera max/min inom säkerhetsmarginalen..

Hur många grader behöver man justera max, 9° eftersom en kugg är det? Blir det ventilsallad på en topp som är planad 3mm om man går 4,5° åt vardera hållet på inställningen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #85 skrivet: augusti 24, 2005, 20:42:33 »
Beror på lyfthöjden på kammen och ventilspel också...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #86 skrivet: augusti 25, 2005, 21:05:43 »
Jo det förstås..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #87 skrivet: augusti 25, 2005, 23:25:54 »
I de böcker jag har motorbyggnad så säger dom att den enda metod som man kan lita på är att sätta modell-lera på kolven och vrida runt motorn ett varv och sedan se hur mycket leran pressats ihop, eller rättare sagt hur mycket lera det var kvar. Och så får man väll justera om kammen och upprepa. Tar en del tid men så vet man också vilken frigång man har...

Sedan har man alla dynamiska effekter som att vevstaken blir några 10-delar längre vid 7.000 rpm och om man har för svaga ventilfjädrar så "flyter" dom en del och ventilen stänger senare än den borde mm mm
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #88 skrivet: augusti 26, 2005, 13:43:22 »
I de böcker jag har motorbyggnad så säger dom att den enda metod som man kan lita på är att sätta modell-lera på kolven och vrida runt motorn ett varv och sedan se hur mycket leran pressats ihop, eller rättare sagt hur mycket lera det var kvar. Och så får man väll justera om kammen och upprepa. Tar en del tid men så vet man också vilken frigång man har...

Sedan har man alla dynamiska effekter som att vevstaken blir några 10-delar längre vid 7.000 rpm och om man har för svaga ventilfjädrar så "flyter" dom en del och ventilen stänger senare än den borde mm mm

Smart! Låter som ett skoj experiment  :)

varvet är lugnt.. varvstopp på 6k.. fast utan renix så kanske man frestas att öka det..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #89 skrivet: september 10, 2005, 17:49:42 »
Snart så kommer b230:an i 360n 8)
ska nog ut och hämta en ikväll!
en 90:a som troligen topplockspackningen har gått på men med min planade topp så behöver man ju inte bry sig eftersom jag måste byta ändå!
frej har plockat i k-kamen i våran 3,5 mm planade topp och den ska i snarast!!
men vill bara att nån som vet håller med om att det "bara" är att lyfta ur den gamla, ta koplingen och motorfesterna, på med dom på den gamla och slänga i skiten!!
sen är det bara att sladda vidare!!!!
då kanske mitt projekt heter "Volvo e230 gl"
vi får se nästa helg!!
ha de bra
Lycklig igen i min 360gl sedan

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #90 skrivet: september 11, 2005, 08:33:18 »
Dom här grejerna du måste ta från B200 för att få det att funka.
Vet de då jag va med och böt motor i Freedos bil för en vecka sen.

Ventilkåpan, då det inte är gängat i hålen mitt på ventilkåpans kant på dom nyare.
Oljefällan till vevhusvent. (plast burken över oljepumpaxeln) ser helt fel ut på dom andra.
Svänghjulet om du ska köra med Renix.
Plugga hålet till oljestickan i B230 blocket då det på B200 sitter i tråget.
Termostathuset är inte lika, skiljde iof bara i längd men iaf.
Vattenpump för att kunna montera remskivan.
Generator med fäste.
Remskivan på vevaxeln.
Oljetråg.
Oljesticka och röret den sitter i.
Motorfästen.
Insug då det inte alltid finns lika många vacumutgångar mm på B230, annars så ser dom exakt lika ut.
Grenrör.
Bränsle bryggan (den som håller spridarna) då det inte alltid finns urtag för kallstartspridare på alla B230.

Säkert glömt något men fyller på om jag kommer på något mer.

Lycka till med bytet.


Några saker till...
Fördelare om man kör med Renix.
Plugg till toppen i bakkant om det sitter fördelare på toppen original.
Givarna i toppen är inte samma mellan alla motorer, så för att va på den säkra sidan bör dom flyttas över.
« Senast ändrad: september 11, 2005, 10:39:33 av T08R »

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #91 skrivet: september 14, 2005, 15:38:02 »
Å fan!!! :(
det var inte lite det!!
men ska ta en b230e från 85 ist
måste jag byta allt det där ändå!
trodde bara det var koplingen man behövde byta
Lycklig igen i min 360gl sedan

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #92 skrivet: september 14, 2005, 17:11:08 »
Man behöver inte byta vattenpump+remhjul om man konverterar till elfläkt framför kylaren, då får B230 pumpen plats och remmen stämmer.

Edit: Som sagt finns uttag för kallstartsspridare på vissa fuelrails på B230, t ex fanns det på min från en B230FB (940 -92)
« Senast ändrad: september 14, 2005, 17:13:09 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #93 skrivet: september 14, 2005, 18:19:20 »
Är du säker på det där Nemesis?

Jag kan ha fel, men jag trodde att om man kör med vattenpump och vevens remskiva från en b230 så måste man ha den bredare remmen och den passar ju inte på generatorn från en b200. Om man nu inte kan byta remskivan på generatorn till en från b230 dvs.



« Senast ändrad: september 14, 2005, 18:19:45 av Freedo »

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #94 skrivet: september 14, 2005, 21:53:09 »
Det är ju inga problem att byta allt det där.
Bara skruva av det från gamla motorn och montera på det på B230.
Tar några timmar extra bara när motorn är urmonterad.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #95 skrivet: september 14, 2005, 22:41:43 »
Det finns mycket prylar på våra röda block motorer  8)

Men fördelaren? Är väl ingenting speciellt med fördelaren för att man kör med renix, jo just det.. vaacumet är kopplat till renix istället för fördelaren, men om man kör med fördelare med vaacumklocka utan att ansluta vaacumet då? Just det, centrifugalvikterna.. Bah  >:(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #96 skrivet: september 15, 2005, 11:05:34 »
Är du säker på det där Nemesis?

Jag kan ha fel, men jag trodde att om man kör med vattenpump och vevens remskiva från en b230 så måste man ha den bredare remmen och den passar ju inte på generatorn från en b200. Om man nu inte kan byta remskivan på generatorn till en från b230 dvs.
Jag kör med vattenpump och pumpremskiva från B230FB och med original remmarna och jag har inte märkt något, tyckte remskivorna såg ut att vara för samma typ av rem...
Skall kolla om jag har nån bild med dessa bredvid varandra.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #97 skrivet: september 15, 2005, 22:38:01 »
Har för mig att dom inte "spårar" helt med varandra när dom är monterade om man blandar B230 och B200 remskivor.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #98 skrivet: september 16, 2005, 19:51:31 »
Mellan min 200F och 230FT skiljer det säkert närmare 5cm i djup på vattenpumparna och remmarna är 11,9mm på 230 skivorna mot 9,5 på 200:ans annars såg det rätt så likt ut om man bortser från servopump, generatorplacering osv.
Förare TEAM EGON RACING

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #99 skrivet: september 17, 2005, 10:48:37 »
Det kan nog vara så att det är olika mellan årsmodellerna. Äldre b230 är nog lika, men de senare har fått det ändrat av någon anledning.

Tex så är det ju samma kamrem tom -93 sedan är det en med runda kugg. Då blev det väl bredare drivremmar också kanske.


Tänkte passa på att säga en annan sak som egentligen inte har med det hela att göra men ändå lite :)

Jag kom på en sak ang turbo i våra bilar, kanske är självklarheter men jag har inte tänkt på det förut.

Det har ju varit snack om det går att få i orginalgrenrör med turbo eller inte.
Men det måste väl vara så att det är de nyare grenrören/turbo som går att få dit då de är klart mindre men ändå effektivare.
Tex Performance har ju en motor från -98 och den turbon fick ju plats utan större ingrepp som jag förstod det.

Nu vet jag inte precis vilka årsmod det gäller men det går ju att ta reda på.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #100 skrivet: september 17, 2005, 12:14:52 »
Helt rätt, jag har inte heller nån koll på årsmodeller men det är inget problem att få dit grenrör och standard turbo från nyare 230FT.
Förmodligen går det med enbart omflyttade olje/vattenledningar men för att vara på sen säkra sidan slipade jag ner konsollen som motorfästet sitter i ett par millimeter.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Frejs inlägg
« Svar #101 skrivet: september 18, 2005, 22:02:30 »
Lägger in en fråga här åt brorsan,

Går det att ta ett plant svänghjul och tillhörande tryckplatta från en B230E -85 och montera tillsammans med 360 b200-lamell på en B200.

För det går väl inte köra med B230-lamellen pga. fel antal splines i lamellen?

Eller blir det fel med urtramningslager och grejer om man gör såhär?
« Senast ändrad: september 19, 2005, 22:11:26 av Mefistofeles »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Volvo 360 TIC "Jag rullar o snurrar"
« Svar #102 skrivet: september 19, 2005, 14:00:11 »
Det beror ju även på vilken tändning, olika antal hål i svänghjulen.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Volvo 360 TIC "Jag rullar o snurrar"
« Svar #103 skrivet: september 19, 2005, 19:19:13 »
Varför inte ta hela kopplingen från b200? Jag tror den håller för typ lika mycket moment om det är problemet.

Men annars är jag osäker på hur det blir iom att b200 har försänkt svänghjul.
Men om man har båda lösa är det ju bara att mäta och prova.
Jag tror att det funkar, men man vet ju aldrig.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #104 skrivet: september 20, 2005, 13:26:43 »
Det där skiljer ju en del mellan olika modeller och år, frågan är om man kan ge ett klart besked på vad som sitter var utan att använda VADIS (volvos elektroniska verkstdsbok)...

Den B230FB som jag har, hade exakt samma svänghjul och tryckplatta som den jag hade liggande från en 300. Med undantag för att det var borrat olika antal hål i svänghjulet för tändningen  :P
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #105 skrivet: september 20, 2005, 21:15:38 »
På Gustavs B200F måste det ju sitta ett djupt svänghjul med hålbilden för Renix (44-2-2) det är ju säkert som synden.

På hans B230E sitter det ett plant svänghjul utan några borrade hål.
Hmmm det slog mig just att jag alltid trott att det svänghjulet hör till B21/B23 och att det djupa sitter på alla B2xx......

Hursomhelst så är det väl olika antal splines i lamellcentrumet på en koppling från en 740 och en från en 360? Så då måste man ju köra med 360-lamellen, men frågan är passar det ihop med plant svänghjul och tillhörande tryckplatta?
« Senast ändrad: augusti 21, 2008, 22:57:05 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #106 skrivet: september 21, 2005, 15:27:45 »
Hej!!
det var ett tag sen så jag har blivit mycket visare på att läsa vad ni har skrivit!
har fixat allt jag behöver för att konvertera till serva så när motorn är i så kommer servon med!!!
Lycklig igen i min 360gl sedan

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #107 skrivet: september 21, 2005, 15:43:42 »
Hursomhelst så är det väl olika antal splines i lamellcentrumet på en koppling från en 740 och en från en 360? Så då måste man ju köra med 360-lamellen, men frågan är passar det ihop med plant svänghjul och tillhörande tryckplatta?
Har för mig att 300-lamellen är lite mindre än 740/940 lamellerna, så det "borde" inte vara något problem...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #108 skrivet: september 21, 2005, 15:58:46 »
Varför inte ha kvar svänghjulet från b200f och föra över den till b230. Då vet du att det kommer att fungera med koppling mm. Kommer inte bli någon enorm effektökning, då borde du klara dig på orginal kopplingen.
Men det kanske är roligt att ha riktig koppling då kanske något av det här funkar:
http://www.dalhems.com/chlutch.html
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #109 skrivet: september 21, 2005, 19:48:02 »
Varför inte ha kvar svänghjulet från b200f och föra över den till b230. Då vet du att det kommer att fungera med koppling mm. Kommer inte bli någon enorm effektökning, då borde du klara dig på orginal kopplingen.
Men det kanske är roligt att ha riktig koppling då kanske något av det här funkar:
http://www.dalhems.com/chlutch.html

Vill ju ha det FYRA kilo lättare svänghjulet från B230:n.. kanske borde förklarat det direkt  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #110 skrivet: september 21, 2005, 20:00:49 »
Citera

Vill ju ha det FYRA kilo lättare svänghjulet från B230:n.. kanske borde förklarat det direkt  8)
Citera


Wtf, skiljer det så mycket?

Jag har ju ett b230E svänghjul som ligger och skräpar, hade jag kanske kunnat använda sånt jag med.
Jaja, hjort är hjort, och inte ren som man säger...

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #111 skrivet: september 21, 2005, 20:02:38 »
Jepps ca 4kg.. 13,xkg mot 9,xkg  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #112 skrivet: september 21, 2005, 20:15:55 »
13kg väger B230 svänghjulet.
B200an svänghjul väger mindre, skulle gissa på runt 8-9kg. Har inte vägt.
Freedo vet också att det är betydligt lättare.

Frej, jag är nästan säker på att Cupra vägde ett förut när han böt motor. Fråga han.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #113 skrivet: september 21, 2005, 20:47:16 »
13kg väger B230 svänghjulet.
B200an svänghjul väger mindre, skulle gissa på runt 8-9kg. Har inte vägt.
Freedo vet också att det är betydligt lättare.

Frej, jag är nästan säker på att Cupra vägde ett förut när han böt motor. Fråga han.

OOPS.. att man måste lära sig nåt nytt varje dag  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #114 skrivet: oktober 05, 2005, 09:54:06 »
 :D :D :D :D :D :D
Nu hände det som jag har väntat på så länge!!!
jag fick en retur i en rondel och drog långt utanför vägen!!!
lyckligtvis var det inget dike där men .........
en huvudleds skylt!!! den körde jag bara rakt över och skrattade!!
blev knappt några skador på bilen!!
300 quality!!!
ha d bra
Lycklig igen i min 360gl sedan

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #115 skrivet: oktober 05, 2005, 09:58:15 »
Måste ju hålla alla uppdaterade med hur projekt b230e går och det går rätt bra faktiskt! Frej och jag har plockat ner skiten och satt ihop den igen men mellan det så försökte vi vikta kolvar och stakar!!!
kolvarna skiljde bara två gram så det blev bra men stakarna var svåra att väga så vi gav upp på dom!!!
skoj iaf
Lycklig igen i min 360gl sedan

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #116 skrivet: oktober 05, 2005, 14:57:30 »
:D :D :D :D :D :D
Nu hände det som jag har väntat på så länge!!!
jag fick en retur i en rondel och drog långt utanför vägen!!!
lyckligtvis var det inget dike där men .........
en huvudleds skylt!!! den körde jag bara rakt över och skrattade!!
blev knappt några skador på bilen!!
300 quality!!!
ha d bra

Euhm grattis antar jag.
ha d bra själv
/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #117 skrivet: oktober 07, 2005, 10:07:10 »
hAHA!! oj glömde skriva att jag har öppet luftfilter och satt det på luftmängdsmätarn!!!
så nu låter bilen otroligt gott!!!

frej har köpt en video kamera och vi ska nog spela in en drifting/burnfilm!!

ska lyfta ur b200:an idag om jag hinner
Lycklig igen i min 360gl sedan

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #118 skrivet: oktober 11, 2005, 15:26:47 »
Fy fan vad det är segt att mecka gammal volvo!!!
men nu är motorn lös och ska upp och ut ur min fula bil!!!!
ska i med b230:an innan år 2007 hade jag tänkt mig :o!!
annars blir det skroten!!! ;D
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 e200 gl
« Svar #119 skrivet: oktober 18, 2005, 18:59:46 »
13kg väger B230 svänghjulet.
B200an svänghjul väger mindre, skulle gissa på runt 8-9kg. Har inte vägt.
Freedo vet också att det är betydligt lättare.

Frej, jag är nästan säker på att Cupra vägde ett förut när han böt motor. Fråga han.

Nu har vi vägt svänghjul! B230E hjulet vägde ca 9kg (plant)

B200F -1987 svänghjulet vägde 13-14kg..

Så nu blir det B230 plant svänghjul med B200 lamell (pga olika splines i centrum) samt tryckplatta från b230 (för att det ska bli samma avstånd mot urtrampningslagret tillsammans med det plana svänghjulet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.