Författare Ämne: Volvo 360 gl -88, Bre-60  (läst 202368 gånger)

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #240 skrivet: januari 18, 2009, 21:16:02 »
Nytt bilköp! Datsun 140Y -79 :) (Har så klart inte sålt 360:n!)

Ska renovera och ha som sommarbil när 360:n ställs av för renovering/uppgradering. Mer info: http://www.garaget.org/?car=130308

Gillar bilen skarpt! Underbar motor och växellåda, skön mekanisk känsla, känns dock lite gubbig pga väldigt mjuka fjädrar, men det ska åtgärdas snarast :) Detta blir alltså den vrölfräsha bruksbilen medan 360:n blir den tuffa busbilen ;)
En gång 300, alltid 300!

Sandvik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 176
  • Lägst ET vinner
    • Visa profil
    • NRCC.se - Civic 2G
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #241 skrivet: januari 18, 2009, 21:28:09 »
Fin Datsun du köpt. :) Farsan hade en 120Y en gång i tiden, riktigt trevliga bilar är det. :)

Volvo 340 -90............."Vinterpulkan"
Honda Civic ED3 -91......."JDM Brukis"
Honda Civic 2G -80..."Banbils projekt"

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #242 skrivet: januari 18, 2009, 22:16:49 »
Fin Datsun du köpt. :) Farsan hade en 120Y en gång i tiden, riktigt trevliga bilar är det. :)
Tackar :) Jasså, jo de är förvånansvärt behagliga att köra :)
En gång 300, alltid 300!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #243 skrivet: januari 19, 2009, 00:25:53 »
Snygg som fan!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #244 skrivet: januari 19, 2009, 13:03:07 »
Snygg som fan!
Hehe, tack, kommer bli snyggare! ;)
En gång 300, alltid 300!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #245 skrivet: januari 19, 2009, 14:38:13 »
Lova att du behåller originalfärgen på den! Den passar verkligen i den gröna. Lacka lite detaljer mattsvarta ännu så blir det perfekt  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #246 skrivet: januari 19, 2009, 19:53:43 »
Nytt bilköp! Datsun 140Y -79 :)

Aldrig sett eller hört om förr  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #247 skrivet: januari 19, 2009, 21:00:18 »
Lova att du behåller originalfärgen på den! Den passar verkligen i den gröna. Lacka lite detaljer mattsvarta ännu så blir det perfekt  :)
Kan nog inte lova nåt :P Måste ju lackas om, ser inge vidare ut med alla märken och färgen går i princip inte att få tag på. Har lite funderingar på någon röd nyans, hehe, gillar rött :P Tycker nog att den ser lite gubbig ut i den ljusgröna färgen, men håller iaf med om att den bör få en lite annorlunda, eller rättare sagt, väl utvald färg.
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #248 skrivet: januari 19, 2009, 21:01:07 »
Nytt bilköp! Datsun 140Y -79 :)

Aldrig sett eller hört om förr  :o
Inte många som har ;)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #249 skrivet: februari 17, 2009, 19:46:40 »
Lite update.

Har dock inte hänt så mycket pga vinter, men jag har fixat lite små grejer som bromsbelägg och sånt. Ska troligtvis byta olja i stötdämparna till lite mer trögflytande sådan inom någon vecka, så var det tänkt iaf, men man vet aldrig. Om det inte går att köra ordentligt med 16"arna (om de går i skärmkanten när man tar snabba kurvor) så åker jag med någon kompis till elmia i påsk, hade ju varit kul att kanske träffa några från forumet eftersom jag antar att fler ska dit(?), så jag får hoppas att ny olja gör susen så jag kan ta 360:n.

Har förövrigt funderat på nya fälgar :P Låter väl helt dum i huvet nu, men jag tänker på fälgarnas bästa. Eftersom 360:n nu är min lekbil och kanske då och då får sig en smäll, så vill jag för allt i världen inte förstöra fälgarna på kuppen! De växer ju inte på träd direkt... De är förövrigt av märket Sharper, hittade liknande på en Renault på gorg: http://www.garaget.org/?car=111101
Sökte på "sharper felgen" (felgen = fälgar på tyska) på google bilder och detta va det enda exemplaret jag lyckades hitta: http://www.vwclubcroatia.com/forums/index.php?showtopic=13844

Därför tror jag att jag ska försöka få tag på en gäng "snygga" 13" plåtfälgar och bredda dem till lagom bredd, dvs ca 9". Då blir det mer det stuket jag vill ha och jag kan köra som jag vill ;) Får se om jag säljer 16"arna, kan va kul att ha på någon framtida bil, men om de blir till salu så kollar jag här först.
« Senast ändrad: februari 17, 2009, 19:50:55 av Kasi »
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #250 skrivet: februari 17, 2009, 20:09:08 »
Lite update.

Ska troligtvis byta olja i stötdämparna till lite mer trögflytande sådan inom någon vecka, så var det tänkt iaf, men man vet aldrig. Om det inte går att köra ordentligt med 16"arna (om de går i skärmkanten när man tar snabba kurvor) så åker jag med någon kompis till elmia i påsk, hade ju varit kul att kanske träffa några från forumet eftersom jag antar att fler ska dit(?), så jag får hoppas att ny olja gör susen så jag kan ta 360:n.
Det blir ju säkert bättre med styvare dämpning, men frågan är om det räcker. Hårdare krängningshämmare eller fjädrar hjälper väl definitivt.

Citera
Har förövrigt funderat på nya fälgar :P Låter väl helt dum i huvet nu, men jag tänker på fälgarnas bästa. Eftersom 360:n nu är min lekbil och kanske då och då får sig en smäll, så vill jag för allt i världen inte förstöra fälgarna på kuppen! De växer ju inte på träd direkt...

Därför tror jag att jag ska försöka få tag på en gäng "snygga" 13" plåtfälgar och bredda dem till lagom bredd, dvs ca 9". Då blir det mer det stuket jag vill ha och jag kan köra som jag vill ;) Får se om jag säljer 16"arna, kan va kul att ha på någon framtida bil, men om de blir till salu så kollar jag här först.

Haha, jo tänkte nåt sånt att du fått hjärnsläpp när jag läste första meningen..
Men jag förstår dig. Inget kul att behöva vara för rädd om bilen när man är ute och sladdar. Och roligare kan man väl ha än att kvadda dyra ovanliga fälgar.
Plåtfälgar är ju lättare att laga om du skulle smälla till breddade fälgarna nån gång  ;)

Annars känns det lite tråkigt då bilen var så himla totalfet och snygg med Sharper-fälgarna. Men hoppas att nån annan på forumet har ekonomi och vill ta över fete-fälgarna!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #251 skrivet: februari 17, 2009, 20:19:57 »
Citera
Det blir ju säkert bättre med styvare dämpning, men frågan är om det räcker. Hårdare krängningshämmare eller fjädrar hjälper väl definitivt.
Oj, upptäckte att jag inte va så tydlig, men det är främst bakvagnen som är problematisk, det är iaf där det går i. Ska givetvis bli stummare i fronten, men det är inte så akut.

Citera
Haha, jo tänkte nåt sånt att du fått hjärnsläpp när jag läste första meningen..
Men jag förstår dig. Inget kul att behöva vara för rädd om bilen när man är ute och sladdar. Och roligare kan man väl ha än att kvadda dyra ovanliga fälgar.
Plåtfälgar är ju lättare att laga om du skulle smälla till breddade fälgarna nån gång  ;)

Annars känns det lite tråkigt då bilen var så himla totalfet och snygg med Sharper-fälgarna. Men hoppas att nån annan på forumet har ekonomi och vill ta över fete-fälgarna!
Hehe :) Jo, det är klart att det inte blir samma stuk med 13" (ev. 14") fälgar som med fetfälgarna, men om man nästan dubblar plåtfälgens bredd med fälgkant så blir det nog rätt fett ändå ;) De blir troligtvis svarta, passar bättre med mitt svart/rött-tema.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #252 skrivet: februari 17, 2009, 20:32:54 »
Citat från: FREJ
Det blir ju säkert bättre med styvare dämpning, men frågan är om det räcker. Hårdare krängningshämmare eller fjädrar hjälper väl definitivt.
Oj, upptäckte att jag inte va så tydlig, men det är främst bakvagnen som är problematisk, det är iaf där det går i. Ska givetvis bli stummare i fronten, men det är inte så akut.
Aha, det kom jag inte ihåg, trodde direkt det var fram. Då är det väl dubbla bladfjädrar som gäller om du inte ska bli tvungen att modda mer på karossen eller byta till mindre hjul. Men kränghämmare bak hade säkert hjälpt och/eller hårdare/dubbla fram. Kan ju va kul med en bil som går som ett strykjärn genom kurvorna :P

Citera
Citat från: FREJ
Annars känns det lite tråkigt då bilen var så himla totalfet och snygg med Sharper-fälgarna. Men hoppas att nån annan på forumet har ekonomi och vill ta över fete-fälgarna!
Hehe :) Jo, det är klart att det inte blir samma stuk med 13" (ev. 14") fälgar som med fetfälgarna, men om man nästan dubblar plåtfälgens bredd med fälgkant så blir det nog rätt fett ändå ;) De blir troligtvis svarta, passar bättre med mitt svart/rött-tema.
Fett så det förslår, skulle själv välja breddade plåtisar före stora blanka fläskfälgar. Djupa svarta skulle sitta fint och bli elakt  :P
Men jag vill ha 14-15" så att man kan ha låg/lägre profil utan att rullomkretsen skiljer för mycket från original..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #253 skrivet: februari 17, 2009, 20:55:21 »
Citera
Aha, det kom jag inte ihåg, trodde direkt det var fram. Då är det väl dubbla bladfjädrar som gäller om du inte ska bli tvungen att modda mer på karossen eller byta till mindre hjul. Men kränghämmare bak hade säkert hjälpt och/eller hårdare/dubbla fram. Kan ju va kul med en bil som går som ett strykjärn genom kurvorna :P
Ska väl så småningom bli coilovers bak var det tänkt, om jag har råd, då blir det lagom stumt ;) Fram ska det på hårdare fjädrar,  superflexbussningar och möjligtvis någon extra krängningshämmare och bak vill jag ha ett rejält banhardstag, men det är bara tid- och pengabrist som förhindrar det nu :/ Idéer är det ingen brist på iaf ;)

Citera
Fett så det förslår, skulle själv välja breddade plåtisar före stora blanka fläskfälgar. Djupa svarta skulle sitta fint och bli elakt  :P
Men jag vill ha 14-15" så att man kan ha låg/lägre profil utan att rullomkretsen skiljer för mycket från original..
Jo, jag har funderat på det med. 15" brukar ju se väldigt fint ut på 300:or och det finns betydligt mer däck som passar! Men sedan blir inte stuket på fälgarna samma, vill helst att de nästan ska va bredare än höga, och då är man ju närmare med 13"are, men å andra sidan blir det betydligt krängigare med mer profil på däcken, och det vill jag ju inte ha precis :-\ Lite kluven nu känner jag... Rätt stuk eller bättre väghållning? Det är frågan.
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #254 skrivet: februari 17, 2009, 22:21:00 »
Va tvungen att photoshopa lite så att man kan se hur det kan komma att se ut med plåtisar. Detta är ca 15" fälgar, vita blinkers och ca 50 mm extra säkning = 110 mm sänkt (!) Kommer nog inte över gupp, men skit samma :P Lite åt det hållet skulle ju iaf inte va fel, eller vad tycks?

(Cambereringen på hjulen är fel pga att jag har lutat hela bilen åt vänster på bilden, kommer se fetare ut i verkligheten)
En gång 300, alltid 300!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #255 skrivet: februari 17, 2009, 22:25:21 »
Tyvär går det inte att sänka bilen så mycket i verkligheten då 15" hjul tar i innerskärmarna fram  :(
Har själv provat i verkligheten  :P så nu åker jag breda 13"  8)
"don't buy it if you can build it!"

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #256 skrivet: februari 17, 2009, 23:05:06 »
Tyvär går det inte att sänka bilen så mycket i verkligheten då 15" hjul tar i innerskärmarna fram  :(
Har själv provat i verkligheten  :P så nu åker jag breda 13"  8)
Jo, upptäckte till min förskräckelse att det var ungefär 3 cm mellan mina framdäck och innerskärmen, och nu är den hög. Går det inte att kapa bort en bit av den? Har för mig att många tar bort innerskärmarna helt och bygger egna skärmar längre upp.

Om man ska hålla sig till original rullomkrets så får man väl ändå ha tjockare däck på 13" än 15" och då får de ju i princip samma diameter. Men det går ju, som man ofta ser bland JDM och tyskstukbilar, att ha "för lite" däck på fälgarna så att man får ner den mer ;) Då kan man dock inte lita på hastighetsmätaren längre och efter ett tag så har bilen gått ett par extra mil enligt trippmätaren...
En gång 300, alltid 300!

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #257 skrivet: februari 17, 2009, 23:09:41 »
Att höja inner skärmarna är inte gjort i en handvänding tyvär,13" är nog det ända som gäller om
man vill flyga lågt  8) Hastighets mätare  ;D ha ha
"don't buy it if you can build it!"

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #258 skrivet: februari 17, 2009, 23:25:36 »
Att höja inner skärmarna är inte gjort i en handvänding tyvär,13" är nog det ända som gäller om
man vill flyga lågt  8) Hastighets mätare  ;D ha ha
Haha, okej :) Låter vettigt, och det är väl som sagt mer det stuket jag är ute efter. Förstod det som att hastighetsmätaren får lida om det ska gå lågt, men det kan man nog offra :P

Lite svårt att hitta breda r13-däck dock, måste ju va runt 195 breda för att det inte ska blir för mycket stretch :/ Fast det finns ju, och det är billigt :)
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #259 skrivet: februari 17, 2009, 23:45:07 »
Mycket fet photoshop-modd!

Om vi snackar 13 eller 15 tum spelar ju ingen roll om vi ändå vill ha original rullomkrets! Sänkning eller ej!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #260 skrivet: februari 18, 2009, 13:33:47 »
15 minuter före jag läste dessa inlägg gick jag själv och funderade på att höja innerskärmarna...  :)

Antingen det eller så blir det original höjd på hela bilen..

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #261 skrivet: februari 18, 2009, 16:24:40 »
Mycket fet photoshop-modd!

Om vi snackar 13 eller 15 tum spelar ju ingen roll om vi ändå vill ha original rullomkrets! Sänkning eller ej!
Tack :)

Jo, precis, men det kan nog bli ganska tufft med "för små" hjul, t ex 13x9 med typ 50/55-profil om den är förbannat låg vill säga.

Citera
15 minuter före jag läste dessa inlägg gick jag själv och funderade på att höja innerskärmarna...

Antingen det eller så blir det original höjd på hela bilen..
Hehe, sicket sammanträffande :) Att höja/kapa bort en bit av bara den ytte innerskärmen, eller den som sitter i hjulhuset borde väl inte vara så jätte klurigt? Eller?

Skulle man inte "bara" kunna kapa till tre jack i form som ett H i skärmen och sedan böja upp de kapade delarna mot inre skärmen, svårt att förklara utan bild, men man skulle iaf kunna sänka några cm till.
En gång 300, alltid 300!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #262 skrivet: februari 18, 2009, 17:13:21 »
Hmm

Tror inte det finns mycket rum att böja upp plåten i, är ju dubbelplåt i hjulhusen högst uppe. Får höja hela delen där renixet och batteriet sitter då också.

Munken

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 694
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #263 skrivet: februari 18, 2009, 20:47:27 »
Gotichteo har en fin bild på 300:ans framvagn i nån av hans 2 trådar...
 hela fjäderbenstornet sitter fasst i innerskärmen bara så du vet och det enda du kan göra som inte påverkar konstruktionen allt för mycket är att massera med stor släggan ;) kapar du kanske det inte håller

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #264 skrivet: februari 19, 2009, 07:26:58 »
Mycket fet photoshop-modd!

Om vi snackar 13 eller 15 tum spelar ju ingen roll om vi ändå vill ha original rullomkrets! Sänkning eller ej!

Man åker 13" För att bilen ska bli 1" lägre (gämfört med 15"med samma profil på däckena) Självklart så ska man inte gå upp i profil då är ju vitsen borta  :P Org rullomkrets kan minskas något det är ända sättet att få den låg + ha lite fjädrings väg kvar  :)
"don't buy it if you can build it!"

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #265 skrivet: februari 20, 2009, 15:44:43 »
Hmm

Tror inte det finns mycket rum att böja upp plåten i, är ju dubbelplåt i hjulhusen högst uppe. Får höja hela delen där renixet och batteriet sitter då också.
Jo, det stämmer nog :/ Blir lite väl stort projekt att bygga om hela stödämpartornet...

Citera
Gotichteo har en fin bild på 300:ans framvagn i nån av hans 2 trådar...
 hela fjäderbenstornet sitter fasst i innerskärmen bara så du vet och det enda du kan göra som inte påverkar konstruktionen allt för mycket är att massera med stor släggan Med glimten i ögat (blinkande) kapar du kanske det inte håller
Hehe, Gotichteo är en hejare på plåtarbete iaf ;) Fanns ganska mycket bilder, men det skulle va bra att veta hur långt det är mellan skärmarna, men det kan jag ju att mäta på ett eller annat vis. Vågar inte kapa något om det är bärande, det är ju en sak som är säker.

Citera
Man åker 13" För att bilen ska bli 1" lägre (gämfört med 15"med samma profil på däckena) Självklart så ska man inte gå upp i profil då är ju vitsen borta  Tunga Org rullomkrets kan minskas något det är ända sättet att få den låg + ha lite fjädrings väg kvar  Leende (smiley)
Japp :) Får offra lite som sagt, men det är det värt!
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #266 skrivet: mars 29, 2009, 19:48:06 »
Det blir nog inga 13" plåtisar. Jag ångrade mig när jag fick på 16"arna igen :) Jag får helt enkelt akta mig lite extra för trottoarer och sånt, så ska de nog klara sig.

Våruppdatering:

Har inte hänt så mycket. Toningen är borta på en ruta pga inbrott (det va inte lätt att byta den rutan!)

Upptäckte också att det lilla staget som sitter på högersida av bakaxeln hade rostat sönder (bilden) :/ Det förklarar det lite hoppiga beteendet. Lagar det inte nu, utan uppgraderar allting i sommar i stället, känns mer värt. Eller är det jätteviktigt att det sitter där?
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #267 skrivet: mars 29, 2009, 20:24:02 »
Finfin vårbild. Klandrar dig inte att du föll för fälgarna igen ;)

Staget på bild heter reaktionsstag. Sitter bara på bakaxelns högra sida men de som vill ha mer stabilitet sätter ett på vänster sida oxå.

Staget hindrar bakaxeln från att "rulla" framåt eller bakåt vid broms eller gas.. vet inte hur allvarligt det är att köra utan. Det man riskerar är väl att skada något på bladfjädern eller infästningen mellan bakaxel och bladfjäder.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #268 skrivet: mars 29, 2009, 20:38:28 »
Finfin vårbild. Klandrar dig inte att du föll för fälgarna igen ;)

Staget på bild heter reaktionsstag. Sitter bara på bakaxelns högra sida men de som vill ha mer stabilitet sätter ett på vänster sida oxå.

Staget hindrar bakaxeln från att "rulla" framåt eller bakåt vid broms eller gas.. vet inte hur allvarligt det är att köra utan. Det man riskerar är väl att skada något på bladfjädern eller infästningen mellan bakaxel och bladfjäder.
Tackar :) De är helt enkelt för feta för att motstå :P

Okej, ska inte köra allt för hårt då. Känns onödigt att köra sönder fjädrarna också. Blir nog en hel del stag i baken sen. Reaktionsstag på båda sidor + banhardstag :) Gokart-känsla ska det va!
En gång 300, alltid 300!

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #269 skrivet: mars 29, 2009, 23:35:38 »
Vacker vårbild!
vad heter de mycket COOOLA fälgar du använder?  8)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #270 skrivet: mars 30, 2009, 20:48:01 »
Vacker vårbild!
vad heter de mycket COOOLA fälgar du använder?  8)
Tackar :) Det är tyska fälgar som heter Sharper, extremt ovanliga, tyvärr :/ Passar grymt bra på många bilar.
En gång 300, alltid 300!

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #271 skrivet: april 04, 2009, 13:24:45 »
är de bara jag som tycket fälgarna se ut som breddade 440 orginal alufälgar
 :o
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #272 skrivet: april 04, 2009, 16:58:59 »
är de bara jag som tycket fälgarna se ut som breddade 440 orginal alufälgar
 :o
Eh, vilken modell? Känner inte igen utseendet från 400-serien måste jag säga.
En gång 300, alltid 300!

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #273 skrivet: april 05, 2009, 10:18:27 »
sånna som jag har på min fast man får ha ganska mycket fantasi.. ::) men ja tycker att jag ser lite likhet
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #274 skrivet: april 05, 2009, 19:16:47 »
sånna som jag har på min fast man får ha ganska mycket fantasi.. ::) men ja tycker att jag ser lite likhet
Hehe, jo lite faktiskt :) Femekrat i alla fall :P
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #275 skrivet: juni 14, 2009, 13:56:47 »
Har inte varit så aktiv här det senaste, men det har inte hänt så mycket med bilen förutom att jag har fått inbrott i den igen(!)

Håller på med min Datsun nu för att få den besiktigad och kommer då ställa av 360:n för vinterprojekt, om jag får jobb till hösten ::) Så det blir nog mer skoj här till nästa vår skulle jag tro.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #276 skrivet: juni 14, 2009, 19:13:52 »
Har inte varit så aktiv här det senaste, men det har inte hänt så mycket med bilen förutom att jag har fått inbrott i den igen(!)

Håller på med min Datsun nu för att få den besiktigad och kommer då ställa av 360:n för vinterprojekt, om jag får jobb till hösten ::) Så det blir nog mer skoj här till nästa vår skulle jag tro.

Bra att du håller oss uppdaterade, tråkigt med inbrott!! Skaffa larm kanske?

Okej, då hoppas vi på jobb!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #277 skrivet: juni 14, 2009, 21:45:29 »
Har inte varit så aktiv här det senaste, men det har inte hänt så mycket med bilen förutom att jag har fått inbrott i den igen(!)

Håller på med min Datsun nu för att få den besiktigad och kommer då ställa av 360:n för vinterprojekt, om jag får jobb till hösten ::) Så det blir nog mer skoj här till nästa vår skulle jag tro.

Bra att du håller oss uppdaterade, tråkigt med inbrott!! Skaffa larm kanske?

Okej, då hoppas vi på jobb!  :D
Jo, börjar bli lite trött på inbrott :/ Ska nog faktiskt sätta in larm, men vi ska snart flytta också, så då kanske det blir lugnare.

Lite svårt att hitta jobb i dessa tider, men man kan ju alltid hoppas :)
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #278 skrivet: september 24, 2009, 22:11:21 »
Verkar som denna finbilen kommer lämna sin nuvarande ägare?  :'(  :'(  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #279 skrivet: oktober 03, 2009, 14:29:32 »
Verkar som denna finbilen kommer lämna sin nuvarande ägare?  :'(  :'(  :'(
Ja, tyvärr :/ Behöver lite pengar i dessa arbetslösa tider... Men jag är i full gång med att renovera den nu, så den kommer säljas i fint skick, med fälgarna och trimgrejerna och allt. Kommer lägga ut den här och på blocket när det är dags, så håll ögonen öppna om ni är intresserade ;)

Håller förövrigt på att starta en egen liten bilklubb: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=148109

Har fastnat för äldre japsare nu i och med Datsun-köpet, men Volvo 300-serien ligger fortfarande varmt om hjärtat :)
En gång 300, alltid 300!