Författare Ämne: Volvo 360 gl -88, Bre-60  (läst 202402 gånger)

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #80 skrivet: juli 31, 2008, 00:01:26 »
Jag måste erkänna att jag överskattade mångfalden av 16" däck med låg profil, så jag lade in en annons på blocket, får nu bara hoppas på det bästa :/ Vill INTE köpa nya däck för 2800 kr!

http://www.blocket.se/vi/17340462.htm?ca=16_k
En gång 300, alltid 300!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
360 Hybrid MKII

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #82 skrivet: juli 31, 2008, 12:41:01 »
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=49111313.121.27712&typ=D-103556&ranzahl=4&Breite=205&Quer=45&Felge=16&Speed=H&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&F_F=&dsco=121&sowigan=So&Achse=


Dessa är biiligare. endast 1900kr. 4st frakten inkluderad
Oj, missade dom. Men jag ska försöka få tag på begagnat ändå tror jag, får se om det finns nått, annars får det väl bli däckonline :/
En gång 300, alltid 300!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #83 skrivet: juli 31, 2008, 13:09:23 »
jag skaffar alltid mina däck därifrån. tycker servicen e bra. även priserna.
fast det beror på vad man ska ha däcken till. bara bränna sönder så är det lite dyrt tycker jag.  ;)
360 Hybrid MKII

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #84 skrivet: augusti 01, 2008, 11:57:34 »
jag skaffar alltid mina däck därifrån. tycker servicen e bra. även priserna.
fast det beror på vad man ska ha däcken till. bara bränna sönder så är det lite dyrt tycker jag.  ;)
Hehe, jo, det är ju överlägset billigt, men jag kommer inte kunna låta bli att leka, så det är nog mest värt att försöka hitta något begagnat ;)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #85 skrivet: augusti 01, 2008, 12:06:57 »
Jag vet inte vilken sorts humor som är populär på forumet, men i mina sälskapskretsar har vi något annorlunda sådan ;) Vi jämförde kompisens djävulskt brutala (under renovering) BMW 728 med min otroligt oaggressiva lilla volvo. Det resulterade i ett par väldigt deprimerande ögonlock :D Sedan maskerade vi min boarder lite :P Vi skrattade ihjäl oss tills jag tog bort det pga hemresa.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #86 skrivet: augusti 01, 2008, 20:14:27 »
Jag vet inte vilken sorts humor som är populär på forumet, men i mina sälskapskretsar har vi något annorlunda sådan ;) Vi jämförde kompisens djävulskt brutala (under renovering) BMW 728 med min otroligt oaggressiva lilla volvo. Det resulterade i ett par väldigt deprimerande ögonlock :D Sedan maskerade vi min boarder lite :P Vi skrattade ihjäl oss tills jag tog bort det pga hemresa.

Äh, så brutal är inte den där BMW:n och vänd på dina ögonlock så blir det agg i lillvolvon med  8)

men den där streamerhumorn behöver i allafall jag en förklaring till.. men låt bli ifall det bara är jag som inte fattar..  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #87 skrivet: augusti 01, 2008, 22:57:33 »
Jag vet inte vilken sorts humor som är populär på forumet, men i mina sälskapskretsar har vi något annorlunda sådan ;) Vi jämförde kompisens djävulskt brutala (under renovering) BMW 728 med min otroligt oaggressiva lilla volvo. Det resulterade i ett par väldigt deprimerande ögonlock :D Sedan maskerade vi min boarder lite :P Vi skrattade ihjäl oss tills jag tog bort det pga hemresa.

Äh, så brutal är inte den där BMW:n och vänd på dina ögonlock så blir det agg i lillvolvon med  8)

men den där streamerhumorn behöver i allafall jag en förklaring till.. men låt bli ifall det bara är jag som inte fattar..  :-[
Haha, det är nog roligare att va med om det tror jag ;) Eller med andra ord, det va roligare då. Jag måste erkänna att vi mobbade min stackars bil en aning med de där ögonlocken, men boarden finns det egentligen ingen direkt förklaring till varför det blev DPIFTIVG, vi har bara dålig humor ::)
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #88 skrivet: augusti 09, 2008, 14:29:55 »
Så här blev det med toning. Inte så specielt, vill egentligen få på 16"arna nu, har ingen lust med småplock :/
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #89 skrivet: augusti 09, 2008, 14:36:29 »
Så här blev det med toning. Inte så specielt, vill egentligen få på 16"arna nu, har ingen lust med småplock :/

Passar bra på din grymma bil med mycket rött och svart.
Det som nu stör mitt öga är den grå täcklisten på dropplisten som löper över hela taket och ned till framskärmen.
Har själv inte fått tummen ur att göra nåt åt mina på 4 år men har heller inte filat på utseendet i övrigt.

Snyggt med svarta (eller röda) sådana. Lacka dem svarta eller ta bort dem för att få fram den röda färgen under. Bara ett tips

Edit: Bra att du är less på lillhjulen, vid en viss grad av lessnad kanske det smäller till och så sitter det 4 feta hjul där igen?  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #90 skrivet: augusti 09, 2008, 16:17:44 »
Så här blev det med toning. Inte så specielt, vill egentligen få på 16"arna nu, har ingen lust med småplock :/

Passar bra på din grymma bil med mycket rött och svart.
Det som nu stör mitt öga är den grå täcklisten på dropplisten som löper över hela taket och ned till framskärmen.
Har själv inte fått tummen ur att göra nåt åt mina på 4 år men har heller inte filat på utseendet i övrigt.

Snyggt med svarta (eller röda) sådana. Lacka dem svarta eller ta bort dem för att få fram den röda färgen under. Bara ett tips

Edit: Bra att du är less på lillhjulen, vid en viss grad av lessnad kanske det smäller till och så sitter det 4 feta hjul där igen?  ;m
Haha :) jo, det blir liksom en annan bil med 16" ;) Det där med den där listen har jag faktiskt tänkt på lite, men nu när du säger det så ser jag att det lär bli rätt mycket bättre om man skulle kunna ge den en mer passande färg, men jag tror nog nästan mer på att antingen ta bort den eller måla den röd, vill få den diskret i så fall.

Har fått lite svar på annonsen för övrigt, men har inte hittat något bra än tyvärr :( Kunde fått en gäng för 1000 kr, men när han kollade i lagret så hade han i princip bara 17"... arg...
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #91 skrivet: augusti 09, 2008, 16:56:44 »
Haha :) jo, det blir liksom en annan bil med 16" ;) Det där med den där listen har jag faktiskt tänkt på lite, men nu när du säger det så ser jag att det lär bli rätt mycket bättre om man skulle kunna ge den en mer passande färg, men jag tror nog nästan mer på att antingen ta bort den eller måla den röd, vill få den diskret i så fall.

Har fått lite svar på annonsen för övrigt, men har inte hittat något bra än tyvärr :( Kunde fått en gäng för 1000 kr, men när han kollade i lagret så hade han i princip bara 17"... arg...

Jo den är fin med de svarta fälgarna med men så manlig och rejsig den blir med fetfälgarna  :P

Plasten på listen går ju ta bort och sen är det rött under men själva dropplisten i plåt är ju en del av karossen så då får du kapa bort den och kanske svetsa lite ifall det är så att listen är en skarv mellan två plåtar. Men visst går det. Den vita 240:n med 140-utseende och volvofemma som var med i bilsport och tidningen gatbilar.se nyss var det fimpade dropplister på.

Snart hittar du nog billiga däck  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #92 skrivet: augusti 09, 2008, 17:15:05 »
Jag photoshopade lite snabbt och det ser ju definitivt bättre ut om listen blir mer diskret! ;) Ska ut och kolla på den nu.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #93 skrivet: augusti 09, 2008, 22:04:57 »
Jag photoshopade lite snabbt och det ser ju definitivt bättre ut om listen blir mer diskret! ;) Ska ut och kolla på den nu.

Wow, mycket bättre, bilen känns ännu lägre dessutom!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #94 skrivet: augusti 10, 2008, 15:33:08 »
Jag photoshopade lite snabbt och det ser ju definitivt bättre ut om listen blir mer diskret! ;) Ska ut och kolla på den nu.

Wow, mycket bättre, bilen känns ännu lägre dessutom!
Ja :) Det sitter massa svart gojs under listen bara, men det går ju att skrapa bort. Kommer bilder när det är klart.
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #95 skrivet: augusti 13, 2008, 19:19:03 »
Titta vad jag hittade på jobbet! :D Är det en 530-topp som passar på b200-motorn? I så fall kan jag nog få den för en rätt billig penning :) Va dock inte så fräsh, ingen kam, men det ska ändå bli k-kam på den sen i så fall. Ett litet renoveringsobjekt över vintern kanske.
En gång 300, alltid 300!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #96 skrivet: augusti 13, 2008, 19:51:52 »
Jo den passar nog på din motor, men vad är det för fel på toppen du har nu?

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #97 skrivet: augusti 13, 2008, 20:02:52 »
Jo den passar nog på din motor, men vad är det för fel på toppen du har nu?
Vad jag har läst så finns det mer att porta på 530-topparna i jämförelse med orginal, eller? Ska ju inte va orginal i motorn länge till :)
En gång 300, alltid 300!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #98 skrivet: augusti 13, 2008, 20:07:48 »
Jo den passar nog på din motor, men vad är det för fel på toppen du har nu?
Vad jag har läst så finns det mer att porta på 530-topparna i jämförelse med orginal, eller? Ska ju inte va orginal i motorn länge till :)
Är ju nog 530-topp på alla B200 original ;) det är 531-topparna som är bättre.
Men får du toppen billigt eller gratis så kan du ju porta den.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #99 skrivet: augusti 13, 2008, 20:14:47 »
precis som kullke säger. .du har nog redan en 530 i din motor   ;)
eller vilken motor har du?
 
 
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #100 skrivet: augusti 13, 2008, 22:21:38 »
Asså :/ Då missförstod jag det lite... Det är en b200f så jag har nog redan 530-topp då, jaja, jag får väl försöka hitta en 531-topp då.
En gång 300, alltid 300!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #101 skrivet: augusti 13, 2008, 22:25:08 »
En portad 530 topp räcker ganska långt i sugmotorsammanhang om jag fått rätt info. De flesta 531 toppar verkar vara så dyra.

Fast en b230 med pentavev och stakar + 531 topp och MS och extraktor skulle nog göra sitt som sugmotor också  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #102 skrivet: augusti 13, 2008, 22:53:34 »
En portad 530 topp räcker ganska långt i sugmotorsammanhang om jag fått rätt info. De flesta 531 toppar verkar vara så dyra.

Fast en b230 med pentavev och stakar + 531 topp och MS och extraktor skulle nog göra sitt som sugmotor också  ;)

531 (eller 405 som är föregångaren) är inte så dyr. Runt 1500kr för en i hyfsat skick är väl ett bra pris, ibland betydligt dyrare, i somliga fall billigare..

En bra (maximalt) portad 530 borde klara att leverera 180-200hk MED ORIGINAL VENTILSTORLEKAR ifall allt annat hänger med (såsom kam, extraktorgrenrör+avgasrör mm.) Detta har jag diskuterat med Pacman, portningsgurun på TPC

530 (eller 398 som är föregångaren) är ju så gott som gratis så att sabba en sådan i ett försök att porta den själv är ju lugnt. Bara timmarna man lägger ner som offras.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #103 skrivet: augusti 14, 2008, 18:55:27 »
Det låter som att jag kanske kan klara mig på orginaltoppen då :) Men 531-toppar är som sagt inte så värst dyra och nästa år tar jag studenten och bor antagligen hemma ett par år och jobbar ihjäl mig, så jag kommer nog ha råd att uppgradera ordentligt då.

Hur mycket tror ni att man kan få ut ur en fräsh b200-motor med maximalt portad (lämnar in den hos hasse66 om han fortfarande är aktiv då) 531-topp med K-kam, extraktorgrenrör, (större spridare), etanolkonvertering med höjt bränsletryck och lite modifierat avgassystem? Räcker för drifting? :)

En till fråga: Behöver man större avgassystem, tex 2,5" om man har sugmotor, eller är det överflödigt?
En gång 300, alltid 300!

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #104 skrivet: augusti 14, 2008, 21:21:51 »
vet inte hur pass större avgas behövs, men jag kör ju med 2½" hela vägen förutom sista dämparen som är en modell icke-rakt-igonom.

Körde till en början med en dämpare som var fullflödes(man kunde se igenom) och då var ljudet väldigt högt, sen böt jag till en annan som sitter där nu och då fick jag mer vrid på lägre varv utan att mista nått på toppvarven och fick perfekt ljud i bilen.. Tyst som en mus vid lugn körning och sen morrar det friskt vid gaspådrag  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #105 skrivet: augusti 14, 2008, 22:34:27 »
Det låter som att jag kanske kan klara mig på orginaltoppen då :) Men 531-toppar är som sagt inte så värst dyra och nästa år tar jag studenten och bor antagligen hemma ett par år och jobbar ihjäl mig, så jag kommer nog ha råd att uppgradera ordentligt då.

Hur mycket tror ni att man kan få ut ur en fräsh b200-motor med maximalt portad (lämnar in den hos hasse66 om han fortfarande är aktiv då) 531-topp med K-kam, extraktorgrenrör, (större spridare), etanolkonvertering med höjt bränsletryck och lite modifierat avgassystem? Räcker för drifting? :)

En till fråga: Behöver man större avgassystem, tex 2,5" om man har sugmotor, eller är det överflödigt?

Jo kör du på originaltoppen får du ju "rabatt" på portningen eftersom du slipper köpa en topp.
Å andra sidan flödar ju 531 original bättre så det inte behövs så mycket portningsjobb men blir nog ingen skillnad i kostnad för portningen mellan 530 & 531 tror jag.

Du får ju alltid ut mindre med en B200 än en B230 men det handlar nog mer om vrid än om toppeffekt.
K-kam däremot kan komma att begränsa toppeffekten. Kanske du skulle ha en värre än H oxå ifall du siktar högre än 170-180hk. (det är väl vad Volvo Originalcup-bilarna plockar ut med H-kam och maxade motorer utan portjobb men då är dom duktiga).

För drifting.. beror på om man vill drifta runt blöta rondellen i byn, då behövs bara 50hk.. vill man drifta i 150blås så behövs kanske 350hk...

Angående avgaset.. bara genom att ta bort katalysatorn så har jag ökat effekten med ca 6% på högre varv. Så bättre flöde behövs nog men frågan är om det måste till 2.5" och fullflödesdämpare hela vägen.. eller om det räcker med sportkat och fullflödes 2"-dämpare..
En turbomotor behöver i princip inget motstånd men en Sugis kräver ett visst motstånd.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #106 skrivet: augusti 16, 2008, 12:23:13 »
vet inte hur pass större avgas behövs, men jag kör ju med 2½" hela vägen förutom sista dämparen som är en modell icke-rakt-igonom.

Körde till en början med en dämpare som var fullflödes(man kunde se igenom) och då var ljudet väldigt högt, sen böt jag till en annan som sitter där nu och då fick jag mer vrid på lägre varv utan att mista nått på toppvarven och fick perfekt ljud i bilen.. Tyst som en mus vid lugn körning och sen morrar det friskt vid gaspådrag  :)
Det låter ju som ett bra alternativ :) Har ju kvar första ljuddämparen men den är inte så effektiv, så ljudnivån blir ganska hög, får se hur det blir sen men om jag har ork kanske jag plockar ihop ett 2,5" system.
En gång 300, alltid 300!

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #107 skrivet: augusti 16, 2008, 12:31:37 »
Det låter som att jag kanske kan klara mig på orginaltoppen då :) Men 531-toppar är som sagt inte så värst dyra och nästa år tar jag studenten och bor antagligen hemma ett par år och jobbar ihjäl mig, så jag kommer nog ha råd att uppgradera ordentligt då.

Hur mycket tror ni att man kan få ut ur en fräsh b200-motor med maximalt portad (lämnar in den hos hasse66 om han fortfarande är aktiv då) 531-topp med K-kam, extraktorgrenrör, (större spridare), etanolkonvertering med höjt bränsletryck och lite modifierat avgassystem? Räcker för drifting? :)

En till fråga: Behöver man större avgassystem, tex 2,5" om man har sugmotor, eller är det överflödigt?

Jo kör du på originaltoppen får du ju "rabatt" på portningen eftersom du slipper köpa en topp.
Å andra sidan flödar ju 531 original bättre så det inte behövs så mycket portningsjobb men blir nog ingen skillnad i kostnad för portningen mellan 530 & 531 tror jag.

Du får ju alltid ut mindre med en B200 än en B230 men det handlar nog mer om vrid än om toppeffekt.
K-kam däremot kan komma att begränsa toppeffekten. Kanske du skulle ha en värre än H oxå ifall du siktar högre än 170-180hk. (det är väl vad Volvo Originalcup-bilarna plockar ut med H-kam och maxade motorer utan portjobb men då är dom duktiga).

För drifting.. beror på om man vill drifta runt blöta rondellen i byn, då behövs bara 50hk.. vill man drifta i 150blås så behövs kanske 350hk...

Angående avgaset.. bara genom att ta bort katalysatorn så har jag ökat effekten med ca 6% på högre varv. Så bättre flöde behövs nog men frågan är om det måste till 2.5" och fullflödesdämpare hela vägen.. eller om det räcker med sportkat och fullflödes 2"-dämpare..
En turbomotor behöver i princip inget motstånd men en Sugis kräver ett visst motstånd.
Ok, hade nog siktat närmare 200 hk ungifär tror jag, så det får nog bli lite värre kam i så fall, men det är ett tag kvar så jag kan fundera lite på det.

Angående drifting så hade jag nog tänkt mig att det skulle bli lite av en tävlingsbil, fast givetvis inte på proffsnivå, men så att man kan få ut den ordentligt på tort i hyffsat långa kurvor, men då skulle jag nästan behöva en b230 med bättre vrid :/

Jag vill helst inte turbokonvertera eftersom jag inte har lust att byta ut hela drivlinan, måste kunna pressa den ordentligt utan att behöva oroa mig för att den ska explodera...
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #108 skrivet: augusti 16, 2008, 13:34:37 »
Jag vill helst inte turbokonvertera eftersom jag inte har lust att byta ut hela drivlinan, måste kunna pressa den ordentligt utan att behöva oroa mig för att den ska explodera...

Drivlinan går väl aldrig helt säker.. men det beror ju på hur man plågar den.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #109 skrivet: augusti 16, 2008, 16:27:08 »
Exakt som frej säger så är drivlinan inte säker för det. Vet såna som kört sönder drivlinan med original b19a.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #110 skrivet: augusti 20, 2008, 16:58:38 »
Jo, i och för sig :/ Men då får väl utrycket "Gasar tills det rasar" gälla även min bil i framtiden... Orkar nog inte starta ett jätteprojekt med den här bilen, så det får bära eller brista om man säger så.

Men men, nu ska jag koncentrera mig på fälgarna och det, försöka få gjort en sak i taget.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #111 skrivet: augusti 20, 2008, 22:44:25 »
Men men, nu ska jag koncentrera mig på fälgarna och det, försöka få gjort en sak i taget.

Smart  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #112 skrivet: augusti 21, 2008, 09:13:34 »
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=49111313.121.27712&typ=D-103556&ranzahl=4&Breite=205&Quer=45&Felge=16&Speed=H&weiter=0&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&F_F=&dsco=121&sowigan=So&Achse=


Dessa är biiligare. endast 1900kr. 4st frakten inkluderad
Nu har jag snart fått nog av bristen på beg. däck! Har sparat ihop 1500 kr, så nu tänkte jag att jag bara skulle vänta på lönen eller studiebidraget så kan jag kanske beställa ett set sånna här.

Men de har ju 45-profil, tror ni att det kan funka? Kan ju kanske gå ner till 195-bredd och få ordentligt tyskstuk och på samma gång minska profilen en aning, men då är det lite tveksamt om jag får på dom utan att ta till tyskknepet, alltså spruta bränbar gas runt däcket när man pumpar upp det och sen tänder eld på det så det "poffar" till och sätter sig rätt.

Vad tror ni?
En gång 300, alltid 300!


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #114 skrivet: augusti 21, 2008, 09:24:04 »
Hittade även dessa nu :)

Bra, då blir det väl perfekt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #115 skrivet: augusti 21, 2008, 15:49:11 »
Hittade även dessa nu :)

Bra, då blir det väl perfekt?
Jo, för det blir ju fortfarande 2 cm tyskstuk på båda sidor om man säger så (fälgarna är 255 breda).

Men vilket är bäst? 205/45 r16 eller 215/40 r16, vilket har störst chans att passa?
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #116 skrivet: augusti 21, 2008, 16:15:11 »
Hittade även dessa nu :)

Bra, då blir det väl perfekt?
Jo, för det blir ju fortfarande 2 cm tyskstuk på båda sidor om man säger så (fälgarna är 255 breda).

Men vilket är bäst? 205/45 r16 eller 215/40 r16, vilket har störst chans att passa?

Du minns väl denna kalkylatorn? http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4181.msg53605#msg53605
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #117 skrivet: augusti 21, 2008, 19:36:21 »
Just de :) Men jag tänkte mer på hur det kan passa i hjulhusen med mindre tyskstuk, men jag får väl helt enkelt testa.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #118 skrivet: augusti 21, 2008, 19:50:56 »
Just de :) Men jag tänkte mer på hur det kan passa i hjulhusen med mindre tyskstuk, men jag får väl helt enkelt testa.

Är väl hugget som stucket.. personligen tror jag på mer tyskstuk, att däcket rundar av mer/tidigare så det missar skärmkanten. Men det är nog marginella skillnader vi pratar om här.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Volvo 360 gl -88, Bre-60
« Svar #119 skrivet: augusti 22, 2008, 18:23:00 »
Just de :) Men jag tänkte mer på hur det kan passa i hjulhusen med mindre tyskstuk, men jag får väl helt enkelt testa.

Är väl hugget som stucket.. personligen tror jag på mer tyskstuk, att däcket rundar av mer/tidigare så det missar skärmkanten. Men det är nog marginella skillnader vi pratar om här.
Jo, det känns ju som att det blir bättre fjädringsväg med mer tyskstuk,
men å andra sidan är 45-profil ganska mycket mer än 40-profil och det ser nog rätt fett ut ändå ;)
Får antagligen modifiera skärmkanterna i vilket fall.
En gång 300, alltid 300!