Det låter som att jag kanske kan klara mig på orginaltoppen då Men 531-toppar är som sagt inte så värst dyra och nästa år tar jag studenten och bor antagligen hemma ett par år och jobbar ihjäl mig, så jag kommer nog ha råd att uppgradera ordentligt då.
Hur mycket tror ni att man kan få ut ur en fräsh b200-motor med maximalt portad (lämnar in den hos hasse66 om han fortfarande är aktiv då) 531-topp med K-kam, extraktorgrenrör, (större spridare), etanolkonvertering med höjt bränsletryck och lite modifierat avgassystem? Räcker för drifting?
En till fråga: Behöver man större avgassystem, tex 2,5" om man har sugmotor, eller är det överflödigt?
Jo kör du på originaltoppen får du ju "rabatt" på portningen eftersom du slipper köpa en topp.
Å andra sidan flödar ju 531 original bättre så det inte behövs så mycket portningsjobb men blir nog ingen skillnad i kostnad för portningen mellan 530 & 531 tror jag.
Du får ju alltid ut mindre med en B200 än en B230 men det handlar nog mer om vrid än om toppeffekt.
K-kam däremot kan komma att begränsa toppeffekten. Kanske du skulle ha en värre än H oxå ifall du siktar högre än 170-180hk. (det är väl vad Volvo Originalcup-bilarna plockar ut med H-kam och maxade motorer utan portjobb men då är dom duktiga).
För drifting.. beror på om man vill drifta runt blöta rondellen i byn, då behövs bara 50hk.. vill man drifta i 150blås så behövs kanske 350hk...
Angående avgaset.. bara genom att ta bort katalysatorn så har jag ökat effekten med ca 6% på högre varv. Så bättre flöde behövs nog men frågan är om det måste till 2.5" och fullflödesdämpare hela vägen.. eller om det räcker med sportkat och fullflödes 2"-dämpare..
En turbomotor behöver i princip inget motstånd men en Sugis kräver ett visst motstånd.