Författare Ämne: Volvo 343 DLi -87  (läst 978314 gånger)

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #80 skrivet: februari 09, 2008, 01:53:22 »
Ännu en liten miniuppdatering... Bilen har äntligen kommit på plats i sitt garage; det blev mer plats över än jag vågat hoppas på! Jag kanske till och med får plats med motorcykeln där på vintrarna...
Dessutom har jag varit förbi Elfa och köpt en DB37 kontakt att bygga Megasquirtkabel med, samt DB9 kontakter att bygga en MS adapter till Palmen med. Jag har även varit förbi Biltema och införskaffat reläer, socklar och säkringshållare till MS installationen!
Många små grejer blir det, men så snart jag får tid kan jag börja löda så smått på en kabelhärva...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:37:13 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #81 skrivet: februari 09, 2008, 10:09:44 »
Ännu en liten miniuppdatering... Bilen har äntligen kommit på plats i sitt garage; det blev mer
plats över än jag vågat hoppas på! Jag kanske till och med får plats med motorcykeln där på vintrarna...
Dessutom har jag varit förbi Elfa och köpt en DB37 kontakt att bygga Megasquirtkabel med,
samt DB9 kontakter att bygga en MS adapter till Palmen med. Jag har även varit förbi Biltema och
införskaffat reläer, socklar och säkringshållare till MS installationen!
Många små grejer blir det, men så snart jag får tid kan jag börja löda så smått på en kabelhärva...

Då har du några roliga jobb framför dig!  :D

Vilken Palm har du?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #82 skrivet: februari 09, 2008, 12:25:20 »
Jag fick tag i en fräsch Palm Vx med två dockningsstationer för 100kr, så till en början blir det en sådan... Sedan får vi se vad som händer i framtiden, man vet aldrig!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:37:27 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #83 skrivet: februari 10, 2008, 09:01:05 »
Jag fick tag i en fräsch Palm Vx med två dockningsstationer för 100kr, så till en början blir det en sådan... Sedan får vi se vad som händer i framtiden, man vet aldrig!

BILLIGT!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #84 skrivet: februari 10, 2008, 17:13:28 »
Killen som sålde den tyckte det var ett lite spännande projekt, så han gick ner från 200kr mot löfte om att hålla honom uppdaterad...  :D Palmen fungerar dessutom över förväntan; Vxarna är (ö)kända för att ha dåliga batterier som är skitjobbiga att byta samt att pekskärmen blir dålig, min tycks bara lida en liten aning av dålig pekskärm, men absolut inget allvarligt. Batteriet har jag inte ens behövt ladda ännu...

På tal om att hålla folk uppdaterade, jag har nu lött ihop adapterkabeln för att koppla ihop Palmen med Megasquirtet och testkört! Programvaran verkar tyvärr vara lite buggig, kanske för att den inte riktigt stöder den MS2-Extra beta firmware jag har i MSet, men de grundläggande funktionerna fungerar!
Jag tog några bilder på härligheten, enjoy!



Fler bilder, som alltid, på:
http://kurre86.com/bilder/album/2008-02-10/index.html


« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:04:41 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #85 skrivet: februari 10, 2008, 19:47:42 »
Snygg kabel!

Tror det är en sån Palm jag har oxå, jag har dock inte använt min mer än för att prova att det funkar än.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #86 skrivet: februari 11, 2008, 21:33:32 »
Nu har det hänt lite grejer igen! Jag var iväg en sväng till en skrot här i Norrköping, där de hade 2 R5 med insprutning! I hela Stockholm har jag hittat en det senaste året drygt, på självplock... Det börjar bli ont om självplock i Stockholm...
Nåväl, de hade som sagt 2 R5or med sprut, så det var inga problem att få tag på kontaktstycket jag ville ha... Nu har jag sladdar så att jag kommer kunna montera Megasquirtet och sedan byta till R5 sprut utan problem om andan skulle falla på... Kvar att göra är bara att koppla allt!

Med lite tur hinner jag börja så smått med att löda kablar och montera reläer den här veckan, vem vet... Som planen ser ut nu så ska MS installationen göras i 3 steg:
  • Montera MS tillsammans med förknasare, d.v.s. montera MAP, Lambda och varvtalssignal till MSet för att kunna logga ett par repor med förknasaren
  • Nästa steg blir att stoppa dit R5 sprutet igen, parallellt med MS, och återigen låta MS logga Lambda och liknande under ett par repor.
  • När jag väl tröttnat på det (lär nog gå ganska fort...) så ska MS få ta över bilen; till en början får Renix tändningen sitta kvar, men till nästa år eller så blir det kanske MS styrd tändning också!

Så ser planerna ut för tillfället, vi får se hur det hela fungerar i slutändan!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:38:39 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #87 skrivet: februari 11, 2008, 22:26:41 »
steg 4 och 5
  • Skaffa en GTT motor.
  • När jag blir trött på 1.4L konvertera till B18FT
.....

Listan tar aldrig slut! ;)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #88 skrivet: februari 11, 2008, 22:31:42 »
Nu har det hänt lite grejer igen! Jag var iväg en sväng till en skrot här i Norrköping, där de hade 2 R5 med insprutning!
I hela Stockholm har jag hittat en det senaste året drygt, på självplock... Det börjar bli ont om självplock i Stockholm...
Nåväl, de hade som sagt 2 R5or med sprut, så det var inga problem att få tag på kontaktstycket jag ville ha... Nu har jag
sladdar så att jag kommer kunna montera Megasquirtet och sedan byta till R5 sprut utan problem om andan skulle
falla på... Kvar att göra är bara att koppla allt!

Med lite tur hinner jag börja så smått med att löda kablar och montera reläer den här veckan, vem vet... Som planen ser
ut nu så ska MS installationen göras i 3 steg:
  • Montera MS tillsammans med förknasare, d.v.s. montera MAP, Lambda och varvtalssignal till MSet för att kunna logga
    ett par repor med förknasaren
  • Nästa steg blir att stoppa dit R5 sprutet igen, parallellt med MS, och återigen låta MS logga Lambda och liknande under
    ett par repor.
  • När jag väl tröttnat på det (lär nog gå ganska fort...) så ska MS få ta över bilen; till en början får Renix tändningen sitta
    kvar, men till nästa år eller så blir det kanske MS styrd tändning också!

Så ser planerna ut för tillfället, vi får se hur det hela fungerar i slutändan!

Låter rakt igenom trevligt, känner igen mig från min egen MS-historik!  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #89 skrivet: februari 12, 2008, 09:09:53 »
steg 4 och 5
  • Skaffa en GTT motor.
  • När jag blir trött på 1.4L konvertera till B18FT
.....

Listan tar aldrig slut! ;)

Nej, slut tar det nog aldrig, men motorbyte i den här bilen är jag tveksam till, känns roligare att se vad man kan göra med en b14... Ale's projekt känns väldigt lockande, besiktningen ställer dock till med en del problem... Jag funderar på att skaffa en turbo och montera med en liten adapter på originalgrenrör så att man kan plocka loss den och ersätta den med en bit avgasrör vid besiktning, men alla sådana planer ligger långt fram i tiden...

B18ft låter ju skoj, men efter min korta tid som 440 ägare är jag en aning tveksam till kvaliteten i de snurrorna; nog för att även sugvarianten var rackarns rolig, men de är lite för struliga för min smak... Om jag bygger en riktig "racer" någon gång lär det nog kunna bli en sådan dock, de är ganska lätta att trimma, se http://kurre86.com/bilar/Trimma_480_turbo.pdf.

Jag har dock lite beslutsångest angående hur många 340 man egentligen behöver, det är lätt att det blir fler än man har tid/plats med... Min lista ser ut som följer för tillfället: Blixten, min älskade röda 340 är självskriven, sedan behövs även en mk1 345, en 343 variomatic samt en 364 med extra allt... Där någonstans känner jag att det börjar bli många, ändå känner jag att det behövs en riktig sportvariant samt en ordentlig kombi, men då är det frågan om det inte är bättre att bygga en locost med 340 look; sportbilen kan då få ordentligt med effekt på laglig väg, och kombin kan bli lite modernare och mer rostbeständig...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:05:09 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #90 skrivet: februari 12, 2008, 19:44:42 »
Nu har det hänt grejer igen! Det är rasande fart på myrstegen just nu... :D

Idag har jag börjat löda på kabelhärvan till mitt Megasquirt. Jag har inte köpt något s.k. Relay Board utan jag litar på att jag kan hålla tungan rätt i mun och koppla ihop allting själv. Det som har hänt hittills är att jag har provmonterat reläsocklar och säkringshållare på ett fenolpappers experimentkort (som ett mönsterkortsämne utan koppar på...) samt lött fast alla kablar i DB37 kontakten till MSet... Det är småpilligt att löda ett antal 0.75mm2 kablar i lödkopparna på en Dsub kontakt... Men det gick bra, lyckades till och med pilla på lite krympslang på de ledningar som har anslutning till 12V eller jord.

Nästa delmoment är att bygga ihop dessa två delar med resterna av R5 kablarna, sedan ska jag hitta någonstans att montera allt i bilen...

Några nya bilder har det blivit:

Fler bilder på: http://kurre86.com/bilder/album/2008-02-12/index.html
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:05:22 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #91 skrivet: februari 12, 2008, 22:21:14 »
Nu har det hänt grejer igen! Det är rasande fart på myrstegen just nu... :D

Idag har jag börjat löda på kabelhärvan till mitt Megasquirt. Jag har inte köpt något s.k. Relay Board utan jag litar
på att jag kan hålla tungan rätt i mun och koppla ihop allting själv.

Det är småpilligt att löda ett antal 0.75mm2 kablar i
lödkopparna på en Dsub kontakt... Men det gick bra, lyckades till och med pilla på lite krympslang på de ledningar som
har anslutning till 12V eller jord.

Nästa delmoment är att bygga ihop dessa två delar med resterna av R5 kablarna, sedan ska jag hitta någonstans att
montera allt i bilen...

Kul med rasande små myrsteg! Keep up  :)

Nej relaybord kan väl vara bra men jag kände att det blev en grej för mycket i en smart anpassad byggnation.
MS V3 har ju ännu bättre skydd mot felkopplingar dessutom än vad mitt MS V2.2 har.

Du har för mycket plats kvar i DB-37:an!  ;)
Själv körde jag 2st 1.5mm2 till spridarna..
12st 0.5mm2 till övriga signaler (men sen dess har typ 4 tillkommit så säg 16)
4st Licy 2x0.25mm2 skärmade signalkablar för de analoga känsliga signalerna.
Sen krympslang på alla anslutningar. Overkill säkert! Lär inte bli blött i den kontakten när den sitter i kupeen på lagom avstånd från eventuella översvämningar.

Ska bli kul att se hur du löser din plug n play till kabelhärvan
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #92 skrivet: februari 13, 2008, 08:40:09 »
Det var tjusigt! Nästan så att jag känner att jag får ta och göra om mitt... Skämt åsido, hur i hela fridens dagar lyckades du löda 1.5mm2 kabel i DB37an? Jag tyckte det var trångt med 0.75mm2...
Min konfiguration ser ut som följer:
2 x 0.75mm2 till vardera spridarkanal
5 x 0.75mm2 till jord
1 x 0.75mm2 till plusmatning
1 x ca 0.5mm2 till bränslepumpsreläet, 20AWG är väl ungefär 0.5mm2?
7 x ca 0.25mm2 till alla sensorer, vet inte riktigt här heller, jag hade en rulle med en tunn, platt 11 ledarkabel liggandes...
För hoppningsvis funkar det, är lite orolig då sensorkablarna var väldigt tunna och oskärmade, men tiden får utvisa om det fungerar... Om det inte gör det är det trots allt bara DB37 kontakten och kablarna mellan den och min relälåda som behöver ändras... En prioritet igår var att försöka färgkoda alla kablarna så att jag slipper skruva isär DB37an så snart de små tejplapparna med märkning på blivit oläsbara, tyvärr hade jag inte så våldsamt många olika färger på kabel, förutom den platta 11 ledaren som ju hade 11 olika färger... Annars hade det nog blivit lite grövre kabel även där...
Än så länge är det ganska gott om anslutningar kvar på DB37an, men längre fram när MS ska styra tändning och tomgång dessutom kommer det nog fyllas på rätt så mycket...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:41:16 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #93 skrivet: februari 13, 2008, 19:18:55 »
Det här börjar bli pinsamt... Två uppdateringar per dag, jag spenderar för mycket tid på ett visst forum...

Nåväl, ikväll har jag givit mig på R5 kablarna för att se vad alla de stackarna gör. Det var en del kabel att mäta på, allt som allt 22 kablar i ändan, sedan ett 10 pinnars kontaktstycke som också behövde mätas upp. Men nu vet jag vad allt gör, och jag har dessutom varit ute och kikat lite på hur jag bäst placerar alla kablar.
Jag överväger skarpt att använda vad som ser ut som en stor gummigenomföring som sitter under värmepaketet, nästan rakt bakom motorn i torpeden för att få in kablarna i bilen. Relälådan tänker jag montera under reservhjulet, då syns den inte på besiktningen och sitter inte ivägen någonstans.

För alla er som undrat hur R5 sprutet egentligen ser ut, och hur jag anpassat det till förgasarfoten på 340in kommer ett par bilder:


Här syns hela härligheten, den är inte helt olik en förknasare till utseendet!


Här syns adapterplattan, samt undersidan av BTRen (den med ett grönt klistermärke på...) med oplomberad justerskruv.


Såhär ser kabeln som ska koppla ihop mitt MS med spridare, tomgångsmotor och sensorer!

För er som ännu inte lärt er vart det finns fler bilder kommer här en direktlänk:
http://kurre86.com/bilder/album/2008-02-13/
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:05:48 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #94 skrivet: februari 13, 2008, 20:54:06 »
Det var tjusigt! Nästan så att jag känner att jag får ta och göra om mitt... Skämt åsido, hur i hela fridens
dagar lyckades du löda 1.5mm2 kabel i DB37an? Jag tyckte det var trångt med 0.75mm2...
Min konfiguration ser ut som följer:
2 x 0.75mm2 till vardera spridarkanal
5 x 0.75mm2 till jord
1 x 0.75mm2 till plusmatning
1 x ca 0.5mm2 till bränslepumpsreläet, jag vet inte riktigt, kabeln låg i en låda hemma...
7 x ca 0.25mm2 till alla sensorer, vet inte riktigt här heller, jag hade en rulle med en tunn, platt
11 ledarkabel liggandes...
För hoppningsvis funkar det, är lite orolig då sensorkablarna var väldigt tunna och oskärmade, men tiden får
utvisa om det fungerar... Om det inte gör det är det trots allt bara DB37 kontakten och kablarna mellan
den och min relälåda som behöver ändras... En prioritet igår var att försöka färgkoda alla kablarna så att jag
slipper skruva isär DB37an så snart de små tejplapparna med märkning på blivit oläsbara, tyvärr hade jag
inte så våldsamt många olika färger på kabel, förutom den platta 11 ledaren som ju hade 11 olika färger...
Annars hade det nog blivit lite grövre kabel även där...
Än så länge är det ganska gott om anslutningar kvar på DB37an, men längre fram när MS ska styra tändning
och tomgång dessutom kommer det nog fyllas på rätt så mycket...

Tjusigt? Nä blå tråd pga. tillgången och fulgul krympslang pga. biltema. Men gillar man blågult så visst!  ;D

1.5mm2 var nog lite för stort, minns inte hur jag jorde men antingen fick jag inte i ledaren i lödställena eller så klippte jag av lite kardeler. Eller så gick det, minns som sagt var inte.

För partmärkning har biltema såna här, bild tagen från partex.se

Såna kör jag med överallt. Men inte i båda ändar, blir lite overkill.

Jag tänkte ett steg längre (för en gångs skull) och lödde alla anslutningar jag trodde jag skulle behöva. Dock kunde jag inte se in i framtiden att det skulle komma launchcontroll och annat smaskigt jag skulle ha. Så en gång har jag kompletterat.

Du uppdaterar inte för ofta, jag hänger med  :P

Angående relälådan, sitter reservhjulet under huven? Annars vore det en avig placering av reläerna hehe.

Keep up
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #95 skrivet: februari 13, 2008, 21:18:20 »
Japp reservhjulet sitter framför förararen under huven, snik airbag  ;) Bensintanken på 340 med b14 sitter där reservhjulsbaljan vanligtvis sitter på 360 alltså bakom bakaxeln.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #96 skrivet: februari 13, 2008, 22:30:50 »
Jag visste inte att biltema sålde sådan kabelmärkning, nu vet jag vad jag ska köpa i Stockholm i helgen! Angående att löda alla kablar man kan tänka sig behöva så har jag medvetet valt att inte göra det, då jag helt enkelt inte har en aning om hur jag vill ha det för tillfället... Ska jag köra wastespark, COP eller fördelartändning? R5 tomgångsmotorn eller något eget? Vad för övriga funktioner kan jag tänkas behöva? Kort sagt, jag får plocka den kablarna och modifiera när jag väl har bestämt mig... Ingen brådska ännu alltså!

Platsen under reservhjulet  (där ni har batteriet på b19/b200) är ett utmärkt ställe att gömma allehanda prylar; jag klämde in både styrbox och bränslepump samt filter där när jag åkte med R5 sprutet!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:42:34 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #97 skrivet: februari 13, 2008, 23:04:37 »
Platsen under reservhjulet  (där ni har batteriet på b19/b200) är ett utmärkt ställe att gömma allehanda prylar;
jag klämde in både stysbox och bränslepump samt filter där när jag åkte med R5 sprutet!

ha ha  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #98 skrivet: februari 14, 2008, 18:09:04 »
Idag tog jag en sväng förbi Clas Ohlson för att införskaffa lite kabel, därefter började jag skarva ihop kabelhävan. Det kommer nog ta sin lilla tid, löda ihop ett par tre stycken 0.75 - 1.5 mm2 kablar med en 15W lödpenna för finelektronik går inte fort... Men med lite tålamod går det att få det bra, så det är bara att ligga i...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:42:55 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #99 skrivet: februari 14, 2008, 20:17:19 »
Idag tog jag en sväng förbi Clas Ohlson för att införskaffa lite kabel, därefter började jag skarva ihop kabelhävan. Det kommer nog ta sin lilla tid, löda ihop ett par tre stycken 0.75 - 1.5 mm2 kablar med en 15W lödpenna för finelektronik går inte fort... Men med lite tålamod går det att få det bra, så det är bara att ligga i...

usch nej, jag har en 15wattare från biltema och den använder jag bara till små lödjobb. För skarvning av kabel har jag uteslutande använt en gammal relik med många watt. Annars blir man ju gråhårig på kuppen och plasten smälter i kablarna i lödområdets närhet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #100 skrivet: februari 14, 2008, 20:44:03 »
Jo, 15W är ingen höjdare... "Problemet" är att en bra lödpenna med lite effekt kostar en del pengar, jag har använt en 80W från typ biltema, och då föredrar jag nästan min 15W; den stora blev varm överallt utom i spetsen, så all den effekten gjorde ingen nytta... Då var den ändå oanvänd, undrar hur de blir när den är lite sliten...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:43:22 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #101 skrivet: februari 14, 2008, 20:57:00 »
Jo, 15W är ingen höjdare... "Problemet" är att en bra lödpenna med lite effekt kostar en del pengar, jag
har använt en 80W från typ biltema, och då föredrar jag nästan min 15W; den stora blev varm överallt utom
i spetsen, så all den effekten gjorde ingen nytta... Då var den ändå oanvänd, undrar hur de blir när den är
lite sliten...

En liten länk, till Kurre och FREJ! Tror det är 30 W, som jag använder till elektronik! Föredrar rundspets... :) /Max

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20604738
« Senast ändrad: februari 14, 2008, 23:16:30 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #102 skrivet: februari 15, 2008, 20:54:32 »
Nu har det hänt grejer igen! Idag satte jag mig ner och började förlänga alla sladdar, så nu skall det finnas sladd så att det räcker! Många meter blev det, men med lite kabelöverdrag av något slag utanpå så blir det kanon, tror jag. Jag provade även att härvan funkade, i alla fall spänningsmatningen... Så långt allt väl, får se hur det blir när jag kopplar på alla sensorer och dylikt!

Jag tror inte det blir någon ny lödpenna just nu, jag tänkte nog satsa på en ordentlig lödstation framöver istället. Jag har en känsla av att jag kan komma att få nytta av en sådan med tanke på vad jag pluggar...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:43:45 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #103 skrivet: februari 16, 2008, 20:43:58 »
Idag var jag förbi på biltema och handlade de sista små detaljerna till min kabelhärva (nja, nästan de sista, glömde någon enstaka pryl...). Jag har dessutom införskaffat en "låda" att montera reläerna och säkringarna i; det blev en sån här:

Artikelnummer: 85-971 på biltema
Någon av dem borde passa perfekt under reservhjulet!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:44:18 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #104 skrivet: februari 16, 2008, 21:00:36 »
Någon av dem borde passa perfekt under reservhjulet!

Perfekt, gillar då man kan hitta ett nytt användningsområde för en standardpryl! ;D I de som blir över kan du förvara gröt! ;) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #105 skrivet: februari 16, 2008, 22:16:47 »
Nice låda  8)

Ska bli kul att se bygget!

Påminner om min godisburk jag byggde lambdamätarens drivkretsar i hihi
http://goto.glocalnet.net/frej1/FORUMS/Lambdaburk%20inne%20001.jpg
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #106 skrivet: februari 19, 2008, 21:35:57 »
Det är lite dåligt med fart på forumet den här veckan, så jag tänkte komma med en liten miniuppdatering...

I helgen var jag på biltema; nu har jag börjat använda en del av de prylar jag köpte... Kabelmärkning och kabelskor är det som kommit på plats hittills, nu är nästa steg att mäta in allting i bilen och börja skruva fast allting!

Ett litet foto på hur det ser ut med en insprutningskabelhärva på köksgolvet...

Nere till vänster, MS låda. Överst, reläkort med kablar, säkringar och dylikt. Nere till höger, huvudsäkring till sprutet i original 360 extrasäkringslåda...
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:06:38 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #107 skrivet: februari 19, 2008, 23:44:39 »
Det är lite dåligt med fart på forumet den här veckan, så jag tänkte komma med en liten miniuppdatering...

I helgen var jag på biltema; nu har jag börjat använda en del av de prylar jag köpte... Kabelmärkning och
kabelskor är det som kommit på plats hittills, nu är nästa steg att mäta in allting i bilen och börja skruva
fast allting!

Ett litet foto på hur det ser ut med en insprutningskabelhärva på köksgolvet...

Nere till vänster, MS låda. Överst, reläkort med kablar, säkringar och dylikt. Nere till höger, huvudsäkring
till sprutet i original 360 extrasäkringslåda...

Tack för update! Instämmer dålig fart nu på forumet. Vi slashasar (utom du) får skärpa oss  ;)

Bra att du fick dit kabelmärkning, det har du glädje av i framtiden! Rita in märkningen på ritningen bara.

Snygg installation, pryder köket  ;)
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:06:50 av Kurre86 »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #108 skrivet: februari 21, 2008, 22:21:23 »
Nu har det hänt grejer! Idag hade jag en del tid till övers, så nu var målet att få allt på plats i bilen och se om det kommunicerade som det skulle. Efter att ha filat färdig (sallads)lådan och monterat i alla delar i den bar det iväg ut till bilen. Monteringen gick långt mycket smidigare än väntat, så kan det gå om man är noggrann... Tyvärr visade det sig att de farhågor jag haft om att den fina platta mångledarkabeln jag använt till sensorerna är för kort stämmer... Den räcker in i bilen, men inte så mycket mer... Men, men, det är ett senare problem...

Nästa steg var att starta bilen och se om MS fick varvtalssignal och sådant. Jag hade hoppats så smått att MS och Renix skulle klara att ta signalerna från från samma VR sensor, men det gick naturligtvis inte... Var för sig funkar det fint, men inte tillsammans... Jag löste det genom att fulkoppla MS till varvräknarutgången på Renixet... Nu hade MS helt plötsligt en RPM signal!
Ut och provköra, allt ser ut att funka fint till dess motorn blivit lite varm och jag varvar på lite... Upp till 2000rpm är varvtalssignalen fin, däröver blir det för mycket störningar. Nu var då frågan, ska jag lägga massa tid på att felsöka och koppla in MS ordentligt till varvräknarutgången på Renixet (något jag inte har något för när jag ska bygga MS tändning framöver) eller ska jag koppla in tändningen till MS redan nu?
Det är roligare att tänka ut och pröva nya saker än att felsöka gamla grejer, så valet blev lätt... Kort sagt, ändrade planer; jag börjar med att bara köra tändningen via MS (förhoppningsvis redan i helgen!), när väl det börjar lira går jag vidare med sprut!

Tyvärr hann solen, sin vana trogen, gå ner innan jag blev klar, så några bilder hanns inte med... Men kanske till helgen!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:45:30 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Nebu

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #109 skrivet: februari 22, 2008, 15:56:31 »
Tjena Kurre86 det är ju du som håller på med MS. Glömde det helt när jag läste om passande Turbo till B14. Jag håller med om att det är lika bra att gå på MS tändningen direkt. Behövs ju när du vill sätta på turbo och ändra tändkurvor. Härligt å se att det går frammåt. Kommer inte i håg nu på rakarm så du kan väl upp friska mitt minne... Har du räknat vad ditt MS kostat i pengar? (räknar inte tid  men om du vet så gärna det med). En sak jag funderat på är om du tänkt fixa sekventiell inspruting? Tycker det låter dumt att alla fyra(eller två å två) sprutar samtidigt.
Några tankar kring detta?

Keep it upp 8)
Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #110 skrivet: februari 22, 2008, 17:37:40 »
Kul att du fått en riktig box i bilen  :)

VR.. jag kan inget om VR men visst ska det vara en modul mellan den givaren och MS för att det ska funka? Eller är det induktiv jag tänker på..

Fulkoppla på Renix, det hade väl inte varit att fulkoppla om det fungerat prickfritt! Men det kan ju vara störningar i din oskärmade kabel till MS oxå? (vill inte hacka på dig men måste ju säga att det finns risk för störningar :-* )

Undrar hur fin signalen är från Renix. Har du tillgång till osiloscop?

MEN varför inte koppla MS till tändspolens negativa anslutning på primärsidan? Men fortfarande en temporär lösning om du tänker styra tändningen senare.
Har du tänkt använda VR-givaren till MS då du ska styra tändning?

Och angående bilder, du vet ju att soljus inte är något bra ljus att fota i! Bättre med blixt då  ;)

>> NoIslam, Sekventiell insprutning ger lite bättre avgasvärden men prestandamässigt ska det inte skilja något nämnvärt. Väldigt overkill för våra motorer, ingen anledning att vi inte ska ha det men ändå.
För MS kostnader så kan du titta på nån av de första sidorna i min projekttråd.
« Senast ändrad: februari 22, 2008, 17:40:18 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #111 skrivet: februari 23, 2008, 02:02:04 »
Angående sekventiell insprutning... Det blir nog lite svårt som det ser ut nu, med tanke på att jag har monopoint instrutning, d.v.s. bara en spridare... Det blev enklast så; dessutom syns det inte så mycket på SBP...

Det hade nog varit att fulkoppla även om det funkat perfekt... Jag vill inte kapa i bilens originalkablar, så jag tryckte bara ner en sladdstump i kontaktstycket på Renixet... Definitivt inte en permanent lösning...
VR sensor funkar rätt in i MS, i vart fall om man har V3 PCBn, annars behöver man löda lite egna kretsar... Kod som stödjer Renix svänghjulet är det lite värre med dock, än så länge är det bara MS2 Extra Beta koden som klarar 44-2-2 delningen, i vart fall till MS2... Nu ska det däremot blivit lite permanentare hoppas jag, men mer om det imorrgon, nu måste jag sova så att jag orkar meka!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:46:09 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #112 skrivet: februari 23, 2008, 23:32:48 »
Nu har det blivit fart på riktigt! Igår gick jag över kabelhärvan, jag installerade en ledning för att driva tändspolen och bytte ut den något korta, oskärmade plattkabeln mot 3st skärmade tvåledarkablar. Dessutom modifierade jag fästplattan från R5 tändspolen... Den ser ungefär ut som 340 originalspolen, men utan vakumanordningen. Då jag ville kunna driva tändspolen direkt från MS fick jag gräva ur all fyllning från baksidan för att komma åt kretsarna under, därefter klippa kablarna till kretsarna och bygla ingångarna till utgångarna... Det syns kanske tydligare på bild...

Modifierad R5 tändspole...


Kabelhärvan börjar fyllas på nu...

Idag var det sedan dags att se om jag hade lyckats; skulle alla de nya kablarna fungera, skulle jag ha gnista? Delarna monterades på plats, det går väldigt smidigt när man har ordning på sladdarna!

Såhär ser det ut när det sitter på plats!

Därefter var det dags att se om MS vaknade... Det gjorde det, inga problem.
Nästa steg var att koppla in VR sensorn och se om vi fick varvtalssignal, återigen inga problem...
Skulle nu tändningen fungera? Jag ville inte riskera att elda upp något p.g.a. slarviga felkopplingar eller andra dumma misstag, så jag kopplade in min varv/dwell mätare på ledningarna ut från MS för att se om jag fick vettiga signaler... Det vär här problemen började...
Till en börja med var allt stendött... Jag felsökte förtvivlat, och ändå hittade jag ingen lösning... Då plötsligt, i ett infall av desperation, prövade jag att ställa om RPM ingången på MS från Renix 44-2-2 till "Toothed Wheel" med 22-2 tänder, och då verkade det helt plötsligt fungera... Jag ställde tillbaka MS till 44-2-2, och det fungerade fortfarande! Slutsats: Jag tycks ha råkat
ut för någon liten konfigurationsbugg...

Här sitter den modifierade R5 spolen på plats.

Nåväl, nu startade bilen med MS tändning, dags att provköra lite... När väl tändspole och dylikt var fastskuvat ordentligt bar det av. Det blev en sväng på ungefär 2 mil, varmed följande kunde konstateras:
  • MS tändningen tycks fungera utmärkt, med några enstaka undantag
[li]Standardmappen för tändningen i MS verkar vara något aggressivare än Renixmappen, åtminstone nära tomgång. Segdragningsförmågan verkar bättre och tomgången ligger högre...
[/li][/list]

Det lilla undantaget jag nämnde märks ibland vid låga varv, runt tomgång... Emellanåt tycks varvtalssignalen försvinna (droppa till 0) för ett kort ögonblick... Med lite tur går det att lösa m.h.a. trimpottarna som justerar känslighet o.dyl. hos VR ingången på MSet...

Slutligen:

Vem kan ana vad som gömmer sig under reservhjulet?

Det var allt från en mycket lycklig Kurre idag, nu dröjer det inte länge innan det blir sprut också, jag måste bara fixa soppapump och bränsleledningar ordentligt först!
« Senast ändrad: april 29, 2014, 18:07:15 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #113 skrivet: februari 24, 2008, 02:21:27 »
Först får jag säga "grattis" till det nya tändsystemet! ;D

Bilden "Modifierad R5 tändspole" är det Renix B14 org? Väldigt bra bild, den har inte visats tidigare! Får lust att krafsa ur, en av mina, bara för att studera innanmätet! Går det att identifiera microkontrolern? om det nu finns någon! Är kanske analogt uppbyggt! Vad består ingjutningen av? Ser inte ut som epoxi på din bild.  :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #114 skrivet: februari 24, 2008, 03:55:12 »
Grattis Kurre!

Skönt när det fungerar!

Och kul med moddad originalspole, jag hade oxå tankar på det ett tag men fick aldrig tummen ur och kom sen över en "vanlig" spole.

Starkt jobbat!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #115 skrivet: februari 24, 2008, 10:00:20 »
Hej!
Spolen är inte en Volvo Renix, utan en Renault dito... Skillnaden är att på Renaulten sköter styrboxen till sprutet vakumförställningen, så R5 delarna saknar vakumutrustningen. Tack vare det ser de sannolikt ganska olika ut inuti... Fördelen är att de ser väldigt lika ut på utsidan, samt att de passar i samma fästen och med samma kontakter, kort sagt enklaste, diskretaste möjliga installation.

Det var lite roligt att krafsa ur innanmätet, det var någon gummiaktig substans som var lätt att skära med t.ex. mattkniv... När man väl började komma ner en bit såg man alla möjliga kretskomponenter, med märkning på! Med lite tur borde de kunna gå att identifiera, jag har än så länge lyckats identifiera den stora transistorn märk S424-1, det tycks vara en effekttransistor, föga förvånande... Övriga delar har jag haft mindre tur med... IC kretsen under min sladd kommer från ST microelectronics och är märkt 419/03A 88851 eller något liknande, jag glömde skriva ner det innan jag stoppade in delarna i bilen...
Som det är kopplat nu gör ingen av delarna någon nytta, men om man känner för det kan man ju säkert lista ut hur det hela fungerar m.h.a. oscilloskop och R5 styrboxen. Det är sannolikt bara någon relativt enkel funktion för att styra uppladdningstiden för spolen, så det borde gå att styra den från MS som den är i original... För mig kändes det dock lättare att använda funktionaliteten i MS för att styra spolen direkt, så jag kopplade bara förbi alltsammans...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:49:18 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #116 skrivet: mars 02, 2008, 21:06:51 »
Nu har jag tagit en tur till skroten igen... Den här gången blev det en tankarmatur att montera bränslepump på samt bränsleledningarna från en insprutningsbil, de är ganska mycket grövre... Snart blir det till att följa Ales exempel och skaffa en Focuspump, skruva ihop allting samt börja strula med insprutningen... Det som måste göras innan jag faktiskt kan starta upp den är att flödestesta spridaren då jag inte hittat någon information om den. Sedan blir det åka av!
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:49:45 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #117 skrivet: mars 02, 2008, 21:36:16 »
Nu har jag tagit en tur till skroten igen... Den här gången blev det en tankarmatur att montera bränslepump
på samt bränsleledningarna från en insprutningsbil, de är ganska mycket grövre... Snart blir det till att följa
Ales exempel och skaffa en Focuspump, skruva ihop allting samt börja strula med insprutningen... Det
som måste göras innan jag faktiskt kan starta upp den är att flödestesta spridaren då jag inte hittat någon
information om den. Sedan blir det åka av!

Varför flödestesta spridaren? Är det för att du skall få en smärtfri uppstart utan massa labbande med "Required Fuel"-värdet?

Annars låter det som ett kul test  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #118 skrivet: mars 03, 2008, 10:16:37 »
Varför flödestesta spridaren? Är det för att du skall få en smärtfri uppstart utan massa labbande med "Required Fuel"-värdet?

Dels för att få smärtfri uppstart, men också för att spridarens flöde samt öppningstid är ganska viktiga för att kunna använda en del nya funktioner i MS2 extra... Öppningstiden behövs bland annat för att få EAE (Enhanced Acceleration Enrichment) att funka optimalt, och om man har järnkoll på flödet behöver man inte mappa om när man byter till större spridare t.ex. Dessutom är det ganska kul att gå vetenskapligt till väga, särskilt som MS är byggt på vetenskapliga principer vad det gäller beräkning av bränslemängd o.dyl.
Flödestesta spridaren är ju ganska lätt med nya firmware versioner som har s.k. Output Test mode, då kan man ju säga åt MS att avfyra spridaren med känt intervall och känd pulskvot, därefter är det bara att mäta hur mycket den spottar ur sig så kan man lätt beräkna flödet...
« Senast ändrad: mars 28, 2008, 19:50:13 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Volvo 343 DLi -87
« Svar #119 skrivet: mars 03, 2008, 14:31:40 »
Helt rätt, tycker jag. Det är halva nöjet, att undersöka och lära sig hur det fungerar! ;D Hur gör du, för att mäta. En stor del av bränslet är väl dimma, då det lämnar spridaren? Hur fångar du denna dimma? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.