Författare Ämne: Trasigt tändningslås?  (läst 3417 gånger)

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
Trasigt tändningslås?
« skrivet: mars 29, 2010, 18:42:55 »
Halloj alla 300 lovers  ;)
Nu är det så att pärlan inte riktigt vill som jag vill. Första symptomen kom för nån månad sen då jag skulle starta bilen och det tog tvärstopp i tändningslåset när man försökte vrida om, efter åtskilliga minuters ruklande och svärande gick det plötsligt att vrida igen och allt har vart frid och fröjd i några månader.

Sen i förmiddags när jag skulle till skola för att skriva tenta var bilen stendöd och batteriet sopslut så snabbt fram med startkablarna och iväg. Väl framme stängde jag av bilen men parkeringslyset lös oavsett hur jag vred på ljusreglaget han inte grubbla så mycket på det då jag inte hade tid utan sköt på problemet till senare. När jag skulle hem hoppade pärlan snällt igång men väl hemma skulle jag stänga av bilen men till min förvåning fortsatte den nu gå efter det att man tagit ur nyckeln!!!

Så för tillfället har jag plockat bort minuspolen på batteriet för att kunna använda bilen om det skulle behövas men nu till saken.
Hur ser tändningslåset ut inuti och är problemet jag beskriver något som går att laga i det eller är det bara att byta? Om jag måste byta går det att flytta över låskistan från mitt tändningslås så att man kan behålla samma nyckel? Och är det nån som har ett tändningslås liggande?

// Johan
« Senast ändrad: mars 29, 2010, 18:45:31 av svensson »

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Trasigt tändningslås?
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2010, 19:38:38 »
Ingen som har några idéer eller ett lås liggandes?

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: Trasigt tändningslås?
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2010, 20:02:59 »
Mitt tändningslås brann upp innuti har inte haft möljigheten att dela det än Men du kan ju koppla förbi det och köra med switchar och en knapp till startmotorn ;)
Risig Men Betald,

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Trasigt tändningslås?
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2010, 20:22:59 »
Kan vara jordfel med. Men eftersom du haft mekaniskt strul med låset innan kan man ju lätt misstänka det.

När min bror fulade sig med jorden och delade på den av misstag bakom stereon så gick bilen inte stänga av, fast det var nåt i kombination med bromsljuset med om jag inte minns fel. Alltså om han bromsade gick den inte stänga av eller vice versa.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.