Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - perkabrod

Sidor: [1] 2 3 4 5
1
Fakta/Guider / SV: Stabstag/krängningshämmarstag
« skrivet: juni 23, 2021, 01:27:57  »
Ursäkta extremt sent svar. När man sänker bilen åker ju navet uppåt dvs man ”behöver” längre stabstag. Vanliga funkar men vinkeln på k-hämmaren blir förstås lite annorlunda än original.

2
Fakta/Guider / SV: Stabstag/krängningshämmarstag
« skrivet: juli 22, 2019, 18:12:28  »
Original stabstag på bild, bekräftar längden. Snyggt jobbat Wettet!

Jag har sänkt bilen ~50mm och har tänkt prova köpa
BILTEMA 723092
BILTEMA 723093
dessa är 300 mm långa.
Skriver här senare om dom passade.

3
Sålt

4
Filmade när jag demonterade dämpare fram på bilen. Tänkte att det kanske kan hjälpa någon som inte gjort jobbet tidigare.
https://youtu.be/xCKEldV5UpU

Tar inget ansvar för er, använt nödvändig säkerhetsutrustning och förbered er på högspänning. Fjäderspännare kan fort bli läskiga.

Angående verktyg så skulle jag aldrig påbörja det här utan en mutterdragare, då den med sin slagrörelse gör att man slipper mothåll för att skruva ner muttern längst ut på dämparen ”tillräckligt”. Utan mutterdragare måste man på något sätt få grepp om kolvstången vilket kan vara lättare sagt än gjort (fråga mig inte).

För att slutadra muttern längst ut på dämparen så utnyttjar man den raka/frästa delen som finns på dämparna och använder exempelvis en skiftnyckel som mothåll. Brukar rekommenderas ungefär 60 Nm men jag har aldrig haft en hylsa som möjliggjort att momentdra dessa. Så jag brukar köra tills man ser att brickorna börjar komprimera gummit på Classic Swedes top mount, och ”lagom” hårt på originaldämpare. Viktigt som fasen att man komprimerar fjädern medan man gör detta, eftersom man vill försäkra sig om att top mountet inte glappar något och att lagret ligger bra på dämparens frästa lagersäte/klack.

Fjäderspännarna köpta på vidaxl (finns inte där idag när jag sökte). Men om du hittar några kring 1100 kr så är det nog samma modell, bifogade ett foto.
Dessa rekommenderas varmt, jag har även de klassiska fjäderspännarna och de nya fjäderspännare som dök upp på biltema ~2017, båda dessa är inget att ha om man har en kort (sänkfjäder) som kräver kompression för installation. Behöver man inte komprimera sänkfjädern så fungerar biltemas billigaste fjädrar bra till originalfjädrarna – förbered dig på den eventuellt läskigaste mekupplevelsen.

5
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88
« skrivet: juli 14, 2018, 23:56:43  »
Du jobbar på bra! Bytte servoolja idag och blev som tur var mycket tystare efter oljebytet. Tog en jävla massa rattande med hjulen i luften innan dess allt var luftat och fint.

Jag hade tänkt kolla upp det där med spjället men det får bli nästa gång. Jag tog isär spjället pch tvätta upp det förra året, samt gjorde en ny packning. Passade då på att justera gasvajerns läge så att den var så nära ”klicket” för tomgång som möjligt. Tänkte med anledning av gasresponsen att det är dumt att ha slack i vajern...

Ska spjället ligga parallellt med rörets axiellt led då spjället är 100% öppet?

6
-75 mm sänkfjädrar från Classicswede (Dai)
50 mm sänkblock

Finns i Skellefteå
700 kr för allt alternativt 600 kr för enbart fjädrarna. Kan även skickas men då tillkommer porto

7
Fakta/Guider / SV: Yttre styrled – Outer Tie Rod cross reference
« skrivet: juni 17, 2017, 17:10:46  »
Beställde och testade denna. Fungerar men tyvärr väldig lång. Den kan dock visa sig perfekt om man tänker bredda länkarm ca 50 mm eller liknande!
(Troligtvis behövs en bricka under muttern för fastsättning)

A.B.S.
Parallellstagsled
https://www.autodoc.se/abs/7803148
OEM-referensnummer jämfört med originaldelsnumret
OEN 60511622 - ALFA ROMEO
OEN 60507918 - FIAT
OEN 60511622 - FIAT
OEN 82387676 - FIAT
OEN 82460439 - LANCIA


8
Fakta/Guider / SV: Yttre styrled – Outer Tie Rod cross reference
« skrivet: juni 03, 2017, 14:50:34  »
Detaljerad info:  8)

Manufacturer\Model\Type   KW   YEAR FROM - TO

BMW 3 (E21) 315   55   03.1981 - 03.1984
BMW 3 (E21) 316   66   08.1975 - 08.1980
BMW 3 (E21) 316   66   09.1980 - 08.1982
BMW 3 (E21) 318   72   08.1975 - 08.1980
BMW 3 (E21) 318 i   77   11.1979 - 08.1982
BMW 3 (E21) 320   80   08.1975 - 08.1977
BMW 3 (E21) 320 i   92   06.1975 - 08.1982
BMW 3 (E21) 320/6   90   09.1977 - 08.1982
BMW 3 (E21) 323 i   105   01.1978 - 08.1982

FIAT 131 1.3 Mirafiori   40   10.1974 - 09.1981
FIAT 131 1.3 Mirafiori   48   10.1974 - 12.1982
FIAT 131 1.3 Super Mirafiori   57   03.1978 - 12.1980
FIAT 131 1.4 Mirafiori   51   11.1980 - 01.1984
FIAT 131 1.4 Super Mirafiori   55   04.1981 - 12.1983
FIAT 131 1.6   63   11.1976 - 12.1984
FIAT 131 1.6 (S)   55   10.1974 - 09.1981
FIAT 131 1.6 Super   71   03.1978 - 01.1984
FIAT 131 1.6 Super Mirafiori (A)   72   03.1979 - 03.1982
FIAT 131 2.0 Abarth Rally   103   01.1976 - 07.1980
FIAT 131 2.0 D   44   07.1978 - 08.1984
FIAT 131 2.0 Racing   85   06.1978 - 12.1981
FIAT 131 2.0 Super   83   01.1981 - 12.1984
FIAT 131 2.5 D   53   06.1978 - 02.1984
FIAT 131 Familiare/Panorama 1.3 Mirafiori (AF)   40   03.1975 - 12.1978
FIAT 131 Familiare/Panorama 1.3 Mirafiori (AF)   48   03.1975 - 03.1982
FIAT 131 Familiare/Panorama 1.4 Mirafiori   51   11.1981 - 01.1984
FIAT 131 Familiare/Panorama 1.6   63   11.1980 - 12.1984
FIAT 131 Familiare/Panorama 1.6 CL (AF1)   55   03.1975 - 12.1978
FIAT 131 Familiare/Panorama 1.6 Super   72   12.1979 - 12.1981
FIAT 131 Familiare/Panorama 2.0 D   44   07.1978 - 08.1984
FIAT 131 Familiare/Panorama 2.0 Super   83   01.1981 - 12.1984
FIAT 131 Familiare/Panorama 2.5 Super Diesel (AF)   53   03.1979 - 12.1984

PORSCHE 924 2.0   92   11.1975 - 08.1989
PORSCHE 924 2.0 Carrera GT   154   06.1980 - 10.1986
PORSCHE 924 2.0 Turbo   125   11.1978 - 06.1980
PORSCHE 924 2.0 Turbo   130   06.1980 - 10.1986
PORSCHE 924 2.5 S   110   09.1985 - 07.1987
PORSCHE 924 2.5 S   118   08.1987 - 07.1988
PORSCHE 924 2.5 S   120   10.1981 - 12.1984

VOLVO 340-360 (343, 345) 1.3   49   01.1989 - 12.1990
VOLVO 340-360 (343, 345) 1.4   46   08.1982 - 08.1985
VOLVO 340-360 (343, 345) 1.4   47   08.1979 - 07.1983
VOLVO 340-360 (343, 345) 1.4   50   08.1986 - 12.1988
VOLVO 340-360 (343, 345) 1.4   51   08.1975 - 07.1983
VOLVO 340-360 (343, 345) 1.4   51   08.1987 - 07.1988
VOLVO 340-360 (343, 345) 1.4   52   08.1983 - 07.1986
VOLVO 340-360 (343, 345) 1.6 Diesel   40   08.1984 - 07.1991
VOLVO 340-360 (343, 345) 1.7   59   08.1985 - 07.1991
VOLVO 340-360 (343, 345) 2.0   65   08.1980 - 07.1984
VOLVO 340-360 (343, 345) 2.0   68   08.1983 - 07.1984
VOLVO 340-360 (343, 345) 2.0   70   08.1980 - 07.1983
VOLVO 340-360 (343, 345) 2.0   77   08.1984 - 07.1987
VOLVO 340-360 (343, 345) 2.0   80   08.1988 - 07.1989
VOLVO 340-360 (343, 345) 2.0   81   08.1987 - 07.1988
VOLVO 340-360 (343, 345) 2.0   82   08.1986 - 07.1988
VOLVO 340-360 (343, 345) 2.0   83   08.1982 - 07.1984
VOLVO 340-360 (343, 345) 2.0   85   08.1982 - 07.1984
VOLVO 340-360 (343, 345) 2.0   87   08.1984 - 07.1986
VOLVO 340-360 (343, 345) 2.1   90   08.1981 - 07.1982
VOLVO 340-360 Saloon (344) 1.3   49   01.1989 - 12.1990
VOLVO 340-360 Saloon (344) 1.4   46   01.1983 - 12.1986
VOLVO 340-360 Saloon (344) 1.4   50   08.1986 - 12.1988
VOLVO 340-360 Saloon (344) 1.4   51   08.1987 - 07.1988
VOLVO 340-360 Saloon (344) 1.4   53   08.1983 - 07.1986
VOLVO 340-360 Saloon (344) 1.6 Diesel   40   08.1984 - 07.1991
VOLVO 340-360 Saloon (344) 1.7   59   08.1985 - 07.1991
VOLVO 340-360 Saloon (344) 2.0   66   08.1982 - 07.1984
VOLVO 340-360 Saloon (344) 2.0   68   08.1983 - 07.1984
VOLVO 340-360 Saloon (344) 2.0   75   08.1984 - 07.1990
VOLVO 340-360 Saloon (344) 2.0   77   08.1984 - 07.1987
VOLVO 340-360 Saloon (344) 2.0   80   08.1988 - 07.1989
VOLVO 340-360 Saloon (344) 2.0   81   08.1987 - 07.1988
VOLVO 340-360 Saloon (344) 2.0   82   08.1986 - 07.1988
VOLVO 340-360 Saloon (344) 2.0   83   08.1983 - 07.1984
VOLVO 340-360 Saloon (344) 2.0   85   08.1984 - 07.1986
VOLVO 340-360 Saloon (344) 2.0   87   08.1984 - 07.1986

VW CADDY I (14) 1.5   51   08.1982 - 07.1983
VW CADDY I (14) 1.6   55   01.1983 - 07.1992
VW CADDY I (14) 1.6   55   10.1982 - 10.1983
VW CADDY I (14) 1.6 D   40   08.1982 - 07.1992
VW CADDY I (14) 1.8   70   08.1985 - 07.1992
VW GOLF I (17) 1.1   37   04.1974 - 07.1983
VW GOLF I (17) 1.1   38   08.1976 - 07.1980
VW GOLF I (17) 1.3   43   08.1982 - 12.1983
VW GOLF I (17) 1.3   44   08.1979 - 07.1983
VW GOLF I (17) 1.5   51   08.1977 - 07.1983
VW GOLF I (17) 1.5   51   04.1974 - 12.1975
VW GOLF I (17) 1.5 D   37   08.1976 - 07.1980
VW GOLF I (17) 1.6   51   08.1975 - 07.1977
VW GOLF I (17) 1.6   55   08.1975 - 02.1984
VW GOLF I (17) 1.6   55   01.1983 - 02.1984
VW GOLF I (17) 1.6 D   40   08.1980 - 07.1983
VW GOLF I (17) 1.6 GTI   81   08.1976 - 07.1982
VW GOLF I (17) 1.6 TD   51   03.1982 - 07.1983
VW GOLF I (17) 1.6 TD   55   08.1983 - 07.1985
VW GOLF I (17) 1.8 GTI   82   08.1982 - 12.1983
VW GOLF I Cabriolet (155) 1.5   51   01.1979 - 11.1983
VW GOLF I Cabriolet (155) 1.6   53   04.1986 - 02.1990
VW GOLF I Cabriolet (155) 1.6   55   08.1983 - 04.1992
VW GOLF I Cabriolet (155) 1.6   81   08.1979 - 07.1982
VW GOLF I Cabriolet (155) 1.8   66   08.1983 - 09.1992
VW GOLF I Cabriolet (155) 1.8   70   08.1983 - 04.1993
VW GOLF I Cabriolet (155) 1.8   72   08.1989 - 03.1993
VW GOLF I Cabriolet (155) 1.8   82   08.1982 - 12.1989
VW JETTA I (16) 1.1   37   08.1978 - 02.1984
VW JETTA I (16) 1.3   43   08.1982 - 02.1984
VW JETTA I (16) 1.3   44   08.1979 - 02.1984
VW JETTA I (16) 1.5   51   08.1978 - 02.1984
VW JETTA I (16) 1.5 D   37   08.1978 - 07.1980
VW JETTA I (16) 1.6   55   08.1981 - 07.1983
VW JETTA I (16) 1.6   63   08.1978 - 02.1984
VW JETTA I (16) 1.6 D   40   08.1980 - 02.1984
VW JETTA I (16) 1.6 GLI   81   08.1978 - 07.1982
VW JETTA I (16) 1.6 TD   51   03.1982 - 02.1984
VW JETTA I (16) 1.8   82   08.1982 - 02.1984
VW SCIROCCO (53) 1.1   37   04.1974 - 07.1979
VW SCIROCCO (53) 1.3   44   08.1979 - 07.1980
VW SCIROCCO (53) 1.5   51   08.1977 - 07.1980
VW SCIROCCO (53) 1.5   51   02.1974 - 12.1975
VW SCIROCCO (53) 1.5   55   02.1974 - 08.1975
VW SCIROCCO (53) 1.5   63   02.1974 - 12.1977
VW SCIROCCO (53) 1.6   51   08.1975 - 07.1977
VW SCIROCCO (53) 1.6   55   08.1975 - 07.1979
VW SCIROCCO (53) 1.6   63   08.1975 - 07.1980
VW SCIROCCO (53) 1.6   81   06.1976 - 07.1980
VW SCIROCCO (53B) 1.3   44   08.1980 - 12.1983
VW SCIROCCO (53B) 1.5   51   08.1980 - 12.1983
VW SCIROCCO (53B) 1.6   51   08.1983 - 07.1984
VW SCIROCCO (53B) 1.6   53   04.1986 - 07.1990
VW SCIROCCO (53B) 1.6   55   01.1983 - 12.1989
VW SCIROCCO (53B) 1.6   63   08.1980 - 04.1984
VW SCIROCCO (53B) 1.6   81   08.1980 - 07.1982
VW SCIROCCO (53B) 1.8   66   08.1983 - 07.1992
VW SCIROCCO (53B) 1.8   70   11.1985 - 07.1992
VW SCIROCCO (53B) 1.8   82   08.1982 - 12.1989
VW SCIROCCO (53B) 1.8 16V   95   03.1986 - 07.1992
VW SCIROCCO (53B) 1.8 16V   102   10.1985 - 07.1989
VW TRANSPORTER III Box 1.6   37   05.1979 - 12.1982
VW TRANSPORTER III Box 1.6 D   37   01.1981 - 07.1987
VW TRANSPORTER III Box 1.6 TD   51   10.1984 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Box 1.6 TD Syncro   51   03.1986 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Box 1.7 D   42   07.1989 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Box 1.9   44   10.1982 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Box 1.9   57   10.1982 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Box 1.9   61   10.1984 - 02.1989
VW TRANSPORTER III Box 1.9   66   08.1983 - 02.1989
VW TRANSPORTER III Box 1.9 Syncro   57   11.1984 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Box 2.0   51   05.1979 - 04.1986
VW TRANSPORTER III Box 2.1   70   08.1985 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Box 2.1   82   03.1986 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Box 2.1 i   68   07.1989 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Box 2.1 Syncro   70   08.1985 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Box 2.1 Syncro   82   03.1986 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 1.6   37   05.1979 - 12.1982
VW TRANSPORTER III Bus 1.6 D   37   01.1981 - 07.1987
VW TRANSPORTER III Bus 1.6 TD   51   08.1984 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 1.6 TD Syncro   51   03.1986 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 1.7 D   42   10.1986 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 1.9   44   08.1982 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 1.9   57   08.1982 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 1.9   61   01.1983 - 07.1985
VW TRANSPORTER III Bus 1.9   66   08.1983 - 07.1985
VW TRANSPORTER III Bus 1.9 Syncro   57   02.1985 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 2.0   51   05.1979 - 12.1982
VW TRANSPORTER III Bus 2.1   64   10.1986 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 2.1   70   08.1985 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 2.1   82   08.1984 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 2.1 CAT   70   06.1989 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 2.1 i   68   07.1989 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 2.1 Syncro   64   10.1986 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 2.1 Syncro   70   08.1985 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Bus 2.1 Syncro   82   01.1986 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 1.6 D   37   01.1981 - 07.1987
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 1.6 TD   51   10.1984 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 1.6 TD Syncro   51   03.1986 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 1.7 D   42   07.1989 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 1.7 D   42   08.1985 - 07.1987
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 1.9   44   09.1982 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 1.9   57   08.1982 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 1.9   61   10.1984 - 02.1989
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 1.9   66   08.1984 - 07.1985
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 1.9 Syncro   57   12.1984 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 2.0   51   05.1979 - 04.1986
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 2.1   70   08.1985 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 2.1   82   03.1986 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 2.1 i   68   07.1989 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 2.1 Syncro   70   08.1985 - 07.1992
VW TRANSPORTER III Platform/Chassis 2.1 Syncro   82   03.1986 - 07.1992

9
Fakta/Guider / Yttre styrled – Outer Tie Rod cross reference
« skrivet: juni 03, 2017, 14:48:49  »
Den yttre styrled som passar våra bilar passar även

BMW   E21 323I   (1978 - 1982)
FIAT 131   (1974 - 1984)
PORSCHE   924   (1979 - 1980)
PORSCHE   944   (1981 - 1982)
VOLKSWAGEN   CADDY PICKUP   (1982 - 1992)
VOLKSWAGEN   GOLF   (1976 - 1983)
VOLKSWAGEN   JETTA   (1979 - 1984)
VOLKSWAGEN   SCIROCCO   (1975 - 1989)
VOLKSWAGEN   TRANSPORTER   (1979 - 1992)
VOLVO   340   (1984 - 1991)
VOLVO   360   (1983 - 1989)


Om någon hittar en extra lång yttre styrled så kan det ju vara intressant med tanke på så kallade camber-plattor som förhoppningsvis någon kommer ta fram till våra länkarmar.
En camber-platta medför att styrleden sannolikt behöver förlängas, eventuellt även risk att vajern för hastighetsmätaren inte är lång nog om man ska köra mycket camber.

Posta gärna artikelnummer i denna tråd om du hittar en förlängd yttre styrled, med lite tur kanske det görs någon specialare ämnad till Porsche som går använda  8)

Spec. från en del som sägs passa ovan nämnda bilar:
Length [mm] 74-92 (Delphi har den längsta på 92 mm, förutsatt att måtten mäts på samma sätt)
Cone Size [mm] 12,6
Thread Size IN M14X1.5 RHT

10
Fakta/Guider / SV: Reparera rattlås
« skrivet: maj 17, 2017, 18:18:51  »
Dumpar några bilder här på lite dremlande jag gjorde då jag skulle få igång mitt rattlås

11
Fakta/Guider / Plant svänghjul (B23?) info
« skrivet: maj 17, 2017, 18:16:35  »
-

12
Projekt / SV: Konsten att börja i fel ände?
« skrivet: januari 07, 2017, 15:00:47  »
Kul med sånt här projekt  :D :D
Populärt swap i england och volvo300mania-forumet lär ha mycket info om bytet.
Ska bli kul att följa, gillar N/A grejer!

13
Se bifogad bild för vidare info. Det är inget motstånd mellan kontaktens stift 5 och pinne P på själva varvräknaren => Det går att koppla in sig på originalkontakten.
En signal som växlar mellan 0V och 5V duger för att trigga, t.o.m. 3V funkar (1.5V räcker dock ej).

2 pulser per vevrotation betyder alltså att relationen mellan frekvens och varvtal blir:
[FREQUENCY] * 30 = [RPM]

Exempel:
[125 Hz] * 30 = [3750 RPM]


Filmdemo:
https://youtu.be/5hlzClPclbU  –  Volvo 360 tachometer control with arduino
och
https://youtu.be/UllbTLsS2ic  –  Volvo 360 tachometer driven by 555 timer

14
Säljes / SV: Classic Swede Strut Top Mount (fjäderbenslagring)
« skrivet: oktober 14, 2016, 11:47:30  »
Kan säljas billigare vid smidig affär :)
Passar både tidiga och sena årsmodeller.
De senare modellerna MK3 (från ca 1986) brukar vara helt slutkörda och styrlagret blir mer eller mindre onödigt eftersom top mountet istället ligger an mot fjäderskålen.

Här ses ett orginal mount där man ser hur bussningen nötts ner och komprimerats på tok för mycket. Styrlagret ska normalt ligga an den där brickan med bussning och det ska inte finnas någon risk att övre fjäderskålen krockar ihop med top mountet.

Finns smörjnippel på dom jag säljer så att man kan komma åt och smörja styrlagret.
http://forumbilder.com/images/2016/10/14/topmount_dai_vs_mk2.jpg

15
Säljes / SV: Volvo 360 dimljus (original från GLT)
« skrivet: oktober 14, 2016, 11:25:53  »
Hej, nej tyvärr sålda till UK. Ska ta bort annonsen.

16
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: januari 18, 2016, 01:12:38  »
Här är det mycket nytt. Är det alltså denna tillsatsluftslid som ska få upp varvtalet?
En mycket skum grej som jag kan ha skrivit tidigare är att bilen brukar gå som allra bäst då det varit fuktigt och regnigt, då har den alltid mått som bäst, vid uppstart.

Denna tillsatsluftslid ska jag nog koppla loss och rengöra smörja upp.
Bilen står några kilometer bort nuförtiden men jag ska hämta hem tillsatsluftslid nån kväll i veckan och se över den.

Funktionskontroll av tillsatsluftslid?
• Om jag startar bilen, rycker ut tillsatsluftsliden och inget händer.
Skulle det då vara ett tecken på att nåt är fel på tillsatsluftsliden?

17
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: januari 17, 2016, 23:17:51  »
Jag vet faktiskt inte vad jag har för jetronic men jag har då en B200F.
Vet inte hur man kollar heller?

Vilken slang är det vi pratar om, går den se på bilden jag gjorde? I så fall har du ett koordinatsystem också där ;)

18
Övrigt / SV: Snö Teknik.
« skrivet: januari 16, 2016, 19:16:57  »
Har inga direkta svar men jag har många gånger använt handbromsen vid start på vintern, av olika anledningar, man kan ju t ex ”klättra” med hjälp av handbromsen, om man bara tar sig 1 decimeter framåt så brukar jag nypa handbromsen så slipper man då åka bakåt igen innan man tar nya tag :)

Sen brukar jag även hålla inne spärrknappen på handbromsen och gasa rätt friskt men styra kraften med handbromsen, så slipper man ligga och slira på kopplingen.
Jag vet inte hur mycket handbromsen påverkar kraftfördelningen men där kan du ju ha en bra poäng! Jag har då positiva erfarenheter med att labba med handbromsen.

19
Framvagn/Bakvagn / SV: Bromsproblem - Typ fixat
« skrivet: januari 13, 2016, 08:54:11  »
Läste runt lite igår och det verkar som att en bränsleslang inte kommer att fungera för detta eftersom det är vakuum. Kanske att det som händer är att slagens förstärkning helt enkelt gjort sitt och den deformeras permanent.

Jag ska kolla upp min för jag har haft rätt mycket strul med bromspedalen, kan ju vara luft i systemet eller huvudbromscylindern men jag tror det är lika bra byta den där slangen hur som helst.
Hittade den här på swedol och jag tänkte prova med den

VAKUUM/BENSIN/OLJESLANG ID 10 mm | Art. nr IS-6052

http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=336

20
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis
« skrivet: januari 11, 2016, 20:51:56  »

Största/mest ouppnåbara dröm:

- Diffbroms/spärr

:)

21
Däck och Fälg / SV: Snygga fälgar på 360?
« skrivet: januari 05, 2016, 16:20:47  »
Har börjat gilla 15" på våra bilar mer och mer. Först var jag ju inne på 13 och t ex såna där minilites som var och varannan britt har, men efter att man sett lite olika fälgar i verkligheten så har man ju börjat inse ungefär vad man gillar. Är ganska nöjd med 14" compomotivarna men tyvärr är det ”bara” 6.5 breda.

Tycker både era däck ser fint ut. Visst har du närmare 8" Frej, ser stadig ut!

22
Däck och Fälg / SV: Snygga fälgar på 360?
« skrivet: januari 05, 2016, 00:51:23  »
Nä precis. Detta satt på när jag köpte. Har inte bestämt vad jag ska köra men något mer normalt blir det iaf :) Kanske 185/45.

I dagsläget så är rullomkretsen synbart mindre än med original 13 plåtisarna vilket är lite komiskt med tanke på att det trots allt är 15 fälgar

23
Däck och Fälg / SV: Snygga fälgar på 360?
« skrivet: januari 04, 2016, 21:42:38  »
Köpte nå begagnade ATS Cup-fälgar som jag passade på att testa när jag satte på vinterdäcken, sjukt stretchade 165/45 på 15x7 fälg
Tänkte dela med mig hur dom sitter, detta är med 50 mm sänkblock bak. Bilden inifrån hjulhuset visar fjäderbenet fram, inget som tar i där iaf!


24
Klotterplank / SV: Val av billyft - vilken är bäst?!
« skrivet: december 30, 2015, 01:57:59  »
Går dom här få tag på billigt i Sverige?
http://m.youtube.com/watch?v=3Qye_-Lyb58

Edit: oj, satt på mobilen så jag orkade inte läsa posten som skrivits medan jag hade ett påbörjat meddelande. Jag har inget garage men quickjak intresserar mig. En dag är ju tanken att man ska köpa hus med nåt garage.

25
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: december 28, 2015, 02:51:42  »
Så kul!  8) 8) 8)

Jag kan fota av grönboken imorgon. Står backlash (glappet) och preload på lagrena, plus momenten för alla bultar. Däremot vet jag inte angående preload hur man ska göra, min diff sitter ju ihop med v-lådan för tillfället, så det borde väl innebära att jag inte kan kolla preload. Nåväl...

Jag tänkte göra så seriöst jag kan, lär ändå inte bli lika bra som man skulle önska :)
Jag tänkte man kör med biltemas indikatorklocka för att kolla backlash, ska följa alla tipsen härifrån, 2 timmar och 51 sekunder in

https://youtu.be/0DQPJpJ7xvU?t=2h51s

26
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: december 28, 2015, 01:56:47  »
Nej, man skäms. Alldeles för mycket i plugget! Hinner knappt andas.
Bilen har fått stå på pallbockar flera månader och batteriet är bortplockat och ska laddas upp :(

Gjorde ett litet ryck nu kring jul och fick dit ena fjäderbenet samt nymålade länkarmar med nya bussningar. Skulle bli lite mildare på onsdag så då tänker jag skruva dit det andra fjäderbenet och förhoppningsvis få på vinterdäck så man kan ut och nöjesköra i snön :)

På diff-fronten så är det enda som hänt att jag skapat fram en liten vrå i mamma och pappas garage där jag kan skruva samt att jag ropade hem en momentnyckel med dial-indicator för någon månad sen. Den har omfånget 0,5 - 13,5 Nm vilket blir perfekt då man ska sätta bearing pre-load på diffen, då kan man ju läsa av vridmomentet ”live” så att säga :) Betalade kring 450 kr och enligt vad jag hittat så verkar dom kosta några tusenlappar nya.

En sån här, desoutter tw13


Själv då? :D

27
Projekt / SV: 360 MXS
« skrivet: december 27, 2015, 01:50:02  »
Intressant!
EDIT: Är toe det enda som går justera, och då bara i framvagnen?

28
Säljes / Classic Swede Strut Top Mount - SOLD!
« skrivet: december 26, 2015, 23:58:03  »
Lite osäker vad benämningen är på svenska men det är iaf den delen som sitter överst på fjäderbenen, den som kan ses sticka upp inifrån motorrummet.
Köpta från Classic Swede, aldrig blivit monterade. Nypris ca 600 kr styck + några hundringar frakt men jag tänkte sälja två stycken för 1000 kr inkl frakt.



Tänkbart byte är bromsskivor + bromsbelägg, vä och hö fram och då i grymt skick :)

29
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 13, 2015, 01:30:33  »
Precis. Nu är det ju för sent men jag inser ju att om jag kapat mina originalfjädrar skulle jag fått ganska exakt det jag har nu. Fast att man kunnat precisera längden på fjädern exakt efter dom korta justerbara dämparna.

Alltid har man lärt sig något, bara synd man inte kunde spara nå pengar på det den här gången :)

30
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 13, 2015, 01:23:08  »
Om man inte behöver en siffra på styvheten efter kapning kan man ju direkt ur formeln se att om man halverar antal varv (n) dubblas fjäderkonstanten, allt annat lika. Dvs fjäderkonstant efter kapning borde vara k2=k1*(n1/n2) där k2 är k efter kapning, k1 är k innan kapning, n1 är antal varv innan kapning och n2 är antal varv efter kapning. Väl?

Japp!
Från excel-dokumentet om spiralfjädrar som finns på forumet så stod det 40,46 N/mm på ditt art. nr, så det motsvarade ju k1 och ut hoppade 40,46 * (7,5/3,5) ≈ 87 N/mm ≈ 8,86 kg/mm

Räknade om formeln för classic swedes fjädrar för dom är nog i lbs/inch. Så då är hans -75 mm drift/track-fjädrar i så fall motsvarande 5,25 kg/mm och "normal" -75 mm på 4,46 kg/mm.
Rätt intressant ändå att om man kapar originalfjädrarna 2,75 varv så hamnar man (förutsatt att G är ungefär rätt gissat) nästan motsvarande -75 mm normal springs som Dai säljer.

31
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 13, 2015, 00:47:22  »
Ja precis. Har inte det måttet i huvudet utan jag vet bara att 190 mm glappar i princip ingenting sen så har jag en fjäder hemma som jag höftade lite kring måttet.
Utifrån biltemas fjädrar kan man ju iaf ur databladet räkna ut vilken styvhet man kommer få efter att ha kapat. Svårare räkna på originalfjädern då jag aldrig sett något fjäderkonstant-data på dom.

32
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 13, 2015, 00:37:00  »
Ser bra ut tycker jag. Måste bli rätt styvt det där. Har äntligen lärt mig räkna på fjädrar så här kommer lite tekniska  grejer som förhoppningsvis kan intressera nån :)
Dai's vanliga (non-track) -75 mm fjädrar är märkta 190/250 där enheten för fjäderkonstanten är lbs/inch vilket ger 43,8 N/mm vilket innebär att det motsvarar 4,46 kg/mm.
Det vill säga om man lastar på 4,46 kg så komprimeras fjädern 1 mm. Lastar man på 250 kg komprimeras fjädern 5,6 cm.
Räknar man baklänges får man ut ett värde på G och det uppnår ca 135 * 10^9 N/m^2

 Enligt spiralfjäder exceldokumentet här på 300power så har biltema art. nr 67-319 fjädern fjäderkonstant 40,46 N/mm. Räknar man baklänges med varv, tråddia och dia så får man att G ≈ 115 * 10^9, jämför med 135 som jag fick ut från Classic Swede-fjädern. Hur som helst, det är materialegenskaper som jag inte vet så mycket om :)

xxyyzz Om man räknar med att din fjäder nu är kapad och ca 3,5 varv så är fjäderkonstanten 40,46 * (7,5/3,5) ≈ 87 N/mm d v s 8,87 kg/mm jämfört med classic swedes drift/track fjädrar som är 5,25 kg/mm

-------
Om man ska uppskatta ett värde på G för Volvos original spiralfjädrar, låt oss ta medelvärde på G från biltema och från Dai 10^9*(115+135)/2 = 125 * 10^9 = G

Uppskattar även att originalfjädrarna bör gå att kapa 2,75 varv utan att det ska glappa med classic swede adjustable short dampers. Nånstans kring 20 cm börjar det glappa.
Hur som helst, kapar man originalfjädrarna 2,75 varv så bör fjäderkonstanten hamna på runt 4,61 kg/mm vilket är ganska likt classic swedes normala -75 mm på 4,46 kg/mm .



Detta är beräknat på mina originalfjädrar som, såvitt jag vet, är volvo oem. Måtten D=124 mm, d=12 mm, G=125 * 10^9, n=6,5
G kan vara något helt annat värde på originalfjädrarna, detta är beräknat utifrån medelvärdet från biltema 740 fjäder samt Dai-fjäder. Förhoppningsvis in the ballpark!

Don't trust me, I'm not a mechanical engineer, yet :)

33
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 12, 2015, 21:10:18  »
Kul! Jag har 50 mm sänkblock bak och som sagt -75 fjädrar fram men bilen lutar ändå inte neråt, mina bladfjädrar kanske säckat ihop :)

Jag fick köpa enbart 1 dämpare av classic swe även fast han normalt säljer parvis.
Så om du ska beställa kan du ju fundera på köpa en av han och en av mig.

Han har 5 (observera ojämn tal) i lager just nu ;)
Fick svar från GAZ nu att de skickat tillbaka min dämpare så snart ska bilen ihop, börjar vara hög tid att få ihop den. Stått 2 månader på pallbockar på grusuppfarten hemma hos mamma och pappa och snön kommer nog när som helst här i västerbotten :)

34
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: november 12, 2015, 02:08:12  »
Sista bilden är på lagersätet, d v s där det där styrlagret ligger. Problemet är att eftersom top mountsen sjunkit ihop så har lagret inte haft så stor funktion utan det har nog ofta varit metall mot metall som skrapat när man svängt, att tolka efter att ha sett den extremt fina finnishen jag fått på övre fjäderskålarna RUNT OM lagersätet :D

----
Dämparna du länkade stämmer, det vill säga dom som heter "short" är det jag kör med
(Finns även super short och rally)

Fjädrarna däremot, där kör jag 75 mm lowering springs, INTE drift/track. Jag har frågat angående styvheter och drift/track är enligt Dai själv 3 ggr styvare medan hans vanliga 75 mm är 2 ggr styvare. Vet inte vad referensen är dock, om det är 2 ggr styvare än gl fjädrar eller glt fjädrar (utifall det är nån skillnad)

För säkerhet skull så länkar jag det jag har
http://www.classicswede.co.uk/Adjustable_front_dampers_-Pair_340___360_Short/p1733344_7988561.aspx
http://www.classicswede.co.uk/-75mm_lowering_springs_340___360/p1733344_8013943.aspx

Jag har för övrigt den trasiga dämparen på lagning i england nu. Så utifall du funderar på köpa short dämpare kan du nog få köpa en av mig, så länge du kan få loss att köpa endast 1 av classic swede vill säga.

När min ena dämpare pajade i rebound-justerskruven (vid demontering för byte av top mounts) så köpte jag i paniken 1 styck ny som jag aldrig monterat, min gamla trasiga dämpare är just nu hos GAZ så då den kommer tillbaka blir det nog att sätta tillbaka den plus min andra gamla. Därför är jag intresserad av att få sålt den nya dämparen jag köpte som inte ännu blivit använd.

På bild: Adj. short-dämpare som är 1 år nyare än dem jag haft på bilen, GAZ har bytt från matt till blank guldfärg samt kostat på att ha ett klistermärke, jämfört med mina dämpare jag köpte förra året. Den på bilden är till salu för bra pris!  :)



---


Gällande glapp, det var ungefär 1 cm mindre glapp med 75 mm normal fjädrar jämfört med 75 drift/track fjädrarna.
Så glappat är uppskattningsvis < 1 cm med 75 mm normal fjädrarnara (som jag kör nu och som är länkade tidigare i detta inlägg).
Jag har bilder på när jag tidigare provade drift track fjädrarna och dom har lite mer glapp, bilder kan ses här http://www.300power.com/forum/index.php?topic=8576.msg110524#msg110524

När gamla dämparen kommer tillbaka från GAZ efter rep så ska jag skruva ihop benen igen, då kan jag dokumentera och filma glappet.
På tal om glapp förresten, jag fick ta fjäderskålar från ett par fjäderben som Olle var snäll och lånade ut. När jag tog loss hans fjädrar (från en 340) så hade fjädrarna en kort gummislang runt sig, i toppen och botten av fjädern.
Jag har tänkt göra likadant och använda en slang för att reducera slitaget i fjäderskålarna.
Slangen kommer eventuellt även medföra att glappet blir minimalt, jag ska dokumentera hur jag gör och resultatet.

Så här såg det ut på 340-fjädrarna, notera gummislangarna:

35
Drivlina/Växellåda / SV: New gearbox mounts now available for the 360
« skrivet: november 04, 2015, 17:40:28  »
Well done!

36
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: oktober 11, 2015, 16:55:12  »
Projekt byta topplagring m m.

Då jag demonterade mina justerbara dämpare så blev jag otålig för det gick inte få ut M12-muttern den sista centimeter, just i området där det inte finns någon stans att förhindra att kolstången snurrar. Det jag gjorde var helt idiotiskt men hade fungerat 5 min tidigare på andra benet :) Jag höll emot på justerskruven eftersom justeringen har ett - och ett + stopp. Gick rotera några grader sen lät det klick och justerskruven går nu mera runt runt.

Nu idag tog jag mig an fjäderbenen så kom jag på att jag hade köpt ett M12x1.25 gängsnitt till hjulbultarna en gång, tog fram det och försökte rensa gängorna på dämparna. Det var tamefan omöjligt att rotera gängsnittet, så jag gissar att det som händer är att eftersom även mothållet till viss del är gängade så pajjar man väl gängorna litegrann varje gång man drar åt det sista på muttern. Finade till gängorna och det gick det riktigt smooth att få på en M12 utan nylonlåsning, ska vara noggrann med att ha kört gängsnitt innan i framtiden. Muttern måste gå ner så lätt att det enda mothåll som ska behövas är t ex en cykelslang runt kolvstången.

Helst skulle jag nog se att man bara slipa ner hela gängorna som är på samma ställe som plana mothållet. Vore ju skönast om man inte hade några gängor alls utan att muttern började greppa gängor först efter man kommit förbi det planslipade mothållet, som det brukar vara i vanliga fall... Kanske går fila ner gängorna?

Upptäckte att övre fjäderskålarna är helt slut så i dagsläget är jag på jakt efter såna.
Bjuder på ett gäng bilder som får tala för sig själv. Vet att det är rätt dåligt om bilder på hur insättsdämpare fungerar, eller åtminstone vad som gömmer sig bakom damasken/fjädrarna.
Så här är lite bilder.



Satt hårdare än vanligt så jag köpte en avdragare på biltema och det fungerade galant.




Här har jag precis skruvat loss den gigantiska muttern (gland nut), bredvid ligger andra benet och där sitter muttern fortfarande kvar




Här är adjustable dampers (short length for lowering springs) som classic swede säljer. Den funkar bra med -75 mm "non-track" springs, mindre än en cm glapp tack vare korta dämpare, i stort sett inget glapp alls.


Övre fjäderskålen, här syns att nåt inte är som det ska. Den stora blanka ytan är p g a att skålen skavt mot mina top mounts, vilket givetvis inte ska kunna hända :)


Kan vara kul se hur de ser ut från denna sida, bump stoppen går in där i lilla mittenskålen.


Hmmmm...



Det var allt för denna gång.

37
Projekt / SV: 360 MXS
« skrivet: oktober 01, 2015, 23:07:21  »
Grymt jobbat!!

38
Projekt / SV: Volvo 360 (får se hur planerna blir =)
« skrivet: september 15, 2015, 13:09:28  »
Oj oj så fräsch den såg ut. Har också en sedan i samma färg. Måste vara en sen årsmodell om du har lambda-skylt i grillen, har du servo då också? :)

39
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: september 05, 2015, 00:00:27  »
FJÄDERBENSTOPPLAGRING PAJ  |  RELÄBOX  |  FÖRDELARE MED HALL

Se film för fjäderbensdemo
https://youtu.be/jjtWFmp-M4I

Shoppinglista från classic swede
(Har även nya fjäderbens-kullager, gått kanske 2 mil, dessa sitter på bilen nu så jag hoppas dom fortfarande är fräscha trots att något kärvar).


Har fått boxen som jag tänkt använda till MS, kan bli bra!


Har även fått hallfördelaren (Bosch 0 237 520 004). Jag gick in på El & Diesel i Skellefteå och till min förvåning så hade dom kontakten i lager trots att det är en ovanlig sort (INTE samma som TPS m fl)


Förhoppningsvis får jag lite grejer gjort innan snön öser ner. Har varit en skamligt oproduktivt sommar! Tanken var ju att kunna glida omkring och lära sig mer om styrsystem och ha både en B230 motor samt torsendiff.... Men men, nu börjar man ju snart ha lagt ner så mycket pengar på bilen att man borde ha kvar den några år, gärna tills den är skattebefriad :D

40
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 04, 2015, 23:27:58  »
Oj shit så imponerande arbete med blästring å lack av diff!  8) :o
Man skäms ju rent, har ägt torsendiffen ett år och fortfarande inte monterad. Tror jag är för rädd för att det ska bli nåt fel.

Fick du tillverka/köpa shims eller hur gick själva arbetet med att montera torsen i diffhuset?
Har varit dålig på uppdatera min tråd, händer inte så mycket heller, alla pengar går till "skitgrejer" som styrlager, fjädertopplagring, bussningar, reläboxar...
Ska försöka skärpa mig, låtsas skylla på att jag inte har någonstans att skruva :D

Sidor: [1] 2 3 4 5