Författare Ämne: Snö Teknik.  (läst 10364 gånger)

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
Snö Teknik.
« skrivet: januari 16, 2016, 09:13:07 »
Hur gör ni när bilen står i en backe eller håla och bilen driver bara på ett hjul?
Stod i en backe häromdagen som var igentligen ren is och jag hade fina dubb på och tänkte att min lilla bergsget inte skulle ha några problem med det.
likt förbannat enhjulade bilen och jag försökte igentligen inte länge då det var lite senare på kvällen och min 360 dönar lätt gött plus att min kompis som jag släppt av och hans grannar hade barn som låg och sov.

Men vad har ni för tips? kan det vara att köra gungande rörelser med koppling och alternera mellan back och ettans växel för att komma ur en håla eller är det 2 växel och slita lameller (inte att rekomendera då jag havererade kopplingen på en gammal bil när jag skulle bogsera upp en v70n för en hal vinterbacke med en betydligt mindre s40 utan antispinn)

Men jag har funderat nu när man har en bakhjulsdriven bil. har ni provat någonsin att spänna handbromsen en 2 - 3 klick för att lägga motstånd på båda axlarna och därigenom få diffen att driva på båda hjulen någongång? och hur bra funkar det?
framhjulsdrivet kanske man kan lägga foten lätt på bromsen och lägga vikt på alla hjulen dock kanske det blir förmycket motstånd om alla hjulen bromsar kontra det greppet du får på ena framhjulet.


perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
SV: Snö Teknik.
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2016, 19:16:57 »
Har inga direkta svar men jag har många gånger använt handbromsen vid start på vintern, av olika anledningar, man kan ju t ex ”klättra” med hjälp av handbromsen, om man bara tar sig 1 decimeter framåt så brukar jag nypa handbromsen så slipper man då åka bakåt igen innan man tar nya tag :)

Sen brukar jag även hålla inne spärrknappen på handbromsen och gasa rätt friskt men styra kraften med handbromsen, så slipper man ligga och slira på kopplingen.
Jag vet inte hur mycket handbromsen påverkar kraftfördelningen men där kan du ju ha en bra poäng! Jag har då positiva erfarenheter med att labba med handbromsen.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Snö Teknik.
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2016, 21:54:49 »
En växellåda/motorblock/sandsäck/oöm kompis i bakluckan brukar ofta fungera bra annars... Kompisen har fördelen att vara lite mer lättflyttad när man behöver justera viktfördelningen, även om de brukar vara dyrare i drift och underhåll än övriga alternativ...  ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Snö Teknik.
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2016, 22:05:57 »
Men vad har ni för tips? kan det vara att köra gungande rörelser med koppling och alternera mellan back och ettans växel för att komma ur en håla eller är det 2 växel och slita lameller (inte att rekomendera då jag havererade kopplingen på en gammal bil när jag skulle bogsera upp en v70n för en hal vinterbacke med en betydligt mindre s40 utan antispinn)

Men jag har funderat nu när man har en bakhjulsdriven bil. har ni provat någonsin att spänna handbromsen en 2 - 3 klick för att lägga motstånd på båda axlarna och därigenom få diffen att driva på båda hjulen någongång? och hur bra funkar det?

Jag brukar gunga, alternativt smälta ner den is/snö som är under hjulen genom att gasa friskt på 3:an eller högre växel. Men då får man inte vara rädd om däcken och sen är det lite osnällt mot dreven i diffen ifall bara ett hjul råkar rotera och det andra står still.

Har tänkt på och även testat bromsa/handbromsa men det verkar bli motsatt effekt dvs. att det håller emot mer än det ger extra drivning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Snö Teknik.
« Svar #4 skrivet: januari 17, 2016, 09:30:34 »
Fick provat handborms knepet igår. skulle svänga in vid en sjö och kolla hur isen såg ut och plöjde upp vid sidan om vägen där dom hade plogat upp medel stora block som hade stelnat lite.
bilen hängde sig självklart och började spinna både i 1an och backen. så jag drog bara handbromsen samtidigt som jag bara gasade på och det verkade faktiskt funka rätt hyfsat. bilen drev på båda sidor och jag kom loss.
sen är det väldigt svårt o säga HUR mycket bättre det blev finns ju många faktorer som spelar in och jag kanske hade kommit loss utan. men tror jag kommer fortsätta använda handbromsknepet när jag kör fast =)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Snö Teknik.
« Svar #5 skrivet: januari 17, 2016, 11:13:22 »
Ska oxå testa. Dåliga bakdäck på vinterbilen så det blir många testtillfällen nu  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Soulfly

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
SV: Snö Teknik.
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2016, 10:14:25 »
fick du testat något i vintras frej med handbromsknepet? vår snö försvann ju typ efter det så blev inte mycket mer test för mig  ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Snö Teknik.
« Svar #7 skrivet: juni 07, 2016, 08:26:33 »
Nej det blev aldrig av!  :(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.