Författare Ämne: FILM: Demontering fjäderben (fjäder, dämpare, top mount, topplagring)  (läst 8094 gånger)

perkabrod

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Filmade när jag demonterade dämpare fram på bilen. Tänkte att det kanske kan hjälpa någon som inte gjort jobbet tidigare.
https://youtu.be/xCKEldV5UpU

Tar inget ansvar för er, använt nödvändig säkerhetsutrustning och förbered er på högspänning. Fjäderspännare kan fort bli läskiga.

Angående verktyg så skulle jag aldrig påbörja det här utan en mutterdragare, då den med sin slagrörelse gör att man slipper mothåll för att skruva ner muttern längst ut på dämparen ”tillräckligt”. Utan mutterdragare måste man på något sätt få grepp om kolvstången vilket kan vara lättare sagt än gjort (fråga mig inte).

För att slutadra muttern längst ut på dämparen så utnyttjar man den raka/frästa delen som finns på dämparna och använder exempelvis en skiftnyckel som mothåll. Brukar rekommenderas ungefär 60 Nm men jag har aldrig haft en hylsa som möjliggjort att momentdra dessa. Så jag brukar köra tills man ser att brickorna börjar komprimera gummit på Classic Swedes top mount, och ”lagom” hårt på originaldämpare. Viktigt som fasen att man komprimerar fjädern medan man gör detta, eftersom man vill försäkra sig om att top mountet inte glappar något och att lagret ligger bra på dämparens frästa lagersäte/klack.

Fjäderspännarna köpta på vidaxl (finns inte där idag när jag sökte). Men om du hittar några kring 1100 kr så är det nog samma modell, bifogade ett foto.
Dessa rekommenderas varmt, jag har även de klassiska fjäderspännarna och de nya fjäderspännare som dök upp på biltema ~2017, båda dessa är inget att ha om man har en kort (sänkfjäder) som kräver kompression för installation. Behöver man inte komprimera sänkfjädern så fungerar biltemas billigaste fjädrar bra till originalfjädrarna – förbered dig på den eventuellt läskigaste mekupplevelsen.