Författare Ämne: varvstoppet  (läst 20429 gånger)

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
varvstoppet
« skrivet: maj 07, 2004, 00:09:22 »
Kan någon (nemesis) förklara hur man får bort varvstoppet lite grundligt?

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:varvstoppet
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2004, 12:57:21 »
Har man Renix tändsystem så går det inte (utan att byta komponenter i den ingjutna modulen)
Har man ett centrifugalstopp (ej insprut??) i fördelaren kan man byta till en rotor utan.

Mer än så vet jag inte...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2004, 14:01:07 »
precis.. byt rotor, hur enkelt som helst
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:varvstoppet
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2004, 15:52:31 »
Har man Renix tändsystem så går det inte (utan att byta komponenter i den ingjutna modulen)
Har man ett centrifugalstopp (ej insprut??) i fördelaren kan man byta till en rotor utan.

Mer än så vet jag inte...

Det var ju surt. hade inte du fixat varvstoppet på din?

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:varvstoppet
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2004, 11:53:31 »
Nix, slår i stoppet hela tiden  >:(
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

hobbe

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2004, 19:08:45 »
Konstigt, i min GLT från 85 var det bara att ta bort den lilla plastbiten i fördelaren, sedan kunde man varva hela mätaren ut  ;)

Zymosis

  • Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:varvstoppet
« Svar #6 skrivet: maj 12, 2004, 23:32:21 »
Konstigt, i min GLT från 85 var det bara att ta bort den lilla plastbiten i fördelaren, sedan kunde man varva hela mätaren ut  ;)


vad var det för motor i den då?

hobbe

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #7 skrivet: maj 13, 2004, 07:38:52 »
Första generationen B200E  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #8 skrivet: maj 13, 2004, 17:14:32 »
första generationen? var det inte elektronisk tändning på den? (RENIX)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

h.jorebo

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #9 skrivet: maj 23, 2004, 11:39:24 »
tjena.. min 360 84a med renix tändsystem och b19 varva 7000  utan problem, men sen börjar den låta lite väl ansträngd  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #10 skrivet: maj 23, 2004, 11:55:22 »
då har du inget varvstopp.. eller så är det 500 varv högre än på min 360GL -87 med b200F och renix tändsystem

den säger ba ba ba vid 6500 och går inte att varva högre..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:varvstoppet
« Svar #11 skrivet: maj 23, 2004, 14:44:12 »
Min säger ba ba ba vid 6150  >:(
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #12 skrivet: maj 23, 2004, 16:24:19 »
jasså? du har väl ungefär samma motor oxå som mig? är det inte 360gl-87 eller nåt? b200F/renix LU-jet
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:varvstoppet
« Svar #13 skrivet: maj 23, 2004, 16:31:10 »
Jo, B200F, -88 LU-Jetronic och Renix
Varvstoppet skall enligt volvo ligga på 6150 rpm >:(
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #14 skrivet: maj 23, 2004, 16:39:43 »
skumt.. står det i instruktionsboken/HAYNES?

jag är säker på att min går till 6500.. får prova igen mer vetenskapligt nästa gång jag startar den  :D

PS
Kör just nu på 25% E85.. blir väl ca 24,5%++ i ren Etanol
såg att du Nemesis hade hittat Etanol.nu oxå  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:varvstoppet
« Svar #15 skrivet: maj 23, 2004, 17:05:40 »
6150rpm var uppgift från en av de felsökare som jobbade på Volvo då jag satt där som konsult... Gäller tydligen vissa andra modeller förutom 300-serien.

E85, Japp  ;D
Kör med E50 just nu, dvs ca 30-35 lit E85 i en tank. Lambda-mätaren visar fortfarande på fett, så det skall nog gå att öka den dosen...

EDIT: typo
« Senast ändrad: maj 23, 2004, 17:06:23 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

ralle

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #16 skrivet: maj 25, 2004, 20:59:21 »
Tja.
Jag har en 360GLT från 84 med ett såntdär brytarlöst tändsystem. Det är en B19E..
Är det bara att byta rotor i den ? och vad ska det vara för rotor om man inte vill ha något varvstopp?
Tack på förhand !
Med vänliga hälsningar ralle

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #17 skrivet: maj 25, 2004, 21:39:31 »
Tja.
Jag har en 360GLT från 84 med ett såntdär brytarlöst tändsystem. Det är en B19E..
Är det bara att byta rotor i den ? och vad ska det vara för rotor om man inte vill ha något varvstopp?
Tack på förhand !
Med vänliga hälsningar ralle

såg du inte nemesis text ovan?

"Har man Renix tändsystem så går det inte (utan att byta komponenter i den ingjutna modulen)
Har man ett centrifugalstopp (ej insprut??) i fördelaren kan man byta till en rotor utan."
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #18 skrivet: maj 25, 2004, 21:40:31 »
skumt.. står det i instruktionsboken/HAYNES?

jag är säker på att min går till 6500.. får prova igen mer vetenskapligt nästa gång jag startar den  :D

PS
Kör just nu på 25% E85.. blir väl ca 24,5%++ i ren Etanol
såg att du Nemesis hade hittat Etanol.nu oxå  ;)

Har gjort ett test nu.. stannade denna gången vid pric 6000 varv.. antingen är det inte helt exakt varvstoppet eller så har jag drömt att jag varvat 6000++
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

slackern

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #19 skrivet: maj 26, 2004, 22:38:57 »
Kan någon (nemesis) förklara hur man får bort varvstoppet lite grundligt?

Ursäkta om jag missat något här men, det finns faktiskt en orsak till att det finns ett varvstopp... eller du kanske kör folkrace eller nått? Isåfall förstår jag varför du vill ha bort det.

PS. Din bil frej ser för övrigt ut som kärringens 360 på pricken, den jag själv oftast åker runt i då jag har problem med min 320iA BMW, har hittat hit för jag har lite frågor om tändningen på kärringens bil, får ta det i någon lämplig del av forumet. DS
« Senast ändrad: maj 26, 2004, 22:56:29 av slackern »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #20 skrivet: maj 26, 2004, 23:40:15 »
haha.. ska jag ta det som en komplimang?  :D


nej på en orginal b200 är det nog inte mycket värt att ta bort varvstoppet.. går ändå inte lika bra på maxvarv som runt 5-6000..
Orginal...
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

slackern

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #21 skrivet: maj 27, 2004, 01:17:51 »
haha.. ska jag ta det som en komplimang?  :D

nej på en orginal b200 är det nog inte mycket värt att ta bort varvstoppet.. går ändå inte lika bra på maxvarv som runt 5-6000..
Orginal...

Precis min poäng, det finns en effektkurva på orginalmotorn och för bästa uttnyttjande av vrid ska man växla en bra bit innan varvstoppet för bästa acc, är man och tafsar på varvstoppet på en orginalmotor så är man definitivt ute och cyklar rejält... ta bort stoppet och säg adjös till den motorn...  den finns en orsak att den finns där...

edit: vad menar du med maxvarv egentligen? lär er växla rätt...  kör man scania så får man en helt annan uppfattning om vad vrid innebär, det har inget med motorns toppvarv att göra, det ger mindre effekt att varva för mycket... lär er läsa en motors effektkurva och växla rätt  Ds
« Senast ändrad: maj 27, 2004, 01:25:42 av slackern »

hobbe

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #22 skrivet: maj 27, 2004, 07:55:07 »
nej på en orginal b200 är det nog inte mycket värt att ta bort varvstoppet.. går ändå inte lika bra på maxvarv som runt 5-6000..
Orginal...

Precis, efter att ha bytt lite skoj och kört den till rullande landsväg fick jag fram att maxeffekten hämtades vid 6450, därför plockade jag bort mitt  ;)

slackern

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #23 skrivet: maj 27, 2004, 11:13:46 »
Precis, efter att ha bytt lite skoj och kört den till rullande landsväg fick jag fram att maxeffekten hämtades vid 6450, därför plockade jag bort mitt  ;)

Bytt vadå för skoj? Men ni kanske har rätt att toppen på effektkurvan ligger bortom varvstoppet på 6000, kollade just och det kändes inte som motorn mattades av innan stoppet. Den helröda markeringen börjar inte föränn vid 6250 heller...

Normalt sett så börjar effektkurvan gå nedåt precis vid varvstoppet i.a.f, så funkar det på BMW:n.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:varvstoppet
« Svar #24 skrivet: maj 27, 2004, 11:14:58 »
BMW = Volvo = falskt
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

slackern

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #25 skrivet: maj 27, 2004, 11:36:46 »
BMW = Volvo = falskt

Jo, det är såklart sant!  8)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #26 skrivet: maj 27, 2004, 16:58:42 »
nej jag menade att toppeffekten troligtvis låg innan 6000 varv och att 6000 varv är maxvarv eftersom jag inte kan varva förbi det pga. varvstoppet, och tur är ju det för annars hade nog inte motorn hållt så här långt, kör mycket grusväg och då är det lätt att man ligger på varvstoppet ibland i friska uppställ  ;) inte med flit alltså men full platta är alltid full platta
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

slackern

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #27 skrivet: maj 28, 2004, 00:23:15 »
Släng i en lastbilsturbo och adekvat trim då åker du ifrån allt som finns, får du en ordentlig sleeper, se till att den blir ordenligt nervös... slipper du fundera på varvstopp. Behåll allt i övrigt orginal. ;-) Det är super coolt! 8) Kommer fixa det med kärringens 360!

Edit: Volvo, sketna jävla volvo, hur mycket jag än gasade så blev den före mig in till stan!

R.I.P. Meduza!
« Senast ändrad: maj 28, 2004, 00:43:53 av slackern »

slackern

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #28 skrivet: maj 28, 2004, 00:38:43 »
nej jag menade att toppeffekten troligtvis låg innan 6000 varv och att 6000 varv är maxvarv eftersom jag inte kan varva förbi det pga. varvstoppet, och tur är ju det för annars hade nog inte motorn hållt så här långt, kör mycket grusväg och då är det lätt att man ligger på varvstoppet ibland i friska uppställ  ;) inte med flit alltså men full platta är alltid full platta

Tycker det är svårt att få uppställ med en 360 på vintern, man får verkligen provocera, men när man väl har den där så är den väluppfostrad och lätt att hantera...

Fattar inte varför folk snackar skit om 360.

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:varvstoppet
« Svar #29 skrivet: maj 28, 2004, 08:07:01 »
Svårt?

Ok, för de av er som varit i Göteborg och vet vad Älvsborgsbron är så kan jag säga att jag vintern -02/03 hade uppställ på den... alltså, över HELA bron! Det är en bra bit!
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:varvstoppet
« Svar #30 skrivet: maj 28, 2004, 09:52:58 »
På sommaren är det kul att ligga i uppställ hela kurvan från bron på fastlandssidan ;D
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Wawe

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
Re:varvstoppet
« Svar #31 skrivet: maj 28, 2004, 10:51:25 »
hahaha, kan tro d, får ta å göra d nångång då... stackars passagerare
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:varvstoppet
« Svar #32 skrivet: maj 28, 2004, 12:38:34 »
Även samma kurva upp till bron är kul, den nyper lite i slutet  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

slackern

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #33 skrivet: maj 28, 2004, 14:00:32 »
Svårt?

Det jag menade är att den har en bra viktfördelning, den kommer inte av sig självt med häcken på samma konventionella manér som är fallet bland andra bakhjulsdrivna.

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:varvstoppet
« Svar #34 skrivet: maj 28, 2004, 14:02:37 »
Har man kört mycket 245:a så vet man vad du menar  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #35 skrivet: maj 28, 2004, 18:33:05 »
Nej svårt tycker jag inte det är.. är det väl inte med nån bil på vintern.. men inte ens på somriga grusvägar eller blöta asfaltsvägar är det svårt.. trots nästan optimal viktfördelning

ändå har jag kört 245 turbo på vintern med slitna vinterdäck så jag har nått att jämföra med  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #36 skrivet: maj 28, 2004, 18:34:32 »
Släng i en lastbilsturbo och adekvat trim då åker du ifrån allt som finns, får du en ordentlig sleeper, se till att den blir ordenligt nervös... slipper du fundera på varvstopp. Behåll allt i övrigt orginal. ;-) Det är super coolt! 8)

Haha ja visst är det kul, jag ska köra det optimala orginella gubbstuket rakt över förutom i spis och lite väghållning då.. men nån lastbilsturbo blir det nog aldrig  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

slackern

  • Gäst
Re:varvstoppet
« Svar #37 skrivet: maj 29, 2004, 02:34:20 »
Släng i en lastbilsturbo och adekvat trim då åker du ifrån allt som finns, får du en ordentlig sleeper, se till att den blir ordenligt nervös... slipper du fundera på varvstopp. Behåll allt i övrigt orginal. ;-) Det är super coolt! 8)

Haha ja visst är det kul, jag ska köra det optimala orginella gubbstuket rakt över förutom i spis och lite väghållning då.. men nån lastbilsturbo blir det nog aldrig  ::)

Jaså du är en sån, ok, kul, glöm vad jag skrev och hälsa pastorn!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #38 skrivet: maj 31, 2004, 15:23:12 »
haha inte riktigt sån, åker gärna från bmw:s och annat larvigt men blir nog utan turbo... fast vem vet, lätt att fastna i hästkraftsjagandet  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:varvstoppet
« Svar #39 skrivet: januari 29, 2007, 20:13:05 »
Ifrågasätter hela trådens tidigare innehåll angående Renix då jag själv kör Renix nu med Megasquirt istället för Jetronic och jag har inget varvstopp med Renix. Det ligger i Insprutet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.