Författare Ämne: 360 RS MK2  (läst 490388 gånger)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #720 skrivet: juli 09, 2006, 18:39:00 »
hehe, kan vara lite farligt för alla brudar som står på trottoaren och vinkar till dig? :P

grymt fint blir det då iaf :)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #721 skrivet: juli 09, 2006, 21:44:15 »
hehe, kan vara lite farligt för alla brudar som står på trottoaren och vinkar till dig? :P

grymt fint blir det då iaf :)

Jodå, brun utan sol tror jag det kallas  ;D
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #722 skrivet: juli 09, 2006, 21:45:25 »
Var ett tag sen det blev nån uppdatering här så jag var ut och fotade lite ikväll.

Fästet till IC'n är klart och fäste för elfläkten är byggt.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #723 skrivet: juli 09, 2006, 21:46:24 »
Det här kallar jag mililmeter precision, när bultarna till kofångaren dras åt får man nog inte ens ner ett A4 mellan fläkten och kofångaren  8)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #724 skrivet: juli 09, 2006, 21:48:06 »
Downpipe inmätt och punktad. Egentligen är hela avgassystemet förutom sista böjen ut under tröskeln och upphängningarna punktat men det är lite svårt att både hålla upp ett avgassystem och knäppa kort samtidigt  :P
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #725 skrivet: juli 09, 2006, 21:49:21 »
Kardanaxeln monterad med adapterplatta mellan 240 knutkors och M90 låda.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #726 skrivet: juli 09, 2006, 21:53:37 »
Upphängningen till mittre kardanknuten gjord, ska "bara" finjustera vinklarna på knutarna och dra åt.

Förra veckan revs kamaxeln loss igen och fördelarspåret gjordes om för att få högre precision nu när jag ska åka med hallgivare (var inte så noga första gången eftersom jag tänkte ha kvar lägesgivaren på svänghjulet och originaltändningen då).
Kom på att jag hade glömt bort att göra uttag för dumpventilen på tryckrören så jag blev tvungen att ge mig själv ett litet backjobb på det, lackat och klart nu.
Screampipen är lackad mattsvart så den inte ska synas så väl.
Sen vetifan om det blivit gjort så mycket mer, eller så har jag bara glömt bort det, det är välkänt att jag har riktigt kasst minne.  :(
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #727 skrivet: juli 09, 2006, 22:30:26 »
Gott mos, snart dags för uppstart och mappning då eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #728 skrivet: juli 09, 2006, 22:38:15 »
Gott mos, snart dags för uppstart och mappning då eller?

Tja, vem vet. Jag har slutat stressa nu iaf, det får ta den tid det tar så blir förhoppningsvis slutresultatet bra.
Bör bara vara att montera alla småsaker, koppla färdigt sprut/tändning, fippla ihop mjukvaran i laptopen och styrboxen, tanka och starta nu tycker jag. Fast det är garanterat nånting mer som dyker upp, det brukar ju göra det...
Förare TEAM EGON RACING

3PC

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #729 skrivet: juli 13, 2006, 08:56:44 »
tokit!

tycker du ska bygga nytt grenrör!
med den kolektorn du har gjort blir nog inte så bra.
avgastempen kommer nog att sticka iväg för dej..
mycket mottryck! hoppas för din skull att du har en avgastemp mätare..

pga mycket mottryck kommer avgaserna att "krocka"
så man kan säga att ditt grenrör bottnar nog före turbon..

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #730 skrivet: juli 13, 2006, 09:33:32 »
jaja. jag som inte kan så mycket om sånna där grejjer säger då bara *PORR*

och lycka till :)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #731 skrivet: juli 13, 2006, 12:22:35 »
tokit!

tycker du ska bygga nytt grenrör!
med den kolektorn du har gjort blir nog inte så bra.
avgastempen kommer nog att sticka iväg för dej..
mycket mottryck! hoppas för din skull att du har en avgastemp mätare..

pga mycket mottryck kommer avgaserna att "krocka"
så man kan säga att ditt grenrör bottnar nog före turbon..

Jag håller med dig till 100% den där kollektorn är långt från optimal, men med tanke på att den byggdes mitt i natten nån gång dygnen strax för EDPS Piteå på bara några timmar är jag ändå rätt så nöjd.
Lat som jag är orkar jag inte bygga ett nytt utan jag tror jag tar den här sommaren som den kommer, jag vill ändå byta till en större turbo tills nästa år så jag bygger ett nytt grenrör då.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #732 skrivet: juli 16, 2006, 20:37:17 »
Tänkte jag skulle ta och ladda upp lite bilder på hur det gått på sistonde. Fram tills igår är det mestadels ombyggnad och diverse grejer som inte passar längre pga att det är ännu mer rat under huven nu (t.ex. screampipen som stöp i en kylarslang som inte riktigt var räknat med...) och montering och målning. Igår började jag försöka reda ut elsystemet, något som jag inte vågat titta särskilt mycket på sen början på juni....  :-[

Första bilden, det visade sig att det behövdes ett "litet" hål bakom strålkastaren för att det nya luftfiltret ska få plats... Ska flöda 397 hk så det räcker nog till betydligt mer egentligen.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #733 skrivet: juli 16, 2006, 20:39:24 »
Oljetrycksledningen till turbon är monterad, liksom grenrör, wastegate och allt annat junk. Förhoppningsvis för sista gången....
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #734 skrivet: juli 16, 2006, 20:39:48 »
Allmän posingbild på motorrummet...
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #735 skrivet: juli 16, 2006, 20:42:00 »
IC och sånt.. Blev tvungen att krypa till korset och köpa silikonslang, skulle hellre haft vanliga svarta slangar men jag orkade inte åka runt och leta lämpliga slangar längre.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #736 skrivet: juli 16, 2006, 20:42:41 »
Pytte dumpen monterad.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #737 skrivet: juli 16, 2006, 20:44:07 »
Kardantunneln är målad och större delen av kablarna är genomgånga. Passade på att lö in spridarmotståndet idag också.

Det var allt för den här veckan. Var inte riktigt tänkt att större delen av söndagen skulle tillbringas grymt bakfull, men det är väl smällar man får ta.  :(
Förare TEAM EGON RACING

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:360 RS MK2
« Svar #738 skrivet: juli 16, 2006, 21:37:16 »
Ser ruggigt bra ut ! Vet att jag har frågat dig förut: Hur stor chans är det att du vill utsmycka din rejser med en 300power streamer? Det är tyvärr det lilla spons klubben kan bistå med.

Hoppas du får igång maskinen snart :)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #739 skrivet: juli 16, 2006, 22:22:09 »
Ser ruggigt bra ut ! Vet att jag har frågat dig förut: Hur stor chans är det att du vill utsmycka din rejser med en 300power streamer? Det är tyvärr det lilla spons klubben kan bistå med.

Hoppas du får igång maskinen snart :)

Jodå, nog skulle jag kunna "offra" mig på att göra lite reklam för klubben  :)

Jag hoppas också att den snart går, skulle vara kul om man åtminstonde fick den att visa lite livstecken innan söndag då det är blackrejs.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #740 skrivet: juli 16, 2006, 22:29:35 »
Kul att det börjar "ordna upp sig" under huven  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #741 skrivet: juli 16, 2006, 22:36:42 »
Kul att det börjar "ordna upp sig" under huven  :)

Jajjemen, man vet att det börjar bli klart när man inte får ner näven på avgassidan i motorrummet  :)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #742 skrivet: juli 17, 2006, 23:41:11 »
Jag och Nille tog oss ett kvällspass på eldragning.
Allt till sprutet och tändningen är draget utom hallgivaren, jordkabeln till bränsepumpen och relät till förvärmningen av lambdasonden.
Det mesta i mätarväg är kopplat och klart.
Vem vet, flyter det på så här bra imorgon också kanske man får höra motorn gå runt i morgon vid den här tiden för första gången sen i vintras  :D
Fast om den faktiskt startar är ju en annan femma....
Tänk er ett gigantiskt garnnystan, med en bil innuti. Då kan ni föreställa er hur snygga kabelhärvorna är  8)
« Senast ändrad: juli 17, 2006, 23:42:09 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:360 RS MK2
« Svar #743 skrivet: juli 17, 2006, 23:52:47 »
Film film film.. :)

Må filme oppstarten! :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #744 skrivet: juli 18, 2006, 08:10:49 »
Vad i helvete, jävla datanörd! hur ska du orka bygga bil ikväll om du inte går och lägger dig direkt? :P
För lite effekt, för dålig väghållning..

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #745 skrivet: juli 18, 2006, 17:45:25 »
Vad i helvete, jävla datanörd! hur ska du orka bygga bil ikväll om du inte går och lägger dig direkt? :P

Bra fråga, det är sånt som visar sig. Sova kan man ju göra i graven  :P
Förare TEAM EGON RACING

3PC

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #746 skrivet: juli 19, 2006, 15:08:17 »
blev ju bra med luftfiltret. men olje slangen till turbon ser lite farlig ut. en droppe olja på en glödande turbo sen brinner det..

olje returen kan man ju ha gummislang och slang klammer men till turbon tycker jag värkar lite farligt..
men det kanske bara är en tillfälliglösning?..

kommer den att bli uppstartad snart?
filma gärna lite med mobben eller nått när ni får i gång den för första gången..

/ollon

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #747 skrivet: juli 20, 2006, 13:09:26 »
hur gick det?

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:360 RS MK2
« Svar #748 skrivet: juli 20, 2006, 14:59:17 »
har du fått startet opp motoren enda, Performance?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #749 skrivet: juli 20, 2006, 23:27:04 »
Man skulle kunna säga "life sucks, then you die".
Rev motorn igår kväll/natt och monterade ny toppackning ikväll.
Byggde nytt fäste för TPS'en eftersom den gick baklänges ikväll.
Bara för att se hur styrdonet inte ville vara med och leka längre, håller på att flasha det nu, får hoppas att det fungerar så vi får oss lite sömn.
Tur att Nille endast har 2,5mil hem att köra när han ska sova...
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #750 skrivet: juli 22, 2006, 00:31:18 »
It's alive!  8)

Efter några om, men och svordommar så slog den igång! Gick som en hink med skit visserligen, men det är inte särskilt förvånande med tanke på att när den väl slog igång var MS'et flashat så många gånger att det enda som var inlagt i boxen var Req fuel.... Men igång gick den ändå. Känns riktigt bra att äntligen få höra motorn efter hundratals (vem vet, kanske tusentals t.o.m.) byggtimmar och alldeles för mycket pengar.
Tror inte att det blir nåt större problem att kliva upp imorgon, det är ett som är säkert  :)

Tyvärr blev det varken film eller foto på uppstarten, men jag sponsrar med en idolbild på Nille från i onsdags när vi var lagomt slitna och vi dessutom blev tvugna att riva motorn igen. Visst är han bra på att dölja sina känslor?  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #751 skrivet: juli 22, 2006, 00:33:54 »
Ska skriva ut dom här bilderna och tejpa upp i pannan på mig själv inför nästa års EDPS Piteå, till mitt försvar kan jag bara säga att det var väldigt lite sömn den sista veckan....  :-[

Såhär ska alltså inte en toppackning ligga  :-[
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #752 skrivet: juli 22, 2006, 00:35:42 »
Den ska vara så här istället. Då slipper man den där obehagliga känslan man får när man fyller olja och hälften rinner ut mellan topp och block....  ::)
Förare TEAM EGON RACING

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:360 RS MK2
« Svar #753 skrivet: juli 22, 2006, 01:50:31 »
oppstart i morgen da?! :D
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #754 skrivet: juli 22, 2006, 12:17:46 »
hehe... :P även solen har sina fläckar. till och med jag ser juh att den där packningen är lite fel.

dock skönt att motorn startade.. då är det bara ställa in den och börja burna :P

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #755 skrivet: juli 22, 2006, 16:25:49 »
Har själv vart nära att göra samma misstag en gång... Borde stå med stora bokstäver vilken sida som ska va upp så att när man är jätte trött inte gör fel. Det borde dom (som tillverkar reservdelar) veta att alla motorer skruvas ihop mitt i natten dagen innan ett bilsport evenemang. Och då man redan har vart vaken i minst 72 timmar innan toppen ska på så kan det lätt bli fel.

Så vi skyller på dåligt uppmärkta reservdelar tycker jag ;D

Kul att ni kommit så långt. Hinner du köra några BR i år så du får en tid på bilen innan vintern ombyggnader... Mantorp om två veckor kanske är för långt att åka? Skulle va kul som fan att se er där iaf.

Lycka till med mapningen och allt annat som är kvar.

343TIC

  • Medlem
  • Antal inlägg: 182
  • Quasimodo
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #756 skrivet: juli 22, 2006, 21:28:44 »
Klart killen ska till mantorp! Jag menar att det är väl våran rättighet att få se detta monster där? Jag kommer ju inte med min tyvärr.
Ska jag vara ärlig så är nog fan våra lika fula båda två  ;)

Tog ett moget beslut idag. Jag behåller motorn och skickar bilen på tippen om inte någon vill ha något. Får se vad framtiden leder till för mig och ET:n.

Film vore som sagt kul
PS jag har sett på mina toppackningar att det står TOP tidigare men det är kanske inte samma sak som UPP ??  :-[

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #757 skrivet: juli 23, 2006, 01:11:14 »
Top och upp är samma när man pratar packningar, kolvringar mm.
Har aldrig sett det på någon topplockapackning faktiskt (har inte kollat efter det heller...) Men det borde stå med STORA bokstäver så man har mindre chans att göra fel :)

Jag sponsrar med 200kr om du kör på Mantorp 5/8.
Blir vi några stycken så kanske det inte blir allt för dyrt för dig att åka (om det nu är där skon klämmer).
Skapar en tråd i Sponsring åt dig om Mantorp (hoppas det är ok med David... tar mig den friheten, är ju iaf Global moderator ;D )

Mantorp nästa!

EDLUND

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #758 skrivet: juli 23, 2006, 13:52:08 »
Hej hopp gummisnopp, igår kväll/i natt kördes 360 ett par vändor med skrikande remmar stark doft av sprit gnistregn å eldsflammor, även lite olja å vattenläkage hann vi med. bilen gick ju iallafall å sköt fina flammor i växlingarna å pös som en galning. men de är ett par timmars jobb kvar på kärran. Egon får berätta mer själv om va som behöver fixas. Men ja kan ju iallafall säga att komfoten ä fin, på me hörselskydd lagomt fastklämd i den vibrerande stolen så sitter man fint,  bilen skrammlar smäller luktar sprit å olja å allt lever om som fan ;D
« Senast ändrad: juli 23, 2006, 13:52:59 av EDLUND »

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #759 skrivet: juli 23, 2006, 16:51:49 »
Jodå, i morse vid halv tre tiden var vi ute på E4 och drog ett par fullgasrepor och mappade lite. Tändningsmappen verkar funka hyffsat nu, bränslemappen är hyffsad under 1kilo ladd (kör på grundladdtrycket i wg'n nu som är 1,5kilo) men över 1 kilo hackas det och spottas det ganska friskt. Accelerationstillskottet skulle behöva en stunds justering till också.
Tanken var att vi skulle köra Blackrace idag i Lycksele men pga. vattenläckage från nedre kylarslangen, stoooort oljeläckage nånstans från blocket, oroväckande mycket vevhusventilation, problem med hög vattentemp, lågt oljetryck, grymt mycket mottryck genom grenrör/turbo och låg effekt (beror förmodligen på avgasmottrycket) så lades planerna på is så länge.

Tyvärr så filmades inga repor igår kväll men jag var ut en sväng och fotade nu och tänkte filma när jag kör in den i garaget efter att jag städat klart där så ni för höra på lite schysst bludderljud  8) Tyvärr blir det lugn körning eftersom ett tryckrör hoppat loss från IC'n.

Appropå Mantorp så värmer det riktigt mycket att ni så gärna vill se bilen i action så att ni kan betala för det. Vem vet, vi kanske åker ner om vi får RS'en att lämna upp mot 400 häst, annars känns det lite lönt.

Om nån sitter och suger på ett turbogrenrör som får plats under huven med uttag för 50mm wastegate och tillhörande HX50 får denne person gärna höra av sig så vi slipper bygga nytt grenrör, vetifan om det blir så mycket mer åka i sommar om man måste sätta igång med nytt grenrör, nytt tryckrör, nya oljeledningar +ev. vatten, ny screampipe och ny downpipe. Det är ju liksom lite annat som också måste byggas om när grenröret får en annan form  :(

Hur som helst så kommer det lite bilder här!
Nästan så man hade glömt bort hur den såg ut ihopsatt.... Bara det fula radioantennet kvar att montera på utsidan.
Förare TEAM EGON RACING