Författare Ämne: 360 RS MK2  (läst 490352 gånger)

EDLUND

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #880 skrivet: september 27, 2006, 18:36:30 »
Ja vem vet, är ju fan synd om pojken. titta bara på den bilden där han har hjälm på sig. Va ska man säga? knappt miljöskadad pojk!    Släpp sargen å kom in i matchen för fan! :-*

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #881 skrivet: september 28, 2006, 22:12:13 »
Jag önskar att jag kunde göra annat än att hålla med dig Johan  8)

Vill du ha tillbaka minuset? Jag har ändå inget bättre för mig än att sitta här och klicka på kvällarna så jag kan fixa det om du ber snällt  ;)
Förare TEAM EGON RACING

EDLUND

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #882 skrivet: oktober 01, 2006, 13:24:32 »
Jag önskar att jag kunde göra annat än att hålla med dig Johan  8)

Vill du ha tillbaka minuset? Jag har ändå inget bättre för mig än att sitta här och klicka på kvällarna så jag kan fixa det om du ber snällt  ;)


OOOOHHH titta så fint de blev. tack så mycket! 8)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #883 skrivet: oktober 02, 2006, 09:02:18 »
Jag önskar att jag kunde göra annat än att hålla med dig Johan  8)

Vill du ha tillbaka minuset? Jag har ändå inget bättre för mig än att sitta här och klicka på kvällarna så jag kan fixa det om du ber snällt  ;)


OOOOHHH titta så fint de blev. tack så mycket! 8)

Tråkigt nog kan jag nog inte ta åt mig äran för det första minuset, men här kommer ett så du hamnar på -2. Mycket nöje  ;)

Edit: Bra att jag inte missbrukar det här systemet....  ::)
« Senast ändrad: oktober 02, 2006, 09:04:10 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #884 skrivet: oktober 05, 2006, 12:36:56 »
Har drabbats av svåra beslutångesten igen och behöver råd.
Som ni kanske vet hade jag tänkt stoppa i en lite roligare utväxling i vinter eftersom jag för tillfället åker med 3,54.

Har hittat en 4,88 jag kan få lös för en rimlig peng men jag börjar bli lite tveksam om det inte är för lågt, tror det blir för mycket växlande för att man ska bli snabb, åtminstonde på 201m.
Med 4,88 så kommer jag fortfarande upp i dryga 200knyck på fyran förutsatt att jag varvar upp mot 8000, vilket jag inte tror är nåt större problem, eventuellt kanske man borde byta ventiltryckarna bara. Så toppfarten på 402m går bra.

Vad säger ni? Ska man slå till eller ska jag jaga vidare efter en 4,10? (som jag först var ute efter) Kan snåla in maxvarvet 6-700 varv i så fall vilket kanske inte är en nackdel.
Förare TEAM EGON RACING

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #885 skrivet: oktober 05, 2006, 13:29:09 »
Tja, om jag vore du så skulle jag jaga vidare. Varför stressa?
Länge kvar till nästa edps i piteå ;)

hmm, hur vet vad det är för utväxling egentligen? tänkte annars kan jag höra med som har sin lilla privata volvo skrot.
« Senast ändrad: oktober 05, 2006, 13:30:42 av loffe »

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:360 RS MK2
« Svar #886 skrivet: oktober 05, 2006, 15:25:34 »
Så klart du ska köpa det du anser funkar bäst till dina behov.

4.10 ska du ha ,punkt slut.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #887 skrivet: oktober 05, 2006, 21:58:44 »
4.88 är extremt! Räknade på det när jag tänkte köpa diffad axel av tobbe rally här på forumet.. tror att med min bil och varvstopp på ~6000rpm skulle bilen toppa 160-170 på femman!

Men annars lät det väl rätt bra om du inte vill kunna köra fortare än 200 blås över linjen.. om du som sagt tjänar på att växla som en galning istället för att lita till vridet..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #888 skrivet: oktober 05, 2006, 22:24:47 »
Vet folk som kört med 4,88 och det har funkat bra. Du kommer bli snabbare på både 201 och 402. Skulle jag vart dig skulle jag köpt 4,88 och kört med, märker du att du varvar ur motorn på 402m så får du jaga 4,10 då.

Hur mycket varvar du idag med motorn?

Du har ju en 5:e växel också om den nu skulle behövas på din M90.

Röstar helt klart på köp av 4,88 om den är till ett bra/hyggligt pris. Dom pengarna får du ju tillbaks om du vill köra med annan utväxling senare.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #889 skrivet: oktober 07, 2006, 13:33:22 »
Citera
4.88 är extremt! Räknade på det när jag tänkte köpa diffad axel av tobbe rally här på forumet.. tror att med min bil och varvstopp på ~6000rpm skulle bilen toppa 160-170 på femman!

Med vilken däckdimension? Jag har räknat på 26" slicks som slungar ut till minst 26.5" och 1:1 genom lådan (alltså fyran).

Citera
Hur mycket varvar du idag med motorn?

Du har ju en 5:e växel också om den nu skulle behövas på din M90.

Rejs-mappen har varvstopp på 7500 och shitflighten tänds vid 7200rpm, men pga allt strul har jag lagt in "inkörningsmappen" igen med varvstopp på 6500 och shiftlight vid 6300.
Gillar inte riktigt tanken på att måsta dra i femman på 402m men jag tror inte att det behövs ens med 4,88. Om jag får slutfart över 200knyck börjar det gå rätt så fort.... Men på transportsträckorna är det ju soft med en överväxel.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #890 skrivet: oktober 07, 2006, 21:50:36 »
Citera
4.88 är extremt! Räknade på det när jag tänkte köpa diffad axel av tobbe rally här på forumet.. tror att med min bil och varvstopp på ~6000rpm skulle bilen toppa 160-170 på femman!

Med vilken däckdimension? Jag har räknat på 26" slicks som slungar ut till minst 26.5" och 1:1 genom lådan (alltså fyran).


Original däck 175-70-R13
Får ta och kolla över mina beräkningar..  :-[  :-[  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #891 skrivet: oktober 08, 2006, 00:16:12 »
Original däck 175-70-R13
Får ta och kolla över mina beräkningar..  :-[  :-[  :-[

Kan nog stämma, det är ju dels mindre däck än vad jag har räknat på och ungefär 2000 lägre toppvarv. Du varvar nog din motor för lite Frej  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #892 skrivet: oktober 08, 2006, 20:23:35 »
Gjorde precis första USA-beställningen för säsongen till RS'en.
Det blev kardanring, lite olika fjädrar till fjäderbenen bak, ställbara framstötdämpare (upp till 90/10) och ett line-lock system från Summit Racing.
Var riktigt sugen på ett par M/T ET Drag slicks men lyckades behärska mig i sista stund.

Med lite tur så har jag grejerna innan jul och man kan börja bygga chassi igen  :D

Har även beställt en diffbroms som kommer så småningom.

Ska bli kul att få lite julaftonskänsla när paketen börjar droppa in igen  :D
Förare TEAM EGON RACING

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #893 skrivet: oktober 08, 2006, 21:09:27 »
[quote

Har även beställt en diffbroms som kommer så småningom.
Citera

Ah, va kul, rena julafton att få paket sen. Jaha jag gissar det blev en Detroit locker?
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #894 skrivet: oktober 08, 2006, 21:37:59 »
[quote

Har även beställt en diffbroms som kommer så småningom.
Citera

Ah, va kul, rena julafton att få paket sen. Jaha jag gissar det blev en Detroit locker?

Jepp, känns inte ekonomiskt försvarbart att köpa lamelldiff och inte så smidigt under transportsträckorna att åka med AGA-diff/spole tillsammans med breda slicks och smala framdäck.
Förare TEAM EGON RACING

343TIC

  • Medlem
  • Antal inlägg: 182
  • Quasimodo
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #895 skrivet: oktober 08, 2006, 21:50:42 »
D L diffarna är väl bara användbara helt rakt fram? Fattade för att Boost (242an) hade en sådan och det var odugligt när det svängde? Inte för att det spelar någon roll på din RS men jag tänkte på min nya bil jag börjat på.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #896 skrivet: oktober 08, 2006, 22:03:38 »
Dom har ju en viss av/på förmåga beroende av vridmomentet så att köra med sån på bana är nog inte så lyckat eftersom dom kommer att bete sig som en AGA-diff såfort du gasar. Men som lågbudget alternativ för att sladda runt på stan eller kanske i en billigare driftingbil kan dom nog funka hyffsat.
Förare TEAM EGON RACING

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #897 skrivet: oktober 23, 2006, 20:01:49 »
Fått några grejor ännu? :D
"don't buy it if you can build it!"

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #898 skrivet: oktober 24, 2006, 20:57:06 »
Diffspärren har kommit och med lite tur så kan jag hämta ny turbo i slutet på den här veckan eller nån gång nästa vecka.
Chassi-grejerna tas från USA så det blir nog nån gång november-december dom kommer och det är lite strul med köpet av utväxling  :(

Men den som väntar på nåt gott....  ;)

Bilder kommer nog upp när jag polerat kompressorhuset eller när jag börjar riva bilen, vilket som än kommer först  :P
Förare TEAM EGON RACING

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #899 skrivet: november 24, 2006, 16:47:31 »
Hur går det?Är nyfiken då det brukar hända saker o ting här ??? ;)
"don't buy it if you can build it!"

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #900 skrivet: november 24, 2006, 17:14:02 »
Har stått mer eller mindre still sen i somras.  :(

Men här kommer iaf bilderna på lite delar som blev köpt där i oktober nångång. Inte så kul att titta på men det är bara det som jag har att erbjuda.

Utväxlingen, 4,88:1 (Volvos egna till 1031 axel, inte den klena öststatskopian)
Provkörd en repa i rallycrossbil.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #901 skrivet: november 24, 2006, 17:14:52 »
Diffspärren. Slut på enhjulingar!
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #902 skrivet: november 24, 2006, 17:15:14 »
Nya turbon som jag ska åka med nästa sommar.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #903 skrivet: november 24, 2006, 17:16:24 »
Den här bilden blev knäppt ur lite tokig vinkel, mobilen är större än vad den ser ut att vara.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #904 skrivet: november 24, 2006, 17:17:14 »
Så här smutsig har huven hunnit bli. Ett tecken på att det är hög tid att sätta igång.
Förare TEAM EGON RACING

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #905 skrivet: november 24, 2006, 17:51:45 »
Vad är det för turbo? är det en t28bb eller liknande?
ser bra ut i allafall :D
"don't buy it if you can build it!"

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #906 skrivet: november 24, 2006, 23:56:58 »
Vad är det för turbo? är det en t28bb eller liknande?
ser bra ut i allafall :D

Den stora frågan är om den är lagad med kemisk metal :D
Lycklig igen i min 360gl sedan

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #907 skrivet: november 26, 2006, 21:18:24 »
Vad är det för turbo? är det en t28bb eller liknande?
ser bra ut i allafall :D

Är ingen värsting, T04E med följande mått
3" in
2" ut
.57 Compressor wheel trim
.50 A/R Compressor
.63 A/R Avgas

Turbine wheel:
Exducer: 2.48"
Mayor: 2.89"

Compressor wheel :
Exducer: 2.07"
Mayor : 2.36"

Så förhoppningsvis är det en rätt så snäll och lättkörd turbo som passar bra i en gatbil.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #908 skrivet: november 26, 2006, 21:21:05 »
Vad är det för turbo? är det en t28bb eller liknande?
ser bra ut i allafall :D

Den stora frågan är om den är lagad med kemisk metal :D

Den är spritt ny så jag hoppas verkligen att det inte ens finns spår av kemisk metall i den, då blir jag ledsen och skaffar en ny hobby  :P
Förare TEAM EGON RACING

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #909 skrivet: december 13, 2006, 20:41:10 »
Har du kommit igång?Får ju insperation av en som dej  :D
"don't buy it if you can build it!"

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #910 skrivet: december 13, 2006, 21:08:12 »
Har du kommit igång?Får ju insperation av en som dej  :D

Känns roligt att jag kan inspirera dig, för jag blir minst sagt inspirerad av dina byggen också. Har länge varit sugen på att kapa bort allt framför torpedväggen och göra rörframvagn med flipfront över, jag är för feg/lat men det är inte du, heder till dig!  :D

För att besvara din fråga så har jag lyft bort huven, tagit bort slangen mellan luftfiltret och turbon och kollat glappet i turbon pga den ev. ska säljas. Det är allt som jag har gjort  :-[
Siktar på att kunna komma igång i mellandagarna men jag kan inte lova det...  :(

Det är intressant egentligen hur det var för ett par år sen när man hade all tid i världen och ville jobba så man hade råd att göra allt kul, nu jobbar man så mycket så man har inte tid att göra allt kul istället. Man blir aldrig nöjd helt enkelt  :P
Förare TEAM EGON RACING

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #911 skrivet: december 26, 2006, 09:32:50 »
Nu är det mellan dagarna,Hoppas du kommer igång  :D
"don't buy it if you can build it!"

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #912 skrivet: december 26, 2006, 13:59:47 »
Nu är det mellan dagarna,Hoppas du kommer igång  :D

Ja, RS'en må bli ferdig litt tidligere til sesongen 2007 ;)

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #913 skrivet: december 26, 2006, 22:17:50 »
Killen har för många bilar. Den innersta är RS:n.  :-\
För lite effekt, för dålig väghållning..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 RS MK2
« Svar #914 skrivet: december 27, 2006, 20:43:22 »
Ni har ju plats för två bilar plus ett dussin skruvarsugna kamrater!

Catch up!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #915 skrivet: december 29, 2006, 15:58:21 »
Ketchup..
För lite effekt, för dålig väghållning..

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #916 skrivet: december 29, 2006, 21:55:38 »
Är för länge sen du var hit nu Nille, det ser faktiskt ut så här nuförtiden  :P
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #917 skrivet: december 29, 2006, 21:58:05 »
Som ni ser på bilden ovanför är det rätt så fullt i garaget så jag vill helst inte börja jobba med själva bilen än.
Men en glad nyhet är att jag har tagit med mig M90 lådan som gick av i sommras på jobbet och börjat lite med den.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 RS MK2
« Svar #918 skrivet: december 29, 2006, 22:01:59 »
Har inte börjat riva ut innehållet än men det som är synligt ser ut att vara i princip nyskick så det var en trevlig överraskning, hade ställt in mig på det värsta eftersom jag aldrig öppnat och tittat hur sliten lådan är.
Förare TEAM EGON RACING

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:360 RS MK2
« Svar #919 skrivet: december 30, 2006, 03:32:24 »
Du skulle hatt Tremec TKO600. :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F